{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.383 visninger | Oprettet:

Vi har lige fået Ny Chihuahua?.. {{forumTopicSubject}}

Jeg tænkte på om der var nogle som kunne hjælpe lidt smiley
Vi har lige fået vores dejlige lille Chihuahua hvalp her i sidste uge.
Hun trives rigtig godt, og hun har allerede knyttet sig meget til os alle sammen.
Men når man så ligger hende ud i hendes kurv, kan hun got finde på at knure og bide ud efter os, hvis vi vil tage hende op, eller hvis hun skal luftes.
Det skal lige siges at hun ingen ting gør når hun så ikke er inde i hendes kurv, hun verken knurer eller bider.
Men er der nogle som ved hvorfor det er hun gør det?
Kan det være fordi hun gerne vil have fred når hun er i hendes kurv? eller er der måske nogle som har et par forslag? smiley
For vi vil rigtig gerne vide om det er normal affær for en Chihuahua eller ej.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi har lige fået Ny Chihuahua?..
  • #1   12. jul 2011 hendes kurv er hendes fristed og det ber hun jeg faktis om at respektere

• #2   12. jul 2011 jeg= jer

• #3   12. jul 2011 Hej Caroline S Jeg har en chi dreng på 14 måneder og han gør det samme som din, bare ikke med sin kurv hehe..
    Han gør det når han ligger under vores dyne, hvis han ligger under min dyne sammen med mig og min kæreste vil tage ham for og lufte ham knurre han også nogle gange..
    Tror det simpelthen er fordi hun vil være i fred smiley
    EVt. lokke hende ud af sin kurv med godbid eller noget.
    Ville være mit råd smiler

• #4   12. jul 2011 hell ikke mine... Og de skal heller ikke gøre det... Respektere dog også når de ligger og sover... Og hvis jeg absolut skal rører når de ligger og putter... Så advare jeg dem først

• #5   12. jul 2011 Det må den ikke....aldrig knurre eller snappe efter jer, men hvis den sover , så sover den, og skal ha' ro, hulen er det hellige sted, for børn der vil kæle eller lege, men du må lige sige lyde så den vågner hvis den absulut skal ud, og så skal DU kunne ta' den...

• #6   12. jul 2011 mine gør det heller ik og man kan også tage deres madskåle fra dem uden de snapper ud efter en. min hund som barn kunne man ik komme i nærheden af når der var mad...så det har jeg altid lært mine hunde efterfølgende at man godt lige må gå forbi dem og nusse dem mens de spiser eller lige flytte lidt på deres skål. nu har jeg 3 hunde og de har hver deres skål og ingen af dem rør hinandens skåle selv om de får forskelligt mad. de har respekt for hinanden og giver plads til hinandne ligeså:)

men som momsi siger... giv den ro når den er på sin plads for det har i jo selv lært den at det er der den skal lægge;)

• #9   12. jul 2011 Alle jer der skriver at man bare skal give den ro når den sover!
    Det er jo ikke når hun sover, det er bare generalt når hun er i sin kurv. Og vi advarer hende før vi tager hende, vi snakker i en blid tone og viser hende vores ansigt, også tager vi hende. Vi giver hende selvfølgelig ro når det er hun sover, men hun kan jo ikke ligge inde i hendes kurv og sove hele dagen. Hunden skal jo luftes og nusses, især når det kun er en hvalp.

Michella & Malik .... Nete E

Det lyder som nogle gode ider, det vil vi prøve smiley
    Tak.

• #11   12. jul 2011 en hvalp sover altså rigtig meget... Så når den lægger sig er det altså fordi den er træt

• #12   12. jul 2011 og du skal ikke være bange for den tisser hvis den sover længe...men når den vågner og strækker sig, så kan du tage den og bære den ud så den kan tisse.....hvis den selv skal gå turen, så når den og tisse.. ja da kun i starten.. held og lykke med det dejlige lille væsen ...tror ikke den vil snerre og hapse når den lige er vågnet og søvndrukken.....husk godbidderne...

• #13   12. jul 2011 Vil da også lige tilføje at jeg nusser da med min.
    Hvis han har sovet næsten en hel dag væk fordi jeg har været lidt dovn hehe.. Så tager jeg ham da også stille & roligt hvor jeg ligger og nusser med ham så han vågner...
    & er der ingenting i.

Men til gengæld nusser jeg ham ikke når han spiser, synes de skal have fred når de spiser. Hvem gider selv og nusses når man spiser ? heh.. Gider jeg da ikke selv have heh,..

& kan da også tage hans madskål fra ham uden problemer..
    Jeg ville selv gøre som mit forslag lød på eller det som Nete E skriver

• #14   12. jul 2011 Jeg tror at det er fordi hun har brug for fred. Selvfølgelig skal hun ikke snappe, men hun skal have sit helle, som mange også siger. Hvis i virkelig skal have hende ud at gå når hun ligger der, så lok med godbidder, legetøj eller lignende, og ellers synes jeg da hun skal have lov til at hvile. (Jeg forstår det ikke som at hun ligger og er frisk, men måske lidt døsig).
    Ellers skal i jo bare have hende ud så snart hun så vågner som momsi M siger:)

• #15   13. jul 2011 Jeg er helt enig med Mette A.
    Ydermere har vi med en race at gøre som har en stor intimsfære. Lidt individuelt er det, men mange har det sådan at de vil forsvare deres råderum. Prøv bare at passere chihuahuaringen på udstillinger, så vil man opleve intiimsfæren for fuld udblæsning, sammen med vagthundegenet:)

Der er skrevet side op og ned i andre fora om emnet, jeg vil nøjes med at sige at knurren og gøen ofte skal ses som et afstandssøgende signal, og efter min erfaring hjælper det at bruge dæmpende signal og på den måde vise hunden at man respekterer dens grænser. På den måde kan man nemlig vise hunden at den kun har grund til at have tillid til at vi ikke overrumpler den.

Jeg kender flere eksempler på folk som har lært deres madaggressive hunde at være afslappede via respektfulde metoder.
    Personligt har jeg altid haft hunde der bad om at jeg holdt kødbenet i den anden ende. Se det er tillid, som er blevet bygget op ved positiv træning, og ikke ved at jeg har taget det dyrbare fra dem.
    Sideløbende har jeg så trænet "Bytte", så jeg stadig har mulighed for at hive en uhensigtsmæssig ting ud af munden på hunden, uden at den flegner.

Personligt piller jeg ADRIG ved en hund i en kurv, om den sover eller bare ligger og kigger. Og det uanset race. En hund skal vide hvad der er dens helle, og det er efter min mening dens kurv.
    Jeg ville også flegne ud hvis jeg ikke havde et eneste sted i huset hvor jeg ikke kunne være sikker på at jeg havde fred og ro.

• #16   13. jul 2011 Lin G: God idé at lokke hunden ud af kurven med en godbid (alternativt pivedyr eller bamse) i stedet for at gribe fat om hunden:)

• #17   13. jul 2011 Jeg kan som hundemor godt stikke hånden ind i ellas sove kurv der har tag på...(kan rulles af) og tage den ud hvis vi skal gå tur, så bære jeg hende imens jeg møsser/ kæler hende ud i bryggers til hunderemmen...eller hvis hun ligger i sin åbne seng under bordet i køk, så hive kurven frem så jeg kan nå hende.Men den kommer som regel når jeg siger ..gåååå tur ella. Jeg må også meget gerne holde tyggebenet i den ene ende mens der tygges, ja jeg kan gøre alt ved ella, hun er aldrig blevet vred, Jeg har sovet med hende i min /vores seng lige fra starten, og skal vi ha' hygge i sengen, lægger hun sig i den ene benende med ryggen til (hihi)Jeg tror det betyder meget hvor meget man beskæftiger sig med sin hund lige fra starten...træner og leger...og gir plads til ro.

• #18   13. jul 2011 Ja sååå dejligt hyggeligt og skønt....men det kræver at man opdrager dem så andre også kan holde ud at være i stue med de små forkælede vovser hihi

• #20   14. jul 2011 Min tæve gjorde det også da hun var hvalp og kan stadig af og til knurre lidt. Det var ret frustrerende. Jeg fandt dog efterhånden ud af, at det var usikkerhed mht. hvad vi ville med hende. Så jeg begyndte stille at ae hende på ryggen og så bruge kommandoen "op" når jeg tog fat i hende. Så vidste hun hvad jeg ville. Det har hjulpet.
    Jeg gør det dog kun, hvis jeg ikke kan lokke hende ud på andre måder. Hvis det ikke er tvingende nødvendigt at hun skal ud af kurven respekterer jeg, at det er hendes fristed.

• #21   26. jul 2011 caroline..håber det går bedre med din hvalp nu. Ella er 2 år nu, hun er købt til at ligge i arm HIHI men nu hun er blevet 2 år, så bestemmer hun selv hvor hun vil sove, sover både hos manden og mig ..ovenpå dyne under dyne i de forskellige dejlige kurve/hundesenge, eller på en drømmeseng under haltag her i sommer da det var varmt. Hun går selv ud af hundelemmen i havestuen. Når hun så kommer op til os ved 4-5 tiden og skal ha' varme, så ligger hun sig gerne rigtigt behageligt så jeg ikke kan flytte på mig , så rækker jeg ud i mørker og flytter hende eller hiver hende op i mine arme, og hun finder sig i det, kan også finde på at kæle hende hvis jeg lige vågner op, det er hun vandt til , nok fordi hun er meget i hænder lige fra hvalp,håber du kan vænne din hvalp til at du bare stikker hånden frem og snupper hende. kh momsi

• #22   27. jul 2011 Jeg får lyst til at henvise til Irene Liliequist´s bóg, !´"Sjov på turen med din hund". -Den kan lånes på alle biblioteker, eller købes i diverse hundebutikker på nettet.
    De sidste 3 billeder i bogen har Guincho stået model til. Det viser 3 løftebilleder: 2 hvor han føler sig overrumplet, og 1 som viser god teknik. Det ses tydeligt på Guincho hvad han synes bedst om:)
    I teksten står bl.a.:

"På denne måde sikrer du dig at hunden er mentalt med i løftet og derfor ikke ser sin kropszone overskredet og endvidere oplever at være sat ud af spillet uden mulighed for at påvirke sin egen situation."

Hun skriver mere om det i afsnittet om "Små hunde".

Selvfølgelig findes der chier som synes det rager dem en høstblomst at "blive svabet op", og som hviler så meget i sig selv at de er ligeglade med om deres grænser skulle blive lidt overskredne.
    Men jeg synes det lyder som om trådstarters hund hører til en anden kategori, og her kan det altså hjælpe med nogle gode teknikker, og iøvrigt også viden om hundesprog, så man kan se på hunden hvornår den er ok med tingene, og hvornår den ikke er det.

Jeg har praktiseret den gode type løft på begge mine chier, og det er simpelthen så dejligt at se at ørerne bliver fremme hvor de hører hjemme, og at de ikke dæmper overdrevent med diverse signaler. Fordi de ved hvad der skal ske, og er med i processen.

Med Guincho er jeg nu nået frem til at han -når vi f.eks. skal ind i bilen - på signalet "op" lægger begge forben på min arm, og med bagparten gør han klar til et lille hop så han kan ramme min anden hånd med den. Det ser skidesødt ud:)

Så jeg kan varmt anbefale at sige et ord, f.eks. "op" 2-3 sekunder før man løfter/flytter på sin hund, de lærer lynhurtigt hvad det betyder, og så er de forberedte på hvad der skal ske, og bliver ikke så let bange eller udfarende.

• #23   27. jul 2011 vivian...hvor f**** er den thumbs up knap når man har brug for den...nåå...den har Fb sikkert eneret på;)

Kommentér på:
Vi har lige fået Ny Chihuahua?..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce