{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang afstamning {{forumTopicSubject}}

Jeg har en drøm om en hvalp efter min Baldur men er det bare noget som ikke er realistisk.
Det var min plan for få mdr siden at han skulle have været udstillet i Herning denne weekend og skulle på det tidspunkt så have haft div undersøgelser HD, øjenlysning osv.
Han fik HD undersøgelse som 13 mdr men forhenværende ejer sendte ikke papirer ind til DKK på trods af at resultatet var HD:A.
Jeg fik så for nogle mdr siden lige inden jeg ville have dyrlæge tjekket at vide af en avler af IF'er at det nok ville være spild af penge for han havde en uinterresant afstamning så jeg ville sikkert ikke finde nogle der ville lade ham parre en tæve.
Jeg spurgte om hun kunne forklare mig nærmere da jeg synes jeg har kigget en del på hans stamme og ikke selv kan finde en sådan grund.

Er der en af jer herinde der er meget inde i stammerne og måske kan forklare mig om der er noget i det hun sagde for jeg må indrømme at jeg nok tabte modet lidt og droppede undersøgelse, udstilling og drømmen om en hvalp efter min Baldur.

Hans data er
Født 10-12-2005
Far: Melrakki frá Trytur Stadir
Mor: Godromgård's Silja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang afstamning
  • #1   1. nov 2013 Spurgte du ikke hvad hun mente med uinteressant? Hvis det fx er, at der ikke er mange udstillings-champs i linjerne kan det jo være fløjtende ligegyldigt. Prøv evt at slå dit opslag op inde på facebook-siden, der sidder en masse kloge hoveder. Og husk at skriv han reg.nr, så er det nemmere at kigge ham på hundeweb smiley

    Ang røntgenbillederne, kan de så ikke bare sendes ind nu? dyrlægen har dem vel i sit system?


  • #2   1. nov 2013 Jo jeg spurgte om hvad hun mente men fik intet svar.

    Der var ikke bestilt papirer fra DKK til reg af HD resultater så derfor skal der laves en ny undersøgelse.
    Jeg har godt set tråden på fb men jeg synes den er blevet noget uoverskuelig derinde.
    Jeg er vandt med at se på afstamninger da jeg er opvokset i en kennel og selv har haft heste stutteri i over 15 år men her er jeg uforstående.


  • #4   1. nov 2013 Uinteressant behøver ikke betyde at der er dårligdomme i linierne, hverken mentalt eller fysisk.
    Jeg er ikke medlem af DKK, så kan ikke lige tjekke hundeweb, men kan se der er Godrumgård i ham. Der er særligt en hanhund derfra der har været brugt voldsomt meget, og så kan uinteressant ganske enkelt betyde at der er så mange hunde af de linier, at der ikke ligefrem er mangel på flere.



  • #5   2. nov 2013 Jeg har ikke kunne finde noget men jeg har ikke adgang til hundeweb.

    Jeg villle have HD,AD og øjenlysning men hvis han aligevel ikke kunne bruges hjælper det jo ikke da jeg jo gerne vil have en hvalp fra ham.

    Personligt synes jeg han har det han skal have både i krop og sind men om det er index eller andet der er galt ved jeg ikke.

    Hans reg nr er 23026/2005 hvis det kan fortælle mere om ham.


  • #6   2. nov 2013 morfar og far har selvfølgelig lavet mange, så hans blod er jo godt brugt kan man sige. Og ja, godrumgård pynter selvfølgelig ikke på stamtavlen.. Og så ku det da ha været fint, hvis forældrene havde mentalbeskrivelse eller prøver eller flere end en enkelt udstilling.
    Personligt synes jeg dog det er langt vigtigere, at din hund er sund og rask og har et godt sind.
    Hvis jeg var dig ville jeg kontakte Jørgen Metzdorff og tage en snak med ham om din hanhunds bidrag til avlen. Han er en vældig sød mand, der brænder for racen, så jeg er sikker på at han vil hjælpe smiley


  • #7   2. nov 2013 Ja det vigtigste er helt sikkert at han er sund og rask for det er han, og han har aldrig mødt en anden hund han ikke var glad for. smiley

    God ide med at tale med Jørgen Metsdorff, det vil jeg da prøve. smiley


  • #9   7. nov 2013 Jeg har fået ham slået op engang men det er længe siden.
    Du må meget gerne slå ham op for mig, det vil jeg blive meget glad for. smiley


  • #12   7. nov 2013 Lige umiddelbart synes jeg tallene ser ok ud ud, men hans far har godt nok lavet mange hvalpe og gad vide om ikke det er der problemet er.
    Jeg troede slet ikke man kunne få registeret så mange hvalpe.

    Jeg er ikke så meget inde i alt det her men måske en der er det kan se om det ser ok ud.

    Tusind tak for at du ville hente oplysningerne til mig Karin, det er rigtig pænt af dig og det er jeg meget glad for.
    Nu kan jeg gemme dem så jeg har dem liggende.


  • #13   7. nov 2013 Ej Karin så har du siddet der med en masse extra arbejde med det. smiley

  • #15   7. nov 2013 Ja det kunne godt tyde på at der er set lidt let på tallet af afkom.

    Jeg ved ikke hvad år det blev indført med HD undersøgelse.
    Der er ikke mange ud af alle de afkom der er undersøgt åbenbart.

    Ja enkeltvis er det da vist ok.


  • #16   7. nov 2013 Så vidt jeg har forstået, så er faren på et tidspunkt gået over til DRU, hvor han har produceret nogle hvalpe, der så senenere er blevet registreret i DKK. Godrumgaard er jo nu i DRU..

    Det kan være på den måde, de er "sluppet udenom" matadoravlsgrænsen..


  • #17   7. nov 2013 Vibe -er det ikke selfoss (morfar) du tænker på? Han har så osse lavet rigtig mange hvalpe.

    Og ja, jeg tror netop osse det er det der er ment med "uinteressant afstamning" -når der er så mange hunde af de same linier, er der nok ikke den store efterspørgsel fra tæveejerne


  • #19   7. nov 2013 Michelle, jo selvfølgelig er det det smiley

  • #20   7. nov 2013 Karin -jamen generelt er det jo osse dejlige hunde (her tænker jeg mentalt), så det er jo ikke fordi der er noget galt med afstamningen, der er bare så mange af dem.
    Og ja, der er opdrættere der slet ikke har dem i deres linier -men bruger de så en hanhund med de aner, er der jo blot ENDNU et kuld med de linier, så selvom jeg self ikke mener man ødelægger avlen ved at benytte en han fra de linier til et kuld eller to, så skal man altså være lidt varsom, for ikke at ende med at have en stor %-del hunde af samme linier, så man faktisk kun med besvær kan undgå at lave indavl igen og igen


  • #21   7. nov 2013 Michelle - Ja mentalt kan jeg kun udtale mig om Baldur og han har helt sikkert det skønneste sind og elsker selskab af både voksne og børn samt andre hunde af alle størrelser, aldre og køn.
    Hvad udseendet angår ser han godt ud i mine øjne og godt skruet sammen med gode kraftige ben og fin helhed, men jeg er nok ikke lige den rette til at lave den bedømmelse. smiley
    I mine øjne har han en del gode ting at føre videre men jeg kan også godt se problemet i en meget brugt linje i så smal en genetisk race som IF'eren jo er.

    Måske skal jeg bare nyde Baldur som den skønne og perfekte hund han jo er i mine øjne og droppe drømmen om en få hvalp efter ham.


  • #22   7. nov 2013 Bente -eg synes da ikke der er grund til at droppe tanken helt, hvis den rette tæve skulle melde sig. Der er jo ikke noget galt med afstamningen (ja jeg har altså ikke tjekket index og den slags, men sådan generelt synes jeg da det er flotte, mentalt sunde hunde jeg har mødt af den afstamning), så hvis der skulle være en tæveejer med en tæve du kan lide, som ønsker at bruge ham, er der da ikke noget i vejen for at han laver et enkelt kuld, hvis ellers hans undersøgelser er ok smiley

    -men han skal jo ud at vises lidt frem, hvis du skal regne med henvendelser smiley


  • #24   7. nov 2013 Karin -ved antalsmæssigt små racer, kan man jo sommetider blive nødt til at vurdere det enkelte tilfælde (her snakker vi self ikke når en han har lavet 100 hvalpe -men at de måske går et enkelt kuld over hvad grænsen siger), men ellers enig, det er noget skidt når man overdriver brugen af en enkelt han -osse selvom hunden ellers en super hund.

    Vi har belgierheste, og her har vi faktisk haft problemet fordi en enkelt hingst her i det sydjyske blev brugt voldsomt meget. Problemet er at racen døjer meget med ben-problemer, og denne hingst videregiver så stort set alle de faktorer der skal til for størt mulig risiko for netop de problemer... men fordi den var godt skruet sammen og i øvrigt en sjælden farve, blev den brugt på nærmest alle hopper i jylland -og nu er disse hopper så ved at være voksne, og vi har balladen, for ja de er flotte og godt skruet sammen, men de har næsten allesammen problemer med benene i større eller mindre grad

    Ved f.eks. labbe eller schæfer betyder det o ikke så meget, for selvom en han dominerer avlen, ER det altså til at opstøve andre linier, men med vores lille race, må man tænke sig om... og det er alle opdrættere åbenbart ikke lige gode til smiley

    DKK har dog tidl været gode til at få skrevet til de opdrættere der var lidt ivrige med brugen af samme han, men ved ikke om det stadig er tilfældet



  • #25   8. nov 2013 Jeg synes jeg har fået rigtig gode svar og er blevet en del klogere på hvad problemet med ham er.
    Jeg har ikke opgivet drømmen og vil prøve at tage en snak med Jørgen Metzdorff om det.
    Jeg vil så bestemme mig til hvad jeg vil om et par mdr for lige nu får vi meget at se til.
    Min mand har jo lige haft en stor blodprop så vi skal til at sælge gården og have fundet os et nyt hus i stedet for så der skal lige lidt mere ro på inden jeg bestemmer mig.

    Tusind tak for alt jeres hjælp og gode råd det er klart noget jeg har kunnet bruge til noget og er meget glad for.

    Michelle- hvor er det synd med de jydske heste, det er så fantastiske smukke dyr, der er flere her i vores område som har nogle gående og også nogle stykker som avler dem.
    Jeg har selv et par shetlændere som jeg desværre nu er nød til at finde nye hjem til i en fart, muligvis ender det med at jeg giver dem væk gratis til et godt hjem men det betyder mest at de kan få det godt.


Kommentér på:
Spørgsmål ang afstamning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce