Belli's vej mod feltøvelsen (LP) {{forumTopicSubject}}
Nogle øvelser tager tid og mange delmomenter, og denne er én af dem !
1. Lærer targetøvelsen, som består i at dytte på én ting med snuden- (i vores tilfælde er det en gammel korkbordskåner) done
2. Bevæge sig hen til target, der ligger lidt væk fra hunden, og også væk fra hundefører(HF)- done
3. Dække ved target-done
4. og sidste punkt vi er nået til, er følgende: Sættes af. HF går et par meter frem og lægger target. HF går tilbage til hunden, og sender den ud med kommandoen target (som er blevet brugt hele tiden, men som med tiden skal blive felt)
Bellis udførsel: går frem mod target ved kommando, finder target og dækker ved/ovenpå target !!
JUBEL
Kommentarer og råd modtages gerne
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.529
Og så ville jeg ikke have lagt en target kommando på, men i stedet for, ret hurtigt have lagt target ud i feltet, og så begyndt at ligge felt/fremad kommando på, så snart hunden selvstændigt begynder at løbe mod target.
Men god start ellers :o)
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
Det sidste forstå jeg godt pointen i
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.529
Men stå, femfor dæk, i feltet, har den fordel, at så længe hunden kun står, kan/må du rette dens position, såfremt den ikke er ordenligt inde i feltet, er den derimod først dækket af, er det sket og du kan/må ikke rette positionen.
Derfor er det ofte en fordel, først at indlære stå i feltet, og bruge det i LP2, hvor positionen er valgfri, og så først begynde med dæk i LP3 (hvor hun skal dække i feltet), men stadig bruge stå først som stop kommando (som også er tilladt i følge reglerne -.og som rigtig mange gør), og så først afgive dæk kommando, når du er sikker på at hunden er hvor den skal være :o)
jan 2008
Har netop fået det samme at vide af en træner, så er det klart det vil være en ulempe med dæk. Dæk ved target bliver nu omtrænet til stå ved target!
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Det eneste jeg umiddelbart ville være opmærksom på, er at han ikke bliver afhængig af target. Jeg har set alt for mange hunde (min den ene inklusive) der har enormt svært ved at få target væk igen fra feltet.
Canis havde en artikel om det for nylig, hvor de især nævnte to ting, som er vigtige ift. at undgå at hunden bliver target-afhængig.
1. at man forholdsvist hurtigt træner uden target. Det kan eks. være 2 fremadsenderlser med target - 1 uden og 1 med igen.
2. at man betragter target som retningsangivende. Dvs. at når target ligger i feltet, så skal target ikke nødvendigvis beøreres, eller der skal markeres på target. Det skal mere ses som en hjælp til at hunden havner det rette sted.
Håber det giver mening
jan 2008
Det kan jeg godt se problemet i - targetafhængighed !
Det havde jeg slet ikke set/tænkt på. Tak for det
sep 2007
Jeg er nemlig meget, meget opmærksom på det med min border. Med min tæppetisser fik jeg nemlig lavet en hund, der var helt lost med feltet, hvis ikke target var synlig. Det tog en evighed at nyindlære!
En anden løsning, er at man kan bruge en target som kan trykkes ned i underlaget, så den ikke er synlig på afstand (altså først når hunden lige har fanget konceptet med feltet). Jeg har brugt låg fra vitaminpilleglas. De er hårde, små og hvide - så de er nemme lige at træde ned i græsset.
jan 2008
Det er godt at lære af andres fejl og erfaringer, hvor man kan
sep 2007
Og glæd dig, til at feltet sidder i skabet. Det er bare SÅ sjov en øvelse for hunden. Der kommer noget tempo på og noget løb ind i programmet - det er super sjovt både for hund og fører
jan 2008
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.545
Han blev et par gange klikket for at løbe ud og sætte poten på target. En musemåtte.
5-10 min senere. Feltet er der stadig men uden target. Vi er i gang med en anden øvelse og jeg står med Desse fri mens jeg snakker med træneren. Desse keder sig, får øje på feltet og SPURTER derud. Men hvor var nu target blevet af? Han vælger midten af feltet og kigger stolt på mig i forventning om klik og ros, hvilket han selvfølgelig fik.
Fra den dag kunne han feltet og altid med fart på.
I dag ved jeg at jeg kan vise ham feltet ved selv at stirre meget intenst på det inden jeg sender ham. Så ved han i hvad retning han skal lede.
Den samme stirre teknik kunne jeg i øvrigt bruge til en prøve da han slet ikke havde set næsepindene. Men ved kun at stirre på pindene kunne jeg sende ham derud uden ekstrakommando.
jan 2008
Jeg har fået købt nogle kegler, faldt over 4 kegler med en gummibold til 30 kr. i Fakta, hvor heldig kan man være
Det sidder lidt i ham at dække ved target, men det skal nok gå. Det er først tidligst til august vi skal til LP2, og det er jo kun hvis vi når en 1.præmie d.18/6
Jeg satte keglerne op, og lagde target lidt bag midten. Og sendte ham i feltet med kommandoen felt, den skal så laves om til fremad kan jeg se på LP reglerne.
Han fandt hurtigt ud af det. Dog løb han hen til den ene kegle og satte sig ved den 2 gange :-D. Hvor det kom fra, ved jeg ikke. Men det bliver ihvertfald ikke belønnet.
Jeg fik sent ham frem i felt ca. 5 gange fra ca. 2 meters afstand. Det gik godt halvdelen af gangene. Så det skal han nok fatte med tiden
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.545
Du SKAL ikke nødvendigvis bruge de kommandoer der står i reglementet, men de må bare ikke være længere end det foreslåede.
Det ville jo være meget unfair over for udlændinge, som naturligvis ikke bruger de danske ord.
jan 2008
sep 2007
jan 2008
Tak
Imorgen skal jeg have lidt proff øjne på Belli og jeg
Og derefter skal jeg kigge på HF og deres hunde, der er til konkurrence i Køge med Collie Klubben
ER spændt på at opleve stemningen
Belli's vej mod feltøvelsen (LP)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside