{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona 7
  • #1   10. apr 2020 I denne kan man se hvordan de enkelte lande ligger pr indbygger.

Altså hvor mange er døde pr. indbygger.

Der ligger Danmark ikke specielt godt.

Men igen, husk nu at vores data er ret gode ligesom Norge og Sverige. VI prøver ikke at forbedre tallene som nogen lande vil gøre.

https://www.worldometers.info/coronavirus/?nsukey=Z3HCt0uJ%2FQBWHQWquh8YEiNmpQSwP3MjTX5s6ZoLpNa4vvD%2Fx2HgoJeT9Z8xXu6cN0yKYRiHWPWJfB6AkLH5FFeotfY1mo0ezbIVe9RxITpzXJme%2BdREAnAZIRBBI1eEVar%2BYuty%2By9InkUmuFyYEGXryE9c%2F5aTcB8pLOCE1D4kBhwDxkpe6%2BsDkQGbq7S9jmQUZN3qrpIXws58rU5M7g%3D%3D

• #2   10. apr 2020 66 i Pakistan....

• #3   10. apr 2020 Jeg kan godt lide den indstilling. Jeg tror virksomheder med de briller klarer den godt

https://www.skivefolkeblad.dk/artikel/lokal-virksomhed-vil-vaere-klar-til-tiden-efter-corona-har-ansat-nye-medarbejdere

• #4   10. apr 2020 jeg forstår ikke logikken : … som bedsteforældre bør du ikke se børn og børnebørn … som værende i risikogruppe grundet sygdomme, bør du isolere dig og undgå risikoadfærd som at færdes hvor der er mange mennesker og fx få andre til at købe ind …

som ansat på skole og i dagtilbud skal du møde ind, selvom du er bedsteforælder og i risikogruppe grundet sygdomme (ikke alder) …

jeg forstår det seriøst ikke, uanset der er kalkulerede liv der skal gå til i denne åbningsstrategi ..

• #5   10. apr 2020 Hvordan vil du åbne uden præcis det dilemma? I alle fag er der bedsteforældre, sårbare individer...

• #6   10. apr 2020 jeg ville en tid, i det mindste, til man har set effekten, friholde de der ikke kan arbejde hjemme, og så lade dem arbejde hjemme der kan …

• #7   11. apr 2020 grimt foto

Kina tager hunde og katte af menuen

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/foerste-gang-nogensinde-ny-liste-bandlyser-hunde-i-kina/8086271

nok klogt efter som katte bære alverdens vira

• #8   11. apr 2020 Jeg er enig med Kendis for en gangs skyld.

Jeg gider ikke et trist lorteliv. Så hellere stille træskoene.

Det er fint at nogen synes de snildt kan leve bag lukkede døre (gerne et år hvis det kan redde nogen få liv), men for nogen af os, så er det at møde andre mennesker og opleve noget en del af livet.

Jeg er tydeligtvis et B menneske. smiley

https://www.bt.dk/debat/er-det-ikke-tankevaekkende

Mine forældre som absolut er i faregruppen er på samme måde.

Nu gider de ikke mere, og besøger alle børnebørnene de næste par dage. Som de siger:

Nu skal de til og i skole, og så stiger risikoen, så vi mødes her i påsken. Bliver vi smittede so be it. De overholder dog 10 reglen. De er jo stadig tro mod systemet. smiley

• #9   11. apr 2020 Og så er det netop at hele lortet skrider...

• #10   11. apr 2020 @CH.
    Muligvis og muligvis ikke.

Det ved hverken du eller jeg.

Men igen så er man tilbage til A eller B.

Nogen gider at leve det liv bag lukkede døre, og andre gider det ikke i længden.

Mon ikke det også indgår i Sundhedsstyrelsen beregninger.

Lur mig om det ikke gør. smiley

• #11   11. apr 2020 Det gør det, derfor er der produceret forskellige scenarier.
    Compliance er en faktor, de skal medregnes - man ved godt at nogle vil optræde uansvarligt og usolidarisk.
    Det hele handler om hvor mange... Desværre smitter det også.

Jo flere, jo længere trækker det her ud.

• #12   11. apr 2020 Den her er stadig lige relevant

profilbillede
  • #13   11. apr 2020 @CH.
    Strengt taget overholder de jo regeringens regler.

Nu er det dig der sidder og leger dommer.

Du er tydeligvis et A menneske, det ved vi allesammen godt.

Er det så svært at acceptere, at nogen gerne tager en chance med deres liv for at leve?

At acceptere at de har andre værdier, end bare det at leve i sig selv er nok.

Personligt kan jeg da få ondt i maven af nogen menneskers dødsangst. I mine øjne lever de et rædselsfuldt liv.

Det er bare ikke mig der skal lege dommer. De har måske et godt liv i deres øjne, og så betyder det jo reelt ikke noget for mig. smiley

• #14   11. apr 2020 A-menneske, er det ikke sådan nogle, der står tidligt op?

De der perfide personangreb, Martin, dem kan du stikke op hvor solen ikke skinner...

• #16   11. apr 2020 Det er pudsigt at se, hvordan alle skaber regler for dem selv. Talte med husbond om det på vej til byen.
    Vi gør det også...
    Der er altid en grund til at man synes at ens situation er en undtagelse.
    Derfor er der hele familier i Fakta, køer ved genbrugsen, tonsvis af folk i parker osv.
    Vi synes alle, vi er specielle og har en god grund til LIGE at springe over retningslinjerne i denne specifikke situation.
    Andre, der gør det samne er i øvrigt idioter...

• #17   11. apr 2020 Der er næppe nogen facitliste til situationen, men her er dog et interessant indspark.
    https://www.information.dk/debat/2020/03/skraemmende-nemt-kan-fratage-folk-frihed-spreder-panik?lst_mst

• #18   11. apr 2020 @CH
    Hov Hov...

Der var intet perfidt personangreb!

Jeg var faktuel og direkte som sædvanlig.

Du valgte at flytte fokus fordi du ikke rigtigt kunne forholde dig til det jeg skrev.

Det er jo virkligheden at vi er delt op i A eller B.

@John.
    Hvis man følger retningslinjerne der er udstukket, så er det jo svært at gøre så meget andet.

At nogen der potentielt er i farezonen selv vælger at tage en chance (omend lille), så er det jo et valg der ikke påvirker andre.

Måske det endda hjælper lidt, vi er jo langt under den grønne linie.

Hvis vi skal opnå flok immunitet, så skal vi jo igennem det. smiley

• #20   11. apr 2020 Martin, du aner intet om mig og min personlighed og enhver omtale af den har intet med fakta at gøre.
    Det der er din stil, dit forsvar, din måde at flytte fokus på fra argumentation til devaluering af dine meddebattøres argumenter
    Der er perfidt og det er personangreb - og i øvrigt ved at være så brugt at det er trættende og uvirksomt..

Og hermed stopper den diskussion herfra...

• #22   11. apr 2020 @CH.
    Tusind tak, så kan vi måske debattere A eller B i stedet. At du ikke bryder dig om min stil, rager mig langsomt. Det er i og for sig irrelevant.

@Bodil.
    Jeg følger da retningslinjerne. Det gør alle jeg kender.

Vores sundhedsvæsen er netop ikke ved at bryde sammen, vi ligger under den grønne linie.

Dødsangsten var i forhold til nogen af de eksempler vi læser herinde, hvor nogen endda afholder sig fra at gå id og spise. Altså under normale omstændigheder. smiley

Det var et eksempel på, hvor jeg tænker mit, men skal ikke lege dommer alligevel.

• #23   11. apr 2020

Jeg vil ikke sige jeg har angst for at dø, men det har jeg delme ikke lyst til. Så hvis jeg vælger at følge anvisninger for at gøre alt for at hindre dette, så er det også okay.
    Jeg kan blive ramt af så meget andet, men kan jeg gøre noget her, så er det min plan uanset hvor skør jeg er ved at blive smiley

• #26   11. apr 2020 Martin - Jeg er altså ikke bange for at dø, bare fordi jeg er gået i karentæne.

Jeg er muligvis rask smittebærer og det er for andres skyld at jeg er gået i karentæne..

• #27   11. apr 2020 @Frk Jensen.
    En gang til.

Jeg har ikke sagt at nogen er dødsangst fordi de er gået i karantæne.

Der er nogen der gerne vil/eller tolkede det sådan, men jeg har uddybet det yderligere.... smiley

• #28   11. apr 2020 Et sært lighedstegn der sættes mellem overholdelse af myndigheders instrukser og dødsangst smiley

Jeg tror de fleste danskere er opdraget til at følge myndighedernes instrukser. Jeg tror - ved det ikke - at de fleste danskere lever uden skyggen af dødsangst.

Jeg så forresten en undersøgelse for nogle dage siden, der konkluderede, at dem med mindst tilbøjelighed til at bøje reglerne i denne tid ikke er de unge, men midaldrende mænd....

• #29   11. apr 2020 @CH.
    Det har jeg heller ikke gjort. Læs nu hvad jeg skriver!

Måske du lige skulle springe mine kommentar over lidt. Det virker lidt underligt nu.

Så uskarp plejer du heller ikke at være....

• #32   11. apr 2020 @Ida.
    Jeg lagde længere oppe et link til et indlæg af Anette Heick.

Her skriver hun om A og B. Dem der gerne snart vil i gang igen, og dem der ser det som dybt åndsvagt.

Det er nemmeste at du læser det selv, da det ellers er min tolkning der kommer i stedet.

Jeg er nemlig ret enig med hende for en gang skyld.

Jeg smider det lige igen, så du ikke skal lede:

https://www.bt.dk/debat/er-det-ikke-tankevaekkende

• #34   11. apr 2020 @Ida.
    Jeg plejer også at være uenig med hende.

Jeg har dog så meget tid lige pt., at jeg nærmest læser samtlige artikler på de store aviser.

Det er ret sjovt, for lige denne virus får mig lige pludselig til at have fællesholdninger med nogen jeg normalt, får den der opkast fornemmelse i munden af.

Men lige denne artikel beskriver ret godt, forskellen på dem af os der bare gerne vil igang, og dem der finder det dybt åndsvagt.

Fælles for begge grupper er dog (inden nogen fandt på underlige tåge påstande i denne debat), at de alle overholder retningslinjerne.

Det vil jeg af gode grunde lige understrege igen.

• #36   11. apr 2020 @John.
    Arh, nu har hun nok forældre der kan give hjælp hvis det er. Så det argument køber jeg ikke.

Men jeg tror der er mange af os, som synes at situationen begynder at spidse til.

Kontoen er ved at være tømt for mange selvstændige.

Det betyder, at vi vil se mange konkurser fremadrettet.

Men ok, ligegyldigt hvis man selv har sit på det tørre. Det ved jeg også godt.

• #37   11. apr 2020 Martin- Størstedelen af tiden har det på samme måde.
    Men jeg følger stadig alle restriktionerne til punkt og prikke. Ikke for min egen skyld, men for andres.
    Men folk er bare så forskellige.
    For min skyld kunne vores bette tætte familie på 6 godt samles. Men det siger min søster nej til.

• #39   11. apr 2020 @Kj og bettefisen.
    Min familie følger også restrektionerne.

Det er jo ikke forbudt at samles op til 10. Det skal vi også huske.

I min familie har de bare aftalt, at nu vil de lade børnebørnene møde mine forældre. Det er noget ny. Men det er fordi de vil gøre inden de begynder i skole igen.

Jeg er sådan lidt splittet i det, da jeg nødig vil miste mine forældre. Omvendt, så er de typerne der altid vælger efter deres egen næse og i øvrigt også tager konsekvenserne hvis det er. smiley

@John.
    Ja det er smukt at sidde at sige. Det tror jeg også at mange lever efter og har.

Der er jo bare det problem for mange, at et lukket samfund er der ingen der har kunne spare op til. Fordi de faste omkostninger belaster rigtigt mange. Ingen havde set det her komme.

Så dine ord klinger ualmindeligt hult i mine øjne.

Skal vi vælge vælge mellem 1000 eller 2000 konkurser, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge, for antallet af døde vil nok blive det samme alligevel, som jeg opfatter hvad de snakker om.

• #43   11. apr 2020 @John.
    Det er flot at sige, men for nogen er 2 måneder helt uden omsætning altså en utænkelig tanke før. Det burde du også vide.

@Ida.
    Ja dem læser jeg. Jeg læser stort set fra alle, også dem jeg absolut ikke altid er enige med lige pt. Jeg synes jeg har oceaner af tid lige pt. smiley

Hjælpe pakkerne er fantastiske. Men for mange er de slet ikke nok. Sådan er det bare.

Jeg kender en virksomhed som lever af motionsløb. Tænk sig lige hvor hårdt det har ramt. For dem bliver det nok først til næste år at de kan drømme om at tjene penge igen.

For dem er det måske klogt bare at gå konkurs nu. Det er jo også en mulighed.

• #45   11. apr 2020 @John.
    Næ, de er jo ligegyldige for dig.

Men nu er vi andre der bekymrer sig for generationen efter, dem der alligevel skal dø indenfor de næste 10-15 år. Sådan helt kynisk sagt.

Der vil vi jo nok allesammen altid skilles ad, ud fra eget perspektiv.

Så kunne man jo spørge, hvad er mest demokratisk og hensigtsmæssigt at beskytte.

Jeg tror den debat du og jeg har lige nu, er den der begynder at skyde op nu. Den er startet og vil betyde ændringer inden for kort tid.

Altså, det tror jeg.

• #46   11. apr 2020 https://www.folkeskolen.dk/1839956/vild-forvirring-om-retningslinjer-for-laerere-i-risikogruppen?fbclid=IwAR07wSOn28x2knxzxbD65T6GIdJqJR2cIgn1dJsU3jdQNg1Ef3LqR3uKLHM

Det er så “sjovt” ... jeg vil nu godt leve isoleret en tid, håbe på vaccine for så at, forhåbentlig få mange år derefter .... hvis nogen af dem der nu “ vil leve livet NU” og siger bliver jeg smittet så er det sådan, ligger om 1-2-3 uger, på intensiv og ikke ved om de ser børnebørnene igen, mon så ikke de fortryder at de ikke led afsavn en periode for guleroden i den anden ende ,,, mon ikke de børnebørn hellere vil have deres bedsteforældre i flere år, med den pause der så nu er nødvendig ,,,

Dette skrevet med den viden vi alle må have, at ingen garantier gives ...

• #47   11. apr 2020 @Hanne.
    Jo, det vil jeg tro.

Omvendt lad os nu sige at de alligevel bliver ramt af andre årsager, om 14 dage og dør.

Så tror jeg at både børn og de er glade for beslutningen.

Faktum er, de er begge over 75 og bliver de syge, så ved vi allesammen godt hvad prognosen er.

• #48   11. apr 2020 som skrevet så kender ingen dagen i morgen … men som mormor på "kun" 59 år, så vil jeg nu gerne ofre lidt tid her og nu og håbe på jeg som dine forældre kommer midt i 70´erne, så jeg får de næste 10-15 års oplevelser …

har ikke læst alt mht erhvervslivet, men jeg håber der efter dette kommer krav om polstring, og de er ved gud "heldige" at det er en world wide krise, så man beslutter at holde hånden bare lidt under dem … var det nu "bare" markedet der skred eller nogen af dem oplevede de Ups and Downs der er, så måtte de klare sig selv, som markedskræfterne jo nu en gang foreskriver, og var der så virkelig lige så mange der på ingen måde havde til et par måneder på "bogen" ….
    Helt generelt håber jeg der er en måde/systemer der sikrer at disse pakker ikke bliver misbrugt … er helt sikker på nogle fristes ..

Desuden er jeg en anelse træt af det ensidige økonomiske fokus der har været de sidste uger …. HELE verden kommer ned på vågeblus, det er ikke kun os , HELE verden skal hvis vi kommer over dette starte på et udgangspunkt der er meget lavere mht til forbrug, og økonomiske vækst … og ja jeg tror det er meget sundt … tror vi var blevet for magelige, for grådige for fokuserede på rejser, forbrug, flere biler, flere boliger mere mere mere …. tænk hvis vi efter dette kunne få fokus på mennesker, nærvær og omsorg … og ikke kun materielle værdier … og ja jeg er ikke en meter bedre, men håber at blive det …

Bare se på hvad al den ro der skal være i verden, al den nedsatte produktion, rejse - og transport aktivitet har gjort ved klimaet … måske "noget" fortæller os at grænsen var mere end nået for hvad vi som mennesker kunne tillade os at byde den jord vi bor på ...

• #49   11. apr 2020 @Hanne.
    Husk perspektiv.

Det du er lidt træt af, er andres menneske livsværk.

Den ligegyldighed du indirekte udstråler sammen med lidt andre her på forummet, er for lige så skræmmende for mig som at se 100 mennesker stå og kramme nu (jeg ved godt du ikke forstår det).

VI taler ikke grådighed, vi taler om at mennesker der må lukke virksomheder for at beskytte et meget lille antal nu.

Det må jo give stof til eftertanke hos os der skal rette om på skidtet om lidt.

Det er tydeligvis ikke interessant hos dog og John, men for nogen af os, er det. Uanset hvad andre mener.

• #50   11. apr 2020 Apropos mit link fra lærene, så håber jeg alle fagforbund der har ansatte i skoler og dagtilbud går sammen og beder om denne afklaring …

i de generelle retningslinier, bedes jeg som risikoperson stadig om at holde mig ude af flow så meget som muligt … og holde mig fra børnebørn … men indenfor en uge må jeg gerne komme på arbejde på en skole, og køre ud og arbejde i daginstitutioner …

der er virkelig diskrepans, og der er ansvarsforflygtigelse fra regeringens side så det basker … hvis de vil have den praktiserende læge til at tage stilling i hvert enkelt tilfælde må de fratage lægerne for at være underlagt SST i denne sag, og give lægerne den magt at deres "ord/anbefalinger" står over arbejdsgivers …

• #51   11. apr 2020 Har jer med børn født efter 2007 også fået e-Boks fra sundhedsstyrelsen?

• #52   11. apr 2020 Jeg tror tiden er bedre brugt end brok, især online. Hvis man vil ændre på virksomhedernes situation skal man handle. Jeg gider lige så lidt læse om firmaers brok som om forældres. Jeg mener at indstilling betyder umådeligt meget og jeg tror ikke på at et helt samfund rykker sig ved at dele folk op i dem og os eller a og b...

Anyway

hold op man får mange spørgsmål som forælder i disse dage. og nogle bliver direkte vrede når vi fortæller at vores barn skal starte i børnehave når de er klar til at modtage. vi skal næsten forsvare vores valg om at bakke op om genåbningen.... Det gider vi så ikke men folk er virkelig bange

jeg kommer lige fra min mor hvor lægen var der. vi fik en lille snak om genåbningen og han kom med nogle gode svar og studier osv.

vi er stadig trygge ved det

har lige fået et langt brev fra SST med råd og vejledning

om 2 uger ved vi om børn smitter og hvordan og om forældrene kan klare covid 19 som forventet når vi smittes.

nogle skal gå forrest. andre kan så sidde og brokke sig på nettet.... Jeg er virkelig træt af fb pt. er i ikke?

PS det er ikke jer jeg synes brokker sig. Det er på fb... folk er meget dømmende mod hinanden...

• #53   11. apr 2020 ved du hvad Martin, jeg synes verden trænger til et andet perspektiv end det der har været gældende i alt for mange år … i hvert fald den vestlige/velhavende verden …

jeg har ikke skrevet virksomheder IKKE skal have hjælp, men hos dem som hos os andre er der Ups and Downs, finansielle kriser, markeder der rammes af det ene og det andet så varer pludselig ikke kan sælges mere, osv osv .. sådan har det altid været, dette er er så en af kriserne, en af de værre, men ja, hvis altså vi overlever, så kommer der gang i hjulene igen .. folk får arbejde og indtægt og ja som du siger, hvor der handles der spildes, du siger det om menneskeliv, jeg siger det om virksomheder … i din verden er det ok folk dør, i min verden er det ok nogle virksomheder gør det … de mennesker finder nok på noget andet … i din verden er det de mennesker der alligevel smutter i svinget indenfor nogle år (de svage), sådan er det også i min verden, de virksomheder kunne måske alligevel ikke have klaret den i længden ..

Ingen ved det. ingen ved om den lad os sige 70 årige havde levet 2 måneder, eller 2 år, det ved man heller ikke om en virksomhed, for hvem hvad der ville ramme inden da ….

jeg er for en balance i tingene med vægtskålen til at give mennesker goodwill, for hvis ikke de overlever så er der ligesom ingen grund til produktion og mega vækst …

• #54   11. apr 2020 frk Jensen ja og det er meget fint og informativt synes jeg. let at forstå

vi er en del af en test smiley så må vi håbe på godt nyt om 2 uger.

en lille hønemor i mig vil gerne vente 2 uger med at sende bebsen men bebsen har godt af det. håber jeg.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 134
    #55   11. apr 2020 Hvad nu hvis man var rask smittebære og insisterede på at ville se sine børnebørn inden de skulle begynde i skole, så kunne man smitte sine børnebørn som så kunne smitte deres kammerater, som så kunne smitte en sårbar i deres familie (barn eller ældre) som ender med at miste livet.

Det er da hamrende uansvarligt?

• #56   11. apr 2020 @Hanne.
    Ja, vi er enige om at vi er uenige.

Dig og John tænker groft sagt på jer selv, jeg tænker på alle de familier der rammes af arbejdsløshed og personlige konkurser.

Jeg synes jo at i har en chance, de familier der hvor forældrene går konkurs vil påvirke deres familie og samfundet meget længere end dem vi redder (så længe vores sundhedssystem ikke vælter, det er jo udgangspunktet).

Det gør debatten meget svær, og vi skal alle træde så varsomt vi kan, uden at være berørings-følsomme naturligvis.

For en ting er vi enige om, ethvert liv er værd at redde. Spørgsmålet er prisen, og der er vi nok ikke enige. Dertil er vores perspektiv for forskelligt tror jeg.

• #57   11. apr 2020 @HL.
    Der er ingen der gider høre om brok fra nogen som helst! smiley

• #58   11. apr 2020 Erhvervslivet er ramt, men hvor ser vi den ellers så udbredte liberale holdning? Personligt synes jeg kun, at man skulle støtte servicevirksomhederne - produktionen burde have konsolideret sig, mens tid var.
    Lige nu stopfodres vi med jammer og ynk fra den nyudsprungne socialist aka Brian igen igen Mikkelsen.
    Men som HL skrev, så lad os få gang i butikken igen. Ikke med subsidier, men med handel.

• #59   11. apr 2020 @Søren.
    Var så mange ultra liberale, så lod man de gamle dø, og de rigeste alene overlevede.

Du argumenter konstant på kanten af en politisk situation som kun folk fra yderste rabiate venstrefløj og yderste liberale fløj gider.

Der må være et forum hvor du kan kaste dig ud i den slags.

Jeg tror altså ikke at særligt mange af os her på HG ligger helt der ude og svømmer rundt på nogen af siderne.

Nuværende situation er usædvanlig, og alle partier i folketinget tror jeg egentligt prøver at finde en balance. Vi lever trods alt i et land hvor de fleste ligger og dribler lidt frem og tilbage hen over midten.

• #60   11. apr 2020 Martin
    Nu bliver du da meget personlig smiley
    Jeg kunne også påpege, at du gebærder dig, som var du indehaver af en milliardkoncern, men det gør jeg ikke. Så ville du vel heller ikke have tid nok til at diskutere med os herinde - stadig sådan helt hypotetisk.

• #61   11. apr 2020 HL - Altså vi venter en uge ekstra, men kun fordi vi er i karentæne, ellers var hun sendt afsted, hendes skole er jo ikke så stor..

mener det er max 14 de er på hvert klassetrin (og der er ingen parallel klasser)

• #62   11. apr 2020 Frk. Jensen.
    Udover afstand, kan de så godt sørge for rengøringen?
    Mit barnebarn går også på en friskole, og der er 1 rengøringskone ansat, og ellers er det forældre. Jeg tror ikke på, at de kan holde den hygiejne der er nødvendig smiley

• #63   11. apr 2020 Staff - Det går jeg ud fra, så vidt jeg har forstået er der jo en del lærer der gerne vil i skole igen, så de hjælper med rengøringen.

• #65   11. apr 2020 @Søren.
    Altså jeg ved ikke hvordan man kan argumentere uden at træde folk over tæerne tydeligvis. smiley

Jeg er da ikke personlig, jeg forholder mig til det du skriver.

@Bodil.
    Stærk udtalelse.

Kan du forklare hvad det her betyder:

(så længe vores sundhedssystem ikke vælter, det er jo udgangspunktet).

• #67   11. apr 2020 @Bodil.
    Jeg forstår simpelthen ikke at du skriver som du gør. Det er anden gang du skriver direkte usande oplysninger.

Jeg har siddet i isolation i snart 3 uger.

Hvor har jeg skrevet at jeg slækker på noget som helst?

Det er simpelthen utroligt. smiley

• #70   11. apr 2020 @Bodil.
    Det er mine forældre.

Det er altså ikke mig.

Jeg skriver at de har taget et bevidst valg. Jeg kan altså ikke bestemme hvad de gør. smiley

Man anbefaler jo at lade være for ældre, da konsekvensen er ret stor hvis det går galt (de bliver smittede). Men det er ikke forbudt.

• #73   11. apr 2020 @HL # 52 ... man ved børn smitter, det behøves du ikke vente 2 uger med at blive klar over ...
    SST opgraderede omkring raske smittebærere igår eller forgårs, og det er klart bl.a. børn der er det da de har ingen eller meget få/vage symptomer :
    "Sundhedsstyrelsen ændrer anbefalinger om coronasmitte. Sundhedsstyrelsen valgte torsdag at ændre myndighedens officielle råd og anbefalinger om, hvorvidt smittede personer uden symptomer kan smitte andre med den ny coronavirus. Sundhedsstyrelsen vil ikke længere omtale risikoen for symptomfri smitte som »ubekræftet« eller »meget lille«. I stedet vil myndigheden fremover tydeliggøre, at smitten fra personer uden symptomer i hvert fald på befolkningsniveau kan være »betydelig«. Kilde: Berlingske"

@Martin .. det er trist når virksomheder lukker, men som mange har skrevet om syge, der dør folk af kræft hver dag (som i skidt med der så smutter et par stk til corona) ... der dør altså også virksomheder i tider uden corona, og der er fok der bliver arbejdsløse, men de dør ikke af det, og når pendulet svinger den anden vej, får de som oftest job igen ... der vil også med denne åbning dø familieforsørgere, de kommer så ikke igen ...

• #75   11. apr 2020 Børn smitter kun 25% af hvad voksne gør, hvis de er i stand til at følge regler og retningslinjer. Der er noget ved den her virus der gør, at den har svært ved at smitte børn, hvorfor de så heller ikke kan smitte i samme omfang, hvis de jo ikke er smittede, medmindre de er indsølet i andre smittedes virus ...

• #77   11. apr 2020 @Søren.
    Jeg har aldrig sagt at jeg har en milliard forretning. Det ville i øvrigt være voldsomt usandt. Jeg har lige startet ny virksomhed op. Det tager lidt tid at komme dertil smiley

Det er vist janteloven der kommer frem nu. Uha da da....

Jeg har sagt at jeg er stolt over de ansatte jeg har. Det vil være uanset hvad du eller andre mener.

Jeg er også stolt over at jeg betaler skat i Danmark.

At nogen kan se negativt på det. Tja.........

• #79   11. apr 2020 Hanne der går 2 uger før vi kan se hvor slemt, hvis slemt, de, der går først ud, rammes. man bør se en stigning i antal smittede inden for en uges tid 8g herefter vil de der får det værre indlægges, komme i ilt og dø. Det sker over ca 2 uger hvis man ser på hvordan covid 19 udvikler sig

går det over gevind lukker de nok ned igen.

raske smittebærere kan vi alle være Jinx.

Det bliver interessant at se hvad der sker hvis flere som Martin skriver slækker samtidig med at børn og forældre smittes. Det er en ret risikabel tid at vælge at slække.... Jeg ville foreslå det modsatte... risikoen for at møde en med sygdommen stiger jo efter 15. april... eller ca 20. april da den normalt lige skal have et par dage..

Jeg har været i Esbjerg i dag og møde min mor da lægerne ikke vil give mig som forælder adgang de kommende uger undtagen hvis hun er døende. Det skyldes at et møde med mig efter påske er en markant større risiko end nu forklarede de.

mødet foregik på afstand men jeg er glad for at have set hende

min far og bror må stadig komme da min brors børn er ældre.

så det er alvor når de små sendes ud men vi skal lukke op og nu må vi håbe de kloge ved hvad de gør...

• #80   11. apr 2020 @Hanne.
    Det vil jeg give dig ret i.

Folk skal nok få job igen.

Vurderingen er bare hvor lang tid vel det så tage, og hvor mange flere børn skal vokse op under fattige vilkår. Hvad vil det koste samfundet på længere sigt at holde det hele lukket.

Der er normalt ikke sådan, at tingene vender fra den ene dag efter den anden.

De fleste af os kan huske finanskrisen. Det tog flere år før end vi fik gang i tingene.

• #81   11. apr 2020 Jeg tror vi får hurtigt gang i det denne gang. Det er bare en fornemmelse

kynisk er der også grupper hvor flere er døde og operationer mm man har sparet på

• #82   11. apr 2020 @HL.
    Det siger min mavefornemmelse så sjovt nok også!

Det sidste håber jeg ikke er sandt! Det lyder for barsk!

• #83   11. apr 2020 @ 74 Holly ... øh og hvor ser du jeg ikke ved det ?

@ 76 Radar ... ja og forleden var der en undersøgelse af raskmeldte fra Kina, hvor de målte antistoffer ... den undersøgelse tyder på at antistofferne kun er der i forholdsvis kort tid, om det gælder alle ved jeg ikke, men der var åbenbart en del i den gruppe som havde meget få ...

@ HL ... jeg tror faktisk ikke hun tør lukke ned igen .... så kommer det til at være på den svenske model tror jeg ...

Man kunne også imo, prøve at isolere de sårbare, lade dem blive hjemme/arbejde hjemme.. og skrue op for metoden med opsporing inddæmning og isolering af smittede samt dem de har haft kontakt med ...

Nu hørte jeg FANDME igen i TV2 nyhederne en udtale om at de off anbefalinger er stadig at lade de der kan arbejde hjemme ... det er slet ikke hvad der står på SST´s hjemmeside ...

• #84   11. apr 2020 Det er også for kynisk for mig men hvis man ser på hvem de er dør flest af er det nogle der potentielt koster.... men det forsøger jeg ikke at tænke på

læger sortere jo allerede. Det er også noget de gør når der ikke er corona

• #86   11. apr 2020 Hanne jeg tror heller ikke folk vil lytte hvis de lukker igen

• #92   11. apr 2020 Altså skal man blive arbejdsløs er det da nu, hvor man har suspenderet diverse tidsbegrænsninger og krav.
    Under og i årene efter finanskrisen fandt man den nihalede frem overfor arbejdsløse.

• #94   11. apr 2020 @ radar ... tja det er så igen en der ikke ved hvad man taler om, som da vi skulle lukke ned, det var ikke for at beskytte de svage, det var for at beskytte sundhedsvæsenet,,

det er som sådan ikke børnene og deres eventuelle sygdomsforløb der er problemet, det er at der er voksne der skal passe dem, de kan smittes, eller komme med smitte fra deres smittekæde, som så børnene bærer hjem til forældrene, måske en af dem er svage, måske ikke men de bærer det så på deres arbejdsplads hvor der så måske er svage, eller ud i den kollektive trafik hvor man kommer til at møde mange osv ... det handler ikke om børnene det handler om at nu kommer der gang i at krydse de smittekæder vi så absolut ikke måtte krydse for fra 3 uger siden og helt op til nu ....

• #96   11. apr 2020 Holly, arbejdsløs? Næ, dengang var jeg sygemeldt/selvstændig.
    Jeg har kun prøvet at være arbejdsløs meget korte perioder af mit liv siden jeg var 13 og fik mit første fritidsjob.

• #98   11. apr 2020 @Holly.
    Vi kan alle blive ramt af sygdom.

Der synes jeg at man skal holde snuden væk.

Der er ingen i Danmark der får lov til at rende rundt sygemeldt for sjov skyld. Det hørste sig til for mange år siden.

• #101   11. apr 2020 @ Mike´s ... jeg er ikke enig i hvor de åbner, nej ... jeg synes også det er for tidligt, ret så mange andre steder er både henne i maj, juni og endda sommerferie tiden med .. vi kommer alligevel ikke langt økonomisk før udlandet kan følge med ... der er folk der ikke får deres job tilbage før markederne også i udlandet køber, der er virksomheder der ikke kan få de råvarer, eller reservedele der skal til, og så længe vi slæber efter og der er lidt skræk i folk, så tror jeg også restauranter osv får lavere belægnings% ...

jeg kan ikke forstå at alle der skulle beskytte sig og intet måtte andet end at blive hjemme nu slet ikke skal beskyttes ...

skulle man åbne, havde jeg foretrukket at de de kunne i det liberale erhverv havde fået lov, med udvidet nødpasning ... at de ældste børn og unge(ungdomsuddannelserne) var sendt afsted, de kan forstå regler og selv være med til at implementere dem, at de videregående uddannelser var startet og efterskoler ... og så de voksne med de børn og unge, samt voksne uden hjemmeboende børn ... i de grupper forstår man kollektive beskeder, og løber man en risiko er man vidende om den, det er små børn ikke, samt de er altså uanset hvad man siger sværere ikke at få til at røre, de skal hjælpes, mades, skiftes og trøstes ... er sikker på folkeskolens yngste klassetrin har noget nemmere ved at indhente det forsømte, end de der nu står og skal videre fx fra ungdomsudd over på de videregående ..osv ..

• #104   11. apr 2020 I spørg om Corona i tvsyd sagde manden (som jeg ikke lige kan huske hvor var fra, jeg havde travlt med at holde øje med alle de nye LEGO ting (de optog det i et tomt Legoland)) at der er færre indlæggelser i region Syddanmark, han virkede ret optimistisk omkring det hele smiley

• #105   11. apr 2020 Mike´s ... jeg snakker jo ikke om IKKE at lukke op, gå i gang .. ville bare starte et andet sted, og så ville jeg som regering ikke stille arbejdsgivere/læger og kronisk syge i et dilemma med plads til at skyde aben videre ... jeg ville sige, til vi ser hvad en åbning gør ved smittetal og indlæggelser, så skal vi ikke også belaste med at de der typisk bliver de "tunge" patienter bliver syge og skal indlægges, altså skal de der er definerede som værende i risikogrupper blive hjemme, arbejde hjemme, hjemmeundervises og man skal som samboende med dem være ekstra forsigtige ...

• #106   11. apr 2020 frk jensen ..på landsplan er der indlagt flere fra i går til i dag, end dagen før ..
    jeg er så sindssyg spændt på at se tallene af smittede og indlagte om 1-3 uger ..

folk opfører sig jo mange steder som om intet er anderledes :
    https://www.bt.dk/samfund/kunder-chokerede-efter-besoeg-i-bilka-hvis-jeg-faar-coronavirus-saa-er-det-i-dag

https://www.bt.dk/krimi/kaos-ved-indkoebscenter-undlad-at-handle-paa-samme-tid

• #107   11. apr 2020 Hanne : I "vores" bilka er folk dælme også idioter. Jeg blev nødt til at gå derover den anden dag, og folk opførste sig total som om alt var normalt, vadede ind foran en, stoppede midt i det hele og sludrede med folk de kendte, maste sig ind foran folk, spærrede de smalle gange osv osv.

• #108   11. apr 2020 @HL.
    Kender mand lidt til Kina, så tror jeg helt sikkert de har pyntet.

Ikke nødvendigvis for at lyve overfor omverden, men mere fordi at "delområderne" er bange for ledelsen og vildleder dem.

En ulempe når man kører deres styreform!

Man kan kun håbe at det øverste organ har lært af det. Men hvem ved?

• #109   11. apr 2020 @ Rikke smiley ... jeg har ikke været der i ugevis .. min mand handler, og de få gange jeg har været med har det været i andre butikker og på sære tidspunkter ... skulle en dag i Netto, den nye, men gik ud, jeg kan slet ikke være hvor der er mange, får nærmest panik anfald ...

men ja når man kører rundt, og når man hører fra andre, så er det som om store dele af befolkningen bare kører Business as Usual, som om corona nu bare skal være en integreret del af hverdagen, det er så nok til det rammer dem selv, familie eller venner ...
    jeg synes det er beskæmmende, og når man tænker på sundhedspersonalet der står i front, og nu repræsenterer 20% af de smittede, de der har mistet virksomhed og der der har mistet job, så er det simpelthen respektløst ... at de vil være sige selv bekendt ..

• #110   11. apr 2020 Hanne : Vi har også holdt os fra butikker, men jeg var nødt til at skulle derover, da noget vigtigt skulle sendes, og min mand ikke var hjemme. Jeg har været i aldi en enkelt gang, der kunne folk sagtens finde ud af at holde afstand mm, det var ikke ubehageligt, men det var det virkelig i bilka!
    Vi holder os bare til at handle online så meget det nu kan lade sig gøre.

• #113   11. apr 2020

profilbillede
  • #114   11. apr 2020 @AG.
    Den er god... smiley

• #115   11. apr 2020 Hun manglede havemøbler!

Jeg banker så lige hovedet ned i bordet og ved nærmest ikke hvad der er dummest!

At Journalisten skrev en artikel om hende, eller trunten (ja bevidst valgt) i sig selv. smiley

https://www.bt.dk/samfund/kunder-chokerede-efter-besoeg-i-bilka-hvis-jeg-faar-coronavirus-saa-er-det-i-dag

• #116   11. apr 2020 Synes denne var spændende at læse:
    Godt nok på engelsk, men det gør den ikke mindre interessant.

https://www.nationalreview.com/2020/04/coronavirus-response-sweden-avoids-isolation-economic-ruin/

• #117   11. apr 2020 Det virker sært på mig at brokke sig over at der er mange i Bilka.når man selv er der....

Jeg havde kollega der altid sagde til os når vi røg...Jeg siger altså snart til chefen at du ryger så tit. du står her jo hver eneste gang jeg kommer ned for at ryge.....

smiley

men vaccine måske i september!

https://www.bt.dk/udland/foerende-forskere-vaccine-mod-coronavirus-klar-om-faa-maaneder

• #118   11. apr 2020 Det er jo ikke et problem at folk handler, problemet er at mange tager hele familien med, og at folk ikke kan finde ud af at holde afstand mm. Nu kan jeg jo se at den bilka der nævnes i artiklen netop er "min" bilka, og folk opføre sig virkelig som før corona, de vader ind foran andre, tager afsted hele familien, vader ind mellem køen til kundeservice, stopper og snakker med folk de kender og spærre så andre ikke kan komme forbi osv osv

• #119   11. apr 2020 der er også nævnt andre bilka og andre steder ..

holly, jeg ved virkelig ikke hvorfor du har behov for at fornærme ... jeg har arbejde ... ikke at det egentlig rager dig ...

• #120   11. apr 2020 @Rikke.
    Ja, der er nogen der ligeglade.

Men jeg er næppe den eneste der har kørt op til et supermarked og tænkt.

Orv, der holder mange biler. Det gider jeg ikke lige nu! smiley

Altså, at en ting er at x antal er dummere end snot, men derfor behøver man ikke at rende samme vej selv!

• #121   11. apr 2020 Martin : Som skrevet har Jeg kun været der fordi jeg skulle sende noget vigtigt , ellers var jeg aldrig gået i Bilka. Vi handler på nemlig eller Vigo pt, netop for at undgå alle de mennesker, men jeg kan altså ikke sende en pakke uden at skulle i pakkeshoppen som er i bilkas kundeservice smiley

• #122   11. apr 2020 @Rikke.
    Ja da. Der er intet galt i at bevæge sig ud.

Men:

Er det svært at komme ind i Bilka fordi der er mennesker.

Tja, så må man da også forvente der er mange mennesker derinde.

Altså jeg synes jo at alle har et ansvar. Det gælder også en selv.

Hvis en trunte mener at have møbler er vigtigere end at undgå smitte.

Jamen, altså så lad da trunten blive smittet. Jeg gider ikke høre på hende. smiley

Det er da for dumt at klage over!

• #125   12. apr 2020 Husbond fortæller at det lige nu er en udfordring for producenter af husvask at skaffe benzalnoniumchlorid (også det aktive stof i Rodalon), fordi markedet er støvsuget til hånddesinfektion.
    Det kan da være at det bliver tilgængeligt igen nu...

Hvor er det dog også torskedumt at producenterne sidestiller det med sprit uden dokumentation for, at der virker med samme hurtighed.

• #126   12. apr 2020 Altså, køber man håndsprit, minimum 70% er der jo ingen ko på isen.....
    Man skal bare lige læse på bøtten.

Og så i øvrigt bruge sit eget i forretningerne, istedet for butikkens.

• #127   12. apr 2020 Er jeg den eneste der oplever flere forretninger der slet ingen sprit har?

• #131   12. apr 2020 Chem-trails og 5G er årsagen har jeg set på FB...

• #132   12. apr 2020 godt jeg kun har 4g.....

• #133   12. apr 2020 It's in the air smiley

• #134   12. apr 2020 Ja og det bevæger sig hurtigt kloden rundt fordi jorden er flad...

• #135   12. apr 2020 #130
    smiley smiley smiley smiley
    Der må da være en diagnose for det hun fejler

• #136   12. apr 2020 Jeg tænker det er alle tiders coach... lol

• #138   12. apr 2020 @Mike.
    Nogen gange er det heller ikke nemt. Da jeg var i Thailand oplevede jeg.

Den kinesiske regering forsøgte at forklare omliggende lande, at det højst sandsynligt var en sygdom der kom fra USA i et forsøg på at ødelægge Asians økonomi.

Der måtte jeg lige forklare mine Thai venner, at det gav altså ingen mening, da Kina ligesom producerer 80 procent af af alle de stumper vi bruger i alt elektronik. smiley

Det var i øvrigt samtidigt med, at den Thailandske sundheds minister gik ud og fortalte, at hvide mennesker var nogen svin der aldrig gik med maske, og meget sjældent gik i bad.

Begge dele har jo en del sandhed i sig hvis man sammenligner med Thaierne selv, det har bare ikke så meget med Corona at gøre. smiley

Altså alle kneb gælder når det drejer sig om at beskytte eget rygte og egen uskyld. Det også på højt niveau.

Historien faldt da også helt til jorden da USA og E.U blev hårdere ramt end dem selv.

• #139   12. apr 2020 Jeg synes det er en fin plan for åbning...

De yngste børn bliver nærmest ikke påvirket af sygdommen -og så er de den bedste kilde til næste gruppering vi bedst kan tåle bliver smittet... de yngre voksne forældre smiley som vil få et mildt forløb.
    Lærere og pædagoger er heller ikke over 80 som stadig er den største del døde af det her. Og vi skal jo starte et sted -og alle skal smittes...men langsomt..

• #140   12. apr 2020 obsternasig jeg har bare tænkt at jeg er en gammel mor hver gang jeg hører dem sige de yngre forældre smiley nå m3n vi må håbe 42 er yngre nok for covid 19. Jeg bakker op om genåbningen

• #142   12. apr 2020 HL well statistisk set er der en overvægt af yngre forældre... men 42 skal du nok også klare dig med smiley
    Og tjah...ja der er særligt udsatte imellem -det er der altså også blandt os der hele tiden har arbejdet og i forhøjet risiko for at få det. Det skal spredes og dem der vil gå bort vil gå bort. Det handler ikke om folk ikke skal dø af corona, det handler om så få som muligt og SÆRLIGT om at folk uden corona -ikke skal dø fordi der er epidemi som opbruger alle ressourcer.

• #144   12. apr 2020 Jeg har ikke skænket det en tanke, Radar.
    Mon ikke man har holdt sædvanlig procedure?

• #145   12. apr 2020 I Sverige skal man vist ikke forvente intensiv pleje, hvis man har passeret de 80 år!

• #149   12. apr 2020 @Isabelle.
    Nu stopper du!

Jeg får så meget af det der Asiatiske pjat på facebook og lige den der er ulidelig! smiley

• #150   12. apr 2020 radar jeg har indtryk af at lægerne gør alt for at redde min mor fx... I en situation som Italien var hun næppe blevet valgt til som vi oplever. der var endda en respirator til min mor fordi i alle har fulgt anvisningerne og det kan jeg ikke fortælle hvad betyder.

nu har de så sagt stop men med forbehold.... er der en mening med galskaben fortsætter de. Vi kan sagtens følge dem... Det er helt vildt så dygtige de er...

Jeg tror derfor de arbejder som de plejer i DK men jeg har heldigvis kun den ene erfaring

• #151   13. apr 2020 Min kærestes kammerat er taget op til hans bedstemor, da hun har fået det meget værre..

Ud over hun har covid19, har hans mor og 2 mostre det også smiley

Jeg er taget ud til min datter og kæreste (som jo også er i karentæne) for at have lidt samvær

• #152   13. apr 2020 Vores broderland er også begyndt at prioritere blandt patienterne!

Det skriver den svenske avis Aftonbladet, der er kommet i besiddelse af et dokument, som Karolinska Universitetsygehus har sendt ud til landets læger.

Af dokumentet fremgår det, at personer med en biologisk alder over 80 år skal nedprioriteres. Det samme gælder borgere, som har signifikant svigt i mere end ét organsystem, samt personer mellem 60 og 70 år, som har svigt i mere end to organsystemer.

Svigt i organsystemer dækker blandt andet over sygdomme i hjerte, lunger og nyrer eller "respiration, cirkulation og nyrefunktion", som der står i dokumentet.

Desuden bør patienter, som allerede er i intensivbehandling, få afbrudt deres forløb, hvis de tilhører én af de tre nævnte kategorier.

Dokumenterne skal ses som et beslutningsgrundlag til læger, i tilfælde af at det svenske sundhedssystem bliver overbelastet under coronaepidemien.

Biologisk eller kronologisk alder
    Med begrebet "biologisk alder" lægger dokumentet op til, at lægerne bør basere deres beslutning om intensiv behandling på patientens alder på baggrund af sygdomshistorik og livsstil fremfor patientens kronologiske alder.

Hvis personen i forvejen er alvorligt syg, kan den biologiske alder således vurderes til at være højere end den faktiske alder.

Dokumentet er ifølge Karolinska Universitetshospital baseret på retningslinjerne fra den svenske sundhedsstyrelse omkring intensivpleje under ekstraordinære omstændigheder, som coronaepidemien hører under. Men sundhedsstyrelsens retningslinjer indeholder - i modsætning til dokumentet - intet detaljeret direktiv om aldersgrupper.

Dog står der, at det er tilladt at tage hensyn til patientens biologiske alder, mens prioriteringer ud fra patientens kronologiske alder derimod ikke må ske.

I en mail til Aftonbladet skriver Karolinska Universitetshospital, at man følger sundhedsstyrelsens retningslinjer og prioriteringsprincipper for intensivpleje.

- Det er ikke kronologisk alder, men biologisk alder, der gælder ved vurdering af patienter til intensivpleje. Den medicinske prioritering er altid baseret på patientens prognose for at klare intensiv pleje og komme sig. Vi bør ikke udsætte patienter for meget hård pleje, medmindre patientens prognose berettiger det, lyder det fra hospitalet.

• #154   13. apr 2020 radar jeg ved det ikke..,.. havde ikke tænkt det før... Du kan jo sagtens have ret... Jeg har kun et tilfælde at referere til

• #156   13. apr 2020 Jeg hentyder til det der blev skrevet efter dit indlæg herover, tror CH skrev at de gør som altid. altså vælger til og fra. Det bakker mit eksempel op men det er kun et tilfælde af mange jo

hvordan tænker du aktiv dødshjælp kommer ind i billedet? at vi bør yde det eller gør?

• #158   13. apr 2020 Jeg tror for de flestes vedkommende at de dør før det overhovedet er aktuelt at tænke på.
    Passiv dødshjælp praktiseres vel som det plejer.

• #160   14. apr 2020 Viborg

https://corona.viborg.dk/Saadan-goer-vi/Boern-og-Unge/Spoergsmaal-og-svar

jeg afventer svar på om jeg skal testes pt. Det er nok allergi men vi ved ikke om vi må sende Zara

• #163   14. apr 2020 Samtidigt med at vi er bange i Danmark så hygger de i Sverige. smiley

profilbillede
  • #164   14. apr 2020 Radar, ja, jeg tror ihvertfald ikke at man aktivt slår folk ihjel, når de ligger og er Coronasyge.
    Jeg tror, de gør som altid - altså passiv dødshjælp. Stopper livsopretholdende behandling, giver medicin i doser, der er ikke i længden er forenelig med livets opretholdelse.

Jeg synes ikke rigtig aktiv dødshjælp giver mening i denne situation. Det er næppe noget, der er aktuelt ved denne type akut sygdom, mere ved kronisk sygdom.

• #165   14. apr 2020 kan ikke lade være med at smile af Sverige. de råhygger... i går gik WHO til dem

• #166   14. apr 2020 Ja, men de satser jo også på flokimmunitet, de dribler bare det hele hurtigere af end resten af verden.

Ret konsekvent strategi må man sige.

• #167   14. apr 2020 Nu er jeg ikke lige opdateret på svenskerne, men sidst jeg kiggede på tallene så det ud som om, at de faktisk styrede det pjat der ret godt.
    De har et hurtigere forløb end os og et billigere forløb end os.

Der var en artikel, der sammenlignede de to lande - og begge ser ud til at klare skærene. Svenskere med lidt flere syge, danskerne med med en lidt dyrere proces.
    Måske til allersidst, det hele jævner sig ud....

Men uanset er det noget af en balancegang for begge lande. Der synes jeg trods alt at svenskernes knivsæg er noget skarpere end vores.
    Vi kan bedre tåle at skulle betale noget mere end de kan tåle at deres sundhedssystem kollapser.

• #169   14. apr 2020 Ja de er lidt vikinger i deres tilgang:)

• #170   14. apr 2020 radar jeg tror ikke folk med covid 19 ønsker at dø men overleve.

Det ville jeg.

gik jeg med kroniske smerter i årevis var sagen måske en anden

• #171   14. apr 2020 Man kan tage stilling til passiv dødshjælp i livstestamentet, ikke aktiv... Og der er da intet, der er forandret der...... Jeg tvivler dog på, at der er ret mange, der ikke tager i mod 14 dages respiratorhjælp når perspektivet er at blive rask bagefter. (eller relativ rask, sådan en tur er hård ved kroppen).

Aktiv dødshjælp ER aktivt at slå folk ihjel....
    Passiv dødshjælp er at gøre det samme ved at undlade at handle. (respirationshjælp, fødeindgivning, medicin, osv.)

Når man giver medicin trods det over tid medfører døden er lovligt i DK og defineres som passiv dødshjælp.

• #173   14. apr 2020 Til gengæld er de hurtigere igennem end vi er - afhængigt af hvornår en vaccine/behandling kommer.
    Men jeg synes det er lidt af et vovestykke, de laver.

• #176   14. apr 2020 Ida, jojo - men det svenske samfund er ikke brudt sammen. Er de møgheldige, så holder de balancen.
    De kan man jo ikke sige om Italien.

• #181   14. apr 2020 Jeg har en svensk hundebekendt som er læge og virkelig er rasende på den svenske model. Som Hun siger - vi ved ikke om der udvikles immunitet.. det går man bare ud fra. Og på hvilket niveau.

Det er en ret spændende vinkel at have med hvad venner og bekendte oplever i udlandet.

• #182   14. apr 2020 Umiddelbart er der jo tegn på at den flokimmunitet ikke bliver så lige til. Læste i dag at 6% af de erklærede raske i en kinesisk undersøgelse slet ikke havde dannet antistoffer og rigtig mange kun meget få.
    Det må man sige ikke just peger på at flokimmunitet ligger lige til højrebenet.

• #183   14. apr 2020 Italien er måske hurtigt igennem.. men hvilken tur smiley det kommer til at tage år før de er på fode igen. Mange sundhedspersoner er smadret for livet eller døde undervejs. Familier er smadret. Og mange andre sygdomme og behandlinger har stået helt helt stille i måneder. Det er sgu ikke kun corona de skal frygte.. lige om lidt kommer sæson for jordskælv også i nogle af de ramte regioner. Flere bekendte snakker om de ikke forventer et normalt liv og tilværelse at vende tilbage til de næste mange år.

Og et land som USA - hvor de sidder og klapper i hænderne af læger og sygeplejersker, fordi de går på arbejde uden beskyttelse. Som en bekendt sagde “det her er krig - og man sender stadig de fattigste ud først, ubevæbnet og uden armor, og imens står alle de vigtige og klapper i hænderne og jubler dem afsted.. hyklere. Hvor dumme tror de lige folk er? Giv dem en maske, giv dem visir, giv dem det de skal bruge i kampen - og fold så de hænder i stedet eller sæt dig på dem hjemme i din sofa. Klapsalver hjælper ingen i denne krig.”

• #185   14. apr 2020 Det er jo balancen man stræber efter.
    De nordiske lande på hver deres måde, der lige nu stadig virker.

• #186   14. apr 2020 Altså som jeg ser det, så har Sverige jo klaret det bedst.

Yep, de har flest døde i Norden, men det tror pokker med den strategi! De spænder om nogen buen!

Altså så kan man da tale om at de har været kølige i beslutnings øjeblikket. Yep der dør nogen Svenskere på den korte bare, men mon ikke de skulle været afsted indenfor acceptabel tid alligevel. Altså hvad skal man ellers sige om den metode?

Knækker de ikke, så har de været klogere end samtlige andre lande, og ikke smadret deres økonomi.

Men nøj! Hvis deres sygehusvæsen bryder sammen om to uger.... Av, Av Av....

• #187   14. apr 2020 Vi ved det, når vi er på den anden side.

Jeg tror, jeg er ok tryg ved at bo i DK nu. I Norge ville det også være fint. Jeg tror jeg ville leve mere utrygt i Sverige og det har også en betydning undervejs.

• #189   14. apr 2020 DK har jo ingenlunde ødelagt økonomien - indtil nu er det flæsket, der er taget af, ikke kødet.

Og ja - ligesom nogle mennesker dør, vil nogle virksomheder gå tabt. Begge dele er uundgåeligt, kunsten er at forebygge begge bedst muligt på samme tid.

• #191   14. apr 2020 So sorry, tænkte egentlig at hjemlige forhold var grundliggende her.

Nej, hjælpepakkerne er ikke gratis, men de udfordrer ikke økonomien.
    Driften bliver slet ikke påvirket -
    I følge overvismand Carl-Johan Dalgård.
    De brugte midler svarer det til 6% af BNP, som vi låner os til med meget lav rente.

• #192   14. apr 2020 nå men lægerne tror jeg har corona.... Jeg har alle symptomerne siger de på Viborg sygehus men lige nu tester de mig ikke, måske i morgen.

en test gør iflg dem ingen forskel da det er op til mit immunforsvar og der ikke er nogen behandling eller kur. jeg arbejder allerede hjemme og gør de ting de foreslår.

får jeg det værre med vejrtrækningen skal jeg ringe vagten igen.

og sove i et andet rum og isolere mig mest muligt fra min mand og barn. 48 timer uden symptomer er det jeg skal have nu.

og så tog jeg hjem.

Det er en sær ventetid nu....

hvordan har jeg det?
    ad helved til.det føles som om der sidder en person på mit bryst og jeg trækker vejret gennem et sugerør., mit hoved gør mega ondt, jeg har ondeste ondt i halsen, småhoster og feber kommer og går.

Det er en sær følelse. ingen kur...

Det her er nødt til at gøre os alle sammen stærkere. brug det til det. Jeg kommer over det her, har jeg besluttet.

nu vil jeg bruge lidt tid på at acceptere intet at kunne gøre bortset fra at acceptere.

ønsker jer en god aften. Det skal nok gå.

• #193   14. apr 2020 Det skal nok gå!
    God bedring - og bed din mand om om at høre grundigt rent, så mængden af virus, de udsættes for minimeres.

Træls altså.

• #196   14. apr 2020 Ja det skal så! jeg kommer over det

tak smiley

• #197   14. apr 2020 500 milliarder er ikke udfordrende for dansk økonomi.

• #200   14. apr 2020 Bnp i 2019:
    2.321.488.000.000

• #201   14. apr 2020 Forskellen på de to er at en epidemi er lokal og en pandemi er global.

• #204   14. apr 2020 @Røde John
    Det ene udelukker jo ikke det andet, kan vi jo se i Sverige.

Venstre socialister. I altså er uden på pædagogisk rækkevidde. smiley

• #205   14. apr 2020 Datterens skole åbner først op på mandag, da de ikke kunne nå at blive færdige i denne uge med de forholdsregler der er smiley

• #208   14. apr 2020 Tak Bodil smiley

Det er dejligt de har droppet det med 14 dage før dem har jeg taget en gang men det var nok ikke andet end en forkølelse for det tog kun 2 dage.

Jeg jeg normalt stærk. Jeg forventer at være ude i samfundet igen efter weekenden senest

jeg håber det med blodtyper passer. de snakkede lidt om det. men det er ikke testet helt til bunds.

Vi skal lære at leve med det her som vi gør med den kendte influenza. nu åbner regeringen og partierne omkring snart mere af DK sagde de lige på mødet

• #211   14. apr 2020 nå nu ændrede de mening. Jeg skal testes i morgen kl 9.45 fra min bil... Rart med vished!

• #213   14. apr 2020 God bedring og pøj pøj i morgen HL

• #214   14. apr 2020 John det er da bedre at komme herfra grinende end grædende smiley

• #215   14. apr 2020 Hjem er frk Olsen, og hvad fejler hun?

• #216   14. apr 2020 Der er over 6000 konstaterede smittede i DK. Er der blandt hg's skribenter én, der kender en smittet - sådan irl? Jeg kender ingen og kender ingen, som kender en smittet.

• #217   14. apr 2020 Jeg kender en, der er bekræftet smittet. Sundhedspersonale på Bisbebjerg. Hendes kæreste har haft symptomer, blev testet negativ nogle uger senere.

• #218   15. apr 2020 God bedring HL, godt du får afklaring.
    Og nej, jeg kender heller ikke bare en eneste, der har eller har haft corona.

• #220   15. apr 2020 Ja jeg kender to smittet i dk
    Og to i udlandet- Holland og Norge.

• #221   15. apr 2020 Jeg kender tre testet positivt og de tre jeg kender er helt raske igen. alle var med milde symptomer.

De to er vores gode venner der havde det helt i starten. og den tredje er et barn fra zaras dagpleje.

alle er raske igen. uden mén.

Det er jo et svært spørgsmål... Jeg ved jo ikke om nogle jeg kender har haft det eller om vores barn fx var da hun var syg samtidig med drengen fra dagplejen. Jeg kan derfor kun svare om de tre testede

drengens familie fik det også men dem tæller jeg ikke med for kender dem ikke som sådan. De har 4 børn i alt. Det var dagplejen der ringede om det. lige efter de lukkede ned.

folk kan jo også gå rundt uden symptomer.

• #223   15. apr 2020 Ja, jeg kender 1 og ved 3 af hendes familie medlemmer også er det.

• #225   15. apr 2020 Er der virkelig gadehunde i Kina?
    Jeg troede, de ende deres liv i en ovn!

• #226   15. apr 2020 Ja nu har de da en ny undskyldning for at slagte dem med køller som de er kendt for at gøre ind imellem

• #228   15. apr 2020 enig.... smiley

nogle gør ikke. De har min respekt. De kæmper for dyrene i Kina

• #229   15. apr 2020 Jeg er lidt urolig i maven... Skal testes om lidt.

Vi holder i vores biler og stikker hovedet ud. på en rampe uden for ved sygehuset.

Jeg tror ikke det er det Men det tror man vel aldrig.

Jeg har det ok... Influenza agtig men ikke mande influenza hvis i forstår...

Jeg joker lidt. Det er vi nødt til smiley

• #231   15. apr 2020 Jeg læste engang, kan ikke huske hvor, at kinesere spiser ALT.
    Det eneste, de ikke kan spise er "skriget" smiley

• #234   15. apr 2020 Som sagt kender jeg en med bekræftet sygdom, men jeg kender to mere, som har været syge med symptomer, der lyder som Covid. Men de er ikke testet og begge raske nu.

• #236   15. apr 2020 Så rigtigt

og de glemmer at det virker fordi vi gjorde som vi gjorde

• #237   15. apr 2020 Vi skal lige huske hvor stort et land Kina er!

Kinesere spiser ikke alt. Nogen Kinesere spiser alt. Landet er enormt stort!

Jeg tror at årsagen er, at en del Danskere simpelthen ikke forstår størrelserne på landene.

Et godt eksempel er Johns I Nord Thailand, slagter man 1000 hunde om dagen det kan godt være sandt at der slagtes 1000 hunde om dagen i Thailand, det ved jeg ikke noget om. Jeg ved dog, at man i Nord Thailand overhovedet ikke har tradition for at spise hunde.

Det er altså i Nordøst Thailand de har den tradition altså i Sakon Nakon området. Landet er enormt stort! Tag et kort og google afstanden mellem Chaing Mai og Sakon Nakon. Så vil i forstå forskellen på at sige Nord og Nordøst.

At spise hund er i øvrigt ikke så mærkeligt. Vi spiser foreksempel grise, det synes andre lande er vildt ulækkert. Det hele er baseret på tradition og følelser.

https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-er-det-forargeligt-spise-hunde-men-ikke-grise

• #238   15. apr 2020 Martin det er da præcis det folk skriver herover. at nogle gør mens andre ikke gør og nogle kæmper for dyrs rettigheder

når du skriver at danskerne ikke forstår generalisere du jo alle danskere

• #239   15. apr 2020 @HL.
    Læs lige en gang til hvad jeg skriver!

• #240   15. apr 2020 nu pardon Martin!

en del danskere

når du har ret skal du også ha den! Jeg læste forkert smiley

enig så smiley

• #241   15. apr 2020 Lidt til handskedebatten.

https://www.facebook.com/1152280642/posts/10221775486553690/

• #242   15. apr 2020 Den her er i øvrigt fra Chaing Mai.

Ikke meget spise hund over den.

profilbillede
  • #244   15. apr 2020 Martin der er også en del danskere som tror muslimer ikke kan lide hunde. I min svigerfamilie har de en del hunde som kæledyr. så der er mange generaliseringer, nok fordi nogle danskere ikke kender til de landes borgere direkte

så er der gang i forhandlingerne... hvis alle skal have noget så skal de åbne hele DK... fjollede forslag imellem....

https://www.dr.dk/nyheder/politik/overblik-her-er-partiernes-oenskeliste-til-en-genaabning-af-danmark

• #245   15. apr 2020 om 24 til 48 timer Mikes mor

min mand har lidt symptomer nu...

fik at vide at jeg skal isolere mig på et værelse med separat toilet... Vi bor i en 3 værelses på 1. sal. her er et toilet og hvor skal jeg gå hen uden mit barn står bag døeen og græder.... det svarede de ikke på... Jeg har det skidt med at smitte ham og måske mit barn men hvad pokker skal jeg gøre?

hotel kan jeg ikke tage på og iøvrigt er de jo nok smittet hvis det er...

• #247   15. apr 2020 ja det lader det til. indtil nu har jeg det ok som sådan. er noget smadret men ikke mande influenza smiley

• #250   15. apr 2020 man burde have kaldt covid 19 mande influenza smiley

• #252   15. apr 2020 Min kærestes kammerat er også testet positiv for covid19

• #253   15. apr 2020 Det var dælme lang tid, HL - da mine venner blev testet gik der 12 timer. Men der er nok forskel fra landsdel til landsdel.

Jeg synes det lyder møgtræls at skulle isolere sig med så lille et barn i huset. Jeg hørte, at man i kommunerne ville forsøge at lave noget hjælp til børnefamilier, der levede netop som du beskriver - hvor selvisolation nærmest er umuligt eller helt uhensigtsmæssigt.

Men ok - er din mand syg også, så er det jo hip som hap.

• #255   15. apr 2020 puha batdog.... nogle gange rammer tanken mig at dette aldrig går over og at det er enden på os som vi har levet....

Det er godt nok en grim sygdom smiley

• #256   15. apr 2020 CH ja jeg tjekker sundhed.dk senere og håber de svarer før... min venindes søster testede negativ. Hun fik svar efter 7 timer

måske positiv testen tager længere tid?

• #258   15. apr 2020 Jeg tager alle de undersøgelser med et gran salt. De peger i alle mulige retning hele tiden.

Vi ved vel ikke engang om Danmark reelt går efter flokimmunitet?

Det eneste der virker ret sikkert lige pt., at at vi alle skal igennem sygdommen før eller siden.

• #260   15. apr 2020 @Batdog.
    Jeg betvivler skam ikke din undersøgelse.

Jeg forholder mig bare stille og roligt til de mange forskellige undersøgelser der kommer hele tiden lige pt.

For første læser jeg ikke allesammen, for det andet så kommer der jo hele tiden nye oplysninger som mener noget forskelligt.

Vi har lige debatteret en anden Kinesisk undersøgelse, der tog nogen den også med et gran salt da den var Kinesisk.

Så spar din bedrevidenhed.

"Ja, tag du egentligt de videnskabelige eksperters undersøgelser og konklusioner med et gran salt!"

Det eneste intelligente du skrev i det indlæg! smiley

• #261   15. apr 2020 Danmark går efter flokimmunitet men igennem vaccine. En effektiv behandling ville også være rart.
    Igen hvis Kina havde været mere ærlig og åben i deres info så kunne resten af verden måske have forberedt sig lidt bedre.
    Men det må verden jo tage ved lære af. For virusser kan jo opstå overalt.

Hvis dk kører igennem krisen som de har gjort indtil videre så virker det jo næsten for godt til at være sandt.
    Ja økonomien har fået et gok men der er ikke sket uoprettelig skade og vi er altså et rigt land.
    Men lad os nu se, for selvom smitten er fuldstændig under kontrol her så er den meget vild i det meste af verden. Så vi kan nemt blive ramt igen, især når grænserne åbnes.

• #263   15. apr 2020 Ok jeg hørte i morgenradio at et nyligt lækket dokument at der 300 meter fra det famøse marked i Wuhan var et forskningslab som forskede i corona vira og havde en helvedes masse forsøgs.... flagermus! Og selvfølgelig dækker kina alt forskning omkring dette med censur...
    Jeg finder det dog alligevel mistænkeligt nok at det tilfældigvis skal have et outbreak LIGE i nærheden af sådan et laboratorium....

https://www.nationalreview.com/2020/04/coronavirus-china-trail-leading-back-to-wuhan-labs/

• #264   15. apr 2020 ih nogle af forældrene på skolen har startet en debat, hvor svarene sendes til alle smiley

Nogle vil gerne have alle mulige (hvad jeg syntes er unødvendig info), mens andre lige skal sige om deres barn starter eller ej på mandag.

• #270   15. apr 2020 Jer der har børn de startede idag, havde de en fuld skole/institution dag eller var det en kort dag?

• #285   15. apr 2020 alle indlæg store som små om corona kan deles. Vi har haft debatten før

lad være med at ødelægge en god debat. frk Jensen gør ingen fortræd.

• #288   15. apr 2020 Måske skulle vi alle sammen huske at vi har forskellige forudsætninger når vi udtaler os smiley
    Jeg har da nogen gange svært ved at forså hvad der fylder i andres hoveder, men der er sikkert også mange som ikke helt fatter hvad der sker i mit hoved ;);
    (Sker der i det hele taget noget) smiley

• #289   15. apr 2020 frk Jensen jeg synes ikke dine indlæg er malplaceret eller dårlige. bare skriv du som dig og som du plejer smiley

vores datter er ikke startet endnu i børnehave men de ringer nok i morgen. så skal vi lave en plan for opstart. Der er ca 20 børn mødt op i dag skrev de ud. 6 i vuggestue

Jeg skulle testes og kørte forbi. dejligt at se liv i børnehaven igen smiley

• #291   15. apr 2020 HL - Tak skal du have smiley

Skal de alle sammen starte med tiden, eller bliver det sådan noget med vuggestuen den ene dag og børnehaven den anden?

Min datter skal på mandag i skole fra 8.30 - 11.55, og de forskellige klasser starter lidt forskudt af hinanden, samt har fri lidt forskudt smiley

• #294   15. apr 2020 Ej nu må i sku holde, Sørens bekymring er sku da lige så i orden som alle andres! Jeg bekymrer mig da også om de særeste ting det dur da ikke at kun en må udtale sig om bekymringer som kan syntes sære for andre! Der er da ingen som kan bedømme udfra de ting som skrives om Sørens eller frk Jensens bekymringer er mest ok

• #295   15. apr 2020 tag den debat i en anden tråd. jeg afskyr mobning. punktum.

tilbage til emnet

• #296   15. apr 2020 Det er simpelthen ikke ok at en må skrive sære bekymringer og andre ikke må!

• #297   15. apr 2020 Jeg har slettet alt personfnidderen og dermed også mine adskillige advarsler. Jeg henstiller til at I holder jer til emnet, og dropper alt der mobning og personfnidder af en bestemt bruger, det er simpelthen ikke okay!

• #298   15. apr 2020 Bodil : Stop nu for pokker, det var jo tydeligt det var skrevet i ren provokation. Og så stopper vi ganske enkelt denne debat nu, og kommer tilbage til emnet.

• #299   15. apr 2020 tag debatten i en anden tråd please!

Vi har en god debat her. Jeg ville blive ked hvis den slettes

• #300   15. apr 2020 Bodil, forskellen er jo, at frk. Jensens er en reel bekymring og Sørens er bare for at provokere, et dårligt forsøg, men altså...

• #301   15. apr 2020 Jeg er nødt til lige at skrive det her, så slutter jeg, men at det skulle være tydeligt at Sørens kommentar er provokation er simpelthen ikke rigtigt! For mig var Hans bekymring om hvorvidt Hans aftale hos hundefrisøren bliver aflyst da reel nok, det ville jeg da også spekulere på??

• #303   15. apr 2020 Ja jeg har savnet hverdagen

• #305   15. apr 2020 ida stadig hjemme... keder mig lidt efterhånden

• #306   15. apr 2020 åh hahaha

bar numse men husk mundbind!

https://ekstrabladet.dk/ferie/politiet-maatte-rykke-ud-til-nudister/8089762

• #308   15. apr 2020 Jeg savner endda min chef!

hahaha

• #309   15. apr 2020 Min svigerfar (erhvervsbogfører) arbejder fra hans kontor, men der er så også kun ham, min kæreste arbejder for ham engang imellem, men pga karentæne arbejder han hjemmefra smiley

• #311   15. apr 2020 Jeg har arbejdet hele tiden. Trænger sgu snart til ferie smiley

• #312   15. apr 2020 AG kan vi bytte!

jeg er så klar på job... kan springe sommerferie over lol

• #315   15. apr 2020 Alle møder jeg holder, de afholdes stadig online.

Men det ville også være tosset for mig, at risikere at smitte eller blive smittet for dem. Det er ingen grund til fysisk møde.

Jeg har et Corona sideprojekt hvor vi får varer hjem fra udlandet indenfor 3 uger, og der skal jeg mødes fysisk med dem jeg skal arbejde sammen med.

Vi skal pakke varer og levere selv.

Selvom jeg ikke er fan af fysisk "hårdt" arbejde, så glæder jeg mig faktisk! Det er meget mærkeligt at være så meget alene.

• #317   15. apr 2020 Så stop dog for helvede, i stedet for hele tiden at komme og puste til ilden når der er kommet ro på igen. Det var sgu da lige godt utroligt!! Og ja jeg bander, for nu har jeg sagt stop SÅ mange gange.

• #319   15. apr 2020 Husbond har lige haft halvanden uges ferie og i dag er hverdagen startet igen.

Hvis jeg ikke havde mine hunde, ville jeg blive vanvittig...
    Jeg er vant til at gå hjemme, men ikke til udelukkende at se min mand.

Men.. jeg er ikke klar til Covid-19.
    Jeg har læst om cytokinstorm i lungerne og skal lige op i vitamin D.
    Cytokiner er i forvejen ikke en kammerat.
    Så home alone it is...

• #320   15. apr 2020 Jeg er testet negativ smiley

Jubii! blev så glad

selvom jeg har det ok.

Sikke en lettelse

• #321   15. apr 2020 Så satser vi på, at det ikke er n af dem, hvor virus ikke længere findes i svælget smiley
    Lumsk satan.

• #322   15. apr 2020 CH - Gør D-vitamin at der er mindre chance for at få covid19? (jeg tager selv D-vitamin, men det er mere fordi jeg ellers bliver ret depri :))

• #323   15. apr 2020 præcis. Vi snakkede lige om det samme

plus der er en lille usikkerhed ved testen

jeg holder heldigvis alle anvisninger og det bliver vi ved med.

Jeg går ikke ud før jeg er symptom fri heller. 48 timer. måske med Zara alene i skov men ellers ikke

• #324   15. apr 2020 Jeg har været på arbejde hele tiden (altså normalt skema med en enkelt dags overarbejde) indtil jeg gik hjem i onsdag med hovedpine, opkast og ondt i kroppen.
    Vi (nu de andre på jobbet) kører på højtryk pga sygemeldinger. “Heldigvis” er påsketravlheden udebleven. Der er normal travlhed pt. Påsken plejer at være det mest travle tidspunkt på året.

• #325   15. apr 2020 Frk. Jensen, det gør det ikke mindre sandsynligt at man smittes, men hvis det er cytokinstorm i lungerne, der gør sygdommen farlig, er det muligt at D-vitamin kan hjælpe til at dæmpe eller forebygge det.
    Man arbejder lige nu i immunhæmmende midler af samme årsag. D-vitamin stabiliserer et immunsystem på overarbejde, immunhæmmende dæmper det. Begge hæmmer cytokiner.

• #329   15. apr 2020 CH - Ah okay smiley

• #331   15. apr 2020 HL, der er 10 % fejl i tests. Vi har lige haft en patient, hvor der først ved 3. forsøg blev testet positiv. De 2 første var podninger fra svælget og den 3. var efter sug i svælget, som så var positiv. Det er nok en rigtig god idé fortsat at beholde karantænen indtil du er symptomfri. God bedring smiley

Jeg har to korte arbejdsdage tilbage før jeg bliver hjemsendt på hjælpepakke smiley Utroligt nok i et lægehus og jeg har lige gennemgået de to travleste dage i de 5 år jeg har været der smiley Stakkels min kollega, hvis det fortsætter smiley Det bliver dog spændende, hvor længe jeg får lov at være hjemme, når der nu bliver åbnet mere op..... den første melding er til den 9. Juni smiley Jeg har det meget svært med tanken smiley

• #332   15. apr 2020 Det gør jeg RIP

• #333   15. apr 2020 Jeg starter i praktik som planlagt på mandag - det er på plejehjem/lokalcentre. Jeg synes ikke det er skidefedt at skulle tage 1½ times offentlig transport både derhen og hjem igen, og samtidig arbejde på et sygehus med stor kontakt til smittekilder. De er dog ikke bekymrede for at vi er samtlige studerende der kommer, for de overholder retningslinjerne for hygiejne mm.

Jeg tror, jeg er lidt forbløffet, for efter udmeldingerne om forlængelse, fortsatte anbefalinger osv. havde jeg nok forestillet mig noget helt andet. Det er jo slet ikke på tale at åbne plejehjemmene bare en smule op endnu.

Men på den anden side får man opstartet nogle vante rutiner og lidt mere normalitet ind i hverdagen igen - det tror jeg bliver sundt nok smiley

• #334   15. apr 2020 @RIP.
    Det giver da ikke mening hvis man har travlt.

Lægerne er vel næppe dem der mangler omsætning pt.?

Det er jo ikke en pakke lavet til at tjene penge.

Desuden skal dem der tjener penge og har et hvis overskud, jo alligevel betale støtten tilbage. Selvfølgelig...

• #335   15. apr 2020 Min svigerfar og hans kæreste var for nogle dage siden over grænsen pga de skulle til tandlæge.

Ved grænsen der ned blev de stoppet af tyskerne, de sagde de IKKE måtte handle når nu de var dernede, de spurgte dog også nogle danske vagter der sagde de godt måtte...

På vej hjem blev de stoppet af de danske vagter, der bare grinede af at de lige havde handlet nu de var dernede smiley

Det er lidt finurligt at der er sådan en foreskel på vagterne ved den samme grænse smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 134
    #336   16. apr 2020 Hvis tyskerne siger man IKKE må handle, så gør man selvfølgelig IKKE det!

Hvorfor er det SÅ svært at forstå for folk!

• #338   16. apr 2020 #335
    Det var da en rigtig dårlig stil fra din families side. smiley
    Grænsehandel er forbudt og tyske grænsevagter direkte siger at de ikke må handle at de så gør det alligevel?!?! smiley
    Desuden så bruger man altså de danske tandlæger når de engang åbner igen, som alle vi andre.

• #339   16. apr 2020 Martin. Omsætningen er faldet meget drastisk. Der kommer ikke ret mange patienter fysisk. Telefon og videokonsultationer giver ikke ret meget i kassen. Som alle andre selvstændige virksomheder er det jo en forretning, der skal køre rundt....

• #340   16. apr 2020 De har ikke nogen dansk tandlæge og bruger kun de tyske.

De har en seddel med deres tider, derfor måtte de gerne smiley

• #341   16. apr 2020 AG - Jeg har ikke hørt at det er forbudt at handle når man er i Tyskland af andre årsager, kun at kører derned for udelukkende at handle.

• #342   16. apr 2020 Min far har lige postet dette billede på Facebook smiley

profilbillede
  • #346   16. apr 2020 Selvfølgelig skal en grænsevagt lukke en tandlægepatient igennem. Det er en person der skal til læge!
    Der kan en grænsevagt ikke stå og vurderer om en behandling er faglig uforsvarlig at udsætte. Det må man gå ud fra tandlægen har vurderet i samråd med patienten og de regler der er udstukket fra myndighederne.

Indkøb i forbindelse med havde jeg egentlig skrevet en lang smøre til. Men jeg gider egentlig ikke udpensle. Det er bare for dumt.

• #348   16. apr 2020 De har jo tit sagt at flagermus har alle mulige sygdomme..

Jeg tænker at det sagtens kunne være derfra og den så har muteret smiley

Jeg tror dog ikke på det er nogen der med vilje har udviklet den.

• #351   16. apr 2020 @HL.
    Jeg tænker konspirations teori.

Jeg er ret overbevist om, at Kineserne godt kan forske i farlige sygdomme uden at det slipper ud.

De er lige så godt uddannet som vores læger.

Nogen gange når man læser artikler (ikke lige den du har linket til dog), så virker det som om, at nogen medier i "Vesten" har en interesse i at få Kinesere til at fremstå som lettere retarderede mennesker.

Nogen af de Amerikanske programmer dog. Det er helt vildt så politisk orienteret de er.

• #353   16. apr 2020 jeg elsker konspiration. Det der er jo ren gys!

• #356   16. apr 2020 En 36 årig social og sundhedshjælper er død af Corona.

• #359   16. apr 2020 @Radar.
    At man forsker i sygdomme er ret normalt.

Der forskes også i Ebola rundt omkring i verden.

Det er der altså ikke noget nyt i.

Man forsker for at se, om man kan finde løsninger på diverse sygdomme.

Det ville være meget mærkeligt at dem der forsker i farlige sygdomme, tager nogen chancer. De ved jo om nogen, hvad de har med at gøre.

• #360   16. apr 2020 begge har en pointe

og dog... Martin så du hygiejnen i deadlines program hvor deres udsendte tjekkes for corona... Det var skisme ikke høj standard i Kina

urin og blod fra flagermus på forskere... Ja ja

• #361   16. apr 2020 @HL.
    Nej, det gjorde jeg ikke.

Jeg ved bare at Kineserne ikke er dummere end os i Vesten.

Altså når vi taler veluddannede mennesker.

• #362   16. apr 2020 enig...

men fejl sker

i det program er vores hygiejne bedre. Jeg har aldrig set lignende forhold på et sygehus.

• #363   16. apr 2020 @HL.
    Det kunne jeg godt forstille mig kan være grimt.

I Kina har de dog forskellige hospitaler. Det for den almindelige Kineser og så for overklassen. Sådan er det tit I den type af samfund.

Deres forsknings områder for farlige sygedomme osv., er jeg dog sikker på at fuldt ud på højde med resten af verden.

• #364   16. apr 2020 lidt dumt at sende en journalist fra DR der åbent filmer alt på underklasse hospital smiley

jeg håber du har ret

• #365   16. apr 2020 Men Martin... var det ikke dig der nævnte noget om at kinesere i Thailand kritiserede kinesere i kina for manglende hygiejne og omhu? Eller tager jeg fejl??

• #367   16. apr 2020 @Obersternasig.
    Jo, Kinesere bader vist ligesom os i vesten som jeg har forstået det (1 eller maks 2 gange), I en Thai øjnes er det noget svineri!

Kineserne vinder dog ved en ting, det er at de ikke vil se ned i toilettet. De vil sige, at overskider de et toilet, så fjerner de ikke øh resterne (igen det gælder naturligvis ikke alle, men det er ikke usædvanligt). smiley

For en Thai er det nærmest dødstraf! Altså som i noget af det klammeste. Det synes vi naturligvis også her i vesten, men slet ikke i samme grad! Plus, vi vasker ikke numse hver gang vi har brugt den, det gør Kineserne dog! smiley

Jeg har aldrig oplevet et folkefærd som gik så meget op i personlig hygiejne som Thaier. Jeg har da heller aldrig oplevet en Thai der lugtede af sved!

Desuden så er det ikke bare et hurtigt brusebad hver gang. Næh, det er en tur under bruseren først. Derefter så tager man et karbad. Hver gang.

Vandforbrug? Lad os ikke tale om det...... smiley

• #368   16. apr 2020 Martin det var nemlig det der var på hospitalet.... brunt i toilettet men det forklarer du jo her.. men pp et sygehus... neeej

• #369   16. apr 2020 Jeg er symptom fri i dag så må jeg snart gå ud. keeeder mig

ringede endda til min chef lol

• #370   16. apr 2020 puha hvor trist

https://www.bt.dk/samfund/36-aarig-sosu-assistent-doed-af-corona-hans-doed-skal-ikke-vaere-forgaeves

lidt ubehageligt at han var testet negativ

• #372   17. apr 2020 Så lige enden af at interview hvor der blev sagt at første bølge af virksomhedsåbninger sker på mandag og tandlæger er en del af dem

• #373   17. apr 2020 I Nyhederne siger de det også gælder frisører og andre Liberale fag (mener jeg de kaldte det)

• #375   17. apr 2020 Hvad med de praktiserende læger, er der noget om hvornår de åbner? Jeg fik aflyst en tid den 13/3 som følge af Corona og skal have en ny tid når de åbner men kan ikke helt finde ud af hvornår de åbner smiley

• #377   17. apr 2020 De har åbent mig bekendt.... man skal ringe... men måske kan man ikke møde op?

• #378   17. apr 2020 Nej min læge har ikke åbent. Eller jo, man kan godt ringe til dem, men ikke få en tid. De sagde, der den 13/3 at jeg skulle ringe og få en ny tid når de igen åbnede for kunder, men kan ikke rigtig finde ud af hvornår de gør det?
    Men ellers må jeg prøve at ringe til dem på mandag i telefontiden og hører.
    For det lader jo til at det er forskelligt om de holder åbent.

• #379   17. apr 2020 nu undersøger USA laboratoriet i Wuhan oplyser bla cnn mfl

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/nu-undersoeger-de-det-mystiske-laboratorie-i-kina/8092696

• #380   17. apr 2020 Nå kiggede lige på hjemmesiden, der står at de i første omgang ser sig nødsaget til at aflyse alle planlagte konsultationer, i første omgang til efter påske.
    Så prøver at ringe mandag og få en tid. smiley

• #381   17. apr 2020 zenta ja jeg tror der er lidt forskelligt.men generelt kun de akutte nu...

• #382   17. apr 2020 Bed sidste pressemøde sagde de, at man nu skulle bruge lægen normalt - men ringe først.

• #383   17. apr 2020 Okay tak, prøver at ringe på mandag så og hører hvad de siger. smiley

• #385   17. apr 2020 Min læge har også haft åbent som normalt, dog slap jeg for at skulle derop for at forny Ritalin Uno som jeg plejer at skulle.

Det kunne gøres over telefonen.

• #388   17. apr 2020 Det lyder da helt sort, at de praktiserende læger har lukket.
    De har jo netop været ude i flere medier og klaget over, at de ikke tjener nogen penge, fordi patienterne holder sig væk!

• #389   17. apr 2020 Jeg blev også overrasket.
    Jeg var hos lægen den 11/3. Det var den dag hvor landet blev lukket ned om aftenen.
    Jeg havde så fået en ny tid til den 13/3. Jeg dukkede også op, men fik afvide at der var lukket. Altså lægerne var der og sygeplejerskerne eller hvad de hedder, men min konsultation blev alligevel aflyst og jeg fik bare besked på at jeg skulle bestille en ny tid når de igen havde åbent for kunder.
    Men jeg aner jo ikke hvornår de åbner op, så ringer på mandag.

• #392   17. apr 2020 De må åbne:

Frisører

Fysioterapeuter

Kiropraktorer

Ergoterapeuter

Osteopater

Kliniske Diætister

Fodterapeuter

Optikere

Psykologer

Tandområdet, herunder kliniske tandteknikere, tandlæger og tandplejere

Høreområdet

Private hospitaler og klinikker

Skønheds- og massageklinikker

Kropsplejeklinikker

Spaklinikker

Tatovører og piercingklinikker

Øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter inde-bærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier.

Køreskoler

kilde EB

• #395   17. apr 2020 Ja jeg er også overrasket

nu er der kun alt der sjove der er lukket smiley

• #396   17. apr 2020 Min tatovør har også lige meldt ud de har åben igen. smiley

• #398   17. apr 2020 Skal i hvert fald heller ikke sætte mig i tandlægestolen foreløbig smiley

Det er korrekt praktiserende læger skulle aflyse alle ikke-akutte konsultationer for at stå klar til nødberedskab fra den 13. marts og mindske smittefaren. Vi har hele tiden haft åbent, men mange konsultationer klares, om muligt, som telefon- eller videokonsultationer. Alle dem, hvor det ikke kan lade sig gøre ser vi stadig som vanligt, men tror det kommer meget an på indretningen i den enkelte praksis, hvor mange patienter der kan komme ad gangen, da der jo er et krav om de 2 meter....
    Hvis man er forkølet eller andre symptomer må man stadig ikke komme. Vi har kun fået ganske få værnemidler og da vi ikke selv kan bestille dem nogen steder pga udsolgte varer tages der også hensyn til det.

I vores lægehus har endnu ikke åbnet op for attester, årskontroller, helbredstjek m.v
    Ring til jeres læge og spørg til situationen, det koster gratis smiley

• #400   17. apr 2020 JAAAA … luk ENDELIG alt det op , hvor man skal være tæt på … røre … tage … massere … rode i munden … " gramse " på hinanden. smiley

Men hold ENDELIG alt det lukket , hvor man kan holde afstand -----> såsom tøj butikker … elektronikforretninger … og alt andet hvor man ikke behøver røre ved hinanden og kan lukke et antal kunder ind så der ikke bliver overfyldt i forretningen …

Jeg fatter ikke systemet smiley

• #401   17. apr 2020 Ringer også på mandag, jeg var åbenbart ikke akut smiley smiley

• #402   17. apr 2020 Undrer mig også over bla 9. og 10 klasserne ikke må starte, så de kan få en ordentlig afgangseksamen samt en ordentlig afslutning på folkeskolen, når de nu åbenbart lukker alt andet op smiley

• #404   17. apr 2020 Tandlægerne blev pålagt at lukke ned.
    Det var ikke frivilligt.
    NITTIB - Tøj- og elektronikbutikker bestemmer selv, om de vil have åbent eller ej.
    Det har de kunnet lige fra "starten".

• #407   17. apr 2020 Nittib, de forretninger har kun været lukket, hvis de havde forretning i et storcenter - og det gælder sikkert stadig.

• #408   17. apr 2020 Mike - det er rigtigt. Storcentre er lukkede. Men ellers er det op til butikkerne selv.

• #410   17. apr 2020 alene Skive har på børneområdet ansat 14 nye rengøringsfolk

Det kommer langsomt job igen

• #412   17. apr 2020 har I milde symptomer så kan I blive testet

Stephanie Lose: Borgere med milde symptomer skal testet

Hvis du har symptomer på coronavirus - også bare milde symptomer - så skal du ikke tøve med at gå til lægen og bede om at blive testet. 

Sådan lyder budskabet fra regionernes formand, Stephanie Lose, ifølge Ritzau.

- Vi har kapacitet til at teste flere. Hvis man er en af dem, der har milde symptomer, så tag fat på lægen - eller vagtlægen, hvis det er i weekenden.

• #414   17. apr 2020 Jeg savner kulturlivet og.åbner i biblioteket kommer jeg der og arbejder. Jeg har sådan savnet ro når jeg har arbejdet, før hjemsendelse, hjemme med Zara

• #416   17. apr 2020 Forleden skrev de at 1 ud af 5 smittede var sundhedspersonale....

• #417   17. apr 2020 Det giver jo også god mening, det er jo primært sundhedspersonale som ikke har kunnet isolere sig i alt den tid der har været lockdown smiley

• #419   17. apr 2020 Jeg kondolerer John.

• #426   18. apr 2020 Læste denne artikel.

Lidt mere interessant end gennemsnittet af artikler lige pt.

Dødstal, underlige undersøgelser og forargelses artikler.

For det er rigtigt nok. Virus har afsløret et behov for stærke stater! Jeg håber også det vil afspejle sig I landenes befolkninger og stoppe Nyliberale (der skal spares tankegange) og i samme men modsatte ende yderligt gående venstre partier (penge falder ned fra himlen tankegang).

https://www.information.dk/debat/2020/04/400-forskere-akademikere-krisen-tvinger-eu-opgoer-neoliberale-sparepolitik?lst_frnt

• #428   18. apr 2020 Det ser skidt ud, hvis det passer:

"WHO: Intet bevis for corona-immunitet
    Der er intet bevis for, at personer, der er blevet erklæret raske efter at have været smittet med coronavirus, er immune over for sygdommen. Det siger Maria van Kerkhove, der er epidemiolog ved Verdenssundhedsorganisationen WHO ifølge Sky News."

Læg så oveni at vi ikke har vores egen vaccineproduktion, og derfor vil stå i kø til en vaccine på ubestemt tid: https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/vi-var-advaret-nu-udvikler-shariasheik-coronavaccine/8090454

Men altid noget at Danmark fik "hele" 15 mio kroner for den danske vaccinefabrik, som nu er ejet af en Saudi-Arabisk prins.... (sarkasme anvendt)

• #429   18. apr 2020 @Ikkesom.
    Det er her jeg håber at vores politikkere har lært noget!

Aldrig sælge ud af kritisk infrastruktur!

Det være sig sundheds x ting, trafik, kommunikation, varme, strøm. What ever!

Alt der der gør at hverdagen kan fungere.

Det må og skal holdes under danske hænder.

Bare tanken om, at en vaccine ikke kommer danskere men x udemokratisk land til gode først, er da til at brække sig over! Plus, hvad med prisen?

Jamen jeg bliver så gal! Så er det reelt ligemeget om det er Goldman banken vi forærer vores infrasturktur eller om det vaccine til et diktatur.

Jeg håber at den slags hjerneblødninger nu stopper!

• #431   18. apr 2020 The New York Times har været i Løgumkloster og lavet en artikel omkring skoleåbningen.

https://www.nytimes.com/2020/04/17/world/europe/denmark-schools-coronavirus.html

• #432   18. apr 2020 @John
    Formodentligt vil antallet af døde også stige.

Det er jo ligesom i bygget i præmissen.

Jeg forstår ikke rigtigt din bekymring. Vi skal jo igennem det.

• #434   18. apr 2020 @John.
    Jeg forstår din angst, vi kan bare ikke ændre på faktum.

Livet skal videre, og vi må stole på at vi i Danmark vil fortsætte med at have styr på tingene.

Det tro jeg så også at du al regne med.

Regeringen og de andre partier har Gjort det fremragende indtil videre, og sådan fortsætter det helt sikkert med.

Vores sygehus er nu gearet op og klar til at lade tingene eskalere.

• #435   18. apr 2020 Arj de er ikke klar til at noget eskalerer. De er klar til flere patienter - kontrolleret.
    Om kontrollen bevares ved vi om en måneds tid.

• #436   18. apr 2020 @CH
    Du siger samme som jeg gør. smiley

Eskalere.

gradvis tiltage i styrke, intensitet eller omfang især om ubehagelige forhold.

• #437   18. apr 2020 De er netop IKKE klar til at det gradvis tiltager..
    De kan tage flere - men de kan ikke blive ved med at tage flere.

• #438   18. apr 2020 @CH.
    Okey.

What ever.

Hvis vrøvlet giver mening i det eller andres hoveder fint med mig. smiley

• #439   18. apr 2020 Vildt de udvider hjælpepakkerne til virksomheder igen!

Lige så fedt er, at de også hjælper de ledige samtidigt.

Imponerende!

• #442   18. apr 2020 @Holly.
    Det ved jeg da godt!

Men knækker for mange virksomheder halsen, hvor skal skatteindtægterne så komme fra bagefter?

Du ved, man kan ikke få æg hvis man hugger hovedet af hønen! smiley

Lad nu være med at sige Mette. Det er vedtaget af et enigt folketing. Så det er skam også den borgerlige side.

Når det her pjat er ovre, er det vist mange partier der skal have redigeret i holdningerne. Jeg er spændt på fremtiden. smiley

• #444   18. apr 2020 @Ida.
    Jeg er da stor tilhænger af hjælpepakkerne.

Så det skal vi da ikke debattere.

At statens penge kommer fra at man betaler skat, er jeg glad for at både dig Holly lige gjorde klart for mig. smiley

• #446   18. apr 2020 Vi betaler

• #447   18. apr 2020 @Holly.
    Er denne dag, dagen for flueknepperri. smiley

Naturligvis betaler vi skat. Jeg tror ikke nogen kan blive overraskede over det.

Det der kan overraske, er at et enigt folketing vælger at hjælpe virksomheder og ledige samtidigt. Det er da fedt!

Måske du bare skulle være glad! smiley

PS: Jeg har faktisk ikke skrevet at "de betaler", men det nu en mindre ligegyldig detalje. Jeg er bare glad for beslutningen!

• #452   19. apr 2020 Har jeres notifikationer også fået Corona (igen)?

• #453   19. apr 2020 Ida - Tro det er fordi det læses lidt som det er til nummer 440 du sige drop spydigheder er smiley

• #456   19. apr 2020 @Ida.

Jeg troede også det var Holly.

Det var nu mere ment som en joke end som en spydighed.. smiley

Men okey det kan snildt miforståes.

@John.
    Jeg tror ikke det er særligt mange der er ligeglade.

Vil tro at de fleste danskere er ramt af dette, og de færreste ligefrem synes det er sjovt, eller reelt er ligeglade.

• #458   19. apr 2020 Har de naturlige og "gode" bakterier egentlig godt af alt det afspritning?

Hvordan påvirker det egentlig immunforsvaret generelt?

Datteren starter i skole imorgen.

Når de møder skal de vaske hænder og spritte hænderne af.

Før og efter hvert frikvarter skal de vaske og spritte.

Før og efter de har spist, været ude, på toilet osv.

De skal over i de store klassers fællesrum, som ligger på Bülow kasserne. Der er en klasse mere der skal være i de lokaler de har derovre.

Udenfor må de ikke gå om og bruge skolens legeplads, men skal blive på kassernens gårdareal, hvor de får en (afsprittet) bold udleveret.

Heldigvis ligger skolen lige ved siden af stranden, samt et stort vold-anlæg, så se har masser af muligheder for udendørs undervisning smiley

Jeg er lidt nervøs for at alt det sprit gør de "gode" bakterier forsvinder smiley

• #459   19. apr 2020 frk Jensen

jeg tror da godt det hele kan blive for sterilt.... men jeg har tillid til myndighederne her

• #460   19. apr 2020 HL - Hvornår var det din skulle starte igen?

• #462   19. apr 2020 om en uge har vi besluttet med børnehaven

• #463   19. apr 2020 HL - Okay smiley Det bliver spændende hvordan hun reagere på det, med alle de nye regler smiley

Jeg regner hvertfald ikke med at datteren skal hjem til mig imorgen (samvær), da hun sikkert er sindsygt træt smiley

• #464   19. apr 2020 Vi starter nogle timer uden for med hende så tager de over... Vi må ikke komme inden for pt

de er super søde

Men det ser mærkeligt ud med afspærring på legepladsen... ligner en crime scene mere end en legeplads

• #465   19. apr 2020 Vi må heller ikke gå indenfor, vi må højst gå ind i gården (kasernen er sådan lidt som en 4 længet gård) Men hun plejer også bare at blive sat af, og så selv gå ind smiley

• #466   19. apr 2020 Jeg tror vores datter savner andre børn så meget at hun smutter fra os smiley vi flyttede jo lige da det startede så hun har været mere med voksne end børn.. Det er en af grundene til at hun starter nu.

har snakket med børnehaven og det er usikkert om jeg kaldes på job o næste uge. derfor vil de vente en uge

• #468   19. apr 2020 Jeg hørte en læge i tv der sagde at de gode bakterier ikke forsvinder ved håndvask afspritning, det er kun de dårlige.

• #469   19. apr 2020 Rikke - Tak, så behøver jeg ikke bekymrer mig om det smiley

• #470   19. apr 2020 @Jeanette.
    Ja det tror jeg også på.

Det er også årsagen til at det her vil trække ud.

Mange af os vil jo tage chancer over tid, af helt normale fysiske grunde.

Kærester der vil røre hinanden (kærlighed gør blind).

Børn vil røre hinanden.

Bedsteforældre der siger, nu er det nok jeg vil se mine børnebørn.

Der er mange årsager til, at mange af os vil bryde reglerne over tid!

• #472   19. apr 2020 radar Tak for link. Det var godt nyt

• #473   19. apr 2020 Jeg gik ud af Brugsen i dag uden varer..... Der var sindsyg mange familier med mellem 2-3 børn. Vores Brugs er ikke af de største, så afstand er svær at overholde, når andre står/går i flokke smiley Fordi børnene nu er i skole/børnehave m.m har folk så glemt, at vi stadig skal holde afstand og kun handle én af gangen? I morgen prøver jeg igen og tager fat i uddeleren. Tja, vi måtte nøjes med pizza smiley

• #474   19. apr 2020 "Nøjes" med pizza.. smiley

• #475   19. apr 2020 Var også ved at blive kvalt i min sodavand over det ..

Kommentér på:
corona 7

Annonce