{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.037 visninger | Oprettet:

stjæl ikke min glæde {{forumTopicSubject}}

vi snakker ofte om hvor led hundeverdenen kan være. og hvem har ikke prøvet at komme ud fra ringen efter en sejer og opleve folk uden for ringen hviske i krogene at den burde ikke have vundet..

somme tider bliver man ganske målløs over hvor åndskabsfulde og misundelige folk kan være - og en sejer kan hurtigt blive et bittert bekendskab.


jeg læste for ikke så længe siden denne tekst.. og jeg syntes den er værd at læse for alle dem (inc mig selv) som har pejet finger og sagt buuuu


Skrevet af Connie Cleveland, en velkendt hundetræner som holder seminarer

Lad være og stjæl min glæde
Ved en lejlighed hvor jeg holdt min 10 års jubilæum spurgte min mand mig hvordan jeg ville fejre dette. Jeg sagde jeg ville have en meget kær ven, min adopterede bedstemor og en af mine største af alle sydens damer ud og spise sammen med os.
Ved middagen gav min mand Brian, mig en diamantring. Det var en pragtfuld ring og jeg var mundlam, men selv da jeg takkede ham var jeg bekymret over hvor dyr og overdådig sådan en gave var. Det var som om han vidste hvad den næste sætning ville blive, så min mand undskyldte og rejste sig fra bordet.
Han var næsten ikke ude af sigte før min bedstemor strakte sig over bordet og tog fat i min skulder og sagde ”Jeg ved hvad du tænker, Jeg ved du tænker han ikke har råd til den da den er alt for dyr. det er ligegyldigt om han så har taget et lån i huset - Lad være med at stjæle hans glæde og fornøjelse! Den er smukt og accepter den ring som et tegn på hans kærlighed og lad være at sige noget som helst om at han ikke skulle have købt den til dig – så gentog hun ”lad være med at stjæle hans glæde!
Det var enden på den diskussion. Hun lænede sig tilbage i sin stol og smilede til min mand der kom tilbage og vi fortsatte med den dejlige middag. Jeg tog imod hendes råd og smed mine forbehold ud af hovedet. Den ring har aldrig været af min finger, men mest vigtigt er at jeg lærte en vigtig lektion, aldrig at stjælpe en andens glæde.
Er du en ”joystealer” – glæde stjælper?

”Du ved godt hvis min hund ikke var gået ned og sat sig ville jeg have vundet den klasse” – sagt ufølsomt til vinderen af klassen!

”Jeg troede bestemt ikke din hund ville score så høj en præmiering”!

”Jeg kan ikke tro du blev placeret! Jeg troede Jane Oneup (udstiller) og hendes hund ville slå din”

”Jeg var sikker på jeg havde vundet den klasse! Min hund gjorde det fantastisk” – sagt til vinderen af klassen

”Er den dommer ikke en idiot? Jeg kan ikke tro han har udtaget de hunde” – sagt til vinderen

”Gud er du ikke glad for at Mrs. Winallthetime ikke var her i dag ellers havde du ikke vundet”!

”Du fik den master test fordi den water blind var så nem” ”Det var den dummeste vand markering jeg nogensinde har set, ingen trial skulle
være så nem” sagt til vinderen.

Prøver du at tage modet fra eller opmuntre dine konkurrenter? Fortæller du dem deres mål er for høje og deres drømme er for store? Prøver du at være hjælpsom eller prøver du at holde dem fra at opnå noget som du aldrig har haft muligheden for eller udholdenhed til? Det er lige så skadeligt at stjælde ens glæde som det er at ødelægge ens drøm.

”Ingen Basset hund får UD (lydighedspræmiering)” sagt til ejeren af Bassett I Utility klasse

”Har du nogen ide om hvor svært det er at få en UD og en master jæger? Er du klar over hvor få folk der har gjort det?” Sagt til den hundeejer der netop har gjort begge dele.


Da FC AFC OTCH Law Abiding Ezra havde både hans field champion og 65 OTCH point inkluderet de nødvendige første pladser på hundene, havde en så meget mod til at komme op til mig – hans ejer, træner og handler, og sagde ”Ingen hund vil nogensinde blive en field champion og en lydighedschampion også” Min underkæbe rammer gulvet når jeg tænker på det. Er det ikke synd jeg kan mindes dette forsøg på at stjæle min glæde meget mere end jeg kan huske alle de kort og breve med lykønskninger jeg fik da de sidste 35 points var hevet i land?
Hvis du er villig til at ødelægge en andens drøm, måske du ikke er klar over at det er forsøget på at nå den drøm der holder personen motiveret, ikke bare det at nå målet.
Min mand og jeg rejser og konkurrerer sammen. Jeg kan huske en hændelse tidligt i vores forhold da jeg stod og kiggede på Dobermann fail articles. ”Pokkers også” – sagde jeg da han kom ud af ringen, ”Hun prøvede ikke engang på at finde den rigtige”. ”Åh” svarede han tilbage, ”Men var hendes ”ved fod” og ”signaler” ikke bare vidunderlige”!
Uden at tænke over det havde jeg næsten stjålet hans glæde. Han fejrede den fremgang i træningen som havde givet ham problemer før og jeg var fokuseret på fejlene. Siden den oplevelse har Brian og jeg lært at den bedste reaktion til en dårlig udførelse er ”Hvad synes du?” . På den måde hvis handleren er opstemt over et bestemt aspekt af sin udførelse, kan du dele den opstemthed. Hvis handleren er skuffet over et andet aspekt kan du dele dennes skuffelse. Du kan roligt fjerne dig fra at være en glædestjæler.

Jeg håber du har mange drømme og mål for dine hunde i det kommende år. Selvfølgelig vil der komme tidspunkter med skuffelse når du bevæger dig igennem landminerne af skader, fiaskoer og anden tilbagegang. Husk at selve glæden ved turen er værd de genvordigheder der er på vejen og lad ikke nogen stjæle den glæde. Pas godt på den og ved enden af vejen kan du eje og nyde den med alle de andre minder du har fra turen.

Kilde: Connie Cleveland






kan i alle sammen have et godt udstillingeefterår.

jeg håber i får masser af sejre både i og uden for ringen, og jeg håber jeg vil være der til at dele dem med jer. BÅDE Jeres og mine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stjæl ikke min glæde
  • #1   24. sep 2010 Ja... det er så det.

    Men der er sandlig også andre sider af samme sag.
    Den der forventer at vinde må stå som nummer 2 eller længere nede opfører sig som en på 5år. Kan bestemt ikke få sig selv til at sige tillykke til vinderen og forsvinder i reglen omgående.
    Det har jeg været vidne til MANGE gange!

    Jeg har sågar set en blive så rasende på dommeren at vedkommende rev hårdt fat i dommerens slips og truede.
    Heldigvis tog han det pænt og kunne grine af episoden sammen med os andre der også udstillede. Men vi glemmer aldrig den arrige udstiller.



  • #2   24. sep 2010 Jeg kender alt til "onde" tunger. Da Bianca i 2007 vandt ca. 85% af udstillingerne og fik sinde mange certer (10) da blev jeg bagtalt noget så grusomt.

    Jeg har aldrig hoveret når vi har vundet, nærmere været ydmyg og hurtigt forsvundet ud fra ringen. Jeg fik at vide at det var for dårligt at jeg stillede op, for så havde de andre ikke en chance. Men hvad er det lige vi taler om her? Er det ikke den bedste hund på dagen der vinder? At hun så er meget vindende kan jeg ikke gøre for. Jeg fik også at vide at jeg virkede arrogant og pralende.

    Det var en bekendt der også udstiller der fortalte mig det. Vedkommende ville ikke sige hvem det var der sagde sådan om mig. Det ville jeg godt have haft at vide, for jeg følte mig som en fjende iblandt venner, uden at vide hvem som jeg talte med, sagde det om mig. Det var meget ubehageligt.

    Men har alle og enhver ikke lov til at udstille? Hvis hun ikke var udstillet så meget så var hun ikke blevet Årets Tæve, Årets Unghund, DKK Racevinde., Er det urimeligt, hvis man har chancen for at opnå disse titler at udstille.


  • #3   24. sep 2010 hej Gitfe Det kunne være skrevet af mig?, Det er ikke altid søde ting der bliver sagt, men dertil vil jeg sige forsæt, med at være den ydmyge person og nyd dine udstillinger, jeg har været med i over 30 år og det kan være nogle hårde knubs, men i længden bliver man respekteret. især hvis man hjælper de nye i ringen som er lidt på herrens mark, dem der brokker hjælper aldrig, de har "glemt" hvor svært det er at
    være nybegynder.


  • #4   24. sep 2010 Jema-Spot. Jeg tror nogle af problemerne også skyldes at jeg altid er hjælpsom og tager pænt imod uerfarne udstillere. Jeg er ikke bange for at hjælpe nye og hvis de f.eks. ikke har en ordentlig udstillingsline/halsbånd, så er jeg ikke bleg for at låne dem et af mine. Jeg har oplevet at andre synes jeg er dybt åndsvag at hjælpe en konkurrent, men sådan er jeg. Det er hunden der skal bedømmes og er min (mine) ikke gode nok, så skal de heller ikke vinde.

    Jeg er dog blevet bekræftet i at det er dejligt at hjælpe andre. Har fået henvendelser på den konto, hvor de har spurgt ind til andre ting omkring hunde end bare udstillinger.

    Jeg er blevet mere hårdhudet, men 2007 fandt jeg ikke videre spændende fordi jeg følte misundelsens kraft.

    Tænk sig da vi var i Oslo i august hvor Bianca blev Norsk/Nordisk og Baloo Norsk champion, der oplevede jeg ikke denne misundelse. De kunne se at det var fair nok at de fik certerne og vi blev så godt modtaget, og snakkede med rigtig mange udstillere i løbet af de 2 dage. Flere af dem kendte jeg i forvejen og de synes det var herligt at vi kom og udstillede. De vidste selvfølgelig hvorfor vi var der, og det var der ingen sure miner over. Efterfølgende har flere skrevet og ønsket tillykke, og jeg fik også et par bestillinger på tævehvalpe i Biancas næste kuld. Det var en herlig tur, som jeg sent vil glemme.


  • #6   24. sep 2010 Jeg har aldrig vundet noget, men jeg siger altid tillykke og "ja, men den var også flottere end min... måske næste gang"

    Men ja, jeg har da stillet mig uforstående overfor kritik af MIN hund, dog aldrig direkte til dommeren, eller til ejeren af de hunde der har vundet over mig.

    Om Watson får en G, VG eller Exc har ikke det store med andre folks hunde at gøre, men vores egen præstation.


  • #7   24. sep 2010 Helt enig Søster McFluff. Jeg måtte knibe mig selv i armen de ene gang Bianca fik en VG. Dagen efter blev hun BIM. Dommeren kunne ikke se hendes kvaliteter, og det måtte jeg så bøje mig for, selvom jeg ikke forstod det. Sjovt nok fik BIR hannen dagen efter også ramt af en VG samme da som Bianca.

    That's life.


  • #8   24. sep 2010 Gitte

    Tænk hvis folk sagde det samme til FCK, "Hey, smut lige så vi andre kan få en chance smiley
    Grotesk.


  • #9   24. sep 2010 Rigtig god tekst:-)

  • #10   24. sep 2010 Ja, det er en rigtig god tekst. Noget der virkelig kan gøre mig ked af det er når der er nogle der mener at vide hvad min hund indeholder uden nogen sinde at have haft den i hænder eller der skrives rundt til andre opdrættere og fortælles om hvilke skavanker en given hund har selv om det ikke er noget personen ved noget om. Det tager jeg også for en form for misundelse.

  • #12   25. sep 2010 Helt enig Christina!

  • #13   25. sep 2010 LOOOOL Maj_britt

  • #14   25. sep 2010 Uha da hvor jeg kender det og har mærket det på tæt hold.
    Nogle som jeg plejer at udstille med, plejer at snuppe alt hvad der er og jeg har altid glædet mig på deres vegne og sagt glad tillykke, selv om jeg har ærgert mig over at det endnu engang ikke var min hunds tur. Men ved verdensudstillingen var det min hanhund som slog hendes hanhund. Men jeg oplevede ikke den samme tillykke-glæde fra hendes side, som jeg selv har givet tilbage. Jeg ved da godt at hun var skuffet over, at hendes hund ikke blev i hvert fald blandt de 4. bedste hanner, men derfor kan man godt æde sin skuffelse og udvise en smule glæde for de af ens venner som det går godt for.
    Jeg følte nærmest at jeg skulle dæmpe min glæde, når jeg var i nærheden af hende. Øv øv øv. Nu var jeg ellers lige så glad og mindst lige så overrasket som de fleste andre over, at lige den dommer synes at min han var blandt de 4 bedste hanner til lige den udstilling.


  • #15   26. sep 2010 Ja der er ikke noget som en god vinder smiley

  • #16   26. sep 2010 Nå jeg udstiller og bliver placeret giver jeg hånd til de andre og ønsker tillykke med deres placering som en helt naturlig ting. Og ofte bliver de helt paf fordi de ikke havde forventet det. Men det mener jeg bare er helt almindelig høflighed og fair play. Men de gange hvor jeg har står nr 1 i klassen har der ikke været nogle der har ønsket tillykke i ringen og det kunne da have været dejligt hvis der var nogle der havde gjort. Men heldigvis er der altid nogle uden for ringer der siger tillykke.

  • #17   26. sep 2010 Siden 2007 hvor Bianca havde et kanont udstillingsår har de andre fundet ud af at hun ikke er en døgnflue. Det er blevet meget bedre, og vi siger da også tillykke til hinanden uanset hvilken placering man får. Det manglede da også bare, for man glemmer vist en gang imellem at det er dommeren på dagen, der bestemmer rækkefølgen.

Kommentér på:
stjæl ikke min glæde

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce