Mest intimiderende race. Mest intimiderende race.
Det her er bare sjov, men jeg blev inspireret af nedenstående tube.
Jeg er nemlig ret enig med ham i hans liste, ligeborset fra at jeg ville have placeret Schæferen på anden pladsen, og så smidt Pitten ind på Schæferens plads.
Rottweileren er overhovedet ikke intimiderende i mine øjne. Synes de ser så underlige ud i hovedet, at de er komiske at se på. De vil slet ikke komme på min liste. Men sjovt nok, jeg har også haft meget med Rotten at gøre, og synes jo de er så søde.
Det er sjovt, at skræmme effekt er så personligt.
Men her hans liste:
https://www.youtube.com/watch?v=EuVHgYEAYCA
Hvad er din?
PS: Bare top 3, min vil så sige:
1. Dobbermann. Den skal jeg nok holde mig fra. Jeg har ikke engang klappet en.
2. Schæferen. Jeg kan ikke læse dem, og de virker altid så ustabile på mig.
3. Kaukasisk.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
1 Russisk Terrier
2 Boerboel
3 Cairn Terrier (joker altid med at hvis den race var større var den på forbudslisten.)
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
2. labrador, der render løs på gårdene selv dem hvor der går stier forbi
3. rottweiler
Schæferen kan have alt for ustabilt sind. Naboens datter blev helt skamferet i ansigtet da familiens hund pludselig gik til angreb.
Labrador der render løs på gårdene har desværre bidt Ziva, og generelt synes jeg det ikke er rart at jeg oftest ikke aner hvor ejeren er henne når jeg gerne vil gå eller cykle forbi. Min venindes hund blev den anden dag bidt af en labrador uden varsel og måtte op og syes hos dyrlægen.
Rottweileren trækker oftest deres ejere afsted, og de ved de er stærkest. Jeg skifter gerne både fortov og sti når den kommer trækkende med sin ejer.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.270
Russisk Terrier. Den havde jeg da glemt! Der røg Kaukasisk da helt ud af top 3. Den ligner jo en hyggebamse ved siden af den Russiske.
På en udstilling prøvede jeg at klappe sådan en kæmpe Russisk. Det er meget intimiderende når den ser dig direkte ind hovedet med det "behårede ansigt" og dybe sorte øjne.
aug 2013
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
Kaukasisk ovtcharka
Rottweiler
mar 2017
Jeg tror også det er en fantastisk hund, men jeg tror også at man må forvente at man kommer til at være meget alene på fortorvet.
@Ziva.
Labradoren? Sjovt den har jeg aldrig oplevet andet som en stor legehund.
Rotten er desværre nogen gange ejet af nogen der ikke er bestemte nok i deres opdragelse. For jeg kan love dig for den er trænbar og veltrænet er den altså god. Men der er nul skræmmeeffekt på mig....
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.508
2. Små hvide uldtotter
Der er faktisk ikke andre på listen? Jeg synes som regel, jeg ved, hvor jeg har de fleste andre. Det er kun schæfere, hvor jeg har oplevet, at ellers rare omgængelige hunde pludselig har reageret aggressivt i en totalt uventet situation.
Det skal tilføjes, at jeg selv har haft schæfer, og én af mine venner har jordens skønneste schæfer. Men alligevel er det én af de eneste racer, jeg ikke stoler på - og så stoler jeg heller ikke på visse af de der små hvide uldtotter, der ser nok så yndige ud, men sidder lige i fingrene på folk, hvis de kommer for tæt på. Men de er svære at være bange for.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Men når det endelig skal være, så er det
Schæfer
Chow Chow
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.245
bully kutta er hans nr 1 og 2 siger han
Den er måske også på min liste... har kun mødt en i mit liv men jeg klappede den ikke
mar 2017
Små hvide uldtotter? Jeg har ingen ide om hvilken race det skulle være.
@Anni,
Alle racer er gode. Vi taler jo ikke om dårlige hunde. Altså hvor mange Schæfere er der ikke i DK, som lever et helt liv som gode familliehunde. Antallet er nok også årsagen til at der er mange dårlige oplevelser med racen.
Vi taler om intimiderende hunde. Det vil sige reelt er det jo noget totalt irrationelt som en følelse.
apr 2018
og da jeg var lille blev jeg overfaldet af en foxterrier.... jeg er lidt utryg ved den selvom det virkelig er skønne hunde... Det må sidde i mig jo
så
1. bully kutta
2. shar pei
3. Fox terrier i ruhåret. kun ruhåret.
total irrationelt undtagen nr 1
mar 2017
En Bulla Kulla, har jeg aldrig mødt. Derfor er jeg overbevist om at den kan skræmmes væk med et Brøl. Ergo nul min på intimiderings faktor
Sharpei? De er da noget af det mest nuttede i mine øjne.
jun 2017
mar 2017
Så er det pudsigt at du selv har valgt racen synes jeg.
@Holly,
Følelser er noget fis. Det er ikke logisk....
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 619 Svar: 3.629
1. Schæfer
2. Rottweiler
3. Hovawarts - de jeg har mødt har været nogle virkelig bidske hunde over for andre hunde. En af dem angreb umotiveret min søsters hund, og ejeren måtte tæve den med en kæp for at få den til at slippe.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
For mig er det mere enkeltindivider fremfor racer, der kan virke intimiderende
mar 2017
Hovawarts minder for mig meget om Schæferen. Derfor har jeg den ikke på min liste. Jeg har nu aldrig oplevet en aggressiv Schæfer eller Hovawart selv.
Jeg går nu også i en stor bue uden om Mallen. Den ser også skræmmende ud.
aug 2007
mar 2017
Filaen er for mig ikke intimiderende. Den er nem at læse for mig, og derfor føler jeg mig tryg omkring den. At den så er en hidsig satan det er noget andet. Den har for mig ikke den der x faktor.
Din 3'er lyder også som en meget specielt situation. Der ville jeg nok også blive nervøs.
jun 2017
Fordi når jeg vælger racen, har jeg støttet en opdrætter, der har gået op i racen skal bestå af labradorer der er sunde, de behøver ikke avles større - det har så vidt jeg ved kun ulemper, de er super kvikke og meget hurtige på poterne og har så vidt jeg ved alle et sundt sind.
Det er ikke de labradorer, der bliver brugt til jagt eller anden sport og har ansvarlige ejere, der nøje har udvalgt deres kommende familiemedlem, som jeg er nervøse for.
Det er mere de familiehunde i denne her lidt særlige (desværre ret store) kategori, du ved dem der er dovne og ikke gider at gå tur, de der først er en rigtig labrador når de fylder som en og uden stamtavle, så man har fået blandet sygdommene ud af. Dem her der er så godmodige at man kan snappe sjove videoer af Lille Viggo kravler op på "hesten" og hvor tålmodig vovse er når Viggo igen slår med brandbilen og hundekurven er blevet til modstanders borg, der skal invaderes.
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.743
1. Løse hunde
2. Cane Corso
3. Pitbull, Amstaff - osv. i nogenlunde samme udseende (især hvis der der er en ung gut eller trunte i den anden ende af snoren
Og det bunder jo nok mest i at det er en hund af den type/udseende som lavede hul i halsen på Tucker.
mar 2017
Yep, kun på udstilling, den er jo forbudt i DK.
Du har helt sikkert ret, du ved meget mere om racen end jeg gør.
Det sidste er jeg helt enig i! Det er en pinsel at se så stor en hund være så usikker pga af miljøet ejeren kaster den ind i. Hvis den hund absolut skal udstilles, så bør det være langt væk fra alle andre racer.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.791
Der skulle jeg passere 15-20 tjekkoslovakiske ulvehunde.
Der må jeg indrømme, at dem var sgu ikke tryg ved.
Om jeg disideret var bange, det ved jeg ikke!
Men jeg vendte simpelhen om, og gik en anden vej.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.791
aug 2013
Den tredje hund han dømmer klapper dommeren i nakken og bang den sad i hans arm og ville ikke slippe.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.655
Den eneste race, hvor jeg oftere møder individer jeg er usikker på, end individer jeg gerne ville snakke med, er rottweiler. Der er så meget dårlig avl (mest “ægte men uden stamtavle”), og rigtig mange af dem har knald i låget. Og når så det er sagt, kender jeg også nogle fantastiske søde og dejlige udgaver af dem.
Og så er jeg på mine hundes vegne tilbageholdende over for små labblandinger. De er tit totalt ustabile over for andre hunde, og eksploderer i hovedet på dem uden advarsel.
mar 2017
Vi havde den sjove oplevelse, at vi med vores Broholmer skulle udstille efter Filaen.
Da dommeren som kom til Broholmeren, så stod han med helt samme afstand hen til dem som han gjorde ved Filaen og bad om at få åbnet munden.
Jeg har aldrig set en dommer være nervøs for en Broholmer før.
I øvrigt til samme udstilling var sådan en Fila ved at trække sin ejer over mod den største Broholmerhan der var. Det var pudsigt at se en Broholmer rejse sig så hurtigt og og puste sig op, med halen højt løftet. Så kan en Broholmer dæleme også virke intimiderende kan jeg love. Filaen lignede lige pludselig en mellemstor labrador ved siden af.
Ejeren fik heldigvis stoppet Filaen for det kunne da være blevet noget være rod.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
For mange år siden havde jeg nogle bekendte med dogue de Bordeux og deres hunde var meget søde, imødekommende og venlige når man kom ind. En dag sad de foran bageren og jeg gik hen mod dem og talte til dem med min crazy dogwoman stemme. Der kunne jeg lynhurtigt se, at vi så meget ikke skulle hilse og hvis jeg kom hen og ragede på dem ville jeg nok blive lavet om til en skindjakke. De knurrende ikke, men kiggede bare på "smut pomfrit"-måden. Der blev jeg lidt nervøs
Ellers har jeg oplevet et par rottweilere, som ikke så helt venlige og imødekommende ud.
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 295 Hunde: 8 Emner: 2 Svar: 2.775
apr 2018
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
Klogt ...
jan 2006
Og ellers er jeg med CH - det er individer, ikke racer, der er "problemet" .
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.716
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 644
1. Dalmatiner. Fra dengang jeg gik med aviser og den ene havde en bisk en af slagsen der altid bed og flere gange har sat tænderne i mig
2.Tervueren, har mødt alt for mange ustabile /nervøse der bidder uden man gør andet end at stå inden for rækkevide
3. hmm det ved jeg ikke lige
mar 2017
Jeg kender så mange fantastiske Rottweilere, og de er så nemme at læse.
Hov, Amerikansk Akita! Den er også intimiderende. Den er helt umulig at læse, og det er godt at Brian ikke har valgt den som foretrukne potensforlænger!
mar 2017
Meget enig!
Min liste er nu:
1. Dobbermann.
2. Russisk.
3. Akita.
aug 2013
mar 2017
Man bør vil have respekt for alle hunde uanset størrelse.
Rottweiler har i min øjne, bare ikke meget intimidering over sig længere. De er avlet så bredmundede at de for mig ser pudsige ud. Det ødelægger billedet for mig.
For at en hund skal virke intimerende, så synes jeg at de skal være svære at læse. Altså at jeg ikke kan forudse næste reaktion. Synes Søren definer rigtigt godt.
"En hund, der bider, er ikke intimiderende. Den er bare - æh, bidsk. Det er intimiderende, når den ved sin blotte tilstedeværelse kan indgyde respekt. Ingen knurren eller visen tænder."
aug 2006
Det bliver mange, der ikke kender racen utrygge ved.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.744
Kun mentale ustabile individer.
Men slanger, hajer og store vilde kattedyr kan komme på listen. De findes jo ikke i farlige udgave i dk.
Så det eneste i dk der kan få mig til at begå overlagt mord er flåter og myg.
Ok hvis jeg endelig skulle vælge en hunderace så bliver det slædehunde med lysene blå øjne. De er lidt skræmmende at se på
mar 2017
Det har jeg aldrig tænkt over, men det da er rigtigt. De søger øjenkontakt.
Jeg tror egentligt, at det gælder samtlige hunde på min top 3 liste.
jan 2016
Følger: 1 Svar: 11
Og for at det ikke slal være løgn,skete nøjagtigt det samme, da jeg kom med regningen for de ødelagte bukser.
jan 2006
Nej sq da
Vi har haft 8 af slagsen, kun 1 af dem skal man holde snitterne fra.
Men... Hakker spætten går det hurtigt og effektivt og man når ikke væk.
Det er dog generelt en fin race i dens omgang med mennesker.
jan 2016
Følger: 1 Svar: 11
mar 2017
Personligt vil jeg dog nok tage en af små nævnte hunde, end af de helt store nævnte racer.
Altså hvis man i situationen kunne vælge. Size matters.
apr 2018
jeg har fået fortalt at han endda forsøgte at angribe mig imens jeg var spæd og lå og sov i barnevogn.
jeg ved ikke hvad der var galt med hunden, men siden har jeg ikke kunnet lide dem.
jeg synes dog det er en sjov lille hund alligevel men jeg har nok fået en skræk plantet i mig pga Terry tænker jeg.
shar pei synes jeg bare ikke om men det skyldes dårlige individer og er slet ikke en frygt men jeg får aldrig en selv. sankt b var jeg ved at blive slået ihjel af engang så den oplevelse har sat spor. havde den ikke været i mundkurv skrev jeg nok ikke dette så dem går jeg også uden om lige som Terry
bully var mest for sjov. jeg blev gået ned af en løs i Karachi men hunden gjorde ikke mig noget. jeg kender ikke racen og jeg er farvet af svigerfamiliens uro for den men sådan rigtig utryg er jeg kun ved Sankt b og så de søde Fox terrier.... Sankt b giver mening. den sidste er nok et slags traume som kunne behandles hvis jeg gad men jeg har aldrig gjort noget ved det:)
jan 2006
Jeg tror ikke, at der er en eneste af de nævnte racer i denne tråd, som man ville slippe væk fra hvis de angreb.
Min kommentar udspringer af min far, som er hardcore schæferfan og stadigvæk ikke fatter, at jeg kunne skifte til malinois, som fortalte mig en historie.
Han var til dyrlæge med sin hund og fortalte dyrlægen, at datteren var skiftet til malinois.
Dyrlægen sagde så, at det var de her "dyrlæge bidere" (noget i den stil), for, som han forklarede min far, "andre hunde hakker ud, mallen når at få fat"
De ER hurtige - idiotisk hurtige.
apr 2018
jeg er også bange for ejeren....
nov 2007
mar 2017
Jeg tror det har noget at sige. Prøv at læg mærke til, at møder du en Molloser, så undgår de øjenkontakt generelt ved fremmede (pånær Broholmeren den elsker jo alle mennesker). Det er kun når de puster sig op, at de søger den.
Ved ejeren, så er øjenkontakt jo helt normalt. Det er jo en måde at vise affektion på.
PS: Er der Broholmer i din blanding?
mar 2017
Det der, det er verdens stærkeste hund.
Ingen hund vil overleve mere end få sekunder. Hyæner er det mest sindsyge og aggressive dyr! I øvrigt også med det stærkeste imunforsvar af alle pattedyr. Den kan ikke få betændelse.
Gennemført sej køter!
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 260
mar 2017
Hvorfor er du så bange for Tigere og hajer, de findes her jo heller ikke.
Frygt er irrationelt!
Jeg har i øvrigt selv en hajfobi. Jeg kaster mig hellere i ud at lege med Martines den eneste hapsehund, end jeg vil bade i havet ved steder med hajer!
mar 2017
Jeg bader faktisk heller ikke i Danmark. Jeg bader kun i søer. Der er intet om hajer jeg ikke ved. I øvrigt. Grønlandshajen kan blive over 500 år. Er det ikke vildt?
Nu kommer det helt sjove dog. Jeg elsker at snorkle med harpun efter fisk.
Hvorfor er jeg ikke nervøs? Jeg har våddragt på! Alle ved at hajer ikke bider igennem Martin'er med våddragt på....
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.281
Ellers synes jeg mest jeg lige tjekker ejer ud først. Det giver lige et hurtigt indtryk af hvad man kan forvente i den anden ende af snoren. Fordomsfuld? Måske nok.
Som hundefrisør er der også nogle racer, som jeg ikke er helt pjattet med. Igen Schæferen. Magen til usikker pivskid
Derudover Engelske Cockere (stress stress stress og utryghed) og så Skotter og gravhunde. Ingen af de 2 gider finde sig i at jeg bestemmer. De sidste 3 racer advarer ikke det mindste, men det siger bare klaps!
jan 2006
mar 2017
Elsker Cockere. Sådan havde min bedstemor. Den var fantastisk.
Min lillesøster har lige købt en og den skal jeg passe på mandag. Det glæder jeg mig vildt til.
@Martine.
Bades vel. Min Grosser kommer også til frisøren en gang i mellem.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.281
mar 2017
Jeg ville også uden at blinke bruge mine børn som skjold.
Men indtil de bliver lidt større så er jeg bange for at de bare vil være at betragte som forretten!
nov 2007
Har nu aldrig tænkt på det med at fremmede hund undgår øjenkontakt
mar 2017
Din beskrivelse af dine hunde, og så naturligvis din hunds vægt og udseende afslørede det meget godt. Plus, jeg ved at der er lavet nogen Broholmer blandingskuld i Nordjylland.
Men ja, det er usædvanligt at Mollosser søger øjenkontakt på den måde. Broholmeren er virkeligt en meget venlig og kærlig hund.
Vi startede selv med en Broholmerblanding.
aug 2006
Der er også forskel på om man føler den er intimiderende og at den er det.
nov 2007
Ja de er så hengivne og kærlige OG MEGA SJOVE
apr 2018
Ja Martin det er et af verdens sygeste dyr... efter komodovaran... sådan en tror jeg også de ville have respekt for Holly
John nogle rejser jo i andre lande og ser racer som vi ikke har her. måske det er årsagen.
apr 2018
så mon ikke det er forklaringen ja på at folk nævner andre racer som du måske ikke lige ser hver dag. Det tænker jeg
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
Skt. Bernard - har kun mødt aggressive individer.
Thai Ridgeback - synes den ser skræmmende men flot ud
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.664
1: Gravhund
2: Chihuahua
3: papillon
gravhund fordi jeg er blevet bidt af en.
de andre fordi de små hunde ikke aner hvor små de er og går hellere end gerne til angreb på noget der er større end dem
sep 2017
Jeg var ved Bech Trade i dag for at få taget mål til et gitter. Da jeg parkerer bilen, kommer en stor rottweiler spankulerede. De logrer ikke; halen hænger bare. Jeg sidder lidt i bilen, kigger ud på hunden og der kommer ikke et menneske. Så jeg rationerer at hunden er venlig, og åbner døren. Hvorefter 50 kg rottweiler kravler ind i bilen og op på mit skød
Igen, individer!! Men jeg har dæleme respekt for sådan én, når jeg møder den første gang.
Og Martin, det er jo ikke så underligt at du har svært ved schæfere. Der er immervæk langt fra en rigtig hund, og så de køer du normalt beskæftiger dig med
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.486
Dobermann forstår jeg ikke rigtigt at nogen kan være bange for; enten er de totalt lalleglade goofy eller også er de ‘doberreserverede’ og gider ikke værdige dig et blik
okt 2010
okt 2010
sep 2017
Ja, man hører tit om horder af chi’er og papilloner som hærger landsbyer
Uh!! Det er godt at vi bare er plaget af “agte med med stamtavle”-rottweilere her, og ikke de faaaarlige bæster
sep 2017
okt 2010
okt 2010
okt 2010
sep 2017
sep 2017
okt 2010
Så ville jeg ingen steder komme her i byen med alle de små hunde der er..
Jeg har aldrig oplevet en stor eller mellem hund der bider først istedet for at knurrer eller gø først.
sep 2017
okt 2010
Jeg gik ind imellem og råbte stop til hunden..
den stoppede, og jeg hev den hjem til ejer.
dyrlæge kom og syede ponyerne sammen og sendte regningen til ejeren..
selv ejeren stolede ikke på den hund, men jeg syntes nu han var sød, dog kedet han sig nok, han gik i hundegård 24/7 så når han slap ud stod den på ballade
okt 2010
sep 2017
okt 2010
Kan du ikke lide det, så hop videre istedet for at få det til at lyde som noget forkert..
maj 2008
okt 2010
mar 2017
Omkring BoerBoel. Så skal du se mit link længere oppe om lige den race.
Så længe ejeren synes du er sød, er de enormt charmerende.
De er faktisk langt sødere til at modtage fremmede end min er.
Min skal ignoreres til han selv tager kontakt.
mar 2017
I den by jeg boede i for ikke så lang tid siden, der kunne man være heldig at opleve hele 3 Rigdeback lege lige så fredeligt med alle andre hunde der var der.
Jeg har aldrig forstået at nogen synes at den har nogen form for skræmmende effekt over sig. De er bare glade og enormt hurtige!
mar 2017
De små racer er da bare et spark fra at høre fortiden til. Det kan altså ikke skræmme mig uanset om de er nok så hidsige.
@A med Bom.
Nogen mennesker er bare glade for hunde.
De der små Malle/Schæfer racer burde jo i mine øjne meldes til herinde:
www.kattegalleri.dk
Du kender jo min definition omkring rigtige hunde, og som ejer af verdens smukkeste hunderace, så har jeg jo pr. automatik ret.
mar 2017
Dobbermann ligner bare en dræber. Om den så er det eller ej er irrelevant. Sådan er det!
Absolut nummer 1!
apr 2018
Det er vel ikke mere mærkeligt end at batdog ikke kan lide toy puddel og jeg dog terrier pga dårlige oplevelser med individer i de racer...
min mand var ved at blive bidt af en Chi i Herning i dag. den gik forbi og han tillod sig at dreje hovedet og se i dens retning... Det er sgu da noget man ser tit ved den race og han blev da bange da den røg frem ud af ingenting... jeg stod på afstand med Zara og havde spottet dens adfærd og frygt men jeg kan sagtens nogle synes Chi er uberegnelige.
der er mange dårlige individer i den race synes jeg.
ang trådens emne. flere har svaret ud fra frygt også, ts inklusiv. og inklusiv mig. for mig hænger min modvilje mod Fox sammen med frygt fx
apr 2018
jeg elsker dobermann. verdens smukkeste hund!
apr 2018
man ser ikke så mange mere vel? eller det er måske tilfældigt?
sep 2017
Martin, og din pony hører til på hestegalleri
apr 2018
okt 2010
Jeg oplever mange er bange for min venindes boxer og hun er ikke intimiderende, hun gider ikke engang kigge på fremmede.
apr 2018
de er kloge. jeg kan godt lide dyr der tænker selv
sep 2017
jun 2012
mar 2017
apr 2018
sep 2017
Dorit er så sød og glad og kærlig. Og hun er snu, når det kommer til mad. Men hun tænker bare slet ikke i løsninger eller konsekvenser.
Og så er hun meget bestemt, og gør man hende sur, er man ikke i tvivl! Sidste sommer tænkte jeg at hun skulle prøve at bade i havet, så jeg bar hende et par meter ud og lod hende svømme ind. Hun krabbede op på land, vendte sig om og skulede og så skred hun hjem
apr 2018
jan 2006
Hvorfor i alverden lader du en hund, der ikke vil lade sig berøre, opsøge mennesker for kontakt?
Det er da bare at holde den væk fra folk, når den har det på den måde.
Jeg ville personligt blive røvirriteret, hvis en person lod sin hund gå hen til mig, bare for at få lov til at "snuse og undersøge", og jeg ellers skulle forholde mig neutralt for ikke at tricke den.
Nope - sådan en hund holder man da væk fra fremmede !
apr 2018
jan 2006
Jeg har ikke taget stilling til om den skal aflives eller om den er syg eller skør - blot, at JEG mener, at en sådan hund, holder man for sig selv, og at JEG ville blive grænseløst irriteret over at blive opsøgt af en hund, som skulle køre showet på dens præmisser, mens jeg blot skulle stå helt stille og lade mig undersøge.
Mere behøver du ikke at lægge i det.
EDIT - jeg har selv en hund, som ikke vil fremmede. Han bliver ikke sat i situationer, hvor han skal forholde sig til dem og har lært, at de naturligvis også holder sig væk fra ham.
Det er sådan JEG mener at man bør gøre. Især fordi at han er i stand til at lave seriøse skader på folk. Dette ønsker jeg ikke for nogen (jo, nogle få, men det er ikke så relevant lige her
jan 2006
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Jeg bliver mest utryg ved løse hunde ude af kontrol, eller selvfølgelig hunde der rejser børster og knurrer.. Og det er uanset om det er en chihuahua eller schæfer
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Pudler fordi jeg som barn er blevet bidt af en, ganske selvforskyldt, men jeg kan ikke få bugt med lige den angst. Det er en af de mindre pudler, ikke de store. Dem kan jeg stadig ikke læse, men jeg er ikke helt så bange for dem.
Allerværst har jeg det med ubestemmelige blandinger, især med et lidt "vogter"-præget udseende. Jeg er ret sikker på, at jeg var blevet maltrakteret af noget pit/rhodesian ridgeback-blanding, for mange år siden, hvis ikke, jeg havde nået at smække en tung dør imellem hunden og mig.
Jeg var bogstaveligt lige ved at skide i bukserne ... kan ikke udelukke, at jeg måske lidt gjorde det ...
Den var syg i hovedet, hvilket ejeren så også var, men alligevel, har jeg det virkelig stramt, med den slags blandingsracer.
Jeg ved ikke hvad racer der er i (er det første jeg spørger til), så jeg ved ikke, hvordan jeg skal starte med at læse dem.
Jeg så en korthåret border collie for første gang den anden dag, og kunne ikke genkende den lidt aparte adfærd, før ejeren satte race på den. Så gav det mening. Den er så ikke i vogter kategorien hæh he, men det var en race, jeg ikke kunne genkende, og jeg reagerer åbenbart generelt med lidt usikkerhed, omkring sådanne racer (forhåbentligt ikke noget de kan mærke, men hvem ved) ...
I øvrigt en vildt lækker vov som Skye synes var sjov og sød, at snakke med.
apr 2018
til alle der ikke har været i skandinavisk dyrepark... skynd jer afsted
jan 2006
Det er formidabelt at Dr Lieberkind og hans lille hjælper kan sidde og komme med interessante teorier om, at det er ejerens angst / ulyst der "går i hunden" - det er altså et eller andet sted humor på højt plan
Jeg har haft hund siden 89 - ja, så gammel er jeg nemlig - og jeg har aldrig haft en hund, der ikke gad mennesker. De har alle været interesseret i mennesker i højere eller mindre grad UNDTAGEN ham jeg har nu.
Men klart - de MÅ være fordi jeg projicerer min angst, dårlige væsen og generelle introvers lige fluks ned i min Fido.
Det er så ikke gået så meget "i" min tævehund, som er mildt interesseret i andre mennesker.
Go figure
apr 2018
hehehe
aug 2006
dec 2018
Sygdom, ferie, dyrlæge osv.
Så det giver da god mening at træne hunden i at acceptere håndtering.
sep 2017
Jeg må erkende at jeg står lidt af, når der er behov for at lave et begreb som “HA”. Er det virkelig noget der et behov for? Er der så mange hunde der er aggressiv over for mennesker, at vi er nødt til at lave en forkortelse for det?
mar 2017
Er hunden bare vogtende, så nøjes de fleste med at gø og advare af folk.
Min lader sig absolut ikke klappe af høje mænd (som Holly kalder det). Det gør han heller ikke af høje øh frodige kvinder. De skal bare holde snitterne for sig selv. Bryder de reglen så hverken knurrer eller bider han. Han hopper op, sætter poterne på brystkassen (faktisk uden skubbe, ren markering), og gøer folk ind i hovedet.
Yderst effektivt, til at få folk til at træde tilbage.
Eneste gang jeg har oplevet ham knurre af et menneske og rejste børster, var sjovt nok til en Verdens udstilling i Holland. En mand jeg ikke havde set valgte at gå hurtigt hen og klappe ham på hovedet da han lå og sov.
Der var meget støj og mange mennesker, og min køter reagerer ved springe op at bide adskillige gange på begge sider af hans hånd (det gik stærkt).
Jeg får trukket køteren tilbage, og manden kigger sin hånd og lettere chokeret siger: "It didnt bite me". For så at vælge at stikke hånden hen mod køteren igen (det sidste tror jeg egentligt ikke var i ondskab, han bare ret chokeret). Jeg kunne ikke trække længere ham længere tilbage og sagde "go away".
Der begyndte han at knurre, men stadig uden at vise tænder. Men jeg tror faktisk, at det var fordi at jeg hævede stemmen og lød nok ret vred.
Manden gik, og køteren lagde sig til at sove igen.
Det jo en fede ved den type hund. De tænder, og så slukker de med det samme igen.
Det er jo ikke besværligt at have en hund der har den slags grænser grænser, men det kræver at man tænker sig om. Hele situationen var jo min fejl.
Det er nu også yderst sjældent jeg har ham til udstilling, da det hele er så proppet med mennesker, at det synd for min hund. Han egner sig ikke til det, medmindre der så meget plads, at jeg kan sidde ligesom bagved og sammen andre racer der har det nemt med andre hunde.
Så elsker han det, men så han også overblik over tingene (lige så vigtigt, det har jeg også), og det betyder meget for min type hund.
dec 2018
Hvad gør du så ved dyrlæge? Er det overgreb hver gang eller ?
Hvad med pensionsophold?
Jeg tror nu ikke denne type hunde kommer til at elske andre mennesker, heller ikke ved træning, men hvis blot de kan acceptere og håndteres uden at være farlige så går det nok.
mar 2017
Godt spørgsmål. Det er ingen problem....
Jeg kunne køre ud og aflevere ham til dig, og du vil synes han er verdens nemmeste hund. Du ville til gengæld mene at han var en levende aflivning, hvis du kom hjem til mig og forsøgte at klappe ham inden du var accepteret.
For det vogtende kommer først, når han ligesom har overtaget "området" eller føler at hans mennesker er i fare. Jeg kan jo også gå inde i byen med mange mennesker, det er ingen problem. Men sætter jeg mig på en bænk, og vi har siddet der mere end ti minutter, så skal jeg være opmærksom. For i løbet af den tid, så er det blevet vores plads.
Ved hundepensioner, synes de han er så sød og nem. Der er han også på udebane. Jeg beder bare om, at at det så få forskellige som muligt der håndter ham. Ved min er der to faste.
Afleverede jeg ham til en fremmed hundefrisør for nylig, fik ham badet og klippet negle, og de synes han var så sød og nem at arbejde med. Den eneste udfordring der havde været da de var færdige, var at han åbnede døren og stak af for at finde mig, da han så sit snit til det.
Ved en vogtende hund, skal man ligesom lære at afkode. Det er en vane.....
Men husk nu, min er til den skrappe side, da nogen tidligere ejere har understøttet hans vogtergen. Det ville jeg aldrig selv gøre hvis jeg havde haft ham fra hvalp. Det er helt unødvendigt med en vogtende hund.
jan 2006
"Hvad gør du hvis og hvis og hvis ..."
Nu er jeg en af dem, der har en hund der ikke kan håndteres af andre end kæresten og jeg .. og uha da da .. DET er dæleme et problem herinde, virker det som om ...
Hos dyrlægen - om det bliver et "overgreb" ?? Øh, jeg har haft adskillige hunde, som uden problemer klarede deres dyrlægebesøg, men jeg stod med dem, jeg håndterede dem og beroligede dem, når der var noget der skulle undersøges og ikke var så rart for dem / var smertefuldt. De stod stille og accepterede det, hvis det gjorde ondt peb de og det var det.
Ham, jeg har nu står stille og accepterer det - hvis det gør ondt piber han, efterfulgt at en dyb knurren hele vejen nede fra _øvhullet - men det er så det.
Han er ikke mere urolig, han "ormer sig" ikke - han står stille og accepterer det.
Så "overgreb" ? Næ, ikke mere end de andre, som ikke knurrede.
Hvis han skal undersøges i narkose, er det på den måde, at jeg holder ham mens han får injektionen, bliver hos ham til han er faldet i søvn - og dyrlægen ved, at han IKKE skal vække ham, hvis jeg ikke er der.
Besværligt ? Mja, jeg venter jo hos dyrlægen fra indleverings - til afhentningstidspunktet og det kan der godt gå lidt tid med. Nemmere ville det naturligvis være, hvis jeg havde en "håndtertrænet" hund, så jeg bare kunne smide snoren over til en vet-sygeplejerske og køre hjem, smide mig på sofaen med et par afsnit af Desperate Housewives og så vente på en opringning fra dyrlægen, at min hund var klar til afhentning.
Imens ville min håndtertrænede hund så have oplevet, at sidde i et bur og formentlig være urolig / bange, alene og uden mig.
Men klart - det havde da været bedre for mig og langt nemmere også .. så jeg kan sagtens se behovet, hvis man er sådan en person ...
Mht pension - jeg er sådan skruet sammen, at har jeg hund, så er den enten med på ferie, eller også bliver den passet af en person, som den kender - helst en person, der flytter ind i mit hus, så Fido kan være i dens vante omgivelser.
Jeg synes ikke det er "synd" for en hund at smide den i pension - jeg vil bare ikke gøre det, så det der med det "håndterbare" er mao ikke et problem for mig, da jeg alligevel ikke hverken rejser på ferier uden hund eller vælger at smide Fido i pension.
Jeg har en klokkeklar aftale med kæresten om, at hvis jeg kreperer uventet, skal Freydis videreformidles, Czhaplin skal det ikke. Om kæresten så vælger at beholde ham .. fisk ... men videre skal han ikke.
Nej, jeg synes ikke det er "synd" for Czhap hvis jeg dør og han bliver aflivet.
Jeg ville synes det var langt mere synd, hvis han var havnet hos en med samme mening om hund, som bare et væsen, der skal acceptere alle de finurligheder vi mennesker byder dem - og ellers holde kæft - for ikke at blive dømt som "syg i roen" eller andre mere fantasifulde ting.
Czhap lever i harmoni og respekt for sin måde at være på - han får ikke trukket ting ned over hovedet og han bliver ikke presset til ligegyldige "nuskalduselillevuffihvorgladdublirnårjeghåndtererdig" ting - tværtimod respekterer jeg HANS måde og lader ham leve efter den.
Så nej, det er FOR MIG ikke svært at have en hund, der er uhåndterbar, men jeg kan godt se, at når man har den indstilling, at en hund skal agere nogenlunde ligeså voldsomt som en BR-bamse, ville det nok ikke være en som ham, man ville blive lykkelig med.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Jeg bliver hos min hund, også mens den bliver undersøgt/behandlet.
Jeg ville kun gå fra min hund mens den blev opereret.
Da Gaddafi havde ædt rottegift var vi hos dyrlægen i små 5 timer.
Det havde da været langt nemmere hvis jeg var kørt hjem, men jeg bliver altså has hunden selv om den er håndter ar.
apr 2018
enhver må hvile i det man vælger.
selv går jeg fra mine, når de skal i narkose fordi jeg har erfaret at de så skal have mindre narkose, men så er jeg der sikkert på andre tider hvor andre springer fra og sådan er det jo. folk og hunde er forskellige
dec 2018
Selv de vilde dyr i zoo’s træner man da med.
Den med den ringe forståelse for at hunde IKKE er ens går så begge veje
Hunde ER ikke ens og de skal heller ikke være det!
jan 2006
Man kan jo komme ud i situationer hvor andre mennesker skal kunne håndtere hunden.
- så det der med at der er "ringe forståelse" begge veje - nope. Jeg er græsk-katolsk om du lærer dine hunde at lade sig håndtere af skraldemand, posten, lade dem være underholdning for forældreløse børn på det lokale heste- og kræmmermarked, eller lejer dem ud til ensomme gamle, der strikker trøjer til dem ... couldn´t care less.
Fra hvor jeg sidder er det derimod dig, der mener at det "giver god mening" at træne hunde i at lade sig håndtere af fremmede - så stå da ved hvad du skriver i det mindste.
jan 2006
Formentlig er den - de skal jo acceptere ALT, de små hundekræ ... og DH .. hvad kan jeg sige .. selv den sejeste har et blødt punkt
apr 2018
dec 2018
Det interessere mig ikke det mindste hvad du laver eller ikke laver med din hund.
Hvis den vil æde alt og alle må det jo være dit ansvar.
Og Ja jeg står gerne ved det jeg skriver.
Det giver god mening at træne håndtering for mange hundeejere. Det gør bare livet lidt nemmere for både hund og ejer.
apr 2018
der er jo forskel på racer og individer. og ejers behov. nogle hunde med meget drift fx har også en side som for nogle kan være svære at leve med men vil du langt med fx en sport vælger du det til.
det ser jeg også ved bc fx. nogle har sådan en fart at de ville drive nogle folk til vanvid mens andre elsker dem fordi det er det der fører dem til tops
jan 2006
Det interessere mig ikke det mindste hvad du laver eller ikke laver med din hund.
Hvis den vil æde alt og alle må det jo være dit ansvar.
Du misser - som så ofte - pointen.
Det her drejer sig ikke om mig og min hund - det drejer sig om, at du er fortaler for at alle hunde skal lære at blive håndterede af fremmede. Det giver god mening, skriver du - og det er dét, der gør det udsagn farligt.
En hund som min, i hænderne på en nybegynder (og ja, det ses ind imellem, for mallen skal jo "bare lige lære ...") og så en træner som dig "se mig, jeg har været til DM i agility og er orn´li dygtig" - det er bare en rigtigt dum kombi.
Du vil lære hunden håndtering - for det giver jo så god mening - istedet for at kigge på HUNDEN og se hvad den indeholder.
Mao - du vil trække din stereotype opfattelse af hunde som en stor grå masse ned over hovedet på en hund, der ikke alene kører med 3000 km/t - men også nærer en inderlig ulyst overfor mennesker og har det RIGTIGT godt, hvis den lever med en ejer, der forstår denne ulyst og accepterer den.
Det er farligt - og det er dumt - og du vil ikke acceptere, at lige her tager DU fejl, og istedet for at køre din "jeg ved alting om hunde" LYTTER lidt og tager tingene lidt ind. For du kan komme ud for sådan en hund og sådan en fører - og så ville det være rigtigt fint, hvis du havde blot en my forstand på hvad det var du stod overfor, istedet for dit "det giver god mening".
Min hund render ikke rundt og vil "æde alle" - min hund har lært, at han skal være ligeglad med mennesker og at de aldrig ALDRIG kommer hen og tager kontakt til ham, uden at jeg står ved siden af og skærmer ham (og dem).
Ved at arbejde MED hans særhed, istedet for at forsøge, som du mener giver god mening, at ensrette ham med de hunde, der ikke har hans væsen, har jeg nu en hund, der uden problemer kan gå løs, ignorerer andre hunde uden at hidse sig op på nogen måde over at de er der, kan komme til dyrlæge (hvor han naturligvis bliver udstyret med mundkurv), og lade sig undersøge i hovede og røv ...
Den version du er så stor fortaler for, havde sendt ham direkte til dyrlæge og en tur med det blå vand.
Forstå det dog !!!
dec 2018
Hvis du vil debattere noget som helst med mig, så skal du skrive i en ordentlig tone.
Den gang bræk du fyrer af gang på gang preller fuldstændig af.
Du kender mig overhovedet ikke!
Du forstår ikke hvad jeg skriver og jeg gider ikke bruge tid på at forklare dig det.
aug 2013
Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle dyrke fremmed håndtering af den, de få gange den skal til dyrlæge skal jeg nok styre den(bortset fra en af de mennesker han elsker er dyrlægen) . Er det et problem for han en mundkurv på de ti minutter han er derinde, det overlever han nok også.
Dermed ikke sagt at den bider alt og alle, han har bare ikke behov for at de er der, og det passer mig helt fint.
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.488
Men umiddelbart ville min liste nok se nogenlunde sådan her ud:
1: Ulvehybrid (har siden barnsben været sygt bange for ulve)
2: Doberman
3: Pittbull
4: Amstaff
5: Rottweiler
6: Engelsk mastiff
7: Tibetansk mastiff
8: Kangal
9: Alaskan malemute
10: Karelsk Bjørnehund
Egentlig er jeg ikke nervøs ved kareleren, men kunne ikke finde en 10., og jeg synes de kan se meget intemiderende ud når de aflæser en. De søger bevidst øjenkontakt og holder den...længe. Har haft mange der har følt sig usikre på vores gamle tæve, fordi hun altså stirrede dem i øjnene, og kiggede de væk gik hun med og fortsat stirrede dem i øjnene. Min kærestes farmor kaldte hende en vild hund
Da vi hentede Maika sagde den ene af dem fra internatet også at hun var en meget intens hund, der opsøgte øjenkontakt. For os var det helt normalt, men mange bryder sig ikke om det, og da jeg først fik Fifi gjorde jeg heller ikke, da jeg altid var blevet banket i hovedet med "Aldrig kig en hund i øjnene".
dec 2018
Jeg har aldrig sagt at man skal træne håndtering med ALLE hunde. Jeg skriver at for MANGE vil det give god mening.
Men uanset hvad burde man holde sig for god til at latterliggøre andre mennesker.
jan 2006
Nej, jeg kender dig ikke - derfor læser jeg hvad du skriver og forholder mig til, og kommenterer på dette.
Men lad det bare prelle af - hundene mærker jo ikke, når de bliver aflivet alligevel ....
jan 2006
Man kan jo komme ud i situationer hvor andre mennesker skal kunne håndtere hunden.
Ja, det er da helt tydeligt at se at du mener, FOR MANGE .. det skriver du jo så flot i dit første indlæg
dec 2018
Når du ikke kender mig så lad venligst være med at udtale dig om hvad jeg gør.
Du har jo netop trænet din hund så den passer ind i det liv du kan tilbyde den, men på dens betingelser.
Det giver stadig mening at man træner håndtering nogle mere end andre. Men alt træning bør tage hensyn til hunden og man skal acceptere hunden for det den er og står for.
Derfor mener jeg ikke at nogle hunderacer er i intimiderende, for bare man tager sine forholdsregler og forstår racen så er 99,9% af alle hunde ikke farlige. Så er der måske få individer der er skøre i hovedet og uden for kategori.
Jeg forsøger ikke at komme alle racer i samme box og jeg mener at det er fremragende at der er forskel på racerne. En hund er ikke bare hvad man gør den til.
Jeg forstår ikke meningen med dine lede og latterlige bemærkninger. Men jeg tager ikke imod kritik fra folk, jeg ikke vil modtage vejledning fra.
Og så er sensitive og følsomme hunderacer også lækre racer, for folk som forstår dem.
sep 2017
Jeg har en hund som er usikker af sind, men gerne opsøger de nye mennesker hun vil snakke med, hvorefter det er ubetinget kærlighed. Hun er bange for torden (sådan agtigt), kan være bange for skud og er dødsangst for fyrværkeri. Hun hader mindre børn, som er løse, larmer og flagrer. Hun kunne ALDRIG drømme om så meget som at trække på læben ved dyrlægen, og er engang blevet presset derud ved en undersøgelse, at jeg ikke ville have fortænkt hende i at sige fra.
Så har jeg en anden, som ikke er bange for særlig meget andet, end trappestiger der skramler, når man flytter dem. Hun ELSKER alle børn og voksne - undtagen dyrlægen. Ved dyrlægen er hun typen der måske skulle have mundkurv på, hvis hun skulle igennem særlig meget mere undersøgelse, end ved et almindeligt sundhedstjek.
Begge mine hunde er “håndterbare”, men jeg er bare ikke sikker på hvad begrebet egentlig dækker over. Og betyder det med angst/ingen angst, elsker/hader børn at jeg har påvirket dem til ..... hvad?
Jeg har i mit liv mødt én hund, som var totalt uhåndterbar. En mallehvalp på 4 måneder. Den var købt af en ung, pumpet fyr, som skulle bruge den til vagttjeneste. Han arbejdede på at hunden KUN skulle kunne røres af ham. Den knurrede hvis man rørte den. Det var i Aalborg, go figure
jan 2006
Du fastholder dit postulat og det gør, at jeg kun inderligt kan håbe på, at ingen hunde der blot minder lidt om min, finder vej til dig og din "hjælp".
Jeg håber seriøst aldrig jeg bliver så selvforherligende, at jeg ikke kan indse, at der bare findes ting, jeg intet ved om - kors, det er et uklædeligt træk.
Så hellere led og latterlig - det dør hundene sq ikke af !
jan 2006
Ja, da muskelhundene blev forbudte, kastede en del af F-hovederne sig over andre racer - mallen var desværre en af dem ...
mar 2017
Jeg giver dig bestemt ret i, at er en hund konstant angst for stort set alt må have et lorteliv.
Desværre blandes det jo lidt sammen med at en hund er reserveret i mine øjne. Eller endnu være,når det at være vogtende blandes sammen med angst. For så gør vi altså livet svært for en del af Mollosser racerne.
@Karelermutti.
Engelsk Mastiff? Det undrer mig vitterligt. Altså det er normalt en godmodig race. De hviler normalt enormt i sig selv og voldsomt nemme at aflæse. Igen, den er dog tit mere vogtende end nogle sådan lige går og forventer. Jeg gad virkeligt godt at have en selv, men altså savl......
Angående mundkurv, så er det en vanesag for hund. Jeg havde jo en blanding, der når han blev udfordret af en fremmed hund, hakkede først og spurgte bagefter.
Sådan en hund turde jeg ikke lade gå uden mundkurv, og i løbet af ingen tid, så var han lykkelig hver gang jeg fandt mundkurven frem for det betød jo, at der skulle ske noget.
Den eneste udfordring der var med det, er at man lige skal vende sig til, og folk peger, og man kan høre dem sige noget i retning.
"Se, den hund er farlig", og at folk gik over på den anden side af fortorvet.
Jeg gad egentligt godt at teste det af med en hund på 20 kilo. Jeg vil nemlig påstå at det virker lige så effektivt....
dec 2018
Igen du snakker om noget du ikke ved noget om. Jeg træner rally og agility der underviser jeg i handling og ikke håndtering.
Håndtering er noget der trænes på hvalpehold eller ringtræning. Førhen indgik tandvisning også i LP.
Hvorfor du mener at det er dårligt at lære hunden at blive håndteret må du jo om.
Hvilken hund er nogensinde død af at lære håndtering?
dec 2018
aug 2013
Kontra Hr/Fru Olsen der har købt en malle som familie hund. De læser næppe hunden inden den når at gøre noget. I den situation bør hunden nok lære basics i det mindste. Ud over den nok aldrig burde være i den familie.
jan 2006
Der findes hunde, som ikke har lyst til at interagere med andre mennesker - disse hunde skal man ikke lære at blive håndteret af fremmede, da det giver nogle virkelig uheldige og for hunden, fatale, udfald.
Du kan linke til alt det du vil - det ændrer ikke på, at det jeg skriver er rigtigt. Havde min hanhund faldet i kløerne på dig eller hende du linker til, havde han ikke levet i dag. Faktum.
Prøv at accepter, at ikke alle hunde er som I lægger op til - der er nogle få, som maler udenfor stregerne og bare ikke kan proppes ind i de små kasser, som I er så begejstrede for at proppe dem i.
Jeg taler IKKE om håndtering fra ejeren selv - det bør være det mest naturlige, at ejeren naturligvis kan håndtere sin egen hund, klippe kløer, tjekke tænder, poter osv .. men det at underkaste sig håndtering af en person, der for hunden er fremmed er bare no-go for nogle hunde.
Hvad tænker du iøvrigt om de racer, hvor ejeren selv viser tænder på dem i en udstillingsring ... skal de også bare lære håndtering, fordi det giver god mening ??
dec 2018
Alle hunde bør vel kunne tjekkes igennem af ejeren. Uden at den nødvendigvis skal føle det som et kæmpe overgreb hver gang.
Tænder, kløer, øre osv skal da ordnes af ejer eller så skal den forbi nogen der kan.
Nogle hunde acceptere det med træning fra hvalp andre skal have mundkurv og andre bedøves.
Men hvorfor ikke træne det der kan trænes.
Håndtering er jo lige så meget at ejer selv kan komme til hunden.
mar 2017
Her midt i dame fnidderen.
Seriøst? Skal din hund have mundkurv på til dyrlægen?
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.728
Har egentligt altid forholdt mig til individet, fremfor racen. Nogle hunde er venlige krammebamser, andre er ikke, uanset race.
Men så mødte jeg boerboel (inden den blev forbudt). Og den må jeg indrømme, at jeg finder intimiderende, da den er temmeligt skarp. En hund af den størrelse, som er dybt mistroisk overfor mennesker, er sgu ikke for sjov
mar 2017
Det er sjovt du lige nævner den, for jeg har lagt et link ind et sted i denne tråd, hvor en ejer netop bliver lettere nervøs for at hans hund skal hoppe på en kamera mand. Mega sjovt...
Jeg tror at det er meget godt at den hund er på listen. Det ville være synd hvis visse typer fandt mode i lige den type hund. Den er bare så massiv..
I guder hvor jeg synes den er smuk!
mar 2017
Jeg undrede mig fordi, at jeg er aldrig blevet bedt om mundkurv på andet end min blandingshund (den var altså en sur røv når det stak ham, men damn jeg var glad for ham).
Men Terrier er dræbere. Den eneste race der har angrebet min Grosser og så to af dem på en gang.
Mini Cujo.......
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.728
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.488
Enig i at mastiffen ikke ser voldsomt intemiderende ud, hvis man kigger på det bøvede fjæs, men størrelsen og dét at det (for mig) er svært at læse en omvandrende delle, ville gøre det for mig. Og ja, som du selv siger: SAVL! Jeg er totalt allergisk overfor hundesavl, så hvis den kom løbende imod mig ville jeg flygte alene af dén grund
dec 2018
Mange tænker nok ikke engang over at de tilvænner hvalpen berøring, det bliver blot en naturlig ting for de fleste.
Jeg har aldrig oplevet at andre mennesker skulle stå og rode ved ens hvalp på hvalpeholdet???.
Men ved f.eks ringtræning øver de nok i at fremmede kan rører ved hunden.
Igen så er det da aldrig noget man skal presse sin hund ud i hvis den har nogle issues i den retning.
Dyrlæger er professionelle og der må man jo bare tage sine forholdsregler. Mundkurv eller medicin.
Det er da nok rarest hvis hund og dyrlæge er bedste venner men sådan er det jo langt fra.
Nogle bruger tid på at træne dyrelægebesøg og går dagligt forbi til vejning og en kiks. Det er da sikkert en god løsning for nogen.
aug 2006
Min anden schæfer havde dårlige oplevelser hos en dyrlæge og resten af lavet markerede han (i luften), når dyrlægens rumsteren gik for langt.
Hvilken hund følte mest overgreb og hvilken havde den sunde reaktion? Det tror jeg ikke vi er helt enige om her
Jeg har aldrig trænet at min hunde skal kunne håndteres af andre. Skal de håndteres er vi der og så gør vi det. Er vi der ikke, skal folk holde snitterne fra hunden.
jun 2012
dec 2018
Men hvis hunden er bloddonor eller forsøgshund
giver det rigtig god mening. https://youtu.be/z60fGVdxjKo
Man træner nok altid det der giver mest mening for en selv.
Havde jeg f.eks en klipperace der skulle til frisør ofte så ville jeg have øvet det fra hvalp. Så det blev en naturlig ting for hunden. Hvis den havde det virkelig dårligt med det, så ville jeg lære at klippe hunden selv.
Vores Boerboels skulle man ikke lige lukke en fremmede feriepasser ind til. Men de kan sagtens håndtere dem ved dyreklinikken.
Jeg kender mange der siger at ved den næste hund der vil de træne negleklip meget mere fra hvalp.
Mange hunde er komplet ligeglade med klipning af negle og soignering af pels m.m og kræver faktisk ingen træning. Men der har opdrætter ofte gjort et godt socialiseringsarbejde hvor hvalpen er vænnet til meget menneskekontakt.
Ved hunde fra hvalpefabrikker kan det være en stor mangel.
mar 2017
Det undrer jeg mig lidt over at man skal.
Jeg har aldrig gjort, og har aldrig ejet en hund der var bange for at komme til dyrelægen.
Mine hunde har alle som en alligevel lignet AG's video (dog står mine altid på gulvet). Jeg tror altså på, at det mest af alt er ejer der skræmmer deres hunde, ved at være nervøse.
Naturligvis kan en hund have en så dårlig oplevelse at det giver angst næste gang, men det skulle da meget gerne forsvinde hurtigt, når hunden de næste gange oplever en almindelig konsulation.
Det er ihvertfald min oplevelse, og det helt uden at træne håndtering.
maj 2008
En hund, der ikke har tillid til mig, er ikke en hund for mig.
#blåsprøjte
dec 2018
Nogle mener dyrlægen er det fedeste ligegyldigt hvad. Andre er bestemt ikke imponeret ligegyldig hvad de har været udsat for.
Nogle mennesker hader tandlægen også selvom de aldrig har haft et hul i en tand.
De fleste hunde i dk “trænes” jo i håndtering fra de er få dage gamle. Nogle opdrættere har næsten et dagligt ritual.
Hvor lidt eller hvor meget håndtering man vil træne eller mener hunden behøver bestemmer man jo selv.
aug 2006
apr 2018
han gik i en stald, havde bidt et barn og skulle aflives. jeg gav han chancen. vi fangede ham ind med mad i bilen låste og kørte. han var temmelig aggressiv men kom sig.
dyrlægen fjernede 68 tæger tror jeg det var fra ham og så tog jeg ham hjem. det var en god genetik der var ham op. jeg kendte forældrene så turde godt.
i dag er han hyrdehund ved Horsens og tudsegammel. mine katte var han bange for pga sin fortid men resten kom han sig over i løbet af ca 6 mdr.
jeg tror genetik betyder meget for sådanne dyr.
jeg trænede ikke håndtering med ham. han fik bare tid og så arbejdede jeg med andre ting der gjorde at han hurtigt forbandt snor, berøring og bil fx med noget rart fordi der altid fulgte noget rart med efter de ting. fx en tur eller træning.
hunde generalisere heldigvis jo. snor = sjov. hånd = mad.
jeg har aldrig haft brug for direkte at træne håndtering af den årsag.
jeg kan stadig huske da ace logrede første gang. da han kom havde han intet rigtigt sprog til mennesker. han var tavs som en ulv. han havde aldrig lært at der kunne komme noget ud af at samtale med mennesker men det lærte han hurtigt her.
han var en skøn hund og jeg grædda jeg gik af med ham men han skulle ikke bo her i frygt for kattene og dengang havde jeg 10 katte så jeg måtte vælge mellem at omplacere 10 eller 1. og det blev så ham.
heldigvis. han lever verdens bedste liv i dag
jeg har og så sagt at jeg aldrig gider den opgave igen men hvem ved
apr 2018
aug 2007
For hvis de bare havde talt med mig om det, så kunne jeg uden problemer have får ham til at lægge sig ned, og ligge stille på siden.
Istedet blev det et totalt overgreb, og det betyder, at han i i dag er yderst tøvende, når vi nærmer os trappen op til dyrlægen, og skal overtales til at gå med ind i et undersøgelsesrum. Så tåbeligt, når han altid har været glad for at komme der, og villigt har ladet sig håndtere.
Det gør han så reelt stadig, fordi han er en meget meget flink hund - men han han er ikke ved at strømme over af begejstring over hundene og menneskerne deroppe, som han ellers altid har været.
Og med den alder han har, så er det for sent at få trænet frivillig håndtering for alvor.
aug 2006
Pointen er, at en hund godt kan blive påvirket af at komme til dyrlægen af andre ting end ejerens nervøsitet.
Er den normal i hovedet, så lærer den af sine erfaringer med både sted og folk.
mar 2017
Det er klart, hvis besøget altid medfører voldsomt ubehag eller endda smerte, at den bliver angst til sidst.
Men er vi så ikke derude, hvor vi mere skal snakke ejeren og det faktum at vi alle skal forlade denne verden en dag.
mar 2017
Det er da klart. Du har Schæfere.
De har altid haft en udfordring med lidt smerte.
dec 2018
At vænne hunden til at berøring er rart og ikke farligt er vel at træne håndtering?!
Træne er måske et forkert ord, tilvænning rammer måske bedre.
Hånd = mad = håndtering
At acceptere at blive rørt på poter, mund, øre = håndtering
Give halsbånd og snor på = håndtering
https://www.dkk.dk/om-dkk/love-instrukser-og-blanktter/håndtering-og-træning-af-hunde
https://www.nyborgdyrehospital.dk/251-tandbørstning-og-håndtering-af-din-hund.html
Begreber er svært især hvis vi ikke tolker dem ens.
apr 2018
apr 2018
aslan krøb altid lidt når han fik snor på. han var kennelhund. jeg tænkte han nok kom over det og ellers overlevede han nok. det endte med det sidste.
jeg kunne godt have sat mig og indlært det men jeg valgte at arbejde med nogle andre mere presserende ting som var i hans bagage og som påvirkede hele hans dagligdag.
Hans årsag var helt klart manglende tilvænning til snor for det gik over af sig selv.
var han fx tævet med en snor så havde jeg måske skullet træne mere målrettet.
jeg synes man får meget foræret ved hunde når man putter dem i en sund kasse med rammer og fundament i form af træning mentalt og fysisk samt leg og energi udløb. så får man næsten en helt kedelig nem hund er min erfaring.
alle mine har trods store forskelle i race mix og baggrund endt ret ens. og det kedelige
men det glæder da deres nye familier for Aslan og ace vedkommende og de andre er jo i hundehimlen og der tør jeg ikke sige om det glæder
men det eneste jeg har gjort er at putte dem alle i min kasse med rammer, grænser, aktivering, ro og god mad så de er mætte. og når de basale behov var opfyldt så forvandlede monstret jeg fik gratis sig til en svane
jeg har trænet lidt med enkelte problemstillinger men resten har jeg fået foræret pga de basale ting er på plads.
på den måde synes jeg hunde er meget taknemmelige dyr.
og sikke jeg savner at bo med en
aug 2006
apr 2018
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Skulle jeg nævne 3 jeg ikke er fan af, eller intimideres af må det være:
- Schæfer
- Border Collie (kun når jeg har egne hunde med. Nu har vi efterhånden oplevet en del angreb)
- Chihauhau (hvis man har hund med). Dem skal man altid gå en stor bue udenom, fordi de er så aggressive, utrygge og udfarende. Bliver dog ikke intimineret af dem, men anerkender den risiko de udgør i gadebilledet når jeg har hund med *griner*
Mest intimiderende race.