Ny i barf - nu tror jeg vi skal prøve det {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har brug for jeres hjælp, næsten helt ned på børnehaveniveau Jeg har så mange gange forsøgt at læse om barf, men al den viden stresser mig lidt (meget) og forvirre mig. Jeg beklager, men min hjerne kan ikke rumme det
Ikke desto mindre tror jeg, at vi er klar til at prøve det. Udslaget kom i dag, da jeg kom hjem til en hund med en kæmpe ILDrød plamage på brystet, der var på nippet til at bløde.
Han er jo testet i hoved og r**, og ingen kan finde ud af hvad han fejler. Så løsningen fra dyrlægen er medicinering ud i den blå luft. Det er jeg ikke til endnu. Og nu står vi så her. Jeg vil gerne kunne hjælpe ham, og valgte et "godt" tørfoder, god olie, og ikke alt mulige crapgodbidder osv. Det er nok bare ikke nok.. For hvor godt er godt foder så også lige? Det er stadig fyldt med alt mulig lort nok. Og når vi andre spiser økologisk og sundt, så bør hunden vel også undes det. Hvis i vil hjælpe mig
Han er JRT, 4 år gammel, 9.7 kg. Kastreret, enebarn og frygteligt forkælet. Han får rå ben indmellem, og det tåler han egentligt godt.
Jeg vil gerne give ham mad af god kvalitet - gerne økologisk, og fra et dyr der har haft et bare nogenlunde anstændigt liv. Skal jeg til en slagter, eller kan jeg købe god kvalitet ved et barfcenter- som ikke er fra dyr pumpet med medicin osv.
Jeg læste noget om hvordan man fordeler andelen af ben, kød og fedt (lige nu kan jeg bare ikke huske det).
Men skal han så have ben hver dag? Og jeg er så hunderæd for at han bliver kvalt i dem/ødelægger tænderne, skraber ganen osv. Jeg tænker at især skrog osv er skarpe. Er jeg bare en pyllerfis?
Jeg har også læst at det ikke er alle hunde der kan tåle det. Det er der vel også reel chance for at min ikke kan?
Hvis han ikke så godt tåler for meget protein, så er det vel ikke så smart at barfe, eller hvad?
Hvor mange dyr skal jeg veksle imellem?
Vi får øko. oksekød fra et lille landbrug, hvor de også har kalve. Der håber jeg at kunne få noget indmad og kød fra - det er vel en god ide?
Han får en lakseolie nu af god kvalitet. Jeg kan læse at han også skal have nogle grøntsager. Er noget bedre end andet? Han spiser kartofler, gulerødder, ærter, og ja det er vel det + jordbær og hindbær. Skal jeg give ham det, eller noget andet?
Og er der andet jeg skal tænke på??
Og igen, skal han virkelig have det hele råt?? Det er stadig så overskridende for mig...
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Fordeling mellem kød og ben klarer dyrene fint selv, så fodrer du med kød men ben i, så burde den få hvad den skal have.
- Kylling, and, kalkun, due, fasan, fisk (med hoved og det hele *mmmnnn*) er superduper, og alt kan spises.
Større dyr er det ikke så let at spise sig ud af, men ribben burde han godt kunne fortære, og er de ikke så kødfulde, så giv en bøf ved siden af
... Så er det ikke så bøvlet med kød kontra ben længere, vel? Bare tænk hele dyr
Insmad skal de ikke have så meget af, jeg gav fuld ration 1 gang om ugen. Du kan også dele det ud, men Kaoz spiser kun indmad, hvis han får valget.
- Lever er lækkert, det brugte jeg mest. Hjerte også, men det "tæller" for kød, ikke indmad
Om du giver grønt eller ej... Jeg gjorde ikke, men mange gør.. Kallun brugte jeg heller ikke, kun tørret som snacks.
Han fik kød, intet andet min hund
Du kan bruge alt råt, og ja, det hele er råt når man råfodrer
- Nogle koger grønt eller ris og tilsætter, det er en smagssag
Flere spørgsmål?
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 6 Svar: 262
Når hunden nu er allergi plaget kan du med fordel supplere ovenstående med et tilskud der hedder Hokamix forte - det super godt mod allergier - og et helt naturligt produkt lavet af urter.
Når det går bedre med allergien så kan du gå over til Hokamix 30, som er et vitamin tilskud - igen af urter. Olie som du selv nævner er også vigtig.
du kan læse mere her:
http://www.greendog.dk/shop/hokamixforte-pulver-til-335p.html
Vedr hvor du kan købe Barf, så nævner de andre det jo allerede, men har du mod på at handle i udlandet, så kan jeg anbefale dig at gå ind og se denne hjemmeside - https://www.das-tierhotel.de/
Det er en super kvalitet!
God fornøjelse
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 65 Svar: 455
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
Altså fugl og fisk - så langt så godt. Det er han heller ikke så vant til at få.
Men er der ikke højt proteinindhold i den slags kost her? Og det er jo ikke godt for alle hunde, og jeg er i tvivl om det er godt for Milo. Det har i hvert fald gået galt hver gang han fik foder med højt proteinindhold. Men omvendt ved jeg jo heller ikke om det lige var dét....
De ben der... Puha, jeg kan slet ikke forstå hvis han kan tygge dem. Jeg er lettere angst for at stikke ham sådan et kyllingelår. Kan han overhovedet gnave det fra hinanden? Jeg er jo bange for at han bliver kvalt i de ben.. Eller de skære ham.
Sådanne små ben i et skrog, de kan jo nemt sætte sig fast.
jan 2010
jun 2005
Protein, der er behandlet, og protein der er råt er ikke det samme; hunden optager det rå anderledes, og du kan derfor ikke regne helt med proteinindhold i tørkost kontra råfodring
Nogle hunde fungerer slet slet ikke på råt, og andre er same/same som tørkost, mens andre igen stortrives, så vær ikke mere bange for at prøve råt, end du er for at skifte tørkostmærke
Taber hunden sig, så giver man mere mad, eller tilsætter federe kødtyper eller endda rent fedt *mmmnn*
Tager den på, så sætter man fodermængden ned, eller skifter de fede kødtyper ud. Det er slet ikke så bøvlet
Jeg pakkede portionsposer (1 pr dag), og dem kom jeg i ugeposer - på den måde var jeg sikker på en varieret kost, og skulle ikke huske hvornår der var givet dit og dat, men kunne trygt regne med, at når posen var tom, så havde han fået varieret og rette mængde ben og indmad
Jeg gav kun ben han kunne spise helt, hyggeben (rørknogler fra store dyr) gad han overhovedet ikke, grønt gad han ikke, kallun gad han ikke, hakket kød gad han ikke... og jeg rettede bare ind, og fandt andre kødtyper, andre produkter og tog det lidt henad vejen
Det er virkelig virkelig ikke så besværligt, og der skal alligevel en del til, før hunden ligefrem lider under evt fejlernæring, du vil se de tidlige reaktioner, og reagere ud fra dem jo
Hop du bare ud i det
Hokamix og andre tilskud gav jeg ikke, men hvis du synes, så prøv det
maj 2011
Det hjalp mig til at komme igang og hundene åd det med velbehag.
Du kan starte med vinger, der er også forholdsvist nemt at tygge - bare start i det tempo der passer dig. Husk også at der altid skal være kød på benene aldrig ben uden.
jan 2010
Jeg har fået anbefalet et barfcenter i Tommerup, hvor jeg tror vi kører forbi i morgen på vej hjem fra dyrlægen, hvis vi kan nå det. De skulle også have øko. og så kan jeg da også tale med en ansigt til ansigt.
Men det var første skridt i dag Jeg har gemt noget af det til i morgen.
jan 2010
jun 2005
- Ufarligt er det dig..
Giv ham evt kyllingelår i morgen, intet tørkost og se hvordan mavsen tager det
- Som sagt er det faktisk ikke alle hunde, der trives med det rå, men vi krydser fingre
maj 2011
Det ville være en mulighed for en blid start.
jan 2010
Vi er ikke kommet længere i det rå, fordi vi har haft så giga travlt hele weekenden. Så jeg har ikke fået fremskaffet den her kylling.
Jeg er altså virkelig nervøs ved at give ham ben, og derfor ævler jeg nok meget om det,beklager på forhånd. Men når jeg hele tiden hører om de her skræmme historier om ben der sætter sig galt i halsen, og om jeg virkelig vil risikere at miste min hund pga. det, så bliver jeg sku da bange! Også selvom i sige det modsatte. Jeg har som sådan intet problem tankemæssigt mere i at give ham råt kød. Det er benene jeg er bange for. SKAL han have de ben? Eller kan han få noget andet i stedet for?
Vi kørte ikke ud til det barf center alligevel, da Stine skrev at det ikke var godt.
Den anden dyrlæge vi var ved i fredags undersøgte han da lidt grundigere end vores normale dyrlæge gjorde, hvilket var rart. Men self. var han fin i huden, ingen mærker, poterne fine, øjnene fine og hvad har vi. Så hun blev jo ikke meget klogere, men sagde også, at det var en stor kasse at åbne op for. Altså allerigi/overfølsomhed.
Hun spurgte hvad mit mål var mht. Milos kløe/sygdom. Og jeg svarede, at han kun klør sig 2 gange om dagen, i stedet for 15, og ikke har sår osv. Så hun sagde, at jeg måtte affinde mig med at han nok skulle have 3 omgange om året på binyrebakhormon, og så kunne vi se om barf ville hjælpe. Men hun kom også med de dumme skræmmehistorier!! Men sagde også, at hun ikke vidste nok om det, til at kunne udtale sig om sammensætning osv. Men pt. er han nu på binyrebakhormon kur i 3 uger, og han har kløet sig 1 gang siden i fredags. Det er rart. Selvom det er noget giftigt lort.
maj 2011
Mine elsker det og jeg giver det hver 2-3. dag. Stykkerne er fint hakket og jeg har ikke stødt på skarpe ben. Prøv det!
mar 2008
Det lyder godt at du har fået hjælp til ham. Dog ville jeg til enhver tid undgå medicin hvis jeg kunne, det er jo trods alt ikke spor sundt, ligesom det heller ikke er det til os
Har du talt med dem hos VetCur? Jeg kan selvfølgelig ikke garantere dig at det hjælper, men jeg kan garantere at det har fjernet allergien hos vores hund
Held og lykke fremover
jan 2010
Jeg vil gerne prøve med det carnibest, men kan det passe at jeg kun kan finde en slags øko? og kan det dække hans behov + et par ben om ugen?
Jeg har ledt efter det Vetcur, men kan ikke finde noget om deres rå? Så vidt jeg kan læse så har de lavet en linje der hedder naturals, af øko dyr, jeg kan vare ikke rigtig finde andet? Hedder det noget andet?
jan 2010
Hvis jeg skærer sådan et kyllingeben i 2 cm stykker, så kan han vel i princippet sluge det helt? Uden der sker noget? Eller er det for småt? Og får han det ud af benet han skal, uden at tygge i det? hvis han sluger det..
Vi skal i hvert fald træne at afgive et ben. Vi kan sagtens tage hans mad - men gør det ikke, og slet ikke uden at bytte med noget. Når vi går tur og han finder noget at spise, så kampæder han det, og sluger det, hvis han kan se på mig at jeg vil tage det. Og det vil jeg jo netop gerne undgå med et ben. Tænk hvis han slugte et for stort stykke
jan 2010
Det er frossent så vidt jeg kan se. Han er vel en 2-3 dage om at spise sådan en pølse på 500 g - det kan det vel godt holde sig?
mar 2008
Her kan du se et af deres nyhedsbreve, hvor de skriver lidt omkring allergi hos bla. hunde.
(link fjernet)
Hvis du har spørgsmål til deres foder hjælper jeg dig gerne, skriv bare hvad du gerne vil vide, eller giv dem et ring / mail så svarer de også gerne på dette, er jeg sikker på. jeg finder det heller ikke på deres hjemmeside
mar 2008
jan 2010
jan 2010
jan 2010
Ja jo, succes indtil videre... Men stadig ret grænseoverskridende.. Jeg tror jeg vil prøve at give ham et helt lår, uden at jeg holder det, for at se hvordan han egentlig vil spise det. Men han får klart ikke ben uden opsyn.
jun 2005
SKØNT du føler det går lidt bedre Og at vov er så glad for det
jan 2010
Jeg er faktisk noget mere tryg, da jeg så hvor nemt han egentlig gnavede i den knogle. Går det lige så nemt med ribben? Jeg har jo faktisk før købt sådan nogle lammeunderben til ham, som han bare fik ude i haven, uden jeg "var ved at skide grønne grise" hehe, og det er vel egentlig det samme?
jun 2005
Ikke noget vi behøver diskutere, det er fint at have forskellige holdninger
jan 2010
jan 2010
jan 2010
Det gik egentlig fint nok. Jeg havde nok forventet, at han havde gnavet lidt mere i det end han gjorde, men altså dentastick go home! (Det har han nu heller aldrig fået altså). Han sad bare med kyllingebenet på tværs i munden på samme måde, og knuste det med kindtænderne.
Han slugte dog nogle store stykker..
Og der var faktisk knogle med ud af hans pølle her i eftermiddags, er det normalt? altså han pev ikke eller noget, den så bare lidt mærkværdig ud, så jeg mærkede bare lige igennem posen hehe.
jan 2010
jan 2010
Skal have have et kyllingben hver aften indtil jeg får det andet hjem? Eller skal jeg fremskaffe noget andet?
Og så skal jeg altså lige spørge igen, om han skal have ben hver dag? Sådan et kyllinegben vejer vel alligevel lidt mere end selve det kød der er på, eller?
jan 2010
jan 2010
jan 2010
Så lige nu har vi så 3 dyr. 3! Alle de slags, og så har jeg stadig kun 3 dyr
Vi har også nogle marvben i fryseren, tæller de som ben?
Jeg burde jo give ham fisk, men er det fra supermarkedet ok nok, eller skal de være fra en fiskehandler/fra svigerfar der fisker selv/skal jeg selv ud med stangen??
Men hvis jeg har kalv, kylling, fisk, gris evt. skal jeg så have flere dyr? Det tror jeg nemlig jeg kan administrere...
Og næste "problem" - fryserplads Det havde jeg da ikke lige tænkt på. Men vi har da heldigvis en skabsfryser i skuret. Den er godt nok fyldt, men det må vi jo se om vi kan løse...
jan 2010
And kan han også rigtig godt lide, men hvor finder man lige en fersk and (så jeg kan få ben)? - eller kan jeg nøjes med de der lår, som jeg lige kom i tanke om?
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 862
jan 2010
jan 2010
Hvordan giver i dem i øvrigt maden? Når der er ben på får ham dem på sin puf, med et håndklæde på. Men igår var der igen ben, så der skar jeg det i stykker og kom det i madskålen. Der blev ikke tygget! Normalt spiser han stille og roligt, men igår blev det skovlet ind. Det vil jeg da vældig gerne komme udenom..
mar 2008
jan 2010
Og nå igen, det vidste jeg ikke..
feb 2012
jan 2010
Jeg troede ikke at man måtte genfryse kød - heller ikke til hunde. Men så er det problem jo løst.
jan 2010
jan 2010
jan 2010
feb 2012
feb 2012
jan 2010
Han har dog kastet op 2 gange i morges det stakkels kræ. Der har dog ikke været noget siden i morges, så vi fortsætter.
Vi har fået friskfanget skrubber med hjem fra svigerfar, som han skal have nogle af.
jan 2010
Men han stoppede så også med sin binyrebakhormon for nogle dage siden - og mega klør sig. 12-15 gange om dagen. Huden er ellers fin nok, ingen blodige pletter eller andet.
Nu skal der self. også gå nogle uger vel før det rigtig virker med råfodring? Jeg har lige vasket ham i dag i allergishampooen, og støvsuget huset ned, og sørger for udluftning flere gange mm., så jeg håber det hjælper!
Dyrlægerne har jeg opgivet, de kan jo ikke hjælpe ham. Jeg vil rigtig gerne prøve at give ham noget af det Hokamix pulver, men kan så læse at der er flere slags. Skal jeg lige klappe hesten, og vente et par uger og hvad der sker med fodret, eller kan jeg bestille det nu, og begynde at give med det samme? Jeg vil så gerne kunne give ham noget der holder kløen nede - som ikke er gift.
Ny i barf - nu tror jeg vi skal prøve det
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside