Hvad ville I gøre - et stort dilemma {{forumTopicSubject}}
Jeg var på udstilling i Varberg i søndags. Jeg havde mine 3 piger med, og dommeren har jeg stillet både Bianca og Beckie for før.
Der var 33 tæver tilmeldt, og tæver fik CK, deriblandt min Bianca og min venindes tæve, som begge er champion.
Jeg hørte nogen sige, at så var det Bianca der skulle blive Bedste Tæve. Men både Bianca og min venindes tæve blev ikke placeret.
Forinden havde jeg talt med en af de andre udstillere, som er private venner med dommeren, og jeg har kun gode oplevelser de gange jeg har stillet for ham, og Bianca har været placeret hver gang. De fortalte, at dommeren den 3.4.2012 havde skrevet følgende i sin dagbog på sin hjemmeside (håber I kan læse svensk):
Sedan på påskdagen är det SGVK;s utställning i Varberg. Har 65 gårdshundar att döma där. Trevligt att så många väljer att ställa ut där! Jag anar vilka fina hundar som kommer dit!!!!Några av dom mest vinstrika kommer säkert men det behöver inte betyda att dom vinner för mig!!!! Även om man sitter på tronen så blir man nerpetad förr eller senare. Det kan alltid komma en ny stjärna och ta min plats!
Om aftenen efter vi var kommet hjem fra udstillingen fik jeg en mail fra min veninde i Sverige, som jeg kender særlig godt. Hun var også med på udstillingen, og hun var også meget oprørt over det der var skrevet. Hun havde klaget til SKK og sendt link til dagbogen med, for hun mener at en dommer ikke må udtale sig som vedkommende har gjort. Hun ville opfordre mig til at gøre det samme, for jo flere der skriver til SKK så må de følge op på sagen og se om der er grundlag for vores klage.
Jeg synes dommeren er vældig rar, og han har opdrættet hannen til mit 2. kuld, men ejer ikke hannen selv. Så vi har talt sammen flere gange. Men det er jo ikke ensbetydende med at jeg er "best buddy" med ham.
Det er altid et dilemma at kende dommere uden for ringen, og det er dilemma for mig hvad jeg skal gøre.
Ikke at jeg ikke har accepteret at udstillingen endte som den gjorde, men både min veninde og jeg samt en del udstillere var meget overrasket over hvad der hændte. De har offentligt på FB udtrykt deres utilfredshed for dagens resultater.
Jeg har aldrig været udsat for sådan noget før, og jeg vil nødig rode mig ind i noget som kan give bagslag for mig. Men på den anden side, har jeg svært ved at en dommer kan udtale sig om en udstilling som her.
Hvad gør jeg? Skal jeg lade det ligge, eller skal jeg sende en klage til SKK.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
jeg ville nok tage den med dommeren selv. skrive til ham at du finder det under hans værdighed at udtale sig på den måde i offentlig forum. og at du finder det ærgeligt da du mener det skader den respekt der ellers er omkring ham.
en klage tror jeg desværre ikke du opnår noget med.
mar 2008
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
Svenskere går i så små sko at det er til at brække sig over - hvad vil man få ud af en klage? Og hvad klager de over?
Det er vel lidt logik på høns det han skriver - at er man nummer 1 så er man det jo ikke for altid.
Om det så er korrekt at han skriver det er jo så en anden ting -
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.578
Han skriver jo bare at der hele tiden kommer nye stjerner til og de som er på toppen ikke skal forvente at de automatisk er det ved de udstillinger han dømmer hvis der er kommet en ny stjerne til. Fordi man har x antal titler bag sig kan man jo godt blive løbet over enden af de nye spirrende stjerner...
Hvad er det helt præcist dit dilemma bestå i ved hans udtalelse?
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Det handler ikke om at Bianca ikke vandt, det har jeg helt sluttet fred med. Men det er som om dommeren lige vil minde udstillerene om, at vedkommende har sin mening om det at have stjerner, som vinder alt, det skal man ikke tro at de kan gøre ved at stille for vedkommende. Det er en kendsgerning at der en 2-3 opdrættere i Sydsverige der har hunde der vinder det hele. Simpelthen fordi de har de bedste hunde, og mange af disse hunde er i familie med mine hunde som er opdrættet i Danmark. Samtidig har dommeren selv samme race, og der er langt imellem at de hunde han stiller vinder.
Jeg synes også at det er som om at vi skal være "underdanige" og "tilpasse" os, for ikke at løbe ind i problemer. Men hvis flere udstillere ser det som et problem, så må man vel også gøre opmærksom på det. Vi har alle lov til at være her. ellers mister man interessen.
mar 2008
mar 2007
Jeg forstår slet ikke problematikken - hvis det er problem for dig så klag - hvis du vil klage fordi de andre gør og være lidt medløberagtig- så syntes jeg du skal lade være
jan 2006
Men hvis du føler dig uretfærdigt behandlet og mener de hunde der vandt gjorde det uberettiget og udelukkende kun vandt fordi de skulle stautere et eksempel som dommeren havde annonceret via hjemmesiden, ja så kan jeg kun anbefale dig at klage...
Men som uvildig uden interesse i placeringer mv så synes jeg ikke dommeren har gjort noget forkert ved at udtale sig som han har gjort, men jeg ved jo heller ikke hvilke hunde der vandt og om det var berettiget det kan kun du og andre der var der og har kendskab til racen afgøre...
mar 2007
at vedkommende har sin mening om det at have stjerner, som vinder alt, det skal man ikke tro at de kan gøre ved at stille for vedkommende
Det er jo ikke det der står
Der står at selvom man ligger nummer 1 så er det ikke endbetydende med at han syntes den er nummer 1, der er altid en chance for at der kommer en bedre hund
mar 2008
jeg har igennem årene oplevet masser af ting hvor jeg har tænkt - det der - det burde der sku klages over. men de fleste gider simpelthen ikke.
og som dommer skal man altså være stærk nok til at kunne tage en klage eller to - ellers er man i min verden ikke dommertjansen værdig.
jan 2006
jan 2006
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.610
maj 2006
Men det er svært at se bort fra at flere udstillere også under udstillingen udtrykte deres forundring over det der var skrevet. De var sådan set lidt i chok over at opleve en dommer udtale sig om en udstilling.
Jeg er ikke en medløber, og jeg har ikke sagt at jeg vil klage. Men derfra til ikke at være upåvirket af det, er der et stykke.
Det var derfor jeg spurgte om råd, fordi jeg aldrig har oplevet det før. Det kunne være andre som havde prøvet det, og derved kunne fortælle hvad de har gjort.
Jeg ved, at jeg får at vide hvad SKK har at sige om sagen. Det vil jeg se frem til, for det kan være lærerigt fremover.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Kan godt forstår din undren Gitte, det ville jeg sku ærlig talt også ha. Hvis man vil ha mysteriet opklaret, ville jeg nok som hundemutter sige tage den med ham selv.
Spørge hvad han mente med den kommentar, og forklare at folk undre sig over den kommentar.
mar 2007
maj 2006
Anne Mette, jeg er også helt enig med dig i at nogle af de placerede tæver ikke ville kunne gøre sig gældende i Danmark.
maj 2006
Som jeg skriver tidligere, så ville jeg have betænkt mig ved at køre så langt, hvis jeg havde haft kendskab til det skrevne. Det var min veninde, som var med og jeg enige om, at vi ikke var taget afsted.
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 44 Svar: 684
maj 2006
Det er derfor jeg rådspørger mig, for ikke at træffe en forkert beslutning.
Hvad ville I gøre - et stort dilemma
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside