{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SU test dig selv
  • #1   9. maj 2020 Jeg døde allerede på bolig smiley

• #2   9. maj 2020 Det er vildt.... fatter ikke nogen kan

• #3   9. maj 2020 Med lån gik det fint op for mig, da jeg var på SU... jeg synes faktisk at SU'en uden lån er ret gavmild, og jeg synes det er fint man kan låne lidt ekstra hver måned, så økonomien hænger sammen. Synes det er lidt trist, at så mange mener at den skal fordobles, for det er ret unikt at man overhovedet får 5500 kr forærende for at studere...

Jeg må så tilføje, at jeg heller ikke bor i en by som København, Odense eller Århus. Men det er lejebolig priserne der er helt hen i vejret, og intet almindeligt menneske har råd til det.

• #4   9. maj 2020 Jeg ville ikke kunne alene, måske hvis jeg ikke havde 3 hunde og 6 hamstere smiley
    Men jeg levede da i et par år i Århus med 2 hunde og på et tidspunkt også 2 marsvin, hvor både jeg og min daværende kæreste var på su eller svarende til su sats, og det gik fint, men det krævede også at vi boede i ungdomsbolig eller i en 1 værelses.
    Jeg har aldrig taget lån. Men jeg var også heldig at have en mor der kunne hjælpe mig når det virkelig brændte på, og gode sygeforsikringer på hundene.

Men jeg har for nogle år siden regnet på at jeg ikke ville have råd til at bo alene i det område jeg bor i, heller ikke da jeg "kun" havde Lucky. Priserne på lejlighederne var ikke vildt høje, men når jeg så også skulle have offentlig transport til en af de større byer, ville det slet ikke kunne hænge sammen.

• #5   9. maj 2020 Jeg kan... Med lån. Jeg har 3 hunde oven i. Men der er så heller ikke ret mange penge til sjov og spas bagefter.

• #7   10. maj 2020 Det gik fint med 6 år på universitetet helt uden lån.

Jeg havde et fuldtidsstudie, udregnet til 37 timer om ugen og så arbejdede jeg ved siden af.

Stoppede min SU efter tre år for da havde jeg nok i min løn.

Boede i Albertslund og tog toget ind til byen hver dag. Synes stadig SU er helt ok i størrelse!

• #8   10. maj 2020 Hvis man finder et af de gamle kollegier udenfor Kbh kan man nok godt stadig leve for en su udelukkende, men jeg synes da det er lidt lidt..

Jeg selv fik su, 2000kr ekstra af mine forældre hver måned og arbejdede ved siden af, så løb det rundt.

• #9   10. maj 2020 Jeg er faktisk imponeret over de folk der kan leve for så lidt.

• #10   10. maj 2020 Jeg synes lige man skal huske (#3), at det ikke er noget man får forærende, eller en "gratis gave". Jeg har dælme betalt en god slat i skat af diverse løn over årene, og samtidig regner jeg da stærkt med at betale til fælleskassen når jeg bliver færdiguddannet og fuldtidsansat.

Jeg er uendeligt glad for at vi lever i så godt et land som vi gør, men det er lidt skævt at man skal være sååå ydmyg og taknemmelig for at få penge "forærende", som om det slet ikke er noget man altså (blandt meget andet) kommer til at betale tilbage til fælleskassen sammen med alle andre skatteydere i Danmark. Vi har et højt skattetryk af en grund smiley

• #11   10. maj 2020 Jeg kunne for nogle år siden... (med lån)
    Men min lejlighed er også helt ekstremt billig for en 2værelses midt i København. Der har jeg virkelig været heldig.

Nu har jeg vænnet mig til løn... og mit forbrug er væsentligt højere.. smiley (og jeg betaler af på SU lånet -et beløb højere end min husleje)

• #12   10. maj 2020 Til efteråret fylder datteren 18 år og så modtager hun hele 900kr i SU om måneden. smiley
    Det kan vel dække hendes ulykkesforsikring og rejsekort.
    Men det er vel heller ikke meningen at man skal kunne klare sig på en SU. Det er blot en støtte som man kan få når man læser. Så enten skal man spare op inden f.eks på et sabbatår eller tage et SU lån eller studiejob.
    Uddannelserne i dk er så næsten gratis.

• #13   10. maj 2020 Man kommer ihvertfald ikke langt for 5500. Eller jeg gør ihvertfald ikke. smiley

• #14   10. maj 2020 Imponerende studerende slet ikke har brug for vand og varme og el smiley
    Men ja da jeg var på su gik den til faste udgifter vedrørende boligen. Jegtog su lån som gik til andre faste udgifter som transport, mad og bøger. Og så måtte jeg arbejde mig til hyggen, fest og farver og hundens underhold.

• #15   10. maj 2020 Det har jeg kunnet irl. Jeg har studeret i København og boede på et 18 m2 kollegieværelse på Amager. Cyklede til Frederiksberg hver dag i 5 år. Havde selvfølgelig et fritidsjob ved siden af, men oparbejdede ingen studiegæld.

Nogle af tallene i det der budget er sat lidt vel højt. Deres mobilabonnement er fx dyrere end mit nuværende og jeg brugte altså heller ikke 1900 kr på mad, da jeg var alene. smiley

• #16   10. maj 2020 Min kæreste afsluttede sit studie med en studiegæld på 12000 kr. Så det var da til at overskue at afdrage på smiley

• #17   10. maj 2020 Jeg kan slet ikke forstå jeg havde råd til at drikke som jeg gjorde den gang... Det er mig en gåde i dag... ude at feste kunne jeg ikke en gang klare mig for det der

Hatten af!

• #18   10. maj 2020 Jeg har aldrig brugt SU, jeg har altid arbejdet og sparet sammen. Under begge mine uddannelser har jeg tjent min egen løn, og havde endda barn og arbejdsløs kone under den ene uddannelse, og boede den gang i ejerlejlighed og havde bil.
    Så jeg er lidt ambivalent hvad SU angår.

• #19   10. maj 2020 HL

Hehe næh, jeg var da ellers tit på fredagsbar eller kollegiebar og i byen senere smiley

• #20   10. maj 2020 Det må man sige jeg og så var smiley men i dette regnestykke har jeg jo kun lige til husleje og mad....

• #22   10. maj 2020 Jeg arbejdede en del ved siden af studiet. Havde vist 18-20 timers deltidsarbejde. Jeg havde faktisk så meget i overskud at jeg betalte ekstra ind på pension.

• #23   10. maj 2020 Jeg klarede mig i 4-5 år, hvor jeg enkelte måneder , gerne de måneder der var eksamen og jeg ikke kunne arbejde så meget, tog et lille sulån til. Ellers klarede jeg mig med 2 jobs. Jeg bor så også i Kolding - her er MEGET billigere end f.eks. meget af Sjælland, Odense og Århus.

• #25   10. maj 2020 Er boligerne ikke også blevet voldsomt dyre? Altså dem de unge bor i?

• #26   10. maj 2020 I Kolding kan man faktisk få studieboliger til lige omkring 3000 med vand og varme. Så vidt jeg kan se, er det vidst svært bare at få et værelse til den pris, mange andre steder smiley

• #27   10. maj 2020 Men der er fandme ikke langt fra 3000 og så op til 5500. For alle andre udgifter altså. Men synes altså også det er flabet som priserne stiger. Jeg bor jo fandme billigere i eget hus end mange gør til leje.

• #29   10. maj 2020 Det er jo sygt med de priser. Men det presser vel også prisen i vejret at der er rift om de boliger der er. Men man kommer bare ikke langt for 5500 så.

• #30   10. maj 2020 hvorfor er en 2 værelses sat til 7500?

jeg bor dyrt og giver kun lidt over 5000 for min 2 værelses

• #32   10. maj 2020 Jeg er glad for, at jeg bor i Frederikshavn... Vores boliger er billige. Jeg bor på 77 m2 med terrasse og lille have, for 3600 med det hele.

• #33   10. maj 2020 Wow, jeg tror jeg flytter til Frederikshavn smiley Ej, jeg bor i en forstad til Århus og er jo glad for de muligheder jeg så til gengæld har her, som jeg ikke ville have i Frederikshavn. Især uddannelsesmæssigt. Men det er da lidt vildt at tænke på, at den bolig jeg søger efter endt uddannelse er mindst dobbelt så dyr - og man kan bo langt billigere, hvis man kigger noget geografisk længere væk i landet..

• #34   10. maj 2020 Ej, hvor lækkert krølle!
    Vi bor i en 3 værelses på noget med 80 kvm, med lille altan. Vi giver 5200. Det er en "normal" pris her. smiley

• #36   10. maj 2020 Men som studerende har man jo også helt andre udgifter.
    Bor man på kollegie er el, vand, varme og tv ofte inkluderet i huslejen.
    Man spiser sammen med andre flere gange om ugen og derudover er budgettet for mad i forvejen lavt fordi man er én person.
    Man hår i byen til privatfester, på andre kollegier eller i kollegiebaren, som jo er nogle helt andre priser end at tage i byen rigtigt.

Derudover så er der mange fx forsikringsselskaber og fagforeninger som har nogle helt andre priser til studerende.
    Jeg betalte 800kr om året for alle forsikringer inkl udvidet rejse og udvidet indbo og min fagforening var gratis, a-kasse kostede 66kr i kvartalet. Så faste udgifter er jo noget helt andet.
    Derudover er der mange steder man kan få studierabat, både caféer og tøjbutikker og andet.

Det er billigere at være ung og studerende:)

• #37   10. maj 2020 Ja det er helt fantastisk. Og jeg er ikke bare heldig.. Priserne er bare noget andet her!
    Jeg er så heldig fordi jeg må have 3 hunde her smiley det er der alligevel ikke mange der vil lukke ind.

• #38   10. maj 2020 Synes det er nogle latterlige høje beløb for bolig. smiley

• #39   10. maj 2020 Ja det er sgu ikke nemt at være studerende mht. boligpriserne i de store studiebyer..

Jeg husker at mine venner og veninder der blev i Sdr.Jylland de købte huse på deres SU... mens jeg sad i en et-værelses i H.Tåstrup og åd pasta med ketchup smiley

• #40   10. maj 2020 Præcis smiley
    Jeg synes også det er helt vildt når jeg ved hvad mit hus koster smiley

• #41   10. maj 2020 Vi giver 5000 ca for 3 værelses midt i Viborg inklusiv vand og internet.

Det er helt vildt så dyrt det er for nogle studerende at finde et sted at bo... Det mener jeg godt kunne rettes op. men jeg er klar over at nogle skummer på det

• #42   10. maj 2020 Det er sindssygt med de priser. Jeg giver Ca 4300kr pr mrd for mit eget hus inkl faste udgifter som forsikring osv, men eks forbrug.
    Men ok jeg bor så også i postnr 5672, så det har også lidt at sige. Det er ikke snobsted, eller cykelafstand til uddannelsessteder.
    Men har ejet huset i halvandet år, så det er jo ikke fordi det er betalt ud. Men jeg synes det er virkeligt skidt at unge starter ud med gæld på en kvart mill eller mere, bare for at studere og for at kunne drikke, og købe Apple produkter og mærketøj.
    Moralen er tabt lidt, mht at prøve at klare sig selv og arbejde for føden. I stedet er det gået hen og blevet til "det går nok, ellers hjælper mor og far nok".
    Jeg købte min første bil kontant, da jeg havde taget mit kørekort som 18årig (kørekort havde jeg også selv betalt) for 30000kr, som jeg havde sparet sammen til mens jeg var i lære, og boede hjemme, men betalte 1/3 af min indtægt hver mrd for at bo hjemme.
    Jeg startede min kapitalpension som 16 årig? At jeg så dummede mig, og investerede hele puljen i aktier i Roskilde Bank, 95 stk aktier som endte med at have værdi på over 120000kr da jeg var 26år, og idag er 0kr værd, det var dumt. Men jeg er da ikke i gæld på det.
    Jeg tror generelt unge idag har godt af at lære, at livet er hårdt, og lån ikke er den rette vej frem mht forbrug.

• #43   10. maj 2020 Men nu hvor vi kender alt til Claus' privatøkonomiske historie....

Så er studieboliger STADIG for dyre...

• #45   10. maj 2020 #44
    Så skulle du nok vågne lidt op og se hvad og hvilken prioritering de har. Du bliver overrasket over hvor altoverskyggende det er, at man SKAL have macbook og iPhone og div.
    Og der SKAL bruges en frisør der koster 1000kr, pr mrd, samt der skal bruges, div produkter for at se smart ud.
    Jeg siger det bare, og så må man selv vurdere. Jeg har ikke ondt af studerende, og jeg har iøvrigt selv 2 børn der studerer, tjener deres egne penge, betaler deres regninger og ikke får SU.
    Så jeg tænker at de der har ondt i bagen over at jeg siger det kan lade sig gøre uden SU og SU lån, er forkælet i forvejen, og har et afsmittende forkert forbrugsmønster.
    Men klart, den nemme løsning er altid attraktiv. Det er jeg klar over. Men jeg stiller blot 2 eksempler på at det er nogle forkælet møgunger med højt forbrug og lav moral der piver, og så behøver man jo ikke at være skide sur på at jeg siger at det kan lade sig gøre uden, og de unge selv kan tjene deres indtægt.
    Min søn læser it datateknik og videre til civilingeniør. Han arbejder i Netto og ved OCC. Så gu kan det lade sig gøre, det handler om hvad forældrene og opvæksten bidrager med smiley Alt kan fejles og manipuleres. Men har man ikke fået fornuft og prioritering i rygsækken som barn/ung, ja så er det jo ikke den unges skyld af de får en dårlig start på voksenlivet... Eller?

• #47   10. maj 2020 Man vælger jo selv at bo hvor man gør. Jeg har ikke valgt min bolig efter status eller popularitet. Jeg valgte det af praktiske årsager og især fordi jeg vil bo på landet med plads og albuerum smiley er helt med på at andre gerne bo i byen tæt på alting smiley det er igen prioritering man har.

• #51   10. maj 2020 #43
    Det var et statueret eksempel! Ja undskyld jeg modbeviser at det kan lade sig gøre at leve, uden SU!

• #53   10. maj 2020 Er det kun handelsskole og lign. de tænker de studerende bruger?

der findes jo andre uddannelser end de boglige, som ikke ligger i Kbh, Aarhus osv.

• #54   10. maj 2020 #50
    Kig i et lokale med gymnasie eller anden boglig form. Så vil du nok blive overrasket over procentdelen af iPhone og Mac, som de studerende mener er nødvendigt for at kunne overleve.

• #55   10. maj 2020 Men Claus... to du efter 2-3 års forberedende uddannelse...så lige ekstra 5 års fuldtidsuddannelse med store pensa?

Og 1200... smiley :D smiley jeg har for 30-50.000 kr studiebøger stående... dem var der sært nok ikke nogen der stjal da jeg havde indbrud -de skulle bare vide.. smiley smiley

Og jeg havde sgu ikke nogen macbook, endsige en tablet mens jeg studerede... jeg havde billige computere, en overgang måtte jeg låne en mens jeg sparede op til en ny...

Og måske folk reagerer lidt meget fordi det kan virke en smule provokerende at opremse hele sin økonomiske storhed i en diskussion omkring folks økonomiske problemer.

-det svarer lidt til at opremse sin sidste 12 retters menu på Noma foran folkekirkens nødhjælps indsamling til peanut-mos til afrika...
    Der er ikke nogen lov imod det, men det virker altså malplaceret...

• #57   10. maj 2020 Jeg har 2 videregående uddannelser? Og ja bøger og materialer, betalte jeg sku selv. Og jeg havde stadig råd til at forsørge kone og barn og betale terminer på lejlighed. Første uddannelse tog jeg dog uden jeg havde nogle at skulle forsørge, og startede på den da jeg var 16. Jeg har vist IT og øvrige bøger stående for en mindre formue, men hvorfor gå op i det, for det er nødvendigt og noget man må påregne når man starter på uddannelse. Det er obligatorisk materiale. Så summa summarum, har man lidt økonomisk prioritet og vil man være uafhængig, så skal man jo ikke læne sig op af SU. Gad vide hvad de gør i USA.

• #58   10. maj 2020 #56
    Og?
    Hvis man ikke har råd, så køber de alligevel på afbetaling eller kviklån. Hvorfor tror du at folk labber luksusfælden i sig?

• #60   10. maj 2020 jamen du ER heldig! smiley

• #61   10. maj 2020 Ja og det kan lade sig gøre at tage flere uddannelser uden at optage SU lån osv, samtidigt med at man er forsørger og bor i egen bolig. Så deraf, lad nu være med at have ondt af de unge på SU. Deres dovnskab og forkælelse og dårlig prioritering, er oftest med til deres økonomiske piveri. Gad de lette røven og tjene deres egne penge, så var sagen en anden. Men de er blevet opflasket med at få i H og R, og være dybt egocentreret. Forbrug er en nødvendighed, og for mange er det åbenbart ikke spørgsmål om need to have, men i stedet nice to have. Ingen kvaler, staten eller familie betaler....

• #62   10. maj 2020 #60...
    Der er forskel på held OG fornuft...

• #66   10. maj 2020 På min HF er det begrænset hvor mange der har Mac... Men vi er også nogle bonderøve her i Frederikshavn smiley
    - ej, det er bare for besværligt med Mac, når alt skolen teknologi ikke kan fungere dertil smiley

• #67   10. maj 2020 Jeg tog testen, men jeg er jo ikke studerende smiley

Jeg har 8000 kr i underskud ifølge testen.. Avs

Jeg bor i Tikøb ved Fredensborg i Nordsjælland, jeg lejer et 80 kvm hus med 500 kvm have for 7000 kr. om måneden, det ligger ude på landet, så det kræver bil at bo herude af, men det er en meget billig husleje heroppe af smiley

Jeg er en af dem som elsker at bo på landet, jeg er slet ikke til storby livet.

• #68   10. maj 2020 Jeg ville godt nok blive ked af det, hvis min far havde det syn på alle studerende - altså inkl. mig - at de bare piver, har ingen moral, er forkælede møgunger etc.
    Heldigvis er han da i stand til at se nuancerne.. også selvom jeg ikke er så fornuftig og godt opdraget som Claus' børn, og frasiger mig min SU mens jeg arbejder for føden som et RIGTIGT menneske smiley smiley

• #69   10. maj 2020 Vi bor i 100 kvm hus med stor have til 7400 om måneden i ODENSE.

Og stort tillykke Claus, fordi du har kunne forsørge mens du tog en uddannelse osv. Har du det bedre nu, hvor du har fået nedgjort alle der ikke gør som dig?

Jeg står og skal til at tage en 3½-4 års uddannelse, min kæreste læser kandidat til ingeniør, vi har 2 hunde og en datter, og vil gerne have én til.

SU lån er det billigste lån du nogensinde kommer til at få, så beklager men vi priotere at uddanne os og have tid til vores familie og hinanden, frem for at arbejde sygt meget ved siden af et fuldtidsstudie. Vi kommer selv til at betale det tilbage bagefter, så jeg kan ikke se hvorfor du øffer så meget over nogle vælger anderledes end dig.

• #70   10. maj 2020 Det er flot af Claus men hvorfor nævne det og samtidig disse dem der ikke kan... der mistede jeg respekten igen Claus...

• #71   10. maj 2020 Jeg synes også vi ser en rigtig kedelig side af dig her, Claus.
    Jeg har aldrig været på SU, men forstår ikke helt din modstand her.
    Jeg undre mig udelukkende over dem der kan leve for 5500.
    Men det kan folk så heller ikke lader det til.

• #74   10. maj 2020 #63
    Første by var Roskilde og hedehusene, anden gang var høje Tåstrup.

Hvor ville jeg ønske at folk gad sætte sig ind i realisme, før de bedømmer ud fra idiotisme.
    Jeg har ikke mere at sige til div angreb, for den der går amok med angreb er jo nok dem der ikke vil forstå at mulighederne ligger der, men hvorfor skal man selv arbejde.

Sov godt, dem der kan og vil forstå.

• #75   10. maj 2020 #71

Igen så jeg så en dårlig side af dig og din mulighed for at ville se bredt. Du er trods alt ung, og jeg er sku skuffet.
    Men du har tid til at kyle millioner af billeder op her, så jeg gætter på at du er en af dem min topskat nu støtter. Hvor rart.
    Jeg elsker at hjælpe folk i nød.
    Er jeg nu fordømmende?

• #76   10. maj 2020 Jeg synes det er helt igennem ærgerligt pludselig at se dig på den måde som vi ser her. Det havde jeg faktisk ikke forventet, slet ikke dit seneste indlæg. Jeg troede faktisk du var bedre end det.
    Der tabte jeg lige det sidste for dig.

• #77   10. maj 2020 Det er sjovt som folk her inde elsker at gå personligt på os der har klaret os uden statens hjælp, men nu til gengælgæld hjælper via vores topskat.
    Synes i skal styre jer selv, og så se lidt på hvad i selv gør.

• #78   10. maj 2020 #76
    Ramte jeg så rigtigt?
    Du svarer på intet, men angriber konsekvent.
    Nu er jeg bare mega nysgerrig, og du må gerne svare privat hvis du ikke gider at bitch fighte over offentlig. Men jeg bliver provokeret over forkælet mennesker der ikke vil arbejde for egen indtægt.

• #79   10. maj 2020 Jeg har ikke angrebet dig. Jeg skrev jeg synes du viser en kedelig side af dig selv her i tråden, og det havde jeg ikke forventet.
    Af andre herinde jo, men jeg troede ikke du var sådan.

At modtage SU har intet at gøre med ikke at ville arbejde eller at være forkælet. Det er en mulighed man får som studerende og det er ingen skam at tage imod det.
    Og nej, jeg har aldrig modtaget SU, men jeg har fuld forståelse for det alligevel.

• #81   10. maj 2020 "Så jeg gætter på at du er en af dem min topskat nu støtter"

"Os der har klaret os uden statens hjælp"

"Nu til gengæld hjælper via vores topskat"

"Og så se lidt på hvad i selv gør"

Hold da magle - ja sådan kan man da også lige udpege sig selv til samfundets redder.

Hvad tror du lige, vi andre gør? Hvad tror der som regel følger, når man er færdiguddannet og får job? Man bidrager som skatteyder og - surprise - er med til at holde det danske velfærdssamfund kørende!

Det er mig en gåde, hvordan det kan komplet negligeres når debatten lander på SU eller fx kontanthjælp i en kortere periode. Det er dælme ikke gratis - man er selv med til at betale prisen for det.

• #82   10. maj 2020 Og så skal man passe på med at dømme andre på den måde du gør her. For livet kan også slå en koldbøtte for dig eller dine børn således at I må forsørges af staten og så er det jo alle andre der betaler regningen.

Her snakker vi endda unge mennesker der kommer til at bidrage til samfundet efter endt uddannelse. Desuden kan man ikke gå på vandet for SU og som du kan læse, så er mange nødt til at arbejde ved siden af eller tage lån.

• #83   10. maj 2020 Jeeezzz... Ja der var så ingen af jer der dømte mig, der læste hvad jeg skrev. Jeg er ude af tråden her, for det bliver simpelthen under niveau nu.

• #84   10. maj 2020 Det gjorde det for længe siden. Men fair nok.

• #85   10. maj 2020 Kort sagt, i der vælger at være evighedsstudenter, og sutte på lappen ved staten, det er jeres valg. Men i må edermageme også bare respektere os der ikke har brugt staten til at forsørge os, mens vi tog vores uddannelser!
    Jeg tror i den grad i glemmer hvem der bidrager til jeres mulighed for SU og billige 1% SU lån!
    Og i klager alligevel, på trods af at dem der nu bidrager til jeres mulighed, aldrig selv valgte den nemme løsning.
    Jeg siger så bare, det må da være lidt tankevækkende. Så lad lige være med at nedgøre dem der har givet muligheden. Utaknemmeligt og ignorant.

• #86   10. maj 2020 Jeg ser kun en der nedgøre her, og det er dig.

• #87   10. maj 2020 Hvor herre til hest. Gider du selv lure på hvad du selv skriver. Du er om nogen da ekstremt dømmende, faktisk hele tråden igennem. Men fint nok du smiley

• #88   10. maj 2020 smiley smiley smiley

• #89   10. maj 2020 Jeg ser ud på samme måde, Funke.

• #90   10. maj 2020 Kan det virkelig passe at man som studerende skal få dårlig samvittighed over at tage imod den hjælp man bliver tilbudt?

• #91   10. maj 2020 Det skulle man ikke mene nej.
    Men man må da håbe at dem der mener det, aldrig selv bliver ramt af noget der gør de skal have penge fra staten. Men så siger de selvfølgelig nej tak.

• #92   10. maj 2020 At nogen vælger den hårde løsning istedet for den "lette" gør altså ikke dem der tager den hårde løsning mere værd.

Og at du betaler topskat beviser jo intet, det gør folk der har fået et godt job efter endt su-betinget uddannelse jo også.

• #93   10. maj 2020 Helt ærlig.... suk

• #94   10. maj 2020 Kort sagt, i der vælger at være evighedsstudenter, og sutte på lappen ved staten, det er jeres valg

Hvem er "i"? Hvem i tråden er det præcis, du hentyder til?

Og selvfølgelig skal man ikke have dårlig samvittighed over at modtage SU - Jeg har faktisk tænkt mig at modtage SU hele 5 år endnu! Når jeg er færdiguddannet, vil jeg så have en fed uddannelse, som giver en god løn. Det vil jeg gøre med god samvittighed, også betaler jeg bare tilbage med mine 30+ år på arbejdsmarkedet.

• #96   11. maj 2020 Jeg bliver allerede træt ved overskriften. Hvorfor i alverden skulle SU dække byture?

Et værelse kan lejes for 2500, hvis man ikke skal bo lige i centrum. Hvor mange bor klods op af deres arbejde?

1000kr til Mad
    100kr til tøj - rækker til 2-3 stykker tøj i en genbrugsforretning.
    100kr Mobil abonnement
    250kr forsikringer - Selvom mindre kan gøre det.
    300kr transport (unge studie aktive kan for det meste godt cykle)
    100kr pleje - så meget mere end tandpasta og sæbe er vel need-to-have.
    100kr til vaskeri
    113kr Licens - Selvom "jeg har ikke noget TV eller nogen mobil" spare den udgift.
    Opsparing? come on....
    En hest? Come on....
    Total 1950kr

1950kr + 2500kr = 4450kr. Så er der også til det løse

Hvis man skal følge den logik at der skal være plads til at en studieaktiv skal have råd til lejlighed, byture, rejser kæledyr, rejser, opsparinger, skabe fyldt med parfumer og makeup, dyr mad og mærketøj samt dyrt elektronik, så skal de jo have 15-20.000kr/måned.

SU. skal være for at alle der vil gøre en indsats kan tage en uddannelse uanset hvilket samfundslag man kommer fra. Man har ikke ret til at leve et liv der normalt kræver et fuldtids arbejde.

• #97   11. maj 2020 #96 - Jeg vil gerne se hvor du finder et værelse der koster 2500 kr, samtidig med det tæt nok på at studerende kan cykle til næsten alt. Ungdomskort hvis man går på videregående udd koster i så fald 600 kr.

og 1000 kr til mad, så 250 kr om måneden? 33 kr om dagen? Yikes siger jeg bare.

Derudover er det ikke alle der bryder sig om tøj fra genbrug.
    Forsikringer kommer an på hvad man har og hvor.

Så folk på SU har ikke RET til at leve et liv der er tåleligt. Yikes for en holdning.

• #99   11. maj 2020 "og 1000 kr til mad, så 250 kr om måneden? 33 kr om dagen? Yikes siger jeg bare."
    250kr om måneden?
    3500kcal koster under 15kr i kulhydrater. Dvs i princippet kunne man leve a pasta, ris og kartofler for 320kr/måned. 750kr til tilbehør må række smiley
    Men nej, skal der røde bøffer og 2 kyllingbryst og diverse kosttilskud til hver gang, så går den ikke.

Derudover er det ikke alle der bryder sig om tøj fra genbrug
    Nårh, jamen det skal andre betale for dem så smiley

Jeg har ikke levet alene på SU. Men jeg har været på SU og kæresten på deltid.
    Vi fik det til at løbe rundt med lejlighed til 9000kr. En Aygo (bil), en MR2 (hobbybil), barn, hund, hest, spiste fornuftigt - og vi kom stadig på ferie syd på 3 uger om året. Så jeg ved udmærket hvad det vil sige at være omhyggelig med pengene, finde løsninger og gå på kompromis.

"Så folk på SU har ikke RET til at leve et liv der er tålelig. Yikes for en holdning."
    Selvfølgelig har de ret til et tålelig liv hvilket også er muligt, men "artiklen"/linket ligger jo op til at der skal være plads til det hele.

Desuden så overlod mit budget også ca 1000kr

• #102   11. maj 2020 Emma - hvis man sætter 100kr af til det, så giver det alligevel ca 20 stykker tøj om året. Så meget tøj køber jeg sgu ikke smiley Men fint, så sæt det op til det dobbelte, ca 40 stykker tøj smiley Jeg købte min nuværende Northface jakke for 120kr dengang.

Elisabeth - Det er da fint smiley Et tip kunne være at spare din internet forbindelse væk. Internet kan deles på mobilen både trødløst og via alm lade kabel. Har du behov for mere data
    så koster fri data hos Oister 150kr. Og bor man i Centrum så er forbindelsen helt fint til både spil, netflix etc smiley
    Afmeld licensen, og når han/hun banker på siger du bare at du ikke har noget. Sætter han /hun det på igen, så afmelder du bare igen. Man kan ikke få en regning bagudrettet. Fusker løsning, men whatever.

Man kan altså virkelig komme langt for små penge. Det værre er nærmere nogen af de tunge engangs udgifter som indskud og bøger.

• #105   11. maj 2020 Emma - den fangede jeg ikke smiley Corona ferie gør en lidt for langsom smiley

• #106   11. maj 2020 Elisabeth - Okay, er det virkelig så slemt med dækningen? Jeg bor i Solrød, og ikke just op af en mast, en hurtig test, væk fra vinduet viste 40/25mbit og en ping på 16ms. Hvilket er alt rigeligt til, stort set alt. Faktisk 75mbit ned via browseren.

Når du deler nettet så, kan du feks ligge din mobil i vinduet eller udenfor for en bedre forbindelse smiley

• #108   11. maj 2020 Det var også bare en mulighed som folk ofte overser. Men det er klart at det skal være stabilt smiley Hvilket det nok er i større og mindre byer der ikke er helt ude på bølandet smiley

• #109   11. maj 2020 Johnny licens skal du betale blot du har en skærm i dag stort sey6. Det er medielicens

ingen studerer uden pc og alle har smartphone stort set

• #110   11. maj 2020 Det med licens er lavet om.
    Man slipper ikke for at betale.

• #111   11. maj 2020 Ikke sandt - du skal have internet, TV eller radio adgang. Men man kan jo bare sige at man ikke har noget af det smiley Og medmindre licensmanden ser du har noget, så kan han ikke tilmelder dig det igen.

"Har du ingen licenspligtige apparater?
    Du kan afmelde din medielicens, hvis du ikke længere har licenspligtige apparater: • Tv • Computer med internetadgang • Mobiltelefon med internetadgang • Tablet eller andre enheder med internetadgang."

Elisabeth skriver godt nok at reglerne er lavet om. Men "i gamle dage". Kunne man bare opsige det dagen efter hvis man blev opdaget. Og du kunne ikke få en regning for de måneder du var afmeldt, du blev bare tilmeldt på ny. Repeat.

• #112   11. maj 2020 Reglerne er lavet om. Jeg kan ikke helt huske hvordan.

• #113   11. maj 2020 jeg kender reglerne. har ikke haft tv i 16 år så stod i mange år på listen sammen med de 4 andre der var frameld tv licens men ikke radio. i dag skal jeg betale medielicens.... noget vi som bekendt giver hinanden...

Hvordan vil du skjule du har en smartphone? mig bekendt kan de tjekke netop den?

der findes ikke studerende i dag der ikke har de ting der. undervisningen et delvis digital mange steder. De kan tjekke det er min påstand ?

kommer det ikke også over skatten snart?

• #114   11. maj 2020 Måske noget med at betale over skatten.

• #115   11. maj 2020 Jeg aner det heller ikke. Jeg gad ikke bøvle med det, men jeg kender mange der aldrig nåede at betale Licens. Licens skal også bare stoppe smiley

• #116   11. maj 2020 hey det er da noget vi giver til hinanden.... Hahaha

• #118   11. maj 2020 Bonderøv smiley

• #120   11. maj 2020 "Hvordan vil du skjule du har en smartphone? mig bekendt kan de tjekke netop den."

De kan ikke tjekke noget som helst. De har ikke ret til at gå i nogen som helst systemer. De skal se den fysisk smiley

• #121   11. maj 2020 Jeg troede teleselskaberne skulle oplyse ting til myndighederne men det er måske en misforståelse

• #123   11. maj 2020 Hippie tag den der passer smiley det gjorde jeg.... det var så et kollegieværelse smiley men det er så uhørt billigt for en toværelses i kbh...

• #125   11. maj 2020 Da jeg var på SU, fik jeg omkring 5-5.500 kr. og så et studiejob der gav omkring 2.300 kr.

I følge den der, så kunne det nærmest ikke løbe rundt for mig - men det gik nu fint nok, selv med hest og det hele. Og ingen lån.

Men jeg boede også med min kæreste (også studerende), så vi gav ca 2.500 kr hver for bolig. Vores mobilabonnementet var billigere end det de foreslår. Til gengæld havde vi tv-pakke og internet.

Jeg synes slet ikke det var svært på SU, men måske har jeg fortrængt det smiley

• #126   12. maj 2020 SU er IKKE en menneskeret. Det er et TILBUD. Svarende til at jeg brokker mig over at få en gave til en værdi på 500kr, når jeg hellere ville have haft den til 1000kr.
    Lad være med at brokke dig, find dog i stedet en løsning der passer til dit forbrug, og vær glad over at SU overhovedet er en mulighed.
    Det er det jeg kalder forkælelse. Du har ret til at leve, men du har også ret til at gøre noget for det selv.
    Jeg har intet problem med at studerende modtager SU. Men når der skal pives over at de ikke kan få livet til at hænge sammen, og man vælger at give andre skylden for "elendigheden", så trigger det mig i sådan en grad, at jeg går helt i baglås.
    De der piver, skulle prøve at klare sig selv uden SU. Så kan vi tale sammen BAGEFTER.

• #128   12. maj 2020 Kanon, der fik du selv fyret fordomme af, uden viden til at bakke op om dem.
    Du har tydeligvis ikke fingeren på pulsen smiley
    Og du læser overhovedet ikke hvad jeg skriver, eller også vil du så bare slet ikke forstå pointen smiley
    Ærgerligt, men vi må være enige om at være uenige.
    Hilsen en der har 2 unge mennesker, der studerer pt.

• #129   12. maj 2020 Jeg ved, at mange af mine medstuderende lever på en ret stram økonomi på trods af "billige" studieboliger, men når man læser i en af de større studiebyer, så er huslejen høj. Ingen jeg kender, regner med, at SU'en skal dække alt. Det er en støtte, hvilket de fleste altså godt ved. De fleste har et job ved siden af. Vi får dog jævnligt at vide, at studiet skal være førsteprioritet, og vi forventes at bruge 40 timer ugentligt på det. Jeg kan godt forstå, at nogen kan finde dét svært. Måske især i Århus eller København og især på de mere krævende studier.

Og evighedsstuderende er altså ikke noget, man kan være længere. Du kan få SU i seks år. Vil du læse længere end det, så skal du selv finansiere det, hvis du ikke får dispensation.

• #131   12. maj 2020 Claus - kan du prøve at svare på verdens mest simple spørgsmål? Hvem er denne “du” som du refererer til i dine indlæg? Fx i indlæg #126? Hvem er det du skriver til?

• #132   12. maj 2020 Nej hvor en gang ynk. Ikke én af de der piver har vendt vrangen ud og fortalt hvad der er galt, ikke én har overhoved læst eller forstået pointen i det jeg svarer, men tyer straks til modangreb med at SU ikke er mulig at leve for?
    Min pointe bliver dermed stadfæstet for hårdt. Tak for modspil piger, men i har sku fået virkelighedens verden galt i halsen et eller andet sted.
    Jeg håber ikke i på noget tidspunkt bliver selvstændige, med den gang piveri og ævl.

• #133   12. maj 2020 Nej vi skulle meget hellere lade os forsørge af vores mænd smiley

• #134   12. maj 2020 Ja eller prøve noget nyt, overleve på egen hånd eller bare finde løsning for forbruget.

• #136   12. maj 2020 Man overlever på EGEN hånd ved at få SU. Man får SU for at tage en fuldtidsuddannelse, så man kan være med til at betale mere skat af efter.

Tænk at være så tøsefornærmet over nogle vælger at bruge de muligheder der er idag. Yikes, og hvor er den øgede "overleve på egen hånd" hvis man finder en mand der kan forsørge en? Dagens joke. Vi lever ikke i 40erne mere.

• #137   12. maj 2020 #136
    Du læste så heller ikke, men sprang direkte til at fordømme. Tak for du også beviste min påstand smiley

• #138   12. maj 2020 Bare lige til minde inden du som mange andre, pludseligt redigerer i besvarelsen smiley

profilbillede
  • #141   12. maj 2020 Igen et super argument smiley

profilbillede
  • #142   12. maj 2020 Claus, måske kan du betale nogen for at læse spørgsmålet for dig (du ved, med din løn som du betaler topskat af), men her kommer det gratis igen:

Claus - kan du prøve at svare på verdens mest simple spørgsmål? Hvem er denne “du” som du refererer til i dine indlæg? Fx i indlæg #126? Hvem er det du skriver til?

Kan du formå at LÆSE og SVARE?

• #143   12. maj 2020 #140

Jeg har viden, og bruger ikke fordomme med mindre de er bevist smiley

profilbillede
  • #145   12. maj 2020 #142

Jeg kan jo ikke hjælpe dig, hvis du ikke gider læse tråden, men hellere tager svar ud af kontekst. Er det godt nok, eller skal du også have mere hjælp? smiley

• #146   12. maj 2020 #144

Begrund dog dit svar? Men du nyder I stedet at tilsvine, uden argumentation eller begrundelse. Fortsæt bare, det bestyrker blog mine tidligere påstande smiley tak

• #148   12. maj 2020 Problemet er at jeg HAR læst tråden, men jeg ved stadig ikke hvem “du” er. Det er ellers et meget simpelt spørgsmål, og det kan undre mig at en der betaler topskat, ikke formår at svare på et SÅ simpelt spørgsmål smiley

Men okay, jeg fornemmer at du er ved at være på dybt vand nu, og begynder at angribe lidt i øst og vest, i stedet for bare at svare. Det er sjovt, som det primært er mændene på denne side, der bruger den strategi smiley

Sidst var det Martin der belærte os om hvor mange penge han tjener. For vi ved jo alle, at det er sådan man får respekt smiley

• #150   12. maj 2020 #147

Igen, tak for saglig argumentation. Det var skønt med dit input. Sarkasme KAN være brugt smiley tak for dit gode bidrag.

• #151   12. maj 2020 #148

Jeg skal ikke belære nogle, men jeg vil heller ikke ties ihjel for mit valg og erfaringer i livet. Er det en svær pointe at fange? I så fald beklager jeg, hvis det er FOR svært smiley

• #152   12. maj 2020 Med alle de spydige og meget talrige indlæg, du har lavet her i tråden, tænker jeg at du er meget, meget langt fra at være “tiet ihjel”.

Så jeg prøver lige igen, igen - hvem er “du”?

I øvrigt, så har jeg et råd jeg plejer at give til dem, jeg hjælper i skilsmisser og forældremyndighedssager: hold bolden på egen banehalvdel. Tal din egen sag og undgå at angribe den anden og svine til. Hvis man holder en saglig argumentation, vinder man respekt. Hvis man bare sviner til og angriber, taber man - både på den korte og lange bane smiley

Claus, du har tabt SÅ meget i den her tråd, at du aldrig kan komme bare det kvarte tilbage smiley

• #154   12. maj 2020 #152
    Så nu skal du også lege terapeut over for mig? Du svarer jo ikke engang på noget simpelt. Du læser ikke engang og forstår helt tydeligt ikke en simpel pointe.
    Indtil du kan/vil det, ja så lad os bare sige at jeg er "på dybt". Fint med mig, det er jo ikke mig der klager min nød smiley

• #155   12. maj 2020 #153
    Hov troede du var færdig med at besvare mig?
    Men altså, jeg savner stadig en masse argumenter fra dig. Så kald du mig det du vil, bare det ikke er tidligt op om morgenen smiley

Go aften til dem der gider læse det.

• #156   12. maj 2020 Hvilke gode argumenter kommer du med, Claus?

Du fortæller bare at folk på SU ikke kan klare sig selv, ikke kender til livet og forøvrigt også er dovne og evighedsstudenter med Apple og Ralph Lauren.

• #157   12. maj 2020 Hahahahaha, terapeut bliver jeg aldrig smiley

Men jeg konstaterer, at du ikke kan svare på spørgsmålet, og putter dig i kassen med folk som ynder at prale, men som end ikke formår at besvare de mest simple spørgsmål.

• #158   12. maj 2020 Hvad arbejder du med Claus?

• #159   12. maj 2020 Nej nej, det må ikke stoppe nu. Lige som der går Dorito i det hele, så 'wussscg' og festen er forbi. smiley

• #160   12. maj 2020 Søren du er sådan en DramaQueen smiley

Er der ikke Paradis Hotel, ex on the beach Eller lign du kan se i TV? smiley

• #161   12. maj 2020 Jeg vil se en tøsefilm. Sådan én med en gymnasiepige, som ikke har lavet sine lektier og derfor straffes af den mandlige underviser.

• #162   12. maj 2020 Det skulle vel ikke være så svært at finde websider der streamer kortfilm med netop det plot.

• #164   14. maj 2020 kom sådan til at tænke på dig Claus smiley

https://youtu.be/RxI6c1Tc64I

Men det var ikke noget vi døde af!

• #166   14. maj 2020 Åh gud, min kærestes mormor er sådan der smiley haha
    Hun er virkelig en sød dame, men diskutere med hende, det kan man ikke smiley

• #167   14. maj 2020 hahaha

Kommentér på:
SU test dig selv

Annonce