8.491 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 408 Svar

Morten Østergaard er gået af Morten Østergaard er gået af

Skal da lige love for det hele pludselig tog en drejning og gik meget hurtigt.
Selvfølgelig burde der have været taget ansvar før, men nu har han i det mindste taget ansvar for hans handling.

Jeg håber virkelig at de andre på borgen der har snakket om krænkelser, vælger at stå frem med navn på deres krænker hvis personen ikke selv står frem. Dette er da netop rette tidspunkt til at ALLE tager ansvar for deres handlinger, uanset om de så er han eller hunkøn.

Og nu ruller debatten jo på facebook med meget delte meninger. Jeg må erkende at jeg er SÅ træt af at fremmede mennesker skal sidde og dømme om andres følelser er korrekte eller ej, grænser er forskellige og derfor er det også forskelligt hvad man ser som en krænkelse. Det er så skide smart at hvis man holder snitter for sig selv, ikke råber " god røv" efter fremmede osv, så risikere man slet ikke at krænke nogen = intet problem. Men det er åbenbart for nogen meget svært at forstå, for nu mener de slet ikke at man flirte længere. Altså hvis deres måde at flirte på er at råbe " gode kasser", kysse en fremmed i nakken, klaske fremmede i måsen osv , så burde de sgu måske overveje et kursus i hvordan man flirter smiley

Hvad tænker I om hele denne sag ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tffg g 400 kr.
  • Jysk bord og lille kommode 600 kr.
  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Afløbsslange til vaskemaskine 1.400 kr.
  • Løbende vand i toilet 800 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Morten Østergaard er gået af
  • #1   7. okt 2020 Jeg tænker en hånd på låret langt fra hvergang er flirten. Jeg har oplevet det som et "nå, skal vi ikke videre med arbejdet" hvis jeg har siddet og sluret med en sagsbehandler eller "voksen" (jeg kan ikke huske hvad deres stilling hed) da jeg var på systuen.

• #2   7. okt 2020 Frk.Jensen. Men hvad du og jeg synes om en hånd på låret er jo sådan set ligemeget, hvis Lotte Rod følte sig krænket og det var over hendes grænser, så er hun blevet krænket uanset hvad andre så ville føle i det øjeblik smiley

• #4   7. okt 2020 Rikke - Sikkert ikke, men hun har jo tilgivet ham.

jeg bryder mig virkelig ikke om det med at alle andre hænger i hvad han har gjort, når hun har tilgivet ham.

• #5   7. okt 2020 Jeg er ærlig talt lidt træt af den MeToo kampagne.
    Jeg synes helt bestemt IKKE, at det er i orden at krænke andre, det er uacceptabelt, men jeg er træt af, at så mange kommer 10-15 år EFTER at en lille episode er foregået.
    I dette tilfælde, med Morten Østergård, har han lagt en hånd på en kvindes lår, den verfede hun væk - helt fair, det skulle han ikke have gjort, men hvorfor pokker siger hun det NU - det er da for at lave rav i den.
    Skal vi alle til at fortælle om, hvad der skete for 15 år siden, så ramler verden da - men dengang var verden bare en anden.

Jeg ved godt, at Morten Østergaard nu går pga dårlige håndtering af sagen, og den har han dælme håndteret elendigt - så fair nok han går pga det, men hvorfor Lotte Rod fortæller om den lille episode så lang tid efter, det er altså for langt ude - hun kunne have klappet ham en dengang, så var det ude af verden.

Og som et PS, så stemmer jeg ikke på de radikale eller Morten Østergaard, jeg har faktisk aldrig kunne lide ham som politiker - så jeg tror, at partiet går frem nu, hvor han er væk.

• #6   7. okt 2020 jeg stemmer heller ikke på de radikale eller Morten smiley

• #7   7. okt 2020 Jeg tænker hold nu kæft altså.

• #8   7. okt 2020 John : Drop de der personangreb, og jeg giver dig kun den ene advarsel, det er sipelthen utrolig at du bliver ved og ved !

• #10   7. okt 2020 Jeg tænker at der kan være mange grunde til at folk først står frem mange år efter, uanset hvilket slags overgreb/krænkelse de så har været udsat for. Det vil jeg slet ikke gøre mig til dommer over, det er deres valg og deres grænser.

Jeg er personligt bare træt af folk der mener at fordi de ikke selv synes noget er en krænkelse, ja så er det i hvert fald heller ikke for andre, og at det bare er noget pjat.

Jeg tænker heller ikke det som sådan er hånden på låret der er grunden til Morten Ø er gået af, men at det er konsekvensen af hans måde at tackle det her på, og at han har vidst det ville komme frem på et tidspunkt og så ville det hele ramle. Tænker det store mediecirkus hurtiger stopper når han selv går af og indrømmer, fremfor hvis det kom fra en anden kilde.

• #11   7. okt 2020 jeg bryder mig ikke om Morten Ø og hans holdninger... og ja dårlig håndtering, men handler dette om en hånd på et lår for så mange år siden, da meget var anderledes, og der er sagt et undskyld der er accepteret, så synes jeg ved gud det er at skyde gråspurve med kanoner ...

sexisme er aldrig iorden, men er godt nok glad for jeg ikke er mand det kan virkelig ikke være let at vide hvor andres grænse går i det der er em gråzone (noget er jo oplagt), det står jo ikke i panden på kvinderne og spørgsmålet om det fx er ok at ligge en arm om "dig" kan for nogle være rart og på sin plads, mens det for andre kan være rent turn off ...

• #12   7. okt 2020 Hanne : Jeg er så træt af den der " åh det må være svært at være mand " , det er sgu da så simpelt som noget kan være, hold snitterne for dig selv hvis du ikke ved om det er okay, det er simpelthen ikke raketvidenskab.

• #14   7. okt 2020 Nicole : Følelser og grænser er forskelligt, så bare fordi du, jeg , naboen eller Prins knud ikke ville blive krænket over en bestemt ting, betyder det ikke at andre ikke vil, fordi det netop kan være det overskrider DERES grænser. Det er så pokkers nemt at gøre sig til dommer over andres følelser og bare mene det er noget pjat. Krænkelser findes i forskellige grader, og det betyder da ikke at alle så skal holde mund når der grænser bliver overskredet, bare fordi andre har været udsat for noget der var mere slemt.

Jeg kan godt fornemme jeg nok ser anderledes på det end mange herinde. Jeg synes det er så vigtigt et emne, og jeg håber virkelig at det på en eller anden måde vil rykke, det er SÅ nemt at undgå at overskride andres grænser , hold snitterne for dig selv, og lad være med at komme med lumre kommentarer hvis du ikke ved om modtageren vil bryde sig om det.

Jeg håber virkelig at denne sag vil få andre til at stå frem med navne, uanset om det så er han eler hunkøn der er krænket dem.

• #15   7. okt 2020 Det kom såmænd ikke som nogen overraskelse for mig , at det var Morten Østergård . ( jeg sad endda i sidste uge og talte med nogen venner om det )
    Det synes jeg man kunne både se og høre på ham, da han var ude og sige at han havde givet vedkommende der havde gjort det en påtale, og alt var i orden nu.

Jeg er også selv godt træt af al den me-too snak....... Selvfølgelig skal ingen finde sig i " grumme grams " .... men helt ærligt ?
    Der ender med at alle mænd bliver nødt til at snige rundt ved væggene med sække over hovedet og grillhandsker på hænderne.

• #16   7. okt 2020 Og så for en hånd på låret?! Er det ikke næsten at tage pis på de mennesker som rent faktisk ER blevet krænket?

Jamen så fatter du jo heller ikke pointen i, at vi er forskellige med forskellige grænser smiley . Hvis det er grænseoverskridende for én at blive taget på låret, så er det vel fair? smiley

Fedt for dig, at det ikke har rørt dig på nogen måder, hvilket jeg kun kan undre mig over, men okay, men fordi DU ikke har følt dig trådt over tæerne, så er det altså ikke ok, at nedvurdere andres oplevelser, uanset hvad! smiley

Og nej, mænd skal ikke liste langs væggene. Det er ikke så svært det dér med komplimenter/krænkelser; spørg!

• #17   7. okt 2020 Jeg har et problem med, at mange ikke siger fra, når det sker, men så skal braldre op 100 år senere.
    Enten siger man fra med det samme, eller også må man klappe i.
    Tiderne ændrer sig, og det gør mennesker også.
    Det betyder ikke, at jeg synes det er i orden, at man overtræder andre menneskers grænser.
    Jeg er selv en af dem der blander sig. Fx havde vi, for måske 20 år siden, på en arbejdsplads en mandlig medarbejder, som en dag fik møvet en piccoline op ad væggen, hvor han placerede hænderne på begge sider af hende, og stod med snotten helt inde i ansigtet på den unge pige, mens han fortalte hende om en opgave, som hun skulle lave for ham. Pigen vidste ikke, hvad hun skulle stille op.
    Jeg kom forbi, tog ordentligt fat i fyren, og bad ham følge med ind i et mødelokale. Jeg bad pigen om at gå ind på mit kontor et øjeblik. I mødelokalet fik fyren besked om, hvad jeg mente om hans opførsel, og at man respekterer andres grænser. Derefter gik jeg tilbage til pigen, og havde en snak med hende om, at man selvfølgelig ikke skal finde sig i sådan en opførsel.
    Ja, jeg er nok en strid krage, men jeg kunne ikke finde på bare at vende det blinde øje til, hvis jeg ser noget, der ikke er i orden.

• #18   7. okt 2020 #12 .... fair nok du synes det ... men for at vide om det er ok, så skal man jo spørge, og som jeg skriver, så er der helt sikkert kvinder der allerede der synes det er for vattet og det er rent turn off, mens andre kvinder vil finde det helt på sin plads der spørges ..
    #14 .. netop grænser er SÅ forskellige, og hvordan hulen skal man vide hvilke grænser den man evt gerne vil ligge an på lige har ... ja spørge men UPS det var så en af dem der tænker VatPXX når du skal spørge om

hvis man vil komme med en lummer kommentar men lige skal spørge først hvordan den opfattes, så er den jo fesen af ...

jeg siger ikke det ikke er en vigtig debat ... men jeg holder fast i at det ikke gør det nemmere at være den der evt vil ligge an til en scoring ...

@ Nissen ... det er helt fair men hvordan fanden skal man læse det, igen ja spørge, og det er de jo nødt til, men med risikoen for at man så ihvertfald ikke får scoret den der ikke synes det er grænseoverskridende, men tværtimod en måde at signalere hvilken kontakt man er interesseret på, og som synes at de mænd der spørger bare er vattede .... jeg siger bare jeg kan godt forstå det er svært ...

• #19   7. okt 2020 Ja, hvorfor ikke smide engang victimblaming ind, nu vi er igang? smiley

For det er da så meget den krænkedes ansvar at sige fra! smiley

Ligesom, at det også er den krænkedes ansvar at; melde det, at krænkeren stoppes, så det ikke går ud over andre, at det overhovedet kom så vidt, at sige navnet, men ikke ødelægge karrieren/livet, at selv komme videre osv. osv.

Folk som i barndommen har været udsat for grov mobning mærker stadigvæk arrene den dag i dag, og der er det også først mange år senere, at de står frem med, hvad det gjorde ved dem, og hvordan det har fulgt dem.

Jeg tænker, at det generelt handler om, at gøre opmærksom på, at krænkende adfærd baseret på magt har en langvarig effekt, og at det derfor kommer frem mange år senere, plus det, at tiderne har ændret sig, og det at stå frem bliver mere og mere ok smiley

#18: Hvordan man skal læse det?! smiley Prøv med at kigge på kropssprog, høre svaret osv. osv. uden at kalde vedkommende for snerpet eller kælling fordi man ikke brød sig om svaret. Som sagt, det er ikke så svært. Spørg og accepter et evt. nej! smiley

• #21   7. okt 2020 Jeg er også en af dem der synes alt det her sexismeværk er stukket helt af.

Hvis du har godtaget en undskyldning for 10år siden og manden ikke har gjort dig noget siden - er det så virkelig nødvendigt at bringe frem for hele DK nu?
    - I det hele taget, hvis du fortæller at din grænse er blevet overskredet og personen med det samme trækker sig, undskylder og ikke gentager - behøver der så ske mere?

Kunne folk bare holde fingrene for sig selv? Jo, det kunne de vel. Men ligesom der er forskel på hvad folk finder krænkende, så er der også virkelig stor forskel på hvordan vi hver især er - nogen bruger mange ord, nogle bruger meget kropssprog og nogle er mere fysiske. Nogen kan lide at kramme når de hilser, andre kan ikke. Hvis vi fortæller hvad vi ikke kan lide, så slipper vi i langt de fleste tilfælde for det fremover.
    - Bliver personen ved efter at have fået oplyst ens grænse, jamen så værs'go at blæse det op for hele DK.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #22   7. okt 2020 Hvis vi kun kan have politikkere som aldrig har fejlet bliver der tomt. De er også kun mennesker. Det er jo en fuldstændig overreaktion så mange år efter.

Det må være for at komme af med manden. Det lykkes så.

• #23   7. okt 2020 Hanne :Ej come on, hvis man har bare lidt på øverste etage, så kan man dælme godt høre og mærke om f.eks et klap i røven, ragen på brysterne, kys i nakken og hvad der ellers har været fremme er okay, Igen er man i tvivl, så lad være !! Det kan simpelthen ikke være dem der bliver krænkets ansvar , det er krænkerens ansvar IKKE at overskride andres grænser, og igen hvis man holder snitterne for sig selv ,så sker der slet ikke noget.

Jeg forstår simpeltghen ikke hvordan man kan mene det er svært at finde ud af , og hvordan det hele tiden skal gøres til hvor synd det er for mænd , og at mænd nu slet ikke kan flirte. Flirten har da intet at gøre med at rage på andre mennesker at gøre.

Der findes helt sikkert også kvinder der krænker og overskrider mænd eller andre kvinders grænser, og det er præcis ligeså forkert som når det er mænd der gør det. Bare lige så der ikke er tvivl om at jeg også mener det. For mig handler det sådan set ikke om køn, men om at mange åbenbart ikke kan finde ud af hvordan man skal opføre sig overfor andre mennesker, og det at jeg er træt af at andre skal gøre sig til dommer over andres følelser og fortælle dem at det er dem der er problemet og ikke den der overskrider grænserne.

• #24   7. okt 2020 Socialdemokraterne elsker det her. Morten Ø er dååm, og hele sagen fjerner fokus fra pædofilen i egne rækker. Han skal sgu nok slippe fri. Det er jo også så meget værre at tage en voksen (25) kvinde på låret ift at have samleje med en 15årig.

• #25   7. okt 2020 Tænker det er lidt vildt at man føler behov for at ende nogens karriere, fordi han for 10 år siden lagde en hånd på låret af en, man sagde nej tak, han undskyldte og gjorde det ikke igen.

Problemet er for dælen ikke de mennesker, der prøver at flirte, fatter et "ikke interesseret" og derfor stopper - problemet er jo dem, det ikke forstår et nej tak og retter ind. Sager som den her fjerner fuldstændigt fokus fra dem, der faktisk ER et problem

Det kan ikke være mange, der aldrig har været ude for, at nogen viste, de var interesseret (på en ikke-voldtægtsmand aftog måde), følelsen var ikke gengældt, man sagde nej tak, og den interesserede træk sig....
    Skal folk nu miste job mm over det?

• #27   7. okt 2020 Krænkelser har ikke en udløbsdato. Sexisme udløber ikke.
    Hvorfor noget for 10 år siden? Jamen hvorfor noget for 10 dage siden?

Det bliver så fint illustreret hvor utroligt forskellige grænser vi har - og det skal bare accepteres, uden "men" eller "det var da ikke.." eller "jeg ville altså"

Nu er jeg ikke særligt meget inde i den konkrete sag, så det kan sagtens ske, at det bare handler om en høflig interesse der er blevet afvist. Det mere interessante er jo også, at utroligt mange mennesker reagerer affejende og nedladende og mener det "ikke er rigtig krænkelse hvis.." og jeg tænker bare: jamen så lad da hende om det. Det er ikke mine oplevelser, og det går ikke ud over mig.

Direkte at sige, at andre skal holde kæft, fordi de udtrykker sig om sådanne episoder (uanset en eller anden forskruet idé om udløbsdato!) det er simpelthen så ufint og forhåbentlig ikke den opførsel man lægger for dagen over for sine medmennesker.

• #28   7. okt 2020 Der er forskel på både hvem der “krænker” og hvem der bliver “krænket”. Mine grænser er meget forskellige, alt efter situation og hvem den anden er. Er det en gammel, tyk, sønderjysk mand med en flot støvsuger, ville jeg stikke ham et par på skrinet, hvis han blev upassende. Var det en flot, ung mand, ville jeg måske tage det anderledes smiley Fælles for situationerne er dog, at det ville være klaret i samme øjeblik, og ikke først 10 år senere.

Problemet i den her sag, er jo ikke at MØ har raget på damen. Problemet er den totalt latterlige historie han har brygget, med at han har holdt møde med vedkommende og givet en reprimande smiley Det er en så langt ude løgn, at han jo ingen troværdighed har tilbage.

• #29   7. okt 2020 @ Rikke ... jeg har ikke skrevet det er synd ... men at jeg forstår det kan være svært ... og en hånd på et lår kan netop være en "føler" som et tak men der går min grænse hurtigt kan sætte en stopper for ... jeg har vist ikke skrevet at et kys i nakken, en hånd på et bryst osv er ok, det kan imo skridtet videre hvis hånden på låret ikke afvises ... men en hånd på et lår (ikke i skridtet) men på låret skal koste et job, jeg synes det er overkill ... og skal det endelig være de mener det SÅ alvorligt så har den nye formand åbenbart være vidende et stk tid så ærligt mener jeg så ikke man kan tage hendes kamp mod sexisme seriøst, var den det havde hun om ikke andet være fremme i skoene da han går ud med løgnen om at det er håndteret og der er givet påtale osv ...

så nej det er ikke synd men jeg fastholder det kan være svært ...

Men som en skrev længere oppe, er der sagt fra EN gang og vedkommende forsøger flere gange, så er sagen en anden, så kan man ikke undskylde sig med at man ikke kendte grænsen, ikke kunne læse den anden osv ...
    Og ja med Rods udtalelser om at det er sket for hende både i Radikal Ungdom og i Radikale Venstre, og det at han pt er den eneste der så har vedkendt sig, er der så tale om andet en EN gang hånd på låret, eller er der lidt mere i det end som så, som nogle medier har spekuleret i ... måske vi aldrig får den fulde sandhed

• #30   7. okt 2020 Han kunne have indrømmet det.
    Have sagt, at han dengang havde gjort noget, som han i dag har indset er sexisme (hele deres side er tværet ind i sexismetema, og de har været ude med riven efter alle andre).
    Det kunne have drejet det, så han blev lidt en helt, for at være blevet klogere (selv om det så er spørgsmålet, om han nu også er det).
    En uforbeholden undskyldning.
    At være en løgnagtig hykler, og blive taget i det, burde få enhver formand til at gå af ...
    Han får såå meget sympati på det her, og det er virkelig klamt.

Det var et meget asymmetrisk forhold, i forhold til magt, så han skulle have holdt grapperne for sig selv. Ville han ligge an på hende, så er der altid verbal kommunikation, og dette kan godt gøres, uden at overskride andres grænser.

• #31   7. okt 2020 A :Præcis, denne sag handler om så meget mere end den episode hvor han har krænket en anden.
    Jeg er ret overbevist om at det ikke er handlingen som sådan der gør han er gået af, men netop det helvede han ved der ellers snart ville bryde ud, og så er det trods alt bedre selv at være gået, fremfor at blive væltet af pinden og ryge igennem den helt store tur i pressen. Ja han er også meget i medierne her til aften og helt sikkert også de næste dage, men jeg tror det er hurtigere overstået på denne måde.

Jeg skal overhovedet ikke gøre mig til dommer over om det var en krænkelse, for det var IKKE mig eller mine grænser der var indblandet i episoden. Og modsat mange andre vil jeg ikke gøre mig til dommer over hvornår andre er i sin ret til at føle sig krænket, for igen vores grænser er så forskellige, og bare fordi jeg ikke bliver krænket af en bestemt ting, betyder det ikke at andre ikke ville blive det.

• #32   7. okt 2020 Jeg må indrømme jeg er så træt af metoo. Det har mistet al min respekt. Kendte der bliver trukket igennem den ene anklage efter den anden fordi 10 minutes of fame åbenbart er vigtigt.

Ja vi har allesammen forskellige grænser og følelser og det skal der være plads til, men slap nu af altså. Hvis man bliver krænket af at en forsøger at flirte lidt kejtet skal man nok også se lidt indad.

• #33   7. okt 2020 Hanne : Jeg forstår stadig ikke det kan være svært. I min optik kan man altså ikke være i tvivl om andre ønsker man røre ved dem eller ej, og så er det sådan set underordnet om det er på låret, på røven, på brysterne, et kys i nakken eller noget helt andet . Igen er du i tvivl så hold snitterne for dig selv!

Jeg har ikke påstået at du har snakket om kys i nakken, jeg snakker om de eksempler der har været fremme , det er alt fra kys i nakken til klap i måsen, truen om at ødelægge karrieren osv osv osv, intet af det er okay , overskrider man en anden persons grænser, ja så overskrider man altså den persons grænser, det kan ikke gradbøjes, og det er så forskellige hvad vi hver især vil se som en krænkelse og overskridelse af vores grænser , igen igen derfor er du i tvivl så hold snitterne for dig selv.

• #34   7. okt 2020 @ Sanne ... enig da alt dette starter og Rod står frem, da skulle han have sagt "det var mig" jeg har sagt undskyld det er accepteret" (for det har Rod udtalt ) jeg har lært af dette osv osv ... det er tudetosset og mega dumt at han brygger historier op ... ,men det har det så nye formand/kvinde jo så også vidst, hvor troværdig efterlader det hende ... spændende at se, min stemme mister de ikke, for de havde den ikke i forvejen, men det kan være starten til enden for partiet i dets nuværende form ... er spændt på om Lidegaard og støtter tager konsekvensen

• #35   7. okt 2020 Hvis man bliver krænket af at en forsøger at flirte lidt kejtet skal man nok også se lidt indad.

Det er jo så heller ikke det, der bliver talt om vel?? Prøv nu lige....O.o

Og ja, det er sgu da også synd for dem, der mærker konsekvensen af at have krænket andre...... smiley

• #36   7. okt 2020 Jeg er enig med Anya her - man kan simpelthen ikke råbt krænkelse, fordi man synes at én har kigget forkert, sagt hej eller skålet.

Jeg hørte noget i radioen om det med sexisme, hvor en kvinde fra .... Kvinfo (?) fortalte, at dét at mænd kigger efter en dyb kavalergang eller en stram nederdel, ikke er et udtryk for sexisme, men derimod ren biologi og instinkt, på samme måde som mænds stramme bukser og ditto skjorte er. At man ikke skal råbe krænkelse, når noget tilskrives basale drifter. Og at man skal overveje sin påklædning i arbejdssammenhæng, alt efter hvad man vil opnå.

Jeg synes egentlig at det er befriende at høre, at man i et vist omfang selv kan have et ansvar. KAN! Ikke at det undskylder voldtægter og overgreb, på ingen måde, men at det kan trigge noget underbevidst i det modsatte køn, alt efter hvordan man klæder sig.

• #37   7. okt 2020 For mig handler det ikke så meget om nogens ret til at føle sig krænket - for ja, det har man da så absolut. Vi har forskellige grænser, og føler man at noget er krænkende, så har man da bestemt ret til den følelse.

Men straffen skal altså passe til forbrydelsen - at slæbe nogen gennem sølet, ødelægge deres karriere mm (uden beviser, udenom retssystemet osv i øvrigt) på baggrund af, hvad der altså nogen gange ER småtingsafdelingen er for mig at se helt ude af proportioner.
    Upassende flirten er ikke ok nej - men en hånd på låret eller en kæk bemærkning til julefrokosten er måske nok upassende, dumt mm. Men er det virkeligt en fejl, hvor passende straf er et farvel til en hel karriere?
    For mig er den type fejl netop det - fejl. Og forudsat "synderen" beklager opførslen og ikke gentager den, så tænker jeg egentlig at afvisningen er nok...

Jeg har ikke fulgt nok med til at sige ret meget om MØ's håndtering - har han løjet, er det selvfølgelig ikke ok, men sådan helt generelt synes jeg det der metoo er gået alt for vidt
    - hvem som helst kan sige hvad som helst om en kendt person og vupti er han blacklistet... ingen beviser kræves og selv den mindste upassende opførsel er nok - det startede med reelle forbrydelser mod kvinder eller som minimum afpresning for sex. Altså ret alvorlige ting... nu er en hånd på låret åbenbart nok

• #39   7. okt 2020 Rikke - det er mange så faktisk i tvivl om. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg er blevet krammet af kollegaer og andre, ikke tætte, relationer. Jeg finder det ganske ubehageligt og giver også udtryk for det - ofte må man næsten undskylde, at man ikke vil krammes og ikke sjældent er jeg faktisk blevet mødt med " Jeg ved godt du ikke krammer, men det der fortjener altså et kram" og så gør de det sgu alligevel smiley

Det er der naturligvis intet seksuelt i - men ikke at vide, hvornår det er ok at røre, er altså LANGT fra noget sjældent.

Og igen - straf og forbrydelse skal passe sammen.. Det er ok at finde det krænkende hvis ham kollegaen flirter til julefrokosten (jeg siger flirter - ikke gramser uhæmmet), men er der virkeligt noget, han skal fyres for? Kunne man ikke bare sige, man ikke er interesseret?
    - at føle sig krænket er ikke det samme som at nogen skal straffes hårdt for noget.

• #40   7. okt 2020 Han er gået af fordi han blev taget i at lave et coverup, han forsøgte at lukke sagen med: "I den konkrete sag bliver der ikke oplyst yderligere, end at jeg siger, at der er handlet på den, og der er givet påtale", altså, han har givet sig selv en påtale? Den gik ikke, og den handling slog fast, at han er utroværdig, samt, at han er en hykler.

Det er ikke Lotte Rod's skyld.

Partiet med MØ i spidsen kører en ret voldsom anti-sexisme kampagne, og de peger gerne fingre, i alle retninger, men mener selv, at de er for gode til, at det er et problem i deres parti, eller MØ gør ...
    Det er ikke rigtigt, og nogen mener jo så, at dette hykleri skal tages i opløbet, hvis de skal kunne stå inde, for deres egen kampagne.

Igen, de kunne have vundet det her, ved at dreje den, så MØ kom ud som en slags antihelt ... Det hedder at fortælle sandheden ...

Det er udelukkende MØ's skyld, det her.

• #41   7. okt 2020 Jeg tror ikke der er en voksen man eller kvinde, der ikke har været udsat for uønsket flirtende berøringer.
    Hvis de er definitionen på #metoo krænkelser, så er det nok gået af sporet

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#42   8. okt 2020 En helt igennem frygtelig sag. Manden burde ikke have lov til at gå frit rundt.

• #43   8. okt 2020 - at føle sig krænket er ikke det samme som at nogen skal straffes hårdt for noget.

Bedre kan det ikke siges!

• #46   8. okt 2020 Jeg synes det et så sjovt og fascinerende på samme tid.

Jeg tror ikke det har noget som helst med den hånd at gøre for 10 år siden.

Det var bare politik og et spørsmål om magt.

Sofie så en chance, og så skød hun kniven af sted.

Pak ting ind i såkaldt feminisme, og alt er tilladt.

I øvrigt var det jo også den sidste mandlige ledere på venstrefløjen. Han skulle dø! Feministerne bryder sig ikke om mænd i ledende stillinger.

• #49   8. okt 2020 Arj come on, you guys... det her handler jo ikke om, hvor lidt eller hvor meget, der skal til for at føle sig krænket.
    Det handler om, at vi har haft en kultur, hvor der har været helt normalt, at man engang imellem som kvinde venligt, men bestemt har måttet fjerne uønskede hænder fra sin krop.
    MØ handlede for 10 år siden efter den norm, der var - det VAR "tilladt" og aldeles uodiøst.
    Det er DET, man forsøger at gøre op med.
    For nej, selvfølgelig skal man da ikke pille uønskede hænder af sin krop som en normal foreteelse i festligt lag.
    Men sådan var det....

MØ skulle have sagt - "Jeg erkender, at jeg dengang ikke forstod det her. Jeg så ikke, hvad jeg gjorde som noget forkert dengang. Det skal vi lave om på - og jeg vil gerne gå foran."
    Havde han gjort det i stedet for at forsøge at dække over at have gjort noget, der var helt normalt, så havde han siddet der endnu.

Og nej, det er ikke Rods skyld.
    Men ingen tvivl om, at hans politiske modstandere inde i partiet har trukket hvad de kunne ud af det.

• #50   8. okt 2020 Isabelle, Lotte Rod holdt det hemmeligt indtil MØ (og SCN) løj for folketingsgruppen ved at påstå, at der ikke var habilitetsproblemer.

• #52   8. okt 2020 Ja, det kan også blive FOR tykt...

Hvad det her angår, er vi nogle generationer, der ikke har så meget at lade hinanden høre...

• #53   8. okt 2020 Enig med Kennelmor i #5. Jeg synes så ikke at det er noget stort tab for de Radikale at han går. Jeg tvivler dog på at Sofie Carsten Nielsen er løsningen.
    Jeg er måske komplet ignorant, men jeg har seriøst i hele mit liv aldrig nogensinde oplevet noget som helst der bare mindede det mindste om nogen sexuel krænkelse. Så jeg undre mig seriøst over at andre tilsyneladende oplever det alle mulige steder. Og ligefrem udtaler at 'det er noget alle kvinder har oplevet' - øøøøhhh nej.
    ... eller måske jeg er så helt igennem heldig at jeg er fuldkommen uinteressant rent sexuelt smiley
    Jeg kan så heller ikke forstå at det kan være SÅ svært at holde hænderne for sig selv. For mig er det meget simpelt: Man går ikke rundt og rør ikke ved sine kollegaer eller forretningsforbindelser. Alt ud over et håndtryk er upassende. Jeg har godt nok heller aldrig krammet en kollega. Den slags kropskontakt er for mig reserveret til min mand, min mor og min søster og mine to meget nære venner.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#54   8. okt 2020 Mærkeligt at det skal gøres til en kvinde ting. Mange mænd vil kunne fortælle om det samme. Men deres oplevelser høre man ikke rigtig om.

• #55   8. okt 2020 Max H - Shubidua har da lavet en sang om det smiley

• #57   8. okt 2020 Mette har du aldrig i dit liv fjernet en hånd fra din krop?
    For mig vil det være en gåde af de helt store....

Det gjorde jeg igen og igen og igen i mine unge år - og jeg var og er fuldstændig gennemsnitlig af udseende og ikke just "dragende" (fantastisk ord, tak, Misse Møghe smiley )

• #58   8. okt 2020 Mænd må jo ind i kampen også, Max. Der er der også tabuer, men indtil videre ingen Sofie Linde...

• #59   8. okt 2020 Mette - eller også finder du bare ikke et kejtet flirteforsøg krænkende, hvis et "nej tak" efterfølgende respekteres - det er der åbenbart en del der synes er krænkende.

• #61   8. okt 2020 På mit tidligere arbejde ansatte man ikke kvinder eller folk fra gule "fagforeninger". Det var en smart måde at undgå problemer på.

• #62   8. okt 2020 Prøv lige at se bort fra det der krænke-ord.

Jeg har aldrig nogensinde følt mig krænket, når en hånd skulle fjernes (gnubninger har til gengæld været decideret ubehagelige).
    Krænkelsesfølelse er ikke en betingelse for, at en handling er over grænsen, når den kulturelt er accepteret og normal.

En kultur, hvor det er normalt, at man fjerner hænder fra sin krop - er det noget, vi skal holde fast i eller lave om?
    Det er essensen lige nu. Hvad vil vi i fremtiden?

• #64   8. okt 2020 Isabelle - en voldtægt er jo også lidt en anden kategori end uønsket berøring, der stopper når man siger nej.

CH - men er det sådan det er? Jeg oplever dælme ikke i min dagligdag at mænd bare uhæmmet render og gramser på mig og gjorde det heller ikke da jeg var yngre. Det er heller ikke noget, der lader til at have været et stort problem blandt mine veninder.

Jo, jeg har da oplevet totalt grænseoverskridende mænd, der ikke fattede et nej. Og sådan noget skal da frem i lyset. Men det er altså ikke normen, i hvert fald ikke nogen steder jeg er kommet og det indbefatter i mine unge år ellers særdeles mandsdominerede miljøer med mænd der sprang på alt med en puls, hvis de kunne... Men alligevel formåede ikke at gramse uhæmmet på piger, der ikke var interesserede.

Så... Den der verden hvor man nærmest skal sparke sig frem gennem gramsende hænder kan jeg slet ikke genkende...

• #65   8. okt 2020 Åh, Isabelle smiley Kram smiley

• #66   8. okt 2020 Sparke sig frem mellem.... det er da et noget fortegnet billede af det, jeg siger.

Lad os holde os til det, der står og ikke massive overdrivelser..

Det er muligt, at det er miljøbetinget. Jeg gik i byen i Frederiksværk og Hillerød da jeg var mellem 15 og 19 (slutfirserne, starthalvfemserne) Her VAR det ganske normalt...
    KAN det lade sig gøre at anerkende dette?

Det VAR virkeligheden. Er det en virkelighed, vi skal holde fast i eller en, vi skal have væk?

• #67   8. okt 2020 Og: Klodset flirten = uønskede berøringer..?
    Ah hvad?

Beholde eller afskaffe?

• #69   8. okt 2020 Det gør man bare John!
    Det bør ikke være så svært..

• #70   8. okt 2020 I gennem mit mangeårige liv som blind mand er jeg, uoverlagt, kommet til at tage kvinder og piger på forskellige kropsdele, gud, jeg står sgu til ubetinget fængsel på flere år for det her!!! smiley

• #72   8. okt 2020 @57: Nej, jeg har seriøst aldrig nogensinde måttet fjerne nogens hånd fra et eller andet sted på min krop. De gange jeg har gået 'i byen' kan så også tælles på en hånd; det sagde mig simpelthen intet.
    @59: Eller også har jeg bare aldrig lagt mærke til at det var flirten?
    Med årene er jeg dog blevet opmærksom at jeg formegentlig ofte fremstår 'kold' og 'isdronning' agtig. Det har jeg sikkert gjort hele livet og DET er nok ikke en karakter der ligefrem indbyder folk til at gramse.
    Jeg forstår som sagt ikke at det skal være så svært at holde snitterne for sig selv - uanset køn. Jeg har da mange mænd i min vennekreds ingen af dem har da nogensinde prøvet på noget. Så jeg har det som Michelle; jeg kan heller ikke genkende det der billede med at mænd slet ikke kan holde fingrene for sig selv.
    Man må vel konkludere at man hele tiden skal være pinligt bevidst om at den slags kan ramme som en boomerang. Og der er ikke nogen forældelsesfrist på. Så hvis man vil noget i fx politik eller medieverdenen så udviser man ganske enkelt selvkontrol så ikke man 'kommer til' at gøre noget der kan opfattes upassende af andre.

• #73   8. okt 2020 Mette, men der er faktisk ingen der siger sådan om "mænd".
    Nogle mænd og nogle kvinder kan ikke finde ud af det...

Problemet, der hører til det er, at det har været noget, man bare har accepteret... Og så er det lidt svært at lære, hvis det kulturelt udløser en thumbs up.

Og ja, hvis du ikke gik i byen som ung og i det hele taget fremstår som du beskriver, så kan jeg forstå, hvis du ikke har oplevet det.
    Den slags sker jo netop i byen og i festligt lag - og hvis der er tiltrækning.

• #74   8. okt 2020 Ingen i min vennekreds har i øvrigt gjort sådan ved mig - men fremmede og halvfremmede...

• #75   8. okt 2020 Hvis det vitterlig KUN er coverup der gør hn går, så er det da selvmål af partiet at forfremme en der har kendt til sagen fra starten af og hjulpet med at holde det hemmeligt. Det har hende Sofie selv udtalt at hun har.

Men det så måske ok fordi hun er kvinde eller? Det giver zero mening for mig.

• #76   8. okt 2020 CH : Er så enig i det du skriver , og jeg tror faktisk at det med at det i mange år bare har været noget der ligesom sker , gør at rigtig mange især +40 ikke ser noget problem i det , og så skal fortælle at andres følelser er noget pjat, for det var jo bare et kærligt klap, en lille niv , og hvad der nu ellers er af undskyldninger .

• #77   8. okt 2020 Jeg tror ihvertfald at vi i høj grad lider af kulturblindhed her.
    Synes faktisk vi skylder de yngre generationer lige at slå lyttelapperne ud.

• #78   8. okt 2020 Det er nu kommet frem, at Rod stemte på Lidegaard.
    Situationen er så den, at SCN overholdt en lovet fortrolighed, der satte hendes troværdighed på spil og ultimativt også MØs lederskab.
    Når der så skal kvitteres for denne fortrolighed, sker det ved at Rod selv afslører det, hun ville holde hemmeligt og klandrer ledelsen for at holde fortroligheden.

Politik er såååå beskidt...

• #79   8. okt 2020 CH : jeg tror desværre det er en debat som er MEGET op ad bakke , bare se mange af svarene i denne tråd . Og på Facebook er det helt vanvittigt med diverse skældsord, victimblaming, og holdninger om at folk sgu må slappe af , at den ene og anden sag ikke har en skid med krænkelser eller overskredne grænser at gøre.

Det er lidt det samme som når jeg diskutere et eller andet med min mormor på 74 , og hun bare NÆGTER at gøre noget anderledes, for sådan har man man altid sagt/gjort .

Det er SÅ nemt bare at holde på sin ret , gøre ting og holde fast i dem fordi sådan har det altid været , gøre sig til dommer over andres følelser osv , ind imellem må man altså lige se lidt udover egen næsetip og følge med udviklingen.

Jeg er personligt blev ret overrasket over nogen bekendtes holdninger i denne sag / angående krænkelser generelt , og det er alle personer som er 40+ , og nogen af argumenterne er netop at det bare er noget pjat, sådan har man altid gjort, at det jo bare er ... osv .

• #80   8. okt 2020 Rikke, for mig at se er det en succes uden lige.
    Nu taler vi. Kæmpe forandringer sker på arbejdspladserne.

Det kunne ikke ske før nu, men nu sker det faktisk.

Kultur tager generationer at ændre, nu er vi i gang.

• #81   8. okt 2020 Jeg tænker at denne sag med Morten Østergaard forhåbentligt kan være med til, at få ryddet op og ændret på en kultur, som accepterer krænkelser og grænseoverskridende adfærd.

Jeg er TRÆT, TRÆT, TRÆT af at folk, både mænd og kvinder, bebrejder offeret i de her sager.
    Jeg kan sådan set godt forstå, at folk kan blive lidt trætte af Me Too og krænkelses-sager, hvis man aldrig selv har oplevet krænkende adfærd. Men det ændrer bare ikke på, at problemet stadig eksisterer, og det er stort.

Bare se på denne tråd, hvor folk har travlt med at beskylde Lotte Rod for at være sart. Bevares, det lyder som en forholdsvis “mild” krænkelse, at blive rørt på låret. Problemet er bare, at for det første, så skal ingen da acceptere at blive befølt, uden at have givet lov til det/være interesseret. Og for det andet, og vigtigst, så har ingen af os været til stede. Ingen ved hvordan det foregik, og hvorvidt det var en næsten uskyldig, let berøring. Eller om det var en gramsen i nærheden af skridtet, med lumre kommentarer.

Men på trods af at ingen af os har været tilstede, så dømmer de fleste, Lotte Rod, til at være sart ???

Det er lige præcis DEN kultur vi skal gøre op med !!! Det skal aldrig være offeret der bebrejdes og peges fingre af. Men det er som regel det der sker. Kvinder får ofte skudt i skoen, at vi har været for let påklædte, for udfordrende påklædte, for flirtende for....... når vi bliver udsat for overgreb, er det garanteret vores egen skyld smiley
    Det er DEN kultur der skal stoppes.

For det er den kultur der gør det så svært for kvinder at stå frem, når vi oplever overgreb/krænkelser. Det er den kultur, der gør det “let” at være krænker.

Jeg har selv oplevet, at en meget ældre mandlig kollega, pludselig trængte mig op i en krog, mens vi var på arbejde, og befamlede mine bryster, mens han fortalte mig at jeg var dejlig smiley smiley smiley smiley smiley smiley
    Og jeg gjorde ingenting ved det smiley Jeg fjernede mig fra situationen, og talte aldrig til manden igen. Men jeg burde have råbt højt og anmeldt manden.

Og hvorfor gjorde jeg så ikke det ? Sandheden er, at jeg var bange smiley Bange for hvilke konsekvenser det ville få. Bange for at ingen ville tro mig, for der er jo ingen beviser. Bange for at mine kolleger ville støtte op om den ældre, “gode” kollega, som man har kendt i årevis, fremfor at støtte en ung og nyansat kollega.

Jeg forstår i den grad at Sofie Linde, Lotte Rod og alle de andre kvinder har valgt at holde kæft med overgrebene. For det er dælme ikke let at stå frem, som ung, nyansat kvinde/mand, og skulle anklage en ældre kollega for overgreb.

Det ville klæde os alle, at vi blev bedre til at støtte offeret, fremfor krænkeren.

Bevares, der har været falske anklager om overgreb igennem tiderne, og det er noget forbandet svineri, som skal stoppes, og straffes hårdt smiley Men det må da aldrig nogensinde gå ud over ofre, at andre har løjet.

Jeg tror, at os der har været udsat for overgreb, krænkelser og grænseoverskridende opførsel skal blive langt bedre til at råbe højt om det. Tabuer skal brydes, NU !!

En del af problemet er højst sandsynligt at mange, som oftest mænd, ikke aner at problemet eksisterer, fordi man ikke selv har været udsat for det, og fordi at os der har oplevet det, går for stille med dørene.

Jeg har diskuteret problemet, både med kollegaer, og familie/venner, og en fælles genganger er, at mændene har svært ved at tage emnet seriøst.

Og en del af mig forstår det godt, for jeg er ikke i tvivl om, at vi lever i hver sin verden. Som kvinde vokser man op med en viden om, at hvis ikke man er forsigtig, og passer på, så ender man med at blive voldtaget osv.
    Rigtigt mange kvinder er bange for at gå ud alene, når det er mørkt, mange kvinder er bange for at bo alene. Den angst oplever jeg ikke hos mænd.

Jeg tror også, at en del krænkelser ville kunne undgås, hvis mænd indså, hvor grænseoverskridende deres adfærd kan være, for en kvinde, der, som regel, er opvokset med en følelse af at være et “let offer”.

Lad mig give et eksempel:
    En ung mand, cykler alene hjem, en mørk aften. En bil, med 4 unge kvinder passerer ham. Et par af kvinderne hænger ud af bilruden og pifter/fløjter, mens de råber “God røøøøøv”.

De fleste mænd vil tænke: “Yes, jeg er for lækker”.

Hvis situationen er omvendt, så det er en ung kvinde der cykler alene hjem, en mørk aften, og 4 unge mænd hænger ud af en forbikørende bil, mens de pifter/fløjter og råber “god røøøøv”, så vil rigtigt mange kvinder tænke: “Shit, hvad gør jeg, hvis de stopper, og overfalder mig”, og begynde at kigge efter flugtveje/hjælp.

Mænd og kvinder lever i hver sin verden, og det er på tide at der bliver ryddet op !!!

Fantastisk, at nogen er jer, ikke har været udsat for overgreb, og grænseoverskridende opførsel. Hurra for det !!
    Jeg har desværre oplevet det adskillige gange, så jeg har følt på egen krop, og sjæl, at problemet eksisterer, i høj grad.
    Lad os nu stå sammen, og hjælpes ad, med at få løst problemerne.

Isabelle:
    Det gør mig virkeligt, virkeligt ondt, at læse, at du har været udsat for en voldtægt smiley smiley Intet menneske burde nogensinde udsættes for den slags !!! smiley

• #82   8. okt 2020 Bare lige for god ordens skyld så selvom jeg ikke har oplevet det selv: Jeg synes IKKE at det er OK at gramse på nogen mod deres vilje. Jeg finder det virkelig uproffesionelt hvis man ikke kan finde ud af at holde fingrene fra kollegaerne. Jeg kan ikke have ondt af nogen, der ryger ud af den grund. Offentlige personer bør da være klar over at små eller store fejltrin på et eller andet tidspunkt vil blive fundet frem og udstillet. Og sådan var det også i 2011.
    Jeg er nok lidt undrende over at det åbenbart er så udbredt og at det af nogle åbenbart anses for 'sådan noget man bare gør'.

• #83   8. okt 2020 CH - det var måske virkelighed i slut-80'erne, det aner jeg ikke, jeg var 5 år.
    Men KUNNE det tænkes at vi allerede har rykket os siden, så det ikke længere er normen (ja, det sker garanteret stadig, tumper findes jo alle vegne, men det er ikke = at det er normen) ?
    Så måske man ikke behøver at gå all in på lige den del og så fokusere på at stoppe De folk der faktisk har "onde hensigter", og som udnytter og misbruger folk... altså dem der faktisk er et problem...

• #84   8. okt 2020 Er SÅ enig Ann-Marie!!

Jeg er 34 nu, og da jeg gik meget i byen fra jeg var 18-22 , der skete det på HVER eneste bytur at enten jeg selv eller en/flere af mine veninder blev udsat for uønsket berøring i form af klap i måsen, niv i en balle , gramsen på bryster , kys i nakken eller på kinden osv , og vi er alle blevet så paf i situationen at vi i ren færreste tilfælde har reageret , men det overskred i den grad vores grænser. Jeg har en enkelt gang i den refleks givet fyren en flad, og en veninde har kastet en drink i hovedet på en anden, jeg tror det er nogen af de eneste gange vi har fået reageret . Og uanset om personen stopper eller bliver ved , så ændre det ikke på at det er overskridelser af andres grænser, og en total langt ude opførsel.
    At nogen bare synes det er fedt at fremmede klapper dem i røven , betyder ikke at alle andre gør, og at de andre så er sarte.

• #85   8. okt 2020 Jeg havde også en gang en chef der var total grænseoverskridende , at samme årsag stoppede jeg med at arbejde der. Det var både sleske kommentare, berøringer og utallige gange han mente jeg skulle med på la belle ( en gammel stripklub i Århus) . Min lesbiske kollega var han slet ikke sådan overfor. Jeg var 18 år gammel , og turde ikke sige fra i øjeblikket , det endte dog med at jeg en dag gik i raseri midt i en vagt, og aldrig kom tilbage.

Den slags chefer tror jeg desværre der er mange flere af end man lige tror .

• #86   8. okt 2020 Jeg tænker, at vi børe bliver bedre til at lære vores børn, at man ikke overskrider andre menneskers grænser. Selvom det kan være svært at se, hvornår andre mennesker bliver krænket, så kan det dælme ikke være svært at forstå, at man ikke berører andre mennesker, medmindre at man er “inviteret” til det.

Jeg tror, at specielt mænd, skal blive bedre til at tænke sig om. Hvis ikke man ville bryde sig om, at ens egen adfærd, ramte ens mor/kone/søster, så er det sgu nok fordi man er i gang med at krænke et andet menneske. Sværere er det vel ikke ?

• #87   8. okt 2020 Vi må endelig ikke give offeret skylden. Hvor meget offer kan man egentlig være af at blive rørt på låret?

• #88   8. okt 2020 Men Michelle, nu er der virkelig mange, der siger, der foregår stadig.
    Lyver de? Er de sarte eller snerpede? Skal vi ignorere dem?

• #89   8. okt 2020 Og nej, jeg oplever det heller ikke mere... men jeg er en småfed 46 årig gift kvinde...
    Jeg aner ikke, hvad de unge oplever, men tager da deres ord for gode varer...

Og nej, heller ikke kvindelår skal være tagselvbord for liderbukser.. ligesom bulen i bukserne ikke skal være det.

• #91   8. okt 2020 Vermund tilførte et perspektiv - at kulturen i RV er så korrekt og så præget af social kontrol, at man ikke kan melde ud, hvis man har trådt ved siden af.

Den vinkel må man sige er vigtig - hvis der ikke holder, at man tiede for at honorere et ønske om fortrolighed fra Rod.

• #92   8. okt 2020 Synes simpelthen der er for meget enten forstår man offeret, ellers gør man ikke og synes alt er ok ...

det der imo mangler er gradsbøjningen og at handling og straf står mål med hinanden og man så lærer af det ... der er nærmest mindre straf for at køre folk ihjel mens man er fuld eller på stoffer end det at tage en på låret ... og NEJ jeg siger ikke det er ok, og JA det er fint med debatten og dermed vejen til kulturændring ... og ja han har håndteret det mega idiotisk som en eller anden sagde, det er ikke længe siden kutymen hed "Benægt, benægt, benægt" og de så var personalesager i det skjulte, og sådan er det ikke mere nu er det en anden tid, og man skal stå frem og stå ved og det er rigtig godt, men man vender ikke skuden på 2 måneder, og igen handling og straf om ikke andet i overgangsperioden ...

jeg er efternøler og blevet gramset på af storebrors venner, og har også prøvet de klamme befølinger ... og vil ved gud håbe at de unge og alle andre slipper for det ... men en kulturændring tager lidt tid for dem der er fra en anden tid og denne er endda sket meget hurtigt ...

• #93   8. okt 2020 Hvad er forskellen på om en berøring er en krænkelse, eller "et flirt"?
    Det kommer vel an på resultatet.

• #94   8. okt 2020 Det er komplet uvigtigt, hvad man kalder det.

Det giver da sig selv. Uanset hvordan det får en til at føle, skal det ikke være nødvendigt at fjerne hænder fra sin krop.

Og jo, man kan både flirte og score uden at påføre andre uønskede berøringer. Kan man ikke se hvordan, er der al mulig grund til at få et lynkursus, for så er man nok på afveje

• #95   8. okt 2020 En dag så vender bøtten. Mændene begynder at føle sig krænkede - gerne med flere års tilbagevirkende kraft. Jeg har fx en høne at plukke med en "løndame", der til en julefrokost for snart 22år siden tog et skamgreb på mig. Det krænkede mig, og hvis jeg kunne huske, hvem det var, så ville jeg gå videre med sagen.

• #96   8. okt 2020 CH: Enig , hvis den måde man flirter på er at befamle andre , så skulle man sgu nok overveje et kursus i at flirte.

• #97   8. okt 2020 Nu står der jo ikke noget om, at MØ befamler nogen - for mig er det noget helt andet - og ja noget meget grænseoverskridende, hvis der ikke er enighed om, at "nu befamler vi lige hinanden"
    At lægge en hånd på et lår kan være andet end at befamle - i min verden, og hvordan han har gjort det, ja det aner ingen af os.
    Men måske er der mere i historien, end vi får at vide, det må der næsten være.

• #98   8. okt 2020 Der er helt tydeligt virkelig mange krænkede mænd i denne tid, uanset...

• #100   8. okt 2020 #98
    Helt rigtigt set.
    Vi får blot ikke fyret folk, der krænker os.

• #101   8. okt 2020 "Vi" er et ret stort ord for en temmelig varieret gruppe af mennesker..

Lige denne gang fik MØ sig selv fyret.
    Men ja, så vidt vides beskyttede han ikke kun sig selv, men også Rods fortrolighed indtil hun lige kappede hans ben ved knæene da hun selv brød den..

• #103   8. okt 2020 Det gør de sgu nok...

• #106   9. okt 2020 Hr siddet og summet lidt over det der med berøring og situationer det kan ske i...

jeg er dybest set IKKE en berøringsperson, og en af dem der faktisk syntes krammere har taget overhånd, meget endda ..

Men når jeg tænker tilbage har jeg fx været i situationer med kolleger der har haft det svært, været ked af noget, være ved at fortælle noget svært .. og alt efter om man har stået op eller siddet ned så har jeg da ved kvindelige kolleger pr ren refleks enten lagt en hånd på skulder, arm, lår eller krammet, alt efter situationen ... og ligeledes lagt hånd på arm eller skulder på mandlig kollega, det er ikke sket ofte men det er sket, og jeg har aldrig i situationen tænkt over at spørge først ....
    Er da også selv blevet "håndspålagt" i den slags situationer ...

• #108   9. okt 2020 Hanne, jeg tror ikke, der er så meget tvivl i praksis.
    Man ved godt, når en berøring har seksuelle undertoner og det er jo præcis der grænsen går.
    Uønskede berøringer får vi jo i princippet mange af, specielt når man ikke lige er den taktile type, men hånden, der vil mere, mærkes på en anden måde.

Og ja, det lyder jo ret abstrakt, men jeg tror, de færreste er i tvivl i situationen.
    Og ja, de fleste får det 0 følelser frem i - af forskellige grunde - men det synes jeg ikke betyder at det er ok.

• #109   9. okt 2020 John, det er jo en fin fortælling om de radikale, men det er jo bare gæt.
    Vi kan konstatere at noget i MØ og den gruppe har forhindret en åben samtale. Hvad det er, må de i gang med at udrede.

Dyrt blev det ihvertfald.

• #110   9. okt 2020 Enig med Hanne i # 106, en hånd på skulder lår eller andet sted behøver altså ikke at være sexistisk, men være lige netop det som Hanne nævner.
    Mon ikke så godt som alle på et eller andet tidspunkt har lagt en hånd på et andet menneske for enten at trøste, få opmærksomhed mm ?

Se på billedet, er det sexistisk ?
    Tror i vitterlig, at Frankrigs præsident har sexuelle bagtanker med det han gør ?
    Skal Frankrig nu have en ny præsident ?
    Og noget andet, hvis det havde været omvendt, og det havde været Trump der havde lagt hånd på Macron, så havde helvede nok været løs, for Trump kan vi jo ikke lide, han er jo et dumt svin.

profilbillede
  • #112   9. okt 2020 Jeg ved godt at der tales sexisme og krænkelse... men der tales også meget om de forskellige grænser man har ved berøring, og disse kan også overskrides ved ikke sexuelle berøringer og dermed er man vel "krænket" ens grænser er ikke respekterede...

• #113   9. okt 2020 Hun stemte på Lidegaard. Jeg tror, det er mere kompliceret end det.
    Men hun blev så klart bøddelen.

• #114   9. okt 2020 Krænkelse er et ualmindeligt dårligt parameter at måle ud fra fordi det er så subjektivt.
    Vi skal med hovedet afgøre, hvilken adfærd, vi skal leve med i vores kultur.
    Ikke med følelser.

• #115   9. okt 2020 Lotte Rod har været i folketinget i henved 10år. For et par måneder siden vidste få, hvem hun var. Nu ved alle det, og mit fromme ønske er, at hun bliver straffet ved næste valg. Ud til højre med hende.

• #116   9. okt 2020 @ CH ... men du ved også hvor svært det er med den kommunikation, verbal som non verbal forstås og misforstås i uendeligt mange tilfælde fordi de kriterier og den kultur omkring hvordan kommunikation er vi hver især kommer med er SÅ forskellig .. selvom de samme ord eller de samme signaler bruges, så er det ikke alle der bruger dem og dermed heller tolker den ens JO et klart NEJ er nok til at forstå, men det kan lige så godt komme efter berøringen, da ikke alle er vant til at der hvor de kommer fra, der spørges først, måske er de netop vant til at man bruger den "lille/følende" berøring først ...

nogle kommer med man spørger først, andre man lige stikker en føler ud og så agerer man efter hhv svaret/reaktionen ...

det er altså ikke så simpelt som nogle vil have det til at lyde ... og det vigtige er vel at man prompte aflæser/afkoder reaktionen og tager den til sig, gerne med et Undskyld og så lærer af det fremover ...

• #118   9. okt 2020 Hanne, hvis det var simpelt stod vi ikke her.

• #119   9. okt 2020 Tror man skal se godt efter for at se seksuelle undertoner i det billede..

• #120   9. okt 2020 Vi må simpelthen lære de unge piger hårdt og kontant lige fra starten af at sige .....

" Fjern lige grabberne fra mit lår... mine bryster ... min r** .... eller du er på forsiden af Ekstrabladet i morgen . "

Mon ikke det ville virke ???? ..... smiley smiley smiley

Ja ... Man bliver lidt træt af hele tiden at høre om Me-tooo ... ( især om 10 ... 12 ...20 år gamle sager ) ... smiley

• #121   9. okt 2020 Man skal sgu da ikke lære folk at sige fra, man skal lære folk ikke at pille før der er enighed om, at der skal pilles..

Det er en sær logik... så den også ved mobning tidligere. Der er heldigvis sket ting.

• #123   9. okt 2020 Så må man jo definere pilning...

En hånd på låret kan sagtens føles ret pilleagtig - ligesom med en hund, der logrer med halen, må man bruge hele kroppens sprog og situationen som hjælp til tolkningen....

Pille/gramse/berøre med seksuelle undertoner. For mig 100% det samme.
    Og det kræver ikke at der er kønsdele involveret.

• #124   9. okt 2020 Uanset så ja, det er såååå langt fra alle mænd. Men det gør det ikke mindre accepteret kulturelt.
    Det er sådan noget kvinder bliver hånet for at sige fra overfor og mænd latterliggjort.

Det er så forkert.

• #125   9. okt 2020 Så fik Steenberg mundkurv på...

• #126   9. okt 2020 #CH 118 ... nej men der er mange der skriver "så må de bare ....." ... og det er ikke svært ..

og da det er en overgangsperiode, hvor ændringerne endda kommer meget hurtigt ifht ændring af så megen anden adfærd, så er der ved gud ikke meget "line" ... synes stadig straffen til MØ er uforholdsmæssig stor ... manden er jo fra "benægt, benægt, benægt" kulturen, og har pt ikke lige andre at spejle sin reaktion i.... han har vel gjort som vanligt og ikke lige opdaget at der indenfor 1-2 måneder er sket en ændring der hedder Vedgå, stå ved Stå Frem og Lær ...

og så er det, imo et fælles ansvar og dermed igen en MEGA svært diskussion fx mht om kvinder signalerer noget fx med deres påklædning, eller det bare er TØJ, der vil der også være forskellig opfattelse er jeg sikker på ... jeg vil til enhver tid sige folk må klæde sig som de vil, på den anden side ved jeg også at påklædning sender nogle signaler til nogle mennesker, mens andre ser det som, ja tøj .... osv osv ...

• #127   9. okt 2020 At ændre kultur er møgsvært.

At lade være med at bruge hænderne til at flirte med er mindre svært.
    Det kræver lidt opmærksomhed og tilvænning. Ligesom at hoste i ærmet...

Det er naturligvis sværere, når man når dertil at der er tegn på gensidighed. Ihvertfald i teorien.

• #128   9. okt 2020 Nu har Østergaard selv lavet et opslag , og skriver at der er flere kvinder der gennem tiden har følt sig krænket af hans berøring , så det stikker altså også dybere end bare den ene sag og håndteringen af den .

• #129   9. okt 2020 Tænkte nok det var mere til det end at han havde fået lagt en enkelt hånd på et lår, der ikke var hans eget smiley

• #130   9. okt 2020 Slambam...
    Nu er han færdig i det parti...

• #131   9. okt 2020 tja.. så kom hele svesken på disken ... han lærte åbenbart ikke af sagerne, men har det i det miste så nok lært at han ligeså godt kan få det sagt ....

gad vide om der kommer flere Borgen sager, nægter at tro han er den eneste, måske heller ikke værste

• #132   9. okt 2020 Der er helt sikkert andre sager derinde, spørgsmålet er om nogen vil stå frem med navne . Jeg mener alle burde stå frem nu , og det ville være mest klædeligt hvis dem der har overskredet andres grænser selv står frem.

• #133   9. okt 2020 Det vælter uden tvivl med dem. Det giver god mening at man ser det først der, hvor de har mindst tolerance overfor det...

De partier, der siger, det ikke findes der, vil jeg påstå lyver..

• #135   9. okt 2020 Sikke mange arbejdsløse vi får i Danmark ... hvis alle pilfingre OVERALT nu bliver fyret. smiley ... Og kvinderne skal til at styre landet . ... smiley

• #136   9. okt 2020 Nittib: Det handler ikke om køn , der er også mænd der bliver udsat for krænkelser/ grænseoverskridende opførsel . Så det handler heller ikke om at kvinder hader mænd, eller vil have mænd væk.

• #138   9. okt 2020 Det er meget sjovt at tænke på, hvor meget ramaskrig, der rejser sig, når vi tvinges til at ændre på det, vi kender vores kultur.

Da det ikke længere var tilladt at drikke på arbejdspladsen, gik verden næsten under. Da man ikke længere måtte ryge allevegne, gik verden under...
    Nu går verden under igen...

Gad vide, hvilke katastrofer, man tænkte sig frem til i 1915, da kvinder fik stemmeret, i halvtredserne, da de kom på arbejdsmarkedet stille og roligt og siden under den store frigørelse.
    Havde sociale medier eksisteret dengang, ville det have været som en paddehatsky over verdenssamfundet...

Vi overlever også det her, og nej hverken flirten eller kærlige berøringer bliver afskaffet. Lumre jokes bliver der plads til og selv komplimenter overlever denne kulturelle katastrofe. Mændene får lov at beholde deres testikler....

MEN... alt det her kommer til at blive brugt og finde sted på rette tid og sted, sammen med mennesker, der er med på løjerne....

• #139   9. okt 2020 Hvor mange har ikke haft modet til at gå til hans chefer (flere chefer ...?) ... Så at tre alligevel har turdet, er flot, og det gør mig ret harm, at der stadig er en masse, der forsvarer ham ... "- Jeg er for flere år siden i fortrolighed af ansatte chefer blevet gjort opmærksom på tre kvinder, som har følt sig udsat for uønsket seksuel kontakt fra min side i festligt lag, forklarer Østergaard"

#137: "Sundhedsbevægelsen" ...? Nope, en selvfed "terapeut", der nu scorer nogle billige point ved at kalde kvinder, der mener, at de har ret til at bestemme, hvem der må røre ved deres krop, for snerpede ... Medmindre de har været udsat for voldsomme seksuelle overgreb, skal de være i stand til at sige fra, eller bare tie og samtykke.

• #140   9. okt 2020 Mine patter er blevet adskillige cm længere af at følge denne debat på facebook, nøj hvor bliver man bare træt af kommentare som :

- " Snart er alt opdelt i mænd og kvinder"
    - " Hvor har jeg ondt af mænd de kan jo slet ikke flirte mere"
    - " Sikke noget pjat at folk bliver krænkede, det er jo for pokker ikke en voldtægt der er tale om"
    - " kvinder burde bare være glade for at blive komplimenteret"

Og 500 andre latterlige kommentarer fra folk der tydeligvis ikke har fattet en dyt om hvad det handler om. Det er især mænd og ældre kvinder jeg ser den slags fra på facebook, så udover kultur, så tror jeg også på at det handler om generationer ( heldigvis er der også både mænd og ældre kvinder der kan se problemet, og mener der skal ske ændringer) . Jeg er sikker på at min mormor på 74 også vil sige det er noget pjat, og jeg forudser allerede nu at familien bliver højrystet og "delt i 2" når vi på onsdag skal ud til min lillebror og spise ( bare rolig vi bliver i vores corona-cirkel smiley ) .

• #141   9. okt 2020 Det her smadrer de radikale tilbage til stenalderen tror jeg.

Det var i for vejen et meget elitært parti, hvor reelt Steenberg var den eneste der kæmpede almindelige menneskers sag.

Nu blivet han nok søbet ind i Sofies mærkesager så de få almindelige problemer de radikale baksede med, bliver nok helt begravet nu.

De bliver en Enhedslisten 2. Et ligegyldigt værdi kriger parti tror jeg. Ligesom Enhedslisten og Ny borgerlige.

@Rikke.
    Finder det klamt, at du med dine ord, får mig til at tænke på dine bryster og deres størrelse. Gider du moderere dine ord og udvise respekt for andre mennesker fremadrettet.

På forhånd tak! Ingen undskyldning påkrævet, jeg ved du ikke ville krænke mig, selvom jeg finder dine ord klamme og vulgære.

Jeg føler faktisk mig lidt stødt. Om 10 år
    Føler jeg mig måske krænket. Hvem ved?

• #142   10. okt 2020 Nu har sagen jo udviklet sig - så det jeg skrev i første omgang var jo skrevet ud fra, hvad vi vidste for et par dage siden.
    Nu er der så pludselig flere sager med MØ, der ligger ligefrem en sagsmappe på ham, fordi han har opført sig forkert overfor kvinder - så er det bare ud med ham - helt fint med mig, man skal opføre sig ordentlig overfor andre mennesker.

MEN jeg har fortsat den holdning, at hele sagen er rent mudderkast, og minder om rød stue i børnehaven, den er tacklet helt forkert, man stoler jo ikke på nogen af dem, der er involveret - for det hele om, at "så gjorde han", "så sagde hun", og så sagde eller gjorde de det ikke alligevel.

Og til alle kvinder der udsættes for noget de ikke kan lide - så sig dog fra med det samme! ..... eller gå til lederen med det samme! ..... lad være med at trække en kanin op af hatten flere år efter.
    Jeg håber ikke, at rødstrømperne har levet forgæves, de lærte deres døtre at være stærke, sige fra, gøre oprør mod uretfærdighed - de lærte os ikke at være ynkelige ofre eller sarte curlinge døtre - kom nu ind i kampen og sig STOP, når i udsættes for noget, som I ikke bryder jer om - klap ham en, hvis han ikke forstår andre signaler.

.... og det samme gælder for mænd, hvis de udsættes for grænseoverskridende behandling.

Og til sidst - når det så er sagt, så håber jeg virkelig ikke, at alt dette her MeeToo sætter en stopper for det samspil, den uskyldige flirten, der kan være imellem mænd og kvinder - lad være med at være for nærtagne og for sarte - så får vi da nogle forfærdelig kedelige mænd - de skal ikke gå og tage alle kvinder på røven, de skal ikke gå og gramse på alle mulige kvinder - nej selvfølgelig ikke - men mange er fame snart så sarte, at verden bliver et frygtelig kedeligt sted at være.

• #143   10. okt 2020 Nu HAR i hvert fald en sagt fra overfor ham fra start , men han blev ved. Kan man ikke styre sin brandert uden at blive sådan en klammert , så skulle man måske droppe alkohol. Synes sagen bliver værre og værre , og han bliver mere og mere en klammert .

https://www.bt.dk/politik/afsloering-praktikant-anmeldte-morten-oestergaard-for-sexchikane

• #144   10. okt 2020 Der vil komme mange flere sager.

Ikke kun Morten, men mange andre. Jeg tager gerne et vædemål? smiley

For i og med, at der hverken skal beviser til, endsige at tid betyder noget, kan man nok finde uheldige eksempler på de fleste.

Dette vil nogen feminister udnytte for at fremme deres egen magt position. Magt liderlige kællinger (M/K) er der nok af.

Men ok, vi kan alle få vores indre svinehunds behov opfyldt, for at glæde os over andres nederlag!

Jeg har aldrig kunne fordrage Morten Ø! Jeg indrømmer gerne at jeg har en fest over hans nederlag og dobbelt moral! Kan næsten ikke vente på, at Sofie får samme tur for dobbelt moral! smiley

• #146   10. okt 2020 Hvor er det dog GODT, Rikke, at DU forstår "hvad det hele drejer sig om", når nu os gamle kællinger over 40 helt tydeligt ikke fatter hat og blot får dine patter til at blive længere .. væn du dig iøvrigt bare til det, det kommer helt af sig selv med alderen.

Tingene er imo stukket helt af - og gør at man får berøringsangst mht hvad man kan og navnlig ikke kan mht sine kollegaer. Jeg var faktisk selv ude for, at jeg, da vi skulle ind og give en pt tv medicin og derfor var iklædt værnemidler (som kun de færreste bliver kønnere af), sagde til en yngre mandlig sygeplejerske at hvis jeg var 30 år yngre, sååå ...
    Det tænkte jeg ret meget på efterfølgende, og dagen efter trak jeg ham til side og stak ham en undskyldning, for hvis jeg nu havde krænket ham / overskredet hans grænser, havde det bestemt ikke været min mening.
    Han blev helt paf, men fik da understreget kraftigt, at sådan havde han bestemt ikke opfattet det.

Det er da helt skørt, at vi er kommet derhen, at jeg fik tanken om at han måske var blevet krænket over min bemærkning.
    Og helt seriøst - findes der nogen, der ikke har benyttet eller hørt "sådan sagde hun også igår" .. de her tøhø bemærkninger, som de fleste vel har benyttet .. hvad med dem, skal de så også væk?

Nope, jeg synes vi kastrerer vores mænd og er faktisk glad for at jeg er udstyret med en sådan ... for der er sq snart ingen tilbage til at knalde os kvinder ..

Hilsen en af de her "over 40, der slet intet fatter" ..

• #147   10. okt 2020 Nu siger jeg for det første ikke at alle over 40 ikke har fanget hvad det handler om, de fleste kvinder der ytre sig på kommentarsporet på FB som kalder det for pjat, er bare oftest 40+ , ja måske egentlig 50+ , det betyder stadig ikke at alle over den alder ikke forstår det.

Men altså jeg erkender gerne at ud fra dit skriv vil jeg mene at du netop er en af dem der ikke har forstået det : - )

Selvfølgelig må man flirte, smide kække kommentarer osv , det er jo slet ikke det som det handler om. Det handler om at alt for mange udsætter andre for uønsket berøring som overskrider folks grænser , og det sker både for mænd og kvinder, og derfor handler det heller ikke om køn, feminister eller hvad folk ellers prøver at gøre det til .

• #148   10. okt 2020 Jamen det havde vi jo allerede fastslået - at jeg ikke forstod noget som helst, men at DU derimod, du havde den her indsigt og styr på hvad det var det hele drejede sig om smiley

At du så tilsyneladende ikke har fantasi til at se, hvad det du prædiker så stærkt for kan afstedkomme, tror jeg ikke har noget med din alder at gøre .. blot manglende .. tja, fantasi måske smiley

• #150   10. okt 2020 "Og til alle kvinder der udsættes for noget de ikke kan lide - så sig dog fra med det samme! ..... eller gå til lederen med det samme! ..... lad være med at trække en kanin op af hatten flere år efter.
    Jeg håber ikke, at rødstrømperne har levet forgæves, de lærte deres døtre at være stærke, sige fra, gøre oprør mod uretfærdighed - de lærte os ikke at være ynkelige ofre eller sarte curlinge døtre"

Hvor er du heldig - jeg mener oprigtigt utroligt, seriøst, virkelig heldig. Heldig, at du aldrig nogensinde i dit liv har oplevet noget, eller bare med en lillebitte celle i din krop kan forestille dig - eller måske har hørt om - at det ikke altid er ligetil at sige fra. At det ikke er altid, man kan sige fra. Det er utroligt naivt, men også utroligt nedladende.

For så kan kvinder og mænd, som ikke sagde fra (eller som måske var alt for bange for omgivelsernes reaktioner), gå og tænke hvor ynkelige og åndssvage de er, fordi de fortalte om det "for sent". Så kan små piger som 13-årige Isabelle - der tænkte det var hendes egen skyld og hun jo ikke sagde ordentligt fra - gå og åbenbart retmæssigt få at vide hvor svag og ynkelig og sart hun er.

Jeg er så vidt enig i, at vi skal huske at fortælle, at sådan nogle ting skal stoppes med det samme, og man har ret til at sætte foden ned øjeblikkeligt.
    Men det er ikke dét, du gør. Du victimblamer bare. Det er så ufint, når du på ingen måde aner noget som helst om, hvorfor forskellige personer måske ikke har sagt fra, eller hvorfor sagen først kommer for lyset flere år senere.

Det er lige præcis sådan nogle fine opfordringer som du kommer med, der er medvirkende til, at rigtig rigtig mange personer - både mænd og kvinder! - IKKE tør dele deres oplevelser i frygt for at blive set som sarte, eller overdrivende, eller bare ikke gode nok til at sige fra.

Bøvs.

• #151   10. okt 2020 Og så kan jeg da virkelig ikke forestille mig, at den spæde start på åbningen af en mega vigtig kulturændring, kommer til at sætte en stopper for uskyldig flirten. Har du nogensinde oplevet uskyldig dejlig flirten, der var upassende, respektløst, ringeagt for personlige grænser etc?
    Nej - for det er ikke den uskyldige flirten, der skal sættes en stopper for. Det er den upassende opførsel.

Jeg kan vitterligt ikke forstå der gang på gang bliver panikket over ÅH NEJ nu forsvinder al almindelig flirten jo - med mindre det er den måde, man selv flirter på...

• #152   10. okt 2020 Fünke - nu ved du slet ikke, hvad jeg har været udsat for, jeg kan fortælle dig, at det har været noget, der er i en helt anden liga end en hånd på låret.
    Jeg har bl.a som lyshåret ung kvinde boet i Israel i et år, jeg kan love dig for, at man bliver udsat for ting, som jeg slet ikke tror, du kan forestille dig, og som jeg slet ikke vil beskrive her - det var groft, og man blev bare nødt til at lære at sige fra.
    Måske er det de oplevelser der har lært mig at sige fra og bede idioten om at skrubbe af helvede til, og så bagefter lægge det bag mig.

Da jeg var ung i 80érne og 90érne boede jeg i DK, her er det ikke nært så slemt, men jeg er godt klar over, at sexisme og diverse foregår, og man skal ikke finde sig i overgreb på nogen måde, men man skal sige fra - med det samme, og forstår stodderen der ikke, så må man skubbe ham væk.
    Jeg har engang skubbet en mand ned af et trappe, fordi han blev ved og ikke forstod, at han skulle holde op - han slog sig lidt ja, men så snakkede vi ikke mere om det - han var med i min vennekreds dengang.
    Skulle jeg komme nu 30 år efter og anklage ham for overgreb - nej fame nej, det klarede vi dengang, og han gjorde det aldrig igen.

• #153   10. okt 2020 Måske er det de oplevelser der har lært mig at sige fra og bede idioten om at skrubbe af helvede til, og så bagefter lægge det fra sig.

Okay - men det var dine oplevelser. Kan du forestille dig, at ikke alle reagerer på præcis samme måde og har haft præcis samme oplevelser og præcis samme vilkår som dig? smiley

Jeg tror blot jeg ønsker en anerkendelse der er bredere end "jeg har sagt fra, så kan andre også". En anerkendelse af, at der er flere nuancer i livet.
    Fx er det meget normalt at blive chokeret og fryse i sin reaktion, også selvom DU ville have givet ham et par på skrinet.

Måske man bare lige bør stoppe op og lade være med at give alle andre skyldfølelse, og kalde dem ynkelige, hvis ikke de - af den ene eller anden grund - formår at være lige så stærke og retfærdige og fantastiske som dig smiley

• #154   10. okt 2020 Jeg kan vitterligt ikke forstå der gang på gang bliver panikket over ÅH NEJ nu forsvinder al almindelig flirten jo - med mindre det er den måde, man selv flirter på...

Du skal nok være lidt varsom med at tage andre til indtægt for hvad du forstår og ikke forstår .. just sayin ..

• #155   10. okt 2020 Jeg fanger slet ikke de der katastrofetanker der...

Men jeg ved, at fremtiden hører til de unge og det er dem, der sætter dagsordenen for den.
    Det har jeg respekt for. Hvis de vil noget andet, så kommer der til at ske noget andet...
    Og det må vi, der har levet lidt anderledes, finde os i - og måske være lidt åbne overfor, at de måske kan have fat i den lange ende....

• #157   10. okt 2020 #156 ... Misse Møhge ... FNIIIS .... Jamen hun drager dem jo smiley smiley smiley smiley

• #158   10. okt 2020 Igen - krænkelse er helt subjektivt og er en umulig målestok i denne debat.
    Der må nogle andre parametre til, hvis man skal kunne navigere i det her. Specielt lige nu.
    Indtil da, må man nok gøre sig den umage at spørge....
    (Og hold nu kæft, jeg er glad for at kunne fejre 28 års jubilæum med min mand lige om lidt, jeg orkede ikke det ræs der)

• #161   10. okt 2020 Fünke - jeg er på ingen måde "fantastisk" eller speciel "retfærdig" - jeg blev bare provokeret af, at det ligesom kommer frem, at ældre kvinder intet forstår, at man skal være ung for at kunne sætte sig ind i dette her - det er da noget af en påstand, som jeg kun har skuldertræk tilovers for - og derfor kome jeg med nogle af de MILDE eksempler jeg har oplevet.

Jeg synes, at har man svært ved at sige fra, så gå.
    Er det på en arbejdsplads, så informer lederen med det samme, så det kan stoppes - med det samme!
    Er det i andre situationer, så må man tale med træneren, ens partner, ens veninde eller hvem man nu kan sige det til - der skal tages hånd om det hurtigt, så det IKKe fortsætter.
    Jeg synes helt klart ikke, at man kan komme 10 år efter med en beskyldning omkring en hånd på et lår - hvem pokker kan huske sådan noget, vedkommende der bliver beskyldt for det har ikke en chance for at modbevise noget, men bliver bare udråbt som krænker uden at kunne gøre noget ved det, det er simpelthen ikke fair.

• #162   10. okt 2020 Kennelmor:
    Mindst 3-4 kvinder, er gået til MØs chefer (det er sket x flere over en årerække), og det er dem han selv fortæller om.
    Altså ikke kvinder, der udråber ham som krænker, uden at kunne bakke det op, men kvinder han reelt indrømmer, at han HAR krænket, derudover er der så andre kvinder, der også fortæller, at de er gået til hans chef (kvinderne har altså alle, været i et ulige magtforhold "under" MØ), og sagerne er blevet lukket meget hurtigt ...
    For en del af de kvinder, er det ikke "bare" en hånd på et lår, det er en del mere intimt, som hen af det praktikanten beskriver.

Hvor langt skal de "gå"? De ER gået til hans chefer. Skal DE opgive deres karrierer, fordi han ikke kan holde grapperne væk, og de ikke har lyst til, hans berøringer? For det er der desværre rigtig mange, der mener. De kunne jo bare finde et andet job, hvis ikke de vil finde sig i, at blive overbegramsede.
    Hvad mere skulle de gøre, uden det er dem, der bliver stemplet, som problemet (som mange herinde desværre gør)?
    De her kvinder SAGDE fra!!
    Hvor mange andre, har mon ikke været stærke nok, og må føle for det, i dag ...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#163   10. okt 2020 Det er da "heldigt" at der er mere i sagen. Nu hvor manden er blevet hugget midt over pga en hånd på et lår for 10år siden.

Men det var pga håndteringen af sagen. Men der var jo ingen sag. Så heldigt at man i det mindste fik en mand som rent faktisk har opført sig dårligt.

Det var man jo så bare ikke klar over på tidspunktet.

• #164   10. okt 2020 I sidste ende er det jo nok, som det skal være.
    Meeen... kønt var det fanme ikke.

• #165   10. okt 2020 Sanne : Så enig i det du skriver !!

Nicole : Men bare fordi dine grænser er et sted, betyder det ikke at andres grænser er forkerte fordi de er mindre end dine. Og det burde jo slet ikke nå dertil hvor folk har brug for at sige fra!

• #166   10. okt 2020 Sanne - mit indlæg her til sidst handlede ikke om MØ, det var en helt generel betragtning - at man skal gå videre med det, hvis man bliver krænket, og derfor er det super fint, at alle de kvinder er gået videre med det, så den klammert er blevet stoppet - der er så måske nogle chefer der har svigtet i denne sag, de skal så også stå til ansvar for deres handlinger.
    MØ sagen er for mig nu en helt anden end det det hele startede med - og det første jeg skrev var jo min holdning, da vi kun havde fået oplyst, at det var en hånd på et lår for 10 år siden - for havde det været sådan, ja så står jeg ved mine ord, så er det fame for sent at komme op med det.

• #167   10. okt 2020 Måske den kom op nu, netop fordi, der var andre og nyere... og måske med kvinder involveret, der ikke havde modet til at stoppe det.
    De havde forsøgt, men det ser jo ud til, at manden fortsatte...

• #168   10. okt 2020 Ja, og det var godt de tog det op - igen - og blev ved - for han skal jo stoppes, sådan en opførsel er slet ikke acceptabel!

• #170   10. okt 2020 Det er dælme heller ikke let at navigere i, hvis mand som mand møder dig, Nicole.
    En uge er det fint, den næste hakker spætten.

Det ville da give mere mening at skabe nogle fælles accepterede normer.
    Og det kunne være at holde hænderne for sig selv indtil man blev inviteret...

• #172   10. okt 2020 Hvordan vil du have at folk skal kunne se forskel på, om du har en kæreste eller ej og dine grænser derfor er forskellige?

Det er da umuligt at have med at gøre.

• #174   10. okt 2020 Nu taler vi ret specifikt om en type adfærd i denne tråd. Uønsket berøring med seksuelle undertoner.
    Der ER det altså muligt at lave nogle linjer, man kan gå efter.

Eksempelvis: Lad være at tage på tilfældige menneskers krop, når du står på et dansegulv.
    Hold snitterne fra baller, lår, skridt og bryster medmindre du er inviteret...

Så kan du jo invitere, når du er single, så folk ikke behøver gå over grænser. Nogle synes faktisk heller ikke, det er særlig rart at komme til.

• #175   10. okt 2020 Nicole : Nu er der ingen der har skrevet det kun er ældre kvinder, jeg har skrevet af de kvinder jeg ser kommentere på Facebook som mener det er noget pjat mest er 40+ , det betyder jo ikke at hverken alle 40 + deler den holdning , eller at ingen yngre har den holdning.

• #177   10. okt 2020 Jeg ser nu også en stor overrepræsentation af kvinder over fyrre, der slet ikke forstår hvorfor det her er et issue, end kvinder under.
    Og de helt unge er helt fraværende. Det forstår jeg de får meget lort i hovedet pt.

• #178   10. okt 2020 Mon ikke de færreste bliver krænket over det, Nicole? (Igen det ord, der er fuldkommen meningsløst i denne sammenhæng). Men derfor kan det godt være en god ide at forsøge sig med en ændring af kulturen..

• #179   10. okt 2020 Nu arbejder jeg sammen med unge mennesker (30 år og ned af) i vores virksomhed. Ja, jeg er seriøst den gamle mand.

Jeg oplever egentligt ikke, at de har talt særligt meget om dette emne. I så fald er det gjort hvor jeg ikke har været til stede.

På mig virker det som om, at yngre mennesker har en bedre forståelse af korrekt indbyrdes adfærd, end måske folk i min alder har/ har haft?

Den eneste jeg har hørt udtale sig om emnet, er vores jurist. Hun syntes noget af det var lidt overdrevet. Dog ville de færreste nok turde at gøre noget ved hende. Hun har bare en aura af, at så bliver man slået ihjel (eller i det mindste rippet økonomisk). smiley

Vores CEO har dog lige fået barn med en medarbejder, og de bor da sammen. Så noget flirten må der jo have været.

Jeg tror bare, at yngre mennesker navigerer bedre i disse tider, end os der oppe i årerne. Men er det ikke meget normalt?

• #180   11. okt 2020 Det er temmeligt træls, at folk der ikke selv er blevet krænket, har så svært ved at forstå, at det her foregår, og at det er et KÆMPE problem ?!

Har På et tidspunkt diskuteret MeToo sagen med min far, som også syntes at kvinderne “over there” var for sarte og hysteriske, og det holdt han hårdt fast i, indtil jeg begyndte at fortælle nogen af mine oplevelser, så holdt han kæft, og vidste ikke helt hvad han skulle sige, udover at han håbede, at jeg havde pandet dem nogen.
    Det er så skide nemt, at sidde og spille smart, når det ikke går ud over nogen man kender. Men når det rammer én selv, eller ens nære, så er det straks sværere at ignorere.
    Jeg tør vædde med, at folk vil blive overrasket over hvor mange der har oplevet krænkende og grænseoverskridende adfærd, hvis man tog en alvorlig samtale med kvinderne i omgangskredsen. Det her rammer i alle samfundslag, vi snakker bare ikke nok om det (indtil nu).

Sagen med MØ demonstrere det egentligt ganske godt. Første troede man, at det “bare” var lidt gramsen på Lottes lår, nu viser det sig, at der er hele 4 sager, hvor MØ har været langfingret smiley Guderne må vide, hvor mange sager der så ikke er blevet anmeldt ? For det kræver sgu mod at anmelde !! Så størstedelen af grænseoverskridende adfærd bliver, desværre, aldrig anmeldt.

Det er så skide nemt, at udråbe os, der er blevet krænket, som værende sarte, og at vi skal blive bedre til at sige fra, og det pisser mig i den grad af smiley For hvis der er noget jeg ikke er, så er det sgu sart !
    Jeg arbejder som Lokomotivfører, eneste kvinde på depotet. Vi taler 60 smededrenge, mekanikere osv. og aldrig har jeg følt mig krænket over noget de har sagt, eller gjort ! Vi har det skide sjovt, og driller hinanden, og ja vi er mega grove i kæften, og så længe at vi alle synes at det er sjovt og festligt, så er alt godt.

MEN jeg føler mig sgu krænket, når en fremmed mand stiller sig op på gaden, og begynder at onanere foran mig (det har jeg oplevet 2 gange), ligeledes følte jeg mig krænket, da en middelalderende mand kravlede op i sengen til mig, da jeg som 16 årig lå og sov brandert ud, og begynder at pille ved mig, og havde sædafgang på min kjole. Jeg følte mig også krænket, da jeg blev forfulgt på cykel, over en lang afstand, og idioten først forsvandt, da jeg blev så knaldhamrende hysterisk, at jeg med knyttet næve måtte true ham med en røvfuld.

Når man dertil lægger uanede mængder af gange, hvor mænd har taget mig på lårene, kysset mig, taget på mine bryster, og min bagdel, uden at jeg på nogen måde har udvist interesse i dem, så synes jeg helt ærligt, at jeg er berettiget til at råbe op, og sige at nu er det fandme nok !!! Også selvom en del af mine oplevelser skete for flere år siden !!
    Så sent som for en måned siden, måtte jeg højlydt protestere, da en mand begyndte at sidde og famle med lukkemekanismen på min BH smiley

Jeg er 50 år, og single, og åbenbart stadig “fair game” smiley smiley

Jeg er absolut blevet mere hærdet med tiden, og er blevet bedre til at sige fra, HØJT og TYDELIGT. Men det burde bare ikke være nødvendigt !! Det er sgu da dem der krænker, som skal ændre adfærd !!

Og jeg tror desværre ikke, at det er blevet bedre de seneste år. Bare se på hvor mange kvinder der bliver stalket online, kvinder der får sendt “dickpics” af fremmede mænd osv. osv.
    Problemet med grænseoverskridende adfærd rammer stadig, både mænd og kvinder:
    https://fagbladet3f.dk/artikel/laerling-fik-presset-kosteskaft-op-i-endetarmen

Håber dælme at der bliver ryddet op nu !!!!! Og satser på at flere hoveder kommer til at rulle, både på Borgen, og ude i samfundet.

• #181   11. okt 2020 Alt det du er blevet udsat for er krænkende adfærd - og det er SLET ikke iorden.
    Jeg har prøvet meget af det samme - en fremmed mand der har forsøgt at kravle ned i min sovepose og har gramset, mænd der mastuberer foran en ved busstoppesteder eller i et krat og flere episoder der er meget værre - og så det almindelige gramseri til fester osv.

Sådanne tilfælde er krænkelse - det tror jeg vi alle sammen mener - men jeg er bare sådan, at i stedet for at "fryse" i situationen med manden der ville ned i soveposen, så råbte jeg op og skubbede ham væk, og bad ham skride ad helvede til, han skulle ikke udføre nogen som helst seksuel akt med mig.
    Og sådan har jeg altid gjort, jeg bliver overrasket over, at de kan finde på det - men jeg reagerer godt nok promte med et klart NEJ.

Ingen kvinder skal finde sig i overgreb!

• #182   11. okt 2020 Ann-marie - og du ved simpelthen, at folk ikke selv er blevet krænket?
    Jeg har da også oplevet temmeligt ubehagelige ting. Men jeg tvivler altså på, at metoo har nogen som helst effekt på voldtægtsforbrydere og andre i den kategori - den slags er trods alt ikke social acceptabelt, har ikke været det i min levetid og straffes når det er muligt.

Det metoo forhåbentligt kan ændre på, er at det ikke længere accepteres, at en lidt lummer chef klapper den nye praktikant bagi eller at nogen mere eller mindre adresse til at gøre ting, hvis de vil avancere i firmaet o.l.
    - men effekten udvindes altså gevaldigt, når netop pludseligt blicer brugt i et eller andet internt magtspil som her, bliver brugt mest til at skabe opmærksomhed om egen person, der tages tilfælde op, som faktisk HAR været taget passende hånd om osv.
    - så lyder det i mine ører ofte til bare at være noget skingert hysteri.

Egentlige kriminelle ala voldtægtsmænd, blottet, stalkere og hvad har vi er da pisseligeglade med metoo. Det de gør er ikke socialt/kulturelt acceptabelt og det ved de jo godt - de gør det bare alligevel.

• #183   11. okt 2020 Hvis det udvikler sig til en heksejagt, så kommer der et modspil. Det er jeg 100% sikker på. Jeg håber det ligefrem.
    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/eks-minister-rystet-efter-tv2-besked/8324447

• #184   11. okt 2020 Heksejagten er jo startet for lang tid siden.

Og Christian Friis Bach har ret, man kan ikke modbevise at det er falske beskyldninger og mistanken vil altid hænge over den beskyldtes hoved, selv om vedkommende er uskyldig.

• #185   11. okt 2020 Men et modtræk er da ingen ulempe - hvis altså det skulle betragtes som en advarsel.
    Alle skeletter skal da ud af skabet nu! Også dem med modsat fortegn...

• #186   11. okt 2020 Alligevel undrer det mig (ikke), at HG's socialdemokrater er så ganske tavse vedrørende Jeppe Kofod.
    #hykleri

• #187   11. okt 2020 Nu er jeg ikke socialdemokrat, men har da en mening alligevel. Du kan kalde det hykleri, hvis du vil - for mig er denne type sager ikke ens alene fordi, der er sex og seksualitet involveret.
    Kofods vælgere - og partiets vælgere - afgør om han er værdig til folketinget. Det har de gjort 3 gange efter episoden.
    Sådan er demokratiet....

• #189   11. okt 2020 Jo jo, det ville alle fædre da...

• #190   11. okt 2020 Kofoed er da blevet taget taget bagi af alle medier.

Altså manden er jo den vildeste vatpik at han ikke selv har trukket sig.

At jeg så ikke kan se hvad det har med at gøre, hvad man stemmer på, det er noget andet.

smiley

Omkring avis linket:

At medierne nu udelukker alene på rygter er så sjovt synes jeg!

Det bliver en fest af løgnagtige rygter de næste par måneder. Nogen Kvinder vil udnytte denne mulighed til at miskreditere enhver form for modstand, og der er nada en mand kan gøre ved det!

Jeg kan næsten ikke være i min krop i ren glæde over, hvor vildt det bliver! smiley

• #191   11. okt 2020 Jeg tænker også, at MØ kan blive genvalgt, hvis ikke magtkampen i RV har taget modet fra ham. Se bare Sofie Carsten Nielsen føre sig frem - på trods af at hun også er medskyldig i "håndteringsproblemet". Jeg føler mig overbevist om, at hun er medskyldig i karaktermordet på Lidegård.
    Vent og se!

• #192   11. okt 2020 Relevansen for hændelsen med lærlingen, der blev holdt fast og fik penetreret sin endetarm med et kosteskaft, kan jeg ikke se i denne her tråd.

Og som Michelle skriver, Anne-Marie , du ved lige akkurat hat om hvad folk i tråden har været udsat for!

• #193   11. okt 2020 Spørgsmålet er jo ikke så meget, hvad vi hver især er blevet udsat for, mere, hvad vi synes de næste generationer skal udsættes for....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#194   11. okt 2020 Men løsningen er vil ikke at andre skal krænkes. Vægte alt hvad man siger og gør. Være bange for at blive beskyldt for ting som man aldrig har haft til hensigt. For det er jo den vej vi går ned af.

Debatten kunne holdes helt enkelt men er blevet ødelagt af folk som påstår de kæmper for sagen. En skam for de folk som har oplevelser. Deres stemme drukner i alt det andet.

• #195   11. okt 2020 CH

Det er ikke det jeg kommenterer på.. Det er i en debat dårlig stil, at tillægge andre debattører motiver, de slet ikke har.

Stråmænd plejer du vist at kalde det..

• #196   11. okt 2020 Æh? Jeg har igen ide om, hvad du taler om og henviser til, Martine??
    Jeg skriver ikke til nogen eller om nogen, bare ud i tråden...

• #197   11. okt 2020 Så må jeg have misforstået at din bemærkning i #193
    "Spørgsmålet er jo ikke så meget, hvad vi hver især er blevet udsat for",

var med adresse til mit i #192

" Og som Michelle skriver, Anne-Marie , du ved lige akkurat hat om hvad folk i tråden har været udsat for".

My mistake..

• #198   12. okt 2020 Martine, der er den sammenhæng mellem indlæggene, at den række, jeg læser, skaber associationer og det er dem, der bliver til et indlæg.
    Men der er ingen adresse og ingen enkeltstående tekst, der refereres til.

Men jeg kan godt se, at det kan se sådan ud, når det bliver sat op, som du gør.
    Dog ingen stråmand fra min side denne gang smiley

• #199   12. okt 2020 Michelle: Selvfølgelig ved jeg ikke, om folk her i tråden er blevet udsat for krænkelser eller ej. Det er jo heller ikke det jeg skriver !
    Jeg har diskutere sagen her med bl.a min far (og mandlige kolleger), som ikke selv har været udsat for krænkelser. Og det er min erfaring, at folk der ikke selv har været udsat for krænkelser, ikke har den store respekt/forståelse for problemet.
    Beklager hvis det er formuleret, så det kan misforstås.

Når det så er sagt, så går jeg som udgangspunkt ud fra, at de fleste kvinder har været udsat for krænkelser og grænseoverskridende adfærd, fordi det er sådan billedet ser ud i min omgangskreds, desværre.

Jeg håber, at denne sag, og alle de andre sager, der pt. vælter ud af skabene, kan være med til, at få folk til at ændre adfærd.

Martine: jeg synes, at sagen om håndværkerne der blev krænket, netop har relevans for denne sag, fordi det er på tide at der bliver ryddet op i AL krænkende adfærd. Du er velkommen til at være uenig smiley

• #200   12. okt 2020 Og det er jeg dæleme også.
    At kalde den handling for "krænkende", er imo århundredes underdrivelse.

Det er DU til gengæld velkommen til at være uenig i.

• #201   12. okt 2020 Martine: Måske vi bare opfatter ordet “krænkende” forskelligt ? Har du et bedre ord til at beskrive hændelsen, lytter jeg gerne.

• #202   12. okt 2020 Ann-Marie - seksuelt overgreb/overfald/voldtægt... pick one. Krænkelse er i min verden ikke det samme som alvorlige forbrydelser - lidt ligesom en lussing ikke er det samme som at blive banket til plukfisk...

• #203   12. okt 2020 Michelle: Fint nok, i min verden er krænkelse = overgreb/voldtægt. Vi lægger åbenbart noget forskelligt i ordet. Men skal prøve på at huske, at kalde det overgreb i stedet, så alle er med på hvad jeg mener.

• #204   12. okt 2020 Voldtægt er vel OGSÅ krænkelse, men ikke kun.
    Ligesom det er grænseoverskidelse, men ikke kun.

Den med håndværkerne var ikke BLOT krænkende, det var overgreb, voldægt, mobning og en masse andet grimt....

Og i øvrigt på fuldstændigt lige fod med ethvert andet overgreb mod både mænd og kvinder.

(Heller ingen konkret adresse på dette indlæg).

• #205   12. okt 2020 Jeg synes det lidt ærgerligt at det virker til folk sætter en hånd på låret i samme bås som voldtægt. Det er ikke engang tæt på i samme bås eller liga.

Det langt ude vi nået derud. Hvad med når en fyr mistolker et signal? Så kan han hænges ud som krænker fordi beviser er åbenbart unødvendige nu.

• #206   12. okt 2020 Anya, jeg tror ærligt talt ikke, at der er nogen som helst, der sidestiller de to.

Debatten har flere lag. Den strukturelle, hvor vi må konstatere at noget i vores kultur gør, at det er meget svært at anmelde eller bare delagtiggøre andre - i særdeleshed overordnede - i, når seksuelle grænseoverskridelser på alle niveauer finder sted.

Og så er der det lag, hvor grænserne forsøges defineret.
    Alle ved, at voldtægt ikke er ok - men er en hånd på låret fra en leder på en praktikant?
    Vi taler om magtforhold, hvor det kan være med ret store konsekvenser at sige fra.

Så er der det lag, hvor det ikke omhandler sex og overgreb, men om forskelsbehandling baseret på køn.

Og et, der handler om generelle magtsrukturer og misbrug af positioner.

Og så videre....

• #208   12. okt 2020 @Ann-marie.
    Krænket kan alle føle sig.

Altså bare at du kalder mig et fjols, har jeg fuld ret til at føle mig krænket. Det er en menneskeret at føle sig krænket. Det er bare ikke sikkert at det ligefrem er berettiget endsige overhovedet er strafbart-

Men stikker nogen noget op i rumpen på nogen, så er vi derude hvor krænket ikke bare er ordet. Det er et overgreb. Det behøver en krænkelse slet ikke at være.

En hånd på låret i et festligt lag, har jeg også brugt på danske kvinder må jeg indrømme (dog ikke arbejdsmæssigt).

Men altså de gange jeg har brugt den mulighed, har det nu altid endt godt på nær en gang. Der sagde hun direkte til mig, at jeg så var den sidste mand i verden, så havde jeg ikke en chance og så grinte hun!

Det følte jeg meget krænket over i situationen! Men det var næppe heller strafbart!

Faktisk tror jeg at din misforståelse af ordet, er årsagen til, at så mange flagrer rundt i for eller mod alt det her.

For guderne skal vide, at en hånd på låret er en lille forsigtig klassiker brugt af både mænd og kvinder (låret eller armen vi kender den jo godt), ved alle kan være en forsigtig måde at teste en "mulighed af". Det kan dog også afhængigt af magt relationen være et overgreb.

Generelt skal chefer bare holde sig langt væk fra kollegaer.

Omvendt kan jeg dog nævne en hel del chefer, som er gift med en tidligere medarbejder. Altså der må der vil have været en flirt uanset den skæve magtrelation

Det er ikke nemt det her! smiley

• #209   13. okt 2020 Hold nu op hvor har jeg ondt af hans kone og børn ..

• #210   13. okt 2020 Jeg har nu også ondt af ham.
    At gennemgå det der i fuld offentlighed må være en barsk affære.

• #212   13. okt 2020 At jeg har medfølelse i forhold til situationen han er i betyder ikke, at jeg synes hans handlinger er i orden. For mig er de to ting ikke modsætninger.

• #213   13. okt 2020 Jeg har ikke ondt af MØ eller det Radikale Venstre - de har allesammen tacklet dette her helt horribelt - jeg håber de får en syngende lussing af vælgerne til næste valg.
    De sætter altid sig selv højt op på en pedistal, de har altid udgivet sig for at være "de pæne drenge og piger i klassen" - så bliver faldet altså endnu mere afgrundsdyb.

Jeg har ondt af MØ´s familie, stakkels kone og børn.

• #214   13. okt 2020 Jeg er nok god til at forestille mig, hvordan andre mennesker har det, jeg kan næsten mærke det.
    Og fra et rent menneskeligt perspektiv tænker jeg, at den vridemaskine MØ lige nu er i i fuld offentlighed samtidig med at den helt nære konsekvens i familien udspilles, er rædselsfuld at være i.

MØ er ikke psykopat, han er en kikset, socialt usikker mand, der ikke kan styre at drikke og har truffet vildt dårlige valg.
    Det er ikke undskyldninger, bare fakta. Konsekvensen må han leve med, gjort er gjort.
    Rart er det ikke for hverken ham eller hans nærmeste.
    De må være helt ødelagte allesammen.

• #215   13. okt 2020 Og ja, jeg kan også sætte mig ind i, hvordan det føles for de kvinder, der står frem.
    De får SÅ meget lort i hovedet alene fordi, de siger fra overfor uønskede berøringer.
    Det virker lidt illegitimt, hvis det ikke har været grove grænseoverskridelser.

• #216   13. okt 2020 Jeg synes, de bare skulle have holdt det hele internt i partiet - i stedet for at hænge deres beskidte vasketøj til tørre offentligt - de er allesammen med til at forværre hele situationen, især fordi man kun høre lidt, men ikke det hele - og så begynder folk at gætte.

• #218   13. okt 2020 Kennelmor, det havde været klædeligt .

Men hele miseren i alle disse brancher er, at når det er håndteret internt, er det ikke håndteret. Det er dysset ned, gemt væk og klagerne konsekvensløse.

Jeg håber, at det positive udkomme af alt det her er, at DET forandrer sig nu.
    Det bliver svært at skjule i fremtiden og det er virkelig godt!

• #219   13. okt 2020 Jeg kan sgu ikke rigtig fryde mig over situationer, hvor alle involverede er tabere..

• #220   13. okt 2020 Katrine Robsøe ville gerne have tingene behandlet fortroligt og uden inddragelse af andre end de direkte indblandede parter. Det skriver hun på facebook. Ved hun mon, hvad fb er?

• #221   13. okt 2020 Er fb da ikke det "mest fortrolige" sted der findes? smiley smiley smiley smiley

• #222   13. okt 2020 Navne dukker stille og roligt op nu. Håber ikke, det tager fokus...

Nå men - havde Østergård tacklet det sådan her, ville meget have været anderledes...
    https://journalisten.dk/altinget-stifter-anklages-for-sexisme-jeg-vil-gerne-sige-utvetydigt-undskyld/

• #223   13. okt 2020 @ CH ... jeg har det nu lidt som dig ... jeg kan også godt forestille mig hvordan det er inde i hovedet og maven på MØ overfor kone, børn, forældre, venner dem han møder osv... jeg kan også godt forestille mig hvordan det er at være krænket ... stadig mangler jeg både nuancer og grader, og stadig er manden et fjols men det han nu går i gennem, og byder sin familie er en voldsom følge.... er sikker på han har det værst ifht det han byder dem ... og man kan da frygte hvad et sådan pres kan medføre ... og så imo tager han på en eller anden måden en for alle dem der pt ikke bliver BUSTED og navngivet ..

Når man ser på det der fx er ude om hvordan ham DR manden har opført sig så er vi imo, igen ude i en personlighed der er en del mere forskruet end det at træffe dårlige valg ...

Læste forleden noget om Svend Auken, der havde vist også været en del sager ...

• #224   13. okt 2020 Før et himmerige for Morten...

I dag?

Der er det bare noget skidt!

https://youtu.be/ab_tYof60I4

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#226   14. okt 2020 Er jeg den eneste der finder det bekymrende. Flere som lyver. Flere som græder. Dårlig håndtering. En bliver sygemeldt.

Tænk hvis man kom ud i rigtige problemer. Krig?. Så er vi på røven,hvis det her er, hvad vi har at gøre med.

Må håbe det parti,aldrig får indflydelse på noget som helst.

• #227   14. okt 2020 Rigtige problemer?

Det er lidt pudsigt at lige præcis den kommentar bekræfter, hvor nødvendig dette opgør med århundreders kvindesyn i vores kultur er...

Det er nok for meget forlangt at alle midaldrende mænd kommer til at forstå det. Og sikkert naturligt, at privilegieblindhed gør, at status quo forsvares....

Det er til gengæld fedt at se det wake up call, mange erhvervsledere har fået. Forandringer på vej smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#228   14. okt 2020 Stråmand. For det er jo ikke noget som helst med hvad sagen drejer sig om. Det har at gøre med hvordan man har håndteret den. Det kunne have handlet om alt muligt andet.

Og igen gør du det til en kamp imod mænd/kvinder. Det er der debatten går galt. For mange mænd oplever det samme. Men så er det jo godt at alle kvinder åbentbart har forstået det.

Hold nu op.

• #230   14. okt 2020 Det er netop IKKE en kamp mellem mænd og kvinder. Det er en kamp mellem os alle og en rådden kultur. Det er din stråmand!

Og ja, mænd oplever krænkelser og det er fuldstændig så alvorligt og mindst ligeså tabubelagt - kulturen stammer bare stadig det samme sted fra.
    Og det skal der gøres op med.

Heldigvis er der rigtig mange, der rent faktisk synes at problemet er så væsentligt at, de vil gøre det stykke arbejde.

• #231   14. okt 2020 John, det er netop så subjektivt at man bliver nødt til at holde fokus væk fra enkeltsager og i stedet få defineret, hvad hvor vi synes grænsen skal gå fremadrettet.
    Således giver det heller ikke meget mening at straffe fortidens synder med nutidens normer (når vi naturligvis ikke taler om ulovligheder, grove overgreb osv).

Og at få rækker af folk på forsiden, der har været klamme til fester er næsten kontraproduktivt.
    Overgreb skal straffes - de klamme til fester skal ændre adfærd. De får ikke længere plads til at være det.

• #232   14. okt 2020 I den her tråd bliver der blandt andet påpeget, at det er de unge der skal overtage vores verden, og at det er dem, der skal sætte dagsordenen angående krænkelser og lave disse kulturforandringer, og at de ønsker at afskaffe sexsismen.
    Når jeg læser det, så får jeg godt nok gåsehud og er vældig glad for at jeg er så gammel som jeg er, for jeg vil da langt hellere leve med vores "gammeldags kultur" hvor man får en hånd på låret eller et "slibrigt tilbud" frem for at blive overgramset i bussen eller voldtaget på vej hjem fra købmanden.

Jo jo, kulturændringen er godt på vej, det kan man jo læse om hver eneste dag i de sociale medier, hvor kvinder bliver voldtaget og krænket på det groveste - lige netop af de unge mennesker, som åbenbart skulle vise vejen frem og afskaffe krænkelserne og sexsismen.
    For mig er det ikke et bevis på at de unge ønsker at affkaffe sexsismen, tværtimod.

• #233   14. okt 2020 Men Anni - det kan godt være, du læser mere om det, men er du sikker på, at de ting er stigende?

Egentlig synes jeg du blander æblet og pærer - det ene hverken forudsætter eller udelukker det andet hvad angår forebyggelse og bekæmpelse.

• #235   14. okt 2020 Det er vist The Never Ending Story

• #236   14. okt 2020 Det er så fedt, at et parti der altid skal spille så hellige og forstående, viser sig at være det mest løgnagtige parti i dansk politik.

Dette kan kun overgåes, hvis Enhedslisten ryger ud i samme shitstorm. smiley

Ps: At Sofie nu anklages for at lyve var vel nærmest uundgåeligt. Nu skal hun æde sin egne løgne for åben skærm. Det bliver underholdning på højeste niveau.

• #237   14. okt 2020 Det er da fuldstændig logisk, at det netop starter i det parti, der slår sig højst op på værdier.
    Det vil undre mig, om der findes et parti, hvor det her IKKE er foregået.
    Nu handler det blot om, hvilke af dem, der fastholder hemmeligholdelserne og lykkes med det.
    Det er logisk nok, at der er partier, hvor det kan lade sig gøre. Og ligeså logisk at der er partier, hvor det ikke kan lade sig gøre.

Lige nu er der bare virkelig stille, alle håber, at de er i tilstrækkelig skjul bag penalhuset..

• #238   14. okt 2020 Uh - åben krig...
    SCN svarer Auken tilbage, nu går de sgu i kødet på hinanden smiley

• #239   14. okt 2020 Det ender vel til sidst med , der er flere pilfingre på Borgen .... end der er på samtlige diskoteker og værtshuse i Jomfru Ane Gade i Aalborg til sammen . ... smiley smiley smiley

• #240   14. okt 2020 Mon ikke Lidegaard gnider sig i hænderne lige nu...
    Det bliver da sværere og sværere for SCN at bevare troværdighed, hun er jo sølet ind i det...
    De får nok behov for at ryste posen.

• #241   14. okt 2020 Nittib, sikkert... hvor der er magt er der også misbrug af magt...

• #242   14. okt 2020 Hvis hun forbliver formand kan man kun håbe de får en syngende lussing af vælgere til næste valg for hun har da præcis 0 i troværdighed.

• #243   14. okt 2020 Det bliver sjovere og sjovere...

Tænk sig nu, at nu skal det vitterligt bevises hvem der lyver!

Radikale er da to talt i opløsning!

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/aaben-krig-jeg-er-rasende/8327545

• #244   14. okt 2020 Det er så fed en tid vi lever i!

Sexchikane på den ene side, og nedringede billeder på den anden af fremtrædende kvinder!

Hver dag er snart bare en stor fest synes jeg!

https://ekstrabladet.dk/flash/udlandkendte/nedringet-foto-af-statsminister-skaber-netstorm/8327377

• #248   15. okt 2020 Isabelle, hvis Auken alligevel er på vej ud af politik, kan hun hjælpe Lidegaard på vej ved at destabilisere ledelsen.

Men helt ærligt - selvfølgelig ved alle i den gruppe, at MØ ikke kan styre sin brandert. Selvfølgelig har de alle set det, alt andet er komplet utroværdigt at påstå.
    De prøver at redde røven med lidt mere løgn.

• #249   15. okt 2020 Og nu begynder rotterne at forlade den synkende skude.

https://www.msn.com/da-dk/nyheder/indland/236-medlemmer-har-forladt-de-radikale-i-stormfuld-uge/ar-BB1a3nnq?ocid=msedgdhp

• #251   15. okt 2020 Og SCN trækker lidt i land...

• #252   15. okt 2020 Rotterne? Medlemmer, der ikke kan stå inde for det, der sker?

• #253   15. okt 2020 @John.
    Der er kun en politiker jeg reelt gerne ville pille på. Men så gik jeg også totalt MØ. smiley

Sanne Marin! Hvis nogen ikke ved hvem hun er, så lad mig sige, at hun har ført sit land igennem Corona bedre end Mette. Sådan er det!

profilbillede
  • #254   15. okt 2020 Ida Auken kan ikke smides ud.

Sofie er på røven nu. Som jeg skrev længere oppe, så kunne jeg kun glæde mig til at hun fik samme tur som MØ.

De Radikale er åbenbart "idioternes forudsigelige holdeplads".

Den titel har ellers tilhørt Enhedslisten, men i guder det kan gå stærkt! smiley

• #255   15. okt 2020 Jamen, det bliver jo bedre og bedre. smiley

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/lidegaard-sofie-carsten-skulle-have-grebet-ind-for-laengst/8328981

• #257   15. okt 2020 Arh, der er nu lidt mere i det end det...

• #259   15. okt 2020 Det der med at tage praktikanterne på ballerne og fifle med undertøjet under tøjet synes jeg nu nok tæller som værende over grænsen... det var i '15 og så en episode mere i '17...
    Nej, så er han altså heller ikke mere uskyldig. Han kan ikke tåle at drikke, så det skal han lade være med.

• #260   15. okt 2020 Kan godt se, at jeg bliver nødt til, at uddybe min brug af ordet: “Krænke”, så folk ikke bliver ved med at misforstå mig smiley

Selvfølgelig er der stor forskel på, om man bliver befamlet på låret, eller får stukket et kosteskaft op i endetarmen !! Det troede jeg, gav sig selv !

Jeg er egentligt ikke glad for at skulle gradbøje overgreb/grænseoverskridende adfærd, da jeg mener, at det må være op til et offer selv at vurdere, hvorvidt en hændelse er det ene, eller andet. Men det bliver nok nødvendigt, for at forklare hvorfor, jeg er så “glad” for at bruge ordet “krænke” i stedet for, f.eks “overgreb”:

For MIG vil en befamling på låret, være en lettere grænseoverskridende adfærd, og dermed også en lettere krænkelse.
    En voldtægt vil være et groft overgreb, og dermed en grov krænkelse.

Fælles for de 2 eksempler er, at de begge er krænkende, uanset grovheden.
    Jeg foretrækker at bruge ordet, krænke, da det beskriver en følelse i forbindelse med uønsket adfærd. Det fortæller intet om grovheden af adfærden. Det vil jeg helst lade være op til offeret, at vurdere.

Grunden til at jeg tog sagen omkring håndværkeren der blev krænket (udsat for et groft seksuelt overgreb), er netop for hive mændene ind i debatten, for det her handler ikke om køn. Det handler om magtmisbrug og manglende konsekvenser for folk der krænker/begår overgreb/har grænseoverskridende adfærd.

Vi er alt for mange, som ikke gør noget ved det ! smiley Alt for meget er blevet fejet ind under gulvtæppet, og blevet tysset ned, selvom mange har vidst noget.

Og det har jeg besluttet mig for, at det skal være slut, for mit eget vedkommende. Så i går reagerede jeg på et rygte, om krænkende adfærd, på min arbejdsplads.
    Det viste sig, heldigvis, at der var taget hånd om det. Hurra for det !

Håber at det fremover bliver lettere at sige det højt, når nogen grå over stregen. Håber at det bliver taget mere seriøst af arbejdsgiverne/bestyrelsesmedlemmerne, kollegerne osv. osv. Og så håber jeg at folk bliver bedre til ikke at bebrejde offeret fremover.
    Den her kultur skal stoppes !

• #262   16. okt 2020 Ups, hvad?
    At livet gik videre?

• #263   16. okt 2020 Mit forsigtige gæt er, at ingen af de kvinder der er stået frem, virkelig har følt sig “krænket” af Morten Østergaard. De ting har fundet sted, men de har ikke følt sig krænket. Og nu trækker de det frem, for at vælte ham. Og den del er gået fint - problemet er bare alt det andet larm smiley

Hvis man vitterligt er blevet krænket, så er der ingen jordisk chance for, at man står og poserer med sin krænker, eller kalder ham dejlig eller lækker. Hvis man er krænket, har man en knude i maven, hver gang man tænker på eller ser vedkommende, og man har et boblende raseri, som man skal kæmpe for at holde nede. Men man står sgu ikke og krammer ham, og lægger billeder på sociale medier af ham smiley

• #264   16. okt 2020 #263

Helt enig.

• #265   16. okt 2020 Jeg synes også, at den ligger lige til højrebenet, men jeg havde altså ikke lige energien til både at skulle forklare og forstå det for andre.

• #266   16. okt 2020 Jeg tror heller ikke der har været krænkethedsfølelse involveret, men ganske givet klamhedsfølelse.

Er det ok for en leder at gramse på en underordnet?

Det er uden tvivl de færreste, der ville blive krænkede af sådan en fuld klamfætter og derfor går livet videre. Som sagt tror jeg at de fleste kvinder har prøvet tilsvarende uden at gå i stykker eller blive bange for ham den klamme (så længe man ikke er alene med ham)

Men det gør ikke at adfærden er ok - og når det er i et magtforhold, må det have konsekvenser.
    Eller at man som kvinde bliver en bange lille mus...

• #267   16. okt 2020 Er det slet ingen af jer, der har haft bekendte, som er et rigtig fint menneske ædru, men som man holder kæmpe afstand fra, når han (m/k) er fuld.
    (Kender faktisk et kvindeligt eksemplar, det er ligeså bøvlet - men uden konsekvenser for det ædru forhold)

• #268   16. okt 2020 Er det ok for en leder at gramse på en underordnet?

Hva’? Hvad i alverden får dig til at udlede dét, af det jeg skriver? smiley Det er vist en gigantisk stråmand, og dem plejer du ellers ikke at have meget til overs for smiley

• #269   16. okt 2020 Arj hold nu op - stråmanden er din, jeg skriver ikke at du skriver det.
    Jeg spørger!
    Det er et spørgsmål, ikke en konstatering af din holdning..
    Jeeeez!!!

• #271   16. okt 2020 John han har garanteret ikke uret...

Derfor er detaljerne ikke særlig relevante for andet end sladderværdien.
    Den principielle diskussion er til gengæld.

Også diskussionen om, hvorvidt man som "offer" for en eller anden grad af krænkelse eller grænseoverskridelse bør opføre sig på en bestemt måde - eller ikke opføre sig på en bestemt måde...
    Det er interessant.

• #272   16. okt 2020 Men hvorfor så stille verdens mest overflødige spørgsmål? Du kunne lige så godt spørge om det er ok at banke sine ansatte smiley

• #273   16. okt 2020 Jamen A, det ER uklart. Det lyder logisk, men det er det jo ikke.
    Det er et ton af mennesker, der mener det er langt under bagatelgrænsen og jeg kan ikke læse ud af indlæggene før mit, om det er det, der menes.

For mig er det over grænsen - også selvom hun ikke går i stykker.

Igen vil jeg sige - det der krænkeord er uanvendeligt i diskussionen fordi vi lægger noget forskelligt i det og følelsen er dybt subjektivt.
    Derfor forsøger jeg at hive fat i det principielle....

• #276   16. okt 2020 Selvfølgelig vidste de det allesammen.
    Det er så tyndt at de forsøger at ansvarsfralægge...

Og så sidder jeg her og dukker mig for jeg forsøgte ikke at standse den førnævnte kvinde, bare skærme diverse mænd, herunder min egen....

Sådan er det med dobbeltmoral, det er altid sværere, når man selv sidder i saksen, end når man ser på andre, der gør...

• #279   16. okt 2020 John, kærlig er godt smiley
    Men det skal stoppe der smiley
    Det er ikke kærligt, når det ikke er gensidigt.

• #280   16. okt 2020 Feminismen sande ansigt bliver i det mindste udstillet for fuld skrue!

Jeg elsker det her, det er som en gave der bare bliver bedre og bedre. smiley

• #282   16. okt 2020 Hvad Trump har med sagen at gøre ved jeg ikke.

Men jeg at feminisme er klamt og imod ligestilling.

Det er jo cremen af feministerne på borgen der folder sig ud lige nu. Nyd det dog medmindre du selv tilhører den forældede ideologi.

• #284   16. okt 2020 @Isabelle.
    Feminisme er blevet et skældsord, og har været det i lang tid. Det er kun feminster der ikke selv har erkendt det. smiley

Jo, det er feminsme du ser for fuld udblæsning lige nu på borgen! Selv afgående radikale lægger ikke skjul på det. Feminisme er magt liderlighed, og det er det vi alle for at se lige nu.

Det er næsten smukt i mine øjne at opleve!

Det eneste jeg savner i alt det her, er ultra mandehaderen Karen Melchior-

Men måske gemmer man det bedste til sidst? smiley

• #286   16. okt 2020 @Isabelle,
    Det er skuffende så dårlig du er til at argumentere. smiley

Du kan selv google feminisme og skældsord, og selv du vil opdage, at der er faktisk skrevet mange artikler om, hvorfor feminisme er blevet til et skældsord.

Sådan er det!. Så det er ikke mig der gentager noget, det er et faktum, som kun feminster stædigt benægter.

• #287   16. okt 2020 Og så siger nogle at kvindefrigørelse er noget, der hører fortiden til smiley
    Ingen tvivl om, at der stadig er lommer med temmeligt forældet kvindesyn her og der smiley

Det viser sig i denne tid, det er rigtig fint.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#288   16. okt 2020 Sandheden er ilde hørt. Martin har helt ret. Det har intet med hvilket kvindesyn man har.

Det har noget med de undersøgelser man har lavet. Her viser det sig at mange ser ordet som noget negativ. Mange kvinder vil ikke have det på sig.

• #289   16. okt 2020 Og prøv så lige at overvej en gang til, om det ikke netop fortæller noget om, at vi ikke er i mål...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#290   16. okt 2020 Det er dig som sætter det i den sammenhæng. Du aner intet om hvad holdninger folk har ud fra at de forbinder lige det ord negativ.

• #291   16. okt 2020 Jeg synes egentlig ikke det er så interessant, hvad folk synes om og forbinder med et ord.

Det er til gengæld interessant at kigge lidt på substansen bag ordet..

• #293   16. okt 2020 Jeg har skrevet at jeg finder ideologien dybt krænkende for ligestillingen.

Så for mig, er en feminist helt på linje med alle andre former for ekstremisme. Derfor hygger med med de Radikales enorme fald lige pt! smiley

Feminisme havde sin berettigelse indtil til den krængede og begyndte af favoriserer det kvindelige køn. Det ser vi jo mange grimme eksempler på, at feminister er begyndt at udnytte på det groveste.

Derfor er der jo også opstået mange nye grupper, hvor man går ind for det der kaldes reel ligestilling. Det er jeg jo meget stor tilhænger af! Det er jo en af de nye bevægelser på området, som støttes af både mænd og kvinder sjovt nok.

Der går nok et par år endnu, inden at flertallet ender der, og feminismen begynder at ses som værende forældet også blandt kvinder der ser sig selv som feminster i dag.

Karen typerne vil som sædvanligt være de sidste der skifter holdning.

Det er en spændende tid vi går i møde, men så absolut positiv i mine øjne. Uden tvivl er alt det der foregår nu, godt for at få dræbt sexisme og feminisme.

• #295   16. okt 2020 Jeg er feminist i ordets oprindelige forstand, jeg går ind for ligestilling, ligeløn og lige muligheder for kønnene - at nogle så opfatter ordet forkert er sørgeligt.

Angående det Radikale Venstre - så kan jeg ikke fordrage nogle af de kvinder, der er omtalt i sangen her - de er dybt utroværdige og har charmet med MØ for at komme til tops, nu dolker de ham så i ryggen - meget ulækkert for alles vedkommende.

De eneste jeg har tiltro til i det parti er Ida Auken og Jens Rhode. Martin Lidegaardstoler jeg heller ikke på, han er bitter.

• #296   16. okt 2020 Jeg er næsten enig med dig Kennelmutter. Dog tror jeg ikke, at Lidegård forbliver bitter. Han er lige blevet pisset op og ned ad ryggen. Det skal lige tørre, så er han på banen igen. Han er pragmatiker smiley

• #297   16. okt 2020 Det er da direkte retarderet at sætte lighedstegn mellem det der sker i RV nu, og feminisme smiley

At jeg er kvinde, gør mig ikke til feminist. Det betyder omvendt heller ikke, at fulde mænd må rage på mig. At jeg ikke dør af at blive raget på, gør det ikke ok.

Virkelig retarderet!!!

• #299   16. okt 2020 A med Bom.
    Jamen så er der en del retaderede mennesker derude lige pt.

Men glæd dig over du ikke er en af dem. smiley

• #300   16. okt 2020 synes nu det er tankevækkende at man ikke har gjort mere for at komme af med ham før når der nu fx angiveligt er en sms fra Sofie til Ida hvori der skrives at de jo da har small talket til fester om at manden var "klam" ... at en ledelse har siddet den opfattelse overhørig i flere år fordi manden i deres øjne var god for partiet det er sgu for meget magt-begær for mig ... specielt et parti der gerne vil være "rent", på den anden side vil de også gerne være rummelige, det er måske så det, det dækker smiley smiley smiley

• #301   16. okt 2020 MØ var vist bare starten!

Spændende at se hvor mange hoveder der skal rulle i den næste tid!

https://www.bt.dk/politik/henrik-qvortrup-frank-jensens-sexismesag-belaster-mette-frederiksen

• #302   17. okt 2020 Jeg vil anbefale MØ at skifte til socialdemokratiet. Der vil han få frie hænder. Det er jeg sikker på. Der tager man den slags med et smil, og så skal Jeppe og Frank virkelig tage sig sammen. Ellers bliver de friske piger taget.

• #305   17. okt 2020 @John,
    Det har du også ret i, men jeg tror reelt ikke at det er de kvinder der skaber problemer ved en afvisning.

Men du kan naturligvis have ret, for en hjerne er ret dårlig til at huske hvad det reelt skete efter kort tid. Plus at nogen gange så retter hjernen tingene ind til hvad der passer bedst ind i nuværende situation.

Venter en person så med at klage efter 10 år! Ja, så er det meget der forsvundet eller rettet til. Det gælder så desværre begge parter.

Derfor er flere psykologer jo også ude sige, at man skal passe meget på. hvad man reelt tror er sandheden.

Der har medierne egentligt været gode! De sager jeg har læst om, har der været øjenvidner på.

• #306   17. okt 2020 Martin: Mindst 3 af de kvinder som MØ har haft hænderne på klagede ikke først efter 10 år. De klagede da det lige var sket, og hver gang, fik hans chefer det begravet. De HAR altså prøvet, at gøre noget ved det. Men da de oplevede det yderligere overgreb (at blive negligeret), så bruger de selvf. muligheden nu for endeligt at blive hørt. De sidste sager er ikke 10 år gamle, de er fra 2016-2019, som jeg læser det.
    Og de blev først gravet frem, da han endelig selv stod frem med dem.

Den er efterhånden for tynd, den med at give kvinderne skylden pga. forældet sag ... den holder ikke.

• #307   17. okt 2020 @Sanne:
    Jeg bliver nogen gange lidt træt, at kvinder der forsvarer ting (som om jeg er retaderet) som jeg netop påpeger!

Hvad er det ved dette, som jeg tydeligvis formulerer forkert?

"Der har medierne egentligt været gode! De sager jeg har læst om, har der været øjenvidner på."

Jeg ved godt, at feminister påstår nu, at alle mænd er rovdyr, men vi er faktisk mange, der ikke lige synes at overgreb er i orden.

De fleste mænd jeg kender går ind for ligestilling! Det ved jeg godt at feminister ikke gør mere, men det er jo også derfor at den ideologi er døende.

Jeg fortæller endda John, at jeg ikke rigtigt tror at de kvinder der bruger deres udseende til at komme frem, bruger det som "våben" senere (men ja der findes nok kvinder som bruger deres udseende, kvinder er ikke rene som sne hele tiden, men jeg tror ikke det er et problem).

Kan jeg sige det tydligere nu?

• #309   18. okt 2020 @Isabelle.
    Nu er du ikke den skarpeste kniv i skuffen, det ved de fleste godt.

Men ligefrem at forsøge at bevise hvor uvidende man er, om et emne som fylder aviserne pt. nu er lidt pudsigt.

Jeg interesserer mig ikke engang specielt for feminisme, jeg følger bare med.

Emnet om at alle mænd som udgangspunkt skal antages at være overgrebsmænd (rovdyr), har været et stort emne, da en meget kendt feminist røg i en vild shitstorm.

Hendes argumenter er nærmest skræmmende når hun forsvarer sin holdning. Hvis man skiftede ordet mænd ud med Muslim, så ville ingen nogensinde bare turde antyde den slags! Slet slet ikke forsvare sin klamme holdning!

Men for ikke at tvære din uvidenhed rundt vil jeg give dig en chance for at bevise at du i det mindste kan finde ud af at google selv!

Nu er det 3 gang, at du prøver at tale til mig personligt, i stedet for at forsøge at debattere. Hvis du bliver ved med det barnepjat, får du lige 3 måneder på ignorer igen.

• #310   18. okt 2020 Det er jo paradoksalt, at der i en tråd som denne kommer så fine eksempler på sexisme...

Er du lidt bange for kvinder, Martin, siden du altid har brug for at træde dem lidt ned?

"Jeg kender kun én eneste ting, der er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør, som der bliver sagt!"
    ~ Kernefar om mandschauvinisme

smiley

• #311   18. okt 2020 Øh.
    Hvem forsøger at træde ned?

Hvem er det der konstant ikke kan holde sig til debatten.

Di laver da lige et flot selvmål der? smiley

Det citat er Ikke et jeg har skrevet Endsige nogensinde brugt. Hvad har det med mig at gøre. Endnu en af dine elskede og utallige stråmænd?

• #312   18. okt 2020 Jeg må give CH ret, jeg er ret sikker på, at Martin er bange for selvstændige danske kvinder, men det er han jo ikke ene om.
    Og for at falde ned på samme lave og modbydelige plan som Martin, så er det nok de mænd der bliver nød til at importere fattige tai-hustruer, for de er jo føjelig og finder sig i alt indtil den dag de kan skilles uden at sendes hjem, for almindelige kvinder kan ikke holde dem ud.

• #314   18. okt 2020 Jeg læste lige den her artikel af Løkke.
    Den er nu ikke helt ved siden af.

https://www.bt.dk/debat/lars-loekke-hvornaar-vender-mediestroemmen?fbclid=IwAR3nLxMKgMSM8E1zW69Bdiovg9CjKYesMWhlwLB1cdGDKWYAg-Lq3O8ZYMc

• #315   18. okt 2020 Det, det er så trist ved mediernes nuværende personfokus er præcis det, som Sofie Linde havde som argument for ikke at nævne navne. Det tager fuldstændig broden ud af det vigtige - kulturændringen - og puster til gengæld til sladder, bagvaskelse og den indre svinehund.

Dramaerne er der ikke brug for. Men der er brug for at alle organisationer får kigget kritisk på sig selv - og det kræver ikke pressens nærværelse.
    Løkke har jo evigt ret i, at der er masser at beskæftige sig med pt.

• #316   18. okt 2020 Det er så sjovt.

Karen typerne kan nu ikke styre deres had til en mand mere.

Alle regler ophæves, og man går Også lige den racistiske vej.

Hvor er der dog nogen, som vitterligt må have et svært liv. Men bare rolig. Jeg tilgiver jer hver gang. smiley

• #319   18. okt 2020 @Isabella.
    Enig! I øvrigt her, da du tydeligvis ikke har kunne google dig frem til sagen.

Jeg formoder ikke at du ved, hvem Karmel80 er. Men det er faktisk en af de mest toneangivende Feminister vi har i DK. I øvrigt også en tone angivende Radikal politiker.

Hun har en stor indflydelse på dette emne (hun en ikke bare en Martin eller Karen på HG), hun har indflydelse og bruger den), og er beundret af mange kvinder og mænd.

Men hun er tippet over til had. Ligesom som mange andre toneangivende feminister.

Jeg kunne komme på mange eksempler, hvorfor der mange mænd og kvinder der siger stop! Nu må der være en grænse.

En Karen type som dig ved naturligvis ikke den slags. Det er jeg godt klar over. Men nu har jeg da hjulpet dig!

Der er skrevet mange artikler og endda lavet radio indslag på P1 om emnet. Her beklager hun ikke at hun tweetede det indslag. Nej, hun forsvarer det. Nu går journalisten forsigtigt til værks, men alligevel hæves tonen undervejs! Vildt sjovt!

Det er blevet gak gak! Derfor taler flere om reel ligestilling. Reel Ligestilling er nemlig ikke baseret på køn eller tager udgangspunkt i at kvinden altid er undertrykt.

Den tager bare udgangspunkt i ligestilling for alle uanset køn! Så slipper man nemlig for det mand/kvinde problem der automatisk er indbygget i feminisme grundet ideologiens udgangspunkt.

Det er god viden jeg forærer dig her! Hvem er nu en tom tønde? smiley smiley

profilbillede
  • #320   18. okt 2020 Og pointen fra før står bare stærkere og stærkere smiley

• #322   18. okt 2020 Igen.

To Karen typer der kan to ting.

Forsøge at latterliggøre eller lave en lille omgang whatsboutisme.

Intet faktuelt evnes at kommenteres. Fakta forkastes med latterliggørelse. Virkligheden kan ikke absorberes eller måske vil ikke accepteres.

Det jeg ved er. At hver Karen bliver sur på mig, er der nogen der lærer lidt. For jeg forholder mig jo bare feministers ord.

Det har i tydeligvis ret svært ved. Det kan jeg godt forstå. For det er da klamme ord der kommer ud nu.

Mænd er rovdyr og skal behandles der efter. Hvad i alt verden sker der?

• #323   18. okt 2020 Trist tråden udvikler sig til personangreb - lad os nu gå efter bolden - sagens kerne.

Jeg er enig med CH i, at det gode ved alt dette her er, at der nu er mange organisationer, der skal se indad og skal have ændret på nogle kulturer, og der skal laves nogle politikker for, hvordan man opfører sig på en arbejdsplads elelr i en organisation, så nogle ikke udnytter deres magt.

Jeg håber også, at alle landets kvinder nu får øjenene op for, at man ikke skal finde sig i hvad som helst - sig fra, find jer ikke i overreb, find jer ikke i krænkelser - det gælder iøvrigt også de mænd der udsættes for det.

• #324   18. okt 2020 Adminbesked : Jeg er sengeliggende og kan ikke komme på adminsiden fra min telefon , derfor kan jeg ikke slette mm. Men jeg henstiller til at I dropper alle de der personangreb , det er simpelthen ikke klædeligt for hverken den ene eller den anden !

• #325   18. okt 2020 øv Rikke, god bedring ...

Og mon ikke Radikale får en ordentlig lussing ved næste valg, hvis de i det hele taget består som en helt parti så længe..Hr Lidegaard synes ikke sådan lige at få til at have fælles fodslaV ...

For øvrigt ad Ida Auken, og nu MØ og andre, jeg synes det er forkasteligt så længe en MF´er kan være sygemeldt på fuld løn uden der sker noget, det kan de vel nærmest til næste valg

• #326   18. okt 2020 Ok, ingen personangreb. Fedt! Jeg elsker jo debatten.

Jeg er så til gengæld næsten også enig med Kennelmor.

Det er så fedt at alle organisationer kigger indad, og får fjernet sexovergreb/antydninger.

Selv i vores lille virksomheds afdeling har vi lavet en anonym anmeldelse mulighed. Ikke baseret på køn, men baseret på at ingen skal chikaneres uanset hvad og hvilken magtstruktur der tales om.

Det fede bliver når vi om kort tid ikke skal sige, at det gælder ikke kun for kvinder og Nærmest “undeskyld for at de overhovedet eksister” også mænd.

Det er idioti at skulle tilføje køn på en debat chikane og overgreb.

Ingen skal mishandles om de er kvinde, mand eller til de andre 72 køn som nogen mener eksister. Det er så ringe at dette overhovedet er en debat emne. Ligestilling til alle tak. Reel ligestilling. Tak.

Får folk tæsk skal de have psykolog hjælp. Ikke kun kvinder som det lige er vedtaget af Folketinget. Mennesker der får tæsk skal have hjælp uanset køn!

Reel ligestilling tak!

Det er da det mest fair i verden. Man skal have had til det andet køn for at forsvare andre ideologier.

Så jeg er kæmpe fan af processen der i gang lige nu. Det er godt for alle på længere sigt!

• #327   18. okt 2020 De Radikale fik styr på tingene!

Freden varede lige lang tid som det tog Sofie at tale ud.

Så satte ML ind meget uldne kommentar. Stærkt gået! Han var forbavsende kold!

Jeg glæder mig over, at det her er langt fra slut. smiley

• #328   19. okt 2020 Og nu overtager S så rampelyset, hvor Frank Jensen står og fumler - hændervridende - og mener, at han bør tilgives alle de overgreb han har lavet de sidste mange år.
    Jeppe K gik fri, nu også Frank J - og statsministeren er tavs som graven - haleluja det kører for S

• #329   19. okt 2020 Men.... er det noget andet, vi vil da?
    At alle, der har opført sig upassende siden tidernes morgen, får frataget ansvarserhverv?
    Det ville være et ret voldsomt poseryst.

Hvad politikere angår er der et eneste parameter, der tæller - man sidder der kun, hvis andre vil have at man sidder der.
    Det kræver opbakning fra både kolleger og vælgere, det er derfra mandatet kommer.

Så kan alle os, der ikke stemmer på partiet egentlig slå os nok så meget i tøjret, sådan er demokratiet.

Og så vil jeg sige - med denne personfiksering, det er kommet - der er vel ikke nogen, der tror, at der er partier, der går fri af personer, der har udøvet magtmisbrug og upassende opførsel i festligt lag?
    At de går under radaren nu, betyder ikke at de er rene som sne.

Uanset parti og farve, så er enkeltpersonerne dybt uinteressante og det er de enkelte episoder også. (Overgreb skal naturligvis til domstolene, det er ikke det, jeg taler om her)
    Det er torskedumt at bruge det her momentum til at skue bagud og straffe syndere, der fulgte nu forældede normer, i stedet for til bruge det til at få defineret nogle normer, hvor grænseoverskridelser og upassende adfærd forebygges i højere grad end udpeges.

Hvis alle MØ'er og FJ'er skal udstilles og straffes offentligt, bliver der edderbankme travlt ved skafottet...

• #330   19. okt 2020 Lige en højtstående politiker, vil jeg nok mene, må tage konsekvensen, når det drejer sig om årelangt misbrugt af sin magt - også set i lyset af, at samme partis ligestillingsminister før har udtalt, at der er nul tolerance i partiet overfor krænkende adfærd.

Men det er bare S i en nøddeskal, man har et standpunkt .....

• #332   19. okt 2020 Socialdemokratiet er bare korrumperet magtfuldkommenhed i højeste potens, så intet nyt der. Børnenes minister har sikret sex til 15årige piger og frie hænder i partiet.

• #333   19. okt 2020 Jeg tror egentlig også der er noget interessant i at forske lidt i, hvilke årsager kvinderne har til at stå frem.
    Jeg påstår stadig, at det er de få kvinder, der ikke har prøvet det her.
    Men det er også ekstremt få, der synes, de vil dele de oplevelser.

Jeg er med på, at mange spekulerer i, at de, der gør det vil have opmærksomhed, indflydelse, hævn og andet usympatisk.
    Men mon ikke, der ligger mere i det..

Beviser, måske. For hvor mange har ikke slået det her hen som kællingesnak? Især omkring sidste Meeto-bølge.
    Og da Linde lagde ud, skreg det halve DK: Navn på, ellers er det ikke sket.

Og nu kommer der navne. Og nu ryger den gode debat fløjten.
    Stille selvransagelse er blevet erstattet af lettede pegefingre mod ugens offer for de hævngerrige kvinder.

Det rykker ingenting, at skyldig efter skyldig bliver sat på hjul og stejle.

Og paradoksalt nok kan vi konstaterer, at kvinder, der holder kæft om navne er kællinger og kvinder, der siger navne er kællinger....
    Og så påstår nogle at sexisme ikke eksisterer

• #334   19. okt 2020 Hvordan i alverden kan man få det til at handle om, hvilket politisk parti man tilhører? smiley Jeg vil vædde på at der er klamme mænd over alt - i alle partier, i alle typer jobs og i alle sociale lag.

Med hensyn til Frank Jensen, så forstår jeg ikke hvorfor det giver ballade i dag. De ting han gjorde var fremme dengang, og så burde den skid være slået. Det bliver hverken værre eller bedre af at blive trukket frem i lyset igen.

Jeg synes der mangler noget perspektiv i hele debatten. Nej, det er ikke ok at være en klammert, men det er sgu heller ikke ok at trække gamle historier frem og kræve fornyet straf. Og måske skal man også overveje om ikke straffen bør stå mål med forbrydelsen smiley

• #335   19. okt 2020 Nemlig, A. Lige nu handler det ikke om, hvilke partier, der har klammerter på stolene, men om, hvem, der kan skjule det bedst...

Det her har ingen farve overhovedet..Det er overalt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#336   19. okt 2020 Klamme mænd. Vi kvinder har dit og dat. Ikke underlig man bliver træt.

• #337   19. okt 2020 Og ikke underligt, at man er nødt til at blive ved med at presse på, for virkelig mange vil gerne fortsætte med at tie det ihjel.

• #338   19. okt 2020 Max, klammerter findes også blandt kvinder smiley

Altså, jeg er virkelig glad for at jeg er én af de her kvinder på 40+ , som tilsyneladende ikke forstår hvad det her går ud på. For hvis jeg var 20 år yngre, og havde gjort i dag hvad jeg gjorde da jeg var ung, så ville jeg være en af de klammerter der omtales smiley

Tiden var en anden da jeg var ung, og det er jeg glad for. Uden at vide det, så tror jeg ikke at nogle af de mange mænd jeg har "krænket" følte eller føler sig krænket over det i dag. Og det er meget, meget få ting jeg føler mig krænket over.

• #339   19. okt 2020 CH, hvad er det man vil tie ihjel?

• #340   19. okt 2020 Når jeg her til morgen lige scanner SoMe så er to tredjedele af indlæggene med ca det samme indhold. Essensen er: vi gider ikke at høre om det, hold mund og klap klammerten en i stedet.

Altså fortsætte som altid - i en kultur, hvor folk som FJ har haft mulighed for igen og igen at have fingrene for langt fremme i kraft af sin magtposition.

Virkelig mange ønsker bare at det her går væk igen.
    Altså tie det ihjel. Problemet er, at det ikke er gramseriet, der forsvinder, men debatten om det - og dermed ændringen.

• #341   19. okt 2020 Det er jo lidt svært for mig (og måske også andre her på HG?) at vide hvad du ser på dine sociale medier, CH.

Jeg oplever ikke at folk vil tie det ihjel, men at folk bliver lidt trætte, når gamle historier hives frem som nutidige skandaler. For mit vedkommende forstår jeg ikke historien om Frank Jensen. Hans handlinger blev diskuteret (på forsiden af morgenaviserne) da de skete, og han undskyldte. Hvorfor skal det så debatteres igen, og med krav om straf?

• #342   19. okt 2020 Max udtrykte præcis den holdning, derfor indkægget..

Og jeg forstår det luge så lidt som du gør med FJ.
    Han har gjort det alle dage, alle ved det.

HAN er uinteressant. Men det er rigtig interessant at finde ud af, hvad årsagerne er til, at alle har accepteret det gennem alle de år.

Jeg har ikke brug for navne og store konsekvenser for ting, der foregik i fortiden, hvor det her var normalt.

Men det er jo desværre mange, der vil have navne og beviser og det får de så...

• #343   19. okt 2020 Det undrer mig en del, at jeg stort set er den eneste i nærværende tråd, som ser det største problem i Jeppe Kofods overgreb på en ung pige. Et overgreb, der teknisk set var kriminelt. Den handling står helt i skyggen af MØ's vandrende fingre og FJ's klammerier.

• #344   19. okt 2020 Søren, det må hans egne og partiets vælgere jo reagere på.

• #347   19. okt 2020 En observartion - og nej, den kommer ikke kun fra denne tråd.

Det er pudsigt at se, at rigtig mange mænd reagerer stærkt på Kofod og mindre stærkt på klamme pilfingre - og kvinder relativt afslappet på Kofod og mindre afslappet på pilfingrene.
    Gad vide, hvad der ligger i det?

• #348   19. okt 2020 Pigen var over den kriminelle lavalder, så kriminelt var Jeppes sex med hende vel næppe?

Isabelle, det er næppe relevant, at pigen var over den kriminelle lavalder, eftersom hun ikke gjorde noget kriminelt. Den seksuelle lavalder er noget andet smiley

• #349   19. okt 2020 Isabelle
    Det undrer mig, at du som lærer ikke er bekendt med indholdet i Straffelovens § 223.

"Den, som har samleje med en person under 18 år, der er den skyldiges stedbarn eller plejebarn eller er betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse, straffes med fængsel indtil 4 år.
    Stk. 2. Med samme straf anses den, som under groft misbrug af en på alder og erfaring beroende overlegenhed forfører en person under 18 år til samleje."

• #350   19. okt 2020 Jeg er ked af, at jeg bevæger mig lidt ind på A's område - ja og frk. Jensens smiley

• #351   19. okt 2020 Faktum er også, at der blev rejst sigtelse og den faldt.

• #352   19. okt 2020 smiley smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#353   19. okt 2020 CH. Hvor mange stråmænd er du snart oppe på.

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at man skal tie det ihjel. Jeg har skrevet at man bliver træt af den måde mange kvinder har debatten på.

Man vil gøre det til en kamp om køn. Det er det ikke.

• #354   19. okt 2020 Søren, i deliktet i stk. 2 ligger jo et over/underordnelsesforhold, hvor den overordnede i kraft af sin position har forført den mindreårige. Bestemmelsens hovedformål er lærer/elev, chef/ansat.

Hvad var Kofods rolle dengang?

• #357   19. okt 2020 Jeg tænker mere, det handler om at definitionen på seksuelle handlinger er meget bredere for kvinder end for mænd, John.

• #358   19. okt 2020 A
    Såvidt jeg husker, så var Kofod engageret til at holde et oplæg af en eller anden slags til et DSU-seminar. Altså var han en slags underviser. Under alle omstændigheder var/er han klam som få.

• #360   19. okt 2020 Enig, John. Alkohol er i den grad en medspiller.

• #361   19. okt 2020 Oplægsholder er vist ikke nok til at smide det under den bestemmelse. Hvilket nok også var grund til at sagen faldt.

Hvis der blev rejst sigtelse og den blev droppet, så er det jo det. Klamt, ja, men ikke kriminelt.

Og sådan HELT forsigtigt - uanset alder på begge parter, så er det ikke kriminelt, når den ene part fortryder akten efter det er sket.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#363   19. okt 2020 Morten har vil heller ikke gjort noget kriminnelt. Kan man ikke opføre sig ordentlig må det have konsekvenser. Har man så dårlig dømmekraft som Kofod må man selvfølgelig være færdig.

• #365   19. okt 2020 Max, jeg er enig i, at det ikke er en kamp om køn og det tror jeg egentlig jeg har påpeget et utal af gange i denne tråd. Det her handler om en rådden kultur, som både mænd og kvinder er ofre for.
    Faktum er, at det langt oftere er kvinder i en underordnet position, der pilles på af mænd i en overordnet situation. At man erkender det betyder ikke at det ikke forekommer at kvinder piller på mænd, tilegner sig seksuelle ydelser i bytte for et step op ad stigen og benytter seksualitet til samme, når hun selv skal op.

Men ærligt talt. SKAL der sådan en disclaimer ind ved hver et indlæg?
    Kan vi ikke blive enige om, at det er kulturen, der er problematisk og ikke kønnene?
    Og så måske lade der være underliggende fra nu af?
    Eller skal der stå offer M/K og krænker M/K i alle indlæg? Og han/hun/hen?

• #366   19. okt 2020 Frank Jensen ryger, det er jeg ikke i tvivl om. Han har aldrig ændret sig, lavet et utal af klamme handlinger over flere årtier.
    Hvis Kofod ryger, er det kun på grund af FJ.

• #367   19. okt 2020 Nå, FJ indkalder til pressemøde, mon ikke han forlænger efterårsferien efter bossens ytringer i breaking her til morgen. Tænker han er blevet stærkt opfordret.

• #368   19. okt 2020 Man ofrer en gramser for en voldtægtsmand.
    Nice!

• #369   19. okt 2020 Søren hvem har voldtaget nogle? Det tænker jeg de var blevet dømt for?

• #370   19. okt 2020 Personligt ville jeg langt foretrække Kofod i festligt lag end Jensen og Østergård. De to sidste har intet fattet og er fortsat.

Kofod har en sag og har holdt sin sti ren og har talt offentligt om det.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#371   19. okt 2020 CH. Man kunne jo skrive at mange oplever. Altså ikke kun kvinder. At der er mange klamme personer. Altså ikke kun mænd.

• #372   19. okt 2020 Max, kan vi ikke lade det være underforstået fra nu af? Det er der jo ingen uenighed om.
    Det er til gengæld bøvlet at skrive i alle indlæg.

Kommentér på:
Morten Østergaard er gået af

Annonce