{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona 2
  • #1   11. mar 2020 Jeg er I tvivl.... Skal børnene i dagpleje i morgen?

• #2   11. mar 2020 Officielt, er min skole jo først lukket fra mandag, så jeg kan møde ind imorgen.

• #3   11. mar 2020 HL . De sagde at hvis man havde mulighed for at holde børnene hjemme allerede fra i morgen smiley

• #4   11. mar 2020 Jeg skal vide det før kl 6 i morgen... damn

• #5   11. mar 2020 Vi holder datteren hjemme fra imorgen.

• #6   11. mar 2020 Hvis jeg havde mulighed for at holde mit barn hjemme i morgen (altså hvis jeg havde et barn), så havde jeg personligt gjort det smiley

• #7   11. mar 2020 Jeg bliver hjemme fra skole fra imorgen. Det går satme hurtigt nu! Det er lidt uhyggeligt.

• #8   11. mar 2020 Jeg synes det var ret tydeligt - kan børn holdes hjemme fra nu af, skal de det

• #10   11. mar 2020 På mit studie bliver vi hjemme og møder altså ikke ind i morgen og to uger frem. Dem med børn var blevet hjemme i morgen uanset.

• #11   11. mar 2020 HL - Vi har fået besked om at vores knægt kan komme i dagpleje imorgen.

• #13   11. mar 2020 dagplejen ringede lige. Zara er hjemme fra nu af.

Dette er godt nok vildt.

Jeg sad med en 3 årig der ikke ville sove.

Jeg er nødt til at gå ind og se det nu.

Hvad med private arbejdspladser?

• #15   11. mar 2020 Jeg har besluttet mig at jeg fra nu af holder mig herhjemme, med mindre jeg skal lufte hunde eller der opstår noget virkelig vigtigt. Så lytter jeg også til opfordringen om at de udsatte skal holde sig derhjemme. Så her bliver indkøb gjort over nettet fra nu af.

Jeg er stadig ikke panisk eller noget i den dur, men jo mere situationen udvikler sig, jamen jo flere forbehold må jeg jo tage. Jeg ved at pga min immundæmpende medicin så ender noget som en simpel halsbetændelse f.eks i lungehindebetændelse, det skete for mig sidste år og var så pissehamrende syg, så tænker at en omgang corona også vil ramme ret så hårdt.

Og så undre det mig virkelig ikke at smitten spreder sig så hurtig, folk er simpelthen idioter til at bruge sund fornuft angående f.eks host. Jeg var på sygehuset i mandags og var der maks 10 minutter, og i den tid var der 4 voksne der bare hostede ud i luften. I busserne var der også en del der bare hostede og nyste ud i luften.

• #16   11. mar 2020 Emma det vil jeg tro den er

• #20   11. mar 2020 Jeg synes også det er handlekraftigt!

• #21   11. mar 2020 Jeg synes virkelig også det er fedt at de sætter så hårdt ind nu, det ville være frygteligt hvis vi ender der hvor der skal vælges mellem hvem der kan få behandling og hvem der ikke kan. Vi bliver nødt til at passe på de udsatte, og samtidig passe på at vores sundhedssystem ikke kolapser total, det er i forvejen presset.

• #22   11. mar 2020 apropos det der med de pensionerede sundhedspersonaler...

... hvem var det nu igen som var i særlig risikogruppe? smiley

Jeg glæder mig til at finde ud af om vi er indbefattede af kritiske funktioner i morgen... og når det så er sagt så er min kæreste i hvert fald og jeg tænker jeg ligeså godt kan blive smittet gennem ham og derfor også ligeså godt kan tage på arbejde..

• #24   11. mar 2020 Isabelle - og hvad med dem der ikke kan.

Spændende hvor mange der nu ender med at må gå fra hus og hjem når de ikke får løn i 14 dage.

Jeg synes det er lidt ugennemtænkt bare at lukke alle skoler/daginstitutioner osv. Det er ikke alle forældre der er bare kan holde børn hjemme, og hvad med dem der ikke kan og ikke har netværk tæt på der kan hjælpe?

• #25   11. mar 2020 Jeg møder heller ikke ind på studie i morgen. Jeg synes pointen var rimelig klar - bliv hjemme, hvis du kan.
    Det er bare rigtig dårlig timing, men heldigvis ikke livsnødvendigt smiley

• #31   11. mar 2020 Ham den første der blev smittet sagde at han ikke vidste om han kunne blive smittet igen, men der var ikke hørt om tilfælde hvor folk var blevet smittet 2 gange.

• #32   11. mar 2020 Nogen der kan finde et sted, hvor der bliver skrevet om at de mest udsatte bør holde sig hjemme? Det blev nemlig nævnt på mødet.

Min mor er udsat (får immundæmpende medicin) - og arbejder i et lægehus- men arbejdspladsen mener åbenbart ikke hun er mere udsat end andre smiley Det mest uhyggelige er, at det jo er udtalelser fra læger..

Æv, jeg er bekymret for hende smiley

• #35   11. mar 2020 Den klagesang om børn orker jeg ikke. Vi har selv valgt at få dem. Vi skal passe dem. bom.

Det er irriterende og uheldigt og rammer alle men det er ikke statens børn men vores.

og 2 uger kan vi forældre godt løse det her, det handler om at redde liv!

hver gang jeg irriteres af det her så tænker jeg på min mor, syg og svag i en hospitalsseng efter 6 operationer pt og de kæmper for hendes liv. får hun corona er hun færdig. 100 %

Hun er ikke den eneste

jeg synes derfor det er helt fint at vi forældre selv skal passe vores afkom i 2 sølle uger hvis det kan gøre en forskel for Danmark og de udsatte

• #36   11. mar 2020 Isabelle - Det ok du er uenig. Jeg tænker alle der har mindre børn som nu skal være uden løn i 14 dage har det lidt anderledes. Det er jo ikke alle forældre der er offentlig ansat i de job der bare får 14 dages "fri" med løn.

Jeg tvivler i hvert fald stærkt på jeg får lov at blive hjemme i 14 dage med løn.

• #37   11. mar 2020 ...hvis man ikke er overenskomstsikret løn -så bør man være berettiget til sygedagpenge smiley

• #40   11. mar 2020 ellers får du sygedagpenge

• #42   11. mar 2020 Sygedagpenge kræver vel en a kasse, ikke?

• #43   11. mar 2020 nej det er dagpenge

sygedagpenge er kommunale

jeg er journalist då jeg SKAL på job i morgen. Vi starter med et møde

så fik se rygter skisme ret.... Jeg har ellers afvist det hele dagen...

• #44   11. mar 2020 Hmm. Gælder de mon også for tilkaldervikarer?

• #45   11. mar 2020 Anya: De nævnte jo altså at skoler og institution holder åbent for dem der ikke har andre muligheder, dem hvor der ikke er familie, venner, naboer der kan hjælpe, eller dem der ikke kan få fri fra arbejde, og at der nok skal findes en løsning.. Alle bliver nødt til at gøre en indsats, også selvom man har børn og det måske bliver lidt mere besværligt en periode.

• #46   11. mar 2020 Ja jeg mener alle har ret til sygedagpenge. Jeg er ikke god til de regler....

• #47   11. mar 2020 Sygedagpenge handler ikke om a-kasse, men om man opfylder kravene for at have arbejdet X antal timer indenfor en bestemt periode smiley

• #48   11. mar 2020 Kan man ikke klare 2 uger uden løn, så er man økonomisk umoden. Manglende konsekvensberegning, så enkelt er det.

• #49   11. mar 2020 Isabelle - Jeg bliver ikke bedt om at blive hjemme. Nogle er nød til det for at passe deres børn. De får da ikke løn hvis arbejdsgiveren forlanger de kommer på job, og de ikke kan.

Jeg er heldig at min kæreste går hjemme, for jeg får ikke lov til bare at blive hjemme i 14 dage med løn.

Men jeg kender masser af andre forældre der begge arbejder i det private. De får altså ikke løn hvis de ringer og siger de skal blive hjemme for at passe barn i 14 dage.

Nej det behøver man ikke være Søren, men den arrogante holdning er ikke noget jeg magter diskutere.

• #51   11. mar 2020 #48 Ellers står man midt i en retssag med sin udlejer, som har gjort krav på en stor mængde penge ifht. ens udbetaling (dobbelt op, af hvad vi har tilsammen pr måned), oveni en flytning, hvor der naturligvis også skal betales depositum, før man har fået sit gamle depositum tilbage. Udover alt dette, selvfølgelig også, ens normale økonomiske udgifter.

Man behøver ikke være økonomisk uansvarlig eller umoden, for at stå i en rigtig skidt situation pga. 2 uger uden løn.

• #52   11. mar 2020 alle må give noget nu. de 2 uger klarer vi sammen.

nu må vi hjælpe hinanden

jeg bliver bange for alle de flok i supermarkederne... Jeg er som sagt ikke bange for corona men for mennesker i kriser...

• #54   11. mar 2020 "Der vil komme ordninger for dem, der ikke har mulighed for at få passet børn. Det kommer dog ikke til at være på plads fra dag et, så man skal være tålmodige."

• #55   11. mar 2020 man ved ikke om man kan smittes igen. Det er det sidste jeg har hørt

• #56   11. mar 2020 ang ordninger så kontakter institutioner forældre efter i morgen med nyt. ingen ved noget nu.

overvej at holde børnene hjemme... for mange skift er skidt. Det er kun 2 uger

• #58   11. mar 2020 hørt!

• #59   11. mar 2020 Så ungerne er hjemme 2 uger fra fredag?

• #62   11. mar 2020 fuuuck

• #63   11. mar 2020 Minion - Ja og aller helst fra imorgen hvis man kan.

• #64   11. mar 2020 Okay..

Jamen så bliver de bare hjemme

• #65   11. mar 2020 nu har jeg hørt det

Mette Frederiksen siger ikke fredag men nu.
    dvs ikke mandag fredag eller... men nu. og så tæller de to uger fra fredag til fredag.

Hun siger også at alle offentlige ansatte får løn selvom de sendes hjem

• #67   11. mar 2020 iflg det jeg kan finde så gælder det at man får løn under karantæne da det svarer til at være syg

dette er også en art karantæne tænker jeg.

• #68   11. mar 2020 Ida, jeg hørte ellers i TV i dag, at en ekspert i vira sagde, at man godt i teorien kan smittes igen, men først efter en rum tid og først i næste "omgang". Ens immunitet overfor virus vil falde med tiden, og så kan man smittes igen.

• #70   11. mar 2020 De sagde man ikk kan sikres løn under de her to uger bare fordi børnene er hjemme..

• #73   11. mar 2020 @Anya .. er sikker på der efter dette, eller i forløbet kommer ting på bordet hvor man finder ud af det … ferie, afspadsering, en form for "dagpenge" der skabes til situationen .. måske feriepenge der kan hæves osv …

der er ingen sikre beviser på at man ikke kan smittes igen, eller den kan mutere så man får den i en anden form … der er et skriv blandt nogle en læge i Wuhan har skrevet .. de finder nogle sære ting når de obducerer, at den ikke kun går i lungerne men også i lymferne, altså hos nogen … at de ser nogle ting der får tankerne hen på at er den først i kroppen så bliver den …

noget andet er, man ved ca hvornår i forløbet den begynder at smitte, men man ved ikke hvornår den stopper … så man ved reelt ikke om man selv symptomfri KAN smitte, dette er kommet frem efter nogle læger også er begyndt at undre sig over at den endnu KUN er en officielt raskmeldt (i hvert fald til i går/forgårs) har ikke set nogen tal for det i dag …

jeg ville aldrig sende barn i institution nu hvis overhovedet muligt at undgå det … det er ligeledes fremme at børn måske netop er smittede i større udstrækning end man har tænkt da deres symptomer er meget svage, og mange tænker "nå ja børn er jo snottede hele tiden" …. derfor er det også sagt at bedsteforældre ikke er det oplagte valg som passere i situationen, specielt ikke hvis de er ældre og /eller har svagheder …

• #75   11. mar 2020 Går bostøtte under dem der arbejder med socialt udsatte? Der står på breaking bjælken at de ikke bliver sendt hjem.

Eller er det mere dem der passer dem på psyk?

• #78   11. mar 2020 Nå, hamstringen er nået til søndersø. Der var efter sigende, kaos på parkeringspladsen.
    Samt, der var kø, hele vejen gennem butikken.

• #79   11. mar 2020 Jeg bliver så harm over de folk der hamstre... Alle butikker her i Frederikshavn, har været proppet med mennesker her til aften..

Jeg tager den med ro, men er også klar over, at der nok ikke er mere toiletpapir i rema, når jeg går op for af handle imorgen...

Og med alle de mennesker der samles i de små butikker, må smitten da bliver endnu mere udbredt..

Det er idioti..

• #81   11. mar 2020 Nu er der 2 danskere der er indlagt på intensiv og er i kritisk tilstand smiley

• #82   11. mar 2020 Aula er efter sigende gået ned..

vi kører dog på Intra stadigvæk, og skole lederen opfordre nu også til at holde ungerne hjemme:

profilbillede
  • #83   11. mar 2020 Aula var nede ja..

Jeg kom ind for lidt siden

• #85   12. mar 2020 Vi er blevet bedt om at blive hjemme indtil videre. Spændt på i morgen.

Uanset hvem der havde sagt "lad være med at hamstre" så ville folk have gjort det.
    kald mig bare en slambert, men jeg er ikke helt uforberedt smiley

• #86   12. mar 2020 Jeg tror da lige at jeg forlænger min rejse i 14 dage.

Alle arbejder hjemmefra alligevel de næste 14 dage.

Så tusind tak for google meeting, Skype og den gode gamle mobiltelefon.

• #87   12. mar 2020 Martin : Du skal bare passe på at det ikke bliver værre efter de 14 dage, og du ender der hvor flytrafikken bliver total indstillet. Jeg tror der bliver flere og flere fly der ikke må lette og lande her i landet, i takt med at flere og flere bliver smittet både her i landet og i andre lande.

• #88   12. mar 2020 @Rikke
    Jeg er jo i et af de gode lande hvad spredning angår.

Skulle jeg endelig blive nødt til at blive hernede, så vil jeg vist græde krokodille tårer over det.

I går steg antallet af smittede med 1. Det er ud af en befolkning på 65 millioner.

• #89   12. mar 2020 Martin : Jeg ved det godt, men i en lufthavn er der jo folk fra hele verden, så jeg kunne bare godt mistænke at der på et tidspunkt kunne blive sat total stop for luftfart ind/ud af landet.

Min lillebror og onkel er i Spanien pt, det er jeg fandeme ikke begejstret for. De er dog ikke i et af de 3 frarådede områder, men altså de skal jo flyve hjem. Min mor skrev her sidst på aftenen at der var begyndt at være snak om de måske skulle testet når de kommer hjem. Så den fede træningslejr de er på er vist lidt træls her i slutningen . Jeg har valgt at jeg fra lørdag holder mig fra familien i 14 dage, jeg tør simpelthen ikke løbe den risiko HVIS de nu skulle have slæbt noget hjem, hvilket jeg da så sandelig ikke håber. Men hey, så slipper jeg for at høre på min brors " har du pølsehorn med" i de 14 dage smiley

• #90   12. mar 2020 #53

En virolog i tv sagde at man forventer at mennesker som er blevet smittet, vil udvikle en immunitet som holder 1-2 år, ligesom ved almindelige forkølelses og influenzavirus.

Der hvor vi VIRKELIG skal krydse fingre er, for at virus ikke muterer og gør som den forrige pandemi med RNA-virus gjorde. (Covid-19 er en RNA virus) Dødstallet gik fra 3% til 50%, da 2. bølge rullede hen over verden..

• #91   12. mar 2020 Puha, lyder IKKE rart!! Forhåbentlig lærer vi også noget af denne omgang!!

• #92   12. mar 2020 Man kan sige at det er en generalprøve på noget, der kan være værre.

• #93   12. mar 2020 @Rikke.
    Hvis jeg skulle blive smittet, så ville det jo nok være på rejsen eller når jeg kom til Danmark.

Det der også er meget fascinerende ved Thailand er, at de jo ikke krammer, giver hånd eller generelt rører ved hinanden som man gør i Euro lande.

De der billeder hvor folk stå som sild i en tønde, kender man bare ikke på samme måde (andet i deres busser, hvor man kan se folk sidde som sild i en tønde).

De er ganske enkelt vildt gode til at sørge for at holde den der "spaceboble". Det er ikke pga af Corona, sådan er deres kultur bare.

Plus allerede for 3 måneder siden, blev alt sundheds personale der kunne flyttes overført til Corona bekæmpelse.

For eksempel kender jeg en der arbejder med STI (seksuelt overførte sygdomme) i sundhedsministeriet. Det arbejde er annulleret, og hun er sat på Corona bekæmpelse i stedet.

14 dage ad gangen (14 timer ad gangen), med 3 dages pause, og så kører man 14 dage mere.

Jeg har haft mange fordomme om det land, men jeg er godt nok blevet overrasket på mange områder.

• #94   12. mar 2020 rejser til Thailand frarådes da

• #95   12. mar 2020 Jeg håber da du er tilmeldt danskerlisten, Martin. Jeg tror ikke man som dansker er specielt velkommen i Thailand lige nu.

Risikoen for at man slæber smitte med til dem vil de nok gerne minimere...

• #98   12. mar 2020 Jeg håber fanme at danskere i udlandet har den respekt overfor lokalbefolkningen at holde sig afskærmet så vidt muligt.

• #99   12. mar 2020 Jeg må indrømme at jeg for første gang er bekymret nu - men jeg hører desværre jo også ind under de svækkede med min sygdom.
    Min søster har aflyst at hun og min svoger skulle kommer og spise hos os i weekenden. De har desværre været i kontakt med nogle som er blevet smidt i karantæne pga. Corona - så selvom min søster og hendes kæreste ikke selv er i karantæne, så tør de ikke udsætte mig for risikoen.

Samtidig så har vi én på arbejdet der har sat i bil med en coronasmittet i 4 timer - men ham vil de ikke teste. Alene fordi han ikke selv har symptomer og ikke har været i nogle af de risikofyldte områder. Og dét tror jeg er en dum beslutning.

• #100   12. mar 2020 På min mands og min fælles arbejdsplads (privat) har man besluttet, at alle, der kan skal arbejde hjemme, skal gøre det. Man deler så afdelingerne op i 2, og så skiftes hvert "hold" til at arbejde hjemme hver 2. dag. Det synes jeg, indtil videre, er en god løsning.

Jeg arbejder på lageret, så jeg skal ikke blive hjemme, da mit arbejde ikke kan klares hjemmefra. smiley

• #101   12. mar 2020 Hope, det er godt det samme nu - fra nu af tester man kun ud fra symptomer, så kun dem, der er meget dårlige blive testet.

• #102   12. mar 2020 Er lidt i tvivl, vil det så også betyde at folk ikk kommer i karantæne mere? :s Tænkte over det allerede da de nævnte ændringen på tv igår aftes..

• #103   12. mar 2020 Karantæne bliver stadig brugt, men myndighederne kommer til at have mindre snor i dem, der er i karantæne.
    Det er os selv, der skal bruge hovedet her - hvilket er lidt bekymrende når man ser hvordan folk reagerer panisk i butikkerne og skider på at de netop står og udgør en smitterisiko

• #104   12. mar 2020 Jeg kan ikke rigtig finde ud af det med børnepasning. Vi holder selvfølgelig knægten hjemme, men ingen af os har fri. Vi skal arbejde hjemmefra. Jeg kunne nok godt trække på nogle bedsteforældre, men det er vel ikke så smart hvis man skal være isoleret? Vi kan få ham passet i dagplejen i dag og i morgen og derfra lukker hun. Hun er privat, så ingen nødpasning - ikke at vi heller havde valgt at gøre brug af det.

• #105   12. mar 2020 Mille, hvis folk, der er på hjemmearbejde får deres børn passet ude, er det jo omsonst at lukke institutioner.
    Meningen er, at man klarer den selv når man KAN være hjemme.

• #106   12. mar 2020 Yngstedrengen har valgt at blive hjemme i dag. Ældstedrengen har fået besked på at møde i dag og i morgen. Og næsten tomme busser.

• #109   12. mar 2020 CH - det er jeg klar over. jeg skriver så faktisk også at vi har ham hjemme. Men nu har jeg så bare en knægt i en alder der kræver aktivering konstant. Det er ikke foreneligt med 37 timers hjemmearbejdsuge.

• #110   12. mar 2020 Det er jo den slags man må løse...
    Der er heldigvis 24 timer i døgnet og med 2 hjemme burde en 8 timers arbejdsdag kunne lade sig gøre... bare ikke nødvendigvis fra 8-16
    Eller rettere - det skal den. Det sådan det er.

• #111   12. mar 2020 Nu arbejder jeg i en produktionsvirksomhed. Min arbejdstid hedder 8-16. Der er ikke så meget at rykke ved.

• #112   12. mar 2020 Vi er i en situation, hvor man lige må være lidt fleksible.
    Hvis det er et problem at passe er barn med to hjemme, så bliver det sgu op ad bakke...

Helt ærligt - løs det... det er virkelig en lille ting lige nu.

• #115   12. mar 2020 jeg har været på job igår. og det bliver jeg ved med. , jeg syndes folk de lige går over kanten. med det (: jeg kan godt forstår børn og ældre mennesker bliver hjemme. men hvis man er sund og rask så holder det i hverfald ikke mig tilbage for og går på job slet ikke

• #116   12. mar 2020 Har du forstået hvorfor alle så vidt muligt skal holde sig hjemme, Garff??

Den holdning er sort for mig...

Det er vigtigt at landet holdes i gang og at folk i det private arbejder - men de skal holde sig hjemme hvis de kan. Det er den eneste måde vi har en chance for at bremse hastigheden. Det gælder ALLE. Man er altså ikke fritaget fordi man er sund og rask.

• #118   12. mar 2020 Mille r

Vil du købe et par risolid smiley

Inden nogen forarges, det er en joke smiley smiley

• #120   12. mar 2020 den har jo været i danmark før. vi kaldet den bare noget andet. nu.

Mennesker ved jo prætis ikke hvor den kommer fra. den kan jo komme fra alt vi røre spiser drikker kan være i luften om man er indefor heller udenfor vi alle kan være smittefarer men nu vises den jo hos mulig ældre mennesker børn heller folk som har et dårlig svækkede mennesker

• #121   12. mar 2020 Jeg kan heldigvis arbejde hjemmefra, jeg tror ikke firmaet lukker ned.
    desværre skulle jeg ha rejst til Tyrkiet d. 22.. smiley smiley

• #122   12. mar 2020 Isabelle - i en dagpleje med 5 børn er der altid nogen at lege med, plus en voksen som altid har fuld fokus på børnene. Det kan jeg altså ikke tilbyde herhjemme.

• #123   12. mar 2020 @Mille r …. min mand er også på en arbejdsplads hvor hjulene så at sige skal holdes i gang (DSB) … det de taler om nu af mulige tiltag for håndværkerne er at sprede arbejdet endnu mere over hele døgnet end det allerede er så de er færre af gangen … fx vil det team min mand er leder for arbejde hen imod at de er der mere eftermiddag og weekend … alene det at almen rejse mlm landsdelene jo nu bliver væsentligt mindre, specielt i weekenden, da hyggeture nok næsten stopper, så giver det god mening ..

sådan kan eventuelle produktionsvirksomheder og andre hvor det er muligt jo også prøve at indrette sig … og vi må hjælpe hinanden .. de der har nemmest ved at arbejde på skæve tider må byde ind, så de der evt er børnefamilie, eller enlige forsørgere osv kan arbejde hvor det er bedst muligt for dem …. IKKE hvor det passer dem, os hver især bedst, men der hvor det for os alle kan gøre at resten af vores liv også kan hænge sammen …

Så måske man skal tænke udover 8-16 job og tænke mere kreativt … det vil gøre at familier nemmere kan lappe over hinanden fx med at børnene skal blive hjemme, hvis forældre, evt bedsteforældre får mulighed for fleksible arbejdstider … og det vil betyde færre ansatte på samme tid på samme arbejdsplads …. altså hvor muligt..

min mand kommer til at tage de arbejdstider de andre ikke kan , vi er kun os selv så det kan han sagtens …

vores udfordring er så at jeg er kronisk syg og helst ikke skal smittes, mens han stadig skal være "derude" ….. mine børn har meddelt at helst så de os flytte sammen, men grundet mig vil de som minimum ikke være sammen de næste 2 uger …

@Radar (langt oppe) …. tænk hvis de har sprunget generalprøven over smiley

jeg sad i aftes og læste lidt i den første tråd, trods nedladende bemærkninger fra spec en , så vover jeg alligevel at dele holdninger der kommer vi min læge datter fra hendes forskellige netværk (og nej Bom hun er ikke den eneste de netværk, selvom du nærmest insinuerede det i et tidligere indlæg) …. og DESVÆRRE nok havde mere hold med sig end man havde håbet …. nå men nogle der mener stadig ikke dette er nok … de taler totaldiktering af "bliv hjemme" for alle ikke nødvendige funktioner i 2 uger … lukning af alt på nær dagligvarebutikker og apoteker , mundbind som krav i off rum og mere rengøring …. og at sundhedsvæsenet faktisk end ikke har kapacitet til det de kalder første bølge, altså hvis stigningstakten fortsætter som nu og antallet af indlæggelseskrævende stiger voldsomt … beholdning af materialer til test og desinfektion osv er nogle steder allerede ret lave, og der er lange ventetider på forsyninger ...

• #124   12. mar 2020 Garrf, det er virkelig forkert, det, du skriver.
    Den har IKKE været i DK før, den har ikke været i verden før.
    Der er INGEN immunitet

Du bliver simpelthen nødt til at sætte dig ind i hvad det handler om!!
    Du er helt gal på den.

• #125   12. mar 2020 Men Hanne. Der var jo netop mit spørgsmål. Jeg kan godt begynde at trække på bedsteforældre. Men er det smart når man skal være så isoleret som muligt?

• #126   12. mar 2020 Man anbefaler ikke at bruge bedsteforældre...

• #127   12. mar 2020 Mille r … netop vi ved ikke hvilke flader, håndtag osv der evt er smitte på ...DERFOR er det vigtigt at færrest mulige bevæger sig rundt og evt sætter smitte, eller rører hvor andre har sat smitte … derfor er det vigtig at al social omgang og tæt kontakt minimeres i nogle uger det burde alle kunne klare hvis ikke de løfter livsvigtige funktioner …

min datter må også have en aktiv 3 årig hjemme sammen med baby på 3 måneder

jeg kender en pige hvis man er sat i karantæne, hun er isoleret i lejlighed med aktiv 2 årig og en baby på 1 måned … tror bestemt ingen synes det er hverken nemt eller sjovt … men det er ligesom ikke det det drejer sig om ...men som Ida skriver at bryde at bryde smittekæden, i første omgang at flade stigningstakten ud …

mon der bliver ved at være 5 børn i den dagpleje .,..

• #130   12. mar 2020 Jeg er vågnet op med en småløbende næse, og en lille smule ubehag i halsen.
    Ved sgu ikke hvad jeg skal gøre. Normalt ville jeg på ingen måde reagere på det. Men i disse corona tider er det noget helt andet.
    Jeg sidder og kommer i tvivl. Men har jeg ikke ret i, at mange af os kun vil udvise milde symptomer?
    Jeg vil ikke overdrive pga frygt, men jeg vil så sandelig heller ikke rende rundt og smitte.
    Arbejder i en SFO

• #131   12. mar 2020 Det er lige blevet sagt fra Sundhedsstyrelsen. Man skal blive hjemme ved symptomer - også dem man normalt ville gå på arbejde med.
    Hamrende vigtigt i den fase vi er i.

• #132   12. mar 2020 CH- Ja det er præcist det jeg tænker.
    Det virker jo som ingenting for mig, men det er ikke sikkert, at det samme er gældende for den ældre dame på den anden side af vejen.
    Har nemlig ikke hørt hvad de har sagt ift til meget milde symptomer.

Det er ligesom en begyndende forkølelse.
    En lille smule ondt i halsen fra morgenen af. Det er dog næsten væk nu.
    Samt en lille smule løbende næse.
    Jeg kan jo på ingen måde vurdere om det er almindelig forkølelse eller ultra milde symptomer på corona.
    Jeg føler mig jo slet ikke syg, men vil heller ikke risikere noget.

• #133   12. mar 2020 KJ Bette … du skal blive hjemme .. længere er den ikke …

mht bedsteforældre, nej jeg ved godt de ikke anbefaler ... smiley … vi retter os også efter det … men nu er alle bedsteforældre jo ikke 60+ (hvis det er gammelt) og/eller har kroniske lidelser …

• #134   12. mar 2020 Altså nu har jeg snart været har i 14 dage. smiley

Jeg rejste før advarsler og før det hele gik amok i Danmark.

Grunden til at Thailand frarådes, er fordi man frygter at Thailand bare smider alle danskere i karantæne når de lander. Klogt nok, nu da vi har mistet kontrollen.

CH.
    Jeg er udelukkende sammen med Thaier denne gang, og har på intet tidspunkt oplevet nogen form for uhøflighed eller frygt. Tvært i mod.

Jeg omgås udelukkende med dannede mennesker som er rationelle i deres adfærd. Men din kommentar fik da nogen mennesker til smile hernede. smiley

Men ja, staten Danmark Kan følge min bevægen sig rundt live. smiley

I dag har jeg set på tøjfabrikker og kontrolleret at der ikke fandt børnearbejde sted.

• #135   12. mar 2020 Hanne- Selvom det kun føles som en smule begyndende snue?

• #136   12. mar 2020 Både DKK og DGI anbefaler nu også, at al hundetræning bliver aflyst. Er spændt på, om de private følger trop...

• #137   12. mar 2020 åh .. jeg så en mega god oversigt i går mht symptomer .. kan bare ikke huske hvor …

stadig er de fleste almindelig forkølelse …

men det var noget med at den starter sådan, ikke så meget ondt i hals men følelse af meget tørhed i hals og så løbenæse/forkølelse … det skulle så vist stå på 2-4 dage, derefter en pause og hvis det er Covid så efter 5-6 dage vejrtrækningsbesvær … og så er der jo dem der får feber, men ikke alle, …..hvorimod den almindelige influ/forkølelse vil køre en del flere dage i træk og så klinge af som vi kender det ….

så man må sige at ved forkølelsessymptomer skal man blive hjemme, og man er nærmest nødt til det i nogle dage efter symptomerne er væk for at se om der kommer yderligere symptomer igen efter nogle dage uden ..

• #139   12. mar 2020 Kære Martin - som altid med en lille passiv aggressiv bemærkning fra dig...
    Jeg taler ikke på individniveau men samfundsniveau...
    Du kan jo så fortælle dine venner at du ikke helt forstod der skrevne selvom sådan en indrømmelse kan fjerne lidt af skinnet fra din lysende stjerne... eller corona

• #141   12. mar 2020 Hanne- Ja den gad jeg godt se smiley Er virkelig tør i halsen. Men det kan jeg godt have, hvis jeg ikke lige har fået drukket nok.
    Mener du at corona hos mange viser sig som en forkølelse?

• #142   12. mar 2020 caroline j … ja det må man, at man så i det hele taget gennemfører i denne situation kan man diskutere fornuften i ….
    jeg ville helt sikkert ikke … heller udsætte det og et par uger end efterfølgende at finde ud af en kom med smitte …

min mand var til sølvbryllup forrige mandag, da var en med der lige var kommet hjem fra skiferie i Østrig, hun er heldigvis endnu ikke syg, så næppe smittet, men efterfølgende viden om Østrig så kunne det været gåët galt …

• #143   12. mar 2020 #138 - vi lukker også ned for al træning i klubben. Men meldingen fra den private træner, jeg også går ved er, at vi fortsætter... Må se om det ændres smiley

• #144   12. mar 2020 @ Bette … det er hvad jeg har læst …

måske du kan læse lidt her :
    https://videnskab.dk/coronavirushttps://videnskab.dk/coronavirus

men som sagt der jeg læste i går var det mest tørhed i halsen ikke smerter .. tror så det opleves forskelligt ...

• #145   12. mar 2020 Hanne- Dit link dur ikke smiley
    Sidder og læser, men synes ikke jeg kan finde andet end Sundhedsstyrelsen, som nævner at de fleste kun vil opleve milde symptomer.
    Men jeg kan ikke finde nogen info om, hvad milde symptomer er udover hoste og feber.

• #146   12. mar 2020 dur det heller ikke nu …

https://videnskab.dk/coronavirus

"coronavirus helt generelt giver typisk forkølelses- eller influenzasymptomer i de øvre luftveje. Det kan være snottet næse, hoste, ondt i halsen, vejrtrækningsbesvær, hovedpine og feber. Det er de samme symptomer, der indtil videre er beskrevet ved COVID-19."

• #148   12. mar 2020 Nu lukker swingerklubberne, siger de på News... pokkers smiley

• #149   12. mar 2020 Swingerklubberne lukker!

Jamen det hele skal da også være så kedeligt lige pt. smiley

• #151   12. mar 2020 @Hanne.
    Det virker fint.

I øvrigt interessant med at en synes det er en pandemi, og at hun regner med at bliver en sæsonbestemt influenza.

• #152   12. mar 2020 " Symptomer
    Inkubationstiden (tiden fra man bliver smittet, til man får symptomer) er 2-14 dage, i gennemsnit 5-6 dage.
    Sygdommen kan give et varieret sygdomsbillede fra milde øvre luftvejsinfektioner til alvorlige nedre luftvejsinfektioner. Typiske symptomer er feber, hoste, ondt i halsen, hovedpine, muskelømhed og åndenød. Der mangler dog data på omfanget af personer med milde sygdomsforløb.
    Sygdommen (COVID-19) kan give lungebetændelse og udvikle sig til acute respiratory distress syndrome (ARDS), blodforgiftning (sepsis) og multiorgansvigt med dødelig udgang. Ældre og mennesker, der i forvejen er syge og svækkede af kronisk sygdom såsom kræft, hjerte-kar-sygdom, lungesygdomme og dårlig behandlet sukkersyge, kan have et alvorligere forløb.
    Smitteperioden kendes ikke, men det forventes, at den største risiko for smitte er omkring eller lige efter symptomdebut. Nogle studier har vist, at virus kan findes i de øvre luftveje hos personer med milde symptomer og hos raske personer. Virus spredes formentligt ikke så effektivt fra sådanne personer i forhold til personer, der hoster og er syge. "

Som skrevet mangler der data fra folk med milde forløb, sandsynligvis fordi de bare mener sig lettere forkølede og hoster lidt, som jo ikke er ualmindeligt på denne årstid …

men som du kan læse sidst så er der ved nogle milde tilfælde alligevel fundet covid virus, uden de har følt sig syge, men de smitter jo stadig, og at de skriver formentlig ikke så meget, er jo en tilkendegivelse af at det ved de faktisk ikke ...

• #153   12. mar 2020 Gad vide, om man reelt kan være smittet helt uden at have symptomer?

• #154   12. mar 2020 Så fik vi besked fra dagpleje.

Og det er kun få der kan søge pasning.

"Kære forældre

Som I sikkert allerede ved fra statsministerens pressemøde skal Danmark lukkes ned for at minimere smittespredning af corona.

Det betyder at Dagplejen fra i morgen ikke kan passe dit barn og at du selv skal finde en løsning.

Undtagelsesvis kan der laves nødpasning, hvis følgende kriterier er opfyldt:
    1. Enlige forsørgere og forældre, der er ansat i ældreplejen, social- og sundhedssektoren og politi og som skal stå til rådighed i beredskab.
    2. Enlige forsørgere i på arbejde i den private sektor, der ikke kan finde anden pasningsløsning og som har afviklet ferie/flex.

Kontakt dagplejekontoret inden kl. 14.00 på 72534310 og oplys dit pasningsbehov."

Heldigvis går min kæreste hjemme, og jeg satser på at få lov til at arbejde hjemmefra, begyndende senere i dag. Forhåbentlig de fleste af dagene.

• #155   12. mar 2020 Det er beskrevet at nogle børn stort har været asymptomatiske trods smitte.

• #156   12. mar 2020 Min datter har holdt mit barnebarn frivilligt i hjemmekarentæne denne uge pga hendes cf.
    Nu lukker skolen så også, så hun kommer automatisk til at være hjemme uanset. Hun går pt med en bakterier igen igen, så ingen grund til at tage chancer.
    Min svigersøns arbejdsplads er ikke lukket ned, men min datter har lige skrevet, at han er blevet sendt hjem af sin chef, pga mit barnebarn. Chefen passer på dem.
    Så blev jeg sgu rørt og taknemmelig og vandet i øjnene står højt smiley

• #157   12. mar 2020 Hanne- Ja det er også det jeg læste mig frem til. Jeg har jo ingen af de symptomer.
    Mener også i starten, at de anbefalede at man kontaktede lægen ved disse symptomer.

• #158   12. mar 2020 CH- Betyder det at de ikke har udvist symptomer?
    Nu arbejder jeg jo netop med børn.

• #159   12. mar 2020 Hvor er er det fantastisk, staff!!

Mens folk går hjem fra arbejde har jeg lige fået besked om at husbond skal forvente overarbejde... der skal produceres håndsprit, markedet fuldstændig umætteligt.

• #160   12. mar 2020 Jep, KJ!

• #161   12. mar 2020 Ja CH det er fantastik smiley min datter er også SÅ glad

• #163   12. mar 2020 mon der bliver ved med at være 5 børn i den dagpleje...

Undskyld mig, Hanne, men hvordan vil du gerne have at jeg forstår den kommentar?

• #164   12. mar 2020 # 153 Martin … ja man kan være smittebærer uden at have symptomer ..specielt børn og yngre mennesker (der står i skrivelsen fra sundhedsstyrelsen til læger "nogle mennesker, især yngre kan udvikle covid- uden symptomer") … desuden skrives at man udfra praktiske forhold arbejder med en overlevelses tid på virus på flader på 48 timer, men man reelt ikke kender overlevelsestiden ..

det "antages" ar folk med tydelige symptomer smitter mere end folk med ingen eller få … dette fordi de meget syge, hoster, nyser, producerer mere slim end svagt syge …

det er derfor det er SÅ vigtigt vi nu begrænser socialt samvær og holder vores børn og unge hjemme og holder os fra at besøge ældre og andre der er udsatte for at få sygdommen i dens værste udgave ..

• #165   12. mar 2020 @Hanne.
    Ja, det er interessant.

Jeg forsøger ellers at finde en artikel jeg lige har læst på linkedin der forklarer, hvorfor at de Asiatiske lande generelt håndterer den virus langt bedre end Europa. Deres beredskab er ganske enkelt langt bedre grundet erfaringerne fra SARS.

Det eneste land der har alvorlige udfordringer alligevel er SydKorea, men det var der også en forklaring på.

Konklusionen i den vil få dig til at smile, for det skyldes at de har reageret meget mere seriøst og med langt flere tiltag.

Det positive er, at nu får vi så også forbedret vores beredskab, skulle en lignende situation opstå igen.

• #166   12. mar 2020 Jeg fandt den. smiley

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Spændende læsning.

• #167   12. mar 2020 Nå, Susanne, du får sgu nok ikke lov til at sige nej til behandling...
    https://politiken.dk/indland/politik/art7701140/Hastelov-giver-myndigheder-lov-til-at-g%C3%A5-ind-i-din-bolig-hvis-du-er-smittet-med-corona

• #169   12. mar 2020 Det var godt nok også et hæftigt lovforslag!

• #170   12. mar 2020 Tja ingen kan jo se, hvad jeg laver herhjemme. smiley

Iøvrigt kom ældstesøn lige hjem. De har fået pc med hjem og besked på at lave diverse opgaver hjemme, så nul skole mere de næste 14 dage der heller. smiley

• #171   12. mar 2020 Æv æv, intet hjælp at hente hos kommunen for min forlovede. smiley

• #172   12. mar 2020 Vi har af forsigtighedsprincip valgt at udskyde dåb for vores datter. Flere gæster er i risikogruppen og hun er selv præmatur med meget lav fødselsvægt.

Det er skide ærgerligt og jeg har hylet flere gange i dag. Men præsten var med på en aflysning og stedet ville gerne hjælpe med at flytte datoen. Alle gæster er informeret og så håber vi bare, at vi kan samle alle igen, når vi når ud på den anden side smiley

Det er super ærgerligt, men en dåb er ikke vigtigere end at den kan flyttes smiley Vigtigst er vores medmennesker og gæster!

Og som farmor så klogt sagde: “Jamen Linda, så kan vi jo glæde os dobbelt til at fejre hende smiley

• #173   12. mar 2020 Vi er gået i nødberedskab. Det betyder for os, at ca. 10 medarbejdere er tilbage (af 80). Alle møder, internt og eksternt er aflyst. Samvær for anbragte børn er suspenderet, det samme er aflastning og forebyggende foranstaltninger - med mindre det er tvingende nødvendigt, og godkendt af en leder.

Vores medarbejdere er blevet inddelt i kategorier ud fra risiko og netværk - medarbejdere som er kronisk syge med forhøjet risiko og medarbejdere som er gravide, er sendt hjem, og kommer tidligst retur om 2 uger. Andre som fx har kronisk syge børn, er også sendt hjem. Resten af os arbejder i rul, og arbejder mest muligt hjemmefra. Vi er en lille del som møder ind dagligt, og som skal forsøge at samle trådene.

Vores medarbejdere, kan få nødpasning gennem arbejdspladsen, hvis det bliver nødvendigt.

Det bliver et par hektiske uger smiley

• #174   12. mar 2020 Aarrj, justitsministeren snotter...
    Det er er fladt signal smiley

• #180   12. mar 2020 Isabelle … dybest set er det det eneste rigtige … som det nu er blevet i Italien ...hold fødevare butikker og apoteker åbne, andre butikker bør lukke de næste 2 uger …

jo hurtigere og mere effektivt vi begrænser flow af mennesker i samfundet jo større mulighed er der for at der bremses i hastigheden af de smittede og dermed også de der bliver kritisk smittede … så håbe på at foråret kommer og får en udsættende virkning på virus .. at folk IKKE begynder at rejse på kryds og tværs i Europa/verden på sommerferie …

og så skal myndighederne bruge tiden til at opbygge lagre og beredskab til bølge 2 , hvor sandsynligheden for at en vaccine har nået markedet nok er ret lille …

Min datter er jo på barsel, men går det amok kan hun blive kaldt ind til fx telefonpasning og administrative opgaver er de blevet adviseret om

• #182   12. mar 2020 @ Radar … undskyld der er flere tråde et eller andet sted havde du skrevet noget med en generalprøve p

• #183   12. mar 2020 Hanne, vil du svare på mit spørgsmål i #163? Jeg vil meget gerne vide baggrunden for den kommentar.

• #184   12. mar 2020 Isabelle, vi arbejder med udsatte børn og unge, og kan ikke lukke helt ned. Problemet er, hvis mange medarbejdere bliver smittet, og ikke kan arbejde. Derfor sikrer vi, at vi har en lile flok, som kan arbejde - selvom det bliver benhård prioritering af opgaver, og vi kommer til at udskyde en masse ting. Det er ikke noget vi ikke har prøvet før. Dengang var det bare fordi vi var dårlige til at lave vores opgaver. Vi er vant til at rydde op, og det er bare endnu en opgave.

Jeg er ret sikker på at vi lander fint på benene - den største opgave lige nu, er at få medarbejderne til at blive hjemme smiley

• #185   12. mar 2020 @Mille r … sorry lukkede ned og arbejdede så tabte tråden … såmænd bare at de andre børn, eller nogen af dem måske blev holdt hjemme ...

• #187   12. mar 2020 @Hanne - fair nok. Til din oplysning har hun haft 2 børn i dag, og lukker officielt ned mandag - lige som alle andre. Vi har haft vores knægt hjemme fra i morges også.

• #190   12. mar 2020 dyrlægerne opfordrer til at er man smittet, eller i mistanke for at have været i tæt kontakt med en, så skal man sende en anden til sin dyrlæge med dyret, med en fuldmagt .. så forhåbentlig er det ikke smittede der sidder i venteværelset … men de kan jo være uvidende om det .

men åbn døre med albuer, og hold hænderne væk fra flader, borde, skranke osv … sprit inden du går ind og efter du har været der

• #193   12. mar 2020 Webshopsne kører videre.

Så man kan både købe tøj, sko og alle andre nødvendigheder.

Også de næste 14 dage. smiley

• #194   12. mar 2020 En af vores lokale dyrlæge har sendt nogle retningslinjer ud for hvordan man skal forholde sig når man kommer til dem. De vil ikke have nogen siddende i venteværelset nemlig. smiley

• #196   12. mar 2020 Det er ikke alle, der kan købe sko på en webshop, i hvert fald ikke hvis de skal være behagelige at gå i. smiley

• #197   12. mar 2020 Vi skal også snart have den almindelige vaccine. Jeg har ikke lige set nogen udmelding fra hende vi plejer at bruge heller.

• #198   12. mar 2020 Vores dyrlæge har meldt følgende tiltag ud i dag;
    - Vi anbefaler at man holder afstand til andre klienter i venteværelset.
    - Vi har stillet håndsprit til rådighed, og vi anbefaler at man bruger det.
    - Vi giver ikke håndtryk for øjeblikket.
    - Håndtag vaskes / desinficeres flere gange daglig.
    - Dyrlæger og VSP'er desinficerer hænder efter patient.

• #200   12. mar 2020 Vores dyrlæge tager kun akutte ting nu, aflyser rutinebesøg. Det synes jeg er ok smiley

• #202   12. mar 2020 Susanne : Jeg er ret sikker på at vi alle overlever uden at kunne købe nye sko, tøj osv de næste uger smiley

• #203   12. mar 2020 Rikke, du har sikkert også mange sko. Det har jeg ikke. Men det er helt sikkert den perfekte årstid til at gå med bare tæer. smiley

• #204   12. mar 2020 Tøj og og sko må simpelthen ryge ud af need-to-have kategorien lige nu.

• #205   12. mar 2020 Skulle du ikke bare være hjemme, Susanne?

• #206   12. mar 2020 Et ord: Italien.

• #207   12. mar 2020 CH, der skal stadig handles ferskvarer, der skal stadig tømmes skraldespand, der skal stadig renses kattebakker, der skal stadig luftes vuffer, sorry men det er koldt i bare tæer. smiley Og at slå græs i bare tæer er direkte farligt. smiley

• #208   12. mar 2020 Jeg har faktisk ikke mange sko, men dem jeg har er trods alt ikke så slidte at mine fødder stikker ud af dem , og er ret sikker på at der er MEGET få mennesker der kun har et par sko der er fyldt med huller .

Men er da ked af du så er en af de få der kun har 1 par sko fyldt med huller, for det må du jo være siden det er så stort et problem hvis du ikke kan købe sko et par uger. Desuden er butikkerne jo altså stadig åbne, så måske en god ide at køre ud og købe nogen når det er SÅ vigtigt smiley

• #209   12. mar 2020 Der er sgu noget pendul over dig, Susanne.
    Svinger altid mod sort smiley

• #210   12. mar 2020 Jeg har et par clogs, og det har min mand også. Hvis man har prøvet at have sådan nogle ved man, at de slides hurtigt, og er der først hul i bunden, tja så er de mindre behagelige. smiley

Ungerne har et par rigtige sko hver, meeeen dem er der også ved at være hul på. smiley

• #211   12. mar 2020 Clogs kan så i STOR stil købes på nettet smiley

• #212   12. mar 2020 CH, eller også har du glemt at tage ja-hatten på. Bare fordi du ikke har behov for at købe noget de næste to uger, kan andre godt have det. smiley

• #213   12. mar 2020 det er så her hvor jeg havde troet/håbet lægerne var blevet klogere efter patient 1 var blevet sendt på arbejde da det startede her … at de havde kunnet være tænke til så i det mindste ikke at sige til folk de skulle gå på arbejde, men have rådet dem til at blive hjemme nogen tid og se hvordan det udviklede sig ..

https://www.bt.dk/samfund/169-blev-syge-i-oestrig-martin-endte-med-at-smitte-sin-1-aarige-datter

tænk hvis Østrig var kommet på før ...

• #214   12. mar 2020 Ok, Rikke, du kan prøve sko på nettet. Det kan jeg ikke, og med mine brede fødder, kan jeg ikke passe alle slags. Hygge. smiley

• #215   12. mar 2020 Haha.. argumentet er at sko skal passe så derfor skal de hentes i en forretning - for at erstatte udslidte clogs smiley smiley

Arj, der er sgu for sjovt smiley

Køb 2 par lukkede clogs, de holder sommeren over smiley

• #216   12. mar 2020 Du skriver du har clogs, så ved du da også hvad størrelse det skal være. Lige nu brokker du dig simpelthen kun for at brokke dig Susanne, det er simpelthen for fjollet.

• #217   12. mar 2020 Hvis og hvis, Hanne. Jeg synes formuleringen fra Hækkerup i dag var meget god - de kører på vejen mens den lægges.
    Det er komplet umuligt at forudse alting - det kunne ligeså godt have været et andet sted.

Vi VED at dansken har lidt svært ved at komme op i gear hvad angår krisebevidsthed og det ligger helt fast, at mærker vi ikke krisen, så reagerer vi ikke på den.
    Vi lever trods alt i et demokrati, ikke i et totalitært samfund.

Could have should have. Det er nemt at være bagklog.

• #218   12. mar 2020 Det er sgu da også ærgerligt, at man slider alvorligt hul på sine clogs LIGE som Danmark lukker ned, og slet ikke er i stand til på nogen måde at vurdere sine nuværende clogs... eller gætte sig frem, en lille smule... eller binde et viskestykke rundt om fødderne!

Altså, come on - jeg er helt med på, at ingen udtalelser går fri for "jamen det kan alle ikke...." men at skulle satse på et par clogs over nettet er simpelthen bagateller lige nu smiley

Vi bliver alle ramt på en eller anden måde - og jeg selv får sandsynligvis aflyst den drømmerejse, som vi har planlagt sammen med mine forældre i et helt år, for at fejre deres sølvbryllup på speciel vis.
    Men der hænger bare en lidt større trussel over Danmark lige nu, som gør, at vi alle godt kan leve lidt mere lortet i et par uger end vi gør i forvejen.

• #219   12. mar 2020 Jeg har ellers et par Crocs og de er dælme ikke til at slide op. smiley

• #220   12. mar 2020 Nu skal alle betragte sig som mulige smittebærere …. det er som sådan ok, men er det fornuftigt at alle også skal "selvdiagnosticere" sig hvis de får symptomer der er sammenlignlige med Covid … altså kan det : A) gøre at flere af dem der ikke er med på den endnu, bevæger sig ud og smitter ..... smiley giver tvister mlm arbejdsgiver og arbejdstager når sidstnævnte holder på sit ansvar og bliver hjemme med "bare" en tør hals og en smule hoste ….

Tallet for smittede stiger endnu, men det vil givetvis flade ud da færre testes efter de nye retningslinier … sygdommen/smitten deles op i 3 niveauer … 1) let påvirkede som bare skal blive hjemme og egentlig ikke ved hvornår de må gå i gang igen, er det når de får det lidt bedre, eller efter flere totalt symptomfri dage ...2) de lidt mere påvirkede der skal konsultere læge, men som nok bare bliver pålagt samme restriktioner som gruppe 1, men med besked om at være obs på forværring … og så 3) de der er så påvirkede at de efter kontakt til læge skal testes og måske endda indlægges …. Det er kun gruppe 3 der testes, og dermed estimeret kun 20% af de smittede...

Er det en gangbar vej til at begrænse smitten … det gøres af bl.a ressourcemæssige årsager, der er simpelthen ikke nok tests til at teste flere …

Vi bliver godt nok ekstremt afhængige af vores medborgeres ansvarsfølelse og arbejdsgivernes tillid til at deres ansattes sygemeldinger er reelle så de ikke forsøger at presse folk til at møde op på job ...

• #221   12. mar 2020 @CH 217 … ja helt sikkert, men der var fagfolk indenfor sundhedssektoren (så ikke lige dem vi så i nyhederne) men i baglandet der tidligt sagde at man reagerede/agerede alt for langsomt … og hvis ikke vi kan stole på at de der skal tage vare udstikker retningslinier på baggrund af det de ser og hører af der sker omkring os af så væsentlig karakter så er man nu lidt prisgivet, imo … de burde efter første fadæse have meldt ud til læger der blev kontaktet af folk der meldte de var ret dårlige at så skulle man være Better Safe than Sorry … de eksempler folk har henvendt sig med var jo ikke bare snue og kriller ...og havde der været en samling havde man måske lidt kvikt set Østrig på lystavlen som lidt mere end tilfældigt ..Var det Island eller Norge der satte den på allerede Torsdag … hvor Dk først gjorde mandag, 4 dage er lidt meget i denne situation ...

• #222   12. mar 2020 Jeg er desværre en af dem der er blevet ramt. Drømmerejsen på lørdag er blevet aflyst i morges, den første rejse for kun kæresten og jeg i 20 år smiley

Så jeg tager på arbejde i stedet, der er til gengæld også brug for alle de hænder vi kan skaffe, arbejder nemlig på Roskilde Hospital som Service Assistent og vi kan heller ikke undværes

• #224   12. mar 2020 Vores rejse er aflyst, jeg skal arbejde hjemme de næste 14 dage.
    Så folk - shop endelig på nettet! Så kan det være, jeg også får noget at lave imens. smiley

• #225   12. mar 2020 Jeg arbejder i et storcenter i kbh og er godt nok overrasket over hvor mange mennesker der er her i dag....

Selv har jeg intet at lave, har haft 2 kunder på 8 timer, tror børnebilleder og pasfoto er rimelig langt nede på listen pt....

Men er sgu overrasket over at der er så mange mennesker der glædeligt går i et af Danmarks største centre...

• #226   12. mar 2020 Anton kørte forgæves på lossepladsen... smiley

profilbillede
  • #227   12. mar 2020 Vi har lige handlet. Jeg ligger desværre i risikogruppen, med en kronisk lungesygdom, så vi ville gerne handle lidt ind, så vi slap for at skulle handle hver dag.

Men der var ingen brød overhovedet. Ingen mælk. Ingen æg.

Det er sq lidt uhyggeligt!

Hundene bliver luftet rundt om blokken, og kommer ellers i haven. Vi har et lille kalkbrud lidt uden for byen, hvor vi kan køre ud og lufte i fred, så det må vi gøre smiley

Pas på hinanden!

• #229   12. mar 2020 Ej come on, ALLE er ramt, i større eller mindre grad. En rejse der er aflyst, et par slidte sko eller en fødselsdag uden kage, er altså bagateller i det store billede smiley

Træk lige vejret engang! Alle der arbejder, gør det for at holde lille Danmark igang. Alle der ikke arbejder, gør det for at holde lille Danmark igang.

Kan vi ikke starte med det vigtige først, og så lade sko og rejser vente til en anden dag?

• #230   12. mar 2020 OMG det kommer tydeligvis fra nogen, der aldrig har gået i dem, eller også fra nogen, der ikke har brede fødder. Clogs er ikke ens. De skal prøves på. Jeg gider ikke gå i for små sko som visse andre gør. smiley

• #232   12. mar 2020 Susanne : Butikkerne er stadig åbent, så jeg forstår slet ikke hvad det er du brokker dig over ? Og hvis du kun har et par sko og de er så slidte at de ikke kan holde et par uger mere, så skulle du måske lidt tidligere have tænkt på at købe et par nye. Det virker simpelthen som om du bare brokker dig for at brokke dig, og det er altså virkelig fjollet.

• #234   12. mar 2020 A - men når du virkelig har set frem til at komme væk fra kolde Danmark, så er det altså surt, at der lige netop skal ske sådan et udbrud her, så alt skal udsættes og tilpasses på ny. Det var både mig og min kærestes første charter rejse, det gør det ikke bedre smiley ..
    eftersom jeg er en af dem i virksomheden der kan arbejde hjemme, så rykker jeg min ferie. forhåbentligt kan det stadig nås inden 1. maj, så dagene ikke går tabt smiley

• #236   12. mar 2020 Husk lige den ordentlige tone. vi kan sagtens være uenige, ytre noget er fjollet/åndsvagt osv, uden at det behøves ende i personlige angreb.

• #237   12. mar 2020 And, det ved jeg.

Jeg havde set frem til at besøge min mor i næste weekend, men det må jeg ikke, for hele plejehjemmet er lukket ned. Bliver hun ramt, overlever hun ikke, og det er til det bedste. Nå ja, og præcis det samme gælder min far. Så ja, vi ofrer alle nogle ting. Nogle en rejse, nogle et par sko, nogle mister penge, nogle får ikke lov at sige farvel, hvis sygdommen rammer.

• #238   12. mar 2020 årh A - det lyder alligevel barsk. Håber de undgår smitte så. smiley

• #239   12. mar 2020 Tak Anya smiley

Og det er ikke for at klynke. Det er bare for at give lidt perspektiv på situationen. At vi alle ofrer noget. Nogen mere end andre.

• #240   12. mar 2020 A - det er jeg ked af at høre, det er heller ikke fair.
    min pointe var egentlig bare, at det er pishamrende irriterende, at sådan en lorte virus skal komme ind fra højre og ødelægge aaaaalt.

• #241   12. mar 2020 Nej det ved jeg godt, men du har helt ret, det giver noget perspektiv.

- At brokke sig over noget så dumt som sko eller andre virkelig low prio ting er bare ikke særlig vigtigt lige nu.

Det giver i hvert fald helt sikkert mig noget perspektiv. Min arbejdsplads har ikke lukket ned, men jeg må arbejde hjemme hver anden dag, så jeg være hjemme med min datter også. Det hjælper for os.
    - Vores boligproblemer virker heller ikke særlig store, set i dét lys.

• #243   12. mar 2020 Ja, det er pisse irriterende som den her virus kommer og roder med alt i vores liv. Og jo, der er stadig store problemer, og folk problemer vurderes jo af dem selv.

Men dét der blev sat igang igår, er et forsøg på solidaritet, og et forsøg på at vi alle giver lidt, og sammen undgår de helt store dønninger.

Men jeg er sikker på at vi alle overlever nogle afsavn. Der er mange folk som kommer til at lide meget større afsavn. Og så må man tage det som det kommer smiley

• #244   12. mar 2020 Jeg hørte lige kort noget om tvangs vaccination, hvad går det ud på?

• #245   12. mar 2020 Netop fordi der sker forskelligt hos os hver især så skal vi vel heller ikke lave censur på hvad vi hver især har lyst til at skrive om … og alt andet lige er vi måske flere der får mere tid til at hænge her den kommende tid …

jeg er jo en af dem der henstilles til at blive hjemme, og nærmest holde mig fra alt, manden får dog lov at komme hjem fra arbejde smiley … skulle der dog komme sygdom blandt hans nærmeste kolleger, eller han selv begynder at få hoste, nys, halssmerter så skal vi finde en måde at adskille os på smiley ...

• #249   12. mar 2020 Hanne, hvem siger noget om, hvad der ikke må skrives om?

• #250   12. mar 2020 @Frk Jensen .. vil tro du har hørt om den lov der er på vej hvor myndighederne får udvidede beføjelser, i det vil ligge at udvikles der er vaccine og der er nogen der ikke vil vaccineres, så kan myndighederne tvinge folk til det …

ligeledes kan de via den lov insisterer på et komme ind i ens hjem hvis de har mistanke om der bor en der er smittet og som burde fx at lade sig indlægge, men ikke vil det ..

• #252   12. mar 2020 " Kan vi ikke starte med det vigtige først, og så lade sko og rejser vente til en anden dag?
    "

kan vi to ikke bare blive enige om at springe hinandens kommentarer/indlæg over ?

• #254   12. mar 2020 Hanne - Tak, det kan sagtens være det smiley

• #255   12. mar 2020 Jeg arbejder. men per telefon. har nok skrevet corona en million gange i dag... men det er ok...

på jobbet har vi 5 på job, nul kontakt, håndvask osv og vi spiser ikke sammen.

Vi forsøger at holde skuden kørende og oplyse. akt er aflyst og lukket. Det har været en vild dag hvor jeg trin for trin har kunnet følge hvordan alt lukker ned.

flere jeg har talt med forventer ikke at åbne dør efter påske. om det sker ved vi ikke men jeg tror ikke det stopper ved 2 uger mere

• #260   12. mar 2020 Jeg har skrevet og spurgt min bostøtte om de holder corona-fri, men har ikke hørt noget.

Har i dag fået mad, som jeg plejer hver torsdag.

Jeg prøver lige at skrive til den anden bostøtte, ikke at jeg forventer de kommer, men det er rart at vide om de gør eller ej smiley

• #261   12. mar 2020 @ caroline j … hvorfor skulle Land- og Fritid lukke kan de ikke få deres varer, eller er det fordi personalet er nødt til at blive hjemme ?

HL … jeg har hørt bud på at det vil tage 12-16 uger, men nok ikke med samme intensitet som nu, en langsom tilbagevenden til normalitet, men bestemt også at nogen ikke regner med de 2 uger kan gøre det … man kan så sige om 2 uger er vi tæt på Påske så måske vi lige får den periode med, med henstilling om begrænset socialt samvær …

Et af problemerne er at man ikke ved hvornår smitten stopper i forløbet, om man kan føle sig rask efter og så alligevel smitte … så får man endelig brudt kurven men lader folk komme fuldt i gang for hurtigt så ved man ikke om man så risikerer at starte forfra ..

• #263   12. mar 2020 Jeg er bekymret for min lillebror med muskelsvind, men samtidig føler jeg også at det hele er lidt fjernt, og alt i alt er det nok ikke rigtig gået op for mig.

Er dog helt vildt glad for at Danmark tager det seriøst!
    Ingen hamstring her, og jeg bør have mad nok i huset til at vente til folk er færdige med at tømme hylder.

Jeg har egentlig fys hver tirsdag, og har ikke hørt noget fra dem, men jeg overvejer kraftigt at aflyse, især fordi det er hands-on.

Jeg skulle egentlig have besøgt mine forældre (og to yngre brødre) i dag, men det valgte vi at lade være med, netop for ikke at risikere noget. Har dog fået at vide at hvis jeg mangler noget og ikke kan få det her, vil min mor og lillebror (som er 17 men lige har fået kørekort) gerne komme med det.

Så selv hvis det går helt galt, er jeg dækket ind.

Men jeg bruger meget tid på at bekymre mig om min yngste bror. Kan se så mange måder han kunne være blevet smittet på, men tror ikke at han er det.

• #265   12. mar 2020 #253

Der blev sagt efteråret 2021.

• #266   12. mar 2020 Hanne, du skal være rigtig meget velkommen til at springe mine indlæg over. Du kan også lade være med at nævne mig i dine sure opstød, som du har haft for vane i de to tråde her smiley

• #268   12. mar 2020 Åh Bumle smiley

Ens gamle forældre er man i det mindste forberedt på skal herfra inden for overskuelig tid. Jeg håber din lillebror kan slippe for at blive udsat smiley

• #269   12. mar 2020 Frk Jensen: bostøtte er aflyst her, på Frederiksberg, i Herning, i Århus og flere andre steder har jeg set, så ville ikke blive overrasket hvis det var det samme i Fredericia.

Jobcenteret er også lukket ned her. Skulle ellers hvae været deroppe i dag, men de aflyste dagens aftale og siger vi tager de to næste over telefonen.

• #270   12. mar 2020 Bumle - Tak, jeg har bare ikke hørt noget, jeg da jeg spurgte min normale bostøtte i går vidste hun ikke noget smiley

Jeg ved godt jeg ikke er en af dem hvor det er livsvigtigt, men det ville være med til at dæmpe stress/angst at vide besked med sikkerhed.

(og ja jeg ved godt min angst bare er lort lige nu :D)

• #271   12. mar 2020 Jeg mistede mine bedsteforældre i 2008 (og en enkelt i 09) og selvom jeg stadig savner dem gevaldigt, må jeg indrømme at jeg er lidt glad for ikke også at skulle bekymre mig på deres vegne, og at de ikke skal gå og bekymre sig en hel masse.

Men mine forældre gør hvad de kan for min bror, og den logiske del af mig tvivler på at der sker noget, men den følelsesmæssige del af mig kan nærmest ikke tænke på andet.

• #272   12. mar 2020 Rogan Podcast med Michael Osterholm som er ekspert i biosikkerhed og infektionssygdomme.

(om Corona)

https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw&t

• #273   12. mar 2020 Frk Jensen, hos os sender vi info ud i forskelligt tempo. Vi tager de mest presserende først, og jeg tænker at bostøtter hører til i den mindre presserende ende. Mon ikke du hører nærmere i morgen?

Har du tjekket e-boks? Tit fortæller den først efter et par timer, at der er sendt et brev. Hvis de har tid, vil de sikkert forsøge at ringe også.

Men jeg tror du skal satse på at det er sat på pause indtil videre. I første omgang til og med 27. marts, og så bliver det nok forlænget yderligere 14 dage.

• #274   12. mar 2020 Ja jeg har tjekket og skrevet til begge bostøtter, den ene ved jeg plejer at have arbejdstelefon med hjemme, da nogle af hendes andre borgere kan have behov for hjælp til akut indlæggelse på psyk.

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad bostøtten hører under, jeg ved det ikke er Din Indgang, hvertfald ikke den form for bostøtte jeg har.

https://www.fredericia.dk/om-kommunen/fakta-om-kommunen/akuthjaelp-beredskab/aflyste-arrangementer-paa-grund-af-smittefare-med

• #275   12. mar 2020 Det er i øvrigt muligt at din bostøtte arbejder hjemme, så det kan være at du kan tale i telefon med vedkommende, der hvor du skulle have haft besøg. Overvej om ikke andet, om det kunne være en hjælp for dig.

Selvom personlige møder aflyses, så er de jo alligevel på arbejde, og skal udføre de opgaver de kan. Så hvis du har brug for telefonsamtaler, så sig det til dem smiley

• #276   12. mar 2020 Jeg tror ikke det hjælper så meget, lige nu er det uvisheden for om de kommer eller ej der driller mig (selvom det jo ikke er vigtigt, men det fylder alligevel).

Jeg kan mærke jeg ikke får gjort særlig meget herhjemme, føler lidt jeg bare træder vande.

• #277   12. mar 2020 Pyh, min vandte bostøtte har lige svaret:

"Kære alle. Som I sikkert ved har Fredericia kommune send mange ansatte hjem pga. frygten for corona-virussen og det gælder også os alle i Bostøtten. Det betyder at jeg de næste 2 uger kun vil have kontakt med dig pr. tlf. Jeg ringer til dig mandag formiddag, så vi kan aftale, hvor ofte vi skal ringe sammen. Hvis det brænder på, så send mig en sms, så ringer jeg til dig. Vi ses, når denne situation er overstået. Pas godt på dig selv. "

Så er der da ro på den del..

• #278   12. mar 2020 A Bom … jep det vil jeg heller ikke få behov for når du ikke længere er nedladende overfor de referencer jeg får viden fra, og heller ikke længere er opdragende overfor hvad jeg skriver om min overordnede arbejdsplads, det er jeg både gammel og erfaren nok til selv at styre …jeg kan jo regne ud du har et samarbejde med samme arbejdsgiver, eller ligefrem selv er ansat, men vi har bare ikke samme erfaring /holdning..

så lad os lukke den her .,

• #280   12. mar 2020 Jeg forsøger ikke at være nedladende, jeg er bare ærlig smiley Det er træls når man render ind i folk, som ikke er enige, men det sker nu alligevel. Kan man ikke håndtere det, skal man enten ignorere det, konfrontere det eller overveje sit forum.

• #281   12. mar 2020 A Bom ..du var nu så nedladende omkring mine ref hvor min datter og hendes netværk blev omtalt at en anden bruger også kommenterede det ..
    for mig er det nedladende at du påtaler dig om hvad og hvordan jeg udtaler mig om min overordnede arbejdsgiver … er du så stor fan at det støder dig at jeg efter 12 års arbejdsglæde sammen med en del andre har fået den ødelagt af de sidste 4-5 års evindelige omlægninger, så kan du jo springe over ..

"skal man enten ignorere det, konfrontere det eller overveje sit forum. " … måske du kan ændre dit SKAL til man kan overveje … igen SKAL du ikke bestemme hvordan andre ønsker at agere her

• #282   12. mar 2020 Jeg er da ked af hvis nogen synes det er mærkeligt at jeg er ked af at min 40 års fødselsdags rejse til Thailand der har planlagt siden august måned er blevet aflyst.

Jeg beklager da meget!

• #283   12. mar 2020 Selvfølgelig må man gerne være ked af det og skuffet, men når man siger “jeg er ramt”, så lyder det som om man er syg smiley

Alle er da pisse trætte af det her kaos, og at det vender op og ned på vores liv.

Folk er virkelig meget på stikkerne. Folk sviner (som i kalder hinanden rotter, svin, idioter og alt mulig andet) på faceboook. Over toiletpapir og gær smiley

Jeg synes måske det stikker lidt af smiley

• #284   12. mar 2020 Jeg vil også gerne dele mit brok.

Mine forældre har sølvbryllup om to uger, og vi har gået i et helt år og planlagt en speciel once in a lifetime-rejse for vores lille familie, hvor vi fejrer dem. Det endte med 14 dage til det lækre ø-paradis: Seychellerne smiley

Denne rejse bliver aflyst og kommer IKKE igen. Og øv, hvor er jeg ked af det. Ked af, at vi har planlagt noget så specielt, at vi gerne vil fejre en smuk begivenhed, og må aflyse velvidende at vi ikke får chancen igen. Velvidende, at du kun får sølvbryllup én gang, og at vi var sølle to uger (!) fra at de vildeste drømme gik i opfyldelse. Og det gjorde de så bare ikke.

Men det er luksusproblemer, helt bestemt. Det er absolut ikke nødvendigt. Det var bare rigtig tiltrængt og en ret unik mulighed som ikke kommer igen smiley

Og jeg tror det er helt naturligt (og absolut i orden!) at føle den skuffelse, når noget har rigtig stor betydning, så længe man husker fornuften og proportionerne.

• #285   12. mar 2020 Jeg kender ikke øen - men må jeg spørge, hvorfor rejsen ikke kommer igen / kan arrangeres senere?

• #287   12. mar 2020 Milla - jeg har (forhåbentlig) helt ny hvalp et par måneder efter, så den kan ikke skubbes til sommerferien. Udsættes den et år, så er jeg nyuddannet og aner ikke hvordan jeg står mht. nyt job/jobsøgende/ferie, så både jeg og min søster er i usikre positioner. Flere år i fremtiden er vist for urealistisk.
    Derfor ved vi desværre, at når den aflyses, så aflyses den for good smiley

• #288   12. mar 2020 Batdog- Sjovt så lige en video med en på YouTube tidligere som sagde præcist det samme:
    Frygten må ikke styre os.
    Det hjalp faktisk mig gevaldigt.
    Jeg har helt bevidst ikke set nyhederne idag.
    Hun foreslog så, at man ser på delfiner, men de næbdyr er da søde smiley :)

• #289   12. mar 2020 Ej Batdog.

De er SÅ grimme og SÅ søde på samme tid smiley Ked af, at du har haft det sådan - og frygten styrer utroligt let

• #290   12. mar 2020 Jeg vil lige understrege hvor komplet åndssvag jeg føler mig, for at klage over aflysning af en priviligeret luksusrejse, og øv-bøv den kan ikke udskydes fordi jeg måske er så skideheldig at få en hvalp.

Det lyder jo helt latterligt smiley

Men jeg vil også gerne anerkende at det er de følelser, man kan få, og det skal man bestemt ikke skamme sig over.

• #293   12. mar 2020 Frygt er irrationel, og den får os til at handle irrationelt. Det er dælme en svær én at kæmpe med. Jeg kan godt forstå, man vælger at være oplyst og velinformeret, men begrænset. Det er vel netop en måde at beskytte sig selv og sine nærmeste på, uden at være benægtende.

• #294   12. mar 2020 Jeg har en meget syg mor som jeg for første gang i mit liv ikke har set på min fødselsdag.... Den gør ondt.

men jeg er nødt til at vente med at besøge hende fordi jeg stadig småhoster og selvom jeg tænker at det nok ikke er corona er jeg ikke syg nok til at få vished og derfor venter jeg de to uger.

Det er skide svært. Jeg har snakket med hende i telefon men hold op jeg savner at kunne være der.

men det er bedre at jeg føler det end tager chancen

• #295   12. mar 2020 et gammelt digt

frygten bankede på døren
    visheden lukkede op

og der var ingen

At frygte det ukendte er normalt.

• #296   12. mar 2020 Frk. Jensen: Mine kontaktpersoner kommer stadig ud, hvis man virkelig har brug for det. Ellers skal de egentligt helst lave alt, per telefon.
    Men de forebygger indlæggelser etc. ved at komme ud, og på den måde jo også risikoen for smitte af en masse mennesker, (der er jo mange involveret i en indlæggelse). De fleste de kommer hos, er mere eller mindre isoleret i forvejen, så fra dem er smitterisikoen ikke så stor, det er kun fra kontaktpersonerne selv.

Min ene kontaktperson kommer forbi i morgen. Han ringede for 1½ time siden, og mente, at han kunne høre, at der var der brug for.

Men ellers forventer jeg kun opkald, på trods af, at vi skulle have et ret vigtigt netværksmøde i næste uge. Selvf. kan sådan noget vente.

Men som dig synes jeg det er frustrerende, at der ikke bliver meldt ud, i ordentlig tid. Men så kommer jeg i tanke om, at lock down altså jo først skete i går.

• #297   12. mar 2020 Overblik over hvor mange smittede i de forskellige regioner...

Om den giver det reelle billede efter de nye retningslinjer, hvad angår test af smittede, skal jeg ikke gøre mig klog på.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-nyeste-corona-tal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-helbredte

• #299   13. mar 2020 Puha.

Den brød jeg mig heller ikke om. Der må altså være en grænse lige meget hvad.

"Regeringen kom dog ikke igennem med sit ønske om, at hasteloven skulle give myndighederne mulighed for at kunne komme ind i folks private hjem uden en retskendelse, hvis der er mistanke om coronasmitte."

• #304   13. mar 2020 Nå, men der var da god plads på vejene her til morgen smiley

• #305   13. mar 2020 Jeg tager ud til kæresten og datteren senere idag og håber det er med til at dæmpe min angst, så jeg ikke er helt alene.

plus så kan kæresten arbejde i fred smiley (han er bogfører)

• #308   13. mar 2020 Det er da godt kulturinstitutioner lukker nu så de der ikke tænker over deres ansvar tvinges til at undgå at samles smiley

AA møder holdes online. Det er første gang jeg oplever det. Vi plejer at sige at der altid er møde smiley

• #309   13. mar 2020 Skulle have været i københavn og fejre min søster, hun blev færdig uddannet i al hast i går...
    Men aflyste fordi jeg ikke har lyst til at tage toget med 2 børn. Det var der fuld forståelse for

• #310   13. mar 2020 Vi mødte heldigvis også fuld forståelse hele vejen rundt ved vores gæster smiley Og er sikker på, at flere følte en form for lettelse over, at vi som værter valgte at aflyse, så de ikke selv skulle ringe og melde fra smiley

Alle ved, vi har været et hårdt forløb igennem og bare glædede os til at fejre vores lille fighter smiley

Men hendes dag skal nok komme og så bliver hun bare fejret med endnu større brag smiley smiley

• #313   13. mar 2020 Jeg skal på arbejde i weekenden - rengøring på sygehus - og vi har fået besked på at sætte sprit fast med strips. På alle toiletter, ved indgange, ja selv på rengøringsvognen!
    Folk er sindssyge

• #314   13. mar 2020 McD lukker på mandag smiley SÅ er der krise for dem, som er på arbejde i Randers Kommune smiley

• Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    sep 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #315   13. mar 2020 A, hvor ser du det henne? Det kan jeg ikke finde bekræftelse på.

• #316   13. mar 2020 Det er noget de fortæller, når man står nede ved disken smiley

Jeg håber at de holder drive åbent, om ikke andet. Danmark kan sgu da ikke overleve uden McD i 2 uger smiley smiley

• #317   13. mar 2020 Jeg tror noget af det større indkøb af især kød og mælk kommer af, at alle skal til at spise hjemme. Og når de alligevel går hjemme, så laver de mere "weekend"-mad, mere kød etc. end til dgl.
    Bare en idé.

Jeg har lige været ude at handle almindeligt ind, og 90% af kunderne var førtidspensionister og folkepensionister, i den høje ende af alderskurven, de "svagelige". Ingen hamstrede, jo der var lidt mindre kød på hylderne, og de ventede på, at der skulle komme mere grønt (der var alle basisvarerne), men det var så det. Ingen stod oveni hinanden, og der var markering på gulvet ved kassen, i forhold til afstand.
    De havde placeret toiletbørster på tilbud sammen med toiletpapiret, som var på tilbud hæh he.

Lad os håbe det fortsætter, at den værste panik er ovre, så der ikke skal restriktion på smiley

Jeg var også på apoteket, hvor alt var ro og orden. Sprit før der bliver trukket nummer, masser af afstand etc. Pensionisterne sørger for at bruge formiddagen, som de plejer, så børnefamilier kan komme til senere, som de plejer ... ingen panik.

Jeg håber det er sådan overalt og at det fortsætter.

• Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    sep 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #318   13. mar 2020 A, okay, så er jeg med. Jeg tror de gør ligesom Sunset. De holder åbent i drive in

• #319   13. mar 2020 Julie, jeg tror du har ret. Jeg har lige været dernede efter frokost, og de siger, at de ikke ved noget sikkert endnu.

• #321   13. mar 2020 I Nordjylland er en corona-smittet død af hjertestop

• #322   13. mar 2020 Hvor slemt tror i det er i USA? Jeg kender nogle der siger Trump har helt styr på det, men jeg ved ikke om jeg tror på det xD

• #323   13. mar 2020 Jeg tror det er mere end slemt i USA smiley

• #324   13. mar 2020 Batdog- Har da for alvor ondt af Hollænderne.
    De har alligevel pænt mange flere indbyggere end vi har. Det må da skabe total kaos.
    Underligt at de ikke sætter begrænsning på fra starten af.

• #325   13. mar 2020 Den 80 årige der er død på Aalborg universitetshospital er død af hjertestop. han er efterfølgende testet positiv.

myndighederne anser det ikke for et corona dødsfald

• #326   13. mar 2020 Der er sat begrænsning på medicin for at undgå hamstring

• #327   13. mar 2020 Man har talt om det der om man dør med eller af Covid - når det er tudsegamle mennesker, der HAR virus, men dør af hjertestop uden lungebetændelse, så er det jo nok svært at vurdere.
    Jeg ville dog ønske alle blev talt med.

• #329   13. mar 2020 Yay jeg har kunnet få 2 poser wc papir og endda af det jeg plejer smiley De har sat restriktioner på i Aldi nu..

• #331   13. mar 2020 Batdog- Ja det må det godt nok være.
    Hvad i alverden skal man så lige stille op. Det må godt nok være forfærdeligt at stå i smiley

• #333   13. mar 2020 Jeg har været ude i den virkelige verden. Og modsat de fleste steder på nettet, så mødte jeg bunkevis af smil og vittigheder, hyggesnak med folk omkring, hjælpsomhed og høflighed. Stemningen var fantastisk, og jeg blev helt varm om hjertet smiley

Lige så lortede folk er på nettet, lige så dejlige er de ude i virkeligheden smiley

• #334   13. mar 2020 WHO har flere gange kritiseret Danmarks nye strategi … en del mennesker mener sig jo ikke syge medmindre en test viser dem det sort på hvidt …

https://jyllands-posten.dk/premium/international/ECE12004033/saadan-bekaemper-asien-coronaepidemien/?fbclid=IwAR2oW1hKEaxcHQ39pgfMCOCmaLyC4dB08dz64zzzCX3oupWiJGiP3mH_exA

jeg har alene i dag talt med 3 der har hhv ondt i hals og hoved, den ene i går også i brystet .. alle 3 mener sig ikke syge, i hvert fald ikke corona syge ..og måske er de det bare ikke... den ene ville holde sig hjemme i 2 uger, den anden troede vedkommende ville, men var sådan hmmm…., den trejde overvejede det end ikke …

Det er jo derfor det ikke stopper ..

• #335   13. mar 2020 smiley smiley smiley

profilbillede
  • #336   13. mar 2020 hahaha den er sjov smiley

• #337   13. mar 2020 Min X mand har noget med brokierne...

Jeg har inden for de sidste timer lagt mig feber... Ville i ikke mene at han skal blive væk?

• #338   13. mar 2020 smiley smiley smiley

Jo jo, men lad os tage et øjeblik, sætte os tilbage og reflektere over hvordan verden ville være uden toiletpapir smiley

• #339   13. mar 2020 Jo, minion

• #341   13. mar 2020 Min mand vasker sig efter toiletbesøg... han fatter ikke danskerne pt med al det toilet papir lol

• #342   13. mar 2020 Det har jo sevet lidt i informationsstrømmen og nu bliver det lidt kraftigere ytret at man Italien i højere grad ser 40-45 årige i kritisk tilstand. Gad vide, hvad sådan en information kan gøre for samfundets compliance...

• #343   13. mar 2020 Jeg er klasket helt sammen inden for et par timer...

Noget er nok stress men jeg har feber og ondt i hals osv... Så jeg vil egentlig gerne have at han overnatter et andet sted end her, for han har den mest modbydelige hoste, det er så ikke Corona relateret... Den er bare fæl, da han har nogle luftvejs problemer

• #345   13. mar 2020 Haha, dertil tror jeg vi lever for godt, Radar smiley smiley

• #348   13. mar 2020 smiley smiley smiley
    Fiberriger flydere

• #349   13. mar 2020 Hanne- Ja præcist!
    Min arbejdsplads har meddelt, at man skal holde sig væk selvom man kun føler sig småsyg.
    Jeg har valgt at holde mig inden døre selvom jeg på ingen måde føler sig særlig syg.

• #352   13. mar 2020 Altså, jeg småsnotter og småhoster også lidt nu - jeg går ikke med i Netto, men jeg går med i skoven med hundene. Vi møder aldrig nogen der..

• #353   13. mar 2020 Går også på forladte steder

• #354   13. mar 2020 Vi er kommet retur fra en tur rundt i kvarteret her for 1/2 time siden. Mødte tre på cykel (en mor og hendes to unger går jeg ud fra smiley ) og 5 biler...ellers var her helt affolket og det er nu et helt almindeligt villakvarter med en masse børnefamilier. Dog bor vi 3 km fra nærmeste by, men dæleme ikke meget liv at spore rundt omkring smiley

• #355   13. mar 2020 Ch #343 … der har været rygter om at verden ikke hører sandheden …

#342 Minion … du skal så holde dig væk fra andre nu i minimum 2 uger … bliver det værre kontakte læge …

@ 350 Radar … man kan godt gå tur, man skal holde afstand, man skal så heller ikke røre ved flader på sådan en tur … sætte sig på en bænk, sætte hånden på et stativ eller hvad man nu støder på … spritte før man går ud, og spritte efter man har været ude

• #358   13. mar 2020 mine børn har nærmest sat mig i karantæne …

i The Lancet er der publiceret en artikel (den refereres vist til i en artikel i Berlinske Tidende )
    foreløbige analyser viser at de mest udsatte er
    Diabets patienter (vist når den ikke er velreguleret)
    Hjerte/Kar syge
    Lungesygdomme
    Folk med stærkt forhøjet blodtryk
    kan ikke huske den 5. nævnte

Jeg har så de 2 første og forhøjet BT som dog er velreguleret...

så ungerne synes bestemt jeg skal blive inde nogle måneder smiley
    Heldigvis har jeg rigeligt arbejde og kan arbejde herhjemme fra,
    men tænker også at gå tur i skoven … ellers som I skriver man bliver sgu skør ...

• #360   13. mar 2020 Nu skærpes rejsevejledningerne … Stop for alle unødvendige rejser til ALLE lande i verden

• #361   13. mar 2020 Hvis du stadig læser med Martin, så er det med at vende snuden hjem smiley Alle unødvendige rejser til hele verden frarådes, og ALLE danskere på ferie i udlandet skal komme hjem hurtigst muligt, og de lagde tryk på at de mener hurtigst muligt.

• #363   13. mar 2020 Ida : Det med hoste ud i luften oplevede jeg også både på sygehuset og bussen i mandags. Der er åbenbart mange der er ligeglad med om de smitter andre, coroana eller ej.

• #364   13. mar 2020 Begge de supermarkeder jeg besøgte i dag havde også håndsprit - både ved indgangen og ved kassen. Den ene butik havde også gummihandsker stående til dem der ønskede det.

• #365   13. mar 2020 Den virksomhed jeg arbejder i (fødevareproduktion), har i dag haft hvad der svarer til en månedsomsætning. De store kæder skriger efter varer, også varer de normalt ikke har i sortiment. Det er alligevel lidt vildt.

• #366   13. mar 2020 Mille r … ja og nu flader det nok ud, hverken de private husholdninger, eller butikkerne kan jo rumme uendeligt, så når efterspørgslen falder ude i butikkerne så falder den jo også ved jer …

nu er det så åbenbart medicin der hamstres … og der kommer der restriktion på ...

• #367   13. mar 2020 Altså, folk må hjertens gerne komme og hamstre dyner og puder! smiley

Nu det egentlig ikke fordi, at der er så dødt i biksen, men der er godt nok dødt i forhold til, hvor mange kunder, der ellers plejer at dukke op smiley

• #368   13. mar 2020 gad vide hvad det reelt antal smittede er … fra i weekenden 35 til nu 801 testede … men var det siden mandag eller tirsdag man kun har testet de i den gruppe hvor der hårdt ramt … skønnet er vist at der kun testes ca 20% af de der har symptomer ...

• #370   13. mar 2020 @CH … hvor har du læst det med de sunde og raske 40-45 årige i Italien ?

• #371   13. mar 2020 Jeg skrev ikke noget om sunde og raske, Hanne, kun alder.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-13-italien-kaemper-haardt-mod-coronavirus-sygeplejerske-viser-blaa-maerker-frem

• #373   13. mar 2020 Pressemøde kl. 19

• #375   13. mar 2020 Så lukker grænsen også - nul påskeferie i udlandet.. Bare tænk alle de tyskere der plejer at komme herop.

Hvor er det egentlig vildt.. men nødvendigt.

• #376   13. mar 2020 Synes det er et godt tiltag.

• #377   13. mar 2020 Radar: De smittede herhjemme er jo fleste der har været på ferie i udlandet, det er trods alt de færreste ældre og svækkede der tager på skiferie smiley Så som de også sagde tidligere i dag på pressemøde, så vil det helt sikkert vende med flere udsatte smittede nu hvor smitten også er begyndt her i landet.

• #378   13. mar 2020 Radar, at det er en del af dem der har været på ski-ferie er jeg ret sikker på …

I Aarhus området, er det tankevækkende at lige forleden da det eksploderede var det også på de skoler der ligger i velhaver områder der først sendte børn hjem, børn hvis forældre (eller ene forælder) var testet positiv efter ski-ferie … det eksploderede her i Østjylland da Østrig kom på risikolisten

• #382   13. mar 2020 så røg bland selv slikket i coop og salling group ...

• #383   13. mar 2020 Sofia,

Naturligvis.
    Men man opfordres til at tage sine forholdsregler, som var det corona. Altså hjemmeisolere sig.

• #384   13. mar 2020 Jeg tog allerede udgangs punkt i en karantæne da den dukkede op, så jeg har så jeg kan klare mig.
    Må så leve med at tørrer røv i køkkenrulle

• #385   13. mar 2020 "Må så leve med at tørrer røv i køkkenrulle"

Ja SÅ tager du virkelig også en for holdet. smiley

• #386   13. mar 2020 Ja ikke hahahaha..
    Hvad fanden er det for noget

• #388   13. mar 2020 Der er vel ikke større risiko ved bland selv slikket, end der er ved bland selv frugten.

• #389   13. mar 2020 #386,

Så længe du ikke skal bruge kaffefiltre, så har din røv det luksus. smiley

• #390   13. mar 2020 @Sofie a … ja da det kan man da … men hvem ved om nogen af dem reelt havde corona, hvis ikke de blev testet … symptomerne er jo de samme, og der der kun får milde symptomer når aldrig til at vejrtrækningsbesvær der er anderledes end det de mindes fra andre gange med influenza og en voldsom forkølelse … Må sige at når du siger 3 uger siden så passer det vel med en del havde været på vinter ferie i uge 7 …

@Caroline j … måske nogen gør, men er sikker på de ikke har nemmere ved at skaffe testkits

• #391   13. mar 2020 #388,

Eller buffet familerestauranter..

• #392   13. mar 2020 Ens røv kan klare den okay på kaffefiltre hvis du nulre dem lidt

• #393   13. mar 2020 Men bedre på køkkenrulle antager jeg. smiley

• #394   13. mar 2020 Ellers jokker du bare paprøret op i udstødningen og så er der ingen grund til papir

• #395   13. mar 2020 smiley

• #396   13. mar 2020 KJ - som jeg forstod det med bland selv slik, så handler det om at folk ofte står tæt for det, der er trods alt mere plads i en frugt- og grøntafdeling. Der smittes jo ikke gennem fødevarer.

• #397   13. mar 2020 Ja nu må jeg jo ikke rigtig handle ind...

Men de steder jeg har været har folk været super søde og respektfulde... ingen hamstring, børnefingre er holdt væk osv

• #398   13. mar 2020 #396,

Eller fordi små børn ofte har hele klør-fem nede i nærmest samtlige kasser med slik..

• #399   13. mar 2020 Der er ikke noget der hedder buffet i mit område.
    Der er take out og drive through og udbringning. Der er nogle få steder, hvor de stadig har bordbestilling, der er restriktioner på, og de bliver sikkert snart påbudt at lukke.
    Til gengæld så er lokalsamfundet meget meget bevidste om, at støtte lokalt. De lokale kroer og hoteller, de små af dem, der har mistet stor omsætning, laver take out, og der er stor tilslutning smiley

• #400   13. mar 2020 KJ næe det har du da ret i, det er de så ikke nået til endnu … mon ikke der kommer noget med at alt nu skal være indpakket … nu hvor vi i miljøets navn lige er gået den anden vej ...

• #401   13. mar 2020 har hørt Flammen lukker ned

• #405   13. mar 2020 Jeg købte et net klementiner, og de bliver altså vasket. og det gør fingrene også

• #406   13. mar 2020 Hanne- De må kunne finde en smart indpakning.
    Har ofte tænkt at løs frugt altså heller ikke er særlig lækkert, når det kommer til bakterier.

Erika- Ja hvor har du den info fra?

• #408   13. mar 2020 KJ - Tillader mig at svare for Erika smiley

Det står blandt andet her:
    https://www.dr.dk/nyheder/politik/supermarkedsgiganter-stopper-al-handel-med-bland-selv-slik-paa-ubestemt-tid

• #411   13. mar 2020 Tak Linda smiley Gad vide om det også er gældende for den almindelige influenza.
    Forstår dog heller ikke helt forskellen på et dørhåndtag og et æble.

• #415   13. mar 2020 KJ - Fredagsslik = mange mennesker meget tæt smiley

• #416   13. mar 2020 Linda- Ja det kan jeg forstår. Men er stadig nysgerrig efter at vide, om det heller ikke smitter via håndtag og ting.

• #418   13. mar 2020 Ud fra hvad de skriver så jo. Men man skal røre sig i ansigtet - mund, øje, næse - så virus kommer ind via slimhinderne og dette er der større risiko ved, når man står for tæt pga deåbesmitten.

Slikket er ud fra et sikkerhedsprincip om, at folk står for tæt og ikke udviser den rette adfærd.

Men altså jeg er hverken læge eller tilsynsførende...det er blot hvad jeg har læst mig til de sidste par dage smiley

• #419   13. mar 2020 Radar- Det giver heller ingen mening for mig.
    Mit spørgsmål gik på en der skrev, at det ikke smitter igennem fødevarer. Jeg vil gerne se kilden på det, for det giver da ingen mening.

Kommentér på:
corona 2

Annonce