{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.944 visninger | Oprettet:

Gallesten hos mennesker..? {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der ved om det kan være arveligt?
Ved at både min venindes mor, min venindes søster og min veninde har haft det og måtte opereres for det..

Jeg går og døjer med rigtig meget sygdom i øjeblikket og har fået noget medicin mod for meget mavesyre, uden lægen egentlig er 100% sikker på at det kun er det der er galt med mig. Har døjet meget af kvalme, mavesmerter/kramper, svimmelhed, manglende appetit og generel utilpashed den sidste halvanden måned og har især i denne uge haft mange sygedage pga. dette.
Har jeg ikke fået det bedre om en uge skal jeg til en kikkert undersøgelse, men er lidt usikker på om det evt. kan være gallesten jeg er plaget af, da både min mor og min faster har haft denne "lidelse" og er opereret for det..

Derfor ville jeg meget gerne vide om arvelige faktorer kan spille ind, så jeg evt. skal spørge lægen og jeg ikke også kan undersøges for dette.

Håber der er nogle der kan hjælpe..

- Dina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gallesten hos mennesker..?
  • #1   1. jun 2007 Mener at have hørt at tendensen til gallesten er arvelig, ligesom nyresten - men er ikke 100 sikker

  • #2   1. jun 2007 Ulla: Det mener jeg nemlig også at have hørt..
    Og mener ikke at det er særlig almindeligt at rende rundt med smerter og ubehag så lang tid.. Min krop er jo snart helt ødelagt fordi jeg slet ikke kan trives.. Og jeg selv er meget frustreret over ikke at kunne arbejde og fungere ordentligt..

    Det er heller ikke fedt for min chef, da miin medarbejder render rundt med et brækket ribben og har været væk i flere uger.. Jeg kan slet ikke køre bil om morgenen uden at være ved at køre af vejen, da jeg har det så skidt..
    Og synes godt nok at lægen har udskudt en videre undersøgelse længe nok..


  • #3   1. jun 2007 Ja, det lyder bestemt ikke rigtig - du må rykke din læge noget mere...

  • #4   1. jun 2007 Kai: Tak for det gode link.. Der står noget om at der kan være ukompliceret galdesten, som er meget ubehageligt, men ikke "livstruende".. Ved du hvad man så gør i sådan et tilfælde.. For sådan som jeg læser det, så operer de ikke i denne situation..?

  • #5   1. jun 2007 Ulla: var lige hos en anden læge i dag, da min egen læge havde lukket (på trods af at han sagde at jeg skulle ringe til ham i dag, hvis ikke jeg havde fået det bedre).. Han tog urinprøve, en blodprøve fra fingeren og mærkede på min mave og gættede i første omgang på for meget dannelse og mavesyre + forstoppelse (derudover nævnte han også at jeg havde spor af blod i urinen og dette muligvis skulle tjekkes på et senere tidspunkt af min egen læge, men sagde ikke hvad dette kunne betyde).. Han kunne mærke at det var det meste af maven jeg havde smerter i, men mente at dette muligvis kunne være forstoppelse, uden at vide sig sikker..

    Derudover sagde han at jeg skulle kontakte min egen læge i løbet af næste uge, hvis min tilstand ikke var forbedret med det medicin jeg har fået udeleveret i dag..
    Mit problem er bare at jeg ikke har lyst til at skulle have nogle sygedage i næste uge, da der er rigtig travlt på jobbet der.. Og har sgu lidt ondt af min chef, hvis han skal stå med det hele.. Så det er en lidt frustrerende situation jeg er endt ud i..


  • #6   1. jun 2007 Hej Dina

    Jeg fik fjernet min galdeblære for 6 år siden. Jeg fik det første anfald da jeg var på arbejde.. en kollega gav mig noget rygmassage og pludselig fik jeg bare ondt.. i lænden først og så hele vejen rundt "ligesom et bælte"..

    og så begyndte jeg at hyperventilere.. Min kollega fik ringet efter en taxa og tog med mig på skadestuen.. Der mente de at det nok var mavesår. Fordi jeg fik noget syreneutraliserende at drikke.. og et skud morfin..

    Min egen læge havde typisk nok ferie lukket så jeg gik i 3 uger til forskellige læger, der alle mente at det var noget forskelligt.

    Og så gik der yderligere et par uger.. havde været inde hos en lægestuderende som gav mig noget andet medicin.. som ikke hjalp, og jeg drak det der neutraliserende som var det saftevand. Og fik nogle slemme anfald.. Havde besøg af lægevagten en nat.. til sidst havde jeg min mor med op til lægen, for at banke i bordet og havde et anfald i venteværelset. Og SÅ blev jeg indlagt.. Det var mandag og jeg var så indlagt en uge.. og blev opereret tirsdagen efter og kom hjem om lørdagen..

    Jeg havde ikke kvalme, som du skriver.. Heller ikke manglende appetit.

    Men om det er arveligt ved jeg ikke.. Jeg er den eneste i min familie, der har haft det..

    Jeg var syg i hmm 3-4 mdr i alt.. fra første anfald og til jeg kom på arbejde igen.


  • #7   1. jun 2007 Ghita: Både min mor og faster har for højt kolesteroltal.. Har læst at det langt fra er alle der lider af deciderede anfald og at symptomerne også kan være de samme som jeg har.. Alle de symptomer jeg har i øjeblikket leder faktisk hen på gallesten..

    Jeg får en gang imellem en trykken under højre bryst. Og ryggen har jeg ofte ondt i pga. fejl i ryggen, så det er svært at skelne om hvorvidt det er den ene eller anden form for smerte.. Har dog ofte en trykken i den øvre del af ryggen (længere oppe end hvor en bh streng normalt sidder).. Har faktisk haft det en del her til aften og sidder også med det lige nu.. men om det er alm. rygsmerter ved jeg ikke..

    Jeg kaster kun yderst sjælden op, da min mave på en eller anden vis holder det nede, indtil det virkelig er slemt.. Kastede op i søndags og var fuldstændig disfungerende..

    Jeg har ofte haft koldsved det sidste stykke tid, men har dog aldrig haft det som dig, med at jeg slet ikke kan røre mig overhovedet..


  • #8   1. jun 2007 Jeanette: 3-4 mdr.. Puha, det var lang tid.. Synes sgu ikke der findes noget værre end at rende rundt og have det af helvedes til og konstant få en diagnose fra lægen/lægerne og noget medicin som ingen effekt har..

    Folk reagerer åbenbart meget forskelligt på gallesten, for både min mor og min veninde havde meget kraftig kvalme.. Manglende appetit ved jeg ikke om de har lidt af, men de to ting hører gerne sammen hos mig.. Mister meget let min appetit.. Lever stort set på frugt og har gjort det i al den tid jeg har været syg, men kan dog godt få lidt ordentligt føde ned om aftenen (men slet ikke så meget som jeg plejer)..

    Er sgu bare ved at være træt af at være syg..
    Synes sgu det er så kedeligt.. heh..


  • #9   1. jun 2007 Kai: ja det var slemt.. Og så har jeg ikke skrevet om de anfald jeg fik derhjemme de fleste nætter.. Jeg lå inde på mit stuegulv og krummede mig sammen og hylede og ventede på at komme igennem til lægevagten..

    "avavavavavavavavav" lå jeg bare og sagde og lå krummede helt sammen..

    Åh det ville jeg sgu ikke ønske for min værste fjende..

    Dina: det lyder ikke som galdestens anfald på mig, det du beskriver.. Ihvertfald ikke som mine anfald..

    Jeg fik forresten også foretaget en kikkertundersøgelse, hvor de kunne se at en kæmpestor sten forsøgte at passere.. de fik snittet så den kunne passere..
    Man skal være vågen, når man skal have den der kikkert ned.. Men jeg faldte i søvn af det beroligende (lol) så jeg vågnede op, da de var næsten færdige.. dødforskrækket..

    Nej puha det var slemt..


  • #10   1. jun 2007 Jep Dina.. jeg ved nøjagtig hvordan du har det.. Og der er bare ingen, der tager en alvorlig virker det som ..

    Jeg har 3 læger.. men der var totalt lukket i klinikken i 3 uger.. og selvfølgelig lige der, hvor jeg så bliver syg..

    Jeg håber du snart får at vide, hvad der er galt.. og får det "fixet"..


  • #11   1. jun 2007 Jeanette: Den læge jeg var hos i dag sagde også at jeg skulle til kikkertundersøgelse hvis ikke min tilstand forbedrede sig.. Men det lyder da godt nok ubehageligt at man skal være vågen imens..

    Har "lige" taget en pille som skulle virke neutraliserende i maven, men synes da jeg har fået det endnu værre nu.. puha.. :-s

    Jeanette, hvordan reagerede du på de neutraliserende piller?


  • #12   1. jun 2007 Fik fjernet galdesten og -veje for ca 6 år siden. Anfaldene: Voldsomme smerter i højre side af maven og lige i midten (tror det hedder solar plexus), kvalme, opkastninger, koldsved, svimmelhed (pga angst da jeg ikke vidste hvad det var) og det bedste af det hele.... Seriøs gul tyndskid...... Det eneste der hjalp var morfin. Fik en kikkertoperation, men har stadig nogle symptomer på det. Skal tænke over hvad jeg spiser. Krydret mad, laks og æg er bare ikke godt for maven.

  • #13   1. jun 2007 Ghita: Men hvad skal man så holde sig langt fra og hvad bør jeg især spise? Må indrømme at jeg har drukket juice i dag.. Men ikke særlig meget og har drukket 1½ liter vand ved siden af.. Det er nok det jeg mindst drikker dagligt af vand i øjeblikket.. Bælder simpelthen i mig..

    Må jeg drikke mælkeprodukter? Og sodavand skal jeg vel holde mig langt fra (har jeg ikke drukket i nogle dage nu)..? I lørdags var jeg hjemme hos min veninde hvor vi bestilte pizza og drak hvidvin og lidt rødvin.. Det var dagen efter det at det alvorligt blev slemt og hvor jeg ikke er kommet ovenpå siden..


  • #14   1. jun 2007 Tina: Krydret mad..? Gælder det for alle som er blevet opreret?

  • #15   1. jun 2007 jeg fik mange forskellige (mod mavesår og andre sjove ting) og synes ikke de virkede..

    Fik Brufen Retard 800 mg.. de slog min mave helt i stykker. Fik nogle stikpiller.. de hjalp lidt.. meeen der var ikke noget der hjalp.. jo det skud morfin jeg fik af den søde lægevagt, der kom ud.

    Det år havde jeg købt så meget medicin, at noget jeg skulle købe, der normalt koster 1300 kr, fik jeg til 120 kr..

    Mener stikpillerne hed noget med Di.. og ellers spiste jeg ibuprofener og panodiler..


  • #16   1. jun 2007 Jeg kan slet ikke spise noget med fedt i.. får kanon ondt i maven mindre end 5 minutter efter..



  • #17   1. jun 2007 Ghita: har du morfin liggende? Også selvom du har fået fjernet galdeblæren?

  • #18   1. jun 2007 Det er forskelligt fra person til person. En kollega der har været gennem det samme får ondt hvis det er fed mad. En bekendt er det kød der er problemet. Min mormor har det som jeg har det med maden. Men juice er bare ikke godt. Var så klog at drikke juice dagen efter operationen og for s..... hvor gjorde det ondt. Jeg synes, du skal presse på for at få den skanning, for samtidig med man har smerterne er man jo skide bange for det føles som om det er hjertet der gør ondt og man tænker straks det værste. En kikkertoperation er overstået hurtigt og du er nok hjemme dagen efter med 4 små huller i maven.

  • #19   1. jun 2007 Orv så havde jeg det da luksuøst:-) Jeg fik lov til at blive på hospitalet 4 dage efter operationen:-)

  • #20   1. jun 2007 Jeanette *Køge *: Ej hvor strengt. Jeg skulle hjem til en baby. Ku ellers godt ha brugt et par dages "ferie"........

  • #21   1. jun 2007 Utroligt så mange forskellige måder folk er blevet behandlet på osv..

    Jeanette: De neutraliserende piller jeg har fået hedder Pantoloc...


  • #22   1. jun 2007 Ghita: Okay.. Det er bare så forvirrende, for fik at vide at jeg ikke måtte drikke cola hvis det var forstoppelse, men gerne juice og saftevand, men hvis det er mavesyre eller gallesten må jeg absolut ikke drikke juice..
    Men vil da prøve at se hvordan det går med at drikke cola.. Er alligevel en hel dag om at få drukket sådan en cola færdig.. hehe..


  • #23   1. jun 2007 Ghita A: Er der så ikke fare for du får betændelse i galdevejene ? Synes jeg læste noget om galdesten ku være "farlige". Noget med de ku gå i bughulen og lave ballade.

  • #24   1. jun 2007 Nå, jeg bliver simpelthen nødt til at hoppe i seng.. Har fået det rigtig slemt igen og har ingen søvn fået sidste nat, så er fuldstændig smadret..

    Tusinde tak for hjælpen alle sammen..
    I er selvfølgelig stadig velkommen til at skrive fifs, oplevelser eller hvad I nu har lyst til alligevel.. Man kan aldrig blive oplyst for meget..

    I må sove godt når den tid kommer.. Nu må vi se om det lykkes mig at få sovet i nat..


  • #25   1. jun 2007 Dina W: Mavesyre og cola går heller ikke godt sammen. Har mavesår da der bliver dannet for meget syre og lægerne vil ta min cola og mine smøger fra mig. Ondskabsfuldt.

  • #26   1. jun 2007 Dem kender jeg ikke Dina..

    Ghita: ahh okay, så kan jeg bedre forstå det med morfinen.

    Jeg drikker også ekstrem meget cola.. 1½ liter om dagen.

    Jeg har så haft problemer siden jeg blev opereret.. kan som sagt ikke spise noget som helst fedt.

    Har tænkt på at få en snak med min læge.. Og høre om der er noget jeg kan gøre for at neutralisere fedtet enten via maden eller på anden måde.


  • #27   1. jun 2007 Pantoloc kan bruges mod mavesår.

  • #28   1. jun 2007 Åh Ghita, det er bare som at være tilbage, det du skriver det..

  • #29   1. jun 2007 Ghita A: Håber du er fri for anfald i fremtiden for det er sgu det mest smertefulde der findes.

  • #30   2. jun 2007 Ghita: jeg får ondt, men det er ingenting i forhold til anfaldene.. Og så er det mest lige når jeg har spist..

    Men ja man skal have prøvet det, for at vide, hvor ondt det gør.. Jeg håber du kan forblive smertefri..


  • #31   2. jun 2007 Husk: Lægerne er ONDE. Ingen smøger, cola eller dejlig mad. Mavesåret opfører sig pænt når jeg ikke stresser. Og jeg stresser jo ikke når jeg må ryge, vel................ Så deeeeet..................

  • #32   3. jun 2007 Fik fjernet galdeblære ved stor operation for 30 år siden. Min mor havde haft galdesten og blev først opereret efter 7 år! Så det er arveligt.
    Mine anfald begyndte 1½ md efter min søns fødsel, ja da, det kan de små også give en.
    Efter ca 1 md med anfald, der kun kunne bekæmpes med morfin, blev jeg indlagt og opereret.
    Dengang var der ingen kikkertoperation mulig, så jeg har da et stort ar fra under højre bryst og ca 20 cm skråt ned af!
    Har ikke siden operationen haft nogen problemer. Spiser lige hvad jeg vil.


  • #33   3. jun 2007 Åh ja, Ghita, det var bestemt ikke en dans på roser efter operationen. Slet ikke med en 2½ md gammel baby. Jeg måtte ikke bære ham 1 md efter operationen!
    Derudover lider jeg af Mb von Willebrand, bedre kendt som den falske blødersygdom, så jeg mistede meget blod. Det bliver man meget træt af, kan jeg hilse og sige :o)
    Blev opereret i 1976 og fik først von Willebrand diagnosen i 1982!


Kommentér på:
Gallesten hos mennesker..?

Annonce