1.684 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Psykologhjælp Psykologhjælp

Som nogen har læst i en statusbesked, mistede jeg/vi min mors kæreste gennem de sidste 11 år.
En mand alle elskede. Jeg havde stor omgang med min mor og ham, sammen med min far. De to var bedste kammerater.
Hvert år tager vi i sommerhus sammen hvor også min ex kæreste, mine børn og børnebørn plejer at være med.
I år pga corona var det kun os " gamle"..

Vores elskede Knud dør ret voldsomt og traumatisk natten til tirsdag.

De billeder af ham, kan ingen af os få ud af hovedet oveni vores kæmpe chok og kæmpe sorg.

Ved godt tiden vil hjælpe os, men vi har brug for hjælp. Kan man må få noget fælles krisehjælp eller andet?
Skal man tage kontakt til egen læge?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Væg reol & jakke stativ 400 kr.
  • Genbrugsplads 500 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Psykologhjælp
  • #1   24. jul 2020 Kondolerer, det er bare så forfærdeligt at miste et menneske, som man holder af.
    Hvis man har en sundhedsforsikring gennem sit arbejde, vil psykologhjælp ofte være en del af pakken.
    Alternativt må du kontakte egen læge og høre, hvilke muligheder der er.

• #2   24. jul 2020 Du kan få tilskud som pårørende efter et dødsfald gennem egen læge (indenfor en vis tidsramme -der er idiotiske regler for henvisninger). Der er stadig en lille del egenbetaling.
    Jeg ville finde en psykolog som er erfaren indenfor kriser og dødsfald. I skal have seperate henvisninger -men om en psykolog er villig til at tage flere ind i en gruppe er nok op til den enkelte psykolog og dennes ekspertise.

Og hvor jeg dog kondolerer smiley det er så forfærdeligt

• #3   24. jul 2020 Tak skal i have

Jeg går desværre ledig og sygemeldt pga knæoperation.
    Jeg må prøve at kontakte egen læge på mandag.

Jeg tror det ville være godt for os, at få det bearbejdet sammen. Ikke nok med sorgen, men også hvad vi så.
    Jeg kan ikke få det til at stoppe når jeg skal sove og vågner om natten af det.
    Min krop er så træt, og reagere fysisk også, med kvalme, svimmel også feber agtigt.

Vi græder og græder, hvilket er okay og en alm process. Men billederne. Ved godt de aldrig forsvinder, men vil gerne de ikke fortsætter som mareridt, sammen med de 1000 spørgsmål man har, som man bare aldrig får svar på smiley

• #4   24. jul 2020 Du skal tale med nogen om det der.... !

Og tror egenbetalingen er omkring 3-400kr pr gang. Det er en slat men det er vigtige penge at prioritere smiley

• #5   24. jul 2020 Ja ved godt det er dyrt. Men jeg må jo finde dem. Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg har brug for det, det har vi alle sammen. Vi vil også sætte os sammen og tale om det en dag, men kan mærke, at selvom det er et fælles mareridt, så er det så svært at tale om. Derfor tror jeg det kunne være godt med en psykolog til at hjælpe os også så vi kan hjælpe hinanden. Jeg forsøger jo også at være der så meget jeg kan for min mor. Har aldrig set en være så tom i blikket.

• #7   24. jul 2020 Sådan her og nu har du mulighed for at få akut hjælp (enkeltvis eller sammen) ved at henvende jer til nærmeste psykiatriske akutmodtagelse - i vil der ikke få tilbudt psykologforløb, men har mulighed for at få tingene vendt med professionelle der kan give nogen redskaber nu og her og om nødvendigt evt et par samtaler efter det (Men som udgangspunkt er det ikke psykologforløb psykiatrien hjælper med, den del er jo desværre i privat regi).
    Men de er altså uddannet til at hjælpe folk i akut krise, de er der ikke kun for psykisk syge mm.

Er der behov for det, så er det herefter en tur forbi egen læge for at få en henvisning til psykolog - undersøg om du f.eks gennem pension, forsikring e.l. evt kan få noget af det dækket.

Og så i øvrigt de bedste tænker herfra. Det lyder som en voldsom oplevelse, og jeg synes bestemt du skal have vendt det med nogen.

• #8   24. jul 2020 Kondolerer - det må have været forfærdeligt for jer.

En anden mulighed kunne være en præst, hvis I på nogen som helst måde har et forhold til eller en tilknytning til kirken. En del præster er uddannet i krisehåndtering og bearbejdning af traumer.

Jeg ved ihvertfald at vi har nogle stykker her på Amager, der bliver kaldt ind, når der opstår kriser med behov for efterfølgende traume-bearbejdning i lufthavnen.

• #9   24. jul 2020 Tak skal i have. Jeg får lige kigget på det i nævner her i weekenden.

Ja det var meget traumatisk. Kan ikke lige holde ud at skrive om det lige nu. Jeg har napset mit ene barnebarn hjem og hygge lidt.

• #10   24. jul 2020 Vi har desværre ingen tilknytning til nogen præst smiley

• #11   24. jul 2020 Kondolerer, det lyder ikke til at have været et rart forløb.

Prøv at tjekke din indboforsikring, for det kan være at du der igennem kan få hjælp.

• #12   24. jul 2020 Jeg kondolerer, det må være forfærdeligt. Husk at passe på jer selv og hinanden i denne svære tid smiley

En nær mig blev dræbt i en meget voldsom bilulykke med en fuld og påvirket bilist sidste år, en meget forfærdeligt og traumatisk oplevelse. Her blev nærmeste familie (mor og døtre) tilbudt noget fælles terapi hos en krisepsykolog, og forsatte i terapi hver især i en periode bagefter og under retssagen.
    Jeg kan dog simpelthen ikke huske om det fælles var igennem politiet eller egen læge, men deres individuelle var gennem lægen smiley

• #13   24. jul 2020 Tak

Eifos det var sådan noget jeg havde tænkt på. Vi kan sagtens fortsætte hver for sig men tror bare, at vi er nød til at bearbejde den nats mareridt sammen smiley
    Kan mærke min krop stresser vildt indeni, og de andre er lige så påvirket.

• #14   24. jul 2020 Jeg Kondolere..
    Har du tjekket din indboforsikring...?
    For min dækker i tilfælde som du har beskrevet.

• #15   24. jul 2020 Det gør mig frygtelig ondt

• #16   24. jul 2020 Tak
    Jeg må lige have tjekket op på min forsikring og min pension.
    Har slet ikke haft de tanker. Må indrømme at hovedet køre hele tiden, men uden noget indhold. Kun sorg, savn, ubesvarede spørgsmål og trælse billeder.

Har svært ved at samle mig om noget som helst

Er vildt taknemlig for jeres svar

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 61
    #17   24. jul 2020 Kondolerer, det er en skræmmende situation.

I behøver ikke en egentlig tilknytning til en præst, før i kan hente hjælp dér. Det er selvfølgelig ikke erstatning for en psykolog, men præster kan alligevel nogle tricks i den retning. Det er en stor del af deres virke, og mange har også sorggrupper.

Jeg håber på det bedste for jer alle smiley

• #18   24. jul 2020 Jeg kondolerer og sender et stort trøstekram.
    Jeg ville gerne hjælpe, men det kan jeg vist desværre ikke.

• #19   24. jul 2020 Jeg kondolerer. Jeg er ked af i skal igennem noget så frygteligt.

• #24   25. jul 2020 Tak alle sammen

C F
    Næ fik intet tilbudt udover en lidt kold læge der bla sagde, vi skal jo alle herfra og min mor og jeg sad med ansigtet malet af chok.
    Vi fik lidt mere info fra en sygeplejerske der kom senere.
    Men ingen hjælp til at takle det hele smiley

• #25   25. jul 2020 Har lige haft min far i røret som har lidt et stort tab af en kammerat i Knud.
    Hans hjerne køre også på højtryk gennem natten og det bliver ikke til meget søvn.
    Det er svært at hjælpe hinanden op, når ingen af os har det godt smiley

• #26   25. jul 2020 Jeg har selv brugt en præst i forbindelse med et tab, jeg havde brug for at bearbejde. Må indrømme, at jeg var noget skeptisk, men efterfølgende var det faktisk en rigtig god oplevelse smiley

Præsten spurgte til, om vi skulle bede en bøn i starten, men det havde jeg ikke lyst til og derfor bar resten af samtalen præg af, at vi ikke gik i den religiøse retning, men “blot” talte om tabet.

Som andre skriver, er præster vant til at møde folk i sorgen. De er selvfølgelig ikke psykologer, men de kan altså noget med at møde folk i den ubærlige sorg smiley Derudover kan I være heldige, at I kan få besøg om relativ kort tid...for I lyder virkelig som om I har brug for en, der kan lytte til jeres sorg smiley

Jeg var selv skeptisk og er bestemt ikke kristen andet end til jul, bryllup og barnedåb. Derfor er min anbefaling blot en personlig anbefaling smiley

Sender alle mine varmeste tanker til jer alle i denne hårde tid smiley

• #27   25. jul 2020 Tak.
    Tænker bare, kan en præst hjælpe med at håndtere de grimme billeder?

• #28   25. jul 2020 Nej nok ikke de grimme billeder smiley

• #30   25. jul 2020 Ja det ville være dejligt Isabelle. Lige nu fylder alt det andet, og jeg kan slet ikke sidde og se billeder af ham endnu. Har fået tilsendt video fra dagen, hvor han sidder og smiler og griner, men kan simpelthen ikke se den. Det gør så ondt.

Jeg blev " enke " som 21 årig ( vi var ikke gift ) og stod alene med vores 2 årig datter. Han kørte galt på motorcykel. Også et kæmpe chok og krise, men jeg så det jo heldigvis ikke ske.
    Ham har jeg sagtens kunne se billeder af osv, men jeg kan bare ikke denne gang smiley

• #33   25. jul 2020 Jeg har dejlige billeder af Knud på væggen. Vi var sammen i næsten hver weekend, hvor vi enten bare hyggede alle sammen eller kørte tur ud og så lidt af vores egn
    Vores sommerhusture startede vi med i 2012 og var fyldt med rutiner, som var fra Knud ??
    Bla nåede vi i år ikke at få hans stegt flæsk med persillesovs, som han og min far for gjorde hvert eneste år smiley

Jeg er helt med på, at en sorgprocessen tager tid og det er okay. Tårer bliver grædt hver eneste dag, flere gange om dagen.
    Jeg ved også at billederne aldrig vil blive slettet, men ønsker ikke at have mareridt om dem mere og vil gerne have hjælp til at parkere dem et sted, hvor jeg kan leve med de er.

Jeg turde heller ikke se ham på sygehuset da jeg viste der havde været blod, og ingen var i stand til at fortælle mig hvor slem han så ud.
    Men jeg havde så meget brug for at sige ordentligt farvel og sige tak og at jeg elskede ham.
    Det fik jeg heldigvis gjort da han kom til kapellet. Det er jeg glad for i dag.

Ja C F det har du helt sikkert ret i. Denne læge virkede bare træt og irriteret.

• #35   25. jul 2020 Sødeste ven dog - hvor er jeg ked af det på jeres vegne smiley

Tabet af nogen man holder af, er altid sorgfyldt og trist, men oplever man døden iforb. med chok og traume, kan det virke fuldstændig lammende, og er man som I, flere der er ramt på samme måde, så er det om at få noget fælles og individuel krisehjælp, som andre også skriver.

Ingen af jer kan hjælpe hverandre, før hver enkelt har "hjulpet sig selv" (fået hjælp), så jeg håber for dig, at du har overskud nok til at finde den bedste løsning for dig og jer.
    Heldigvis er der her i tråden, kommet mange fine og gode bud på, hvor og hvordan du kan søge hjælp, så i stedet jeg sender dig og dine, de bedste tanker for nu og fremadrettet.

Husk at kysse og kramme ekstra på Albert - han mærker også sorgen gennem dig, og har brug for al din kærlighed.

• #36   25. jul 2020 Næ C F kunne godt have brugt lidt mere fra hans side smiley

Lene jeg er enig. Jeg går i gang mandag med at søge hjælp. Lige omkring selve det som skete har vi svært ved at tale om sammen, så vi kan heller ikke hjælpe hinanden. Det skubber i den forkerte retning

Jeg er så tak nemlig for jeres hjælp. Tusind tak alle sammen ??

• #38   25. jul 2020 Tusind tak ??

• #39   6. aug 2020 En lille update og et spørgsmål herfra.

Jeg har haft rigtig svært ved at kontakte min læge, for at få hjælp med en henvisning. Hvorfor kan jeg ikke svare på. Men jeg har jordens dejligste veninde, der gav mig det skub jeg havde brug for, og fik det gjort. Jeg har nu fået en henvisning.
    samtidig har jeg fundet ud af, at der starter en sorggruppe op i byens sognegård her i slut august. Jeg har mailet til præsten for at høre lidt om gruppen.

Nu er jeg så igang med at finde den psykolog der kan hjælpe mig. Jeg tror at oven i Knuds voldsomme død, er kommet mere op i ting fra min fortid, der måske ikke har været bearbejdet godt nok. Jeg synes jeg får det værre og værre og mine dage er fyldt med gråd.

Jeg faldt så over en som bla bruger noget som hedder EMDR behandling. Synes det lyder til at være det jeg måske kunne bruge. Men i min tågehjerne osv er ting svært for mig at tage stilling til. Måske en kunne læse det lidt igennem for mig?
    https://www.emdr.dk/Hvad-er-EMDR.aspx

Og stort tak til jer alle smiley

• #40   6. aug 2020 Godt du nu har udsigt til noget hjælp. Behandlingsformen kender jeg ikke og kan ikke sige noget til, men håber i hvert fald du får fundet noget, der er rigtig for dig, så du kan nå til at huske det gode og lade de grimme billeder træde i baggrunden smiley

• #41   6. aug 2020 Ja. Synes det er svært at finde den rette smiley

• #42   6. aug 2020 Det kan jeg godt forstå - jeg ville heller ikke ane hvor jeg skulle begynde.
    Men måske prøv at ringe til nogen stykker og spørg ludt til, hvad det egentlig er de tilbyder? Så kan man måske få en fornemmelse af, om man svinger og det virker rigtigt.

• #43   6. aug 2020 God ide. Det tror jeg at jeg vil prøve. Tak for tippet

• #44   7. aug 2020 Det der virker allerbedst er den kemi du har med psykologen, vær derfor ikke bange for at afslutte et forløb hvis du ikke føler i kan opbygge en god alliance smiley

Til traumer er det som har vist sig rigtig virksomt prolonged exposure therapy... men jeg ved ikke hvor mange der udbyder det i primærsektoren...

• #45   7. aug 2020 Jeg bryder også, hvis det slet ikke fungere. Det gjorde jeg faktisk dengang jeg mistede min ældste datters far.
    Men når man sidder og søger er det godt nok svært.
    Havde jeg alle penge i verden havde jeg nok besluttet hvem, men det har jeg slet slet ikke, og må bruge den henvisning jeg har fået. Men på mandag har jeg noteret nogen ned, jeg vil prøve at ringe til

Synes ikke jeg kan finde nogen med speciale i traume, og prolonged exposure therapy.

• #46   7. aug 2020 Nej det er måske egentlig også mest brugt i psykiatrien. Men jeg synes også du skal fokusere på at finde en hvis hjemmeside tiltaler dig og som du finder sympatisk når du taler med dem smiley Det er det allervigtigste

• #47   7. aug 2020 Ja jeg må prøve. Samtidig er der jo ventetider at tage hensyn til også smiley

• #48   7. aug 2020 Ja det er virkelig ikke fair det skal være sådan smiley samtidig er det SÅ svært at få ydernummer så du kan modtage henviste klienter
    smiley

• #49   7. aug 2020 Okay. Undrede mig over at ikke alle steder tog mod henvisning.

• #50   8. aug 2020 Betyder det at der bliver trukket yderlig 200 kr fra konsultationen hvis man er medlem af Danmark, udover den rabat man får med henvisning?

Ikke at det får en betydning, for denne psykolog kunne lyde som den rette trods en times kørsel hver vej.

profilbillede
  • #51   8. okt 2020 Håber i kan hjælpe mig lidt igen.
    Jeg startede ved en psykolog d. 25 august og har gået der 1 gang om ugen.
    Jeg synes ikke helt jeg kommer længere.
    Kan man godt ringe til en anden psykolog og høre hvordan de ville gribe min sag an?

• #52   9. okt 2020 Ja det synes jeg bestemt godt du kan! smiley Jeg har gået til noget psykoedukation, hvor jeg heller ikke følte der skete det store, men jeg blev rykket til en anden på det hospital og det gav super meget. De var begge mega dygtige uden tvivl, men det handler rigtigt meget om kemi tror jeg.

• #53   9. okt 2020 Føler kun får det ud af det, som jeg kan få af en veninde. Jeg mangler så meget at få nogle værktøjer.
    Hun har prøvet at give mig en enkelt ting, men hun har fået at vide, at jeg ikke kan bruge den.

Men kan man godt spørge en anden psykolog om, hvordan de ville gribe mine problemer an så jeg ikke står i det samme om 1 måned?

Kommentér på:
Psykologhjælp

Annonce