1.193 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

høreapparat høreapparat

Nå. For nogle dage siden kunne i hjælpe mig med mine søde fisk, som jeg er MEGET glad for.

Så jeg håber også i kan hjælpe mig her...

For knap 14 dage siden, mistede jeg fra det enejeblik til det andet, næsten alt hørelsen på højre ører.
Samtidig fik jeg meget høj tinnitus! Derudover har jeg haft størknet blod i øret net par morgener når jeg er vågnet..

De sidste 3 dage har jeg kastet op og været svimmel - lagt i sengen, for nærmest alt bevægelse udløser opkast. Jeg kan overhovedet ikke sove!

Igår var jeg ved ørelægen, som kunne konkludere at jeg har mistet en relativt stor del af hørelsen på højre øre, og en lille smule på venstre. Jeg kan ikke høre baslyde og vibrationer. Deudover er der et forkert tryk i øret.

Jeg er henvist til en audiologi i Aalborg og venter på at komme der ud og få det undersøgt. Men resultatet bliver jo nok, at jeg skal have høre apperat.

Jeg er lidt skræmt over, at det kan opstå fra det ene sekund til det andet! Og at man kan blive så dårlig af at have fejl i ørerne.

Og så syntes jeg det er lidt angst provokerende og tabubelagt at være 26 og skulle have høre apperat...

Hvordan er proceduren med sådan et høreapparat?
I reklamen i radioen siger de altid, at det er gratis at få høre apperat i dk.. Men det kan jeg jo se, at det nok ikke heeeelt passer....

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  høreapparat
  • #1   24. mar 2021 Jeg betalte lige præcis 0,- kr da jeg fik høreapparat for 1-2 års tid siden smiley

For det første ville jeg vente med at tage sorgerne på forskud og så lige finde ud af, hvad der egentlig er sket. Men for det andet kan jeg sige, at jeg følte det på PRÆCIS samme måde - og jeg tror måske, jeg har et forumemne herinde, fordi det netop føles så underligt og tabubelagt at være midt i 20'erne og så skulle gå med høreapparat.

Groft sagt var proceduren - for mig - at komme ind til undersøgelse, derefter snakke med ørelægen, derefter udvælge høreapparat, og så få lavet aftryk. Da de var klar fik jeg dem udleveret på klinikken og vi testede hvilken indstilling de skulle have. Det var gratis, da det var i offentligt regi, men der kan være LANG ventetid.

En anden sag er så, at jeg var god til at bruge dem i starten, for jeg ved godt at man skal bruge det hver dag for at skabe en god vane - men nu er jeg faldet af på den, og er simpelthen for dårlig til at bruge dem...

• #2   24. mar 2021 Hvad fejler du med ørerne..

Det kan jo være tusind ting - men kan læse mig frem til en sygdom der hedder minieres, som passer ret godt på mine symptomer...

Det letter at høre at du fik dem gratis!
    Jeg skal ud på Aalborg universitets hospital, så mon ikke det også går under det offentlige?

Jeg syntes sq det er er underligt at skulle have undertekster på tv'et..
    Vi var til fødselsdag i søndags, og jeg er ellers ret social - men jeg kunne slet ikke rumme det, for jeg kunne ikke høre hvad folk sagde... Det lød bare som om de snakkede under vand..

Jeg håber ikke der er alt for lang ventetid. Jeg syntes jeg er fanget rigeligt i lægernes lille ventetids roulette smiley

• #3   24. mar 2021 Jeg har altid været ørepatient da jeg er for tidligt født. Så mit er lidt noget anderledes, da jeg altid har haft dårlig hørelse (og tinnitus), men jeg nægtede at skulle have høreapparat indtil jeg var 24 smiley

Men den der følelse af: jeg er midt i 20'erne, jeg kender ingen andre der har høreapparat, det er "da kun gamle mennesker", kan man mon se dem, hvor store er de osv osv.... sådan så mine tanker i hvert fald rigtig meget ud.

Og ja, så længe du ikke har kontaktet nogen privat klinik så får du det gennem det offentlige. Det skal du slet ikke være bekymret for. Jeg mener jeg kontaktede audiologisk klinik i februar, og jeg fik høreapparaterne i august/september. Så ca. et halvt års ventetid i mit tilfælde, men det kunne have været værre.

Fandt de ud af om det var din trommehinde, der var sprunget? Lyder da som om der er noget helt galt med det øre, øv smiley

• #4   24. mar 2021 Tak. Det er lige netop de tanker jeg går med.
    Da jeg sagde til min kæreste at jeg nok skal have høreapparat sagde han i sjov "jamen jeg kan jo ikke tegnsprog!"
    Og jeg grinede, men det gav lige en øjenåbner.

Umiddelbart sagde han ikke noget om en sprængt trommehinde - så det går jeg da ikke ud fra.

• #5   24. mar 2021 Ja, det er en kæmpe omvæltning, selvom det måske kan være svært at forstå for andre, det er jo bare små bitte dimser smiley

Heldigvis var min familie, veninder osv. som jeg delte det med, super forstående og nysgerrige på hvordan de så ud og hvordan de fungerede. Men det er uden tvivl en stor tilvænningsproces for rigtig mange! Det er jo noget man skal vænne sig til at bruge hver dag.

Du må altid gerne læsse bekymringer af i en PB smiley

• #7   24. mar 2021 Jeg er en gammel kone på 72 da jeg var 7 år mistede jeg hørelsen på venstre øre da jeg var 10 tog min mor mig med på kommunehospitalet, de tilbød mig et høreapparat lig med tante Møges i matador....aldrig har min mor oplevet mig så hysterisk....jeg så i ånden reaksionen fra mine klassekammerater.... så ikke noget høreapparat ti Ane i den omgang. Det har jeg så fået siden, et smart et med en ledning fra højre til venstre øre der leder lyden over til det venstre. det var også gratis.

• #8   24. mar 2021 Jeg fik mit første sæt analoge høreapparater, da jeg var 18 år. De endte i skuffen! De to alt omgivende støj så meget ind, at jeg intet kunne høre. Og der lå de godt.

Men med tiden blev mine ører værre, og min mand købte mig et sæt nye høreapparater i privat regi. Så kunne jeg pludselig høre igen. smiley

Det næste par var også købt i privat regi, men her sidste gang jeg skulle have nye, da måtte jeg på sygehuset og have nogle. Men jeg kan nu tydelig mærke forskel på service og indsats.

Ved de private gik de meget op i at indstille høreapparaterne, så de tog mindst muligt støj ind. Det gør de så ikke i det offentlige. Så er jeg ude, og der kommer biler, det blæser eller lignende, så kan jeg alligevel intet høre.

• #10   24. mar 2021 Tak alle sammen.
    Jeg er spændt på hvad der kommer til at ske!

Linda, ham jeg var inde ved igår, syntes jeg desværre ikke var den mest grundige i min verden. Men jeg har heller aldrig været ved en ørelæge før!

Jeg har en længere historik med min kæbe, som jeg tænkte kunne være relevant for problemer i øret, men han svarede ikke engang på mine spørgsmål.

Så jeg håber de er noget mere åbne i Aalborg!

• #12   24. mar 2021 Jeg spurgte ham direkte om mine operationer i kæben, kunne påvirke ørene.. Hans svar var "vi laver jo altså ikke kæber her" og så snakkede vi ikke mere om det. Bum

• #14   24. mar 2021 Blod kommer ofte af betændelse, men hilsen en der er ørebarn, øreteenager og ørevoksen - du ved det uden tvivl, hvis du har betændelse i mellemøret!

Når det ikke kommer derfra, så kan trommehinden springe. Betændelse, vatpinde og nogle gange sker det bare. Lægen har ind i mellem sprunget min, fordi den selv sprang da jeg var barn og lukkede betændelse ud - men det gør den ikke ret gerne som voksen.
    Det er også noget skidt at gøre, og det nedsætter hørelsen hver gang, men pointen er, at den gror sammen igen!

SÅ! Jeg er ikke ørelæge og jeg har ikke set ned i dit mellemøre, men det er forholdsvis plausibelt at din trommehinde er sprunget og din hørelse bliver meget bedre de næste 2-3 dage og en smule mere de næste 60 dage.

Hvis du har vatpinde, så er det første du gør, det er at smide dem ud ! Du må i hvert fald aldrig proppe dem i øret.

Du skal selv være aktivt opsøgende for at få høreapparat igennem privat regi - så jeg lover dig, at du er i gang med den sløve men gratis offentlige vej.

Jeg ville dog hvis jeg var dig, ringe til ørelæge i den anden ende af byen og få et nyt kik på dit øre. Det er gratis og kræver ikke længere henvisning fra egen læge - afsted med dig! Tiden er givet rigtig godt ud.
    Tænk over om du har fået slag? Få dem til at kigge om din trommehinde er groet skævt sammen eller har andre skader. Måske har du slet ikke dårlig hørelse - måske er det bare en dårlig trommehinde som ørelægen kan klare

Og der er ikke noget skammeligt i høreapparat

• #15   24. mar 2021 jeg må indrømme at jeg valgte en vis egen betaling for at få nogle små og nogle der fx kan tilsluttes min telefon ... mange har sagt guuud har du høreapparater, de kan overhovedet ikke se dem ... og jeg elsker at kunne tale telefon uden at skulle holde den ...

de har overhovedet ikke været et problem at vænne sig til ..

• #16   24. mar 2021 Jeg har de høreapparater, der sidder bag øret, fordi min hørelse er for dårlig til de andre. Men dem har jeg visse problemer med. Når jeg lukker øret med sådan en prop, kommer der eksem i øret, og der kommer også af og til øregangsbetændelse. Faktisk så ofte, at jeg har øredråber stående på min medicinliste, så jeg ikke skal til lægen hver gang.

• #17   24. mar 2021 Min bror havde en forbigående blodprop i hjernen, da han mistede hørelsen på hans øre

• #18   25. mar 2021 Min mor har høreapparater. Hun kan slet ikke klare sig uden.

Jeg burde nok også....... Men der er så meget jeg burde. Min hørelse er skadet efter knap 40 år som pædagog.

• #19   25. mar 2021 Tusind tak for svar alle sammen.
    Jeg sy tes sq det er noget af en omvæltning! Nogle lyde kan jeg ikke høre, andre er helt forskruede og andre igen fylder rigtig meget inde i hovedet.
    Idag har vi været i Aalborg, og syntes det har drænet rigtig meget energi!

Idag og igår har jeg ikke kastet op, men så snart der er for meget bevægelse omkring mig bliver jeg kvalm.

Burde jeg ikke have ondt hvis jeg havde betændelse eller lign?
    Jeg kan godt mærke, at hvis jeg ligger på højre øre for længe, at det er ømt. Men ellers er der ikke noget at mærke.

Jeg har en tid ved egen læge i en anden forbindelse på mandag, så høre også lige dem hvad de tænker...

• #20   25. mar 2021 balancenerven sidder i øret, og når den påvirkes kan man godt få kvalme... der er også noget der hedder øresten, har det været på tale... synes også du skal udredes bedre

• #21   25. mar 2021 Ingen har snakket om øresten.

Jeg syntes det er så frustrerende.
    Jeg er i forvejen i et meget langt forløb med mine kæber - som gør jeg er sygemeldt nu.
    Så at mine ører også står af nu er helt uoverskueligt!

Jeg tænker selv om de 2 ting kan hænge sammen.. Der er jo ikke ret langt fra kæbeled til øregang..

Jeg er lidt lost i det!

• #22   25. mar 2021 Min mand er helt døv på højre øre og meget nedsat hørelse på det Venstre øre. Efter han blev henvist til Høreklinik på Viborg sygehus, er der virkelig sket noget. Ørelægen der, er virkelig dygtig.

• #23   27. mar 2021 Hvis du har betændelse i mellemøret er du slet ikke i tvivl. Det gør ufatteligt ondt - har aldrig prøvet noget der er så smertefuldt. Hvis du kan trykke dig selv på øret, er det noget andet, medmindre det er fordi du får penicillin i forbindelse med kæben så du kun har en mini version?

Jeg gætter på sprunget trommehinde og øresten, men faktisk hælder jeg mest til betændelse på balancenerven. Særligt fordi du er svimmel og søsyg.

Og ja købe og øre hænger ofte sammen

• #24   27. mar 2021 Tak Trine.
    Jeg får ingen penicillin. Jeg er opereret 4 gange i kæben, senest i sommers.
    Men jeg får en del smertestillende, så det kan sikkert også være en faktor..

Jeg høre min egen læge på mandag, og så ser jeg om jeg kan få en tid ved en anden ørelæge efter påske..

• #25   27. mar 2021 Smertestillende tager ikke betændelse, kun dæmper smerterne, og de er så intense, at de er ret svære at dæmpe.
    Jeg tror ikke på betændelse i mellemøret

Ny ørelæge og god bedring

• #26   28. mar 2021 Kan det være kæberne der gør noget ved hørelse?

• #27   28. mar 2021 Det er jo lidt min teori frk. Jensen. Men jeg er jo ikke læge så jeg må nok bare vente og se hvad de siger...

Kommentér på:
høreapparat

Annonce