28. okt 2005 Følger: 59 Følgere: 254 Hunde: 2 Emner: 162 Svar: 5.598
Psykologhjælp Psykologhjælp
Som nogen har læst i en statusbesked, mistede jeg/vi min mors kæreste gennem de sidste 11 år.
En mand alle elskede. Jeg havde stor omgang med min mor og ham, sammen med min far. De to var bedste kammerater.
Hvert år tager vi i sommerhus sammen hvor også min ex kæreste, mine børn og børnebørn plejer at være med.
I år pga corona var det kun os " gamle"..
Vores elskede Knud dør ret voldsomt og traumatisk natten til tirsdag.
De billeder af ham, kan ingen af os få ud af hovedet oveni vores kæmpe chok og kæmpe sorg.
Ved godt tiden vil hjælpe os, men vi har brug for hjælp. Kan man må få noget fælles krisehjælp eller andet?
Skal man tage kontakt til egen læge?
jul 2009
Følger: 22 Følgere: 39 Hunde: 4 Emner: 80 Svar: 3.410
Hvis man har en sundhedsforsikring gennem sit arbejde, vil psykologhjælp ofte være en del af pakken.
Alternativt må du kontakte egen læge og høre, hvilke muligheder der er.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.470
Jeg ville finde en psykolog som er erfaren indenfor kriser og dødsfald. I skal have seperate henvisninger -men om en psykolog er villig til at tage flere ind i en gruppe er nok op til den enkelte psykolog og dennes ekspertise.
Og hvor jeg dog kondolerer
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 254 Hunde: 2 Emner: 162 Svar: 5.598
Jeg går desværre ledig og sygemeldt pga knæoperation.
Jeg må prøve at kontakte egen læge på mandag.
Jeg tror det ville være godt for os, at få det bearbejdet sammen. Ikke nok med sorgen, men også hvad vi så.
Jeg kan ikke få det til at stoppe når jeg skal sove og vågner om natten af det.
Min krop er så træt, og reagere fysisk også, med kvalme, svimmel også feber agtigt.
Vi græder og græder, hvilket er okay og en alm process. Men billederne. Ved godt de aldrig forsvinder, men vil gerne de ikke fortsætter som mareridt, sammen med de 1000 spørgsmål man har, som man bare aldrig får svar på
dec 2012
Og tror egenbetalingen er omkring 3-400kr pr gang. Det er en slat men det er vigtige penge at prioritere
okt 2005
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Men de er altså uddannet til at hjælpe folk i akut krise, de er der ikke kun for psykisk syge mm.
Er der behov for det, så er det herefter en tur forbi egen læge for at få en henvisning til psykolog - undersøg om du f.eks gennem pension, forsikring e.l. evt kan få noget af det dækket.
Og så i øvrigt de bedste tænker herfra. Det lyder som en voldsom oplevelse, og jeg synes bestemt du skal have vendt det med nogen.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.475
En anden mulighed kunne være en præst, hvis I på nogen som helst måde har et forhold til eller en tilknytning til kirken. En del præster er uddannet i krisehåndtering og bearbejdning af traumer.
Jeg ved ihvertfald at vi har nogle stykker her på Amager, der bliver kaldt ind, når der opstår kriser med behov for efterfølgende traume-bearbejdning i lufthavnen.
okt 2005
Ja det var meget traumatisk. Kan ikke lige holde ud at skrive om det lige nu. Jeg har napset mit ene barnebarn hjem og hygge lidt.
okt 2005
maj 2017
Følger: 4 Følgere: 7 Annoncer: 1 Emner: 60 Svar: 305
Prøv at tjekke din indboforsikring, for det kan være at du der igennem kan få hjælp.
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 283
En nær mig blev dræbt i en meget voldsom bilulykke med en fuld og påvirket bilist sidste år, en meget forfærdeligt og traumatisk oplevelse. Her blev nærmeste familie (mor og døtre) tilbudt noget fælles terapi hos en krisepsykolog, og forsatte i terapi hver især i en periode bagefter og under retssagen.
Jeg kan dog simpelthen ikke huske om det fælles var igennem politiet eller egen læge, men deres individuelle var gennem lægen
okt 2005
Eifos det var sådan noget jeg havde tænkt på. Vi kan sagtens fortsætte hver for sig men tror bare, at vi er nød til at bearbejde den nats mareridt sammen
Kan mærke min krop stresser vildt indeni, og de andre er lige så påvirket.
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 330
Har du tjekket din indboforsikring...?
For min dækker i tilfælde som du har beskrevet.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 9.463
okt 2005
Jeg må lige have tjekket op på min forsikring og min pension.
Har slet ikke haft de tanker. Må indrømme at hovedet køre hele tiden, men uden noget indhold. Kun sorg, savn, ubesvarede spørgsmål og trælse billeder.
Har svært ved at samle mig om noget som helst
Er vildt taknemlig for jeres svar
apr 2020
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 61
I behøver ikke en egentlig tilknytning til en præst, før i kan hente hjælp dér. Det er selvfølgelig ikke erstatning for en psykolog, men præster kan alligevel nogle tricks i den retning. Det er en stor del af deres virke, og mange har også sorggrupper.
Jeg håber på det bedste for jer alle
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Emner: 186 Svar: 10.756
Jeg ville gerne hjælpe, men det kan jeg vist desværre ikke.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.122
okt 2005
C F
Næ fik intet tilbudt udover en lidt kold læge der bla sagde, vi skal jo alle herfra og min mor og jeg sad med ansigtet malet af chok.
Vi fik lidt mere info fra en sygeplejerske der kom senere.
Men ingen hjælp til at takle det hele
okt 2005
Hans hjerne køre også på højtryk gennem natten og det bliver ikke til meget søvn.
Det er svært at hjælpe hinanden op, når ingen af os har det godt
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.501
Præsten spurgte til, om vi skulle bede en bøn i starten, men det havde jeg ikke lyst til og derfor bar resten af samtalen præg af, at vi ikke gik i den religiøse retning, men “blot” talte om tabet.
Som andre skriver, er præster vant til at møde folk i sorgen. De er selvfølgelig ikke psykologer, men de kan altså noget med at møde folk i den ubærlige sorg
Jeg var selv skeptisk og er bestemt ikke kristen andet end til jul, bryllup og barnedåb. Derfor er min anbefaling blot en personlig anbefaling
Sender alle mine varmeste tanker til jer alle i denne hårde tid
okt 2005
Tænker bare, kan en præst hjælpe med at håndtere de grimme billeder?
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.501
okt 2005
Jeg blev " enke " som 21 årig ( vi var ikke gift ) og stod alene med vores 2 årig datter. Han kørte galt på motorcykel. Også et kæmpe chok og krise, men jeg så det jo heldigvis ikke ske.
Ham har jeg sagtens kunne se billeder af osv, men jeg kan bare ikke denne gang
okt 2005
Vores sommerhusture startede vi med i 2012 og var fyldt med rutiner, som var fra Knud ??
Bla nåede vi i år ikke at få hans stegt flæsk med persillesovs, som han og min far for gjorde hvert eneste år
Jeg er helt med på, at en sorgprocessen tager tid og det er okay. Tårer bliver grædt hver eneste dag, flere gange om dagen.
Jeg ved også at billederne aldrig vil blive slettet, men ønsker ikke at have mareridt om dem mere og vil gerne have hjælp til at parkere dem et sted, hvor jeg kan leve med de er.
Jeg turde heller ikke se ham på sygehuset da jeg viste der havde været blod, og ingen var i stand til at fortælle mig hvor slem han så ud.
Men jeg havde så meget brug for at sige ordentligt farvel og sige tak og at jeg elskede ham.
Det fik jeg heldigvis gjort da han kom til kapellet. Det er jeg glad for i dag.
Ja C F det har du helt sikkert ret i. Denne læge virkede bare træt og irriteret.
nov 2019
Følger: 11 Følgere: 2 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 5 Svar: 103
Tabet af nogen man holder af, er altid sorgfyldt og trist, men oplever man døden iforb. med chok og traume, kan det virke fuldstændig lammende, og er man som I, flere der er ramt på samme måde, så er det om at få noget fælles og individuel krisehjælp, som andre også skriver.
Ingen af jer kan hjælpe hverandre, før hver enkelt har "hjulpet sig selv" (fået hjælp), så jeg håber for dig, at du har overskud nok til at finde den bedste løsning for dig og jer.
Heldigvis er der her i tråden, kommet mange fine og gode bud på, hvor og hvordan du kan søge hjælp, så i stedet jeg sender dig og dine, de bedste tanker for nu og fremadrettet.
Husk at kysse og kramme ekstra på Albert - han mærker også sorgen gennem dig, og har brug for al din kærlighed.
okt 2005
Lene jeg er enig. Jeg går i gang mandag med at søge hjælp. Lige omkring selve det som skete har vi svært ved at tale om sammen, så vi kan heller ikke hjælpe hinanden. Det skubber i den forkerte retning
Jeg er så tak nemlig for jeres hjælp. Tusind tak alle sammen ??
okt 2005
okt 2005
Jeg har haft rigtig svært ved at kontakte min læge, for at få hjælp med en henvisning. Hvorfor kan jeg ikke svare på. Men jeg har jordens dejligste veninde, der gav mig det skub jeg havde brug for, og fik det gjort. Jeg har nu fået en henvisning.
samtidig har jeg fundet ud af, at der starter en sorggruppe op i byens sognegård her i slut august. Jeg har mailet til præsten for at høre lidt om gruppen.
Nu er jeg så igang med at finde den psykolog der kan hjælpe mig. Jeg tror at oven i Knuds voldsomme død, er kommet mere op i ting fra min fortid, der måske ikke har været bearbejdet godt nok. Jeg synes jeg får det værre og værre og mine dage er fyldt med gråd.
Jeg faldt så over en som bla bruger noget som hedder EMDR behandling. Synes det lyder til at være det jeg måske kunne bruge. Men i min tågehjerne osv er ting svært for mig at tage stilling til. Måske en kunne læse det lidt igennem for mig?
https://www.emdr.dk/Hvad-er-EMDR.aspx
Og stort tak til jer alle
jan 2007
okt 2005
jan 2007
Men måske prøv at ringe til nogen stykker og spørg ludt til, hvad det egentlig er de tilbyder? Så kan man måske få en fornemmelse af, om man svinger og det virker rigtigt.
okt 2005
dec 2012
Til traumer er det som har vist sig rigtig virksomt prolonged exposure therapy... men jeg ved ikke hvor mange der udbyder det i primærsektoren...
okt 2005
Men når man sidder og søger er det godt nok svært.
Havde jeg alle penge i verden havde jeg nok besluttet hvem, men det har jeg slet slet ikke, og må bruge den henvisning jeg har fået. Men på mandag har jeg noteret nogen ned, jeg vil prøve at ringe til
Synes ikke jeg kan finde nogen med speciale i traume, og prolonged exposure therapy.
dec 2012
okt 2005
dec 2012
okt 2005
okt 2005
Ikke at det får en betydning, for denne psykolog kunne lyde som den rette trods en times kørsel hver vej.
okt 2005
Jeg startede ved en psykolog d. 25 august og har gået der 1 gang om ugen.
Jeg synes ikke helt jeg kommer længere.
Kan man godt ringe til en anden psykolog og høre hvordan de ville gribe min sag an?
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 283
okt 2005
Hun har prøvet at give mig en enkelt ting, men hun har fået at vide, at jeg ikke kan bruge den.
Men kan man godt spørge en anden psykolog om, hvordan de ville gribe mine problemer an så jeg ikke står i det samme om 1 måned?
Psykologhjælp