{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på AA3??
  • #1   13. jan 2011 Nu spørg jeg dumt hvad står AA3 for???

• #5   13. jan 2011 Nadja: Det er AD - albueleds dysplasi (AA = albueleds arthrose)

Mette: Jeg synes det kommer lidt an på racen, men ja, som udgangspunkt, er det et no go og har man en race, hvor hovedparten af dyrene har AA i større eller mindre grad (og faktisk utroligt sjældent har fysiske problemer), skal man tænke GRUNDIGT over, hvad man putter på.

• #6   13. jan 2011 Shar Pei. Nej, de har ingen restriktioner.

• #8   13. jan 2011 Sorry jeg er overtræt, nu i siger det viste jeg det jo godt, min hjerne gik bare andre veje i dag *SS*

• #9   13. jan 2011 Mette: Ved ikke, om det er det samme med de to racer, men shar pei har meget sjældent problemer. Til gengæld har de få hunde, der er undersøgt ikke ret gode AA resultater. Hvor stort problemet er i racen, er der ikke rigtig nogle der ved. Meget få med kliniske problemer, men til gengæld en rigtig dårlig status på de få testede hunde kunne jo tyde på, at det er som med mopsen - dårlige hofter/albuer, men hunden ved det ikke.
    Og shar pei har jo en hel del andre ting at slås med, så en AA, der ikke giver kliniske symptomer, er måske det mindre af flere onder :o/

• #11   13. jan 2011 Mette: Ok :o) Jamen de er jo i familie, så undrede mig ikke så meget over, at du tog chow'en ind.

Og ved det ikke... tror det egentlig ikke, for når de i ny og næ har kliniske problemer, er man ikke i tvivl. Og hvis de gik stift pga smerter, ville smertebehandling jo virke i en vis grad.
    Tror mest det er deres bygning, der giver den lidt stive gang. De ejer jo heller ikke skyggen af en knævinkling, hvilket ikke just gør bevægelserne mere flydende ;o)

Og de vejer 18-25 kg, så nogen helt vildt tung hund, er det jo ikke. Men robuste, ja.

• #12   13. jan 2011 AA 2 og 3 bør man absolut ikke avle på.. albuerne/ forbenene bærer størstedelen af vægten og er langt mere invaliderende end dårlige hofter..

• #14   13. jan 2011 Arh ok... nu er jeg med, Mette :o) Ja, du har ret.

• #15   13. jan 2011 Hos newferne siger man 70% arvelighed på AA. De lider voldsomt af det.. Vi må avle på 2, men min personligeholdning er max 1

• #16   14. jan 2011 tror ik der findes nogen restriktion på det område...men jeg ska da ærligt indrømme at jeg hellere avlede på en AA3 end jeg satte to AA1'ere sammen....og en AA3 er bestemt ikke nødvendigvis invaliderende eller ensbetydende med dårlige bevægelser........faktisk tvivler jeg på at 'en eneste inden for "min" race med AA3 har vist tegn på at lide overlast af det...det er OCD'en der er invaliderende..

marianne...den norske bog om avl og genetik du lånte af mig, fastslår at AA faktisk er lettere at avle ud end HD, så selvom man bruger AA 1 eller 2, så har man stadig et bedre udgangspunkt så længe man bruger en ren AA0 som partner...graden af AA er ikke vigtig-det er det faktum at den er bærer så snart der er udslag på AA'en.

men om de har ret...ska jeg da ik ku sige...G*.........jeg har brugt min AA2 tæve i avl, men da hun har en væsentlig forskel fra en "normal" AA hvor problemet m radius og ulna er omvendt, så turde jeg skam godt ta chancen..jeg har dog gjort et stort arbejde ud af at finde en egnet hanhund med ren AA i flere generationer....så ka det så være jeg finder ud af om flere generationer at jeg har begået en brøler..det håber jeg virkelig ikke, for jeg har da bestemt ikke gjort det for at skade hverken racen eller min egen avlslinie..

• #17   14. jan 2011 Avle på AA3? Jeg er dybt forarget at man overhovedet kan overveje det - uanset race.

Hvordan vurderer I at en hund som chow'en ikke er påvirket af det? I forvejen er det ikke den mest aktive hund med de mest bløde bevægelser - og hvis den har albue arthrose på begge forben - hvilket ben skal den så halte på?

I mine øjne har man et stort moralsk problem hvis man bare overvejer at avle på en hund med en så alvorlig, arvelig lidelse.

• #18   14. jan 2011 For at svare på TS' spørgsmål.: Om man må, afhænger af hvad der er af restriktioner for den enkelte race. Inden for min race f.eks. skal status kun være kendt, så i princippet "må" man godt, men i de etiske anbefalinger står der at man ikke <i>bør</i>, så det er faktisk op til folks egen etik og moral. Der er langt imellem vi ser hvalpe efter hunde med AA3

Det er ikke et rygte - det blev oplyst på formandsmødet, at DKKs sundhedsudvalg vil indføre restriktion på AA3, således at hvalpe født af forældre med AA3 ikke kan stambogsføres. Ristriktionen kommer, men det forlyder ikke hvornår.

Brak's - hvad hedder den bog, og hvem er forfatter? Den kunne jeg godt tænke mig at læse.....

• #20   14. jan 2011 Mette - jeg hilser også restriktionen velkommen, men for racer med meget lille population kan det være et problem.
    Inden for min race f.eks. kan det være et problem at finde udenlandske avlshanner der er fotograferet for AA, fordi der stort set ikke er andre lande der har krav om fotografering.... De hanner der er herhjemme med AA3 er ikke blevet brugt i avl.

• #21   14. jan 2011 smydi* bogen hedder hund-avl og helse...skrevet at smådyrlæge foreningen/astrid indrebø-mener jeg...finder den og du må meget gerne låne den :o)

mette* jeg forstår dig udemærket...jeg ville tænke det samme hvis jeg sad med en antalsmæssigt stor race, men den virkelighed lever jeg ikke i...ligesom med DDB'en så er det relativt meget få af verdens BM bestand der bliver AA foto og det er svært at overtale ejerne til at få det gjort-også selvom man tilbyder at betale selv...så om den er værdifuld-det kan altså diskuteres...vender man og drejer det, så kan det jo også lige præcis være den hund med AA0 der har haft det rigtige miljø for at dens disponible lidelse ikke har vist sig i udbrud ved foto tidspunktet-der er mange hvis'er faktorer i avl...

• #22   14. jan 2011 Hos bernerne må man heller ikke avle på AA3

• #23   14. jan 2011 Vi ser ihvertfald meget stor arvelighed, mere reglen end undtagelsen af en 2´er giver AA

Kommentér på:
Avl på AA3??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce