{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona 15
  • #1   6. dec 2020 Tak smiley

• #2   6. dec 2020 smiley ... ej 3 af gangen ... vil holde en pirat-tråd-fest ... Alle skal med smiley

• #5   6. dec 2020 Synes festen er lidt fesen ... så nu vil jeg i stedet være klassen duks, kl er snart 22 så jeg går hjem i seng ... min arbejdsgiver mener jo heller ikke anbefalingerne om hjemmearbejde gælder for os , så må ud i smittebomben i morgen tidlig ...

• #6   6. dec 2020 Jeg er spændt på de nye restriktioner, og hvilke kommuner det rammer .

• #7   6. dec 2020 Jeg beder en stille bøn om, at mine drenge skal undervise online. Vi bor i Guldborgsund kommune. Her stiger smitte, men ikke så eksplosivt (endnu) som nabokommunen Vordingborg. Det er gymnasieeleverne der har holdt private fester smiley

• #9   7. dec 2020 De gamle vil gerne have, at de unge tager smitterisikoen alvorligt, og de unge vil gerne have, at de gamle tager miljøproblemerne alvorligt. Lige nu ser det ikke ud til, at nogle af de ønsker kan opfyldes.

• Jørn L
    Jørn L Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 1 Svar: 12
    #10   7. dec 2020 Ja, f.eks burde de gamle rydde meget mere op efter dem selv når de har været på Roskildefestival.

• #11   7. dec 2020 Isabelle, det er nu ikke på grund af min egen situation at jeg synes de unge udviser en mega egoistisk indstilling. Jeg er ikke bange for at dø, slet ikke, men indrømmer at jeg er bange for at jeg evt skal ligge og lide i uge/månedsvis, og så ville det være rigtig ærgerligt hvis jeg døde fra min opsparing.

Jeg synes at det kniber gevaldigt med at udvise samfundssind og det værste, at de ikke gider at tage hensyn til andres liv og helbred.

• #14   7. dec 2020 Morsomt at sammenligne ekstremrod på festivaler med forurening af luft, undergrund og drikkevand. Lad os sammenligne tidsforbrug og pris på løsning af disse problemer.

• #17   7. dec 2020 #8 Isabelle Der er også mange ældre, der lever under langt værre trusler - og ikke kun et år eller to. Kan du bruge dét til noget, Hanne?

Ja det kan jeg, jeg kan bruge det til at de afsavn jeg skal lide under alt dette, de er så uendelige små ifht at mange ældre har det langt værre og i meget længere perioder ..
    Så jeg skal ikke pive, og jeg skal rette ind efter de anvisninger der gives for at forsøge at mindske smitten...

Ikke på grund af mig selv, og ja jeg gider ikke dø nu, men på grund af at bliver jeg smittet er der stor risiko for at jeg skal bruge en seng på hospitalet, og det er ligesom det det drejer sig om at mindske presset på sundhedsvæsenet ...
    Estimatet siger at 10% smittede får brug for behandling, og Corona behandling er lig indlæggelse ... Jeg ved ikke om man kan se for sig hvor mange indlagte det giver omkring jul, jeg er sikker på at der er mange børn der skal undvære deres forældre til jul i år fordi de må tage på arbejde bl.a. fordi der er nogle der ikke vil lide afsavn ...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #18   7. dec 2020 Jeg gætter på, at unge har et langt større aftryk på miljøet,en for bare 50 år siden. De er selv en del af problemet.

Ikke at det ikke er fint at de tænker på miljøet. Tvivler dog på,at ret mange unge er klar til, at skulle afgive noget selv i den retning.

• #19   7. dec 2020 De unge forsøger bare at leve op til den opdragelse, som de er blevet givet. Brug og smid væk, eller som vi siger i det nordjyske 'besé, besæt, kassér'. Så hver gang mor og far køber en ny bil, så køber ungen en ny telefon.

• #20   8. dec 2020 Jeg har lige læst en embedsmand rense Mette.

Hvis man tror på den slags, så bør man altså være dummere end snot.

Det svarer til, at sætte Trumps datter til at rense sin egen far. smiley

Mette bør stå overfor en kommission. Hurtigst muligt tak.

• #22   8. dec 2020 Og når vi så er færdige, med at debattere spin, så er der gode nyheder.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-05-8-ud-af-10-danskere-vil-vaccineres-mod-coronavirus-viser-maaling

Dejligt at se, at så mange har forstået, at vacciner er vejen frem. Corona har da lært mange noget fornuftigt.

Intet er så skidt at det ikke er godt for noget. smiley

• #23   8. dec 2020 Og så er englænderne startet med at vaccinere i dag.
    Gid det var her hjemme.

https://www.msn.com/da-dk/nyheder/udland/90-%C3%A5rig-bedstemor-skyder-britisk-massevaccination-i-gang/ar-BB1bJlCE?ocid=msedgdhp

• #24   8. dec 2020 Vil nu gerne lige have en rigtig godkendelse på plads smiley

• #26   8. dec 2020 "og så fortsætte med at passe ekstra godt på de særligt sårbare"
    Helt enig.
    Hvis du er sårbar eller har sårbare i din omgangskreds, så er det dig, der skal passe på og ikke alle mulige andre.

• #27   8. dec 2020 Hvem har ikke sårbare i omgangskredsen?

• #28   8. dec 2020 Jeg har ikke. Mine børn har ikke. Mine forældre har et par stykker, som de ikke omgås med for tiden. Ellers lever de som normalt.

• #29   8. dec 2020 Jamen så har I jo jeres på det tørre..

• #32   8. dec 2020 Med 600.000 sårbare i dette lille land, er det svært ikke at skulle være påpasselig for enten sig selv eller en i netværket.

• #34   8. dec 2020 Jeg er bare træt træt træt af det covid19 pis smiley smiley smiley
    Ingen hundetræning igen igen, ingen fitness igen igen, ingen stævne deltagelse når man bor i en af de 38 kommuner.... men arbejde må man gerne både i og uden for kommunen smiley
    Jul bliver meget få mennesker til lidt mad og pakker. Ingen julefrokost. Øv øv øv

https://www.facebook.com/741803846/posts/10158643003553847/?d=n

• #36   8. dec 2020 #34 ...AG ... Ingen hundetræning ... ingen fitness ... ingen stævner ... få mennesker til jul til mad og pakker ... ingen julefrokost ..... Hmmm mon ikke du overlever det ?

Men hvem siger du overlever at blive smittet med Corona ??? .... og så var alt det andet jo egentlig lige meget ... Ikke ??? .

Mon ikke vi alle sammen bare skal igennem det , selvom det det er en forfærdelig tid ?? Bare vi alle kommer levende ud på den anden side . smiley

• #38   8. dec 2020 #37 Isabelle Ja .... og der er vel også plads til at sige hvad man mener ? ... ikke ??

• #39   8. dec 2020 Nittib
    Ingen lever for evigt og døden skal have en årsag.
    Hundetræning, familie og venner ( fitness for at holde min krop i form) er det der gør mit liv værd at leve.
    Livsværdier er det vigtige, ikke hvor mange dage man får på jorden.

Mon ikke corona også er et vink med en vognstang om at jorden er overbefolket.
    Så nej det er ikke meningen vi alle skal komme levende ud på den anden side. Og hvad er den anden side?
    Covid19 og diverse andre virusser er over hele verden og det vil de fortsætte med. Der er ikke nogen anden side.
    Vacciner kan holde det nede og måske også udrydde grene af den, men virus skal nok finde en måde at overleve på.

• #41   8. dec 2020 #39 AG .... At DU har det på den måde er da Ok smiley

Jeg har det bare anderledes ---> tilsidesætter gerne alt for at kunne leve lidt længere og se mine børn og se mine børnebørn vokse op . smiley

• #42   8. dec 2020 Nittib
    Jeg vil da også gerne leve længere og se mine børn vokse op.
    Men jeg skal varetage mit job hvor jeg kommer i mange forskellige firmaer dagligt. Min mand skal også passe sit arbejde. Begge børn har studiejob i hhv børnehave og Brugsen og er i kontakt med rigtig mange mennesker der. Så hvad i alverden skulle det hjælpe ikke gå i fitness og hundetræning?

• #44   8. dec 2020 Det er rigtig rart at se spørgetime i dag - endelig har de fundet en måde at have dialog på, der både er kritisk OG konstruktiv.

Nu mangler vi bare at det smitter af på befolkningen.
    Det er altafgørende lige nu.

• #46   8. dec 2020 Læste godt det med den ene forleden, det kørte på FB mor til 2 ... de var vist begge testpersonale smiley smiley

Jeg fatter ikke at der er så mange der taler om mig, mig ... det er jo ikke den enkelte det drejer sig om, det hele drejer sig i sidste ende om at der skal være en sengeplads til de der bliver behandlingskrævende, en respirator til de der får behov, og et sundhedspersonale der skal kunne blive ved at have kræfter til at være der ...

Når det så er sagt, så har det vel til nu været de sårbare (ældre og kronikkere) der har været de sårbare, det er det så nok ikke "kun" mere... men det er altså lidt svært at det der med at passe på de sårbare, eller endnu sværere at være sårbar at gøre det selv ... min fysiske indendørs radius er hjem, arbejde og den ene datters hjem og min sociale omgang er børn og kolleger, og 1 hold venner vi går tur med... Når så Borgmesteren i Aarhus der også er KL formand end ikke efterlever regeringens beslutning, administrativt personale på fx skoler sendes ikke hjem, ej heller ligges der op til evt skiftevis fremmøde, trods elevantallet på skolen er mere end halveret fra imorgen .. trods der står at folk i ikke kritiske stillinger skal arbejde hjemme, men som en kollega sagde, vi må jo åbenbart redde liv hver dag siden vi skal sidde 4 mand her, selvom de 2 af os snildt kan løse opgaverne hjemmefra ...

• #47   8. dec 2020 Jeg tror ikke det kun er nogen unger der er ligeglade.

Jeg tror også der er voksne i mellem:

https://fyens.dk/artikel/provinsrestaurant-fik-52-nye-reservationer-efter-nedlukning?fbclid=IwAR1wcS4eB5JXlFG_Z442QFtQq4DMAzw-o-ijtzyoskQAsC4WpNXKd3fDNWg

• #48   8. dec 2020 # 25 Isabelle, de regner med at vaccinere 20 millioner inden nytår

• #49   8. dec 2020 I øvrigt, hvis ingen følger denne fyr på YouTube, så skulle i gøre det. Han er fantastisk, og han kæmper for sit lille sted! Han laver de vildeste retter, som mange af os kender med et nogen gang lille og andre gange sindssygt vilde ændringer

https://www.bt.dk/samfund/jacob-fik-for-20000-kroner-raavarer-nu-doneres-det-til-udsatte

Ps. Nej jeg følger ham bare, kender ham ikke personligt eller har noget med ham at gøre! smiley

• #51   8. dec 2020 det er virkelig grotesk, folk fatter intet, ellers gider de ikke... hørte om en restaurant i Vordingborg, tror jeg det var, deres bestillinger var eksploderet ....

læste at Slagelses borgmester var ude og sige at folk fra de tilstødende kommuner IKKE skulle smutte til Slagelse og gå i butikker og sidde på café ...
    Det er beskæmmende, er folk virkelig så dumme, eller ligeglade ...

• #54   8. dec 2020 Jeg synes de er pis** tarvelige ikke at overholde restriktionerne ... de skulle skamme sig smiley

Ved godt man ikke må ønske noget dårligt for andre ... så jeg vil bare sige .

At jeg håber at alle dem der overholder restriktionerne og alle os /dem, der passer på .... IKKE er dem der bliver syge.

• #56   8. dec 2020 # 49 Martin og hvad har det at gøre med corona?

• #57   8. dec 2020 @Annie,
    Læste du artiklen?

Midt i alt lortet hvor hans restaurant kæmper for at overleve Corona, så har han stadig overskud til at hjælpe nødlidende!

Altså jeg hylder jo mennesker der slås og kæmper i denne Corona tid, og finder nye veje til indkomster i en svær tid.

Jeg hylder endnu mere dem, der samtidigt kan finde overskud til at hjælpe andre der har det endnu værre.

• #58   8. dec 2020 Frygten er en formidabel mod-/medspiller. Den kan virkelig bringe det værste frem i folk. Lige fra landbetjentsyndrom til det, der er værre. Så skræmte var vi ikke en gang, da flygtningestrømmen var på sit højeste - var det i 2015?

• #59   8. dec 2020 @Søren, hvad tror du vi frygter ?

• #61   8. dec 2020 I frygter at dø og tør derfor ikke leve. Risikoen for at æde og drikke sig ihjel eller dø som følge af forurening er sandsynligvis større.
    Jeg henvender mig til alle, der spørger om, hvem jeg henvender mig til - tilsyneladende.

• #63   8. dec 2020 Det bekymrer ikke mig, om du eller andre føler sig hånet. Jeg giver udtryk for min holdning, som måske ikke lige er comme il faut blandt det typiske HG-klientel. Sådan kan debatter udarte sig. Lidt modgang skulle gerne kunne tolereres - om ikke andet så som kærkommen modvægt smiley

• #64   8. dec 2020 Dødsangst er et grundvilkår for mennesket - en stor del af vores nervesystem baserer sig på lige præcis det....
    Uden det, gør vi dumme ting - og livsfarlige ting.
    Desværre kan man også vælge at ignorere det - det bliver ens handlinger ikke særligt fikse af.

• #65   8. dec 2020 i mit tilfælde tager du fejl, ikke jeg ligefrem har higer efter det, men det jeg frygter er at hospitalerne kollapser, og at personalet går helt ned med flaget at stress og traume med de dødsfald de må opleve ...
    Jeg "frygter" hvis noget. at fatter folk ikke snart at det eneste der kan holde corona bare lidt i ave til vacc kommer og er sparket godt i gang, det er så megen isolation som mulig, og at holde sig i ro i et snævert geografisk område og med megen lidt social kontakt ...

Jeg "frygter" at folk ikke fatter at jo hurtigere og mere konsekvent vi er, jo hurtigere kommer vi tilbage til at have en hverdag med den frihed vi havde før corona ...

men det undrer mig ikke, jeg tror mange misforstår og tror det er døden vi frygter, men nej det er frygten for at friheden er længere væk jo færre der tager dette seriøst ..

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#67   8. dec 2020 Man kunne fokusere på det positive. At vi er ramt langt mindre en mange andre lande. Det er fordi at de fleste forstår alvoren. Vi har været rigtig gode til at passe på hinanden.

Jeg er egentlig enig med Søren. For nogen er det som om at det kommer til at fylde alt for meget.

• #70   8. dec 2020 Nu skal de vel aflives alle sammen...

• #72   9. dec 2020 John, jeg er på vej til dit nabolag. Troede at du gav kaffe, så kunne jeg tage min bankbog med og så kunne vi hygge os med dem over en kop kaffe. smiley

Bare vent til efter jul og nytår, så eksploderer det her hjemme med corona smittede.
    De er ved at lave en ny corona afdeling på Kolding sygehus, forhåbentlig får de ikke brug for alle pladserne, men jeg tvivler, for smitten stigere pænt her i byen, og igen i dag har man for anden gang lukket det meste ned af en skole.

• #73   9. dec 2020 Jeg er godt nok bange for at smitten eksploderer.

Jeg har desuden holdt øje med smittettallet i kommunen og været nogen lunde glad. Nu hvor fitnesscentere, butikker, caféer, restauranter og jule samt nytår - puha jeg frygter smittettallet for Næstved kommune i januar smiley

• #74   9. dec 2020 Og så blev de første bivirkninger af den nye vaccine registreret

• #75   9. dec 2020 Jeg tænker at det er meget usandsynligt at de første bivirkninger er påvist i dag. Jeg kan ikke forestille mig andet end at de også kan forårsage 5-15 andre, men det synes jeg stadig er en meget billig pris at betale.

Der findes næppe nogen former for medicin uden bivirkninger og der findes næppe et eneste produkt i verden, som ikke en eller anden er overfølsom overfor.

Hvis det er de allergiske reaktioner, så vil der jo altid være nogle, der er allergiske. Fx har folk med overfølsomhed og allergi overfor æg skulle passe på influenza vaccination og snakke med lægen før de takker ja.

• #76   9. dec 2020 @MaxH #67 ... og for nogle fylder det tilsyneladende for lidt... jeg er faktisk overrasket over det kan fylde for meget at man ønsker et scenarie hvor hospitalerne kan ride stormen uden kollaps, og at man kan ønske for meget at der hurtigst muligt skabes normalitet, hvad det så er for den enkelte..

@John ... jeg er også ret introvert, og jeg savner ikke noget socialt, men jeg savner at man kan gøre hvad man vil uden at skulle tænke sig om hele tiden, og jeg savner en tur igennem byen og en god kop kaffe på en cafe ... men jeg kan sagtens forstå at der er folk der savner det sociale ... igen er vi tilbage til jo mere og flere der der gøres en indsats nu, jo hurtigere kommer vi dertil ..

• #78   9. dec 2020 @John ... det går ok ... tror hjertet arter sig, men kan da mærke at jeg skal passe på med al den stress ... så glæder mig til juleferien ...

• #79   9. dec 2020 Der er jo intet underligt i at nogen får allergiske reaktioner eller bivirkninger af den nye vaccine, det er der også folk der får af alle andre vacciner, det er intet nyt. Der er mulige bivirkninger ved alt medicin, vacciner osv . Men nu har de selvudnævnte coronaeksperter og dem der mener det hele er noget pis fået endnu en ting de kan bruge som argument, det klinger bare ret hult, da det som sagt er helt normalt ved en vaccine smiley

• #80   9. dec 2020 #79
    Er det nu ikke dig, der er eksperten?
    "Jeg vil fandenhakkemig ikke have, at du bander, min dreng". smiley

• #81   9. dec 2020 Der er for pokker faktum og velkendt at vacciner har mulige bivirkninger, og at nogen får allergiske reaktioner, så det har intet at gøre med at være ekspert.

• #82   9. dec 2020 Jeg er dælme glad for, at regeringen ikke har ladet sig presse til at gøre som Sverige. Øv, hvor det ser skidt ud for dem. smiley
    https://www.avisen.dk/99-corona-doedsfald-og-7061-flere-smittede-i-sverige_625930.aspx
    Noget andet - loader HG også sygt langsomt hos jer?

• #84   9. dec 2020 Normal status her

• #86   10. dec 2020 Det var jo for folkesundhedens skyld. Eller noget...

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/laekket-rapport-minkgrave-kan-allerede-have-forurenet-grundvand/8395774

• #87   10. dec 2020 smiley
    Til Emilie
    Fra mormor

profilbillede
  • #89   10. dec 2020 @ Martin ... ingen er imponerede over det håndtering fra ende til anden !!!
    Og grav dem nu op for fanden .,...

Gad vide om Emilie undlader at bruge de cowboy bukser der bruger jeg ved ikke hvor mange liter vand om ay produceres, hvorefter de transporteres den halve klode rundt ...

Det er begge MEGA problemer der skal tages hånd om ... men jeg finder simpelthen ikke sammenligningen korrekt ... Ikke alle unge er på Greta Thunberg niveau ...

• #90   10. dec 2020 Hanne
    Hvis du med jævne mellemrum flyver på ferie, så skal du nok ikke kritisere et par bukser, som måske endda importeres og gøres tilgængelig af et medlem af den ældre generation.
    I øvrigt er den ældre generation vel ganske ansvarlige for unges opførsel. Både grundet manglende opdragelse og ikke mindst gennem det viste eksempel. Hvis jeg bøvser ved bordet, så går der max 10min, før Victor på 5år også kan det samme(dog ikke med samme diktion og klangbund smiley ).

• #91   10. dec 2020 Den her fortæller egentlig meget godt hvad jeg tænker! Det er næste barnligt med alt den kasten sten efter alle de andre glashuse! Nogle glemmer sku at de selv sidder i det samme glashus!
    Kom videre, vi skal ud af suppedasen, så kan stenene hvirvle gennem luften!

profilbillede
  • #92   10. dec 2020 Jeg fanger slet ikke behovet for at sætte to kriser overfor hinanden...
    At vi taler om Corona i denne corona-tråd og ikke klimaforandringer, er vel ikke så sært?

• #93   10. dec 2020 Det er da ret åbenlyst, at det kan være med til at forklare, hvorfor folk ikke tager hensyn. Denne mangel gælder i begge problematikker. Forskellen er blot den, at boomer-segmentet er blevet så vant til, at det er dem, som sætter dagsordenen.

• #94   10. dec 2020 Det giver 0 mening..

Du kører dieselbil, derfor spritter jeg ikke hænder.

Hvis det er tilfældet, at unge tænker sådan, så er det gået ned ad bakke for den generation. Unge plejer at være klogere end det..

• #96   10. dec 2020 @ Søren ... jeg kritiserer sådan set ikke, det var dig der satte sammenligningen op, og jeg mener bare at vi alle er ansvarlige for at forbruge i en grad der belaster klimaet, de unge rejser gerne verden rundt som sabbat år osv ... det er sådan det er, og der skal uden tvivl gøres noget ved det ..
    Det er et fælles ansvar ligesom de tiltag der skal tages for at bekæmpe Corona er et fælles ansvar hvor alder, når man når en vis alder, ikke fritager en for ansvar ...

Det er blevet meget hipt at stryge de unge med hårene .. men jeg tror ikke vi får nogle stærke unge af det, de skal have en opgave i fællesskabet og ros når de løser den, det giver ballast og følelse af at bidrage og lyst til at gøre mere ... det andet er bare en overbygning til curling, man er blevet bange for at stille krav ... en del af de nuværende unge er måske netop vokset op med manglende krav og opgaver, men er nurset ind i tingene, så når der så kommer nødvendige krav, så kan man slet ikke finde ud af at honorere dem, og man mangler og så viden om den tilfredsstillelse det er når man opnår rosen for at have været med til at løse krisen ...

Forbrug er noget vi alle har, corona kan berøre os alle, løsningerne skal komme i fællesskab.,

• #97   10. dec 2020 Det drejer sig ikke om klogskab, men om gensidig respekt.
    Hvis jeg dør med covid, så må det være sådan. Det bekymrer mig mere, hvis mine børnebørn ikke frit kan trække ren luft ind eller tappe uforurenet vand fra hanen.
    Men nok om egoisme.

• #98   10. dec 2020 To kriser, to løsninger. Den ene udelukker ikke den anden...

• #99   10. dec 2020 det er stadig ikke det enkelte dødsfald dette drejer sig om ...

Så du indslaget fra Sverige i går .... de tilstande der på hospitaler og blandt sundhedspersonale ... det er det det drejer sig om at vi IKKE skal nå til i DK ... du taler stadig udfra det er den enkeltes dødsangst der præger vores holdning ...

Det er virkelig svært at indse at det her handler om det store billede og ikke om den enkelte ...

• #100   10. dec 2020 Lad os så se, hvorvidt den store omsorg for samfundets ve og vel stadig er intakt, når vi er forbi covid. Jeg har mine tvivl - altså den var der jo ikke før. Jo måske omsorgen, men fanme ikke viljen. Miljøudfordringen må nogle andre løse - senere.

• #102   10. dec 2020 corona er en her og nu udfordring der kræver en hurtig og forhåbentlig tidsbegrænset indsats og hvor vi kan gøre en forskel for vores land ved at gøre noget selv...

miljø er en her og udfordring, der har været der længe, den kræver en indsats fra for laaang tid tilbage, men gerne snarest, den indsats er langvarig, og desværre vil mange af de ting vi gør ikke gøre den store forskel med mindre andre lande rundt om os gør mindst det samme ... og der ændres på mange ting over hele verden ...

• #103   10. dec 2020 Over 3000 smittede det sidste døgn.
    Ser frem til at se positivprocenten

• #104   10. dec 2020 Region Sjælland og Midtjylland rykker op i niveau 4...

Øv altså..

• #105   10. dec 2020 estimeret 10% bliver indlæggelseskrævende, om det så bare er 5%, eller 1% så er det stærkt bekymrende... det er alt for mange smiley

• #107   10. dec 2020 kontakt 1.2

Men seriøst, der er mange steder hvor det kunne tages mere seriøst ... fx når man kører på vejene om morgenen, man får godt nok ikke indtryk af der arbejdes hjemme som i foråret ...
    Min arbejdsplads har jeg jo omtalt tidligere ... der kan sagtens sendes flere hjem der an arbejde hjemme ..

min mands dsb .. der sidder mange planlæggere, en del af dem kan også arbejde hjemme , eller have nogle dage fremmøde andre hjemme ... denne gang er det end ikke debatteret, det er bare forbigået i tavshed, og ingen er sendt hjem ....

jeg ved ikke hvordan det ellers er rundt omkring, men jeg undrer mig ..

• #110   10. dec 2020 Ingen af os magter det, Nicole...

• #111   10. dec 2020 # 100 vil lige knytte en kommentar udover .... jeg tænker egentlig ikke overordnet på samfundets Ve og Vel ... men jeg tænker virkelig meget på de mennesker der arbejder i hele dette Corona beredskab ... både dem på afdelingerne, dem der foretager testene og dem i analysen .... der må være mange hvis frihed er indskrænket, både fordi de skal være på job og sikkert med ekstra mange timer, men også fordi dem der er i direkte berøring med patienter, endnu mindre kan se andre mennesker i deres fritid ..
    Den pris de og deres familier er imo meget høj, og bliver kun højere af at vi andre ikke retter ind ...

• #112   10. dec 2020 @ 109 og 110 .. Jeg føler virkelig også med dem der synes nedlukning er svært )nu taler jeg ikke arbejde og virksomheder) , dem der er særligt ensomme, eller som fx bare er enormt sociale og nærmest bliver depressive af at være alene, eller se meget få ... jeg føler med de børn og unge der isoleres endnu mere fordi de sendes hjem til ressourcesvage familier, og familier hvor evt misbrug og vold er en dagligdag når der er frustrationer, og dem er der jo så rigeligt af ...

Og jo CH ... det er så det, der er jo nogle og jeg melder mig gerne ... jeg har ikke noget personligt problem med nedlukningen ... jeg kan arbejde hjemme, jeg kan gå i en skov med mine hunde, jeg læser bøger og ser fjernsyn ... og så ser vi nogle dage mest den datter der har vores 2 børnebørn ... af og til også de 2 andre børn, eller de går med på en skovtur ... Det er faktisk hvad jeg behøver lige nu ... men det er jo også så nemt når man bare er 2 ældre i husstanden der ikke skal have det til at hænge sammen med andre end os selv dybest set ...

• #113   10. dec 2020 En idiot af en kvinde tørrer ikke maskinerne af. Øv hun er sådan en, der er skyld i at jeg ikke kan træne i 3 uger. Ville ønske jeg ikke led af angst og kunne overskue at spørge hende om hun skal have hjælp til hvordan man bruger sæbe og klud...

Jeg havde ellers været god og havde 3 reservationer til restauranter i december for at støtte dem lidt, men øv for mange parter.
    Er ked af at Næstved faktisk er gode men alligevel skal lukkes fordi alle vores naboer har for højt smittetal.

• #114   10. dec 2020 Positivprocent 2.8 - som i går.

• #115   10. dec 2020 @107: Der mangler nok lidt 'det skal i' til de både private og offentlig arbejdsgivere. Der er en utrolig forskel på hvordan de tolker 'arbejde hjemmefra hvis det er muligt'. MIn mand og jeg har begge arbejdspladser der ligger i hovedstadsområdet. Min arbejdsplads har valgt at sende ALLE på kontorene hjem. Og indført alle mulige foranstaltinger i laboratorier og produktion, så folk kan gå på arbejde uden at have en stor risiko for at blive smittet. Os på kontorene må slet ikke komme på sitet uden at det er absolut strengt nødvendigt og vi skal spørge om lov til at komme før vi dukker op.
    På min mands arbejdsplads har ledelsen tolket det som 'det gælder vist ikke os' selvom det mestendedels er en kontorarbejdsplads hvor folk sagtens kan arbejde hjemmefra (det meste de laver er softwareudvikling). Der står lidt håndsprit hist og pist, men ellers er alt som det plejer. Min mand er virkelig utryg ved det og forsøger så vidt muligt at arbejde hjemmefra. Det er bare rigtig rigtig svært når alle andre sidder på kontoret. Han har kollegaer der er nære kontakter til smittede; de dukker sørme op selvom de ikke har fået noget testsvar endnu smiley
    Jeg var inde på min arbejdsplads igår for at hente en ny dockingstation til min laptop. Der var næsten igen biler på p-pladsen og totalt tomt i kontorbygningerne; jeg hentede min bestilte leverance på mit skrivebord og kørte hjem igen. Jeg mødte ikke et øje.
    På motorvejen var der massere af biler smiley

• #116   10. dec 2020 Det er altså uhyggelig læsning, Mette!

Det er bare ikke alle, der har fanget, at jo mindre vi gør nu, jo mere kommer vi til at gøre senere...
    Det er møgtræls, for de træffer valg på vores alles vegne...

• #117   10. dec 2020 Det er desværre ikke kun firmaer der tænker sådan, har dælme også set mange private skrive på f.eks Facebook at det jo ikke er liv men anbefalinger, så de gær lige præcis som de plejer. Det er simpelthen skræmmende at så mange mennesker er så ligeglade.

Jeg har ikke set min far i snart 1 år , vi bor i hver vores landsdel ( begge er nu også lukket ned ) , og vi er begge i risikogruppen , så vi vil ikke risikere at smitte hinanden, men for pokker jeg savner ham! Og der sidder rigtig mange i samme situation , og jo mere ligeglade en del mennesker er , jo længere tid trækker der hele bare ud.

• #119   10. dec 2020 Arh, så skal hun tjekkes.

Nu må vi håbe hun er ren som Rolf! smiley

https://www.bt.dk/politik/aftale-paa-plads-nu-skal-minksagen-undersoeges-til-bunds

• #123   10. dec 2020 Martin, den undersøgelse giver eg ikke meget for.
    Hvorfor opfinde en ny form for undersøgelse?
    Hvorfor ikke bruge kommsionudersøgelsen, hvor man har mulighed for at man kan straffe personen som undersøges.

• #124   10. dec 2020 Isabelle, jeg fatter da slet ikke at man vil arbejde inden for det fag når man har den indstilling.

Sendte i hende hjem igen?

• #125   10. dec 2020 Synes den undersøgelse lyder super som konstruktion.
    Der er brug for en mellemting - så vil flere ting blive undersøgt underlagt en dommer og med vidner.

Go' løsning!

• #126   10. dec 2020 @Anni,
    De var de blå partiers eneste chance for at få de radikale med.

Jeg er bare spændt på at se om Mette er ren som sne! smiley

• #127   10. dec 2020 Der kommer nok til at ske en del servernedbrud, der på særdeles beklagelig vis kommer til at ødelægge den interne mail-korrespondance. "Øv, ærgerligt og ingen er mere kede af det end os, udtaler socialdemokraternes pressechef." smiley

• #128   10. dec 2020 @ Mette .. og andre .... Jeg fatter simpelthen ikke hvad nogle arbejdsgivere hører når man på det ene pressemøde efter det andet står og siger "overvej nu om I skal ses i Julen" overvej nu om I skal ses med nogle I ikke bor med, eller hvor mange ... Hvad er det arbejdsgiverne hører når der siges "send nu alle hjem og arbejde der kan gøre det, alle I ikke kritiske funktioner " Hvad fanden er det de hører og ikke forstår ...

jeg tænker så meget på hvor og hvordan man finder en kritisk journalist der gider grave i det ...gider spørge " har I sendt alle hjem der kan sendes hjem" ...

• #130   10. dec 2020 Radar: nah men denne her type er nu ikke Corona trætte, de er bare hygiejne trætte - de fandtes bestemt også før corona. Faktisk værdsætter jeg hvor meget bedre den danske befolkning generelt er blevet til hygiejne som fx at tørre dit sved af maskinerne i fitnesscenteret og blive hjemme ved sygdom

• #132   10. dec 2020 @ john og forleden var det joey Moe ... Jokeren beskrev blandt andet at politikkerne ikke har forståelse for at der er svingende indtægter i branchen, der er mega gode år, gode år og mindre gode år ... jep derfor laver man en god polstring på kistebunden, eller som andre kunstnere gennem tiderne, måske må man finde almindelige job indimellem...det er da virkelig træls for dem at de ikke kan optræde og ikke tjene penge, men gad vide hvor mange af dem der står op for landets dårligst stillede når der debatteres kontanthjælp, førtidspensions, eller pension til nedslidte ...

• #133   11. dec 2020 @128: Ja, jeg undre mig også over hvad det er fx min mands arbejdsgiver har hørt til pressemødet. Når der bliver sagt at man på det kraftigste opfordrer alle der kan til at arbejde hjemmefra så er det i min verden lig med at man selvfølgelig arbejder hjemmefra så meget som overhovedet muligt.
    Jeg tror det de mangler er at 'I SKAL sende jeres medarbejdere hjem og arbejde hjemmefra, hvis de kan arbejde hjemmefra'. Det med opfordringer og den slags er alt for vattet.

• #134   11. dec 2020 Mette
    Husk lige, at 'skal' i nogle tilfælde kun dækker over en opfordring - ikke en ordre.

• #136   11. dec 2020 Jeg ved ikke, hvad Mette F mener. Mon hun ved det selv? Det er ved at udvikle sig til sådan en omgang spin og populisme, at selv Pia K tænker 'så slap dog lige af' smiley

• #138   11. dec 2020 Hun har i mine øjne ageret udemokratisk det meste af vejen. Den slags er I tilsyneladende mange, som ikke er bekymrede for. Fint nok! Jeg forbeholder mig retten til at være kritisk - ikke blå, ikke rød - bare kritisk.
    Anker Jørgensen ville rotere i graven, hvis han så, hvordan de unge socialdemokrater opfører sig. Bare se Fredericias borgmester. En grisk og usympatisk djævel.

• #139   11. dec 2020 Fuldkommen enig med Søren, hun har mere eller mindre afskaffet demokratiet.
    Groft sagt, bliver det ved, så ender vi som et andet DDR.

• #141   11. dec 2020
    Hmm.. nu havde jeg fornøjelsen af at have familie i det daværende DDR og var på besøg der før muren faldt.
    Og jeg kan oplyse at DK og DDR ingen sammenligning har.
    Det er komplet historieløst at påstå det.

Det betyder ikke, at det ikke er problematisk at et parti har så meget magt, men det er ikke udemokratisk - de fik mandatet til det i marts og mandatet frafalder næste marts.

• #142   11. dec 2020 #137 Isabelle ....
    "I starten kunne Mette næsten ikke fejle - i flertallets øjne. I dag kan hun ikke undgå at fejle"

Jeg tror nu ikke det er sandt ... tror bare der er nogen der råber så højt og konstant man foranlediges til at tro det er flertallet .. Det er såmænd stort se de samme, jeg tror flertallet i den grad er med den kurs der følges i corona håndteringen ..
    Der er nu intet udemokratisk i at en flertalsregering sætter kursen ...er det smart, kunne det være smartere at nedsætte et slags Corona-kollegium på tværs, det kan diskuteres, men at en flertalsregering, regerer det er vel næppe usædvanligt ... (mink undtaget, da det er blevet en sag helt for sig selv) ....

• #143   11. dec 2020 Jeg glæder mig over over, at vi er et demokratisk land, hvor muligvis kriminelle mennesker bliver tjekket for deres ugerninger.

Skal Inger tjekkes (hvilket jeg synes hun skal), så skal Mette bestemt da også. Man er voldsomt udfordret på IQ'en eller alternativt er facist/kommunist hvis man ikke kan se den slags.

Det ringeste ved det danske demokrati er netop, at det overhovedet kan kræve at flertal, før end at et parti overhovedet skal stå til ansvar for sine handlinger.

Det er demokratisk set helt gak gak, og der har vi meget at lære af andre demokrati former. Måske bliver konsekvensen af Mettes mulige løgnehistorier og mulige lovbrud, at vi får lavet en ændring på dette specifikke punkt.

Alle skal overholde loven, også de folkevalgte. Det er egentligt kun godt for demokratiet.

• #144   11. dec 2020 enig ... der må komme alle de undersøgelser der skal til for min skyld ... men hvornår var det nu liiiige Ingers eventuelle udåd blev begået ....

Mener stadig man skal have arbejdsro i den givne situation, så må man tage det derefter ...

• #145   11. dec 2020 Instrukskommisionens delrapport - den del af den, der omhandler Støjberg, offentliggøres mandag eller tirsdag.
    Så skal vi se dansk politik implodere fuldstændig igen.

• #147   11. dec 2020 Hvis rygtet taler sandt, så sker det næppe...
    Tværtimod.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#148   11. dec 2020 Jeg er slet ikke enig. Man skal selvfølgelig udføre sit arbejde inden for lovens rammer. Også i nuværende situation.

For hvor går grænsen ellers. Selvfølgelig kan man ikke bare give fri til at gøre hvad man vil. Så tager vi det derefter.

Tror,det er rigtig fint, at man fik øjnene op for hvor galt det kan gå. Der skal vi bare ikke hen.

• #149   12. dec 2020 @ Max ... hvem er uenig idet ...

forskellen ligger i at nogle er overbevidste om at regeringen, Mette vidste det var tale om lovbrud fra start...
    Andre er overbevidste om det modsatte .... Altså da pressemødet blev holdt...
    at de vidste henover weekenden ja, men der var ordren givet, alle fagfolk er stadig enige om det måtte gøres, om der skulle have været trykket på stop knappen til flertallet havde stemt loven igennem er en temperamentssag om man synes der corona mæssigt var tid at spilde ...

Støjberg blev så heller ikke sat i gabestok før længe efter ordren var givet, så hurtig går det jo bare ikke når ting skal undersøges ... "Der er ikke fejet noget under gulvtæppet" tog jo også sin tid ...osv ...

• #154   12. dec 2020 #150 ... Radar ... Måske fordi de meget gamle ikke KAN passe på sig selv .

Måske fordi de unge ikke VIL passe på sig selv eller andre .

Måske for dem midt imellem ( 50+ ) ... er fornuftige og gør som de får besked på ... fordi de ved hvor vigtigt det er ... at passe på sig selv OG andre .

• #157   12. dec 2020 som det står er folk med risiko for alvorligt forløb med i første fase---så de kan jo være i alle aldersgrupper ... derefter er folk 50+ til 65 vel ikke i mere risiko end andre hvis de ellers er sunde ..

• #158   12. dec 2020 Jeg synes så den vaccineplan giver super god mening , at vælge dem der er mest udsatte for et grimt forløb først , og også personalet der er ret meget udsat.

• #161   12. dec 2020 måske de yngre kommer mere rundt, fx kommer de vel på egne uddannelser i start 20érne , i dagsinstitutioner som unge forældre i 20´og 30´erne og i skolerne med børn til møder, følger deres børn til fritidsaktiviteter ... osv

• #162   12. dec 2020 Dem, der dør af Covid først og så dem, der bærer smitten rundt i samfundet efter - minus børn.
    Tænker, det vender den vej smiley
    Takken for compliance. smiley

• #165   12. dec 2020 #163 Radar ... jamen en sund og rask 50-65 årig er statistisk set ikke mere udsat end andre ...
    er man 50-65 og har en eller flere kroniske lidelser af de der regnes for at kunne give et svært forløb, så er man jo med i første gruppe ...

• #167   12. dec 2020 Men for Helvede den er Lumsk .... min søn har lige ringet, en af hans venner har taget test for et par dage siden, "fordi det opfordres man jo til " "og nu er det snart jul osv" Svaret kom idag, den var POSITIV, vennen har intet, som i absolut intet mærket ... det siges man kan have målbar virus i kroppen i op til 8 uger, i det tidsforløb aner han intet som helst om hvor han evt er smittet ... venner er familiefar med arbejde, mit i 30´erne og absolut ikke en det går i byen eller deltager i piratfester osv ... han er faktisk en tilbageholdende genert type, der mest er hjemme i fritiden og af og til er sammen med fx min søn til en aften hvor de bare hygger i et af hjemmene .... min søn var så sammen med ham søndag aften ... smiley , min søn fik så en hurtig tid i dag fordi han er nær kontakt til en smittet ...

Men for hulen den er lumsk smiley

• #168   12. dec 2020 Hvis man kan have målbar virus i kroppen i 8 uger, så kan man vel også smitte i de 8 uger?

• #170   12. dec 2020 Man smitter i snit i 8 dage. PCR-testen skelner ikke mellem død og levende virus og kun levende virus smitter.
    Død virus kan måles i op til 8 uger.

• #171   12. dec 2020 Jeg synes det er skræmmende hvor mange timer vores sygeplejersker arbejder og de mangler stadig mere hjælp.

Nogle gange har jeg følt at presset ved at arbejde med økonomi ved årsskiftet er stort, men det er trods alt en gang om året - og det har en ende.
    Stakkels sundhedspersonale - der ikke kan se en ende, men blot se smittetallene, der stiger.

• #172   12. dec 2020 Hov - 9 dage, ikke 8..

• #174   12. dec 2020 @ Anni ... ch svarede ... så nej man smitter ikke i hele perioden der kan måles virus i kroppen

• #175   12. dec 2020 Ziva: Og de behandles helt elendigt oveni. Jeg læste for et par dage siden, at omkring 35% af sygeplejersker, i det offentlige, overvejer, at sige op. Prisen for, at have deres arbejde pt. er simpelthen for høj, og de mange der nu skal leve med senfølger efter Corona, de får heller ikke optimal hjælp.
    Udover, at sundhedspersonalet behandles dårligt i forbindelse med nødberedskab etc. så skal de fortsat se på, at mange negligerer den her krise, og med deres handlinger, sætter behandleres og plejepersonalets liv på spil, fordi de vil have lov at gå på restaurant og i byen, til sang, til fitness etc.
    De er demoraliserende.

• #176   12. dec 2020 Sanne så enig ... vil man ikke rette ind for at passe på sig selv, så kan man fandme gøre det for sundhedspersonalets skyld ...

Håber at hvis de smittes og får varige mén ikke skal kæmpe i årevis for at få det anerkendt som arbejdsskade ...

• #177   12. dec 2020 Enig Hanne og Sanne.
    Jeg misunder virkelig ikke sundhedspersonale.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#178   12. dec 2020 Jeg tror ikke at det bliver bedre. Nu kommer jul og nytår. Det er mange ikke klar til at ofre. Man skal jo også leve.

Gætter på at det kommer til at ses. Nogen skal åbenbart selv have det inde på livet før man forstår alvoren.

• #180   12. dec 2020 #178 ...Max H
    Jeg fatter heller ikke at man ikke forstår alvoren. ..... Hvad nytter det med en glad Jul og et godt Nytår ... hvis det er den sidste de oplever .

• #181   12. dec 2020 Jeg tror desværre ikke at kurven knækker til januar, tværtimod, så tror jeg at den tropper i januar, for som Max skriver, så er der mange der ikke vil ofre noget i julen og det samme gælder nok nytårsaften.
    Men jeg håber at jeg ikke får ret.

• #182   12. dec 2020 Det ER dælme også svært, synes jeg. Vi vrider vores hjerne i forhold til hvad vi bør og ikke bær i julen..

Møgtræls!

• #183   12. dec 2020 Enig med CH.
    Jeg har ondt af de gamle på plejehjem.
    For mange er det måske deres sidste jul og de har set frem til at hygge med børn og børnebørn.
    Nu er der nok en del der ikke kommer til at fejre jul med deres kære, men må blive på plejehjemmet.

• #184   12. dec 2020 ja det vil være den sidste jul for nogen, for andre vil der være en betydelig større chance for at få næste år med hvis retningslinierne overholdes...

vi plejer at have 2 ældre familiemedlemmer hver 2. år, i år var det vores tur, i dag fik vi endelig taget snakken, og godt hjulpet af sønnens positiv testede ven uden symptomer var de enige med os i vi ikke skulle ses i år ... derudover har andre droppet den udvidede 1. juledag således vi også kan ses med vores børn 2. juledag uden det giver bobler der blandes andet end dem man har set siden stigningerne begyndte ...Så her har alle faktisk rettet ind ...

• #185   13. dec 2020 Den er også helt galt i Tyskland, og folk fatter ikke dette der med afstand og evt handle på forskellige tidspunkter, de nærmest står som sild i en tønde i butikkerne og i gågaderne.
    Så nu lukker butikkerne fra på onsdag.
    Og når nu butikkerne lukker på onsdag, bliver menneskemængderne nok endnu større frem til på onsdag, for der skal jo købes julegaver.

https://www.msn.com/da-dk/nyheder/udland/tyskland-vil-lukke-skoler-og-butikker-i-ny-nedlukning/ar-BB1bT0ZN?ocid=msedgdhp

• #186   13. dec 2020 @Anni.
    Det er ganske enkelt ikke korrekt.

Her hvor jeg bor er der ikke problemer med at folk holder afstand generelt.

Desuden kan ingen endnu vide hvad der sker i Tyskland. Husk nu, at Tyskland har selvstyre i den enkelte stater. Merkel kan hoppe og danse alt hvad hun vil. Hun har nul magt hvis en delstat ikke ønsker at følge hendes anbefalinger.

Så det er kun forslag hun kommer med, og så vælger de enkelte stater hvad de vil følge.

Men det her er meget interessant:

Mainz. Jena var den første tyske by, der indførte krav om mundbind. Ifølge en undersøgelse mindsker et mundbind risikoen for smitte med coronavirus med omkring 45 procent.

- Det er 55 i stedet for 100 nye smittede, siger økonomen Klaus Wälde fra Mainz, der er en af forfatterne til undersøgelsen, der er offentliggjort i fagmagasinet »PNAS«.

Eller endnu mere anskueligt: I stedet for 20.000 nye smittede om dagen ville vi uden mundbind have omkring 38.000.

Hans facit lyder derfor:

- Alle bør bære mundbind for at beskytte dem selv og andre.

• #187   13. dec 2020 Fy for den. 6 procent positive i Falcks lyntest i hovedstaden og over 4 procent på landsplan. Og det med en test med 30-50 procent falsk negative.

Det er godt nok voldsomt! Godt de gik i gang med den test!

• #190   13. dec 2020 Ok Martin, jeg har forholdt mig til hvad der står i linket, samt hvad min veninde i Hamborg fortæller, og hun siger at det ikke er til at komme udenfor en dør uden at man bliver rendt ind i og skubbet til.

• #191   13. dec 2020 De skulle skamme sig, de folk til den fest!

Jeg synes jeg kan se en øget påpasselighed igen nu - jeg håber, at de voldsomme tal lige nu gør, at flere hanker op i sig selv..

• #192   13. dec 2020 Jeg synes jeg kan se en øget påpasselighed igen nu - jeg håber, at de voldsomme tal lige nu gør, at flere hanker op i sig selv

Sådan oplever jeg det også, men nu kommer julen og nytårsaften jo og der "glemmer" mange garanteret at der er covid 19

• #193   13. dec 2020 @Anni,
    Bor din veninde i en Ghetto? smiley

Generelt er Tyskere kendt for at være et meget høfligt folkefærd. Desuden har Hamborg 15,4 nye tilfælde pr 100.000. Det er relativt lavt. Dog højt i forhold til Nordfriesland hvor jeg bor med 2.25 tilfælde pr 100.000.

Men altså Tyskland er et stort land, og der er enorme forskelle indbyrdes i adfærd alene i de enkelte delstater. Der er også enorme forskelle i smittetryk.

Du kan følge det her:

https://www.citypopulation.de/de/germany/covid/

PS: Ingen ved i øvrigt hvorfor smittetrykket er så lavt. Men måske er kravet om maske også udendørs i "tætte" områder forklaringen.

Det er ret sjovt at se folk cykle med maske på.

• #195   13. dec 2020 @John.
    Det kan man også se mig gøre.

Hvis jeg lige skal køre fra Fakta til Lidl, så gider jeg heller ikke tage masken af, hvis den sidder så perfekt, at mine briller ikke dugger.

Det sker en gang i mellem, jeg ved dog ikke selv hvorfor! smiley

• #197   13. dec 2020 #194 ... John .... Det er nok fordi de ikke vil smitte sig selv ... smiley

• #199   13. dec 2020 Martin nej, min veninde bor ikke i en ghetto, der ligger hellere ikke lige en i nærheden

Jeg ser også flere med maske i bilen.
    Kan hellere ikke forstå at de gør det, men hellere en maske lidt længere end alt for kort tid.

• #200   13. dec 2020 @ Anni ... de der til den dansefest, hvor skulle de skamme sig ... jeg krummer tæer over sådan en gang egoisme, manglende indsigt ja jeg mangler ord ..

Jeg har set et billede fra en gade i London, noget med der blev åbnet for julehandel, det var lige før det lignede orange scene på Roskilde, eller Bøgescenen ... jeg fatter det ikke ... det lignede et folkefærd der var færdigvaccinerede ...

@Isabelle ... har jeg fx været på apotek, og skal køre hen og handle på vej hjem og ind i en butik efter kort køresel, så gider jeg ikke tage mundbindet af, også for at røre så lidt ved det som muligt ...

@ 192, jeg ser, desværre ikke øget påpasselighed. For ikke at handle når der er mange så ventede jeg til kl 22 iaftes med at køre i Bilka ... der var ikke mange mennesker, men af de der var der, var en del uden mundbind, nogle havde det kun over munden, ikke næsen, og jeg så en kvinde stå og, ja rent ud sagt rage i færdigpakkede kasser med appelsiner og bytte om ...
    Det næste der så er, berøringsangst, jeg sagde ikke noget, hverken til de uden mundbind, ved jo nogle kan være fritaget, MEN ja så var en del af dem i samme butik efter kl 22 i aftes, kvinden sagde jeg heller ikke noget til ..
    Version 2 af berøringsangsten, har i dag talt med et familie medlem, de skal juleaften være sammen med alle børn og børnebørn (yngste barnebarn er vel 12 ældste 22), 14 mennesker ialt og fra 3 forskellige steder i landet ... godt blandede bobler af nogle man ikke ser hverken dagligt, end ikke hyppigt ... desuden fortalte vedkommende at de hende og manden da havde været et smut på juletur i København, men så tog de altså og en test da de kom hjem ...øh ja hvis nu i var blevet smittet så havde I måske været nogel af dem der skulle indlægges, eller hvad med de raske smittebærere, måske har I taget smitte med til København, for hvad, en hyggetur der ikke er nødvendigt ...JEG SAGDE INGENTING smiley
    Og samtidig tænker jeg, I er med til at risikere meget for andre ,,,

Andre der oplever den berøringsangst ...

• #201   13. dec 2020 Jeg glemmer efterhånden at tage min maske af... jeg har præsteret at prøve både at spise og drikke med den på... og jeg tænker bestemt ikke over den når jeg skal køre hjem heller...

I starten generede den, jeg har astma og min lungefunktion er ikke helt i top. Og ja, en arbejdsdag -fraset 15 min. frokost, giver hovedpine, jeg har slidsår osv. men jeg må sgu sige man vænner sig altså til den bedre jo mere man har den på (og jo mindre man selv vælger at fokusere på den)

• #204   13. dec 2020 Det er vigtigt at huske på at der stort set ikke er nogen der er døde AF corona. De er døde MED Corona.

Jeg tror vi skal hen til februar før smitten falder. Og hvis folk tager på skiferie/vinterferie så skal vi nok helt hen til april.
    Men jeg tror så også at vi til sommer kan leve helt normalt igen.

• #205   13. dec 2020 det handler stadig ikke om døde, det handler om at sundhedsvæsenet ikke skal bryde sammen, det er faktisk det vigtige der at huske ..

tror ikke ski sportsstederne kommer til at åbne for turister fra andre lande .. det håber jeg godt nok ikke ... så at Østrig så at sige er tvunget med i en aftale om at de ikke må åbne, kan bare ikke huske hvor længe det var til, men mit bud er den forlænges ...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#206   13. dec 2020 Ikke nogen som er døde af corona?. Dem er der masser af verden over.

• #207   13. dec 2020 Det er sådan en sær semantisk diskussion, den der med af og med.

Hvis der ikke er særlig mange døde AF Covid-19, så er der ekstremt få, der er døde AF kræft.
    Man dør af de organskader, en sygdom giver, om det er kræft, Covid-19, diabetes, osv.
    Derfor kan man diskutere det samme med alle andre sygdomme, men det gør vi jo ikke, for det giver 0 mening.

Man dør af og med Covid-19.

• #208   13. dec 2020 jeg gider simpelthen ikke diskuterer det mere ... har bare opgivet, folk må have hver deres opfattelse ...

• #209   13. dec 2020 Det er også tosset, Hanne.
    Det er fordi vi er blevet trukket ind i lægernes fagsprog og det er åbenbart svært at afkode.

• #210   13. dec 2020 Gider man lige at undlade at sammenligne kræft med covid 19? Det giver ingen som helst mening. Unge stærke mennesker kan dø af kræft - selvsamme opdager næppe covid 19.

• #211   13. dec 2020 Man skal være ret kreativ for at se en opremsning af tre sygdomme (kunne have skrevet mange flere, man også dør AF og MED) som en sidestilling af dem.
    Det kan jeg fortælle, at det er det IKKE!

• #212   13. dec 2020 CH
    F.eks. Influenza og lungebetændelse.
    Det er dødsfarligt for syge og skrøbelige.
    Men for sunde raske mennesker er det normalt ikke noget særligt.

• #213   13. dec 2020 Øh ja.. og? Fanger ikke pointen?

• #214   13. dec 2020 Selvfølgelig fanger du pointen, men du er ikke enig. Ville det ikke være mere ærligt at skrive sådan?

• #216   13. dec 2020 Søren, jeg forstår ikke sammenhængen? Og nej jeg sidder ikke og lyver!
    Det er et faktum af skrøbelige er mere udsatte end ikke skrøbelige, men hvad har det med af-og-med-diskussionen at gøre - som jeg regner med, der responderes på.

• #220   13. dec 2020 Der synes at være et enormt fokus på statistikker med en negativ vinkel. Ikke de positive, der viser, at ingen eller få unge danskere er døde med covid. Fortæl mig lige, hvad glasset er smiley

• #221   13. dec 2020 John
    Jeg snakkede med en ven der er læge om det. Han sagde det var pga det massive smittetryk de blev udsat for. Det betyder jo noget hvor massivt ens immunsystem skal arbejde.

Man skal bestemt have kæmpe respekt for covid19 men man skal stadig se på det store billede.

• #222   13. dec 2020 hvis en person har fx diabetes og dør af hjertestop, eller en BP i hjertet, så siger man ved gud heller ikke de døde med en blodprop ... det er stadig et forsøg på at nedtone lumskheden ved den virus og jeg forstår ved gud ikke hvorfor ...

• #223   13. dec 2020 222
    WTF ??? smiley

• #225   13. dec 2020 Hun ville vel ikke dele øllen med dig smiley

• #227   13. dec 2020 I Vendsyssel ryger de unge lds og sniffer euforiske stoffer

• #228   13. dec 2020 Hvem fanden drikker så alle de øl :

eller det, der svarer til 600 øl.
    Så meget hælder hver dansker i gennemsnit årligt indenbords

• #233   14. dec 2020 Hvis vi passer hunde fra hjem i isolation så bader vi den i klorhexidin shampoo og tørrer den grundigt før den kommer ind smiley

• #235   14. dec 2020 Jeg ville da som udgangspunkt håbe at en partner eller ven lufter.

Hvis du har mundbind på, men jeg ikke har, hvilket jeg aldrig har udenfor, er vi helt oppe på 5% risiko for at jeg bliver smittet. Det synes jeg er meget højt, når du ved, at du er smittet.
    Forskere har fundet ud af, at det tager helt op til 15 min før bakterierne i luften er landet. Kan selvfølgelig ikke finde undersøgelsen lige nu. Det betyder, at der er 5% risiko for samtlige mennesker, der 3 gange i døgnet, bruger din sti indenfor 15 min.

Hvis i bor langt ude er det lige gyldigt for så er det meget usandsynligt med snitte, men bor i områder med andre mennesker, ville jeg synes det var en ærgerlig holdning til andre menneskers velbefindende.

• #236   14. dec 2020 Nytår aflyst i Tyskland - jeg bor i det forkerte land i år...

Årh hvis bare Danmark følger efter - alle fingre og poter krydset

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/nytaar-uden-raketter/8399865

• #237   14. dec 2020 Man skal blive hjemme og lade andre gå med hunden - det spørgsmål er der svaret på mange gange her og der.

Smitte via pelsen er en ret teoretisk risiko - håndhygiejne er svaret - har de kloge sagt om det.

• #239   14. dec 2020 Nicole, det var i anledning af at du bragte det op, men ment generelt og ikke hæftet på dig specifikt.

Det er lige så meget Isabelle, der synes det er okay samfundssind at lufte hund med visir velvidende at det dækker endnu dårligere når man er bekræftet smittet med Corona.

Anbefalingerne er meget specifikke! Isolation, betyder isolation. Som i at det er forbudt at forlade sit hus. Der er uddelt kæmpe bøder til folk, der forlader deres hjem i isolation i andre lande.
    Har vi desværre ikke i Danmark, der stoler vi på hinandens samfundssind.

• #240   14. dec 2020 Reglen hed i foråret, at kan man ikke få hunden passet, så bør man få en anden til at komme og lufte den. Denne person skal så helst ikke røre for meget ved hunden, uden handsker/spritning, og halsbånd og snor vaskes og sprittes godt.

Mine naboer gik tur med Skye i foråret, en 10 årig pige, og hendes far.
    Jeg sprittede alt imellem hver gåtur, og sele og snor hang udenfor. Jeg vaskede/sprittede hænder inden, jeg gav hende det på. De modtog så Skye ved havelågen, med rene hænder, og afleverede hende der igen, efter turen, hvorpå jeg sprittede hænder, og hendes udstyr, og hænder igen etc.

Sådan kan man vel også gøre, hvis man reelt ER smittet?

Jeg synes man skal udtømme alle muligheder, inden man sætter andres liv på spil, ved at bryde isolationen ... og mange er så også så syge, at de ikke fysisk kan, forlade hjemmet, imens de har Corona.

• #244   14. dec 2020 236
    Det giver da rigtig god mening.
    Aflys blot nytår her i dk også. Gerne for altid smiley

• #245   14. dec 2020 "Kan også selv lave kaffe."
    John, hvorfor skal du altid prale med dine færdigheder? Jeg kendte en gang én, der kunne hælde kogende vand over et tebrev - samtidigt med, at hun kunne trykke på den røde knap på kaffemaskinen. Så gem lige dit bralren(måske et nordjysk udtryk, men du ved besked)!

• #248   14. dec 2020 #246 ja se det forstår jeg ikke at de vil, jeg kan ikke se slutningen af 2020 hurtig nok smiley

• #249   14. dec 2020 Isabelle, hvis du snubler på din tur og får brug for hjælp?

• #252   14. dec 2020 Hvad så, hvis man som selvisoleret falder og kommer til skade i eget hjem? Skal man så undlade at søge hjælp indtil smitterisikoen er forsvundet? Det her ender med at blive den morsomste tråd i 2020.

• #255   14. dec 2020 Hvis man kommer til skade i hjemmet kommer professionelle til, som har de rigtige værnemidler og er uddannet til at tage forbehold
    På gader og stræder er det ganske almindelige mennesker, der hjælper indtil profferne kommer frem.

• #256   14. dec 2020 Åh gud! Så har man sgu for meget tid til rådighed. smiley

• #257   14. dec 2020 Det er ikke mig, der laver retningslinjer....
    Og jeg gætter ud i luften på et argument, jeg kender ikke sundhedsmyndighedernes..

Det må I da meget undskylde..

• #258   14. dec 2020 Her lidt omkring Corona og kæledyr https://www.anicura.dk/nyheder/nyheder/smittet-med-coronavirus-eller-i-karantane---hvad-med-dyrene/#ma-jeg-lufte-min-hund,-hvis-jeg-er-smittet-med-coronavirus
    Umiddelbart må man ikke lufte hunden uden for egen grund hvis man er i karantæne

• #259   14. dec 2020 Mit nytår bliver første gang uden krudt nogensinde. Nederen.

Det er da bare en sygdom, der bliver ved med at tage alt det sjove.

Har godt nok lidt krudt fra sidste år, men vælger nok bare at droppe det helt. Fuck Corona. smiley

Har nu intet krudt set til salg endnu, ej heller set noget skudt af endnu.

• #261   14. dec 2020 #260, har man ikke egen grund må man få hunden passet eller luftet af andre, er man i karantæne må man ikke forlade sit hjem smiley det giver da ret god mening

• #262   14. dec 2020 Det giver mening at man som smittet ikke skal pleje omgang med raske personer. Men, at man ikke må færdes ude i guds frie natur, giver ingen mening overhovedet.
    Hvordan skal man desuden blive testet?

• #263   14. dec 2020 Det handler nok rigtig meget om hvilket sted man ser det fra, bor du i en lejlighed i en by, så skal du ud gennem en fælles opgang, hen af et fortov med masser af mennesker, 3-4 gange dagligt mindst smiley det harmonerer ikke rigtig med at være i karantæne! bor du på landet hvor du ikke møder nogen er det jo lidt noget andet;)

• #264   14. dec 2020 At blive testet eller gå til læge, så er det kun en gang og ikke 3-4 gange dagligt smiley

• #265   14. dec 2020 259 Martin men måske er jeres salg også normalt dato betinget? Danmarks må vist først sælge d 15? Der er i hvert fald grænse på og gammelt krudt må aldrig gemmes smiley

• #266   14. dec 2020 Der bliver jo nødt til at være en form for konsekvens i måden retningslinjerne laves på, ellers er det endnu mere umuligt at overholde.
    Selvisolere betyder: Bliv på din matrikel. Ikke gå tur med hunden, ikke gå en tur selv, bliv hjemme.
    Begynder man at lave det til en personlig vurdering stikker det jo helt af.... hence Sverige...

• #267   14. dec 2020 Eneste undtagelse for isolationen er når man skal testes og der skal man holde sig fra offentlige transport.

• #270   14. dec 2020 #268 det syntes jeg så ikke, skal karantæne have effekt så skal man blive hjemme! Hvis man giver Los for at “lufte hund” så udsætter man altså mange for smitte, så kan man jo lige så godt fjerne karantænen og sige: går du ud så pas på!

• #271   14. dec 2020 Er det så også overkill at man ikke må må en tur i skoven, Isabelle?

• #272   14. dec 2020 Det ser dælme grumt ud, når det sådan pensles ud.

Dagens positivprocent, 3.5

profilbillede
  • #273   14. dec 2020 Bravur til Merkel, jeg håber at de vil indføre det samme i dk. #nulfyrværkerihurra!

• #276   14. dec 2020 Auch!
    Han er ikke den mest populære mand i verden pt, ham Tegnell:

Fra Jyllandsposten:

Tegnell får skyld for sen nedlukning i Storbritannien

Den svenske statsepidemiolog Anders Tegnell var tilsyneladende årsagen til, at den britiske regering ikke allerede i september valgte at lukke landet ned for at bremse smittespredning af coronavirus. Det skriver The Sunday Times.

Han var i forbindelse med planer om en nedlukning i september som den eneste udenlandske ekspert indkaldt som rådgiver for Boris Johnsons regering. Det var ifølge The Sunday Times efter mødet med Anders Tegnell, at planerne blev aflyst.

• #278   14. dec 2020 Præcis, Radar, de har fået præcis den rådgivning, de har søgt - den må de selv tage på sig smiley

• #280   14. dec 2020 @Ziva,
    Man kan godt købe online tjekkede jeg lige.

Jeg havde dog glædet mig som et lille barn, da jeg nu kunne købe alt det fede krudt man jo har forbudt i Danmark. Plus her er det stadig tilladt med store batterier der indeholde flere kilo krudt-

Men hvad, Merkel siger nej og så må jeg jo overholde det. Plus, på den gode side, så sparer jeg en hel del penge. smiley

Gemme krudt kan man nu godt. Det er der mange der sælger der gør. Det skal dog opbevares korrekt naturligvis.

• #281   14. dec 2020 I øvrigt, så virker Mette ret rådløs og handlingslammet efter Minksagen.

Bekymrende hvis en smule modgang gør hende bange. Hun har jo vildt gode stemmetal, så hvad er problemet for hende?

Det undrer mig, meget, at vi ser resten af EU stramme vildt op, mens DK kører uændret videre med konstant stigende tal.

• #282   14. dec 2020 fedt hvis nytårskrudt bliver forbudt ... hepper ...

Jeg kan sgu godt forstå man kan blive lidt handlingslammet, enten er man for hurtigt, ellers er man for langsom ... jeg ville også sørge for at alt er klappet af med de anbefalinger der kommer fra SSI og lovgrundlaget er ok, så derfor går ting nok langsommere..

Bare lige obs til det med at passe/gå med hunde, overlevering mm...

Overflader som håndtag, og tænker hundesnor, halsånd og alt hvad der betegnes som ja overflader, skal gøres rent med overfladedesinfektion ... alm håndsprit fordamper for hurtigt ifht den tid virus estimeres at kunne overleve på overflader ...

• #283   14. dec 2020 Hvis man nu skulle lufte en hund for en smitteramt, så kunne man måske overveje at bære handsker. På den måde undgår man at tage stilling til alle de teorier om afspritning.

• #284   14. dec 2020 @Hanne M
    Det er ingen undskyldning for ikke at handle.

Mette må bare lære at samarbejde. Det har hun tydeligvis svært ved.

Tænk sig, at i Tyskland skal Merkel bede staterne om at følge hende på tværs af politiske ståsteder. Så lærer man at samarbejde.

Så man kan faktisk godt det hele, uden at bryde loven. Det er smart i mine øjne.

• #285   14. dec 2020 Jeg synes, det er lidt overkill, at man ikke må lufte sin hund - fx på skæve tidspunkter, hvis man ifører sig mundbind/visir - plus handsker, når man passerer fælles indendørs område (fx opgang).

Hvis jeg holder mig flere meter fra andre mennesker OG er iført værnemiddel, kan jeg ikke se den helt store fare ved at fx gå i skoven. Men jeg kan selvfølgelig godt se, at det er nemmere/mere sikkert at sige, at alle skal blive indendørs, hvis de er i isolation.

Det er nærmest præcis samme argumenter jeg hører fra folk der er smittede men stadig handler ind selv...

• #286   14. dec 2020 enig Martin ... ingen undskyldning ... det var en forklaring ... nu kommer der nok lidt Støjberg fokus, så kan det være der kommer corona arbejdsro ...

• #288   15. dec 2020 Kan man overhovedet sammenligne at lufte sin hund med at handle ind? smiley
    Det mener jeg ikke man kan.
    Langt de fleste steder kan man da lufte hund uden at møde andre mennesker.
    Hvis jeg får corona så skal jeg altså nok lufte mine hunde selv medmindre jeg bliver så syg at det ikke er muligt. Så må mand og børn træde ind.
    Men jeg skulle nok få andre til at handle ind eller bestille online. smiley

• #289   15. dec 2020 Alle laver regler - eller rettere undtagelser for regler - fordi de synes deres situation er unik og at det lige HER kan forsvares.

Det er med en enorm risiko for glidebane...

Hvorfor ikke bare følge retningslinjerne? Jo flere, der laver egne regler, jo længere tid tager det pis her...
    Om man så med sine lægmandsøjne synes retningslinjerne er logiske eller ej

• #290   15. dec 2020 I det store og hele følger jeg retningslinjerne, men jeg kan ikke se, hvor risikoen ville være, hvis jeg satte mig ud i min egen bil, kørte direkte i skoven og luftede Anton - på omkring 7-8 år har vi mødt andre 3-4-5 gange, som regel kondiløbere, og vi kommer ikke i nærheden af hinanden. Hvis man bruger værnemidler og holder afstand, ser jeg ikke risikoen.

Faktisk tager vi denne situation så alvorligt, at vi har "aflyst" julen, således at det kun er min svigerfar, der kommer - alle andre, der skulle komme, bor i henholdsvis Viborg, København og Slagelse - ikke én sur mine er der over det, alle er forstående, også de helt unge i familien. smiley

• #291   15. dec 2020 Men Skrigehunden, selvom vi ikke-virologer og ikke-epidemiologer ikke kan se hvorfor noget skulle være et problem, betyder det ikke, at dem, der er, ikke kan heller.
    Det er en af de allerførste restriktioner, der blev lagt ud af de fremmeste eksperter verden over, der er ikke ændret et komma siden.

Mon ikke, de trods alt ved bedre?
    Logisk tænkning kræver jo trods alt noget baggrundsviden.

Vi får at vide, at vi skal blive hjemme. Skal vi så ikke bare gøre det?

• #292   15. dec 2020 Helt ærligt, hvis man kan komme ud af sin bolig og lufte hunden uden at risikere at andre mennesker kan blive smittet så er det jo fint, men det kan de færreste, specielt da ikke hvis man bor i byen, bare det at komme ud til bilen kan ofte betyde at man risikerer at andre kan blive smittet, bor man i lejlighed og skal gennem en opgang, så er det simpelthen ikke muligt at undgå at andre kan komme i kontakt med virus;)
    Jeg har det ærligtalt sådan, at er man i karantæne så overholder man alle restriktioner ikke kun dem man syntes passer ind smiley jo mere alvorligt vi tager det her møj, jo hurtigere kommer vi alle tilbage på normal smiley

• #293   15. dec 2020 Først lukker man hele Nordjylland minus Aalborg pga minkene. I Aalborg er der masser af mink. Det giver så stor modstand, at populisterne ophæver nedlukningen i det nordjyske. Så stiger smittetallet i Aalborg som følge af den manglende, men ellers logiske nedlukning af Aalborg. Så blev Aalborg lukket, mens de øvrige forblev åbne. Nu stiger smittetallet i bla Hjørring.
    Hvordan i alverden skulle man dog have tillid til den slags ledelse?

• #295   15. dec 2020 Det stikker også af i Kolding, så vi bliver nok også lukket enden ret mange dage.

• #297   15. dec 2020 Glædelig jul smiley

• #300   15. dec 2020 Jeg tror Mette er gået i stykket oven i.

Da vi i Slesvig-Holsten i november kortvarigt passerede 30 smittede pr 100.000 “ lukkede” hun grænsen.

København ligger nu på over 785 pr 100.000 og der sker intet. Er der mon en voksen tilstede i vores regering længere?

• #304   15. dec 2020 Man kan vælge at følge regeringens anbefalinger(A) eller følge egen sunde fornuft(B). Der vil naturligvis være en stor fællesmængde(AnB) smiley

• #306   15. dec 2020 Det gør vi formentligt forskelligt, men alle ud fra egne præmisser. Var jeg lungesyg eller på anden måde udsat, så ville jeg være mere påpasselig, end jeg nu er. Jeg går ud fra, at det ikke er disse personer, der står og snøfter en halv meter fra mig, når jeg handler ind. Det er deres ansvar ikke mit.

• #308   15. dec 2020 @John
    Det virker bare meget mærkeligt.

Tyskland lukker ned i hele landet og reelt er syd på den helt gal. Men Merkel tænker måske større.

Men selv hvor det er værst i Tyskland, så er smittetallet 331.

Vores kære leder svinger da til højre og venstre, i sine holdninger.

Måske hun skal læse meningsmålinger før end hun tør træffe en beslutning nu. Lidt skørt da hvis hver 3 dansker ville stemme på hende ved et valg lige nu.

• #314   15. dec 2020 "Vi har ikke mulighed for at køre over broen de tre gange"
    Det er da den mest åndssvage regel af dem alle. Det er der, hvor jeg ville bruge min egen sunde fornuft.

John
    Kan vi ikke sende togene til Tyskland? De har vist stadig ferielejre, som kan klargøres hurtigt.

• #322   15. dec 2020 #319 .... KUNNE du ikke bare lufte hundene i din egen have ???

Det du skriver er jo præcis det mange andre siger ... og som måske er skyld i at vi står i den situation vi gør nu . .... ( " Jeg gør som jeg vil , fordi jeg synes det , fordi jeg tror jeg har ret ... og fordi jeg så bare kan bruge visir ?? .

Da ikke nogen egentlig ved om hvor længe smitte hænger i luften ... hvor længe den sidder på forskellige ting vi rører ved ... lander på det vi går forbi ..... mon så ikke man bare ikke skal gøre som der bliver anbefalet ... og ikke være så meget ... mig ... mig ...mig . ... Og så lade de " stakkels " hunde skide i haven ???

• #324   15. dec 2020 Nå, restriktionerne udrulles i hele landet, siger de..

• #325   15. dec 2020 #303 .... Jeanette O .... Og kunne du så ikke bare lade være med at tage til Nord Jylland og holde Jul... blive hjemme og holde Jul med din ældste datter , så hun ikke skulle være alene ??? smiley

• #326   15. dec 2020 CH
    Som jeg forstår det, så er kompromisser foretaget af dig helt i orden. Sjovt, ikke?

• #328   15. dec 2020 Nu tror jeg hele Danmark lukker.

Undtagen Storebæltsbroen, desværre. Stod det til mig, kunne man kun komme over i en lastbil og gulpladebiler

• #329   15. dec 2020 Så lukker min ø også. Jeg håber de sætter pigtråd rundt om øen, så vi slipper for smittebefængte fastlændinge smiley

• #333   15. dec 2020 Det er hverken indpakket eller en spydighed.
    Du har altid så travlt med at belære andre, men vil stadig ikke afhente din mor for at skåne hende for offentlige transportmidler - jo forresten, noget af vejen vil du. Bare det ikke inkluderer at skulle krydse broen med betaling til følge.
    Med dit normale mindset burde du have aflyst hendes besøg eller fundet pengene til at afhente hende.
    Dette er skrevet ud fra #311

• #335   15. dec 2020 Selv tak!
    Husk det, når du dømmer andre.
    Videre med emnet.
    Nu lukker skolernes formentligt igen. Det er vel fornuftigt, omend lidt sent. Større smittespredningsapparat skal man da lede længe efter. Desuden kan undervisningen sagtens køre via nettet for en stund.

• #337   15. dec 2020 Av, den sved smiley

• #338   15. dec 2020 Så er Kolding også lukket ned fra i morgen. smiley

• #340   15. dec 2020 John
    Jeg er i julehumør. Hvad ønsker du dig i julegave?

• #342   15. dec 2020 Vi er jo alle som én potentielle smittebærere, så burde ingen af os jo gå uden for en dør. Myndighederne anbefaler at mødes udenfor, interviews i TV m.v. foregår mange gange udendørs med 1-2 meters afstand.

At jeg bor i byen (Kolding) betyder altså ikke, at vi vader rundt oveni hinanden. smiley Jeg møder absolut ingen de par meter fra vores hoveddør og ind i min bil, der er min. 7-8 meter til nærmeste fortov - nu må I holde.

CH, Søren har jo ret! Du er meget belærende og bedrevidende på en arrogant måde, når det gælder andre, men når så pilen peger på dig selv, trækker du, populært sagt, offerkortet. Det er ikke første gang, og det forplumrer debatten. Jeg har taget konsekvensen af det her Corona, og har aflyst julen med min familie fra Sjælland, også selvom jeg ikke har set dem siden min fødselsdag i januar og ved Gud har haft et træls år og kunne bruge lidt positivitet. Men sådan har vi det ALLE, der må tage svære beslutninger og undvære i Julen.

• #343   15. dec 2020 hørte engang et spørgsmål i en tv udsendelse .. tror det var enten til Brostrøm, eller en af de læger der hele tiden er "corona" på

Hvis nu ALLE i hele verden, teoretisk set kunne isolere sig på samme tid, tror det var 3-4 døgn, om så virus ville dø ... og svaret var "Ja rent teoretisk ville den dø"

tanken er da spændende og desværre ikke realistisk .. men tænk hvis det var sådan .. at man som minimum var i nogle bobler og alle blev i dem i 3-4 døgn og derefter testes og man kunne teste på kun levende vira.. således at skulle der være nogle med virus så skulle de fortsætte isolation ..

• #345   15. dec 2020 Ja, jeg memer det, CH. Fordi du selv er så belærende overfor os andre, det ser vi igen og igen. Det nytter simpelthen ikke, at du selv skyder med skarpt, og når du får retur, er det helt galt, tarveligt, personligt m.v.

Jeg bryder mig ikke om at skrive sådan, men omvendt synes jeg selv, at jeg tager ansvar i denne møgsituation, vi alle er i, der er intet ulovligt i at rejse fra Sjælland til Kolding, men alligevel har vi aflyst juleaften, for det er dét, myndighederne anbefaler - ikke at rejse fra landsdel til landsdel, eller i hvert fald fra kommuner med høj smitterisiko. Det er sådan, vi bl. a. kan medvirke til at nedbringe smitten.

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil se din mor, ikke et ondt ord om dét. Men jeg har kun en almindelig "byhave" og ikke marker og skov i "baghaven", så lad være med at kloge dig på min situation i forhold til luftning af Anton under en eventuel isolation!

Det er ikke dine valg, jeg øffer over, men din retorik i denne tråd.

• #347   15. dec 2020 Jeg tænker stadig hvad det er der høres når de der anbefalinger siger om de bobler vi kan se "dem man ser til daglig, og de samme max 10 personer" ikke se nogle man ikke har set længe, da de jo har andre dagligdags bobler, og man skal helst ikke blande bobler ...

DET er LORTE svært, men ... mangler den der emoji der har hænderne i vejret .... hvad er alternativet ...
    Det de siger uden at ville diktere er ... Hold nu jul med dem i allerede ser dagligt, og ingen andre ... lad nu være at krydse DK rundt for den jul ...
    Men det er svært, det er dilemma, jeg er også mega konflikt sky omkring det ... men vi har fået sagt til de 2 ældre vi faktisk kun ser 1 gang om sommeren og har hver anden jul, at den aftale kan vi ikke have i år, vi ved dybest set ikke om de lever om 2 år når det er vores tur igen, men det er vel vilkårene ...
    Har et venner vi holder nytår med, men kan ligesom høre at de ikke har eller vil tage stilling til det der Boble blanderi ... så holder de jul og juledage som de plejer med hans, hendes deres familie så skal vi heller ikke se dem til nytårsaften, men den er RØV at få sagt ...
    Både vi og vores børn har valgt det vi plejer fra, for så at kunne ses i julen, og blive i den bobbel som vi stort set har været i siden smittestigningen startede ...

• #348   15. dec 2020 Hanne, det er lige præcis min pointe - det er pissesvært for os alle, og vi er alle i et dilemma på den ene eller anden måde. Vi ser fx ikke Christians søn i julen, fordi han bor i Viborg, vi har ikke set ham i jeg ved ikke hvor mange måneder. Det er hårdt, men det er det for os alle. Vi tager nok alle valg, andre ikke nødvendigvis er enige i, men med lidt empati og forståelse kommer man sgu langt.

• #349   15. dec 2020 Jeg holder ikke jul, så Conor skal måske på besøg hos min datter og svigersøn. Julen er jo børnenes fest - og det får de. Få er klar over, hvor mange stykker gavepapir kan deles i.
    Af hensyn til smitterisikoen, så sættes Conor i et bur i indkørslen, hvor han damprenses med klorin og sprit i nævnte rækkefølge. Derefter afhentes han af Isabell.
    Kein hexerei nur behändigkeit smiley

• #350   15. dec 2020 Jeg tænker også en af grundene til at bringe de ofre nu, er VACCINEN er jo ikke længere OM og gad vide hvornår, den er lige på trapperne .. så kan man ses i foråret, hvad nu hvis man smittes nu, lige så tæt på og ikke når foråret af den grund ... nej det vil jeg altså slet ikke ... var vaccinen nu ude i en uendelig fremtid så måske ... men nej

• #352   15. dec 2020 Jamen CH .. på det plan er der vel ingen der er uenige .... men faktum er at selvom det er indenfor reglerne, er det ikke det der anbefales ... og der er jo flere der må sidde helt alene, eller kun med dem de er i husstand med i år, hvis fornuften skal råde ...

Jeg er sikker på der er nogle der fravælger at se fx ældre i år, som komme til at fortryde fordi de ældre evt ikke lever næste år ..

Der er også dem der fravælger og næste år kan sige godt vi gjorde det, for nu kan vi alle igen samles ..

Og så er der dem der løber risikoen og kan sige "se det gik" mens andre måske kommer til at sande "øv det skulle vi aldrig have gjort"

det er jo sådan det er ...

• #354   15. dec 2020 Det er SÅ svært ...

men kan se at fx DSB lige nu får mange reservationsaflysninger, så ja det er nok ved at gå op for flere og flere ...

Det er jo det med restriktioner og anbefalinger, det ville være nemmere for mange hvis man gjorde det til forbud, fx at krydse kommunegrænser ... så var det ikke op til de der svære følelsesmæssige beslutninger ...

Er sikker på mange forældre kommer til at undvære deres unge der studerer i Kbhv ...

• #360   15. dec 2020 @Ch håb på der er vaccineret for din mor snart, så er det vist allerede Påske i Marts 2021 ..

• #361   15. dec 2020 Så blev det også forbudt med fyrværkeri her hjemme, hvilket nok er meget fornuftig.
    Men jeg komme nok til at savne det.

Og en anden god nyhed er at de regner med at vi kan vaccineres allerede mellem jul og nytår.

• #362   15. dec 2020 hvor har du set det med fyrværkeri ?

• #363   15. dec 2020 Så skulle de have reageret inden i dag hvor det blev lovligt at sælge... smiley

• #364   15. dec 2020 I tv

• #365   15. dec 2020 Fyrværkeri er da ikke blevet forbudt i DK, straffen for f.eks at skyde mod andre er blevet skærpet.

Jeg har kigget på forskellige sider og kan ikke se noget om det, og lige pt snakker de om netop den skærpede lov på tv2 østjylland.

• #366   15. dec 2020 tror også du tager fejl, det er straffen for at fyre af mod folk, og folk i tjeneste det er skærpet .. lige nu viser de lokalt fra et sted der i dag har måttet åbne for salg ...

• #367   15. dec 2020 UNDSKYLD
    Der kom jeg godt nok med noget der ikke er rigtig.
    Jeg fik lige blandet noget sammen

Men den med vaccinerne er rigtig nok smiley

• #368   15. dec 2020 FAKE NEWS!!!! Ahahahahaha smiley

• #370   15. dec 2020 Jeps Rikke, jeg sad og sov, og da jeg vågnede snakkede de om at fyrværkeri var forbudt, men det Har nok været Tyskland de talte om. smiley

• #371   15. dec 2020 @Radar.
    Det tror jeg så ikke på.

Når først maskinen kører, så skal det nok gå stærkt. Sådan er det altid.

I starten kunne man teste hvad 5000? om dagen for Corona om dagen og vupti 100.000.

Det lille stik en vaccine kræver, det skal de nok få speeded yderligere op. Plus, man behøver kun 2 stik. Så folk kan ikke bare booke for sjov og spild kapacitet som man ser med test.

• #373   15. dec 2020 Det tror jeg også Radar, for der er faktisk mange der ikke vil lade sig vaccinere

• #374   15. dec 2020 Martin : Det handler jo altså også om at vaccinerne ikke alle kommer på en gang, så det kan ikke bare lige klares på 1-2-3 færdig.

• #375   15. dec 2020 Nu må jeg passe på at jeg ikke kommer med flere falske oplysninger, men mener at jeg har set, at det var 49% der ikke ville vaccineres.

• #376   15. dec 2020 @Rikke.
    Der er så mange penge i det her, at alle har mega travlt med at øge kapaciteten.

Mennesker er fantastiske når bare der er penge og frygt nok i noget.

PS: Jeg har altid ret! smiley

• #379   15. dec 2020 https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-10-10-procent-vil-ikke-tage-coronavaccinen-her-er-deres-bekymringer-og-eksperternes

10% vil ikke, yderligere 10% vil endnu ikke tage stilling ... artiklen er fra 10. december

• #380   15. dec 2020 Berlingske skrev 80 % af danskerne vil lade sig vaccinere.

• #382   15. dec 2020 @Anni.
    Nope, det er cirka 20 procent af danskere der har sagt i følge den måling jeg læste.

Denne vaccine er nemlig anderledes end de andre.

De andre vacciner som har manglet opbakning har hovedsageligt skyldes modstandere hvor de fleste kun var involveret indirekte.

Lige pludselig er folk direkte truet og ikke kun mod noget uidentificerbart som kræft, eller noget der kun rammer ens børn eller andres børn.

Desuden kommer man nok heller ikke ud at rejse.

De fleste af de sidste 20 procent skal nok komme relativt hurtigt, når de oplever at dem der har fået den, ikke er døde eller blevet til zombier. Eller at man bare ikke kan komme på ferie uden at have fået den....

• #383   15. dec 2020 smiley

jeg er bare lidt træt af man ikke får indflydelse på hvilken en man får ... hvis jeg får den der umiddelbart dækker dårligst, mener den er nede på mlm 60-75%, hvorimod de andre er oppe over 90%, så vil jeg jo alligevel ikke føle mig specielt sikker ..

• #385   15. dec 2020 Jeg må erkende at jeg glæder mig til at kunne få vaccinen. Jeg er ved at være der hvor jeg faktisk begynder at synes det er utrygt , ikke at jeg går rundt og er total bange hele tiden eller noget, men jeg tænker MEGET mere over hvad jeg laver nu, end jeg gjorde i sommers, og jeg har altså hele tiden overholdt restriktioner og anbefalinger.

• #386   15. dec 2020 men Radar, de har sagt man ikke får valget ... man får den der tilbydes den dag man er tilsagt .. sådan har jeg forstået det ... ved så ikke om der bliver vacciner nok til at man evt ved selvbetaling kan vælge ...

• #387   15. dec 2020 @Rikke ... det er også det jeg glæder mig mest til, at kunne bevæge sig rundt uden at skulle tænker over det hele tiden ..
    Den sociale dvale generer mig ikke .. men det man ikke har friheden helt på samme måde som en gang ..

• #388   15. dec 2020 @Hanne M.
    Så er vi tilbage til det med Matematik.

Hvis bare 60 procent af alle danskere var immune overfor Corona, så havde vi ikke nuværende problem.

Så en vaccine på 65 procent er alt rigeligt kunne man argumentere for.

En vaccine behøver ikke at være bare i nærheden af 100 procent. Det er ikke ligesom medicin mod x livsfarlig sygdom. Der giver 100 procent mening logisk nok. smiley

• #390   15. dec 2020 Det er den første der jeg helst ikke vil have ;

AstraZeneca - i selskab med Oxford University - meddelte mandag, at foreløbige undersøgelser viser, at deres vaccine har en effekt på 70 procent.

Det er et stykke under Pfizer-Biontech og Modernas på omkring 95 procent, men AstraZenecas vaccine har mindst to vigtige fordele, som de andre selskaber umiddelbart ikke har:

LÆS OGSÅ:To vacciner på vej: Her er forskelle og ligheder
    Vaccinen er billig - den kommer formentlig til at koste omkring 25 kroner mod Pfizer-Biontechs 125 kroner og Modernas 200 kroner.

Derudover kan den opbevares ved køleskabstemperatur, hvilket gør det meget nemmere at få distribueret vaccinen til fattigere lande. Pfizer-Biontech og Modernas vacciner skal opbevares ved langt lavere temperaturer - helt ned til minus 70 grader i førstnævntes tilfælde.

• #393   15. dec 2020 jeg regner jo med at være blandt den gruppe der kommer lige efter de ældste og sundhedspersonalet ... de med risiko for kritisk forløb ( 2 blodpropper, en By-Pass operation, sukkersyge og forhøjet blodtryk, samt er ret rund i formerne)

ja men jeg vil jo gerne føle mig sikker nok til også at turde køre en tur udover landets grænser med tiden ..det tror jeg ikke jeg vil turde ved en dækning på 70%

• #395   15. dec 2020 Måske det kunne give mening at de i størst risiko og der der er mest udsatte for smitte fik dem med den største dækning ...

• #396   15. dec 2020 Som jeg flere gange skriver, og som provokerer mange mennesker.

Bedre uddannelse af vores befolkning generelt ville løse mange udfordringer!

Det er altså bare matematik sådan en vaccine....

Når man over 50 procent så kan man faktisk godt forsvare at gå i gang. At nogen betvivler 70 procent er helt sort!

Det er lidt ligesom om et smittetal er over eller under 1..... Det er samme simple tankegang der er bag en vaccine.

• #398   15. dec 2020 @Radar,
    Men en vaccine er jo netop ikke et spørgsmål om hvad du føler.

Det er en "vi tager alle en for holdet" tankegang.

For var det sikkerhed for den enkelte der var det vigtigste, så er der kun 100 procent der dur, og det er nok umuligt at lave.

Altså tror jeg, jeg ved nada om det teoretisk kan lade sig gøre....

• #399   15. dec 2020 ...man kunne jo argumentere for at 70% er jævnt meget mere beskyttelse end INTET hvis man takker nej til en gratis vaccine. Men ok, hvis man gerne vil blive ved med at leve isoleret så lad da en anden få sin frihed tilbage.

• #400   15. dec 2020 @John,
    Den mulighed skal nok komme.

Der er altid firmaer der er parat til at tjene lidt penge, på dem der vil have x ting.

Så kan du og Radar selv betale. Det er jo kun godt for jer personligt og firmaernes pengekasse! smiley

• #402   15. dec 2020 Jeg vil nu gerne vente lidt ... og høre om hvilke bivirkninger der er ved de forskellige vacciner.
    Bivirkninger kommer jo ikke med det samme... ( medmindre man er allergisk over for dem og dratter om med det samme ) .

Så I må alle sammen gerne komme før mig i køen til at blive prikket i ... smiley
    Jeg har alligevel ikke været uden for en dør siden D. 9. Marts. ... ( kun med hunden og hilst på andre hundevenner , når hundene var i flexline .) ... og jeg har kun talt i Tlf. og skrevet med mine børn og børnebørn ... og sendt billeder.

• #404   15. dec 2020 Hvis man ikke er god til matematik, så er man forhåbentlig god til at slå på tromme og kline med maling. Det er vist noget med hjernehalvdelene smiley

• #407   15. dec 2020 @Søren.
    Alternativt er man rig og betaler sig for 95 procent, eller man er glad for at være i isolation.

For det fede ved en vaccine er, at tager du den ikke, så er du helt på røven hvis du bevæger dig ud. Sådan er det!

Lidt ligesom en rejseklub jeg er medlem af, hvor nogen tåber argumenterede for at vacciner tog de af princip aldrig.

Jeg forklarede dem, at de fleste lande indfører med garanti et krav om vaccine ved turisme, og deres svar, var at det var klamt statstvang for så havde de ikke noget valg.

Jeg vidste ikke, at det at rejse var et livskrav.

Bare vent og se. Selv vaccineekspert og vaccine-modstander Saseline Søren (tidligere popsanger, men hun har har nok læst en bog et sted) skal nok tage den. For ellers kan hun jo ikke leve sit jetsetliv, når hverdagen rammer igen. smiley

• #408   15. dec 2020 #396 jep, mig ... er ikke sikker på en Cand.mag i Dansk, en Kandidat i Lingvistik, eller en 3 sproget korrespondent osv osv osv har mere forstand på matematik .. end så mange andre ...

Enig tror også der bliver en slags rejsepas krav med vaccine ..

• #409   15. dec 2020 @Hanne M.
    Jeg er enig.

De fleste andre uddannelser end lige sprog, kræver en del matematik. Så du er nok bagud på point fra start af. smiley

• #411   15. dec 2020 med matematik var jeg bagud fra fødsel ... hadede det .. jeg var og er til gengæld MEGA god og hurtig til regning, også hovedregning, men da de puttede bogstaver ind mellem tallene steg jeg af ...
    Mener dog jeg fik et 8 tal da jeg afsluttede det i 1979 i min samfundsfaglige studenter eksamen ... kan huske min kvindelige matematik lærers kommentar var "Nå der er godt nok nogen der har terpet" så selv hun var overrasket .. smiley . men hun havde ret..

• #412   15. dec 2020 Når man kigger i den her tråd, så forstår man pludselig hvorfor det corona-lort ikke kan komme under kontrol smiley

“Jeg vil lufte mine hunde, og hvis jeg er smittet, tager jeg visir på”
    “Jeg ser ingen mennesker, men mine gamle forældre kommer til juleaften langvejs fra, og med offentlig trafik”
    “Jeg vil ikke vaccineres, for 70% beskyttelse er lig nul”

(Jeg er i øvrigt ikke selv hellig)

Problemet er lidt, at hende minister Mette har lidt et kæmpe nederlag hen over efteråret. I foråret var folk lydhøre. Det hjalp sikkert også at solen skinnende, himlen var blå og haven skulle gøres klar til sommeren. Så ramte sommeren, og vi var en slags ovre det corona, bortset fra, at det var vi slet ikke. Det kom bare endnu stærkere igen. Nu med døde mink, grå himmel og regnvejr. Og en statsminister, som står på pressemøde efter pressemøde, laver niveauer for smitten, men følger ikke de planer, der er lagt med niveauerne. Som giver ordre der er opfordringer og som i det hele taget mudrer det hele til.

Alt det mudder, giver rum for fortolkning. Så man pludselig kan tolke ind, at det er ok at lufte hund, selvom man er smittet, eller hvad man nu lige synes passer ind i ens egen ide om bobler, isolation og afstand.

Jeg mangler helt håndfaste retningslinjer. Man må x, og y er forbudt. Hvis man alligevel gør y, skal man gøre op med sig selv, hvad der er et acceptabelt tab (hvem i din familie kan du undvære, hvis vedkommende smittes og dør). Vi har vist igen og igen, at vi ikke er voksne nok til at få lov at tolke. Og alt imens nogle er totalt isolerede, flintrer andre rundt til piratfester i Holstebro og danser linedance.

Siger damen, som tog sit mundbind af, da hun besøgte sin meget, meget demente mor, som kaldte hunden for sig eget navn, og i øvrigt ikke anede hvem jeg var smiley

• #413   15. dec 2020 jeg tager den vaccine jeg får tilbudt, men vil da helst havde den med mest beskyttelse, selvom Martin vil gøre det til matematik smiley

men enig, alle de der " vi opfordrer til, vi anbefaler på det kraftigste, og nu skal vi altså stå sammen og holde fast" ... det er slet ikke klar nok tale for en del ...

• #414   15. dec 2020 Radar du kan ikke bestemme vaccine, men du må altid gerne takke nej og du kan altid få oplyst hvilken en der tilbydes

• #420   15. dec 2020 CH, hvis det var hvad du fik ud af indlægget, så læs det lige igen smiley

• #422   15. dec 2020 Nej ikke fra det off som i politikkere ... men fra læger har der lydt flere opfordringer ...

• #423   15. dec 2020 Farvel....

• #425   16. dec 2020 Isabelle, så er du vel næppe i tvivl om du er smittet, og dermed er du kun i isolation, hvis du er smittet.

Pointen er den her tankegang med, at “vi skal overholde retningslinjerne, men ...... (jeg skal lufte hunde, købe ind, holde jul, whatever)”.

Og derfor tænker jeg, at den eneste vej frem, er at lave helt klare regler. Ingen opfordringer, ingen ønsker, ingen plads til fortolkning.

• #426   16. dec 2020 Jeg tror også, at det ville hjælpe gevaldigt på forståelsen, hvis der kom helt klare regler - ikke til fortolkning af den enkelte.

Jeg vil lige tilføje, at VAR jeg smittet, ville jeg naturligvis ikke gå udenfor en dør, men som Isabelle har jeg astma, så jeg tvivler på, at det overhovedet ville være en mulighed. Selvom jeg nu har hørt om flere med astma, der ikke har været hårdt ramt på vejrtrækningen. smiley

• #427   16. dec 2020 Radar: nej som udgangspunkt er det ikke muligt selv at betale for at bestemme - medmindre du selvfølgelig er multi-millionær og selv kan skaffe vaccine og læge udenom det danske sundhedsvæsen.

• #428   16. dec 2020 Lad os se lidt positivt på det - seje og gode Mette har sikret os kun 164 døde pr 1.000.000
    Vi har færre dødsfald i 2020 end de sidste mange år fordi vi ikke smitter hinanden med influenza

Det hele er faktisk stadig rigtig godt

profilbillede
  • #430   16. dec 2020 Der er ikke noget FORBUD, så man kan gøre præcis som man har lyst og moral til. Sundhedspersonale har absolut INGEN autoritet til at sætte regler for hverken dig eller andre. Så det de gjorde, var, at give dig support til at lufte din hund.
    --------------------------------------------------------
    Ligeledes kan folk valfarte så tosset de vil mellem landsdelene, for den super seje Mette har heller ikke her nosser til at lave regler og konsekvenser, for så mister hun stemmer. Hun har da for længst luret, at der er en stor modstand fra mange. Det er ikke for sjov hun igennem hele forløbet har hængt bagefter. Når hun kommer med nye anbefalinger sker der altid, når hun samtidig kan præsentere frygt - altså nye højere smittetal. Den her nedlukning kommer alt for sent til at "redde julen".

• #431   16. dec 2020 Så er der frisk opgørelse på lyst til at lade sig vaccinere - vi er nu nede på kun 65% vil sige ja

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vaccinen-kommer-taettere-paa-men-nogle-danskere-tvivler-fortsat

• #434   16. dec 2020 Hver gang folk forsvarer regeringens handlinger - eller mangel på samme - så nævnes Venstre som modstykke. Nu ER det altså en rød regering, der sidder på magten, det er dem, der bærer ansvaret NU. Der sidder nok en del, der har overbevist sig selv om, at Venstre/blå regering bare ville lade landet sejle som Sverige har gjort. Til dem kan man ikke stille meget op, for så har man ikke helt forstået det politiske spil. Når man er i opposition siger man ét, men når man selv bliver magtbærende, handler man anderledes. Det er et spil begge sider mestrer til fingerspidserne.

• #438   16. dec 2020 Ja, for alle ved at denne slingrekurs, ikke koster samfundet.... Det bliver da sikkert enormt billigt at lade folk rejse på tværs af landet smiley
    Der er sygehuse i DK, der allerede har problemer, så det giver absolut ingen mening, at der ikke sættes en stopper for rejseriet henover julen.
    Jeg er normalt ikke fan af Merkel, men man må da sige, at hun ikke er bange af sig. Men hun skal jo heller ikke genvælge næste gang - det skal MF, og det handler hun ud fra.

Nu laver jeg lige en personlig nedlukning af HG, for jeg har 300 kvadratmeter hus der skal støvsuges og have vasket gulv inden der kommer en lille hundeven om en lille time smiley
    (og der er stadig ingen, der har beriget mig med en robotstøvsuger/gulvvasker endnu! smiley )

• #441   16. dec 2020 Radar - faktisk skrev jeg mit svar før jeg så dit spørgsmål. Jeg gør rent samtidig, så får ikke opdateret siden imellem jeg får skrevet færdig.
    Jeg vender tilbage. Jeg bliver nødt til fysisk lukke siden her nu, hvis jeg skal blive færdig smiley

• #443   16. dec 2020 Rikke sender dig en kærlig tanke mens både støvsuger og gulvvask sidder til opladning. Regner nemlig med en hovedrengøring mens hundene og jeg er i skoven

• #448   16. dec 2020 Lad os sammenligne os med Sverige, Belgien eller Holland - hvor har vi sluppet heldigt.
    Lad os sammenligne os med Norge, Finland, Singapore eller Sydkorea - hvor har vi været uheldige.
    Mette gjorde én heldig ting. Hun lukkede 11. marts. Derefter har det knebet med handlekraft, konsekvens og demokratisk forståelse. Stod det til mig, så skulle hun spille 2-mands whist med Inger S i tremmely.

• #449   16. dec 2020 @ Isabelle hvordan får man tilbuddet ??

• #453   16. dec 2020 Isabelle
    Får du mon en slikpind eller måske lov at vælge frit fra kassen med kinesisk plastikskrammel? Jeg er så spændt, og det er altafgørende for min lyst til at blive vaccineret.
    #rundslikpindmedkaramelsmagstyrerforvildtellerfxdenmedlakridssmag

• #459   16. dec 2020 "Jeg skal nok fortælle, hvad jeg får - hvis jeg får noget, Søren"
    Æææææh, okay smiley smiley

• #461   16. dec 2020 Det bliver spændende, hvad Mette nu finder på. Jeg har hørt, at man på en væg i statsministeriet har hængt små gule sedler med forslag til stramninger. Lige nu er partiets pressesekretær i færd med at fremskaffe en dartpil samt et sort klæde til at dække statsministerens udsyn (endnu mere). Det skal understreges, at det foreløbigt kun er rygter, der dog er baseret på normalt OM.

• #462   16. dec 2020 Jeg sætter 100 kroner på, at Mette har ringet til Merkel eller Iron Erna.

De er godt nok begge konservative, men de kan deres shit.

Det kan den Finske godt nok også, og ja hun er endda Social Demokrat uden nogen fesne sager i tasken, men Finner dem lytter vi helst ikke til, og så er hun også for ung og smuk til Mette! smiley

Så mit gæt. Landet lukkes ned efter Norsk stil, og nytåret bliver afskaffet ligesom Merkel.

Julen må dog blive afholdt som det passer folk. Det bliver maks en 10 personer samlet hvis der endelig pilles det mindste... smiley

• #463   16. dec 2020 Så røg storcentre og fra d. 25. december alle butikker, der ikke er mad eller apotek.

Så er der kun fra igår hvor fyrværkerisalget åbnede og til maks d. 24. december til at købe krudt i - lad os håbe, at de færreste danskere når de på de ca 8 dage. smiley

• #464   16. dec 2020 Hvor læste du om de tiltag Ziva ?

• #466   16. dec 2020 @Ziva:
    Ja, det læste jeg også.

Men fyrværkeri kan du da bestille på nettet.

Så jeg tror ikke at det ændrer det store?

Altså jeg bliver jo glad hver gang salg bliver flyttet til nettet, så jeg håber ikke der kommer et forbud! smiley

• #467   16. dec 2020 Så hjemsendes alle børn og alle kommuner er lukkede fra på mandag. Stakkels Ærø med 0 smittede.
    Og alle ikke kritiske operationer udsættes - stakkels mange mennesker, der går og venter på at få rettet noget, der måske gør ufatteligt ondt, men ikke truer dem på livet.

Martin:
    Årh jeg vidste faktisk ikke at det kunne bestilles online - det var da en skam. smiley

Jeg kan ikke helt gennemskue om postvæsnet må komme ud med pakker - det er vel teknisk set kun en kritisk funktion, fordi jeg mangler 3 pakker, men mon ikke det når det inden d. 24.

Buch: Kilde eb og bt

• #468   16. dec 2020 @Ziva.
    Alt kan bestilles online.

Jeg vil i øvrigt, så absolut anbefale alle at handle mest muligt online! Det er bedst for folks egen sikkerhed! smiley

• #469   16. dec 2020 #465
    Døde pr. million indbyggere i Finland ca 83
    Døde pr. million indbyggere i Norge ca 73
    Døde pr. million indbyggere i Sverige ca 759
    Så er der yderligere perspektiv på tingene.

• #471   16. dec 2020 @ Ziva, var det ikke alle skolebørn der endnu ikke alligevel har fået ferie ...

ikke daginstitutionerne, vel ??

• #472   16. dec 2020 Hanne- Ja kun skolebørnene

• #474   16. dec 2020 jeg fatter ikke der ikke blev lukket ned for rejser rundt i landet ...

• #476   16. dec 2020 altså, for den fat-svage mig, almindelige fødevarebutikker som den lille slagter, bager og grønthandel må vel holde åbent ligesom de supermarkeder der sælger fødevarer, ikke ??

og så bed jeg mærke i hun sagde "apoteker og lignende" det betyder vel Matas også må holde åbent, var det ikke sådan i foråret at havde butikken adgang fra gaden så måtte de ??
    For nogle bestilte jeg en julegave der så ikke kunne leveres, så bestilte jeg den i Matas men da jeg ikke ville stå i en lang kø i pakkeshop bestilte jeg den til afhentning i butik ... har lige fået mail om i dag den er sendt fra deres lager, men den Matas ligger i et storcenter smiley ...

• #477   16. dec 2020 Jo Matas sælger også håndkøbsmedicin, og må derfor holde åbent. Hvilket jeg synes er lidt noget pjat smiley

Og alle butikker med mad kan holde åbent, slagter, McD, fakta, grønthandler, Rema, sushirestauranter mm så længe det tages med

Kommentér på:
corona 15

Annonce