28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.354
Fugle og hund? Fugle og hund?
Først og fremmest er det på ingen måde fordi jeg har planer om at få en fugl. Vi har rigeligt at se til med hundehvalp, 2 voksne og Hamsterne. Men jeg har længe fulgt en på Youtube der har og træner papegøjer og hun har også en lille undulat, og synes det er så fascinerende og spændende med alt hvad man kan lære dem og det forhold hun har til sine.
Derfor kom jeg til at tænke på om der var nogen der har erfaring med at have fugle indendørs som også er ude af buret for at flyve frit og osv, og samtidig have hund?
Hvis jeg en dag ude i fremtiden skulle have en fugl, skulle den kunne komme ud og flyve rundt i huset, og være med til ting, så den ikke bare sidder i et bur og glor. Men ville det kræve at jeg tog hundene ind i et andet rum imens, eller kan man godt lære både fugl og hundene at være i samme rum. Mine hunde er jo så små, at hvis fuglen holder sig fra gulvet, så kan de ikke nå den, men ville da godt nok være ked af hvis der skete fuglen noget.
Jeg aner ikke hvordan hundene ville tage det at have en fugl. Udenfor vil Lucky rigtig gerne jagte solsorte, men de har jo også vænnet sig til hamstere og marsvin.
Jeg har et par gange haft hamstere til at rende på gulvet der er sluppet fra mig, hvor hundene ikke har vist interesse i dem og ikke gjort dem noget. Jeg ved dog ikke med teemo da jeg heldigvis ikke har haft det problem imens jeg har haft ham.
Så ja, er der nogen der har erfaring med at have både hund og fugl? Hvordan har i gjort i forhold til at lade fuglen flyve rundt og hvilken fugl har/havde i? Hvor meget var den ude? Og hvordan fungerede det?
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.368
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.447
En af foxerne og en af undulaterne var gode venner og undulaten sad tit på ryggen af hunden (pågældende foxterrier manglede ikke jagtinstinkt og fik bla en af mine legekammeraters kanin på samvittigheden
Undulater er vildt lærenemme; vores lærte mange ord og sætninger og tricks. Fx havde jeg en der kunne spille død og apportere små bolde. Belønningerne var små stykker frugt eller lækre frø.
Den sidste undulat jeg havde blev 14 år gammel og var så tam at han også kunne flyve frit udenfor; han kom altid tilbage når man kaldte på ham og fulgte mig altid tæt. Jeg tog både ham og min foxterrier med da jeg flyttede hjemmefra
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.354
Jeg tror såmænd heller ikke mine ville gøre fuglen noget. De kan godt lide fangelegen fordi de vilde fugle jo flyver væk, men det er sket op til flere gange, at vi har fugleunger i haven der endnu ikke kan flyve, og aldrig problemer med at de gør dem noget. Jeg prøver dog at få dem hjulpet ind i bedet i stedet, for der kan hundene ikke komme ind og der er mange skjulesteder, så dem og deres forældre kan få lidt mere ro, til de kan flyve
Rosa ville sikkert bare slikke på den, hvis hun kunne komme til det, det gør hun med alle dyr.
teemo er jeg mere i tvivl om, men det er fordi han er en hvalp, så han vil jo bare gerne undersøge ting, hvis vi nogensinde skal have en fugl er det først når vi ikke har hamstere mere, så der går jo ret lang tid, så til den tid er han jo voksen..
Min forlovede har haft en undulat, den sad ofte på hans skulder når han gik rundt, og snakkede meget livligt med ham.. Han vidste ikke at man skulle have to, da det var en han fik forærende. hvis vi ender med at få undulater, skal vi have 2, dog med lidt mellemrum, da jeg gerne vil gøre den første godt tam inden nr 2
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.236
Han elsker at passe dem
nov 2012
Alle mine hunde er små (under 4 kg i voksenvægt) og alle selskabshunde, så jeg tænker ikke der generelt er meget "jagt" over dem.
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 328
nov 2012
Så det er mere hvor meget den kan være ude i løbet af dagen, i forhold til om jeg bliver nødt til at lukke hundene væk imens eller om den bare kan være ude af buret imens de er der
Holly det er 2 chihuahuaer og 1 papillon. Papillonen er kun knap 5 mdr, men han har aldrig vist interesse for at jagte fugle i haven eller lign. Imens de to mindste synes det er sjovt at løbe efter dem, men de har som sagt aldrig gjort slå fugleunger noget, selvom de ikke kunne flyve væk (når jeg har været bevidst om eller fundet ud af at der er unger i haven kommer de selvfølgelig ikke derud, før jeg har sikret at ungerne er kommet væk, for ikke at stresse dem og deres forældre) ligesom ingen af dem har vist interesse for Hamsterne. Jeg har pt en hamster der går i et bur i hovedhøjde med hundene, og de kigger aldrig på ham selvom han er en aktiv lille fyr der løber rundt. (buret er et skalbur, så kun med tremmer i toppen og der kan hundene ikke komme op, så det er helt hundesikret hvis nu de fandt på det en dag)
Jeg påtænker at selve fugleburet ville komme til at være lidt oppe i højden, både for fuglen og hundenes skyld, så det udelukkende var når den var ude af buret at der kunne være en risiko.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.275
Der er helt klart raceforskelle.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.065
Spurvepapegøjerne lærte hunden meget hurtigt at holde sig fra; de er nogle hidsige bæster, som ikke går af vejen for at tage kampen op med langt større dyr, og trods deres ringe størrelse, har de et temmeligt kraftigt bid.
Med undulaterne var det lidt noget andet. De tre af undulaterne kunne nemt finde ud af at holde sig fra Gustav, men den sidste var ikke alt for kvik, så det lille fjols blev morgenmad en dag, hvor Gustav havde fået lukket ham ud af buret, før jeg stod op
Jeg synes egentlig, at det største problem var, at jeg ikke bare lige kunne åbne terrassedøren og lukke Gustav ud i haven uden at få fuglene smidt i buret først.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 82 Hunde: 2 Emner: 348 Svar: 6.087
med alternativ intelligens mener jeg totalt retardo. Flyttede man buret 1 meter til højre, så kunne han ikke finde det... han fløj gerne fra et oplyst rum ud i en bælgmørk gang... en enkelt gang flaksede han direkte igennem rummet og BONK ind i væggen (nej, hans bur havde aldrig stået derovre).. og et par gange flaksede han direkte ind i munden på hunden (not kidding) - hun spyttede ham ud, og så var det det.... han rendte gerne ind til marsvinene og hev agurk ud af munden på dem - hvorimod han blev skrækslagen hvis man satte en skive agurk ind i buret.... og mange andre totalt retardoting
maj 2016
Følger: 14 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 396
nov 2012
Jeg overvejer et stort bur alla et indendørs voliere, så de kan flyve en del rundt i buret også, i tilfælde af at de og hundene ikke helt kan finde ud af det. Men nu skal vi lige først finde ud af om det overhovedet er noget for os og så vente et par år.
Isabelle åh det har jeg også prøvet, at der pludselig sidder en solsorte unge inde i huset
Tak Natasja
Vi ved dog endnu ikke om vi overhovedet skal have fugle i fremtiden og i så fald hvilken slags papegøje vi ønsker. Umiddelbart er det nok undulat og også den jeg primært kigger på, da vi bor i rækkehus og derfor nok ikke skal købe nogle der larmer alt for meget og jeg samtidig ikke vil have en stor gøje, selvom de er så smukke.
Min forlovede synes lovebirds (dværg papegøjer) er noget så nuttede, men ud fra hvad jeg læser er det ikke et særlig godt match til os, desværre.
Vi har en aftale hos en opdrætter af undulater og nymfeparakiter om at komme på besøg da de bor et par km fra os, bare for at se om det kunne være noget for os engang i fremtiden, jeg har nemlig aldrig sådan rigtig mødt dem og håndteret dem. Jeg har set masser i voliere og den slags, men aldrig snakket med dem tamme. Så det er udelukkende en interesse der er vokset igennem internettet.
Jeg elsker mine hamstere, og troede egentligt at jeg bare skulle have nye efterhånden som de ikke er her mere, men jeg må konstatere at jeg altså bare ikke duer til at sige farvel så ofte
Jeg elsker samtidig ideen om at kunne træne små ting med fugle og at de kan blive så tamme at de kan flyve rundt i stuen og hygge hvis de har lyst. Og så elsker jeg fugle pippen, ikke når de skriger op, men de der lyde de laver når de er glade, når fuglene udenfor synger og åh altså, jeg kan bare godt lide fugle. Selvom jeg aldrig selv har haft en
Hvis jeg ikke behøvede at være realistisk overhovedet gad jeg godt have en rosa kakadue, men jeg ved godt at det er totalt urealistisk og slet ikke passer til det jeg søger. Det kræver en langt mere erfaren person og langt mere plads.
maj 2016
maj 2016
nov 2012
I forhold til køn er der vidst meget delte meninger, måske afhængig af linjer? Jeg ved det ikke, jeg har egentligt hele tiden hældt mest til hanner, fordi jeg i de fleste dyr faktisk bedst kan lide hanner, så ikke af en særlig grund.
maj 2016
Fugle og hund?