{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.340 visninger | Oprettet:

En vegansk verden {{forumTopicSubject}}

Det her udspringer af nogle ting fra forbuds-tråden; der er ting jeg simpelthen ikke forstår ved den vegansk tankegang.

Den ene del er klimapåvirkningen af at være veganer. Ja, bevares, kød koster CO2, men fx soja og ris er kæmpe klimasyndere, og så er der meget frugt og grønt som kommer fra lande langt fra os.

Men min store hurdle er det med dyrene. For er man nu 100% fanatisk veganer, må man ikke slå dyr ihjel eller udnytte dem til føde. Fint nok, men så havde mennesket jo aldrig overlevet op til nu - ikke uden kød at spise eller heste og køer til at hjælpe på marken.

Men okay, så er maskinerne opfundet. Og så går jeg i stå igen. For hvis vi ikke har dyr for at bruge dem eller spise dem, hvorfor skal de så være her? Nogle af dyrene spiser hinanden, hvilket jo strider mod den vegansk overbevisning, og andre spiser .... vegansk, og vil derfor være en konkurrent.

Så rovdyr skal reduceres, og må kun æde ådsler fra selvdøde dyr. Men kan man lære løver, tigere, ulve og alt mulig andet dét? Og man må jo ikke blande sig i hvad dyrene gør, for de er ligeværdige med mennesket.

Vil der være behov for heste og køer? Får? Grise?

Jeg er muligvis snæversynet, men jeg forestiller mig en vegansk verden der meget hurtigt uddør, fordi ingen må spise noget eller hinanden.

Kan nogen forklare mig hvor gevinsten er i det her veganeri?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En vegansk verden
  • #1   29. jul 2019 Ej, jeg gider ikke engang.

  • #2   29. jul 2019 Nej, det er da også det nemmeste smiley Det er som at bede meget religiøse om at forklare deres tro; det hænger heller ikke rigtig sammen.

  • #3   29. jul 2019 Eller som at forklare Ikkesom at ikke alle muslimer er terrorister... smiley

  • #4   29. jul 2019 Nja, forskellen er at jeg spørger fordi jeg er nysgerrig! Jeg husker at have læse tråde fra hende Rosa Jeg-bryder-ind-i-svinestalde-og-laver-drama om at hendes hest kun blevet redet på, når den selv bad om det smiley

  • #5   29. jul 2019 Jeg vil sige det sådan, at jeg ikke synes, at rovdyr kun skal æde ådsler - de er lavet til det, og de er naturens måde at reducere bestanden af andre, så der ikke sker overflod/indavl/sygdom - you name it.

    Det er naturens gang, og den er jeg helt med på.

    Jeg har heller ikke noget imod aflivning af dyr ved sygdom osv, det er nu oftest for at hjælpe dyret med ikke at lide mere - jeg er ikke i den der lyserøde verden, hvor man f.eks. fodrer fuglene i haven for at lære dem, at de ikke behøver at dræbe (seriøst, det er der én der på facebook fortæller, at hun gør - se det er bizart! smiley ).

    Hvad jeg til gengæld er imod, er den systematiske produktion af dyr, som vi har gang i, hvor der er så meget vold, lidelse og drab, bare for, at fodre os, selvom vi ikke har behov for det. Jeg bryder mig ikke om det på nogen måder. Engang havde jeg selv samme idé som mange har med, at hvis de har levet godt, så fint, men selv det er (for mig) blevet en illusion.

    Jeg ved godt, at jeg bliver set som hen tosset hellig-frans - og jeg blev også for grov i den tidligere tråd (jeg kan ikke skrive i den, da jeg er på TS filter), men det vækker bare nogle følelser i mig, og de kan være svære at styre, når man ikke lige tæller til 10 (eller 100) inden man skriver.

    Peace out.


  • #6   29. jul 2019 Nu behøver man jo ikke være fanatisk blot fordi man kan.
    Hvis man ikke vil spise eller bruge animalske produkter så står det da en frit for.
    Og man kommer da ikke uden om at kød faktisk er usundt for mennesker.
    Masser af grønsager og fiber og meget lidt animalsk og sukker lærer man vel fra børnehaveklassen.
    Miljømæssigt er der jo også noget at hente.
    For kødproduktion kræver masser af soya. Langt mere end hvis alle mennesker blev veganere og spiste soya.
    Dyrevelfærden i industrien er nærmest ikke eksisterende.
    Og årsagen til at jeg næsten ikke spiser kød.
    Jeg vil ikke støtte dyremishandling.
    Vi spiser utrolig lidt kød i vores familie og min datter er vegetar. Men fanatiske er vi ikke på nogen måde. smiley
    Bortset fra de onde blik jeg sender til dem der vælger buræg og billige kyllinger i Brugsen smiley smiley


  • #7   29. jul 2019 Jeg forstår godt velfærds-vinklen. Men jeg forstår ikke hvorfor det ikke er ok fx at holde høns hjemme og spise deres æg og kyllinger. Eller at spise dyr, der har haft et godt liv, fx vildt eller dyr der har levet i små besætninger.

    Og så forstår jeg netop ikke at man går imod naturen. Mennesket er omnivor, og er lavet til at spise alt, inkl. kød. Det er sådan vi er bygget.


  • #8   29. jul 2019 Jeg var jo død i den perfekte vegansk verden. Jeg må ikke spise korn, og skal holde fedt og kulhydrat nede, altså helst leve primært at protein. Hvis jeg ikke måtte spise kød, kunne jeg ikke leve - for jo, der er også ret store mængder kulhydrat og fedt i bønner, linser osv.

  • #10   29. jul 2019 Men hvorfor springe helt over i den yderste grøft hver gang man snakker om veganere?
    Ja, der er nogle meget fanatiske! smiley
    Men de fleste er altså helt normale mennesker som alle andre. De har blot taget nogle andre valg ang mad.

    Jeg syntes den veganske måde som udgangspunkt er beundringsværdig. Og jeg ville gerne selv leve vegansk. Men nu har jeg fundet en god måde der fungere for vores familie.

    Jeg er uenig med fanatiske veganere i at man ikke må holde dyr i fangenskab og at man ikke må ride på heste eller holde kæledyr.
    Desuden så skal ens hunde og katte ikke leve vegansk. Babyer og børn er jeg stadig lidt splittet med. Min niece er højtuddannet diætist og veganer og det er hendes mand og to små børn også. De er sunde og raske og velfungerende.
    Desværre er der bare nogle der ikke sætter sig nok ind i deres kost og så kan det gå galt og de bliver fejlernæret


  • #11   29. jul 2019 @Nissen.
    Blev du udelukket? Det var da synd og helt forkert....

    Jeg synes ikke du var grov. Altså jeg synes du er fanatisk at høre på, men grov var du altså ikke.

    Hvis nogen var grov var det da mig. Jeg skyd da til højre og venstre alt hvad jeg kunne.

    PS: Undervejs lykkes det da mig, at opdage, at der også findes spirituelle med selvironi. Det var da en kæmpe ting for mig. Så din indsats var ikke helt forgæves. smiley


  • #12   29. jul 2019 Ridning kommer jeg aldrig til at kunne med heller - især ikke ridesporten som elitesport (inkl. væddeløb osv), det er bare blevet for klam en verden, hvor mishandling accepteres og belønnes.

    Kæledyr - fair nok, har selv én af slagsen, får nok flere. Behandle dem ordentligt, underforstået, giv dem nok plads, respektér deres signaler osv.


  • #13   29. jul 2019 Jeg har kørt travløb i 20 år og ja der er da mange “dårlige ting” i sporten som også gjorde at jeg satte hestene på pension. smiley
    Men heste har det nu generelt godt i Danmark. Væddeløbs og elitesportsheste bliver altså passet rigtig godt for ellers kan og vil de ikke præstere.
    Men jeg ved godt hvilke issues der er i hestesportsverdenen. Heste er en dyr hobby og som alt andet når der er penge involveret så.....


  • Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

    Emner: 8 Svar: 147
    #14   29. jul 2019 Jeg er ikke veganer, bliver det heller ikke. smiley
    Men er største delen af tiden Vegetar i stedet for og spiser lidt kød, da jeg gerne vil sænke kød spisning forbruget, jeg ser ikke det forkerte i at vi spiser kød, men kunne være rart med et bedre liv for de dyr som bliver avlet til skulle blive spist. smiley
    Køber jeg kød fra købmanden er det Øko jeg får efter, og ellers så får jeg også fra nogen min familie kender. smiley

    Hvad jeg oplever, (Kan godt være jeg oplever forkert) så er det at veganere ofte går for langt med deres budskab og derfor gør de det svære og få resten med på vognen. smiley


  • #15   29. jul 2019 "Men heste har det nu generelt godt i Danmark. Væddeløbs og elitesportsheste bliver altså passet rigtig godt for ellers kan og vil de ikke præstere."

    Og dét lige præcis dén jeg ikke køber...


  • #16   29. jul 2019 Nissen
    Du behøver heller ikke købe noget og jeg forsøger ikke at sælge noget smiley
    Jeg har min mening og erfaring. Du har din.


  • #17   29. jul 2019 Men hvad med helt almindelige hyggeheste, som går på fold, står i boks og bliver redet halvanden time et par gange om ugen? Er det værre end hunde der dyrker IGP, som får stokkeslag?

    Det er nok også det ekstreme jeg stritter lidt på. Jeg orker ikke det der “kød er mord!!”, eller at påstå at æg er hønsemenstruation smiley

    Jeg forstår så bare stadig ikke det med at holde hund, for den skal have mad, og det skal være kød. Og kød er mord... Ej, jeg forstår ikke den dobbeltmoral der ligger i det; dyr skal behandles godt, med hunden må godt få kød fra dyr man har myrdet, for at hunden kan være kæledyr smiley


  • #18   29. jul 2019 Jeg forstår heller ikke dem, der påstår, at de elsker dyr, men stadigvæk spiser dem - sådan er der jo så meget.

    Heste i bur og små folde burde ikke finde sted - om det er værre end "end hunde der dyrker IGP, som får stokkeslag?" Mon ikke der findes en mellemvej, eller er det mellem to ekstremer? Altså, hvem har det værst? - børnene i Afrika, der sulter, eller børn i Danmark, der bliver systematisk mobbet?

    Min hund får råt, og har det fint - jeg må leve med, at der må være andre ukendte sjæle der må lide for at min hund ikke bliver syg - nødvendig omend træls onde, men sådan er der så meget.

    Jeg flyver også når jeg skal til andre lande = klimasynder smiley


  • #19   29. jul 2019 Mine 4 travheste står i bur smiley
    Døren er åben så de kan selv vælge hvilket bur de vil stå i eller hvor på de 8 Tønder land de vil gå døgnet rundt året rundt. Undtagen nytårsaften der bliver de sgu lukket inde i buret med en masse
    Ja det er hårdt at være travhest


  • #20   30. jul 2019 Jeg elsker dyr.... Og jeg elsker smagen af mange af dem.

    Veganere må spise grønt alt det de vil, men jeg gider ikke at få NOGEN hellige principper proppet ned i halsen. Uanset om det er religion eller levevis


  • #22   30. jul 2019 Hvis jeg kunne vælge frit, boede jeg i et lille selvforsynende miljø, hvor vi i lokalområdet nappede en niche hver og pudsede og plejede på den på en måde, så dyrevelfærd og næringsværdi gik op i en højere enhed.

    Men det er ikke min virkelighed. Det er derimod en, hvor min hovednæringskilde er animalske fødevarer og desværre ofte dem, der ikke er pivdyre.
    Det er et kompromis, men det er nu engang det, mine livsforhold gør muligt.

    For det er jeg kaldt mange ting. Morder, dyrehader, jeg er sågar blevet truet.
    Og det er her veganismen falder helt igennem for mig ' for det er ikke bare en måde at spise på, det er en ideologi med sine helt egne normer og regler.
    Den er komplet nuanceløs, militant, og udbredes med ret så voldsomme virkemidler, som ofte er temmelig dogmatiske ved nærmere eftersyn.

    For mig er det ikke anderledes end sekteriske religiøse grupper og måden de virker og udbredes på.

    Der er andet, der driver end blot fravalg af kød, det stikker dybere. Det dækker et behov for fællesskabsfølelse, at tilhøre noget, der er rent og ægte, en form for puritanisme, der føles god, når den efterleves.
    At følge buddet, at søge mod frelse og få andre med ved at love bål, brand, død, ødelæggelse.
    Og dem, der ikke går med er syndere - mishandlere, morderer, ulækre individer med ulækre tendenser... (hønsemenstruation, WTF?)
    Skriftsteder bliver remset op i debatter som de fældende argumenter, religiøse tekster, som der igen og igen henvises til uden skelen til de argumenter, der sår tvivl om deres validitet.....

    Og så videre..
    Det er sgu ekstremt.

    Hvis nu folk bare spiste deres mad i ro og mag og lod andre gøre det samme. Skruede ned for dommedagsretorikken og den evige gentagelse efter taktstokken, så ville flere måske rykke sig.
    Det er værd at overveje at det er klimanørder, der får folk til at spise mindre kød, ikke veganere.








  • #23   30. jul 2019 Jeg tror du har ret, CH, at veganernes ekstreme retorik gør at folk bliver lidt modsat, i stedet for.

    Og så kommer det faktisk helt oprigtigt bag på mig, at veganere IKKE tænker i klima, som noget af det første. Sat på spidsen er klima vel dét der i højeste grad påvirker dyrs velfærd på den lange bane.



  • #24   30. jul 2019 Ej stop nu lige smiley
    Fordi nogle muslimer er ekstrem og fanatiske så gælder det da langt fra ALLE muslimer. Nøjagtig det samme er det når vi taler om veganere.
    Stop med at sætte alle i samme bås!
    Jeg kender masser af veganere der ikke demonstrere eller forsøger at påvirke andre til noget. Mange af dem holder kæledyr der får kød, eller dyrker hestesport.
    Det er ikke dobbeltmoralsk det er blot sådan de har valgt at leve deres liv.
    Man bliver altså ikke pludselig fanatisk fordi man laver sin diæt om. smiley
    JA det er en holdning og et valg hvordan man vælger at leve sit liv. Ingen overraskelse.


  • #25   30. jul 2019 AG - min beskrivelse dækker min oplevelse og ikke så meget andet...
    At der er et ton af almindelige mennesker, der har valgt kød fra i det stille forandrer ikke på det.

    I min egen familie har jeg begge repræsenteret. Kun den ene kalder sig veganer, pudsigt nok.


  • #26   30. jul 2019 Da jeg første gang stødte på ordet Veganer, var jeg sjovt nok på et kursus på et sted der hedder Tigerens Rede afholdt af en meget fascinerende kvinde der hed Anne Sophie. Indtil da, var det begreb mig totalt ukendt.

    Den veganer var dog hverken ekstrem eller belærende at høre på. Jeg spurgte hvad det var, hun forklarede og det var det. Men det er en del år siden.

    Tigerens rede er sjovt nok et sted for spirituelle mennesker, og jeg tror at det er dem der synes at den slags (personligheds udvikling) er spændende, er den type mennesker som nemmest tiltrækkes af den slags øh ideologier?

    Det er en del år siden, og inden det blev et kendt begreb. Når tingene bliver mere kendte, så tiltrækker det tit, nogen meget øh "ekstreme" typer, som helt automatisk (bevidst eller ubevidst) bygger nogen vilde dogmer oven på tingene.

    De veganer der i dag råber højt, er disse typer der har det "se mig" behov.

    Nu kender jeg efterhånden et par stykker der er veganer, men der er ingen ekstremister i mellem. Jeg tror ligesom AG, at det er de få der ødelægger det for de mange.

    Det er nærmest en fastsat automatik der ligger indbygget i ordet ekstremisme synes jeg.


  • #27   30. jul 2019 Det her er min nabo's støtter, og fordi at den veganske holdning er sådan, så propper de heste,æsler,hængebug svin, grise, geder, får, marsvin, kaniner, høns og nu sidst en sød gås (der hoppede over hegnet og ville bo hos os smiley ) og det er mange af hver type ind på 2 hektar, bare fordi at de gerne vil redde alle dyr, de går og prøver at nippe den smule græs der er, det er nærmest kun tør jord nu. Fred være med spisevaner, religion og andet, men at fylde så mange dyr ind på så lidt plads så de ikke har det optimalt er ikke i orden i min optik, og bestemt ikke i tråd med holdningen. Fik svar forleden, da de lod deres marsvin gå ude, det er jo rigtig fint for de små kræ, men jeg ved at ræven går lige nede bagved, altså lige bagved, men ræven ville ikke gøre dem noget påstod vedkommende. Nej de vil nok bare være venner smiley Jeg er nok bare uheldig at møde de mest ekstreme veganere smiley

    profilbillede
  • #28   30. jul 2019 Det er som med så meget andet ekstremisme - de højtråbende og mest rettroende vinder hævd på begreberne og så er der en stille masse, der bare lever som de altid har gjort...

  • #29   30. jul 2019 Så kald dem ekstremister eller fanatiker men lad venligst være med at tage alle veganere ind i samme box.
    Det er individuelle mennesker med hvert deres mening og holdning.
    At de har valgt at leve mere eller mindre vegansk ændre da ikke på deres religion eller mentalitet.
    Tag dog skyklapperne og ørebøfferne af og så lyt til andre end dem der råber højest eller som man syntes er allermest sær.

    Der findes faktisk rigtig mange klimanørder der er veganere.


  • #30   30. jul 2019 @AG.
    Øh, har vi ikke lige skrevet det. Altså både CH og jeg? smiley


  • #31   30. jul 2019 Hvad jeg så ikke kan forstå er at veganerne frasiger sig at spise/bruge alt hvad der kommer fra dyr, også fra dyr der har haft et godt liv, fordi de blandt andet mener at de ikke har ret til at tage liv.
    Samtidig, så guffer de løs på masser af planteverdenens produkter uden dårlig samvittighed.
    I efterhånden mange år har man forsket i planteverden og har fundet ud af, at planter er levende og at de har følelser.
    Man har fundet ud af, at planter kan blive stressede, at de reagerer hvis man gør dem fortræd, og ikke kun den plante der gøres fortræd, også dem der står i nærheden, de reagerer.
    Man har fundet ud af, at blandt andet træer knytter venskaber, de fletter rødder og ikke kun med de nærmest stående træer, men med venner der står længere væk. Hvis et træ fældes, så reagerer vennen og bliver mange gange syg.
    Træer kommunikerer blandt andet med 220 hertz signaler...…..

    Så er det jeg ikke forstår, at man er så fanatisk, at man ikke vil slå dyr ihjel for at spise, men at man uden dårlig samvittighed slår planter ihjel. Hvorfor har man ret til at dræbe og spise planter ?
    I mine øjne er det dobbeltmoral at man godt må dræbe noglet for at få noget at spise og andet et tabu.


  • #32   30. jul 2019 @Anni,
    Det er vel ikke så svært at forstå, hvis man bare tænker sig lidt om....

    De fleste af os, træder da gerne på græs uden at blinke, hvor i mod mange af os, faktisk ikke vil træde på en bille hvis vi kan undgå det.

    Dyr har da en eller fascinerende ting om vi vil det eller ej.


  • #33   30. jul 2019 Martin
    ØH Nej!

    Anni
    smiley
    Så hvis man er rigtig veganer så må man leve af kærlighed og kildevand.


  • #35   30. jul 2019 AG, det har jeg ikke skrevet.
    Jeg synes bare at det er dobbeltmoralsk at man råber op om at man er veganer fordi man ikke har ret til at tage liv, men samtidig har man ret til at slå planter ihjel.


  • #36   30. jul 2019 I mit tilfælde er det ikke pga. nogens madvaner, men at dem jeg har haft kontakt til har nogle virkelig ekstreme holdninger og er utrolig krigeriske, hvis man kan skrive det. Jeg er bedøvende ligeglad med religion og spisevaner, om man hellere vil gå med 2 venstre sko , vi er alle forskellige, men ekstremister der mener at alle andre end dem selv er på et skråplan. Det gælder også religiøse ekstremister eller andre der går til yderligheder.

  • #37   30. jul 2019 # 34 fuldstændig enig.

    Problemet bliver når nogle af dem der vil leve af planter bliver religiøse i deres tilgang til det, og absolut vil diktere at andre skal gøre det samme.


  • #39   30. jul 2019 Jeg oplever ikke at folk bliver ophidsede over at folk vil leve af planter. Det tror jeg rager folk en høstblomst.
    Men nogle bliver ophidsede over at folk spiser kød. Og andre over at blive moraliseret over..


  • #40   30. jul 2019 Jeg bliver aldrig veganer (jeg er multiallergiker så jeg ville faktisk ikke kunne få mit protein behov dækket uden kød og æg)

    Jeg spiser dog heller ikke gerne alt for meget kød. Specielt ikke om sommeren hvor man kan få så meget lækkert frisk grønt at lave salater af.

    Men nogle veganere nægter at forstå at jeg ikke ville kunne leve af en komplet vegansk diæt.
    Faktisk var der en der sagde til mig at så måtte jeg jo leve det kortere, for jeg havde ikke mere ret til livet end de dyr jeg spiste...
    Lige der så stopper min interesse for at høre mere om veganismen.
    Samme veganer har haven fuld af høns han har reddet fra æglægnings industrien (det er sådan han udtrykker, jeg griner stadig lidt af at han har gidet at købe de her høns til en vanvittig pris fordi han synes at det ville være så forfærdelig at de måtte lade livet)

    De hakker hinanden til blods fordi de er alt alt for stressede, og han kan slet ikke se at det er synd. De æg de stadigt lægger rundt omkring dem lader han ligge fordi han mener at han ikke har ret til at tage dem. Så de ligger og rådner i hans have (mens børn dør af sult i andre dele af verden) så det stinker og stresser hønsene endnu mere.

    Så for mit vedkommende klinger det så hult når man snakker om respekt for dyrene samtidigt.



  • #41   30. jul 2019 Må man slå fluer ihjel, hvis man er veganer? smiley

  • #42   30. jul 2019 Jo se, det er jo en af de sære ting hos mange veganere.
    Man har ikke ret til at slå dyr ihjel, men hvis de får rotter, myrer, fluer og andet kryb ind i huset, så må man pludselig godt slå dyr ihjel.


  • #43   30. jul 2019 Pyh, så kan jeg godt blive veganer. Jeg har nok dræbt 30 fluer i dag smiley

  • #44   30. jul 2019 Jeg kommer lige i tanke om, at jeg for nogle år siden så jeg en udsendelse i tv fra rigshospitalet om fejlernærede børn - børn af vegetarer/veganere, som var blevet syg af at leve sådan
    Det kom helt bag på mig, at der i vores oplyste verden fandtes så enorm mange fejlernærede børn. Det var godt nok uhyggeligt.


  • #46   30. jul 2019 Selvfølgelig har GULERØDDER følelser …. og salat … og persille … og grønkål … og radiser … og ...og ...og … …. Hvem kan dog være i tvivl ? … smiley


    profilbillede
  • #47   30. jul 2019 ..

    profilbillede
  • #48   30. jul 2019 Nicole, jeg kan anbefale at vende det rundt. Vi har i en periode fået en grøntkasse hver 14. dag og det har vendt tingene om - og har givet det afkast at vi bruger mindre kød.
    Og det er faktisk ret sjovt at vende det omvendt - specielt når det nogle gange er ukendte grøntsager.


  • #50   30. jul 2019 #49 ….. Godt John ... Jamen .. .hvorfor holder du dig så ikke bare til kød.... så er der flere grøntsager til veganerne .
    Og du er glad.

    PS: ... eller glemte du den blinkende smiley ...


  • #53   30. jul 2019 Sådan har jeg det med chokolade smiley Jeg kan ikke leve uden chokolade smiley
    Kød kan jeg sagtens undvære smiley


  • #54   30. jul 2019 Må jeg gerne vælge BÅDE kød OG chokolade? smiley

  • #56   30. jul 2019 Ged smager fint!!

  • #58   30. jul 2019 Møgged!

  • #59   30. jul 2019 Jeg ville ønske man kunne leve af frugt og bær.

    Så blev jeg veganer lige på stedet.

    Chokolade kan jeg sagtens undvære, jeg kan nemlig slet ikke lide det.
    Og jeg kan heller ikke lide is. (undtaget sun lolli med appelsin når det er varmt og en sjælden gang en champagnebrus fra Frisko),.


  • #62   30. jul 2019 I gør mig SULTEN!!!!

    Nu har jeg lyst til bøf, pomfritter, stegt kylling, flere pomfritter, majskolber med masser af smør, is, chokolade og røde hunde smiley


  • #64   30. jul 2019 Hvis du kommer og flytter for mig i næste uge, får du alle de ting jeg har skrevet ovenfor smiley

  • #65   30. jul 2019 Hvis du ikke spiser svinekød, så er det ud af Danmark. Jeg er ligeglad med, hvad din "undskyldning" er. Muslim, veganer, miljøtosse, dyreven eller bare almindelig økohipster.


  • #66   30. jul 2019 Jeg spiser masser af svinekød - må jeg så blive her? smiley

  • #67   30. jul 2019 Majskolber - majs - en af mine never agains smiley
    Nøj, det savner jeg.
    Og friske ærter...


  • #68   30. jul 2019 Isabelle
    Jeg spiser da ofte majskolber med smørbar og salt
    Smørbar er et super produkt og smager fuldstændig som smør.


  • #69   30. jul 2019 Ja AG smørbar smager næsten som smør. Men jeg er allergisk for kokos, så for mig er det ikke lykkes med at finde et alternativ il min smør.

    Og den vil jeg godt nok nødigt undvære


  • #71   30. jul 2019 Åhhh Pia dem har jeg også smiley smiley smiley

  • #72   30. jul 2019 Smørbar er et super produkt og smager fuldstændig som smør.

    DET gør det - ligeså meget som citroner smager af rødvin ....


  • #73   30. jul 2019 Martine
    Du er faktisk den første jeg har hørt der ikke mener at smørbar smager som kærgården og bakkedal og hvad det nu hedder smiley



  • #74   30. jul 2019 Kærgården, bakkedal osv er jo heller ikke og smager ikke som smør smiley

  • #77   30. jul 2019 Majskolber - majs - en af mine never agains
    Nøj, det savner jeg.
    Og friske ærter...



    Hvorfor må du ikke spise ærter og majs CH ?
    Jeg kan godt forstå at du savner dem.
    Jeg spiser så mange ærter lige for tiden, det er lige før jeg lever af nektariner og ærter.


  • #78   30. jul 2019 Bumle sagde det smiley

  • #79   30. jul 2019 74
    Nå ok. smiley Så har jeg aldrig smagt smør smiley
    Alle i min omgangskreds kalder kærgården ( kirkegården) for smør. Men det er jo selvfølgelig et blandingsprodukt smiley

    Smørbart smager nu glimrende efter min mening


  • #80   30. jul 2019 Jeg er vokset op på smør og kan sagtens smage forskel.. Men det sker da at jeg køber blandingsprodukterne.. Men der er nu bare noget specielt over smagen af smør imo

  • #81   30. jul 2019 Jeg bruger personligt meget lidt smør i det hele taget. Men nu på de omtalte majs SKAL det være smør, ikke et blandingsprodukt - ej heller på de, engang imellem, friskbagte underkryddere fra bageren .. for slet ikke at tale om under lyst pålægschokolade på nybagt rugbrød smiley

  • #82   30. jul 2019 Anni, jeg kan ikke længere spise noget med "skaller". Jeg kan ikke fordøje grøntsager og skallerne kan skabe store problemer i stomien.
    Der er rigtig meget frugt og grønt, jeg ikke længere kan spise fordi fiber laver propper.



  • #83   30. jul 2019 CH smiley Øv, det er fanme synd for dig!

  • #84   30. jul 2019 Det er røvsygt - som du ved, A smiley
    Specielt her om sommeren, hvor det vælter med alskens lækkerier...

    Det er om at holde fokus på der, det er ok smiley


  • #85   30. jul 2019 Ja, man vænner sig til ikke at længes konstant, men så popper det alligevel op af og til smiley

  • #86   30. jul 2019 Øv CH, det er jeg da ked af at høre.
    Kan godt forstå at du saver det, for hvor er det lækkert med helt friske grønsager frugt og bær.


  • #87   30. jul 2019 Heeelt vildt Anni.
    Vi har SÅ gode moreller i haven og de er fyfy, det er jo en pinsel smiley


  • #88   30. jul 2019 Kan du ikke lave saft af dem eller duer det hellere ikke.

  • #89   31. jul 2019 Jeg kan drikke en smule af det, men det giver der modsatte resultat smiley
    Frugtsaft generelt skal tilgås med påpasselighed, det øger lækagerisikoen smiley


  • #91   31. jul 2019 Øv CH, det er godt nok træls
    Det må være svært at skulle holde sig fra så mange ting.


  • #92   31. jul 2019 Anni, det er det!
    Det, der hjælper det på vej er at der er kontant afregning, det fra få timer til et døgn efter man er gået forkert.
    Men som A skrev tidligere - det med at afstå hele tiden, det er altså lidt drøjt.

    Mest bøvlet er det, når jeg er ude - jeg må jo ofte efterlade bunker af ting på min tallerken når vi er ude at spise, sidde og pille skindet af appelsinbåden og den slags.
    Det er ikke helt til pænt brug smiley

    Heldigvis er der nogle ting, jeg kan spise en lille smule af, hvis jeg tager forholdsregler - eksempelvis appelsinbåden. Og så andre ting, der er helt no go - majs, eksempelvis.
    Sidste år spidste jeg af morellerne - jeg pillede skindet af (nøj et svineri), men fik alligevel løftede øjenbryn fra maven smiley
    Så i år - ingen moreller. Til gengæld er fuglene glade smiley


  • #93   31. jul 2019 Føler virkelig med dig.

  • #94   31. jul 2019 Tak smiley


  • #95   4. aug 2019 Jeg er vegetar- på vej over i det veganske - udelukket pga miljøet, vores miljø kan simpelthen ikke bære den enorme belastning som kød/mejeri produktionen har på klimaet, og selvfølgelig det etiske grundlag i at jeg syntes det er forkert at en stor del af verdens befolkning skal sulte så en lille del af befolkningen kan få kød, derudover er sundheden et kæmpe plus. Jeg har en sjælden blodsygdom som svækker mit immunforsvar, og som barn var jeg meget hårdt ramt af sygdommen. Måtte opereres flere gang med følge af indlæggelser mm. selv en almindelig feber kunne slå mig helt ud. I dag mærker jeg intet til min sygdom, jeg er næsten aldrig syg og føler mig generelt mere frisk/rask, derudover har mine tal aldrig været pænere smiley

    Jeg er lidt ked af at sådan nogle emner ofte ender ud i en latterliggørelse af veganer/vegetarer, hvilket er derfor jeg har holdt mig væk, generelt er jeg ikke glad for at fortælle mine medmennesker om mit valg, da folk tager det meget personligt og at jeg med det samme skal høre på hvor åndsvagt det er, eller at planter har følelser smiley
    Forstår selvfølgelig godt at man kan blive provokeret af fanatikerne, men som AG så pænt siger, så bør man ikke skære alle veganere over en kam.


  • #96   4. aug 2019 Jeg spørger lige virkelig dumt - mener du, Sarah, at tørke og hungersnød er et resultat af vestens kødproduktion?

  • #97   4. aug 2019 @A med Bom.
    Du kunne ikke lade være....

    Jeg tænkte også, hvilken propaganda har bildt nogen det ind, men jeg satte mig på mine små fingre.

    Du har rygrad som en regnorm har du. smiley


  • #98   4. aug 2019 Selvfølgelig er al hungersnøden ikke forudsaget af kødproduktionen, miljø spiller også en stor rolle. men nu ligger landet jo sådan her, at det er billigst og nødvendigt at købe foder fra ulandene, grundet vi selv ikke har landmasser nok til at fodrer alle vores husdyr. Vores store efterspørgsel medvirker derudover til at store arialer af urskov bliver fældet samt de afgrøder der bliver høstet og sået går til produktionsdyrene og ikke til befolkningen - Hvis vi derimod alle blev vegetarer ville det være meget lettere at brødføde 9 milliarder mennesker. Eller sagt på en anden måde: Vi kan sagtens brødføde 9 milliarder mennesker, men det bliver svært at kødføde dem.

    istedet for at bruge afgrøderne til menneskeføde, bruger vi mange af dem som foder til vores husdyr.
    Husdyrhold fører naturligvis også til en produktion af fødevarer, men der kommer en langt mindre mængde fødevarer ud af husdyrproduktionen end den mængde foder, der forbruges. så Ja.. indirekte er kødproduktionen medvirkende til hungersnød


  • #100   4. aug 2019 Urskove? Mener du regnskove?

    Hilsen regnormen smiley


  • #101   4. aug 2019 urskove regnskove er det samme så Ja ??

  • #102   4. aug 2019 Men ville du spise kød, hvis det var dyrket i en petriskål? Og hvad med æg fra høns hjemme i haven, som bliver fodret med madrester og ukrudt? Eller geden der holder græsplænen nede?

  • #103   4. aug 2019 Og kunne det mon på nogen tænkelig måde forestilles, at det ikke ville hjælpe dyr, at hele verden gik vegan? At det stadig er de rige der får mad, og de fattige der dyrker det til alt for få penge?

    Eller hvad med tanken om guddommelig indblanding? At katastrofer (herunder hungersnød og aids-epidemier) rammer dér hvor befolkningen er blevet for tæt og stor?


  • #104   4. aug 2019 Det har jeg ærlig talt ikke taget stilling til - men hvis det ikke havde nogle konsekvenser for miljøet eller verdens befolkning, så vil jeg nok ikke have de store problemer med at andre spiste det - dog er jeg selv stoppet med at spise kød grundet min egen sundhed, så ved ærlig talt ikke om jeg ville gøre det smiley

    Har intet i mod at dyr bliver slagtet så længe dyret er blevet behandlet ordentligt, hvilket jeg ikke mener er tilfældet i nutidens produktion.

    æg har jeg intet problem med så frem at det forgår uden for æggeindustrien smiley


  • #105   4. aug 2019 Det vil jo hjælpe dyrerne i den forstand at der ikke vil være så stor et behov for fældning af regnskov, og derfor vil dyrerne ikke miste levesteder i så stor en grad som de gør i dag.

    ifh. guddommelig indblanding, er jeg sikker på du har fat i noget. Naturen vil altid finde en måde at regulere bestanden/overbefolkning på, om det så er sygdom eller hungersnød grundet tørke mm.


  • #106   5. aug 2019 Det er ret så priviligeret at kunne tillade sig at vælge kød fra i kosten og også at ønske sig en ikke-kødspisende menneskelig population.

    Det ville rigtig mange mennesker dø af fordi det ville være aldeles umuligt at skaffe de varierede næringsstoffer, der er nødvendige, hvis man ikke kan dyrke dem i baghaven. Det kan man med en ged, en ko, en lille flok høns.

    Jeg pudsigt paradoks, jeg løbe ind i i den diskussion er, hvor stor en ligegyldighed der er overfor menneskeliv i forhold til dyreliv når argumenterne ofte handler om specieisme - det bliver ret ofte bare vendt om smiley





  • #107   5. aug 2019 Nu har jeg jo ikke valgt den veganske livsstil pga dyrerne men pga af sundhed og miljøet.så længe man er klar over hvad man propper i munden så er det at spise vegansk hverken farligt og man er skam heller ikke døende, som sagt har mine tal aldrig været pænere, derudover er der blevet bevist at man som vegetar/veganer hat langt mindre risiko for at blive syg af kræft, hjertekarsyge og andre trælse ting smiley

    Derudover er der da mange lande, stammer, folkeslag mm. som lever udelukkende vegetarisk bla. indien og de har da klaret sig helt fint i mange årtier


  • #108   5. aug 2019 Jeg siger ikke at alle skal spise plantebaseret, for det er ikke realistisk og kommer aldrig til at ske, men nu er det jo ikke en hemmelighed at kødproduktionen er en af de helt store klimasyndere - så i bund og grund kunne det hjælpe mange millioner at mennesker hvis alle pludselig stoppede med at spise det. klimakrisen har allerede kostet mange menneskeliv i form af hungersnød, tørke, stigende vandstande og vildere vejr. Så i det lange løb tror jeg at det ville redde menneskeliv

  • #110   5. aug 2019 Hvis man bor i Danmark, og virkelig vil noget på miljø-fronten, så skal man da i hvert fald ikke blive veganer.

    Her i landet kan vi simpelthen ikke dyrke det rette grøntfoder til at man kan få dækket sine behov.

    Det betyder at man er afhængig af at indkøbe ting der er fremdrevet i drivhuse (kæmpe miljøbelastning)

    Og fløjet/sejlet ind fra ude i verden (igen en miljøbelastning)

    Hvis man virkelig vil miljøet, skal man leve af de for årstiden forhåndenværende grønsager (meget gerne nogen man selv dyrker i sin egen lille have), og så er man nødt til at have kød/æg for at få dækket vigtige dele af sit protein behov.


  • #113   5. aug 2019 Og som altid er Holly i en tråd, hvor han ikke har noget til emnet, men kun for at puste til ilden smiley

    Sarah, hvis man spiser vegansk af hensyn til egen sundhed (huh?), hvorfor så blande dyrevelfærd, hungersnød og regnskove ind i debatten? Er argumentet så ikke bare at du spiser vegansk for din egen skyld, og ikke andet?


  • #114   5. aug 2019 Hvis veganere og vegetarer bare ikke havde så ondt i Rø*** over hvad alle andre spiser og gør ,... bare åd deres grøntsager uden at ville trække det ned over hovedet på alle andre , så var det hele meget nemmere.

    Det minder mig så meget om Jehovas Vidner , der render rundt … ringer på folks døre , og stikker deres VÅGN OP blad op i hovedet på folk .

    TRO hvad I vil … men hold det for jer selv … spis jeres linser … kikærter og gulerødder og læs jeres " blad " … smiley


  • #115   5. aug 2019 Nittib
    Og læs jeres 'blad'

    Salatblad smiley


  • #116   5. aug 2019 #115 … Jeps … du er hurtig … smiley

  • #117   5. aug 2019 Dorte det er simpelthen ikke rigtigt, jeg er ikke bare sprunget ud i det fordi at det kunne være sjovt, jeg har selvfølgelig sat mig grundigt ind i tingene ud rådført mig med min læge mm. så længe de spiser korrekt, er ups på hvad du spiser mm. så kan man sagtens få dækket sine behov. hvordan vil du ellers argumentere for at mine tæl, heriblandt vitaminer, proteiner mm. aldrig har været pænere?

    derudover vil jeg anbefale dig at se cowspiracy, i den dokumentar får man et godt indblik i hvilke konsekvenser kødindustrien har på miljøet, den er super spændende og lidt af en øjenåbner smiley

    kødproduktionen en langt større belastning for klimaet end al transport heriblandt fly, der der er så mange faktorer der spiller ind, altså ikke kun ko bøvser og prutter smiley - bla. hvor meget vand der skal til for at producere 1 kg oksekød, samt hvor store arialer der bliver fældet for at producere foder nok og Selvfølgelig transport


  • #119   5. aug 2019 Sarah så det du siger er at du ikke spiser importerede varer?

    Men kun danske varer?

    Produceret i nærheden af dig?

    Eller er det okay med lidt "miljø-svineri", hvis det bare er det rigtige? (altså i dine øjne?

    Og at du kan leve på de varer vi kan dyrke i DK, gør altså ikke at alle andre kan.

    Jeg ville f.eks nok blive ret alvorligt syg og fejl-ernæret hvis ikke jeg kunne få æg og kød, men pyt, så må jeg jo bare dø af det. Bare jeg ikke dræber dyr undervejs... Eller noget.



  • #120   5. aug 2019 A
    fordi det andet selvfølgelig også spiller ind til en hvis grad - jeg er ikke blevet veganer for dyrernes skyld, men fordi at jeg syntes at vi alle bør gøre hvad vi kan i forhold til miljøet, jeg mener at vi alle har et ansvar og for mit vedkommende så var det at droppe kødet det der gav mest mening, hvilket selvfølgelig ikke gør sig gældende for alle smiley


  • #122   5. aug 2019 For at spise udelukkende plantebaseret skal man have adgang til en ret varieret mængde af fødevarer.
    Det er der mange i denne verden, der gandke enkelt ikke har ressourcer til - eller infrastruktur. Så nej, det er slet ikke realistisk.

    Det er jo rigtigt, at hvis man vil miljøet, så skal man spise lokalt og efter årstiden. For os danskere betyder det også at en vegansk livsstil er udelukket.
    Vi kan ganske enkelt ikke dyrke de råstoffer, det kræver.

    For mig at se handler det ingenlunde om 0 kød, hverken når vi taler om dyrevelfærd eller miljø, men om at vi over hele linjen skruer ned for forbruget og at landbrug tænkes helt om.
    Indtil da må selvforsyning være the shit.


  • #123   5. aug 2019 Tænk bæredygtigt og efterlad planeten i pænere stand end du modtog den. Den er kun til låns så pas godt på den.

  • #124   5. aug 2019 Det er der ingen i vores generation, der kommer til AG - ikke her i landet ihvertfald.



  • #125   5. aug 2019 Men man kan da forsøge og gøre sit bedste.

  • #126   5. aug 2019 Det kan man og lur mig om ikke de fleste bidrager på hver sin måde.


  • #127   5. aug 2019 Sarah t
    Ang fly

    Du kan lave 100kg oksekød, co2 mæssigt på, hvad en flyrejse til Thailand laver.

    Hører kødkrigen på dr podcast, hvor den oplysning er fra


  • #128   5. aug 2019 Vil gerne vide mere om hvem der kommer med de tal Salla.

    For jeg kan finde den her oplysning:

    Thailand-turen er den værste synder. En tur til Thailand svarer til ca. syv års kødforbrug for en gennemsnitsdansker.

    Sakset herfra: https://ing.dk/artikel/fakta-eller-fup-tjek-din-viden-de-stoerste-klimasyndere-185006




  • #129   5. aug 2019 126
    Ej jeg tror faktisk godt at der kan strammes lidt op rundt omkring uden at folk falder døde om.
    Vi er en stor flok livsnydere med et gigant overforbrug.


  • #131   5. aug 2019 Sådan er de fleste mennesker heldigvis, Ida smiley

  • #132   5. aug 2019 Sarah t
    Ved ikke hvem, men det nævnes i den podcast i dr app, kødkrigen


  • #133   5. aug 2019 100 kg kød - det er alligevel en sjat...

  • #134   5. aug 2019 En kødspiser, der rejser til Thailand en gang om året er noget af en synder smiley

  • #137   5. aug 2019 Jeg skal til Thailand her i efteråret, men det er nu arbejde.

    Jeg skal nok fortælle, hvis jeg på en restaurant får oksekød der ikke er modnet først. Intet er da være end at tykke i en sej bøf!


  • #138   5. aug 2019 Ej, selvfølglig rejser klamme mænd til Thailand og henter koner. Eller er det fatamorgana når man ser kvabset dansk mand med smuk ung thai?

    Når man er både kræsen og kræver diæt grundet sygdom, tror jeg simpelthen det er umuligt at leve vegetarisk eller vegansk. Jeg ville dø af sult, hvis jeg kun måtte spise bønner og linser smiley


  • #140   5. aug 2019 A
    Du kunne være mønsterbryder og rejse til Thailand og hente dig en kvabset thai-mand M/K


  • #142   5. aug 2019 Holly, det er mindre relevant, hvor tit jeg har været i Thailand - det har jeg et par gange. Mere relevant er det, hvor mange mænd med thaikoner jeg har repræsenteret i min tid som advokat. Det firma jeg var hos, var dem der havde retshjælpen hos Dansk Metal. Behøver jeg sige mere?

    Og nej, Søren, det var ikke et hint om stegepanden smiley


  • #143   5. aug 2019 Med den slags nedladende kommentar omkring Thai kvinder, tror jeg faktisk at jeg vil gå efter hente en Thai med hjem når jeg alligevel er der (uha, blande arbejde og fornøjelse, fremragende). smiley

    Altså asiatiske kvinder er jo typisk meget smukke, og hvorfor skulle en dansk mand ikke kunne møde den store kærlighed der?


  • #145   5. aug 2019 Martin, der er da helt sikkert mænd, som forelsker sig. Knap så mange kvinder - men det sker da. Jeg tror at én af mine 12-14 sager var med en kvinde som faktisk var kommet hertil, fordi hun var forelsket i manden.

    Det er i øvrigt HELT samme tanke, når en smuk, ung kvinde (uanset nationalitet) komme gående hånd i hånd med en lidt for gammel, lidt for kedelig udseende mand....


  • #146   5. aug 2019 @A.
    Tro mig, jeg kender min del af historier af Thai trunter der udnytter danske mænd (I slang hedder det en Thai trap.. Fair nok, det var bare en dyr luder.

    Men....

    Jeg kender også dem, hvor de mødtes uden for Phuket, og det er altså forhold der har varet i mange år med børn osv.

    PS:
    Jeg bliver altid så provokeret når det kommer til Asiat/hvid mand fordi jeg engang kom sammen med en dansk adopteret Asiat. Hold kæft jeg hørte meget lort, når for mig ukendte folk troede at jeg ikke lige kunne høre det.


  • #148   5. aug 2019 Jeg fornemmer at jeg har ramt et ømt punkt, Holly?

    Martin, min kollega har en thai kæreste. Hun har boet i Danmark siden hun var helt lille, og nu er de så blevet kærester. Han er i øvrigt en rigtig, rigtig pæn fyr, og hun er selvfølgelig gudesmuk. Han får virkelig mange kommentarer om deres forhold. Hun spiller bare med på den, og snakker thai-dansk, når folk begynder på deres snak smiley


  • #149   5. aug 2019 @A.
    Helt sikkert!

    Min lavede i øvrigt bare meget dårlig engelsk. Hun kunne ikke et ord koreansk.

    I øvrigt, havde hun fået lavet en tatovering på popoen hvor der stod.

    "Made in Korea".

    Se det er humor. smiley


  • #151   6. aug 2019 Haha, det er helt tosset at du tror at du kan vende alt om, så det viser at den anden har høje tanker om sig selv. Du kunne lige så godt have lavet en Ricki Lake “talk to the hand, ‘cause the elbow ain’t listening” smiley

    Du kunne trænge til lidt af den humor Martin besidder smiley


  • #158   6. aug 2019 Wauw smiley smiley smiley

  • #160   6. aug 2019 155
    Det var så aldrig sket i en vegansk verden!

    Man skal ikke nødvendigvis lide alle mennesker, men man kan altså godt opføre sig ordentlig overfor alle.
    Tal pænt! det koster ikke noget.


  • #161   6. aug 2019 Er A med Bomstærk og Holly mon gift ??? …. Hvis I er … så skynd Jer at blive skilt , så vi ikke skal til at samle ind til bårebuketter her på HG … smiley smiley smiley

  • #162   6. aug 2019 Såvidt jeg forstår, så er A fra Als. Det er vist lidt for lokalt. smiley

  • #163   6. aug 2019 Nej, jeg betakkede mig da Holly bød sig til. Klogt nok, kan jeg se smiley

  • #166   6. aug 2019 Der er slettet et par indlæg efter fælles beslutning fra os HAère, og der bedes om at holde en sober tone fremover .

    At skrive at andre brugere skal have hugget hovedet af, og være så personlig og modbydlig er ganske enkelt IKKE acceptabelt , heller ikke selvom man prøver at pakke det ind.


  • #167   6. aug 2019 Hvis der nu kunne skaffes en … SÆRIMNER og en HEIDRUN … så var problemet med at slå dyr ihjel for at spise løst … og man kunne samtidig få en lille bimmelim på.

    Ingen prutteri fra køer … ingen mælkeallergi , men en stabil hverdag … og en sjov Juleaften . smiley smiley smiley smiley


  • #168   6. aug 2019 Nå, det synes I alligevel var over grænsen? smiley

    Men tænk at det skal komme til trusler om at få hovedet kappet af i en veganertråd smiley


  • #169   6. aug 2019 Føler jeg har misset ud på noget smiley Men ellers en oprindeligt interessant debat.

  • #170   6. aug 2019 #169
    Det har du nu ikke. Bortset fra selvfølgelig, at man her på HG faktisk ER forpligtet ud over egne evner smiley


  • #172   12. aug 2019 Mit arbejde har netop meddelt at vegetar-onsdag fremover er veganer-onsdag smiley Vi har én erklæret veganer på arbejdspladsen! Én!

    Og så kan jeg se at kong se-mig-se-mig tror at det er mig der har anmeldt hans indlæg om at kappe hovedet af folk smiley smiley Se, dét er at have høje tanker om sig selv smiley


  • #173   12. aug 2019 Jamen så vil jeg da gerne lige fortælle kong-se-mig-se-mig, at det er MIG som har anmeldt ham.

    Det gjorde jeg 3 minutter efter at han havde sendt det famøse indlæg, for ikke på vilkår om jeg vil være på et forum hvor den slags trusler får lov at stå.

    Og det gjorde de jo så heller ikke!





  • #174   12. aug 2019 Du skal arbejde for at normalisere onsdagen igen. For at vise din gode vilje og evne til at tilgodese alle, kunne du forlange, at frugtordningen skal forblive vegansk.

  • #175   12. aug 2019 Søren, jeg er helt overbevist om at de gør det for at spare penge. Om onsdagen tjener McD styrtende - de ligger lige ved siden af smiley Og kantinen er gabende tom. Og kantinedamen er ligeglad, for vi betaler det samme om vi spiser der hver dag eller et par gange om ugen smiley



  • #176   12. aug 2019 Spændende tråd.

    Har ikke rigtig orket den før nu, men hey i dag har jeg fri så nu bliver det!

    Jeg er ikke veganer.
    Men det vil jeg smaddergerne være, og det bliver jeg nok når ungerne er blevet lidt ældre og overskuddet (det mentale) hos moderen her, bliver det større.

    Der er nogle reelle indvendinger mod veganisme i tråden og så er der de indvendinger som bare på ingen måde giver mening...

    Hov, og til veganske frokostløsninger på arbejdet: Jeg har jo det privilegie at arbejde hjemmefra og derfor helt selv bestemme min frokost. Men de sidste par gange hvor jeg har været på kursus (sådan et 8-16 kursus) har frokosten været vegetarisk. Og det var der nu ingen, som brokkede sig over og alle blev mætte.
    Det MÅ simpelthen være i orden at en kantine indfører 1 dag om ugen uden kød, æg og ost. Hvorfor skal det nu være et problem?

    I øvrigt - til jer der ikke forstår, hvorfor veganerne ikke bare kan blande sig udenom hvad andre spiser... For nogle veganere handler det ikke om klima eller sundhed, men om deres syn på (andre) dyr (end mennesket). De mener, helt oprigtigt, at dyreliv grundlæggende har værdi, i sig selv. Hvert enkelt dyr. Når man mener det, bliver det overordentligt svært at se stiltiende på når andre gladeligt støtter et forehavende som systematisk dræber dyr. Det er ikke en holdning, jeg synes man bør gøre nar ad, selvom man er uenig. Det skylder vi til gengæld os selv at reflektere over.
    Jeg synes ikke, dyreliv er ligeså meget værd som menneskeliv, men jeg synes godt nok vores samfund har en generel disrespekt overfor liv - som om, at de dyr vi avler blot er nogen vi kan slå ihjel for sjov, og behandle som affald. Alle dyr er levende, og deres individuelle liv bør vi behandle med respekt - det gælder alt fra dumpede kattekillinger til kyllinger som dræbes samme dag de udklækkes, til kalve der slagtes kort efter fødslen fordi de er det forkerte køn... Det synes jeg faktisk er svært at se på, og på ingen måde i orden.


  • #177   12. aug 2019 #175 A .... Kan du så ikke bare forlange at Torsdagen KUN skal være rent .. ko .. grise ... kalkun o.s.v. .. uden alle de " giftige " grøntsager ved siden af.

    Så bliver ham grønthandleren nede på hjørnet rigtig glad om Torsdagen ... smiley smiley smiley


  • #178   12. aug 2019 Hvis McD var valget, så blev jeg nok veganer. Komule og -strube er i øvrigt ikke kød i min verden smiley

  • #179   12. aug 2019 For nogle veganere handler det ikke om klima eller sundhed, men om deres syn på (andre) dyr (end mennesket). De mener, helt oprigtigt, at dyreliv grundlæggende har værdi, i sig selv. Hvert enkelt dyr. Når man mener det, bliver det overordentligt svært at se stiltiende på når andre gladeligt støtter et forehavende som systematisk dræber dyr. Det er ikke en holdning, jeg synes man bør gøre nar ad, selvom man er uenig.

    Men så er vi tilbage ved starten. Må mennesket så ikke holde dyr? Hvordan skal vi sikre mad nok til ALLE dyr og mennesker? For hvis der skal være føde til alle de planteædende dyr, skal vi mennesker jo lade mere jord være fri til føde til dem. Ellers kan de ikke overleve. Og hvis der ikke er planteædende dyr, kan rovdyrene ikke leve.

    Og så er det at min kæde hopper af; for hverken dyr eller mennesker vil overleve med den strategi.


  • #180   12. aug 2019 Jeg mener ikke mennesker bør holde produktionsdyr - visse veganere vil heller ikke acceptere kæledyr.
    Vil køer og grise så ikke uddø?! Måske. De skal i al fald ikke findes i de absurde antal vi ser i dag og derfor skal de heller ikke have den mængde foder de spiser i dag.

    Kødædende dyr - mener du vilde dyr - lever af planteædende, vilde dyr.
    Eller havde du nogle andre kødædende dyr i tankerne?


  • #181   12. aug 2019 Og så er der også dem der mener at vi alle sammen i fremtiden skal leve af ... larver ... ristede melorme ... biller ... græshopper ... dræbersnegle ... og tissemyrer ... ( der skal dælme mange tissemyrer til , for at man kan blive mæt . smiley

    Hmmm ... hvad kalder man så de personer der lever af det ? .... vi må til at finde på et fancy navn til dem . smiley smiley


  • #182   12. aug 2019 Vil køer og grise så ikke uddø?! Måske. De skal i al fald ikke findes i de absurde antal vi ser i dag og derfor skal de heller ikke have den mængde foder de spiser i dag.

    Så.... Fordi mennesket har fucket med naturen, skal grise og køer uddø? Det harmonerer virkelig dårligt med mit verdenssyn, at arter skal udryddes, fordi der ikke er "plads" til dem.

    Kødædende dyr - mener du vilde dyr - lever af planteædende, vilde dyr.
    Eller havde du nogle andre kødædende dyr i tankerne?


    Ja, helt almindelige vilde rovdyr, som i dag lever af vilde planteædende dyr. Og planteædende dyr vil uddø, fordi vi bruger 100% af klodens jord til at dyrke mad til at brødføde mennesker.

    Men nu nævner du også selv kæledyr - hvad med dem? Dem holder vi jo for vores fornøjelses skyld, og fodrer dem med kød. Så ud med hunde!


  • #183   12. aug 2019 Køledyr ????

    smiley smiley smiley


  • #184   12. aug 2019 Har rettet smiley smiley smiley

  • #186   12. aug 2019 Det er fordi I er for gamle, at I ikke sætter pris på McD smiley

  • #189   12. aug 2019 Jeg har aldrig helt forstået den der "når man ikke kan redde alt, så skal man helt lade være".
    Jeg har den største respekt for veganere og ville ønske, jeg havde rygrad til at lade være med at æde dyr, for hold da kæft, vi behandler dem SÅ elendigt, at det slet ikke er til at holde ud.

    Jeg kan sagtens forstå, at de folk, der har truffet valget pga dyrevelfærd, har enormt svært ved at se på alle os, der bare æder videre - jeg har det selv på den måde, at ser jeg en person med buræg i kurven i supermarkedet, så kommer hun ihvertfald ikke med til min næste fødselsdag.

    Jeg må indrømme, at jeg undrer mig lidt, A, over din kommentar her :

    Så.... Fordi mennesket har fucket med naturen, skal grise og køer uddø? Det harmonerer virkelig dårligt med mit verdenssyn, at arter skal udryddes, fordi der ikke er "plads" til dem.

    - for sådan går det jo for en masse dyr, fordi vi skal holde liv i den massive overbefolkning, der er i blandt andet de afrikanske lande. Der er ikke plads til dyrene, der ødelægger afgrøderne og så kan de ikke brødføde deres 8-10 unger i hver familie.
    Jeg synes ikke det er værre, at grise og køer uddør, end at andre vilde dyr gør det - og man kan argumentere, at det for en masse grise og køer, nok i virkeligheden ville være en fordel for dem at uddø, fremfor det liv vi tilbyder dem.

    Men det kan være jeg misforstår dit skriv?

    Under alle omstændigheder, kan jeg personligt ikke få ondt af at veganerne er lidt frelste - for som sagt, er det pga dyr, kan jeg sagtens forstå, at de har svært ved at acceptere os andre, der ikke undlader at æde dem.


  • #190   12. aug 2019 Martine, jeg synes at den religiøse veganske tankegang, er lige så snæversynet som dem der ukritisk mæsker sig i billigt kød (og billige damer, men lad nu dén ligge).

    Om man misrøgter og udrydder dyr for at være veganer, eller fordi man bare er ligeglad, gør ingen forskel.

    Jeg har forståelse for dem der vælger kød osv fra, fordi de er imod den måde dyr behandles. Men den strikt veganske tankegang holder bare heller ikke i længden. Den vil få samme katastrofale følger, som det modsatte.

    Jeg tror derimod på at der skal findes en balancegang, hvor man fortsat kan bruge dyr både som mad, som hjælperedskab og som kæledyr, men hvor de behandles godt og værdigt. Den eneste måde det kan ændres, er hvis alle begynder at tænke over at handle kød lokalt eller bare nationalt. At man kigger mere efter friland. At besætningerne sætter en højere standard.

    Jeg tror så ikke på at det kommer til at ske. Jeg tror at verden fortsætter som nu, at vi får endnu større naturkatastrofer og epidemier, og at jorden sørger for at rydde op i den overbefolkning der er.


  • #191   12. aug 2019 Synes folk skal være lige så frelste som de har lyst til. Jeg synes tilgengæld, at det bør være en selvfølge, at man kan lave grin med det, når de prædiker.

    For gælder det veganerpjat, så må den der frelste politiske korrrekte holdning gælde alle andre grundholdninger.

    Det bliver lidt trist, at debattere politik, religion, samfund. Ja det bør jo så gælde alle holdninger.

    Rend mig i røven I frelste hængerøve.

    PS: Jeg vil gerne klage over den tråd, som konstant laver grin med mig og mine børn. Der er endda lavet en version 2..... Fy for satan hvor er samtlige deltagere i den tråd dumme ufølsomme mennesker. Det kan ikke debatteres da det er hvad jeg føler nu!

    Krænkede. Martin...... smiley


  • #194   12. aug 2019 For nogle veganere handler det ikke om klima eller sundhed, men om deres syn på (andre) dyr (end mennesket). De mener, helt oprigtigt, at dyreliv grundlæggende har værdi, i sig selv. Hvert enkelt dyr.

    Jeps, men hvis de får rotter, mus, hvepse eller andet krible krable, så er det ligegyldigt, så har hvert enkelt dyr ikke værdi i sig selv, så skal de bare slås ihjel.
    Så længe leve dobbeltmoralen.


  • #197   12. aug 2019 Godt argument John, det bedste jeg har hørt. smiley

  • #198   13. aug 2019 smiley smiley smiley
    og der er ikke adgang for hunde i himlen iflg. Biblen, såvidt jeg ved
    smiley smiley smiley
    Godt jeg ikke er medlem af folkekirken, så kommer jeg nok samme sted hen som hundene smiley smiley


  • #201   13. aug 2019 Enig med Pia.
    Dem der har og har haft mest respekt for dyr er nok indianerne og lignende folkefærd, og de spiste også dyr.
    Havde de ikke spist dyr, så ville de ikke have overlevet.



  • #202   13. aug 2019 Isabelle - du har ikke helt ret i Bibelens syn på dyrs værdi men det er en teologisk diskurs og måske ikke lige trådens sigte smiley

    A - vi behøver ikke bruge et større areal til landbrugsjord end vi gør i dag, hvis vi skulle dyrke plantemad til mennesker og ikke foder til dyr.
    Jeg undskylder at jeg lige nu ikke har et link der underbygger min påstand (ringe debatstil, I know).

    Og så vil jeg tilslutte mig Martines skriv.


  • #203   13. aug 2019 Hmm - jeg synes det klinger hult, når folk siger at de har "respekt for dyr" og alligevel spiser eksempelvis burhønseæg.

    Det kan godt være at man selv mener, at man da i den grad har respekt - men ... walk the talk ...

    Og igen - jeg forstår ikke, at man bliver provokeret af "de hellige" .. hvis man inde i de inderste kroge af sin lille sjæl ved, at det man gør er OK overfor dyr, så er det vel godt nok?


  • #205   13. aug 2019 PRÆCIS!!! - hvis veganere og andre *frelste* gjorde det - så var denne debat jo oveflødig..

    Debatten er aldrig overflødig - det er jo kun igennem den, at vi kan rykke os. Jeg ser oplysning som noget godt og mener ikke, at man skal tie ting ihjel.
    Jeg ved da at jeg har rykket mig - og tænker at jeg nok ikke er den eneste.


  • #206   13. aug 2019 #198/199

    Som Will Rogers siger:
    “If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went.”

    Det jeg kan blive lidt irriteret over, er de Veganere der nærmest uundgåeligt dukker op i enhver diskussion om vores kæledyrs velfærd, og prøver at tage patent på at have lov til at kritisere, med bemærkningen om at "Dem der spiser dyr, hellere skulle bekymre sig om produktionsdyrene".


  • #207   13. aug 2019 Vist så - men det er jo ikke det, der her hentydes til ... så vidt kan læses i denne debat, er de fleste jo netop bevidste om deres mads velfærd ...

    Nu har jeg kun en brian smiley

    Men når du skriver "er bevidst om" er det jo ikke nødvendigvis lig med, at man gør det rigtige hele tiden, eller hur?
    Jeg ved at jeg shopper friland friland friland og ih og åh, det er så fint og godt det hele. MEN - jeg køber engang imellem en pizza eller noget andet junk (som de fleste mennesker gør det), og det gør jeg selvom jeg er bevidst om, at de dyr, der lægger krop til en nr 16 med ekstra bacon, temmeligt sikkert ikke har haft det fedeste liv, eller den mest humane død.

    Og hvad F hjælper det dem, at jeg er "bevidst" om det? - når jeg på trods af denne "bevidsthed" alligevel vedbliver at støtte den industri?



  • #208   13. aug 2019 Bevidsthed er det første skridt til forandring smiley

  • #209   13. aug 2019 Touche' smiley

  • #211   14. aug 2019 smiley smiley smiley

  • #212   14. aug 2019 Wauw

  • #213   14. aug 2019 Inde på veganer-siden, på facebook, bliver hun svaret imod, men hun er af den type, hvor det ikke siver ind...

  • #214   14. aug 2019 Folk bliver godt nok sure på det der Facebook! smiley

    https://www.facebook.com/restaurantarken/posts/2820442364636728


  • #216   14. aug 2019 @John.
    Det er da hamrende god underholdning. Altså bare at sidde og hyggelæse.

    Personligt ville jeg aldrig skrive min holdning derinde, risikerer jo bare at en veganer i raseri lægger en en død gulerod i min fodende om natten.

    Så skal bruge resten aflivet på at frygte, hvornår jeg bliver stenet med veganske kartofler.


Kommentér på:
En vegansk verden

Annonce