Er man stikker eller helt? Er man stikker eller helt?
Har funderet lidt over hvad man er af menneske, i en hypotetisk situation.
Der er mange der får sig en tår over tørsten i disse varme tider. Både ved nabo hygge, strand, og andre stunder.
Hypotetisk tænkt situation :
Du har formodning om at der er drukket over den tilladt mængde alkohol over en periode, lad os sige det er ved feks en nabo eller feks nogle du har observeret et offentligt sted feks en p-plads ved en dagligvarebutik.
Hvad ville du gøre i situationen? Ville du føle dig som en stikker, og blande dig uden om, eller ville du mene du bør reagere og kontakte politiet om mistanken om spiritus kørsel?
Feks i de 2 eksempler, hvor det ene er ved en nabo, og det andet er på en offentlig p-plads. Ville der være forskel på din reaktion i de her eksempler, og hvorfor?
Bemærk! Dette er tænkte eksempler, og jeg mener det er lidt en gråzone af moral og pligt.
Jeg ville personligt følge pligten i begge tilfælde, og anmelde. Men jeg ville nok i samvittigheden føle mig som en stikker, særligt ved tilfældet med naboen.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.096
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.256
De gange jeg har gjort det har det været fremmede og de var absolut synlig berusede. Jeg forsøger først med dialog og tilbyder at køre folk hjem
jeg er selv gammel spritter og ædru på 16. år så det er ikke et tabu for mig at gribe ind overfor alkohol. jeg har arbejdet med alkoholikere som vagt på mit gamle behandlingssted Tjele og gør det flere gange i ugen nu frivilligt i AA.
Jeg har aldrig oplevet en jeg kendte kører efter at have drukket. De har jo altid mig til at køre dem
men jeg kan skisme godt forstå dem der er bange for at gribe ind. er det en skide fuld type kan de blive mega ubehagelige. Jeg vil helst leve et liv uden m3n jeg kan bare ikke leve med tanken om hvis nu de pløjer en anden ihjel i den bil... Jeg er derfor nødt til at handle
men jeg var sgu helst fri. Det er vildt grænseoverskridende
jeg synes ikke man er helt eller stikker. loven forbyder det folk dør eller invalideres. Jeg oplever mig tvunget til at handle
PS har prøvet en gang hvor det var en jeg kendte. Han ville køre fra et AA møde, pissefuld i tilbagefald... men der sad en politimand på samme møde så han kom ikke en gang ud på p pladsen
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.270
Bare anmeld.
Det er jo ikke tilladt, og både for personens egen skyld og andre, så er den slags vigtigt at få stoppet.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Jeg blev smadret til ukendelighed af en spritbilist da jeg var 20 og har fået en masse men af det. Det forandrede mit liv totalt og gav mig et ton af permanente begrænsninger.
Jeg anmelder spritbilister jævnligt, når jeg møder dem på vejene.
Men jeg har aldrig anmeldt nogen, jeg har været i selskab med, trods det står helt klart at nogen har drukket for meget til at køre.
Det er ekstremt konfliktfyldt for mig...
Og jeg kan konstatere, at det samme gælder for de fleste andre, for der er ingen i de omtalte selskaber, der gør noget.
Jeg tror det er et monster tabu det her, og de færreste har lyst til at indrømme manglende handlekraft i forhold til det her.
apr 2018
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.104
Var det nogle jeg ikke kendte ville jeg bare kontakte politiet
aug 2006
Ingen konflikt der.
Men det bliver noget heeeelt andet (for mig) med en bekendt... også en perifær bekendt.
Jeg aner ikke hvorfor, jeg har om nogen grund til at vide, hvad konsekvensen kan være...
Både fra mig selv og fra et barn i min familie der blev kørt ihjel af en spritbilist.
aug 2006
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.529
aug 2006
Det ser nærmest ud som om, det ikke er noget folk oplever og derfor ikke har praktisk erfaring med dilemmaet.
Det må jeg indrømme at jeg gerne vil sætte spørgsmålstegn ved
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.848
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
CH - det er ret sjælden jeg får alkohol eller er i selskaber, hvor der bliver drukket udover en enkelt øl (og det ville jeg trods alt ikke ringe til politiet for), så dermed er det altså heller ikke et valg jeg mindes at have skullet tage som voksen - som teenager er jeg dog stødt på det flere gange. Og meldte det ikke dengang.
Jeg går ud fra, at der er andre, der er i samme båd - de oplever det ikke, fordi der ikke drikkes nævneværdigt i omgangskredsen. Det er der vel ikke noget underligt ved?
I forbindelse med arbejde har jeg dog adskillige gange oplevet, at nogen kom til afrusning inden de havde abstinenser (dvs stadig berusede) og derfor blev sendt hjem... Det ved man jo godt, at de med 99% sikkerhed er kørende, hvis ikke i bil, så på scooter/knallert.
Det er for mig helt uforståeligt, at der ikke blev gjort klart, at der ville blive ringet til politiet, hvis de kørte derfra. Men det var en ledelsesbeslutning, at det ville man ikke, fordi de så formentligt så ville blive væk, selvom de havde brug for hjælp.
Jeg har jævnligt talt med min daværende leder om dette, men svaret var det samme... DET havde jeg det svært med - de kom jo jævnligt med promiller over 3.
aug 2006
Jeg tror det bliver svært at finde en voksen dansker, som ikke har været i den situation - også mere end en gang. Også selvom de i hverdagen ikke omgås mennesker, der drikker det store.....
Jeg har set det i stort set alle miljøer - undtagen der, hvor man ikke drikker overhovedet.
aug 2006
Men aldrig at have oplevet det - næppe....
Men det er sin sag at erkende overfor sig selv, at man er handlingslammet i en situation, hvor man godt ved, man bør handle. Så er det trods alt lettere ikke at se det.
aug 2006
Det er DET, jeg stiller spørgsmålstegn ved. Ikke at folk lever et liv uden alkohol og hvor alkohol ikke er en del af ens sociale liv...
Men at situationen kun er teoretisk for nærmest alle, DET må jeg indrømme, at jeg ikke tror på kan være sandt...
dec 2012
Jeg bor og har levet i København siden jeg var 18... og det meste af min omgangskreds har slet ikke kørekort, og af dem der har, der er det fåtallet som har en bil -og som overhovedet ville overveje at tage den med i byen når de skulle indtage alkohol.
Så jeg tror faktisk aldrig jeg har oplevet en fuld ville køre bil hjem... og kun enkelte gange cykle.
aug 2006
dec 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Så jeg kan ærligt ikke huske i mit voksenliv at være i en situation, hvor jeg skulle tage stilling til at anmelde eller ej. Det synes jeg egentlig ikke der er noget underligt i.
Om der er nogen i omgangskredsen der har kørt efter at have drukket for meget kan jeg self ikke sige med sikkerhed,men i så fald har jeg ikke vidst det.
nov 2019
Følger: 1 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 124
Det har jeg det helt fint med at have gjort. Ligeledes må jeg sige, at jeg ikke ville gå ind til en nabo og stoppe deres gæster i at sætte sig påvirket ind i en bil. Jeg er nok en kylling hvad det angår, men jeg ville i så fald hellere ringe til politiet, og så håbe på at de kunne få taget den pågældende inden der skete en ulykke.
Er det så naboens ansvar at stoppe deres besøgende, i at køre i påvirket tilstand? Og hvad nu hvis naboen selv er påvirket, og ikke tænker klart selv?
Synes der er mange svære situationer. Hvad bør man, og hvad gør man reelt. Teori og praktis hænger ikke altid sammen.
apr 2018
men jeg synes det er konfliktfyldt og overskridende... og det endda med min baggrund hvor jeg holder konfrontationer mm med folk som pårørende ønsker i behandling eller lignende... så jeg kan sagtens forstå at folk uden alkohol tæt på livet synes det er svært... Det er nogle alkoholikere og andre gange hr Jensen der denne ene gang ikke bør køre.... og jeg er bedst til den første. Jeg ville dog gribe ind hvis det skete... men jeg ville ikke bryde mig om det. Det gør jeg aldrig. dem jeg møder et mennesker der ligger ned. Vi er altid 2 og samme køn som modtageren og så fortæller vi om os selv, hvordan det var, hvad der skete og hvordan det er nu.
at gå hen og tage en nøgle et skisme en anden situation.... men som AA er er jeg bedre klædt på. men jeg kan sagtens forstå mange ser væk.... sagtens...
jeg er stor fan af den hvor man aftaler før festen hvordan man kommer hjem. Jeg kører tit folk. Det før jeg gerne. andre ædru jeg kender gider ikk men jeg er ligeglad,og vil gerne gøre folk den lille tjeneste. så har vi aftalt det før de begynder at drikke... og så ved de at de kan give den gas med sprutten
aug 2006
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 283
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
Den eneste jeg har forbudt at køre fuld, er min kæreste.
Der er sq ingen af mine venner der lytter, hvis jeg siger noget. Jeg bliver stemplet som hysterisk, når jeg ikke vil køre dem på tanken, efter en enkelt drink.
Så jeg blander mig kan ikke længere.
apr 2018
af gode grunde ved jeg ikke om du har ret
Men jeg ved at for os der selv er ædru er det ikke et tabu at italesætte, heller ikke før en fest starter, hvilket nok er den bedste løsning. og jeg ved at vi er vant til at konfrontere når vi laver 12. trin i hjem på familiens anledning. Jeg ved også at mange af os har kørt spritkørsel og derfor kan tage udgangspunkt i os selv.
og det gør at alle jeg kender som er ædru i dag, og det er ved at være noget af en stor gruppe, alle griber ind.
iflg dig er det ikke tilfældet for andre men jeg oplever at berøringsangsten er meget meget mindre for en AAer end en helt almindelig nabo eller gæst eller vært. faktisk kan vi tale om alt vedrørende vores fortid. og det kan modtageren genkende når det er en alkoholiker. Det er sådan det bla virker.
men jeg ved naturligvis kun det jeg ser og deltager i med mine ædru venner. så det ved jeg ikke om man kan få svar på...Jeg ved bare at det er et område der normalter fuld af tabu iflg rådet for Sikker trafik mfl.
og jeg ved bare at det er let for mig og dem jeg kender
at det er ubehageligt at tage en nøgle er klart. Det kan intet normalt menneske vel lide. men jeg oplever at jeg er rustet til at gøre det, fordi jeg har en indsigt som gavner dialogen.
Jeg har som sagt kun stoppet pissefulde sprittere. Det er dem jeg gør i
Jeg tror i øvrigt sagtens man kan leve uden at se spritkørsel. jeg ser alkoholikeren fordi jeg genkender ham eller hende, også bag rattet i en bil.
heldigvis for de skal da bare slet ikke køre rundt
aug 2006
Når man er pårørende er man påvirket af det på måder, der er møgkomplicerede...
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.848
Dengang vidste vi ikke bedere (og ja vi sad uden sele)
husker også et par gange han på sådanne ture "gemte" sig når han troede politiet kom kørende (han kørte ind af en vej, slukkede bilen og lyset og så skulle vi dukke os)
Vi så det jo bare som sjov dengang . Idag havde vi nok ikke syntes det var så sjovt.
apr 2018
nogle familier lærer dog at sige fra.
men det er tabu for mange. desværre. Jeg ved ikke hvad man skal gøre ved det
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.499
Jeg har anmeldt uansvarlig kørsel med mulige spritbillister og ville slet ikke tøve med at melde folk - også min egen familie, nabo eller ven, hvis jeg opdagede de var kørt afsted i beruset tilstand! Kun på den måde stoppes de! De skal selvfølgelig stoppes før, de sætter sig bag rattet.
Jeg har dog været passager ved spritkørsel, men der var jeg sgutte mange somre, og vidste ikke, hvad jeg skulle gøre (ikke mine forældre). I dag kunne jeg ikke drømme om at sætte mig ind i en bil, hvor bilisten havde fået for meget. Så hellere tilbyde at køre eller slet og ret tage nøglerne.
Heldigvis er der altid chauffør ved familiesammenkomster, fester og festlige lag. Så har heldigvis ikke stået i den situation i mange år.
Og jeg er barn af en far med alkoholproblemer, der eskalerede, da mine forældre blev skilt.
Er man stikker eller helt?