{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.692 visninger | Oprettet:

Dominans og bid - råd? {{forumTopicSubject}}

Kære gruppe, jeg tænkte mit spørgsmål var passende her, da Rottweileren er speciel på området dominans.

Min kæreste og jeg har fornøjelsen af en nu 10 uger gammel Rottweilerhvalp. De første magtkampe er begyndt at komme, hvor hvalpen knurrer og bider (hvis den fx får et nej efter bid i snoren gentagende gange). Mit spørgsmål går derfor på, om i erfarne ejere af denne skønne hund, har nogle råd til hvordan vi gør forløbet, hvor der skal prøves grænser af etc. bedst mulig for hvalpen.

Vi går ind for positiv indlæring, men bruger dog bestemte nej, fast blik hvis han ikke lystrer, puf over snuden...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominans og bid - råd?
  • #1   20. apr 2013 tvilier på en hvalp på 10 uger allerede dominer, i er sikker på det ikke er leg?

• #2   20. apr 2013 En meget meget dyb og arrig knurren samt hårdt bid uden slip (ikke som de små nap når vi leger).. Det er tydeligt ikke leg, men nødvendigvis heller ikke ren dominans - måske bare trods, hvis man kan skelne disse.

• #3   20. apr 2013 hmm har bare aldrig hørt om en hund der er dominans fra den alder Elvis har altid været en bestemt lille gudt, han kunne fionde på at knurre hvis vi feks løftede ham væk fra noget, eller hvis han var hoppet op i sofaen og vi lige ville skubbe ham lidt væk så vi kunne side, det vi gjorde når han knurrede af os i sofaen, avr han fik et bestemt nej og blev sat på gulvet og kan er stoppet med det nu, men igen tror altså ikke det er dominas allerede det er virkelig tideligt

• #4   20. apr 2013 Vil heller ikke mene det er dominans.. Han er jo blot en lille hvalp, han er ikke ude på at overtage verdens herredømmet smiley
    Han viser at han er utilfreds med ikke at få sin vilje, ganske som alle andre børn gør..

Jeg ville personligt aflede hans opmærksomhed, giv ham noget legetøj han må bide i.. Hvis det er bideri i snoren, så stop med at gå lige der, bliv stående hvor I nu end er, og smid nogle kontaktøvelser ind i stedet for..
    Så stopper han bideriet i snoren, og han får en positiv oplevelse med jer, i stedet for at turen bliver vendt til negativ smiley

• #5   21. apr 2013 Tak for svaret Henriette smiley jaa det er vigtig for os det ikke bliver kamp men læring smiley

• #6   21. apr 2013 Og så find et sted at træne så i kan tage det i opløbet

• #7   21. apr 2013 Vi er startet på hvalpehold ved DCH og træner selv hjemme .. tak for svar

• #8   21. apr 2013 Karoline..
    Selv tak smiley Håber I får vendt det til noget positivt smiley
    Min Fadia har i en alder af snart 4, det stadig med lige at skulle bide i Wictors snor når vi går ud af døren, men i og med jeg har brugt samme metode på hende, da hun var hvalp, så er et slut nok nu smiley

• #9   22. apr 2013 Jeg hæfter mig ved at I puffer til snuden - det synes jeg I skal lade være med. Det kan ligeså godt være det han ser som et overgreb. For Jer virker det måske meget uskyldigt, men bemærk hans størresle og livserfaring vs. Jeres livserfaring og størrelse.
    Det kan godt være han synes det er meget voldsomt.

Jeg ville ikke se det som dominans. Jeg ville se det som at han prøver grænser, ligesom både børn og voksne også gør.

Hvis han/hun bider, kan I vende ryggen til eller msåke skrige kortvarigt. En hvalp burde forstå skriget som at det gør ondt på dig og er ubehageligt og så burde den stoppe. MEN så skal du ikke følge skriget op med legebevægelser for så risikierer du at den forbinder hele forløbet med at det bare er sjovt.

Det er en hårfin balance og et NEJ engang imellem er på sin plads - det er jo en hund. Men det dér med at puffe og daske synes jeg ikke er OK, medmindre det virkelig er en alvorlig forbrydelse den begår

• #10   22. apr 2013 Tak for indlægget Malene, vores hvalp stopper ofte ved hylet eller et nej hvis det er biden ved leg, eller at vi afleder opmærksomhed eller helt ignorerer ham (stopper legen) .. dog er bidet meget sværere at stoppe når han er irriteret, og stritter imod, så dt er der jeg er usikker på hvordan vi skal reagere for at det ikke bliver for voldsomt for ham men at han stadig forstår det (jeg bruger bestemt nej med øjnkontakt, evt LET dask på snuden) Men det er vel bare at blive ved og rose ekstra når han ikke ikke bider?

• #11   23. apr 2013 Hvornår er det han er irriteret og bider og knurrer?

Når han bider efter snoren og I siger nej - er der flere tidspunkter det sker?

• #12   23. apr 2013 Det er når han bider i noget han ikke må men som han mener er hans "fordi han fandt det" og ikke vil give slip (snoren, kurven, tøj, måtter, håndklæder etc) og også hvis vi rører ham når han spiser et godt ben (ikke ved andet mad) ..

• #13   23. apr 2013 hvis han har taget noget som han ikke må så evt lav en bytte handle med noget han gerne må få smiley

• #14   26. apr 2013 Synes Tumle har ret. Prøv at lav et byt med lækre godbidder eller sjovt legetøj, så det ikke bliver en negativ ting for ham at der tages noget fra ham..

Kommentér på:
Dominans og bid - råd?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce