Der er lidt udfordringer ved ikke at kunne tale Der er lidt udfordringer ved ikke at kunne tale
Nu har jeg på grund af min tracheotomi ikke kunnet tale siden jeg blev indlagt forrige torsdag.
Jeg kan ikke tale - hellere ikke med taleventilen fordi min hals er så hævet at jeg ikke kan komme af med udåndingsluften når jeg har taleventilen på.
Det kan være lidt udfordrende men giver også sjove oplevelser og det generer mig faktisk ikke at være stum.
Jeg har oplevet, at der er nogle mennesker der åbenbart tror at jeg både er døv og halvretarderet fordi jeg ikke kan tale.
De bøjer sig hen mod mig, taler meget højt og tydeligt. Desværre kan jeg hellere ikke grine med lyd på, ellers så har jeg et par gange været tæt på at knække sammen af grin.
Og utrolig nok, så bliver de ved, selv om de kan se, at jeg skriver forholdsvis godt og ganske hurtig.
Og så er der lægerne når de tjekker min hals. Alle som en har bedt mig om at sige AAAAAAA, og så griner vi når lægen finder ud af at jeg ikke kan.
Der er mange mennesker der er ret god til at forstå mine gæt og grimasser, men ih guder, hvor er der mange som ikke engang forstår et stumt ok.
For lidt siden ringede min telefon en 7-8 gange.
med et hallo, hallo, hvorfor svarer du ikke ? Det var hjælpemiddelcentralen, de ved godt, at jeg ikke kan tale, men på trods af det ringer de i stedet for at sende sms'er.
Der dukker garanteret en del sjove episoder op efterhånden, som tiden går, da lægen siger, at det måske vil tage 6-7 uger før jeg kan tale igen, men at der er en lillebitte chance for at det måske sker før.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.365
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Emner: 186 Svar: 10.756
Jeg har en lille knude i venstre side af halsen som er gået i to lymfer.
Der er det stadie to og tre, og så er der den store lede der vokser rundt om struben og det ene stemmebånd. Den er desværre på stadie 3-4.
Mit humør fejler ikke noget, jeg har masser sjove oplevelser og jeg griner meget.
Glæder mig til flere sjove oplevelser. ??
maj 2009
Forrige fredag troede jeg godt nok at det var ude med mig, men nu har jeg det faktisk pragtfuld.
Det er nok 3-4 måneder siden jeg har haft det så godt
Dette med skiltet er en god ide, det kunne jeg godt finde på.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.491
Jeg kan godt forstå, at du er utålmodig for at komme i gang, selv om det formentlig er ubehageligt.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 83 Svar: 7.482
At have humor og kunne lave lidt sjov med selv tragiske/alvorlig situationer er en gave.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.261
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.518
Luftkram
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.518
https://books.google.dk/books/about/Herlige_hundeliv.html?id=YJAElVIha2sC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y
Herlige hundeliv er en pragtfuld bog, som er god underholdning. Hun skriver så godt og levende, at jeg i hvert fald næsten har følt jeg var med til at opleve, det hun skriver.
Der findes en bog mere, om jagthistorier, samme forfatter. Hun går sweiss for jægere, dét er der kommet mange sjove oplevelser ud af, som hun deler i den bog. Bl.a om en jæger der er rødgrøn farveblind
maj 2009
maj 2009
De fleste læger her har faktisk et forrygende humor, bortset fra en.
Han bliver sur hvis jeg kommer til at grine eller er ironisk.
Så bliver jeg irettesat med om jeg da slet ikke er klar over hvor alvorlig min situation er, og så får jeg bare mere lyst til at grine.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.192
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.936
Dejligt du har noget at smile af
maj 2009
Trine, det undrer også mig
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 1.245
Jeg er lige pt kræftfri, men skal i pet/ ct scanning næste md. Fik fjernet skjoldbruskkirtel februar. Intet i den, men bagved en lymfe med metastase fra æggestokkræften som blev opdaget august med Operation og kemo.
Så nu er håret ved at komme tilbage, er kommet mig over operation i halsen og livet nydes max. Har jo så ikke savnet frisør under nedlukning.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.208
Jeg ønsker dig alt det bedste
maj 2009
Jeg krydser alt hvad krydses kan for at det fortsætter
Jeg kan så ikke opereres.
Lægerne siger, at jeg ikke vil miste håret, men hvis det alligevel skulle ske, så er det ikke en af de ting der vil genere mig.
Jeg har så til gengæld fået en masse hvide hår i de sidste 10 dage jeg har været indlagt.
Og jeg elsker dem, synes at det ser så godt ud med alle de hvide mellem de mørkegrå.
maj 2009
Unge mennesker burde ikke være plaget af sådan en led sygdom
maj 2009
Sig aaaaaaa.
Mig frem med blokken og skrive aaaaaaa, lægen knækkede sammen af grin.
Og så tror jeg at læger, laboranter og sygeplejersker er glade for at jeg ikke
kan tale/skrige. For de sidste 14 dage har de ikke kunnet finde nogle årer at stikke i.
Forrige uge prøvede 6 forskellige personer uden resultat. Til sidst ringede de til en med en skanner.
I går til kemo en var der samme problem.
5 forskellige personer stak 7 gange inden det lykkedes.
Fatter ikke, at de ikke står parat med en scanner når nu de ved det.
Håber, at der er bedre held næste onsdag.
Fik en ny slags kemo i går, det var godt, indtil videre ingen bivirkninger. ??
maj 2009
jun 2007
maj 2009
I går begyndte de at tale om at de ville til at stikke i benene.
Synes bare, at det er for dårligt at de på hele hospitalet kun har en med en transportabel scanner og som kan bruge den.
I Vejle scannede de straks da de fandt ud af at jeg ikke havde flere årer/vener at stikke i.
jun 2007
Det virker da helt latterligt ja, men det er nok fordi de lige skal prøve. De tænker at det kan de da sagtens.
maj 2009
Kan ikke huske hvorfor.
jun 2007
maj 2009
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.085
maj 2009
dec 2011
På Riget da jeg skulle have opereret skjoldbruskkirtel ud var det 14 dage efter endt kemo behandling. Der havde de ikke fået sat nålen ordentligt så bedøvelsen løb i overarm. Av for fanden. 2 narkose læger og en venescanner kæmpede så en halv times tid. Var glad for at jeg havde fået let bedøvelse via maske, så var egentligt lidt lalleglad.
Prøvede at bilde dem ind at hvis de kiggede på mit ar fra brystben til skamben, så var det nok fordi det var en obduktion og derfor de ikke kunne finde en åre. Så gav de mig lidt mere på masken
maj 2009
maj 2009
Mange Flex holder åbenbart fri, da der har været problemer hele dagen
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.246
Da jeg fik kemo fik jeg lagt en veneport ind, men jeg skulle også gå med pumpe over flere dage. Jeg ved dog, at det også benyttes for at undgå at skulle stikke mange gange, bl.a. i tilfælde som dit, hvor årerne er svært tilgængelige.
Ønsker dig det bedste fremover
maj 2009
Og inden jeg gik idag fik jeg så meget ros af dem både i strålerne og kemo en.
De synes at jeg er venlig, sammenarbejdsvillig, sej og udviser store recurser og har altid et smil til dem.
Se, det var jo utrolig dejligt at høre, men de er også virkelig søde tålmodige og hjælpsom
dec 2011
maj 2009
Jeg ville ikke have det godt, hvis jeg konstant skulle gå med sådan en port i mig.
Jeg har kun 4 gange kemo tilbage, så det går nok. Måske er jeg heldig at de finder scanneren frem, for så er der ikke problemer.
Jeg synes så også, at jeg indtil videre har været heldig.
Jeg har ikke ret mange bivirkninger af hverken kemo og stråler.
Tuben er nok det der generer mest, da jeg bliver nød til at hive den ud 6-7 gange om dagen og et par gange om natten for at rense den, men det er da i småtingsafdelingen.
Og egentligt mærkeligt at det overhovedet ikke gør ondt at have hul i halsen med et rør i
dec 2011
Men det bliver hårdt hver 3 md når scanning tidspunkt nærmer sig. Tror aldrig man vænner sig til det.
Godt det ikke gør ondt, især nårdu skal rode med den så meget.
maj 2009
Træls hvis det vender tilbage når nu man har lidt en del for at komme af med skridtet.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 124 Svar: 1.733
Jeg fik lagt et rør i en blodåre (eller vene?) i overarmen til kemoen.
De kaldte det picc-line. Så kom kemoen gennem den.
Jeg er heller ikke nem at stikke i.
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.539
Man må ikke tage prøver fra en venflon, da der kan sidde rester af medicin, væske mv inde i plastikrøret, som så bliver "skyllet med" ud i blodprøverne. Det giver nogle super sjove tal - men nok ikke tal der er er specielt gode at behandle ud fra
Nu arbejder jeg ikke i Vejle - men på min arbejdsplads kan det for os være RIGTIG svært at overbevise behandlerne om, at patienterne er svære at stikke, og at de er nødt til at finde en anden løsning (CKV, Piccline, Veneport, scanner m.v.)
Jeg synes bestemt ikke det er sjovt at stikke i en arm som din - men bliver mødt med en forventning om, at det jo "bare lige" er til at jokke en nål i og ramme noget
Vi har desuden INGEN informationer om patienterne - udelukkende hvilke blodprøver de har bestilt. Der mangler SÅ meget tværfagligt samarbejde om at have patienterne i fokus - OGSÅ til noget så "simpelt" som blodprøver...
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.539
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.747
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.943
Det handler om at vaccination mod Covid 19 ... ikke virker hos hver 3. patient i kemo / stråle -behandling .
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/helbred/hver-tredje-kr%C3%A6ftpatient-danner-ikke-antistoffer-trods-vaccine/ar-BB1gjrQ3?ocid=msedgntp
maj 2009
Så jeg skal vist ikke være så ked af, at der ikke kan findes en tid til vaccination der kan harmonere med mine behandlinger.
Så jeg venter bare 6 uger mere
maj 2009
I får lige et billede af min første maske, inden jeg fik tuben
Den her uge har godt nok været både ned og opture.
Søndag aften tiltede jeg igen med feber, og mandag havde jeg det bare så dårlig at jeg ikke kunne andet end bare sidde og græde, selv om jeg ikke ville.
Jeg var så dårlig at jeg knap kunne gå på toilettet.
Jeg måtte have naboen til at hente den pakke med udstyr til tuben på posthuset for mig, da jeg ikke var i standtil at hente den selv.
Gudske tak og lov, så gennemførte vi alligevel både kemo og stråler, og torsdag var jeg feberfri igen.
Ikke nok med det, så var jeg så uheldig at jeg var ved at tabe tuben i onsdags.
Den hang halvvejs ud.
Jeg fik kvalme og var ved at skide grønne grise af angst for at få den ud og sat en ny i, da det foregår uden bedøvelse.
Men lidt held var der da.
Jeg opdagede slet ikke at de tog den ud, og mærkede næsten intet da den nye blev sat i
I dag er jeg på dupperne igen. Humøret er kommet tilbage.
Ikke engang at det er fredag som er den værste dag kan ødelægge det
Jeg startede i morges kl 6,40 og kom hjem omkring kl 17, så laaaaang dag, hvor hjemturen ikke bestod af andet en køøøøøøøø på motorvejen
Ønsker jer alle en rigtig god weekend, pas godt på jer selv og dem i holder af.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.246
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.365
maj 2009
Hvis ikke jeg havde haft de der to anfald med infektionstal på himmelflugt, så havde det ikke været et problem. ??
Jeg er ret heldig, for jeg har faktisk ingen bivirkninger og ingen smerter.
Når jeg får kemo får jeg også prednisolon i tre dage.
Det giver mig så ædeflip og gør mig så tørstig at jeg kunne patte en død ko, hvilket så igen gør at jeg jeg tilbringer masser af tid på toilettet.
maj 2009
Så ånder man jo bare direkte med hullet i halsen
maj 2009
De sidste tre uger har jeg sovet siddende.
jun 2007
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.936
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.085
dec 2011
Jeg blev udskrevet efter 13 dage hvor de fjernede alle hæfteklammer. De sidder fra brystben til skamben. Hvis det var større så ville det værre på tværs, men så snakker vi jo nok obduktion.
Næste morgen da jeg stod i badet opdagede jeg det var gået op, kaldte på manden som kom og kiggede. Han kunne så se noget tarm stikke ud. Så han fik mig i tøjet stadig ikke tør efter bad og så afsti afsted til hospital. Så røg i ny operation i 3 timer, de skulle vente på mave tarm kirurg, da jeg lå åben, som lige skulle have alt på plads.
Tror det har været samme panik der greb mig der i badet.
maj 2009
Hvis det havde været mig, så var jeg godt noh ogs gået i panik
Der er lidt udfordringer ved ikke at kunne tale