{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.281 visninger | Oprettet:

Myter om CC {{forumTopicSubject}}

Har snakket litt om dette med myter rundt rasen med Vanja, og tenkte jeg skulle skrive litt om de vanligste mytene her inne og om hva som er sant og hva som er myter.

1. HÅRLØSE HUNDER ER ET MOTEPÅFUNN LAGET AV MENNESKER.

FEIL!!
Hårløse hunder oppsto som følge av en spontan mutasjon som man tok vare på og avlet videre på.
Det finnes dokumentasjon på hårløse hunder helt tilbake til antikken, så man kan trygt si at en CC er en meget gammel hunderase.

2. EN HÅRLØS CC HAR EN KROPPSTEMPRATUR SOM ER TO GRADER HØYERE ENN PÅ EN ANNEN HUND.

FEIL!!!
En CC, hårløs eller puff har ca 38 grader i kroppstempratur presis som en hvilken som helst annen hunderase. Har den 40 graders tempratur har den høy feber!< Jeg tør ikke tenke på hvor mange hårløse CC som kan ha dødd av feber pga denne myten. Den er så innarbeidet at den står endog i endel hundebøker.

3. EN HÅRLØS CC TÅLER IKKE VERKEN SOL ELLER KULDE.

Dette er det litt sannhet i, men ikke mye smiley De opprinnelige hårløse hundene kommer fra varmere breddegrader i Asia, Afrika og Sør-Amerika og elsker å sole seg, men man bør være forsikig med hunder som er lyse i huden og med de hvite tegningene så de ikke blir solbrent. Kulde tåler de bedre enn mange korthårsraser, men de liker ikke vind. Og er det kuldegrader så løser en enkel fleece-dress problemet.

4: HAR MAN EN HÅRLØS CC MED DÅRLIG TANNSTATUS SÅ VIL DET Å PARRE MED EN PUFF FORBEDRE TANNSTATUSEN PÅ DE HÅRLØSE AVKOMMENE:

FEiL!!!!
Genfeilen som gjør at de hårløse er hårløse, henger sammen med tenner og klør. Tenner er en forlengelse av huden. Dvs at de hårløse valpene får sitt tannoppsett fra det muterte genet som gir hårløshet. Parrer man en hårløs med dårlig tannstatus med en puff vil de hårløse avkommene få sitt tannoppsett fra sin hårløse foreldre, og i dette tilfellet vil det si at de vil mest sannsynlig arve et dårlig tannoppsett. Om man har en hårløs med dårlig tannstatus er det beste å finne en hårløs avlspartner som har god tannstatus og helst også har produsert hårløse avkom med god tannstatus, da har man en sjanse til å bedre tannstatusen på de hårløse avkommene, iaf noen av dem.

5. PARRER MAN TO HÅRLØSE VIL ALLE VALPENE DØ.

FEIL!!!!!!
Alle avkom får ett gen fra mor og ett gen fra far. En hårløs CC bærer BÅDE genet for hårløshet og genet for pels, og kan gi begge disse videre. Statistisk vil en kombinasjon mellom 2 hårløse gi 25% puff og 50% hårløse. Så hvor ble det da av de siste 25%? De som fikk genet for hårløshet både fra mor og far? Det er aldri funnet noe som helst bevis for at det er født en valp som har dobbel oppsetning av det hårløse genet, man kan derfor fastslå at den hårløse genet er DOMINANT LETHAL - dominant dødelig. Likevel er ikke kullstørrelsen etter to hårløse foreldre mindre enn om man parrer hårløs+puff eller puff+puff, uten at man kan forklare det.

6. OM MAN IKKE PARRER INN PUFF MED JEVNE MELLOMROM VIL DEN NAKNE VARIANTEN SYKNE HEN OG DØ UT.

FEIL!!
Dette blir litt det samme som det som står over om parring av 2 hårløse. En hårløs bærer i seg genet både for hår og hårløshet og kan gi det videre til sine valper. Man kan således parre en hårløs med en hårløs i generasjon etter generasjon uten at dette vil ha noen som helst innvirkning på rasen.
Parrer man derimot en puff+puff vil man ALDRI kunne få hårløse valper, da puffene ikke bærer genet for hårløshet i seg. Jeg vil tro at myten har oppstått pga de 25% som får dobbel oppsetning av genet for hårløshet aldri blir født, og fordi at man sånn sett er avhengig av GENET for hår for at rasen skal overleve, men ikke av puffene.

Det var de mytene jeg kom på i farten, hadde vært morro å høre hvilken andre myter andre har hørt om rasen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Myter om CC
  • #1   15. mar 2007 Tusind tak Liv...
    Det var faktisk ret spændende at læse... jeg stod en ene dag og kiggede i en bog vi havde nede i hundesalonen.. og der stod præsis at CC har højer kropstemp.
    og det undrede mig en del...

/Ditte

• #2   15. mar 2007 Nå har jeg ikke lest gjennom det som står på www.chinesecrested.no siden den gang jeg var med på å lage det, men det er helt sikkert endel likt, både fordi at jeg var med på å utarbeide den som står der og fordi at mytene er de samme smiley

• #3   15. mar 2007 Chalotte:
    Det har ikke noget med pufferne de hårløses tænder...
    grunden til din HL efter HL forældre har dårlige tænder er højt sansynligt at de begge har haft tendens til dårlige tænder...

og det er givet videre, hvis du læser hvad Liv har skrevet... så står der:

Genfeilen som gjør at de hårløse er hårløse, henger sammen med tenner og klør. Tenner er en forlengelse av huden. Dvs at de hårløse valpene får sitt tannoppsett fra det muterte genet som gir hårløshet. Parrer man en hårløs med dårlig tannstatus med en puff vil de hårløse avkommene få sitt tannoppsett fra sin hårløse foreldre, og i dette tilfellet vil det si at de vil mest sannsynlig arve et dårlig tannoppsett.

/Ditte

• #4   15. mar 2007 Charlotte: Om du heller vil lese det på www.chinesecrested.no enn her så er jo det opp til deg? (jeg husket ikke at det lå der)

Vi har flere nakne, som virkelig er nakne på kroppen også, men likevel har tilnærmet fullt tannsett. Robin som Lise-Lotte har (Reject's Four Seasons Autumn) har nesten fullt tannsett med korrekt bitt, Izi som vi har har 41 tenner, hennes bror har 42, altså fullt, Bandit og Sunny som er kullsøsken til Robin har også nærmest fulltallige, korrekte bitt. Alle disse har hårløse foreldre.
    Mamman til Sunny, Bandit og Robin mangler endel tenner men vi brukte en hannhund på henne som har gitt meget god tannstatus på avkom med flere forskjellige tisper.

Når det gjelder din hårløse som har en puff-foreldre, så tyder det på at den av foreldrene som er naken har annlegget for god tannstatus og gi dette videre, det har ingenting med puffen å gjøre.

• #5   15. mar 2007 Jeg kom forresten på en ting til som sies som jeg ikke tror noe på.

Nemlig at hårete nakne har bedre tannstatus enn ekte nakne. Dette vet jeg står i rasekompendiet både i Norge og Sverige, men jeg tror ikke dette stemmer verken på individ eller populasjonsnivå.

Vi har en overvekt av nakne nakne i vårt oppdrett og de har alle meget god tannstatus. Den av våre som har dårligst tannstatus er en av de med mest kroppshår.

Kommentér på:
Myter om CC

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce