{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sundhed?
  • #1   30. aug 2012 Ja, hvordan er sundheden?? Det kommer nok an på hvad man sammenligner med... Jeg synes ikke det er en meget usund race, men jeg synes de sygdomme racen kæmper med er nogle lorte sygdomme, som er ret komplekse idet de er svære helt at avle ud..

Racen har problemer med hjerte, nyre, PLL, PL og døvhed.

PLL kan vi idag DNA teste for, så det kan helt undgåes smiley Man må gerne avle på alle tre statuser (free, carrier og affected/at risk), den ene skal blot være free - dermed avles der ikke flere affected..

Forældredyrene bør derudover være hjertescannet, og ikke blot tjekket ved at den alm. dyrlæge lige lytter på hjertet..

Nyrene tester man ved at undersøge urinen for upc-ratio'en - denne bør være under 0,3. Pkd kan kun udelukkes ved at scanne nyrene, så det vil også være min anbefaling, at dette er gjort. Og endnu bedre, så får man også lavet en organprofil/blodprøve. Der er ingen af de 3 test der kan stå alene!

Døvhed kan undersøges via en BEAR-test; det er især vigtigt ved hvide hunde, som oftere rammes..

Jeg kender ikke gennemsnitsalderen - men jeg støder da på mbt'ere over 10 år smiley Desværre findes der selvfølgelig også eksemplarer der må herfra alt for tidligt...

Kommentér på:
sundhed?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce