Marsvin og kemi Marsvin og kemi
Jeg har brug for lidt gode råd angående mine marsvin.
Jeg har pt 4 hunner, men den ene bliver med stor sandsynlighed aflivet på fredag.
Jeg købte i september 18 3 nye hunner.
Den ene har en ukendt forhistorie, og jeg har lagt virkelig meget arbejde i at gøre hende tam og rolig igen. Det er så gået tilbage de sidste par måneder fordi de har haft skab.
Derudover består min gruppe af en på næsten et år. Total ukompliceret og bare skøn.
Mit dilemma drejer sig sig om min 3 hun. Hun var 2,5 da jeg købte hende hos en opdrætter.
Hun har altid været meget bange, men jeg tænkte det bare tar tid for hende at varme op.
Men her næsten 1 år efter har hun på ingen måde rykket sig.
Hun farer sammen bare jeg kommer nær buret. Stikker jeg hånden ind til de andre så gør hun det samme.
Hun er bange for ALT. Sidder jeg med hende så ryster hun.
Jeg har haft mange marsvin igennem årene, og har aldrig oplevet nogen så bange.
Det gør mig ked af det, og samtidig så har jeg bare på ingen måde noget bånd med hende.
Min mor (er 36 haha), driller mig og siger at jeg bare kan levere hende tilbage.
Men helt ærligt så er jeg kommet til at punkt, hvor jeg faktisk ikke særlig meget har lysten til hende
Ja det er sgu svært at indrømme.
Det stresset mig totalt at der er 2 der farer sammen bare jeg kommer nær dem. Og samtidig så er det også et totalt irritationsmoment.
De smitter desværre af på hinanden.
Min lille hun følger den gamle som er utrolig rolig.
Men når nu jeg ikke har den gamle mere, så er jeg bange for at få 3 marsvin der farer rundt.
Kom endelig med gode råd, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Det skal lige siges at jeg ikke har lagt noget arbejde i hende, fordi jeg synes det er synd at hun er så skræmt og ryster, når jeg sidder med hende.
Desuden vidste jeg på ingen måde at hun var sådan, da jeg købte hende. Jeg nævnte endda specifikt, at jeg søgte et tamt voksent marsvin, da det er utrolig vigtig for mig, når nu jeg bevidst vælger at købe et voksent dyr
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.136
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 899 Svar: 11.902
Når jeg sidder med hende ryster hun.
Jeg har haft bange marsvin før, men hun virker direkte skrækslagen.
Men jeg forstår simpelthen ikke at hun forbliver så bange som hun er nu.
Jeg forsøger flere gange om dagen at håndfodrede hende med mad, men hun tør efter 8 mdr stadig ikke tage det.
Det er på trods af 3 andre marsvin der kommer løbende hente til kanten af buret og tigger.
Hun sidder konstant inde i deres hus, og jeg er faktisk begyndt at tænke, at det da må være et trist liv
aug 2006
Altså hun har lige hentet mad fra min hånd uden at være bange. Det er sgu en stor ting og det sker yderst sjældent
Men jeg ved det ikke for føler heller ikke jeg har gjort nok. Men jeg ved ikke hvad man gør med et marsvin der er så bange som hun er.
Jeg forstår det ikke for ifølge opdrætter er hun brugt til udstilling, så hun kan da ikke altid have været så bange.
Må tilstår jeg ikke har overvejet aflivning.
Men som I måske kan læse så er jeg ret ambivalent omkring hvad jeg skal gøre. Hun trives med min gamle trunte. Men nu skal hun jo så til at gå med 2 unge hunner med krudt i rumpetten.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.237
aug 2006
Det har aldrig krævet særlig meget at få mine tamme heller, og derfor undrer jeg mig også rigtig meget.
Men selvom jeg ikke har noget bånd til hende, så gør det ondt at skulle tage den beslutning.
Men overvejet at tage hende med til dyrlæge imorgen, så hun kan komme afsted herfra med mit gamle marsvin
Men jeg er rigtig glad for at høre hvad andre tænker
Har aldrig overvejet det kunne være pga forkert håndtering og evt udstilling.
Har nok i mit hovede troet at et marsvin fra en opdrætter altid vil være godt.
Men altså opdrætter havde vildt mange dyr, og jeg tror ikke de har haft daglig kontakt med mennesker der.
aug 2006
aug 2006
Det er bare sådan en god pointe at man skal huske at se på om hun reelt har det godt.
Hun er begyndt at "skrige" op, når de andre kommer ind i huset.
Dog kan hun også sagtens ligge og hygge med dem.
Men det er uden tvivl min gamle hun hun er glad for, og ikke så meget de 2 andre. Som hun jo altså skal gå alene med fra imorgen.
aug 2006
Hun har gjort det i over 8 mdr, så jeg tror ikke det ændrer sig.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.294
Jeg købte en unge fra en dyrehandel der sad skrækslagen i et hjørne i over et døgn, hvilket var grunden til at jeg købte hende. De andre unger rendte fint rundt, men hende her sad bare forskræmt i hjørnet og ville ikke komme ud. Hun blev aflivet af anden grund knap 1 år gammel, men hun blev altså stille og roligt tryg og glad. Det tog lidt tid men hun kom over det. Jeg gjorde ikke noget særligt heller, gav hende bare tid og rum til at blive tryg.
Så at din efter så lang tid slet ikke har rykket sig, ville få mig til at tænke at hun måske var bedre tjent med at komme herfra. Det må være hårdt at være så bange hele tiden.
apr 2018
aug 2006
Måske hun kunne trives i et hjem hvor hun slet ikke bliver håndteret. Jeg synes det er trist med marsvin der ingen kontakt vil have
aug 2006
jul 2008
apr 2018
er det så slemt bør opdrætter bakke op
aug 2006
aug 2006
Sidder og kigger på hende nu, og så kommer man bare sådan i tvivl igen
jul 2008
aug 2006
Men hun er stadig utrolig bange, når jeg bare nærmer mig buret. Og endnu mere, når jeg 10 gange om dagen har hånden derinde for at nusse det andet marsvin.
Men for fanden nu sidder jeg lige ved siden af buret, og nu sidder hun roligt og spiser. Noget jeg aldrig har set hende gøre før med mig så tæt på.
aug 2006
Stikker jeg hånden ind i buret så flygter hun. Men sidder hun i et hjørne, så kan jeg ae hende.
Men det jeg skriver nu kan kun lade sig gøre fordi min gamle hun har taget tunellen.
Hun bruger lige kort tid udenfor den, og så render hun ind igen. (Når jeg er i nærheden)
Men det jeg undrer mig allermest over er at min gamle total rolige hun slet slet ikke snitter af på hende
jul 2008
aug 2006
Ved ikke om det giver mening. Så skal jeg nemlig også have 2 bure.
Og allermest er jeg vildt bange for at hendes vilde adfærd vil smitte total meget af på en yngre hun.
jul 2008
jeg havde nok valgt at få hende aflivet. selvom den er svær
aug 2006
Er meget i tvivl om jeg skal høre opdrætter ad først. Der vil hun sikkert komme til at gå for sig selv uden hun behøver have meget kontakt.
Jeg har en anden hun med en lidt sørgelig forhistorie. De har gået sammen, og deres frygt smitter helt vildt af på hinanden. Den anden er dog på ingen måde lige så slem, og hun nyder nus og kæl
aug 2006
jul 2008
Den ene fik jeg først, han var lidt over 1 år. Han angreb og var også konstant i beredskab og angreb både små unger på 4-5 uger og voksne hanner, som han så fik tæsk af. Han kom i et bur selv - og han ændrede sig fuldstændigt. Han blev så rolig, kælen og kunne pludselig slappe helt af. Jeg fik fat i en anden han med samme problem, som fik et bur ved siden af ham, efter forsøg med en burven. fuldstændig samme resultat.. De gik sådan i 4 år. Da den ene døde, fik jeg så de 2 damer herinde fra, så den anden stadig havde selskab ved siden af buret. Han var mut den uges tid hvor han var alene, men livede helt op igen, da damerne kom.
aug 2006
Jeg skrev ikke i detaljer hvor bange hun er, for det burde hun vide når hun er på præcist samme måde, som da jeg købte hende.
Måske man lidt giver lorten videre, men så må hun vurdere hvad der videre skal ske. Det er trods alt hos hende "skaden" er sket.
And- Så han gik alene? Hun er et ultra mildt marsvin, men det kan også være problematisk ved sammenføringer.
aug 2006
Min mavefornemmelse siger mig det er okay.
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.336
jul 2008
aug 2006
And- Han lyder godt nok skøn
jul 2008
aug 2006
Ja, det er helt vildt så meget sådan er lille dyr kan komme til at betyde for en
Opdrætter har tilbudt mig en anden unge i bytte. Hun kommer tilbage fordi hun er bange og ikke fungerer i den gruppe hun er i.
Hmm tænker jeg bare....Det er da sjældent man hører om unger der ikke fungerer med voksne.
Jeg har selvfølgelig takket nej. Men det er jo egentlig et flot tilbuddet.
Nu er beslutningen så fast, og nu kommer hun for anden gang hen selv og henter grønt fra hånden....Hmm ja det er typisk
jul 2008
nov 2012
Så ville jeg hellere selv arbejde videre med det eller aflive.
Jeg fik på et tidspunkt et marsvin som vi gættede på var omkring 3 år gammel, som blev fundet i en skov om vinteren sammen med omkring 20 andre marsvin. Hun havde været i en plejefamilie sammen med resten af flokken i nogle måneder da jeg fik hende, stadig meget tynd. Hun var det blideste og sødeste marsvin jeg nogensinde har haft, og da hun først kom hjem til en meget mindre gruppe (jeg havde 2 i forvejen) begyndte hun hurtigt at tage på igen.
Vi ved intet om hvordan hun havde det inden hun blev sat ud i den skov, men der var 2 store unger der holdt sig til hende, så vi tror hun var mor til dem, og alle med lidt lang pels blev klippet helt ned pga filtre osv. Jeg tvivler på at de har været nogens elskede kæledyr når de havnede i en skov midt om vinteren i frost.
Det jeg prøver at sige er, at selvom hun havde alle grunde til at være bange og sky, så var hun det aldrig. Hun var den første ved lågen, og den der allerhelst ville snakkes med. Jeg tror aldrig jeg har haft et marsvin som ikke var forsømt da jeg fik det. Hende her uden tvivl den der var mest forsømt. Men jeg har aldrig oplevet en være så bange/angst at de ikke forholdsvis hurtigt selv kom hen for at få mad eller at jeg kunne sidde med dem.
Jeg kender ikke opdrætter, så jeg vil ikke dømme personen ud fra denne tråd, men det lyder bare ikke som en ret god opdrætter hvis det er normalt for hende at have bange marsvin og måske endda bruge dem i hendes avl, siden der er flere af dem.
mar 2007
aug 2006
Jeg er ikke sikker på mit hjerte kan bære at aflive hende
Jeg har taget valget om, at det ikke bliver bedre hvis hun bliver ved med at gå hos mig.
Jeg har også 2 andre marsvin der skal trives
apr 2018
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
jul 2008
mar 2007
mar 2007
nov 2012
Som jeg forstår det er det jo ikke fordi hun ikke trives med den hun som hun går med nu, og ej heller at hun ikke kunne trives med de andre. Det er pga hendes frygt for mennesker osv. Der gør at ts ikke vil have hende med andre. Så hvad skulle en ny makker hjælpe når den hun har ikke gør?
jul 2008
aug 2006
I tænker ikke det er retfærdigt at hun får lov til at gå med en anden hun resten af hendes dage?
aug 2006
Jeg er oprørt nok over at skulle sige farvel til den gamle
aug 2008
Du siger at opdrætter ved hvor skræmt hun er, for sådan var hun også da du fik hende for 8 måneder siden. Det vil sige at marsvinet har været bange hos opdrætter i x antal tid, så 8 måneder hos dig og nu skal den så sendes tilbage. Hvad skulle ændre sig nu? Den går med 3 andre hos dig, en rolig gammel og 2 yngre, og det er ikke nok til at hun ændre adfærd.
Jeg overtog en hanhund for en del år siden. Sådan en med en masse skeletter i skabet som tidligere ejer ikke kunne magte og derfor var han også spærret inde i huset alene.
Jeg kæmpede og kæmpede og kæmpede lidt mere i 6-8 måneder og til sidst bed han. Måske. Jeg kom hjem og min tæve stod med et sår på bagbenet. Der var intet andet at se, hverken på ham selv, Zenta eller Laika andet end såret. Jeg var her ikke og ved ikke hvad der skete. Men det var dråben. Han var en stor flot hanhund på et par år og med stamtavle. Jeg kunne nemt have sendt ham videre. Enten til et naivt fjols der ville redde ham eller ved at bygge lidt på sandheden.
Men nej, han blev aflivet dagen efter.
Guderne skal vide at jeg hylede da jeg ringede og bestilte tiden og at jeg var fuldstændig opløst da han fik den sidste sprøjte, men aldrig i livet om han skulle sendes videre.
Han stolede ikke på nogen og lavede virkelig voldsomme udfald mod ALLE, bortset fra mig.
Jeg følte mig som jordens største kujon og fortrød længe efter, ikke at jeg ikke havde sendt ham videre, men at jeg havde givet op og kastet håndklædet i ringen.
Jeg havde aflivet. Jeg er slet slet slet ikke i tvivl.
Det er hårdt ja, men er det fair at hun skal leve i daglig angst fordi du ikke kan magte at tage ansvar for hende?
Det skal på ingen måde læses hårdt, jeg vil bare have dig til at overveje det igen.
aug 2006
Jeg læser det ikke hårdt. Jeg spørger trods alt efter meninger
Men jeg skal stadig med ro i sjælen kunne sige, at det jeg gør er det rette for hende.
Der er jo en årsag til jeg har beholdt hende så længe.
Og det er trods alt kun mig der har set hende.
Men tro mig jeg værdsætter jeres råd. Det gør jeg virkelig
Batdog- Ja det er præcist sådan jeg også har det. Tak fordi du deler
Hun er lige sat sammen med mine 2 andre hunner.
Hun brummer lidt af den ene, som så valgte og gå sin vej. Ingen af mine hunner udviser nogen særlig interesse for hende. De holder sig bare til hinanden.
aug 2008
aug 2006
Må tilstå jeg er chokeret. Indtil videre så søger hun dem faktisk selv. Jeg har bevidst ikke givet dem huset lige nu.
Men det lader faktisk til at de er fine sammen.
Hun kom endda selv hen og tog grønt fra hånden, da de 2 andre gjorde det.
Med min gamle hun så jeg også en drastisk adfærdsændring, da jeg mistede den hun hun gik sammen med.
Må tilstå jeg sgu bare bliver endnu mere forvirret nu
nov 2012
Så kan du jo se om hun kommer til at trives med de to andre.
Og så lige kæmpe kram til dig, det er hårdt når man skal sige farvel.
aug 2006
Og tusind tak :).....Det har været en hård dag.
aug 2006
Speciel stor tak til dig hearthitter
I har fået mig til at indse at det ikke er normal adfærd hun har.
Jeg bruger lige den næste uge til at overveje, hvad jeg gør nu. Jeg har behov for lige at få tabet af min gamle gris på afstand.
Men hun bliver under alle omstændigheder nok ikke her hos os.
Selvom jeg må tilstår det varmer mit hjerte at hun lader til at gå fint med mine tøser. Men jeg har netop marsvin fordi jeg elsker deres sociale side, og at nusse om dem.
Marsvin og kemi