{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona 3
  • #2   13. mar 2020 dejligt så kan det være det går lidt hurtigere igen

• #4   13. mar 2020 @ Mikes … hvor godt … min mands arbejdsplads DSB) har i flere dage talt, måske vi gør dit måske vi gør dat og pt har det ikke gjort en Skxx …. selv det at sprede arbejdet over flere af døgnets timer så de ikke var så mange af gangen, som medarbejderne har foreslået, eller at de vil komme ind i weekenden igen for at sprede antallet ud, end ikke det har de kunnet finde ud af at sige ja til … nogle administrative sidder hjemme , men håndværkerne står stadig i grupper og arbejder, klæder om tæt .--

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 134
    #5   13. mar 2020 Man har vel også et personligt ansvar for ikke at komme for tæt på andre.. jeg er f.eks lige sprunget igennem en busk fordi naboen kom gående imod mig på stien smiley

• #8   13. mar 2020 Jinx- Det må fanme også have været en skræmmende oplevelse smiley

• #9   13. mar 2020 Er der nogen der ved om man skal oplyse læger etc hvis man tæt familie der er inden for sundhedssektoren? Og hvordan de skal reagere.
    Jeg har snakket med lægen i dag, som bare mente jeg skulle holde mig hjemme, min kæreste er SOSU ass og skal på arbejde på mandag efter 3 ugers fri.

Jeg har stadig milde symptomer. Hoster, feks hvis jeg siger en lang sætning, så "tvangshoster" mine lunger. Og føler mig let stakåndet/restriktiv.
    Ingen snot, min milde halsømhed er forsvundet. Føler det er taget lidt til her til aften, og føler mig en smulle mere skidt tilpas smiley
    Stadig ingen feber.

• #10   13. mar 2020 Der er bedt om det i pb. Jeg er sikker på at folks elv fortæller det hvis de vil. Jeg har ikke problemer med at lave en ny tråd når man spørger

• #11   13. mar 2020 Her er den information fra myndighederne vi har fået sendt ud i lægepraksis i morges. Håber det giver lidt svar på nogle spørgsmål smiley

De retningslinjer, der er kommet ud til os i lægepraksis i morges siger, at ved milde lette symptomer, så som hoste, feber, ømhed, hovedpine og ondt i halsen skal man blive hjemme til man er rask igen. Her gælder de 14 dage ikke mere som hovedregel ( kun ved hjemkomst fra risikolande). Det er samme regler uanset om man har corona eller ej og derfor tester de ikke mere ved hverken milde symptomer eller hos folk der har været smittet eller som har været i udlandet. Der er simpelthen ikke podepinde nok.
    HVIS man får åndenød eller bliver så dårlig, så det kræver mulig hospitalsindlæggelse bliver man testet. Når man melder sådan en patient til myndighederne skal vedkommende køre til den nærmeste drive-in (som stort set nu er på alle akutsygehuse). Der undersøger man først folk klinisk og vurderer man patienten er så dårlig, så det kræver indlæggelse tester man patienten og ikke før. Hvis patienten ikke skal indlægges sender de vedkommende hjem med besked på at blive hjemme til man er rask uden en test.

• #12   13. mar 2020 Man skal desuden begrænse samvær med familie og venner samt holde en god håndhygiejne og hyppig rengøring af hjemmet inkl. udluftning.

• #13   13. mar 2020 Tal, R.I.P. for en overskuelig og nøgtern gennemgang!

• #14   13. mar 2020 Har prøvet at skrive det i menneskesprog smiley Men tro mig. Tror jeg har sagt det 200 gange i telefonen i dag smiley

• #16   13. mar 2020 Jeg fik også mail fra Dansk Sygeplejeråd i går smiley Er jo oprindelig radiograf uddannet og har stadig autorisation, men jeg kan i hvert fald ikke undværes i lægepraksis lige nu smiley
    Jeg er dog ikke længere i Dansk Sygeplejeråd, derfor skræmmer det mig lidt at få den smiley

• #17   13. mar 2020 Børne pressemøde. mange gode svar. Jeg kan se at jeg godt må gå ud med min datter

https://www.dr.dk/nyheder/indland/mette-frederiksen-holdt-ogsaa-pressemoede-boernene-se-det-her

• #20   13. mar 2020 Du kan sgu selv være en and lille mand smiley

profilbillede
  • #21   13. mar 2020 var der mere pjat Holly?

profilbillede
  • #22   13. mar 2020 Caroline enig. Hun gør det godt og svarer dem fint

• #23   13. mar 2020 Hos os (sygehus) var meldingen i formiddag, at føler man sig sund og rask, skal man møde på arbejde dom vanligt - alle betragtes i princippet som smittede, og der gives ikke længere hjemmekarantæne på baggrund af families mullige forkølelse/corona/anden sygdom.

Har man selv symptomer, skal man blive hjemme.

Det var meldingen inden middag, hvor afdelingen også så patienter som vanligt osv, men nu er der jo sket en hel del siden, så jeg tænker at I tvivlstilfælde ville jeg spørge min leder.

• #26   13. mar 2020 Caroline, som Michelle også skriver betragtes alle som smittede, MEN man skal også lige slå koldt vand i blodet og tænke på, at fordi vi p.t. har corona’en så bliver alle andre sygdomme i form af forkølelser, halsbetændelser og lungebetændelser ikke sat i stand-by. Dem kan man stadig få smiley
    Føler du dig syg ( som du naturligvis gør med de symptomer) bliver du hjemme så længe du er syg og begrænser nærvær med familie, venner mv. Det gælder også indkøb mv.

God bedring

• #28   14. mar 2020 Det kan jeg godt forstå smiley Det er også det jeg ville have det dårligst med, hvis jeg skulle blive syg smiley

• #29   14. mar 2020 Det er da også bare det dummeste tidspunkt at den skide virus skulle træde til. Netop nu begynder vejret at skifte, og den almene influenza og forkølelser rammer, så det giver jo bare lægerne endnu mere arbejde. Det er ikke noget at sige til at de ikke har nok tests.

• #30   14. mar 2020 Jeg synes den er svær.

Nu opfordres alle til at rejse hjem til Danmark, da man jo i teorien kan strande i et land. For mig ikke det store problem, da jeg kan arbejde overalt, og face2face møder er aflyst i Norden alligevel.

Min udfordring er, at jeg er jo i et land som har ret godt styr på Covic-19, og der kommer meget få nye patienter.

Jeg går stadig ud og spiser med venner og bekendte.

At rejse hjem til Danmark, er jo nærmest at tigge om at blive ramt.

Omvendt risikerer jeg, at blive isoleret på et værelse, hvis udbruddet tager fart her også. Så hellere isoleres i Danmark. smiley

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1877739/no-stage-3-despite-spike-in-virus-cases

• #31   14. mar 2020 Hvis det er så fantastisk i Thailand så bliv 4 uger mere for her går sundhedssystemet sandsynligvis en hård tid i møde så det vil lette arbejdet hvis du kan blive og behandles der hvis du bliver syg

så kan du se det som dit bidrag. og nyde Thailand.

Sverige... godt vi har lukket grænsen
    https://www.dr.dk/nyheder/udland/svenskerne-gaar-stadig-i-byen-vi-forstaar-ikke-den-danske-panik

• #32   14. mar 2020 @HL.
    Deres beredskab har tydeligvis fungeret langt bedre.

Men de har jo også erfaring fra Sars.

For eksempel bliver man udsat for tjek af temperatur mange steder.

Lidt pudsigt i starten men man vender sig til det. Jeg ved godt man siger at det ikke virker i Danmark. Men hvad

Desuden går folk jo også med maske osv. Man rører absolut heller ikke ved hinanden som på samme måde i Europa.

Sjovt nok er mange hvide også begyndt at bruge maske her. Thailands sundhedsminister var ude og klage og hvide menneskers adfærd.

Jeg render i øvrigt rundt med en “Me too” maske. Det var den eneste maske jeg kunne finde der passede i størrelse. Til stor morskab for mine Thai venner. smiley

• #34   14. mar 2020 Martin hvis jeg har dig ville jeg seriøst overveje at blive... Du skal dog være tryg i det og du kan jo rejse hjem hvis det vender. men i karantæne ja i bedste fald. I værste fald til et samfund der ikke længere er det samme. Det må vi se.

Det er også mit indtryk at Asien har en anden viden. min mand tog det her alvorligt lang tid før mig . Jeg slog det hen og tænkte at de overdriver osv...

han har en helt anden tilgang. Så jeg kan let følge dig. dog ved jeg at systemet mange steder ikke virker som i DK så jeg ville vælge DK selv. Der kommer heller ikke samme info ud om smittede mm.

men om ikke andet så er vejret vel bedre og så kan det jo være dit bidrag til situationen smiley

• #35   14. mar 2020 senest opdaterede råd til både syge og raske

https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/forebyg-smitte

• #36   14. mar 2020 Personligt ville jeg kun stole på få lande i verdens information og effektivitet - Thailand er ikke et af dem.

I DK er informationsniveauet tårnhøjt og det får måske tingene til at se værre ud end de ser ud andre steder - men vi bliver ikke taget ved næsen som man risikerer i store dele af verden, fordi der går storpolitik i den.
    Lige nu mærkes det HVOR ressourcefyldt et land vi bor i.
    De penge, der postes i udfladningsstrategien er jo i en størrelsesorden, man ikke fatter.... hvilke andre lande poster de penge i deres befolkning?

Om smitten breder sig til Thailand - det ved ingen, men hvorfor skulle den ikke? Der er massiv europæisk turisme så den er jo tilstede.
    Udbruddene i Sydeuropa tager endnu et lag af teorien om, at virus er klimafølsomt.

Så for mig ville spørgsmålet være - hvor vil jeg helst være, når det hele brager løs - og der ville jeg ikke være i tvivl...

• #37   14. mar 2020 enig ch

• #39   14. mar 2020 jeg har taget det så alvorligt som jeg nu har kunnet helt fra start, men i og med det er helt surrealistisk for os at være i sådan en periode, så tog jeg da nok på arbejde en uge mere end jeg burde, men på den anden side ville jeg have haft endnu sværere ved at få overbevist arbejdspladsen om at jeg skulle arbejde hjemmefra, end jeg havde i starten af denne uge..

men egentlig, sådan angst/bekymret har jeg ikke været … men det begynder at indhente mig lidt … Hvordan har I andre det ??

Der er en mor i England der er testes positiv, det nyfødte barn ligeledes, og det forstår man udfra de nuværende teorier ikke …

Der er også artikler om at virus har floreret meget længere end man egentlig tror, samt at man smitter tidligere end hidtil antaget …
    Jeg tænker, det er jo meget sandsynligt, hvis de første rigtig mange kun har haft let til moderate symptomer, så er det jo defineret som svær forkølelse eller influenza, men det tager man jo ikke test for … så den kan jo så have muteret, og /eller begyndt at ramme svage som så bliver så syge at man først der begynder at tage test for at finde ud af hvad der sker …

jeg ved det ikke … vi har en person i bekendts skabskredsen som har været on and off syg fra sidste januar og gennem hele februar … snue, hoste, ondt i halsen, penicillin, lidt bedre, syg igen , lungebetændelse, efter laaang tid scan på sygehus der viser den ene lunge er klappet sammen …. ja jeg får mine tanker …

Kan I andre holde de seriøse bekymringer væk ??

• #40   14. mar 2020 Ja...
    Jeg er rigtig god til at verfe katastrofetanker væk, til tider lidt for god.
    Jeg informerer mig selv voldsomt og tager bestik ud fra de givne informationer - jeg lader den ikke løbe sindssygt langt ud i tankerne, så ville jeg blive tosset i hovedet.

• #43   14. mar 2020 Mit FB feed er komplet surrealistisk at se på smiley

profilbillede
  • #44   14. mar 2020 Tak John ja jeg ved … og i lige måde …

Batdog, ja jeg læste din prioritering den er forståeligt og en god idé …

Ch, normalt er jeg egentlig heller ikke til katastrofe tanker … men det skrider lidt ..ikke grundet det vi står i og udfordringer med at være hjemme, få det til at hænge sammen, og den genopbygning vi alle skal være med til bagefter …

jeg er mere bekymret over det ukendte i virus, alle de teser der fremkommer i takt med de analyserer, og som så få dage efter måske ændres fordi nye erfaringer viser noget andet …. alene den foranderlighed gør jo det er svært at komme på forkant rundt i verden …
    Jeg er splittet, er nyhedsfreak, og vil også gerne være velorienteret … desuden deler min lægedatter en del med mig og den anden datter der er statskundskaber og vi debatterer og taler om det, eller rettere sagt skriver om det, for vi er ikke sammen, men de er jo interesserede fagligt og det er da spændende at være med i … men det giver også megen info som man måske ikke burde have ...

• #46   14. mar 2020 Det SKAL der være plads til, Rotterne og det er helt legitimt at være bange.
    Det er også det, der driver os til at gøre det rigtige..

• #47   14. mar 2020 ved I noget om hvordan man behandler rundt de forskellige lande, i DK hjælper vi vel dybest set kun med ilt, og evt smertestillende hvis folk har ondt ?

Læste om en 100 årig i Kina der havde overlevet :
    https://www.avisen.dk/100-aarig-mandhelbredt-for-coronavirus_589442.aspx
    Der er så sat ind med 3 behandlingsmåder .. " antiviral behandling, traditionel kinesisk medicin og plasma-terapi, lykkedes det at gøre manden fri for coronavirus. "

Vil de enkelte landes tilgang til at forsøge behandlinger have en indflydelse …

• #48   14. mar 2020 Nu smider jeg lige bombe.

Thailand ligger næsten ved siden af Kina, og er det land der modtager flest kinesiske turister i verden årligt.

Hvis der ikke var styr på tingene, så var det gået helt galt ligesom i Kina allerede.

Det er ikke en banan republik vi taler om.

De har bare mere erfaring med farlige virusser og udbrud.

Men bevares jeg er nervøs for at de også mister kontrollen.

Ligesom de tydeligvis uerfarne europæiske lande.

• #49   14. mar 2020 Martin jeg forstår godt dine tanker … generelt, uden at være særlig vidende og opdateret på det emne, så er der vel færre udbrud der hvor der er varmt, er min opfattelse ..

vi har bekendte hvis datter er på rejse rundt, pt på Fiji, dybes set skal hun jo hjem, men der er ingen tilfælde, så de har det sådan, skal hun nu også det ..

Nogen der ved noget om tallene i Japan, de var meget hurtigt konsekvente på nogle ting, og så synes jeg der har været meget stille ...

• #50   14. mar 2020 Jeg er ikke det mindste bange eller bekymret.
    Hvis jeg endelig var det, det er jeg ikke, men HVIS nu, så ville det være på andres vegne.
    På mine forældres vegne, de er 55 og 58 år og på mine to små niecers vegne, de er 1,5 og 3,5 år.
    Hvis Corona rammer, så hellere mig end dem.

Jeg er også den type der glemmer det og som ren refleks forsøger at give lægen hånden, som stadig ikke har forstået at jeg selv skal tage bonen i supermarkedet og som ikke fik skyllet den peberfrugt jeg smed i salaten den anden dag.
    Jeg tager stadig ingen forholdsregler og gør intet anderledes, har stadig intet håndsprit købt eller brugt så meget som en eneste gang.
    Jeg skal også hjem til mine forældre og spise i aften sammen med mine 3 søskende, svoger, svigerinde og niecer. Vi bliver 10.

Men jeg får kuldegysninger når jeg hører statsministeren sige på live tv at hun lukker landet ned. Ikke grundet angst eller andet, men simpelthen fordi det er så voldsom en ting, noget der i den grad skriver historie.

Jeg er helt helt enig i alle de tiltag der tages og mener at der skal handles og at situationen skal tages alvorligt, men jeg er også af den overbevisning at vi skal fortsætte med at leve og ikke gå helt i stå grundet angst og bekymring.
    Jeg mener sagtens man kan begge dele.

Når det så er sagt, så er der gået "sport" i den for mig nu.
    Jeg skal i Rema på vej hjem til mine forældre, efter 4-5 ting og så har jeg sat det mål der hedder at jeg bliver herhjemme til og med den 31/3. Altså 17 dage.
    Jeg ser sådan på det at jeg har muligheden, og at selvom jeg ikke selv er bange, så vil jeg gøre mit for at det ikke er mig der smitter andre.
    Samtidig vil jeg spare penge på mad og benzin, og få tømt helt ud i skabe, fryser og køleskab.

• #51   14. mar 2020 Da udbruddet gik amok, var Japan, Thailand, Burma og resten tæt på Kina de første der også blev ramt.

Det eksploderede også for dem, men så gik de i gang med deres systemer. Det er beskrevet i et tidligere indlæg jeg har lagt.

De var bare meget bedre en det danske beredskab og har fået skidtet inddæmmet uden at skulle gå bananas som vi jo må gøre og Kina naturligvis.

Der med ikke sagt, er græsset nødvendigvis er så meget finere. De slås jo stadig med nye tilfælde (Japan i går 28 og Thailand 1).

Men de kæmper med at inddæmme smittetilfælde. Som det også er beskrevet i avisartiklen.

• #52   14. mar 2020 Faldt lige over denne. Ved ikke om den er delt herinde, men det er da godt nyt smiley
    https://www.idexx.com/en/about-idexx/news/no-covid-19-cases-pets/

Må nok indrømme, jeg er blevet en smule bekymret for min far. Har lige snakket med ham og han er blevet voldsomt forkølet i nat smiley Han har hjertesvigt efter en blodprop for et par år tilbage og er i risikozonen. Han lider i forvejen af åndenød. Jeg er dog slet ikke bange for corona, da han er pensionist og har kun lige været ude at handle få gange i deres lille døde by, men alligevel sætter det da tanker i gang smiley Jeg har meddelt dem, det i hvert fald går en måned inden jeg kommer på besøg med mindre der sker noget. De er helt enige smiley Vi FaceTimer i stedet smiley

• #53   14. mar 2020 Åh gid min far havde facetime smiley

• #54   14. mar 2020 Jeg græd lidt i går fordi jeg føler afmagt. Jeg gør alt jeg kan men andre er total ligeglade. hvis sundhedsvæsenet bryder sammen er det værste jeg kan forestille mig at min datter bliver syg, ikke af corona men noget andet, og jeg mister hende fordi der ikke er tid til os.

den afmagt ramte mig i går fordi jeg stadig oplever at nogle folk ikke tager det alvorligt....

Jeg er ikke bange for corona. men for følgerne.

• #57   14. mar 2020 Jeg er bekymret og bange. Hvis bare alle ville gøre en kæmpe indsats, og det er jeg ikke sikker på de gør. Jeg høre stadig om dem der mener det ikke er værre end influenza smiley

• #60   14. mar 2020 Jeg er ikke videre bekymret for mig selv, men er der for mine bedsteforældre. Det er mindre end en måned siden, hele familien var samlet på intensiv for at sige farvel til min bedstemor, hun klarede sig dog igennem, men er jo slet ikke tilbage på fuldt blus. Min bedstefar er heller ikke på toppen længere. Så bliver de ramt, ser det næppe godt ud.
    Så der handles for dem, og både familien og hjemmeplejen er all in på hygiejne, minimere besøg osv.

Jeg ved ikke helt hvordan det ser ud på job - vi er ikke en kritisk afdeling, så går ud fra vi bliver sendt hjem at arbejde, men har ikke hørt noget derfra endnu.

Men i det store hele fortsætter mit liv som vanligt.

• #61   14. mar 2020 beder i folk holde afstand når i handler? de står oppe i nakken på mig i Rema... Jeg sagde ikke noget men overvejede at nyse...

• #62   14. mar 2020 Jeg ville sige noget

• #63   14. mar 2020 Jeg er så venlig... for venlig måske... bryder mig ikke om at sige det men var tæt på flere gange.

Det var ved kassen fordi folks været blev kørt ned samtidig. måske kassedamen skulle vente? Jeg ved det ikk

• #64   14. mar 2020 Mine hunde er heller ikke vant til at blive passet eller luftet af andre.
    Så det er også med i mine tanker, at jeg også beskytter mine hunde ved at vi bliver hjemme de næste 17 dage.
    Vi har heldigvis haven at være i og kan fortsat gå ture, for bor ude på landet og kan snildt undgå kontakt med andre.

• #65   14. mar 2020 Stod der folk helt oppe i nakken af mig, ville jeg nok bede om afstand. Men jeg har egentligt kunnet lægge mine indkøb udenfor hamstringstiden - i hvert fald har der været stille og roligt når jeg har været der.

Ift hundeluftning, så har militæret jo også sat lidt pause på skyderiet disse dage, så vi har taget en lang tur i øvelsesområdet i dag og kombineret med lidt træning - der var ikke en sjæl udover os, og det gælder faktisk flere af de steder vi ofte går. Træningstur til gågaden e.l. kan vi nok godt undvære en periode

• #69   14. mar 2020 Radar - den hænger jo ikke luften, tyngdekraften trækker den ned. Dråber, der kommer fra mennesker er jo tunge dråber smiley

• #71   14. mar 2020 Hvor er det typisk - ja, det er nok lidt mere bøvlet at få noget fra hånden, når poderne er hjemme, mens man arbejder. Men det må man altså lige prøve at få til at fungere, så de der rent faktisk SKAL møde ind på arbejde og er afhængige af pasning, kan få muligheden...

• #73   14. mar 2020 Jeg har brugt de sidste dage på at katastrofe forberede - ikke ved at hamstre.. flyttet min kæreste med kronisk sygdom Ud af huset, fået forklaret mine forældre at de har at høre efter. Osv. eksp. 200 kunder i torsdags.. haft telefonmøder med fagforeningen og lukket alt ned..
    I går gik jeg ned.. og siden har jeg haft hamrende migræne og har et hovede der ligner det er hamret x antal gange ind i væggen - jeg har meldt mig syg i dag. Folk ville da dø af skræk hvis de så mig. Og ærligt hvis man ikke er ordentligt på, og kan se ud af øjnene, så skal man ikke sælge medicin. Heller ikke til hverdag. Havde jeg det sådan her almvis havde jeg gjort det samme.. men jeg har godt nok været nede over sygemeldingen også..
    det var jo nu man burde steppe up og gå forrest..
    Jeg må sige til mig selv at når grådlabiliteten har lagt sig, tåre og snot er sluppen op, og migrænen har fortaget sig igen, så må jeg ranke ryggen og vise hvad jeg er gjort af.

• #76   14. mar 2020 # 61
    HL, bare begynd at hoste helt uhæmmet, så får du pludselig masser af plads smiley

• #77   14. mar 2020 god idé smiley

• #78   14. mar 2020 Eller lad som om telefonen ringer og højlydt sig at "nej nej de tager ikke hjem til Tyrol selvom grænserne lukkes... de er jo liiiige kommet i går!" smiley

• #79   14. mar 2020 hahaha

• #80   14. mar 2020 Nu er jeg da forvirret

Fødevarestyrelsen: Drop buffeter og smagsprøver

Fødevarestyrelsen anbefaler, at man ikke serverer buffet eller smagsprøver, da folk i de situationer står meget tæt.
    Dermed er risikoen for smitte større.
    Direktør Esben Egede Rasmussen oplyser, at man ikke kan blive syg med corona via maden, da det ikke smitter gennem mave-tarmkanalen.
    - Skru op for hygiejnen og ned for den menneskelige kontakt, siger han

• #81   14. mar 2020 Jamen nogen siger chancen for, at blive smittet igennem fødevarer og ting er minimal.
    Mens der også florerer links der siger det stik modsatte.

• #82   14. mar 2020 enig... Dette herover et fra dr.dk

• #83   14. mar 2020 Fødevarestyrelsen anbefaler, at man ikke serverer buffet eller smagsprøver , da folk i de situationer står meget tæt.
    Mon ikke derfor?

• #84   14. mar 2020 måske... Jeg fatter den ikk

jeg har en asiatisk mand der vasker alt vi køber... også det der er pakket ind... så udsigten til buffet er fjern smiley

• #85   14. mar 2020 Det at stimle sammen i supermarkeder er en rigtig dårlig idé. Vi har nogle råd i forhold til buffet og smagsprøver. Det råder vi til, at man ikke gør. Og det gør vi ikke på grund af maden, men fordi man står rigtigt tæt sammen, siger Esben Egede Rasmussen, direktør i Fødevarestyrelsen

Indlægget står et stykke nede på siden...kl 14:11 smiley

http://nyheder.tv2.dk/2020-03-13-live-faa-seneste-nyt-om-coronavirusset-her

• #86   14. mar 2020 HL - hvad mener du med du ikke fatter det? Det er ikke "forurenet" mad, der er problemet med buffet, men derimod at folk står tæt (og det frarådes jo i alle sammenhænge disse dage), så derfor frarådes det.

• #88   14. mar 2020 @ 45 Rotterne, der skal i den grad være plads til at vi skriver hvad der optager os og hvad vi føler i de her tråde ... det må alle kunne rumme og have respekt for ...

@ HL 54, jeg har det lidt som dig, er også mere "bange" for følgerne, som vi slet ikke kan overskue på nuværende tidspunkt ...og så er jeg altså lidt bange for virus, ikke som i bliver jeg, en når osv syg, men tja .. først smittede den når man fik symptomer, nu skriver de op til 14 dage før ... man ved jo ikke hvem, udover alle ja, men man skal holde afstand til, og igen de henstiller osv men de forbyder ikke ...

Her kommer en oplevelse, og JA jeg var der også ;( ... men... sidste søndag i blæst gik vi tur på Moesgård Strand ved Aarhus, og i skoven, vi var der nærmest alene ...

I dag ville vi også ud i luften, vi er kun manden, mig og hundene, mine børn vil ikke være sammen med mig før de evt selv har været ude af flow i 2 uger ... kørte til Skovmøllen (i skoven tæt på stranden) og jo der var da en del biler, jeg var faktisk overrasket der var mange ... nå vi går nu lidt og holder bare god afstand til forbipasserende, og er der nogen der stopper op og vil snakke om hundene, det sker ofte med skotter, så takker vi nej i forbifarten ... vi valgte en vej hvor vi trods alt var ret alene, hvilket afstedkom jeg sank i dybere en anklerne smiley , men endte på en sti der fører ned mod selve Moesgård Strand ... der var MANGE mennesker, der er en kiosk, vi kunne se køen og vi kunne også se der ikke blev holdt afstand ... vi gik stadig i buer om folk og kom ned på stranden og fik vasket mudder af gummestøvlerne, og havde god plads, men der fik jeg det sådan Vi SKAL HJEM, det der kunne jeg ikke, så vi tog den korteste vej tilbage til bilen ... derude mødte vi mange mennesker i grupper, folk med børn og BEDSTEFORÆLDRE, mange ældre (ældre end os) mennesker ...

På vejen hjem kørte vi gennem et længere skovstykke, trafikken ud mod strand og skov var massiv ... et sted ved dyrehaven hvor der nærmest var bilkaos og enormt mange mennesker inde i dyrehaven, der holder der en kaffevogn, mange mennesker i klynger ... jeg så folk der sad i større grupper ved bordbænkesæt, og folk der helt klart lige mødte nogen de kendte og Neeejj jamen Hej da og KRAMMERE ...

jeg tænkte, Mette du takkede danskerne igår, der er stadig mange, rigtig mange der ikke har fattet budskabet ...
    Det blev min sidste tur ud af nærmiljøet i denne omgang ...

er faktisk chokeret

• #89   14. mar 2020 Der er håb forude ...

https://videnskab.dk/krop-sundhed/laegemiddelstyrelsen-der-kan-muligvis-vaere-nye-behandlinger-af-coronavirus-om-en?fbclid=IwAR2Ee86QU41axTwWYnerV8EimN5Kg7kiE19vJsWsHVqasE3QzR0ArWs_AyI

læste også at en grp udenlandske forskere er langt fremme mht til at udvikle lægemidler til behandling, vaccinen er har længere tidshorisont ...

• #90   14. mar 2020 Jeg er egentlig ikke nervøs, men har hostet nogle dage - særlig meget idag - og indenfor den sidste time har jeg fået hovedpine og føler mig en smule sløj. Jeg tænker dog at det ligeså nemt kan være en ganske alm. influenza eller blot forkølelse der er på vej, men for en sikkerhedsskyld holder jeg mig fra andre folk.

• #91   14. mar 2020 ja det bør du gøre ... og så selvfølgelig ikke blive helt dårlig før du evt konsulterer en læge via tlf ...

• #92   14. mar 2020 Michelle det henviser til at vi i en anden tråd troede vi lærte nyt om smitte og madvarer fordi der står en masse om det på styrelsens hjemmeside men så står det modsatte her på DR og derfor forvirrer det når der er to steder med hver sin forklaring.

så det kræver at man kender den debat fra tidligere i en anden tråd for at forstå hvorfor jeg er forvirret

sorry! smiley

• #93   14. mar 2020 Jeg kom til at tænke.

Pt er der omkring 1000 smittede. Alle snakker om det, folk er i panik, hamstrer fødevarer og går en smule over gevind.

Vi er omkring 5000 med “min” diagnose herhjemme. De færreste ved hvad diagnosen betyder, men har det som jeg havde, inden jeg fik den - “det er ikke noget man har, det er noget man tror man har” smiley

I de grupper for folk med min sygdom, har der været lidt øv over at det har været svært at få æg og gær, men ellers er der ro. Vi er vant til at skulle i flere butikker, for at få vores basisvarer. Ingen, heller ikke de der hamstrer, gider give 50 kr for 900 g dårlig mel, eller 25 kr for 400 g pasta. Så vi kan heldigvis få vores almindelige ting i de almindelige butikker. Lige bortset fra det med æg og gær smiley

Så.... Velkommen til min verden smiley

• #94   14. mar 2020 Jer med milde symptomer i selvvalgt karantæne

hvad før I ifht

ægtefælle
    børn

bor i sammen med dem?

Hvad med at handle ind?
    gør i det online?

må I gå ud? hvis i ikke har kontakt med nogen?

Hvad mener i er det rette?

• #95   14. mar 2020 Jeg holder mig fra ALLE mennesker (bor alene).
    Indkøb klarer jeg på nettet og med hjælp.
    Igår hentede min mor det jeg havde købt på bilkatogo.
    Fanme surrealistisk at stå og snakke med sin mor igennem vinduet.

Jeg har meldt mig ind i en hjælpegruppe på fb.
    Det var en der var sød at køre i Rema for mig. Og hun har tilbudt, at hjælpe igen.
    Jeg har kun milde symptomer.
    Jeg går en tur om dagen tidlig morgen med hunden på et øde sted. Dette var måske anderledes.
    Jeg tror ikke selv på dette er corona, men derfor tar jeg det alligevel alvorligt.

• #96   14. mar 2020 kj ... du gør det helt rigtige ... og god bedring ...

• #97   14. mar 2020 HL
    Mit er først lige startet inden for de sidste par timer - Dvs. har småhostet nogle dage, men ikke noget jeg har tænkt videre over - så har ikke rigtig taget stilling til det endnu.
    Vi har heste der står på en løsdrift hvor der ikke er andre opstaldet, så i teorien ville de nok ikke gøre alverden hvis jeg passede dem, og vi bor på Lars Tyndskids med god mellemrum mellem husene, så kunne i teorien også fint lufte hunden.
    Jeg bor dog med min kæreste, og som vi plejer at gøre når vi hver især er syge, så tager han sig af dyrene når jeg ligger, og jeg tager mig af dem når han ligger. Desværre har jeg ikke kørekort, så når hestene står ude er han desværre nødt til at køre, men bliver så i bilen mens jeg fodrer og gør ved. Det plejer at være sådan at når han bliver syg, går jeg ned ligesom han bliver rask, og omvendt.
    I henhold til at handle, har vi ikke gjort os de vilde tanker endnu. Vi handlede igår og i forgårs, og har mad til de næste 8 dage. Desværre kender vi ikke så mange i umiddelbar nærhed, men skulle det komme dertil kan vi måske spørge om hjælp via FB, og få nogen til at handle hvad man nu mangler, mod en skilling.

• #99   14. mar 2020 Hanne- Tak smiley Helt bundærligt så føler jeg mig sgu fjollet.
    Men om ikke andet så skal jeg ikke være årsagen til, at flere bliver smittet.
    Der er jo tydeligt blevet meldt ud, at føler man sig småsløj så bliver man hjemme smiley

• #100   14. mar 2020 Karelermutti- Jeg bor i en lille by og fandt lynhurtigt flere der gerne vil hjælpe, og køre herud med mad smiley

• #102   14. mar 2020 Ondt i halsen, løbende næse og ømme muskler.

• #104   14. mar 2020 De siger 48 timer uden symptomer?

• #107   14. mar 2020 Det tør jeg slet ikke sige 100%
    Jeg læste bare et eller andet sted at der var noget med 48 timer.
    Jeg holder mig i hvertfald i mit hjem uden mennesker eller anden kontakt til mennesker udover telefonen i 14 dage og ydermere gerne lidt ekstra

• #108   14. mar 2020 https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/oftest-stillede-spoergsmaal

Det er 48 timer efter man er helt symptomfri.

• #109   14. mar 2020 Mine symptomer er hoste (har hostet en lille smule i et stykke tid - dog mere idag), ondt i bærret og sløj. Typisk influenza symptomer.

• #111   14. mar 2020 Det er da også lidt træls, at alt det her corona kommer på samme tid, som der er sæson for forkølelser og influenza smiley Det havde været lidt nemmere, hvis man kunne skelne mellem de forskellige viruser smiley
    God bedring til alle jer der er sløje smiley Og i gør det helt rigtige, at blive hjemme, så vi alle kan hjælpe hinanden smiley

Ps. Har læst der kun er 3 % af de smittede med corona der har snot. Det er ikke en af de typiske symptomer smiley

• #112   14. mar 2020 Jeg læste lige at 80% af de smittede kun oplever milde til moderate symptomer.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#114   14. mar 2020 Jeg håber folk bliver hjemme uanset hvor milde deres symptomer virker..

• #115   14. mar 2020 Enig jinx.

• #116   14. mar 2020 Hvad fanden sker der i hovedet på folk!! Hvis sygehusene ikke har masker og sprit bliver de enten selv smittet eller må lade syge passe sig selv, og så er systemet da først total presset. Øv hvor synes jeg simpelthen det er en mega trist tendens med alt den egoisme pt.

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2020-03-14-masker-og-haandsprit-stjaalet-fra-afdeling-med-syge-coronapatienter

• #117   15. mar 2020 Det er lidt forvirrende, har set flere posts hvor de fortæller at man ikke bliver snottet af Corona, men samtidigt læser man om mange (med Corona mistanke) som netop er snottet. Man skal også nyse i sit ærme, men man nyser vel kun hvis man er snottet (eller allergiker).

Apropos så ser jeg ikke frem til birkepollen sæson, alle må tro at jeg er syg med virus, håber allergimedicin kan holde det nogenlunde nede.

• #119   15. mar 2020 jeg syndes vi i danmark tag det utrolig fint forhold til kina. det er slemt. til

• #120   15. mar 2020 Jeg begyndte at få det bedre allerede igår aftes. og idag er der umiddelbart ikke noget, så jeg hååååber at jeg går fri (uanset om det skulle være Corona, eller en almen influenza).

• #121   15. mar 2020 min græs allergi er vist startet. kan det passe? Jeg må tilføje at lægerne ikke helt ved hvad jeg reagere på men alnok tog det.

desværre er alnok nok ikke en kur jeg tilfældigt har opdaget min corona, det ville ellers være fedt, men nok bare allergi jeg har haft

jeg ved ikke om sæsonen starter før i år?

• #122   15. mar 2020 Karelermutti- Hvor er det dejligt for dig smiley
    Her går det desværre den forkerte vej smiley

• #123   15. mar 2020 almenidelige yngre og raske kan jo netop have det med enormt milde, nærmest ikke eksisterende symptomer, derfor smitter børn og unge fx ...de ved faktisk ikke de har virus ...
    så man kan sige at, heldigvis, er den for de fleste og som en skriver længere oppe nok for 80% mindst af dem der smittes langt mildere end en almindelig influenza ville være ... en almindelig influenza går jo ikke over på 1-2-3 døgn, den tager typisk en lille uge ...

Men skal der smittes 10% danskere, som prognosen er, så er det ½ mill, er bare 20% af dem meget syge så er det stadig 100.000, og skulle så bare 20% af dem blive kritisk syge, er det 20.000, vi har pt så vidt jeg ved under 1000 respirator pladser i DK ....

Jeg kan blive så edderspændt irriteret på de polistiske partier der nu bruger tid på ? om grænselukning . ..
    Er sikker på at New Zealand kan sige at havde der været grænselukning så havde de stadig været Corona fri ...

Havde en nedsmeltning i morges, tænk hvis jeg ikke skal se mine børn igen, eller mærke mærke Hugo på 3½ og høre ham sige "Mormor, jeg elsker dig" eller følge lillebror på 3 måneder vokse op og blive lige så skøn og en berigelse for mit liv som Hugo er ... det er jo helt sikkert, nu skal vi ikke ses, bliver en af os syge, så skal vi slet ikke ses ...

• #124   15. mar 2020 jeg bliver SÅ træt ... der sidder en læge og siger, man kan godt være ude men I sine egene små familiegrupper, man skal opfatte sig egen lille familie som en smittekæde, og der drejer sig om at smittekæder fra forskellige IKKE kommer i kontakt med hinanden ...

? må to løbemakkere løbe sammen, nu løbe klubber er lukkede ... jamen for helvede HVORFOR, lad nu være om der så er 2 eller 3 meters afstand ... hvor risikere mere end nødvendigt ... nødvendigt er, nogle skal arbejde, nogle skal handle mad og medicin, og nogle skal hjælpe dem der ikke kan noget selv ... that´s it ...

Det meste andet kan ved gud vente 2-3 -4 uger ...

• #125   15. mar 2020 Østrig forbyder forsamlinger på mere end 5 personer - klip fra BT.

profilbillede
  • #127   15. mar 2020 sorry .. kan se mit indlæg 124 er noget vrøvlet, håber sammenhængen kan sses alligevel ... var vist lidt hidsig da jeg skrev det ...

• #128   15. mar 2020 https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/hvis-du-bliver-syg

Man bliver da ikke mindre forvirret.
    Her står der, at man skal undgå kontakt med andre indtil man er symptomfri.

• #129   15. mar 2020 Hvorfor er det forvirrende?

• #130   15. mar 2020 Fordi selvsamme instans skriver, at man skal være symptomfri i 48 timer.
    (Se link længere oppe).

• #131   15. mar 2020 Jeg tror man skal gøre lidt som man altid bør gøre - tage en symptomfri dag hjemme..
    Gid alle gjorde det til hverdag smiley

• #132   15. mar 2020 Det står der også i dit link nu?

• #133   15. mar 2020 Nej der står indtil man er symptomfri

• #134   15. mar 2020 CH- Ja de skriver også hellere end dag for meget end en dag for lidt smiley

• #135   15. mar 2020 Der står 48 timer i dit link, KJ smiley

• #136   15. mar 2020 Se!

profilbillede
  • #137   15. mar 2020 de off meldinger jeg har set ,,, siger symptomfri + 48 timer ...

det er så ikke gældende for sundhedspersonale på hospitaler har jeg læst et sted ..

• #138   15. mar 2020 BINGO Mette ..." skal vi afvente evidens så kommer vi ganske enkelt for sent " ... det er ihvertfald en lære jeg har ønsket længe, håber virkelig de så efterlever det ... for havde de dog blot tænkt/ageret sådan for 2 uger siden

• #139   15. mar 2020 Havde man rykket alt to uger bagud, ville resultatet være endnu mindre compliance end vi ser nu.

Det er umuligt både at være på forkant og bagkant på samme tid.
    Jeg tror ingen har brug for at vi er bagudskuende nu - der vil blive evalueret og der vil skabes erfaringer som INGEN har nu... evaluering når vi er på den anden side. Ikke nu.

• #140   15. mar 2020 ch .. ikke helt enig ... havde vi som minimum taget Østrig på listen sidste torsdag som Island eller Norge gjorde (kan ikke huske hvilket) så havde vi haft en fladede kurve i antal smittede denne uge .. fx ...

endelig en der havde et klart svar til endnu et tåbeligt journalist spørgsmål " er denne aftale god nok for jeres medlemmer".... " hvordan i alverden skulle vi vide hvor længe dette varer, og dermed om nuværende aftaler er nok"

• #141   15. mar 2020 Hvad er det, vi kan bruge det til nu, Hanne?

De havde de informationer, de havde, da de fik andre, ændrede man tilgang.
    Vi sidder midt i lortet - eller rettere i starten - det er komplet umulig gætte hvad det næste, der sker er! Der er ca 5.5 millioner kloge hoveder i DK med det privilegium at sidde med hine sight. Det privilegium har politikerne og myndighederne altså ikke..

Vi får uvurderlige erfaringer som samfund lige nu - men om det man gjorde var rigtigt, forkert, rettidigt eller ej, ved vi først når alt bliver vurderet til sidst.

Du aner ikke hvad de ved, du aner ikke hvilke forhold, de bliver nødt til at medbetragte hver gang et valg træffes. Det får vi at vide, men ikke nu.

Støt nu for pokker op!!

• #142   15. mar 2020 Som Mette siger, så kommer vi alle til at begå fejl, også dem.
    Vi er bare nød til også at tage skeen i egen hånd. Bliv indendøre så vidt muligt.

Jeg har desværre set flere billeder på instagrame fra dyrehaven, zoo og andre steder hvor folk stimler rundt op og ned af hinanden.
    Så stop dog for H***** smiley
    Så bliver smitten jo ved og ved

• #144   15. mar 2020 Jeg tænker på alle de mennesker, der pt er indlagt og er behandlingskrævende på alle landets sygehuse.

Der har jeg selv været for godt 5 måneder siden - vi var indlagt 7 uger. Hvis jeg i en meget sårbar situation også skulle have forholdt mig til corona, så var jeg nok endt med at skulle have psykisk hjælp smiley

Ikke at kunne få besøg i de mænger som vi gjorde eller kunne forlade stuen og afdelingen for at gå en tur i supermarkedet eller besøge Svigerne på den anden side af vejen, mens personalet så efter vores lille præmature datter...så havde jeg nok ikke klaret vores forløb så godt, som jeg føler jeg har gjort smiley

Mine tanker går til alle dem, der nu er “fanget” i behandlingssystemet...og til al personalet, der nu må knokle endnu hårdere end før smiley smiley

• #145   15. mar 2020 Tænk hvis der var investeret i et stærkere sundhedsvæsen, for nogle af alle de milliardbeløb der nu bruges til brandslukning, hvilket der generelt har været brug for, i alt for mange år. Der viser sig jo at man KAN finde midler, når det er vigtigt..
    Kunne man ikke forestille sig, at det sygehusvæsen alle ved er underbemandet, og har været det LÆNGE, havde fået et løft så det både kunne klare hverdagen, OG spids situationer som denne?

Jeg syntes ikke det klæder et velfærdssamfund ikke at være istand til, at behandle egne borgere, uanset hvad der måtte ske.

Når epidemien er ovre, så skal den meget store pukkel af udsatte behandlinger indhentes. Samtidig med den daglige drift af et sygehusvæsen, som i forvejen er overbelastet.

• #146   15. mar 2020 Og dette indlæg får jeg nok på puklen for:

Tænk hvis vores regeringer havde prioriteret at sætte danskernes sikkerhed (på alle områder) over migranters og lykkeridderes? De er ansat af folket til at varetage folkets interesser og sikkerhed, ikke alle mulige andres.

Vi kunne eddermaneme have fået et stærkt sundhedsvæsen, for de 35 milliarder kroner, som indvandringen fra ikke-vestlige lande årligt koster statskassen...

• #148   15. mar 2020 Ja det havde også hjulpet i nogle år, for så havde indvandringen været "gratis" i tre år pr. 105 mia kr.

• #150   15. mar 2020 @ CH ... jeg støtter op ... hvorfra får du den ide jeg ikke gør .. jeg gør aldeles som de beder om ... derfor kan jeg godt ærge mig da jeg ved at nogle fagligt vidende forsøgte at råbe op noget tidligere ...

Ikke som .... IKKE NU !! IKKE HER !! det er næsten ikke til at orke oveni alt det andet ... vil du gerne debattere det, og det er ikke det jeg anfægter, men så lav en tråd man kan vælge om man orker at deltage i ....

• #151   15. mar 2020 det er rigtigt Sofia at det handler om at få smittepresset fordelt over en længere periode så alt ikke rammer i maj juni.

folk vil stadig dø og blive syge men færre.

at følge anvisningerne er derfor nobelt også for en selv. ikke pga corona men pga alle de andre ting vi alle kan fejle inden for det næste halve år plus minus

kommer lige fra Rema hvor jeg holdt afstand i køen. Det fik ham ved kassen til at sige. er du syg?

Jeg svarede med et smil da jeg ikke orkede at forklare at jeg sådan set bare gør det jeg er bedt om.

suk!

• #154   15. mar 2020 Naturligvis fik jeg ret i min forudsigelse.
    Helt utroligt så ømskindet HG er når det kommer til snak om indvandring, bevist endnu en gang.
    Jeg påpeger noget relevant, i en relevant diskussion.
    Intet andet, men straks rynkes der på næsen og man sender den formastelige der vovede at nævne det, udenfor døren. Det begynder sgu at blive morsomt.

Men bare rolig, jeg er ikke ude på en debat om det.
    Som ovenfor skrevet: Jeg påpegede blot noget, taget ud fra hvad JEG går og tænker. I andre skriver vel også hvad I går og tænker??

Jøsses.. smiley

• #157   15. mar 2020 Rotterne,

Mon ikke det er 1/3 del af de indlagte?

• #159   15. mar 2020 To typer beregning. Procent af bekræftede smittede og procent estimeret smittede.

• #161   15. mar 2020 Rotterne,

Nej så slemt står det altså ikke til. smiley

• #163   15. mar 2020 Hvordan pyntet på? Det er beregnet, det kan jo ikke være pyntet eftersom det aldrig kan blive eksakt.
    Der er i øvrigt fire beregninger - en procentdel af befolkningen, smittede, en procentdel af smittede bliver indlagt og en procentdel indlagte bliver kritiske, en procendel kritiske dør.

• #164   15. mar 2020 Rotterne,

Det lyder mere rigtigt. smiley
    Jeg mener dog at Italien ligger en del over de 3%, men kan ikke huske tallet, men jeg mener de var omkring 6% Hvilket sagtens kan skyldes, at deres hospitalsvæsen er brudt sammen, og der må prioriteres benhårdt over hvem iltapparater og respiratorer bruges på.

• #165   15. mar 2020 Den forventede procent ligger lige nu mellem 0,3 og 1% af alle smittede. Det er galt nok.
    Det er klart at procenten for de bekræftede smittede er tårnhøj.

• #168   15. mar 2020 10% er et meget lavt estimat, når man ser på hvad landene omkring os estimerer.
    De første tal sagde mellem 10 og 20%

Storbritannien forventer 20% smittede.

• #170   15. mar 2020 Radar, det at det overlever i luft har jo intet at gøre med hvor det er. Vi udspyder ikke vanddamp, som falder langsomt men dråber, som falder hurtigt.
    At det overlever i luft betyder ikje at det svæver rundt. Kun at det overlever.

• #172   15. mar 2020 Sofia, lungebetændelse og Corona har da aldeles noget med hinanden at gøre!

En almindelig influenza/forkølelse sidder i de øvre luftveje, Corona sidder i de nedre luftveje, hvilket gør hyppigheden af lungebetændelse langt større. Ikke alle ældre (langt fra!) oh andre kronikere får altså lungebetændelse af almindelig influenza.

• #174   15. mar 2020 Spændende link, Batdog!

• #175   15. mar 2020 Radar, man kan spørge sig selv om relevansen ved meget at det info vi får - vi har eksempelvis intet at bruge smittetallet til nu.

• #176   15. mar 2020 Spændende link, Bad dog. Hvilke taster bruger man til at skyde med?

• #180   15. mar 2020 3 døde smiley

• #181   15. mar 2020 lige et spørgsmål ... der går jo rygter om at nogle hollandske forskere er tæt på et antistof, i første omgang til en behandling, på længere sigt forhåbentlig en vaccine ..

Når det sker der er et reelt gennembrud og man står med noget der evt kan produceres i en pille, eller hvad form det nu får, er det så sådan at et firma får retten i flere år, hvor de jo så slet ikke kan følge med efterspørgslen, og tage en voldsom pris ??

eller kan fx WHO i situationen bestemme at flere medicinalfirmaer skal have muligheden for at få produceret nok hurtigst muligt ?

• #182   15. mar 2020 Det slår mig pludselig...
    I går så jeg ordet "hysteri" een gang på nettet. I dag slet ikke...
    Jeg tror folk på de sociale medier efterhånden har forstået at lokummet brænder smiley
    Så mangler vi bare de sidste..

• #183   15. mar 2020 Jeg ser stadg mange rundt omkring i forskellige grupper der skriver hysteri, at folk skal slappe af, at de lever præcis som før osv osv. Hvis man kigger på billederne fra KBH igår var der også MANGE der tydeligvis tror de er udødelige og ikke kan risikere at være med til at sprede smitten.

• #184   15. mar 2020 Jeg ser desværre også stadig mange o den lokale gruppe for Kolding på FB, der kalder det hysteri m.v. smiley

• #185   15. mar 2020 Så er jeg også gået mere eller mindre i frivillig karantæne smiley Jeg vågnede lørdag morgen med ondt i halsen og i dag med kanon hovedpine og “tung/træt” krop. Jeg har ikke feber og hoster kun en smule, men jeg skal IKKE være skyld i andre bliver syge, selv om jeg absolut ikke tror det har noget som helst med corona at gøre. Bare en tilfældighed, da jeg af og til får perioder med ondt i halsen efter mine mandler er fjernet smiley
    Jeg har fået lov af min arbejdsgiver til at flytte min ferie fra uge 14 (hvor vi skulle have været i Rom) til nu, så jeg kan være hjemme i 14 dage smiley
    Sikke noget møg, da det faktisk er en “spændende” udfordring, at være med i på et lægehus... Ikke for at udnytte situationen, men når man er i sundhedsvæsnet vil man hellere end gerne bidrage, hvor man kan.

• #186   15. mar 2020 Jeg tror du får masser at gøre med om 14 dage smiley
    God bedring smiley

• #187   15. mar 2020 Selv en alvorlig situation kan håndteres på en (for) hysterisk måde. Hvis man bevarer det kølige overblik, så er chancen for succes uden tvivl forbedret. Dette "trick" virker i mange sammenhænge og givetvis også her.

• #190   15. mar 2020 Han burde simpelthen fratages al magt og gemmes væk i al evighed smiley smiley smiley

Var han klog, så tilbød han at hjælpe så vaccine kan sendes ud til hele verden og ikke kun være til “hans folk” smiley

profilbillede
  • #191   15. mar 2020 kæft mand en idiot

• #195   15. mar 2020 1081 ansatte på Oslo universitetshospital er sat i karantæne, fordi de enten har været i kontakt med smittede, eller har været i udlandet. De forventer at hente læger ind fra andre lande. Så er det bare at jeg tænker, hvilke lande har de tænkt sig at hente læger fra? De fleste lande kæmper jo selv med corona, og har da selv brug for så meget sundhedspersonale som muligt.

• #196   16. mar 2020 Til gengæld har de 1081 friske ansatte når det hele brager løs om et par uger.
    Indtil da tror jeg de må nøjes smiley

• #197   16. mar 2020 Det er så sjovt, at Trump tror at "lande" i Nord Europa kan købes.

Det er vist ikke gået op for ham, at vi er mindst lige så stolte og relativt velhavende som hans eget land er.

Det er ganske enkelt utroligt interessant, at han ikke forstår det. En eller anden må da have forsøgt at forklare ham det.

En ting er, at han mente at Danskerne kunne købes (hvem kender reelt det frimærke af et land).

Men Tyskland? Altså E.U´s absolut stærkeste land både økonomisk og militært, hvis man altså ser bort fra A-våben.

Tyskerne må officielt ikke være være for stolte grundet deres historik, men det ændrer ikke på, at inde under det ydmyge facade, så banker der en stolthed over deres land, som er lige så stor som resten af Nord Europa. Naturligvis!

Hvis det lykkes Tyskerne, at producere en vaccine, så skal de nok få det distribueret "gratis" ud til så mange lande som muligt alligevel.

Så hvorfor købe det, selvom han kunne?

• #199   16. mar 2020 hvis folk ikke lytter kommer der er påbud snart

• #201   16. mar 2020 John, det gør han helt sikkert. Men næppe så tydeligt, at hans egne vælgere opdager det. smiley

• #204   16. mar 2020 Så starter festen i Thailand....

• #205   16. mar 2020 Min gamle mor er desværre temmelig sikkert blevet ramt. Så jeg havde en lidt anderledes dag igår. Hun skulle indlægges og hunden skulle nogen jo tage sig af. Så jeg måtte hente hunden og dens foder (specialfoder mod blæresten). Mor havde sat hunden ud i haven sammen mod fodersækken. Den havde kun sit halsbånd på og den fik intet andet med. Jeg håndterede den og fodersækken iført engangs gummihandsker. Parkerede vovsen i Clintons bur og kørte hjem med den. Der var ingen kontakt med mine egne hunde eller min mand før jeg havde vasket hunden grundigt i disinficerende sæbe (det kiruger bruger før operationer, som jeg har fået en flaske af fra min dyrlæge i anden anledning før jul). Nok ikke det bedste af vaske en hel hund i, men altså better safe than sorry. Fodersækken er sprittet grundigt af (plastiksæk). Clintons bur blev sprittet af og jeg sprittede mig selv af. Hundens halsbånd dyppede jeg i sprit inden jeg smed det i vaskemaskinen.
    Det var også rimelig sært kun at have kontakt over telefonen selvom jeg holdt i min mors indkørsel.
    Min mor er blevet sendt hjem igen, da hun ikke var syg nok til at de ville beholde hende. Det vælger jeg at at som noget positivt. Svaret på testen får hun i løbet af idag. Og så holder jeg ellers telefonisk kontakt med hende ofte, så jeg ved hvordan hun har det og krydser fingre for at hun kommer godt igennem det. Hun har desværre tabt sin mobil (en tudsegammel nokia) undervejs igår så heldigt at hun stadig har en fastnet telefon.

• #207   16. mar 2020 Hvad er der sket i Thailand CH?

• #209   16. mar 2020 Ja maskerede mænd løb jo ind og røvede Herlev...

• #211   16. mar 2020 HL - et smittehop.
    De sagde det i Nyhederne - 33 nye smittede og derfor et samlet antal på +150 (husker ikke det præcise antal)
    Vi ved jo hvad der sker, når de hop først begynder...

• #212   16. mar 2020 For 3 dage siden var der 70.

• #214   16. mar 2020 Fy for satan... 62 indlagte i dag, 28 i går.

• #216   16. mar 2020 DK, Batdog

• #218   16. mar 2020 Det var en eller anden der linkede til en verdensoversigt på et tidspunkt.. Er der monstro nogen der stadig har det link eller kan fortælle mig hvor jeg kan finde det? Der er så mange tråde...

• #219   16. mar 2020 Pyyh, Heunicke er presset

• #220   16. mar 2020 De første hop kom i fredags, og der kom nye retningslinier med det samme for alle virksomheder. Det store hop i går med 34. Det har skræmt alle, og betyder mange restriktioner.

Vi valgte hurtigt at vi bare lukker vores kontor ned og lader folk bruge deres hjemmearbejdspladser.

Vi har desuden sendt nogen med flyveren til Danmark (altså de der ikke er udlandsdanskere). Jeg havde booket til i morgen men den aflyste Finair sent i går aftes. Vi er heldigvis kun to ramt af det.

Alle andre flyver hjem til tiden i morgen.

Så nu er jeg ved at finde en løsning på det. Alt kunderservice i EU er dog helt vildt presset lige pt.

Jeg sidder lige nu og på bording til Bangkok, for der er mange afgange endnu trods alt. De kører desuden dobbelt kontroller på alt i lufthavnen af en eller anden grund.

Så må jeg lige overleve nogen dag i Bangkok. nødvendigvis Ikke så dårligt endda. smiley

• #221   16. mar 2020 Pas på dig selv, Martin.

• #223   16. mar 2020 Sundhedsminister Magnus Heunicke.

• #225   16. mar 2020 smiley

• #226   16. mar 2020 @CH.
    Tak, men der er ret godt styr på det hele.

Det vildeste er den debat jeg lige har haft med en Thai ven da hun har tabt sin maske, om hun skulle have min maske på eller ej.

Men tro mig.

Jeg måtte bruge det stærkeste kneb. Jeg har lige danset rundt uden musik lige foran hende. Hun overgav sig i løbet af 60 sekunders dans.

Til stor ærgrelse for sådan cirka 100 mennesker der morede sig gevaldigt over mine stærkt begrænsede danseevner. smiley

En Thai uden maske er pt uacceptabelt. En hvid ses bare som dum. Stor forskel. smiley

• #227   16. mar 2020 Er Søren Brostrøm mon i karantæne? Altså ikke pga covid19, men mere pga åbenmundethed. Man siger ikke bare sådan socialdemokraterne imod smiley

• #228   16. mar 2020 Jeg har brug for, at de varer vi får stilt ved vores dør, kan sprittes af. Men det er jo ikke meget sprit at få nogle steder.
    Så det her, tror i det fungere?

profilbillede
  • #230   16. mar 2020 80 før det dræber covid 19

• #232   16. mar 2020 Tak for hjælpen igen igen ??

• #233   16. mar 2020 Synes ikke ham der Heunicke er særlig god til at sprede budskabet smiley Der er alt for meget “æhh” og “øhh” til at man kan bevare koncentrationen til at høre efter hvad han egentlig siger..... Han roder rundt i det og udstråler irritation overfor journalisterne så snart de stiller kritiske spørgsmål smiley

• #235   16. mar 2020 Husk at spritproducenterne lige nu har svært ved at følge med. Brug kun sprit, hvis det er nødvendigt. Man når langt med vand og sæbe..

• #236   16. mar 2020 En spand vand og sæbe kan også gøre det smiley

• #237   16. mar 2020 R.i.P., man må sige at hans udstråling er meget anderledes end MF smiley
    Han virkede presset i dag, specielt i starten. Men forberedelsestid er nok også en by i Rusland.

• #241   16. mar 2020 Synes nu også det er på sin plads lige at være lidt large overfor de politikere, der virkelig knokler lige nu.

Form er ligegyldigt, indhold er ikke. Men form KAN afspejle indhold.

• #243   16. mar 2020 R. I. P
    Kan jeg nøjes med vand og sæbe på indkøbsvarer?

• #244   16. mar 2020 Det er altså liiidt far out, Rotterne :).

Vask af, brug ikke bremserens smiley

• #245   16. mar 2020 Ja du kan, Staff.
    Det er RIGELIGT og sikkert unødvendigt.

• #247   16. mar 2020 Tak CH. Ved godt det måske ikke er nødvendigt men det kan overleve nogle dage på ting og jeg kan ikke vide om nogen har smittet på det
    Min far er cancer patient, med kol og 84 år i næste måned. Så jeg vil godt nok gerne han vasker tingene af. Ellers er vi alle lige vidt med at sidde i karantæne også

• #249   16. mar 2020 Det er pissegiftigt, Rotterne, fyldt med gasser og hjælpestoffer....

Det er der, den sunde fornuft kommer ind i billedet..

Det er IKKE til brug indendørs overhovedet. Please lad være med en baby i huset.

• #250   16. mar 2020 #243
    Ja, det er da bedre end ingenting smiley
    Man kan købe hibiscrub på apoteket (hvis de da har mere smiley ) Det er desinficerende sæbe smiley Om det virker på indkøbsvarer er jeg dog svar skyldig.

• #251   16. mar 2020 Både til Lilli og min far smiley
    Tror faktisk min datter har købt noget af det du skriver da alt spritten var rippet.
    Jeg VED hun spritter alle varer af, inden de kommer ind i hjemmet.
    De har familie i nærheden der handler ind for dem.

• #253   16. mar 2020 Jeg er absolut heller ikke rød, men synes regeringen og myndighederne klarer det super godt smiley

• #258   16. mar 2020 Bare lige af ren og skær nysgerrighed, hvor kommer de 80% alkohol fra?
    Kan ikke rigtig finde noget med det.
    Batdog, hvor ville det være en fantastisk nyhed hvis det er 100% sandt ( undskyld jeg er så skeptisk)

• #260   16. mar 2020 # 205 Mette med præsidenten .... har I fået svar på din mors test ? Håber ikke hun har det alt for dårligt ...

Martin, håber du kommer sikkert hjem ... ved jo så ikke om du kommer hjem til noget bedre smiley

Nogen der har en idé om dette :
    hvis der kommer et udgangsforbud, hvad tror I så det kommer til at gælde ?

må man fx, hvis man i en familie har været isoleret hver for sig i 2 uger og ingen af dem har været ude andet end at købe ind, under de gældende regler om hygiejne og afstand, og ingen har fået symptomer i løbet af de 2 uger ... må man så fx køre til hinanden ?

• #261   16. mar 2020 Det er et godt spørgsmål Hanne, det vil jeg også gerne vide..

• #262   16. mar 2020 https://www.facebook.com/christian.freitag.140/videos/1330911510433984/

"Have no regrets - if you need to be right before you move, you will never win."

"Perfection is the enemy of the good - when it comes to emergency-management"

"Speed trumps perfection"

derfor skal vi rette ind, gøre det hurtigt ...

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#263   16. mar 2020 Jeg fatter ikke at vi ikke har fået forbud mod at gå ud ligesom andre lande, folk vader rundt i løbeklubber og ånder hinanden i nakken, cafebesøg og fælles gåture, de kan tydeligvis ikke finde ud af hvad afstand betyder, de får passet deres børn hos naboen eller veninden der lige laver en tæt siddende hjemmeundervisning med 6 børn fra 4 forskellige familier.

Hvad pokker sker der for folk, hvorfor er det SÅ svært at forstå hvad afstand betyder smiley

• #264   16. mar 2020 Jeg læste denne på Twitter, og puha.. Det gik endnu mere op for mig at vi går en hård tid i møde..
    https://twitter.com/JasonYanowitz/status/1238977743653687296?s=19

• #266   16. mar 2020 Det er en voldsom øgning af indlagte også dem i intensiv behandling, og nu 4 døde ??

Jeg tænker udgangsforbudet snart kommer hvis folk ikke hører efter, i dag kom sundhedsministeren jo med en "skideballe" netop omkring det.

• #267   16. mar 2020 Der dør her i lille DK årligt omkring 1000± af influenza. Tænker I over det?

• #268   16. mar 2020 Endnu virker der ret stille på corona-klinikken her hos os. Der kommer folk og bliver undersøgt mm, men det vælter ikke ind med mennesker, så det må da være et godt tegn - altså at smitten for nu lader til at gå stille og roligt og ikke alle på en gang.

Vi har brugt dagen på at aflyse alle patienter for de næste par uger - de fleste var heldigvis forstående, men der var faktisk også et par stykker der blev rigtig sure.

Det har til gengæld overrasket mig, at vi ikke bliver sendt hjem at arbejde - når alle aflysninger er klaret, består arbejdet 99% af skrivning, og det kan jo også klares hjemmefra.
    At læger mm skal møde ind giver jo mening ift at de evt skal indgå i nødberedskab og i den forbindelse også evt skal have noget oplæring/genopfriskning af funktioner de ikke arbejdet med til dagligt.
    Men som sekretær havde jeg egentlig regnet med at blive sendt hjem.

Jeg startede nyt job 1 marts, så det er lidt en underlig periode at gå gennem oplæring mm i.

• #269   16. mar 2020 Søren - netop derfor er det jo lidt spøjst, når folk omtaler det som "bare influenza" - der er jo en grund til, vi vaccinerer særligt udsatte grupper for det.

• #271   16. mar 2020 Og dertil kommer dem som vil dø fordi vi ganske simpelt ikke har ressourcer nok, hverken personale, materiale og respiratorer nok.
    Det der er alvoren i det er; man vil helst begrænse antallet af beslutninger hvor man faktisk vælger at lade nogle dø, frem for andre. Og man vil også helst undgå at sundhedsvæsnet bliver så udslidt og overbelastet at hvad der normalt kan behandles, nu bliver fatalt.

• #272   16. mar 2020 Obsternasig - lige pt er der ikke noget, der tyder på, vi får ressourcemangel. Ikke at der er garantier, men man behøver jo heller ikke male fanden på væggen.
    Og man har før ved mangel på respiratorer kørt 3-holdsskift og håndventileret. Det kniber man vel igen om nødvendigt, så længe der er folk til det.

• #273   16. mar 2020 Michelle det er vel ikke alle der kan blive testet?

• #274   16. mar 2020 De fleste steder her i Frederikshavn syntes jeg folk er gode.
    I midtbyen går folk stadig rundt i butikker og leger på legepladserne.
    Men her hvor jeg bor, ser jeg ikke ret mange andre, end dem der bor i min blok.
    Jeg gik en lidt længere tur med hundene idag, fordi der var så fint vejr... Vi mødte ikke en eneste.

• #275   16. mar 2020 Søren: Sådan tænkte jeg også i starten, men nu er det ligesom gået op for mig at det her altså er mere alvorligt. De fleste af os der er ekstra udsatte bliver jo netop også vaccineret mod influenza fordi det kan gøre os meget syge, og i værste fald koste os livet. Så der kan man ligesom øge sine chancer for ikke at kradse af, det kan man ikke med corona.

• #276   16. mar 2020 @ Søren nu kan de fleste så også mærke hvis de har influenza ... og dermed holde afstand, eller bede ældre og kronisk syge blive væk .... der er desværre ved at være ret stor evidens for at mange smitter uden selv at få symptomer, dermed er det meget svært at stoppe smittekæder uden at tage forholdsregler der kan synes unødvendige ...

• #277   16. mar 2020 Staff mom - de tester ikke alle nej, og man skal være henvist for at kunne komme ind på corona-klinikken. Men henvises kan alle med symptomer der er alvorlige nok til at kræve lægelig vurdering. Og dem er det altså ikke væltet ind med

• #278   16. mar 2020 .

profilbillede
  • #279   16. mar 2020 Okay.
    Har nemlig selv tidligere været i kontakt med lægevagten da jeg mener jeg er smittet, men er ikke testet.
    Men uanset hvad, sidder jeg i frivillig karantæne

• #280   16. mar 2020 Hvornår handler man bedst? hvor der er færrest

• #281   16. mar 2020 Vi har skolens og hallens fodboldbaner lige ude bag baghaven og der er i hvert fald børn/unge og sikkert også en masse forældre der IKKE har hørt godt nok efter smiley Der er dagen igennem spillet ret meget fodbold i store grupper. De kommer jo om nogen tæt på hinanden smiley
    Ellers kan jeg se det er mest børnefamilier og ældre mennesker der går på gaden her hos os.

Jeg tror desværre indenfor et par dage kommet et udgangsforbud a la Italien og Spanien. Det er bare rigtig mange der ikke forstår budskabet.

• #282   16. mar 2020 De vil til at teste flere igen, og ikke kun dem der er så alvorlige at de kræver indlæggelse. De har bestilt 3 nye maskiner hjem der bliver installeret i Århus, Odense og København. Man skal selvfølgelig som tidligere visiteres fra egen læge eller vagtlægen, og tænker stadig ikke de tester alle der ringer med de mindste symptomer.

Jeg har feber on/off, hoster og snotter også on/off, det er mest om aftenen og natten, og har også trykken for brystet ind imellem når jeg ligger mig ned. Jeg tror ikke at jeg har corona, men er sgu i tvivl om hvornår jeg skal kontakte lægen. Vi holder os herhjemme, så jeg er ikke i risiko for at smitte nogen, så tænker umiddelbart det er fjollet at ringe til lægen med mindre nogen af symptomerne ligesom er der hele tiden.

• #283   16. mar 2020 Jeg havde forventet at der ville virke mere "dødt" i byen her i dag, end der rent faktisk gjorde - jeg bor i en temmelig lille by. Jeg mødte også en hel del personer på min tur rundt med Tucker i eftermiddag.

På en måde kan jeg godt se ideen med et decideret udgangsforbud, for folk er ikke gode til den der "du må i teorien godt, men du BØR ikke."

• #284   16. mar 2020 Jeg er ret sikker på at der kommer et udgangsforbud, netop fordi så mange ikke høre efter hvad der siges om f.eks at holde afstand.

• #285   16. mar 2020 Det er lidt sjovt hvis der skal den slags til.

Det gælder jo om ikke at blive syg. smiley

Altså det virker lidt tåbeligt, men skal det til, så er det sådan det er.

• #286   16. mar 2020 Martin : Ja og om ikke at smitte andre. Jeg tror desværre der stadig er mange der tænker at de ikke tilhøre den gruppe af ekstra udsatte, og så er de lidt ligeglade.

• #288   16. mar 2020 Det handler for de fleste af os ikke om ikke at få corona men om at vi ikke alle får sygdom, corona eller en anden, samtidig.
    for så får vi italienske forhold i midt april ca

• #290   16. mar 2020 Rikke symptomerne er meget forskelligt fra dag til dag

https://www.avisen.dk/smittet-laeges-dagbog-saadan-er-det-at-vaere-corona_590942.aspx

• #291   16. mar 2020 radar bryder sygehusene sammen med italienske forhold er det sådan set lige meget hvad man fejler. ting vi normalt kan håndtere kan man dø af eller blive meget syg af fordi man ikke får behandling eller den rette.

pga corona stopper andre sygdomme, trafikuheld mm jo ikke

tilsæt at personalet smittes.

så er det helt lige meget om det er corona eller influenza eller et trafikuheld man fejler

med mindre man tilhører den lille gruppe hvor corona er ekstra slem

derfor vedkommer det.også unge, børn og alle...

tiltagene er lavet for at sprede smitten ud over en periode. ikke for at undgå den

nogle vil dø. Det gør folk hver dag af sygdomme

bryder sygehusene sammen vil mange flere dø

derfor skal vi følge anvisningerne
    og det er det de der ikke gør åbenbart ikke kan forstå

• #292   16. mar 2020 @ Rikke mørk godt efter ... lige det der trykken for brystet, er jo ikke normalt for influenza fx ...
    har venner i Kbhv, hen gik hjem forleden .. ondt i hovedet, hals og trykken for brystet ... havde det bedre dagen efter men har igen haft det ret dårligt i weekenden .. jeg er ikke i tvivl om det er Covid, men her er også underviser et sted hvor der er mange unge ...

Forskellen til influ, kan vist være det der at det svinger ... hvorimod influenza får en til at føle sig møg syg 4-5 dage i streg og så klinger det af ...

• #294   16. mar 2020 og helst heller ikke grundet mangel på omtanke fra andre ...

• #296   16. mar 2020 Må da indrømme at tanken om at blive smittet nu og en mulig indlæggelse lyder “mere tiltalende” nu her end om en måned, hvis hospitalsvæsenet ender i knæ smiley

Og nej...jeg håber dæleme ikke på en indlæggelse, men jeg er selv i risikogruppen for komplikationer grundet kronisk sygdom smiley Og jeg vil da meget gerne være her og se bette pigen vokse op smiley

• #299   16. mar 2020 Staff og Hanne : Jeg synes bare det har været næsten det samme hver dag, altså at jeg i dagtimerne har det okay, bortset fra mit hovede måske koger lidt ( uden feber), og jeg nogen dage vågner og ryster af kulde, og har snottet lidt. Jeg har faktisk også haft hovedpine et par dage, og en enkelt dag også svimmelhed.

Men jeg kan for det første ikke se hvor pokker jeg skulle være blevet smittet, og for det andet så vil jeg bare heller ikke spilde lægernes tid , når der er mange andre der har brug for hjælpen, jeg er jo på ingen måder kritisk syg , ligesom jeg heller ikke har brug for indlæggelse og ikke har vejrtrækningsbesvær som sådan. Har da godt nok haft lidt problemer med at trække vejret i bund. Men igen, sidste år fik jeg jo lungehindebetændelse i forbindelse med en halsbetændelse, så jeg tænker egentlig jeg bare er forkølet og det så er lidt værre for mig end før i tiden, fordi jeg får det immundæmpende medicin.

Igen vil jeg lige slå fast at jeg ikke går udenfor min dør, og min mand er også hjemme og går kun ud når han lufter hundene, så vi udsætter ikke nogen for smitte i tilfælde af det skulel være corona ( hvilket jeg virkelig tvivler på) .

• #303   16. mar 2020 Sofia: Der er jo forskel på om det er i halsen eller lungerne, mit hosten osv er ikke pga halsen det kommer længere nede fra, jeg har samme følelse i lungerne som da jeg havde lungehindebetændelse, det er bare ikke så slemt denne gang. Havde ondt i halsen en enkelt dag, men har det ikke mere.

Jeg tror som sagt ikke jeg har corona, men jeg tænker da alligevel hvornår jeg burde kontakte min læge, netop fordi jeg jo er på det immundæmpende medicin.

• #305   16. mar 2020 sofia ... jeg mente det der med at folk ikke er seriøse nok med at blive hjemme ...

• #307   16. mar 2020 Isabelle - i Italien og Spanien må du godt lufte hund trods deres udgangsforbud. Måske det samme gælder i Frankrig selvom det ikke er nævnt.

• #308   16. mar 2020 radar Sofia var svaret. Jeg ved ikke hvorfor du tager mit indlæg så negativt. Det var slet ikke sådan ment

• #309   17. mar 2020 Nu har Prins Charles også taget Wai hilse måden til sig.

Jeg spår at Wai bliver det nye sort! smiley

https://www.facebook.com/DDNARD/videos/500141810677270/?t=72

• #314   17. mar 2020 Interessant interview på News med en træt italiensk læge.
    På spørgsmålet om alder på de indlagte siger han at deres gennemsnitsalder lige nu er 62 år. De indlagte bliver pt yngre og de ser flere og flere i 30"erne og 40'erne.
    På spørgsmålet om de forudgående har været syge svarer han at - ud fra en gut feeling, data er ikke indsamlet endnu - de fleste er sunde og raske. Der er en tendens til overvægt blandt de indlagte. Forhøjet blodtryk ser også ud til at gå igen.
    De yngre ser ud til at overleve efter en periode med respirationsstøtte.

• #315   17. mar 2020 lidt ord-virus uden maske

om det er min egen holdning ved jeg ikk... Det er et digt smiley jeg blev inspireret af en anden

profilbillede
  • #316   17. mar 2020 CH igår på pressemødet ville de heller ikke ud med, om det kun var ældre svage der var indlagt

• #317   17. mar 2020 Det er ikke sikkert det var information Kåre Mølbak havde.

• #318   17. mar 2020 # 205 Mette med præsidenten - rigtig god bedring til din mor og et stort varmt digitalt kram sendes i din retning smiley

• #320   17. mar 2020 Rigtig god bedring med sønnike, Caroline smiley
    Og til Mette: God bedring med din mor smiley Har hun fået svar på testen?

• #322   17. mar 2020 #321 Der er mange børn med skoldkopper lige nu ;);

• #324   17. mar 2020 Jeg er nedlagt med snot, hoste og kradsen i halsen. I går formiddags var der intet. Lille pigen er også forkølet, men pt er det det eneste, hun fejler...hun hænger lidt på mig, men er ellers glad.

Var ellers ude og handle for min mor i går formiddags, der hjemme med hoste og snot. Huskede håndsprit både før, under og efter samt god afstand...vi var heldigvis nærmest ingen i butikken. Og hendes varer blev sat af i gangen og vi talte kun igennem et åbent vindue med afstand.

Kæresten har været sløj med snot siden fredag men er nu ude på den anden side...så enten er det bare en genstridig forkølelse eller også så har vi raget virussen til os smiley

• #327   17. mar 2020 Tak, Caroline smiley

Heldigvis er far hjemme, så han kan tage lille pigen, hvis jeg ikke orker. Der er heldigvis ikke feber...endnu, men er pænt smadret og øm i næse/svælg af at pudse næse smiley

• #330   17. mar 2020 En update på min gamle mor: Hun er blevet sendt hjem igen. Det er IKKE coronavirus hun har, men er virkelig slem gang influenza. Og så har hun fået en slem forskrækkelse.

• #332   17. mar 2020 Jeg har hentet foder ved min bedste veninde idag... Hold op det var en mærkelig oplevelse.. ??

Hun vinkede til mig, inde fra vinduet af, mens hun låste bilen op, så jeg kunne hente mit foder... Vi er vandt til at ses flere gange om ugen, så at hilse på hende på den måde, var virkelig underligt...

Derudover har jeg været ved dyrlægen idag.
    De håndtere det dælme fint! Der må kun være en kunde i venteværelset ad gangen, alle andre skal blive udenfor med minimum 2 meters afstand.
    Der er sat en stor flaske sprit op uden for, som folk bliver bedt om at bruge både før og efter behandling.

Jeg skulle bare hente medicin og aflevere en urin prøve, så hele min konsultation med dyrlægen, foregik udenfor.
    Skønt de tager det så seriøst!

• #333   17. mar 2020 Nu når jeg er i karantæne fra jobbet tænkte jeg, jeg ville have lidt overskud til at bage boller til aftenskaffen smiley Men ak, hurtigt ud og ind af 3 butikker som alle var uden gær. Både almindeligt, økologisk og tørgær smiley Troede egentlig gær- hamstringen var overstået nu smiley Nå, men vi prøver da bare i morgen smiley
    Ellers oplever jeg slet ingen mangelvarer. Kan få alt hvad jeg lystre.... pånær gær smiley
    Idag oplevede jeg også store hensynstagen fra mine medmennesker i forhold til afstand smiley

Jeg er sikker på ingen dør af sult i DK smiley Pas på jer selv derude smiley

• #334   17. mar 2020 Nyt pressemøde kl. 19.00. Tror I der kommer nye stramninger???

• #335   17. mar 2020 Ja.... tag ud og handle før kl 19 Hvis i skal... men i ro. der er varer nok

HM dronningen taler kl 20

• #336   17. mar 2020 Hvis noget...så lukker de butikker uden fødevarer...ingen grund til at suse i supermarkedet smiley

• #337   17. mar 2020 Og måske restauranter og sådan.

• #339   17. mar 2020 spm en journalist spurgte om på pressemødet om fødevarer ... "kommer der nye stramninger, der har hele dagen gået rygter" har hørt nogle rygter a la lukning af butikker på nær fødevarer og apoteker ... også noget om nogle af de tiltag der er igang kunne blive forlænget helt hen til sidste april ... jeg tror på de nuværende 2 uger som minimum bliver forlænget til efter Påske ... nu må vi se

så groteske billeder og har læst beretninger fra Kastrup i går ... igen det bekræfter mange, stadig alt for mange fatter det ikke ... afstand og ingen fysisk kontakt med nogen der potentielt kan være ny smittekæde --

Men som en skrev alle de tiltag, alle de økonomiske konsekvenser og så er der ingen kontrol i lufthavnen ... ingen styring der skaber afstand ... selvfølge burde det ikke være nødvendigt, men det er det altså åbenbart ...

• #340   17. mar 2020 Der går SÅ mange rygter omkring, hvad der kommer til at ske. Håber ikke, at de værste af dem er sande smiley

• #341   17. mar 2020 Jeg gætter på at folk allerede nu er begyndt at suse ud og hamstre i supermarkederne, pga det pressemøde der er indkaldt til kl. 19. Hvis der skulle komme udgangsforbud, er jeg også ret sikker på at folk styrker ud og hamstre, i stedet for at tænke rationelt og at vi godt må handle og at der IKKE mangler vare med mindre folk netop hamstre.

• #342   17. mar 2020 hmm ... ej jeg tror, naivt måske at folk nu er klar over at, selv med et udgangsforbud bliver det med tilladelse til fødevarehandel, at gå på arbejde, det er der jo stadig en del der skal, læge og apoteker ...

men ja ... vi har nogle kilder blandt venner og bekendte der siger at der kommer en form for udgangsforbud ... må sige, det kan vi så takke dem for som ikke har fattet dette ...

• #343   17. mar 2020 Det tror jeg så er ret naivt at tro, har set adskillige folk på Facebook i dag der tror at udgangsforbud betyder man slet ikke må gå udenfor ens dør. Så jeg er ret overbevist om folk går amok efter det pressemøde hvis der kommer udgangsforbud. Mange tænker overhovedet ikke rationelt, og mange butikker i f.eks Århus c er stadig total rippede. Min mand snakkede i telefon med en ven der bor derinde i dag, og de oplever at mange ting er umulige at få fordi der ganske enkelt ikke er noget.

• #344   17. mar 2020 Et udgangsforbud betyder som udgangspunkt ikke at man ikke må handle, tage på job eller gå på apoteket.
    Men alt unødvendigt derudover.

• #345   17. mar 2020 Der kan jo heller ikke komme totalt udgangsforbud. I løbet af ugen skulle jeg da fx gerne på apoteket, efter nyt smertestillende til Aqui.
    Og eftersom jeg sagtens kan lufte hunde uden at være i kontakt med nogen som helst andre (det gør jeg altid) så ville jeg godt nok panikke lidt, hvis man ikke engang må det...Folk i lejlighed SKAL jo også ud med deres hunde på den ene eller den anden måde.

• #347   17. mar 2020 Jeg er godt klar over hvad udgangsforbud betyder, hvis det kommemr bliver det jo som i de andre lande. Men der er bare mange der tror at det betyder de overhovedet ikke må forlade deres bolig, og derfor tror jeg også folk panikker og styrter i supermarkederne igen, hvis det er det Mette har tænkt sig at fortælle kl. 19.

Da de sidste stramninger kom var der jo intet om nogen butikker skulle lukke, der blev nævnt der var fødevare nok osv, og alligevel styrtede folk ud. Så ja jeg er ret sikker på at hvis der kommer udgangsforbud, så styrter folk ud i butikkerne igen . Jeg håber ikke det sker, men må erkende at jeg efter sidste omgang ikke har særlig meget tillid til en del af den danske befolkning smiley

• #348   17. mar 2020 Og selvfølgelig kommer der ikke total udgangsforbud, der er jo altså nogen der SKAL på arbejde, folk skal kunne få noget at spise, folk skal kunne få medicin osv smiley

• #349   17. mar 2020 Jeg tænkte mere så I var fri for at stå i butikken efter 20 med 10000000 andre hvis i manglede noget smiley men ja de er der nok allerede....

• #350   17. mar 2020 Janni,

Jeg har hørt at man ikke må køre på McDonalds...

• #352   17. mar 2020 min mand har fået lov at arbejde hjemme ugen ud, så vi har været i Bilka for at købe noget brød, kød og lidt frisk grønt til de næste dage, for så kan vi blive væk og isolere os herhjemme .... der var en del mennesker synes jeg faktisk og rugbrød var der kun lidt af tilbage ved bageren, i butikken var der intet , grønt og frugt var ret tyndt, men der var da noget af det meste ... mælk var vi ikke henne ved, men både ost og juice kølere var fyldte ...

• #354   17. mar 2020 Isabelle . Og ifølge tv2 news smiley

• #356   17. mar 2020 Altså dem Hans Engell lige har sagt, tænker jeg kommer fra nogen han kender inde på borgen, men jeg ved det jo ikke .

• #358   17. mar 2020 Men det bliver da spændene at se hvem der har ret, der er flere på nettet der hævder at de kender nogen på borgen , og de siger der kommer udgangsforbud. Men altså jeg er ret sikker på at en del bare siger de kender nogen eller ved noget, uden der egentlig er hold i det, men at det bare er gætterier eller forsøg på at skabe panik smiley

• #359   17. mar 2020 Altså jeg sidder jo i frivillig karantæne. Jeg handler ikke engang, og når Albert skal luftes udover i haven, køre jeg til at jeg ikke kan se mennesker.
    Ville et udgangsforbud være så slemt?

• #361   17. mar 2020 Glem det! Mcd kan ikke undværes smiley

• #363   17. mar 2020 jeg fatter så ikke det med de 10 personer ... sig nu bare ... vær i de familier i bor med, og så dem der skal på arbejde ... stop med socialt samvær der rækker derudover ...

• #364   17. mar 2020 Så det ser ud til at Janni stadig må køre på McDonalds, der var hun heldig. smiley

• #365   17. mar 2020 Ja bortset fra at Janni har sat det mål at være hjemme i 17 dage .. Til og med den 31/3. smiley

• #366   17. mar 2020 Gælder det også drive-in? smiley

• #367   17. mar 2020 Ja for bilen skal også blive hjemme. smiley

• #368   17. mar 2020 Som om du kan overholde det. smiley Medmindre din Ford er i stykker.. igen. smiley

• #369   17. mar 2020 Hanne - Man må gerne gå en tur, det sagde Mette også..

Jeg tænker det med 10 er lavet, så ungerne ikke kan komme på legepladsen hvis der er mange børn..

• #370   17. mar 2020 Jeg synes Mette gør det rigtig godt. Fornuftigt tiltag.

• #371   17. mar 2020 Frk Jensen, ja det ved jeg med god afstand og det er heller ikke der jeg ikke synes det er godt nok ...

men jeg ved her hvor jeg bor nu, så vil der stadig rende unge rundt i grupper og det er bare ikke ok .... der skal ikke være unødig kontakt på tværs af smittekæder ... og det betyder ikke på tværs af de man i forvejen bor eller arbejder med ... det er simpelthen ikke smart at sige 10 personer ... kan sagtens se grupper af op til 10 unge der nu samles og hygger da barer og cafeer lukker ... det du´r ikke ..

• #373   17. mar 2020 Jeg troede at flytrafikken var ved at lukke ned..

profilbillede
  • #374   17. mar 2020 @Ikkesom.
    Det håber jeg da ikke.

Så kommer jeg ikke hjem lige foreløbelig. smiley

• #375   17. mar 2020 Jeg har lige været i Netto - øv, hvor folk er dårlige til at holde afstand ved kassen. Jeg flygtede ud, der var crowded og vi måtte droppe en ting, vi skulle have haft med...

Hurra for internethandel!!!

• #376   17. mar 2020 Martin,

Du må tomle den.. smiley

• #377   17. mar 2020 Folk der er i udlandet skal jo hjem, det gælder jo ikke kun danskere. Så det er jo logisk nok at der stadig er masser af fly i luften smiley

• #378   17. mar 2020 Martin : Håber for dig at du har planer om at skulle hjem indenfor de næste dage? For som de lige sagde på pressemødet lukker flere og flere lande ned, og de regner med at der vil være nogen der strander i udlandet som de ikke kan få hjem.

• #379   17. mar 2020 ...ok det her kan godt være det bare er en and. Men rygtet er at visse ruter stadig flyves med tomme fly fordi man ikke vil miste rettigheden til ruten?..

• #381   17. mar 2020 #379 Obster,

Det er vist ikke en and, og jeg håber lufthavnene vil revurdere det krav i disse tider, eller der kommer et forbud imod det.

• #382   17. mar 2020 Mike,

Det er korrekt. Indtil i dag, har de bare skulle overholde kravet om max 100 personer samlet.

• #383   17. mar 2020 Obster: Det er vist sandt nok, det er dælme underligt at de ikke laver specielle regler pt og at selsakberne kan beholde deres tider selvom de ikke flyver.

• #387   17. mar 2020 Mike´s mor .... og så var det en opfordring, ikke et krav ... nu skal de ... nøjagtig det samme som kan blive enden på hvis folk ikke stopper med det sociale samvær på tværs, så enden det med udgangsforbud ...

• #389   17. mar 2020 Hvem har ikke det smiley

• #390   17. mar 2020 Go Daisy!!

• #391   17. mar 2020 Ida - Ja jeg undrede mig også over han var der, havde regnet med han havde sagt noget racistisk, men det gjorde han da heldigvis ikke.

• #393   17. mar 2020 Rasmus Paludan er udover at være advokat med møderet for Landsretten, også journalist.

Så "get over it", der er rigeligt med venstreorienterede tosser i den danske journaliststand, måske han synes der mangler lidt modvægt.

• #394   17. mar 2020 endelig en der sagde at kan man ikke undvære en fødselsdag hvor man samler mennesker, så er man hensynsløs ... det er ord Mette F ikke kan bruge, men Dronningen kan og gjorde det ....

• #395   17. mar 2020 Jeg er altså vild med vores dronning, hun er ikke bange for at skælde os ud smiley

• #396   17. mar 2020 Min mormor har fødselsdag i dag, alle pånær min mor meldte afbud . Vi andre havde ikke lyst til at tage nogen som helst chance. Så når hun nu ikke selv ville aflyse, så er jeg glad for at andre end mig selv meldte afbud smiley

• #398   17. mar 2020 Hold kæft hvor er det idiotisk med de fly.... ku de ikke bare sende piloterne ud og brænde noget regnskov af eller kaste plastik i havet istedet?!

• #400   17. mar 2020 Ida,

Jeg er også dybt uenig i bl.a venligbo'ers samfundsnedbrydende livssyn. Men sådan er der så meget.. Ellers er jeg helt enig med dig.

GODT at den del af epidemiloven hvor myndighederne uden dommerkendelse kunne trænge ind i private hjem, blev forkastet. Så lidt omløb i hovedet har vores politikere alligevel stadig.

• #403   17. mar 2020 Det er fint med Paludan. han kan sætte fokus på nogle ting

den danske journalist stand er lige nu før ukritiske og mere mikrofon holdere end journalister, i hvert tilfælde de fleste af dem. de er rystede og derfor er det godt en som Paludan er med.

men han er jo også næsten min nabo nu ... I hvert tilfælde mere end vi var før... smiley

• #404   17. mar 2020 Så længe disse tiltag ikke griber om sig og har en mening og en udløbsdato, så finder jeg mig i at grundloven måske ikke overholdes helt bogstaveligt.

De skal bare ikke bruge krisen her til, at afskaffe frihedsrettigheder permanent.

• #405   17. mar 2020 Folk har ikke fattet det - fra dagens apotek.. ca. halvdelen af kunderne er i en kunde/aldersgruppe hvor, hvis de var mine pårørende så havde jeg stænget døren for dem kunne de ikke selv forstå det! Ca. Den anden halvdel kommer ind efter forkølelsesprodukter, ondt i halsen osv. Bliv hjemme for helvede! Og send en rask og ung!

Kl. 14 begyndte rygterne at svire om at de ville lukke butikker - folk valfarter til - for nu kan vi jo snart ikke få vores medicin... sjældent har jeg bedt folk gå ud og vente på gaden. Men
    Helt ærligt - mad og apoteket skal de nok holde åben - virkelig!
    Og Ring dog for fanden til os og få tingene bragt ud eller bed en pårørende hente det.

Det er fandme surrealistisk at bede sine kunder ikke komme og handle...

• #406   17. mar 2020 Enig en smule kritisk sans er skam ganske fint, uanset hvad folk ellers tænker om Paludan så er han en dygtig advokat og måske heller ikke en dårlig journalist. her sætter han fokus på noget vigtigt som de andre overser imens de er ved at tabe kæben

• #408   17. mar 2020 ...hvor mange mennesker var der egentlig til stede?

• #409   17. mar 2020 Ginne - det er altså ikke alle der HAR nogen de kan sende afsted

• #410   17. mar 2020 Obster,

Mere end ti ihvertfald. smiley

• #416   17. mar 2020 Rotterne ... ej hvor dejligt ...

Frk Jensen, mange apoteker kører altså varer ud, specielt til ældre og/eller syge

• #417   17. mar 2020 Hvis man ikke har nogen der kan tage på apoteket for en, kan man enten spørge en nabo, ringe til apoteket og få det bragt ud ( det tilbyder de fleste) , eller bestille det på nettet. Selvfølgelig findes der få mennesker der ikke har nogen social kontakt til andre, men det er altså et fåtal, det har næppe været gældene for alle dem Ginne har oplevet på apoteket i dag smiley

• #418   17. mar 2020 Synes lige i skulle se den her.
    Set delt på instagrame

profilbillede
  • #419   17. mar 2020 der er altså noget jeg ikke forstår i den enorme nyhedsstrøm

hvad med landene i Afrika, de fattige af dem, Indien, Bangladesh, alle de virkelig fattige lande i verden, lande med nærmest intet sundhedsvæsen og mega dårlig hygiejne... tænker har det fat der må folk da dø som fluer ...

• #420   17. mar 2020 Tænker det er fordi det slet ikke bliver indrapporteret i de lande . De registreres sikkert bare som almindelige dødsfald , hvis de overhovedet gør det.

• #422   17. mar 2020 ser dr1 .... 1 franskmand dør af Corona i timen døgnet rundt i øjeblikket ... smiley ...

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.055
    #423   17. mar 2020 Min kollegas mor, som er læge i Ukraine, fortalte for et par uger siden, at de ikke have konstateret corona-smitte hverken i Rusland eller Ukraine. De havde nemlig ikke testet nogen ...

• #424   17. mar 2020 En af mine kammerater som bor i Tyskland har været syg af virussen men er dog begyndt at have det bedre.. Det er dælme skræmmende

• #425   17. mar 2020 Hanne M - Men nogle tager dage før de kommer, det gør de her i byen, selv når der ikke er pandemi

• #426   17. mar 2020 Frk. Jensen, så er det dårlig service fra apotekets side. Vi har en deadline der hedder kl 14. Hvis recepten er sendt ud fra lægehuset der, leveres det samme dag. Vi har 4 forskellige apoteker der bringer ud afhængige af adresser og hvor kunderne har konto.
    Her tager de 40 kr. pr udbringning.

• #427   17. mar 2020 Hostende unge skabte frygt
    Ifølge Nordjyske fik Nordjyllands Politi tirsdag en anmeldelse fra borgere i butikscenteret i Hasseris Bymidte. Angiveligt gik en gruppe unge rundt med mundbind og hostede for at skabe frygt. De var dog væk, da politiet kom frem

Sikke da en flok idioter smiley smiley smiley

Kommentér på:
corona 3

Annonce