{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
969 visninger | Oprettet:

Indstillinger - hjælp {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg virkelig brug for jeres ekspertise herinde smiley

Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage billeder ved et modeshow, og er allerede nu begyndt at spekulere over hvilke indstillinger der vil være bedst at bruge?

Der vil være to projektører, men ikke specielt godt lys (sammenlignet med f.eks. udendørs eller studie)

Skal bruge et Olympus med objektiverne 14-42 mm, 3.5-5.6 og 40-150, 4-5.6

Så det er ikke verdens mest prangende udstyr..

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indstillinger - hjælp
  • #1   14. sep 2011 Dit udstyr vil uden tvivl sætte dig begrænsninger ... Men du bør smide Iso op , og derefter køre Blændepriortet , det burde kunne gøre det smiley

• #2   14. sep 2011 Ja det vil nemlig så smiley Når du siger blændeprioritet, hvad mener du så med det?

• #3   14. sep 2011 Blænde priortet er den knap der hedder A eller AV på dit kamera , bruger du den , stiller den selv lyset så du ikke skal tænke på det ... Iso skal være så høj , at hvis du kigger i søgeren må blænden ikke blinke = med for lidt lys og Iso skal højere op smiley
    blænden er det tal du kan se i søgerne 3,5 eller derover for dine objektiver .

• #4   14. sep 2011 Tak for det smiley Det er ikke så nemt når udstyret ikke er helt det man gerne vil have.. Er også ved at kigge efter nyt kamera, har bare ikke lige 12000 til det jeg gerne vil ha smiley

• #6   14. sep 2011 Jeg ville lave en lille test hjemme i min stue. Tag billeder af et eller andet i en ikke hvid og ikke sort farve hjemme i din stue. Tag et billede med hver mulig isoindstilling og tjek derefter PÅ COMPUTEREN hvor meget billedstøj der kommer. Dit kamera kan nemlig næsten med garanti ikke lave pæne billeder, hvis du bare skruer den op på max..

Jeg ville sætte blændetallet så lavt som muligt, så sløres baggrunden og der slipper mest lys ind. Du behøver ikke frygte, at hele modellen ikke er skarp, det sørger dine begrænsninger i blænde for.

Og husk altid at fokuser på modellernes øjne.....

• #7   14. sep 2011 Tusind tak for jeres råd smiley Jeg må prøve mig frem, først i stuen og derefter med modellerne.. Kom gerne med flere guldkorn hvis i vil smiley

• #8   14. sep 2011 jeg ville læse online-kurset på www.ttf.dk. Det er gratis, bare vælg de afsnit, du har brug for.

• #9   14. sep 2011 inden du starter tag i det lokale, det skal være i tre billeder ved hjælp af bracketing-indstillingerne. Måske får du brug for at skrue op for lyset i eksponeringskompensationen. bracketing hedder på nikon BKT, ved ikke hvad den hedder på dit, kamera, men eksponeringskompensationen er sikkert en lille firkant med en diagonal midt igennem og et minus i den sorte del og et plus i den lyse. Skruer du op laver kameraet mere lys, skruer du ned laver det mindre.

Og så ville jeg se om jeg kunne låne en stor (ekstern) blitz bare i tilfælde af, at lyset er meget dårligt.

Og hvis du har muligheden for at komme før eller se hallen dagen før, så gør det og affyr nogle prøveskud og indstil ud fra dem.

Og fotografer i RAW, så kan rigtig meget rettes i photoshop eller elements.

• #10   14. sep 2011 nu er det jo ikke fordi jeg vil være en smartass ... men du får aldrig blænden til at blinke ved at køre på blændeprioritet.... du skulle prøve TV lukker prioritet og så justere ISO til blænden ikke blinker.

Med de objektiver du bruger får du ikke problemer med for lav blænde.

Og prøv så at fange modellerne i en lysstråle fra en projektør... så skal du ikke så højt op i ISO

• #11   14. sep 2011 efter min bedste overbevisning kompenserer kameraet ved at skrue på dine indstillinger.... enten lukkertid eller blænde hvis du skruer på din eksponering af billederne

• #12   15. sep 2011 Lars .. Nej selvfølig er det ikke blænden men lukketiden der blinker på Av , skrivefejl - min fejl smiley .

Hanne , man kan ikke sige et tal , det afhænger helt af hvor meget lys der er tilstedet i lokalet smiley

• #13   15. sep 2011 Tak for jeres råd smiley Må lige prøve at lege lidt med indstillingerne inden jeg skal afsted og så se om det kan lykkes..

• #14   16. sep 2011 Hej Hanne... på mine canon kameraer er det kun blænden der blinker... lukkertiden blinker vel kun hvis du kommer op på 30s ... så det kan man ikke rigtig bruge til så meget...

Jeg ville nok låse lukkertiden og lade blænden arbejde... så får du i det mindste skarpe billeder ... så kan det være du ikke helt får den dybdeskarphed som du ønsker men så må du justere ISO... men leg med det til du bliver fortrolig med det... det bedste er at tage prøveskud og lure på indstillingerne og så hoppe over i M

• #16   16. sep 2011 Det kommer an på din afstand til modellen, DOF bliver større jo større afstanden er

• #17   16. sep 2011 http://www.dofmaster.com/

Kommentér på:
Indstillinger - hjælp

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce