2.447 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 53 Svar

Anni
Anni
Følger: 2 Følgere: 30 Emner: 186 Svar: 10.756

Der er lidt udfordringer ved ikke at kunne tale Der er lidt udfordringer ved ikke at kunne tale

Nu har jeg på grund af min tracheotomi ikke kunnet tale siden jeg blev indlagt forrige torsdag.
Jeg kan ikke tale - hellere ikke med taleventilen fordi min hals er så hævet at jeg ikke kan komme af med udåndingsluften når jeg har taleventilen på. smiley
Det kan være lidt udfordrende men giver også sjove oplevelser og det generer mig faktisk ikke at være stum. smiley

Jeg har oplevet, at der er nogle mennesker der åbenbart tror at jeg både er døv og halvretarderet fordi jeg ikke kan tale.
De bøjer sig hen mod mig, taler meget højt og tydeligt. Desværre kan jeg hellere ikke grine med lyd på, ellers så har jeg et par gange været tæt på at knække sammen af grin.
Og utrolig nok, så bliver de ved, selv om de kan se, at jeg skriver forholdsvis godt og ganske hurtig.

Og så er der lægerne når de tjekker min hals. Alle som en har bedt mig om at sige AAAAAAA, og så griner vi når lægen finder ud af at jeg ikke kan.

Der er mange mennesker der er ret god til at forstå mine gæt og grimasser, men ih guder, hvor er der mange som ikke engang forstår et stumt ok.

For lidt siden ringede min telefon en 7-8 gange.
med et hallo, hallo, hvorfor svarer du ikke ? Det var hjælpemiddelcentralen, de ved godt, at jeg ikke kan tale, men på trods af det ringer de i stedet for at sende sms'er.

Der dukker garanteret en del sjove episoder op efterhånden, som tiden går, da lægen siger, at det måske vil tage 6-7 uger før jeg kan tale igen, men at der er en lillebitte chance for at det måske sker før.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering af gaskomfur 1.200 kr.
  • Montering af skabslågrr 650 kr.
  • Fixe afløb i Vesterbro køkken og (evt tjekke opvasker) 900 kr.
  • Opsætning af 2 lampe 300 kr.
  • Skift af dørbælg på vaskemaskine 600 kr.
  • Samling af have bænk 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Der er lidt udfordringer ved ikke at kunne tale
  • #3   26. apr 2021 Du må lave et skilt hvor der står “jeg er ikke dum, bare stum” smiley men skidt det er med garanti rart at kunne trække vejret;)

• #4   26. apr 2021 Ja, tuben er på grund af kræften, elles bliver jeg kvalt.
    Jeg har en lille knude i venstre side af halsen som er gået i to lymfer.
    Der er det stadie to og tre, og så er der den store lede der vokser rundt om struben og det ene stemmebånd. Den er desværre på stadie 3-4.

Mit humør fejler ikke noget, jeg har masser sjove oplevelser og jeg griner meget.
    Glæder mig til flere sjove oplevelser. ??

• #5   26. apr 2021 Det er det Bodil.
    Forrige fredag troede jeg godt nok at det var ude med mig, men nu har jeg det faktisk pragtfuld.
    Det er nok 3-4 måneder siden jeg har haft det så godt smiley

Dette med skiltet er en god ide, det kunne jeg godt finde på. smiley

• #6   26. apr 2021 Det er godt, du har en god humor, Anni. Det skal der vist til for at komme igennem den omgang.
    Jeg kan godt forstå, at du er utålmodig for at komme i gang, selv om det formentlig er ubehageligt.

• #7   26. apr 2021 Du kommer til at lave et skilt hvor der står 'AAAAAAA'. Så kan du holde det op når de skal undersøge dig i halsen smiley
    At have humor og kunne lave lidt sjov med selv tragiske/alvorlig situationer er en gave.

• #8   26. apr 2021 Hvor fedt at humoren og lysten til at grine er så stor. Blive ved med det og post gerne dine oplevelser smiley

• #9   26. apr 2021 Hvor er du hårdt ramt, Anni smiley men godt du har humor og humør i behold. Det er guld værd, i så svær en tid smiley

Luftkram

• #10   26. apr 2021 Her er en ide til lidt læsestof

https://books.google.dk/books/about/Herlige_hundeliv.html?id=YJAElVIha2sC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y

Herlige hundeliv er en pragtfuld bog, som er god underholdning. Hun skriver så godt og levende, at jeg i hvert fald næsten har følt jeg var med til at opleve, det hun skriver.
    Der findes en bog mere, om jagthistorier, samme forfatter. Hun går sweiss for jægere, dét er der kommet mange sjove oplevelser ud af, som hun deler i den bog. Bl.a om en jæger der er rødgrøn farveblind

• #11   26. apr 2021 Tak Salla, de lyder til at være lidt sjove, så dem vil jeg kigge på smiley

• #12   26. apr 2021 Ha ha Mette, det vil jeg huske til næste undersøgelse. smiley

De fleste læger her har faktisk et forrygende humor, bortset fra en.
    Han bliver sur hvis jeg kommer til at grine eller er ironisk.
    Så bliver jeg irettesat med om jeg da slet ikke er klar over hvor alvorlig min situation er, og så får jeg bare mere lyst til at grine.

• #13   26. apr 2021 Jeg ser det for mig - du skal bare have en stribe skilte med de mest almindelige sætninger, så kan du bruge dem efter lyst. Husk også det med "jeg trænger til et kram" og sådan et kram, desværre kun virtuelt sender jeg dig lige - du er f... sej og hvor er det bare positivt, at du kan grine og se det skøre i det hele.

• #14   26. apr 2021 Det er lidt sjovt, at mennesker har en tendens til at antage, at man må være retarderet i en eller anden grad hvis man mangler en af sine evner til at se/snakke/høre

Dejligt du har noget at smile af smiley

• #15   26. apr 2021 Jubbiiii hurrra, jeg fik mine stråler i dag, så nu kører det smiley

Trine, det undrer også mig

• #17   26. apr 2021 Altid godt at finde noget som der grines af, især når det man går igennem ikke er særligt rart.
    Jeg er lige pt kræftfri, men skal i pet/ ct scanning næste md. Fik fjernet skjoldbruskkirtel februar. Intet i den, men bagved en lymfe med metastase fra æggestokkræften som blev opdaget august med Operation og kemo.
    Så nu er håret ved at komme tilbage, er kommet mig over operation i halsen og livet nydes max. Har jo så ikke savnet frisør under nedlukning.

• #18   26. apr 2021 Dejligt at du kan holde humøret oppe smiley

Jeg ønsker dig alt det bedste smiley

• #19   26. apr 2021 Tine, hvor er det dejligt at du er kræftfri lige nu.
    Jeg krydser alt hvad krydses kan for at det fortsætter smiley

Jeg kan så ikke opereres.
    Lægerne siger, at jeg ikke vil miste håret, men hvis det alligevel skulle ske, så er det ikke en af de ting der vil genere mig.

Jeg har så til gengæld fået en masse hvide hår i de sidste 10 dage jeg har været indlagt.
    Og jeg elsker dem, synes at det ser så godt ud med alle de hvide mellem de mørkegrå. smiley

• #20   26. apr 2021 Noget af det der kan få mig til at blive ked af det er at se at der er så mange ganske unge mennesker der er ramt.
    Unge mennesker burde ikke være plaget af sådan en led sygdom

• #21   29. apr 2021 Igår hos lægen igen
    Sig aaaaaaa.
    Mig frem med blokken og skrive aaaaaaa, lægen knækkede sammen af grin. smiley

Og så tror jeg at læger, laboranter og sygeplejersker er glade for at jeg ikke
    kan tale/skrige. For de sidste 14 dage har de ikke kunnet finde nogle årer at stikke i.
    Forrige uge prøvede 6 forskellige personer uden resultat. Til sidst ringede de til en med en skanner.
    I går til kemo en var der samme problem.
    5 forskellige personer stak 7 gange inden det lykkedes. smiley
    Fatter ikke, at de ikke står parat med en scanner når nu de ved det.
    Håber, at der er bedre held næste onsdag.

Fik en ny slags kemo i går, det var godt, indtil videre ingen bivirkninger. ??

profilbillede
  • #23   29. apr 2021 Hånden virker hellere ikke smiley

• #24   29. apr 2021 Kan man ikke lægge en venflon (uden at jeg aner det)? Ellers må du skrive et skilt hvorpå der står nålepude, og så sætte det på maven. Æv hvor er det ærgerligt. Jeg er dog glad for at du ikke har haft bivirkninger. Det er da fedt!

• #25   29. apr 2021 Venflon duer ikke til kemo drop, og de har også problemer med at sætte venflon.
    I går begyndte de at tale om at de ville til at stikke i benene. smiley
    Synes bare, at det er for dårligt at de på hele hospitalet kun har en med en transportabel scanner og som kan bruge den.
    I Vejle scannede de straks da de fandt ud af at jeg ikke havde flere årer/vener at stikke i. smiley

• #26   29. apr 2021 Åh jeg tænkte på det til blodprøver. Nej selvfølgelig ikke til Kemo.
    Det virker da helt latterligt ja, men det er nok fordi de lige skal prøve. De tænker at det kan de da sagtens.

• #27   29. apr 2021 Blodprøver må de hellere ikke tage fra venflon.
    Kan ikke huske hvorfor.

• #28   29. apr 2021 Ja så er der jo intet håb.

• #29   29. apr 2021 Jo jo Louise jeg har da to ben smiley

• #30   29. apr 2021 Anni, for pokker, hvor er du en sej og superstærk pige. Jeg ønsker at du får det bedre meget snart.

• #31   29. apr 2021 Tak smiley

• #32   29. apr 2021 Uh der har jeg også været. Det tog en time hver gang de skulle findes noget der kunne bruges til kemo og ofte 2 til 3 forskellige sygeplejerske forsøgte sig.
    På Riget da jeg skulle have opereret skjoldbruskkirtel ud var det 14 dage efter endt kemo behandling. Der havde de ikke fået sat nålen ordentligt så bedøvelsen løb i overarm. Av for fanden. 2 narkose læger og en venescanner kæmpede så en halv times tid. Var glad for at jeg havde fået let bedøvelse via maske, så var egentligt lidt lalleglad.
    Prøvede at bilde dem ind at hvis de kiggede på mit ar fra brystben til skamben, så var det nok fordi det var en obduktion og derfor de ikke kunne finde en åre. Så gav de mig lidt mere på masken

• #33   29. apr 2021 Puha Tine, jeg har vist ikke grund til at klage i forhold til dig.

• #35   29. apr 2021 Fuck, har nu siddet her og glanet i 6 timer for at vente på anden gang stråler, og nu skal jeg vente i endnu halvanden time til jeg kan blive kørt hjem. smiley
    Mange Flex holder åbenbart fri, da der har været problemer hele dagen

• #36   29. apr 2021 Pyh, hvor er du altså hårdt ramt og rigtig sej! Fantastisk at du har din humor og gode humør i behold smiley

Da jeg fik kemo fik jeg lagt en veneport ind, men jeg skulle også gå med pumpe over flere dage. Jeg ved dog, at det også benyttes for at undgå at skulle stikke mange gange, bl.a. i tilfælde som dit, hvor årerne er svært tilgængelige.

Ønsker dig det bedste fremover smiley

• #38   29. apr 2021 Bortset fra forrige torsdag/fredag hvor jeg troede at nu var det sket med mig har det ikke været så slemt som jeg havde forventet. smiley

Og inden jeg gik idag fik jeg så meget ros af dem både i strålerne og kemo en.
    De synes at jeg er venlig, sammenarbejdsvillig, sej og udviser store recurser og har altid et smil til dem. smiley
    Se, det var jo utrolig dejligt at høre, men de er også virkelig søde tålmodige og hjælpsom smiley

• #39   30. apr 2021 I Amerika får de altid en port sat i , som så bruges til alt. Men lige med min kræft, så fjerner de den ikke før efter 3-4 år, da risikoen for tilbagefald er oppe på 95%. Tænker ikke det ville være godt for min psyke at have den siddende som en konstant reminder. Men kan godt se det er smart, da blodprøver og alt andet der er brug for ordnes fra den.

• #40   30. apr 2021 Tine, håber virkelig ikke at du får tilbagefald.
    Jeg ville ikke have det godt, hvis jeg konstant skulle gå med sådan en port i mig.
    Jeg har kun 4 gange kemo tilbage, så det går nok. Måske er jeg heldig at de finder scanneren frem, for så er der ikke problemer.

Jeg synes så også, at jeg indtil videre har været heldig.
    Jeg har ikke ret mange bivirkninger af hverken kemo og stråler.
    Tuben er nok det der generer mest, da jeg bliver nød til at hive den ud 6-7 gange om dagen og et par gange om natten for at rense den, men det er da i småtingsafdelingen. smiley
    Og egentligt mærkeligt at det overhovedet ikke gør ondt at have hul i halsen med et rør i smiley

• #41   30. apr 2021 Næ det håber jeg jo heller ikke, men er også realist. Skal petscannes 20 maj. Var i ct scanner som viste kræftfri. Så håber jo petscanning viser det samme.
    Men det bliver hårdt hver 3 md når scanning tidspunkt nærmer sig. Tror aldrig man vænner sig til det.
    Godt det ikke gør ondt, især nårdu skal rode med den så meget.

• #42   30. apr 2021 Krydser alt hvad krydses kan for at der fremover kun kommer gode beskeder.
    Træls hvis det vender tilbage når nu man har lidt en del for at komme af med skridtet.

• #43   1. maj 2021 Rigtig god bedring Anni.

Jeg fik lagt et rør i en blodåre (eller vene?) i overarmen til kemoen.
    De kaldte det picc-line. Så kom kemoen gennem den.
    Jeg er heller ikke nem at stikke i.

• #44   1. maj 2021 Bioanalytiker hér smiley

Man må ikke tage prøver fra en venflon, da der kan sidde rester af medicin, væske mv inde i plastikrøret, som så bliver "skyllet med" ud i blodprøverne. Det giver nogle super sjove tal - men nok ikke tal der er er specielt gode at behandle ud fra smiley

Nu arbejder jeg ikke i Vejle - men på min arbejdsplads kan det for os være RIGTIG svært at overbevise behandlerne om, at patienterne er svære at stikke, og at de er nødt til at finde en anden løsning (CKV, Piccline, Veneport, scanner m.v.)
    Jeg synes bestemt ikke det er sjovt at stikke i en arm som din - men bliver mødt med en forventning om, at det jo "bare lige" er til at jokke en nål i og ramme noget smiley
    Vi har desuden INGEN informationer om patienterne - udelukkende hvilke blodprøver de har bestilt. Der mangler SÅ meget tværfagligt samarbejde om at have patienterne i fokus - OGSÅ til noget så "simpelt" som blodprøver...

• #45   1. maj 2021 Og god bedring Anni - det er dejligt at læse, at du har bevaret en optimistisk tilgang til tingene trods alt smiley

• #46   1. maj 2021 Rigtig god bedring smiley

• #47   3. maj 2021 Jeg synes lige jeg vil sætte dette ind .... jeg så det her til aften og ville bare gøre opmærksom på det. ....... Jeg synes det er VIGTIGT at vide , hvis man ikke får det at vide på hospitalet .
    Det handler om at vaccination mod Covid 19 ... ikke virker hos hver 3. patient i kemo / stråle -behandling .

https://www.msn.com/da-dk/nyheder/helbred/hver-tredje-kr%C3%A6ftpatient-danner-ikke-antistoffer-trods-vaccine/ar-BB1gjrQ3?ocid=msedgntp

• #48   4. maj 2021 NIITIB, det så jeg også.
    Så jeg skal vist ikke være så ked af, at der ikke kan findes en tid til vaccination der kan harmonere med mine behandlinger.
    Så jeg venter bare 6 uger mere smiley

• #50   7. maj 2021 Ugen der gik

I får lige et billede af min første maske, inden jeg fik tuben smiley

Den her uge har godt nok været både ned og opture.
    Søndag aften tiltede jeg igen med feber, og mandag havde jeg det bare så dårlig at jeg ikke kunne andet end bare sidde og græde, selv om jeg ikke ville.
    Jeg var så dårlig at jeg knap kunne gå på toilettet.
    Jeg måtte have naboen til at hente den pakke med udstyr til tuben på posthuset for mig, da jeg ikke var i standtil at hente den selv.
    Gudske tak og lov, så gennemførte vi alligevel både kemo og stråler, og torsdag var jeg feberfri igen. smiley

Ikke nok med det, så var jeg så uheldig at jeg var ved at tabe tuben i onsdags.
    Den hang halvvejs ud. smiley
    Jeg fik kvalme og var ved at skide grønne grise af angst for at få den ud og sat en ny i, da det foregår uden bedøvelse. smiley
    Men lidt held var der da.
    Jeg opdagede slet ikke at de tog den ud, og mærkede næsten intet da den nye blev sat i smiley

I dag er jeg på dupperne igen. Humøret er kommet tilbage.
    Ikke engang at det er fredag som er den værste dag kan ødelægge det smiley
    Jeg startede i morges kl 6,40 og kom hjem omkring kl 17, så laaaaang dag, hvor hjemturen ikke bestod af andet en køøøøøøøø på motorvejen smiley

Ønsker jer alle en rigtig god weekend, pas godt på jer selv og dem i holder af. smiley smiley

profilbillede
  • #51   7. maj 2021 Føj, hvor er det meget, du skal igennem, men dejligt at du er lidt ovenpå igen. Jeg er sikke på, at jeg ville være blevet panisk, hvis mit "luftrør" var ved at falde ud. Du er virkelig sej. Fortsat rigtig god bedring smiley

• #52   7. maj 2021 Pas på dig, det er hårdt men skønt når man kommer ud på den anden side

• #53   7. maj 2021 Det er faktisk ikke så hårdt som jeg havde regnet med. smiley
    Hvis ikke jeg havde haft de der to anfald med infektionstal på himmelflugt, så havde det ikke været et problem. ??

Jeg er ret heldig, for jeg har faktisk ingen bivirkninger og ingen smerter. smiley
    Når jeg får kemo får jeg også prednisolon i tre dage.
    Det giver mig så ædeflip og gør mig så tørstig at jeg kunne patte en død ko, hvilket så igen gør at jeg jeg tilbringer masser af tid på toilettet. smiley

• #54   7. maj 2021 Miemiv, man bliver ikke kvalt fordi tuben falder ud.
    Så ånder man jo bare direkte med hullet i halsen smiley

• #55   7. maj 2021 ..... og så har jeg for første gang i tre uger ligget ned og sovet., det var skønt smiley
    De sidste tre uger har jeg sovet siddende. smiley

• #56   7. maj 2021 Hvor er du sej Anni. Bliv ved med dét smiley

• #57   8. maj 2021 Årh det er så fantastisk at få en god nattesøvn. Jeg hepper på dig

• #58   8. maj 2021 Jeg bliver fyldt med mere og mere beundring over dit gå-påmod i din hårde hverdag. Det er bare så godt klaret af dig. Alt godt til dig fremover.

• #59   8. maj 2021 Godt kæmpet. Kan godt føle din panik over tuben.
    Jeg blev udskrevet efter 13 dage hvor de fjernede alle hæfteklammer. De sidder fra brystben til skamben. Hvis det var større så ville det værre på tværs, men så snakker vi jo nok obduktion.
    Næste morgen da jeg stod i badet opdagede jeg det var gået op, kaldte på manden som kom og kiggede. Han kunne så se noget tarm stikke ud. Så han fik mig i tøjet stadig ikke tør efter bad og så afsti afsted til hospital. Så røg i ny operation i 3 timer, de skulle vente på mave tarm kirurg, da jeg lå åben, som lige skulle have alt på plads.
    Tror det har været samme panik der greb mig der i badet.

• #60   8. maj 2021 Føj Tine, sikke da en led oplevelse.
    Hvis det havde været mig, så var jeg godt noh ogs gået i panik

Kommentér på:
Der er lidt udfordringer ved ikke at kunne tale

Annonce