{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

Mad problemer {{forumTopicSubject}}

til alle jer der har mere end 1 chi.

Har jeres problemer med at spise sammen?

Malou er desværre en smule mad aggressiv (ik overfor mennesker) men over for andre hunde. Hun knurre, rejser børster, blotter tænder, snapper ud og ryster smiley

Og dette gør hun selvom Mira og hende får det samme mad og lige store portioner.

èn gang har vi været ude for at de direkte kom op og slås, hvor Mira satte Malou på plads (dette var inden hendes første løb) nu har Malou været i løb og skal til at have hendes anden løbs periode - og nu er hun begyndt at udvise mad aggressivitet.

Vi vælger at lade dem ordne konflikten selv, men ved egentlig ikke om dette er det korrekte at gøre?

Hvad kan man gøre for at ændre på den her adfærd?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mad problemer
  • #1   29. jun 2010 (dette var inden hendes første løb) nu har Malou været i løb og skal til at have hendes anden løbs periode - og nu er hun begyndt at udvise mad aggressivitet.

der sku stå:

(dette var inden hendes første løb) nu har Malou været i løb og skal til at have hendes anden løbs periode - og nu er hun begyndt at udvise mad aggressivitet IGEN.

• #2   29. jun 2010 Hanne

Mira og Malou har også hver deres skål - og så står de ik op af hinanden.... smiley

• #3   29. jun 2010 Hov, kan se det er denne trår der ''bliver brugt''. Så kopiere lige mit svar herind:
    Mon ikke de ville have bedre af at få mad i hvert deres rum - Så de kan spise i ro og fred uden at stresse og kigge surt på hinanden? : )
    Mine har heldigvis slet ingen prolemer, og spiser dagligt af samme skål.

• #4   29. jun 2010 hvorfor er der kommet 2 tråde? Meget sært synes jeg godt nok?

• #5   29. jun 2010 Dét kan vidst kun du svare på? :')

• #6   29. jun 2010 hvordan kan jeg svare på det? Jeg har kun oprettet en tråd?

• #7   29. jun 2010 Mon ikke du bare har dobbeltklikket da du oprettede tråden? Det er jo ikke jordens undergang!? Hehe! : )

• #8   29. jun 2010 Ja, jeg vil også mene, som Ann-Sophie, at der ingen grund er til at lade spise-konflikter opstå. Har den ene hund, eller begge, vil de med garanti nyde deres mad ti gange så meget, hvis de får den serveret i hvert sit rum, eller meget langt fra hinanden. Min ene Chi, var som hvalp, vant til at der blev sat en stor skål foder ned til alle og så værsgo' og spis. Det er med garanti derfor, at han grovæder alt sin mad, på sekunder, hvorefter han så er klar til at fare over i sin "brors" skål og hjælpe ham færdig. Så derfor får de mad begge to, langt fra hinanden og skjult for hinanden. Og vi står og holder øøje med, at den "langsomme", kan få sin mad i fred. Det der med at stå og knurre ad hinanden og vise tænder, det kan vi lade ulvene og rævene, ude i naturen om. De har ingen anden mulighed.

• #9   29. jun 2010 Mine har ingen problemer de kan/og har altid kunne stå op af hinanden og spise godbidder/lækre ben såvel som deres mad som de får i skåle lige ved siden af hinanden.. Der er aldrig noget... Højest et knurren eller en løftet læbe' for at sige "det her er MIT", og det er jo også ganske naturligt....Og de forstår hinanden og går ikke vidre i konflikt hverken den ene eller den anden:o)

Det er jo heller ikke en unaturlig adfærd at hunde ikke kan spise samme, så som andre siger vil jeg lade være at lade de problemer opstå, altså måske stille dem i hver sin ende når de spiser deres mad eller måske i hver deres rum..

Er det også med godbidder og tyggeben??

• #10   30. jun 2010 Hov vil lige sige det er kun hvis der er et lækkert ben og den ene kommer for tæt på den anden, at der kommer et knur eller en løftet læbe, ikke når de spiser deres mad, ellers havde jeg også flyttet dem fra hinanden,,,:o)

• #11   30. jun 2010 Elise :
    Jeg har haft lign. problemer med Fie og Felia - FIe var overhovedet ikke enig i at Felia måtte spise fra vores køkken! Sure diva!
    Men men, mine piger har mad til rådighed hele dagen, også når jeg ikke er hjemme, derfor - har jeg valgt at det er vigtigt for mig at de har 'lært' hver deres madskål er 'deres egen' fra start!! - Så jeg har fyldt skålene og startede med at servere i hver deres ende af køkkenet, så har jeg langsomt rykket dem tættere og tættere, og nu fungere det fuldstændig uden problemer - de har også to forskellige skåle, (formerne på skålene) og hver gang jeg fylder i dem siger jeg Felia til Felias skål og Fie til Fies skål smiley Det er som om de langsomt har fattet pointen.. Felia kan nogle gange godt finde på at udforske Fies skål Og er Fie i køkkenet får hun en værre skideballe - og det er så ok for mig, men når hun har prøvet med Felias egen skål har jeg taget hende væk, sagt nej og derefter sat hende ned til egen skål smiley Ved ikke om min laaange beskrivelse kan bruges - det har i hvert fald fungeret herhjemme smiley Mu har vi bare tyggebens 'problemerne' ;p

• #12   30. jun 2010 ingen problemer med mine 4 når der er alm mad de får el der bliver smidt små godbidder i haven.
    men når de har fået hver deres større godbid og er gået hver til sit, så kan de godt blive lidt sure hvis de andre kommer for tæt på.

• #13   30. jun 2010 Guincho har ikke det der ligner ressourceforsvar, men har oplevet det hos andre, og hver gang er jeg bekymret for om han lærer af dem:/
    En enkelt gang har han til sidst endt med at sige fra, fordi den anden havde et ressourceforsvar på flere meter, også i forhold til ejers franskbrødsmad, og til sidst vidsteGuincho ikke hvor han overhovedet måtte gå og stå!

Hans faste legekammerat på vejen tager sågar tyggepinde osv direkte ud af munden på ham, uden at han reagerer, men jeg kan ikke ha det!
    Så jeg går troligt og fjerner dem fra gulvhøjde hver gang vi er på besøg, jeg kan ikke se hvorfor vi skal give hundene anledning til at konflikte.

Med to hunde, der bor sammen og har problemer med ressourceforsvar, ville jeg gøre som Ann Sophie foreslår: Give dem mad i hvert sit rum. Hvis først to tæver bliver uvenner kan det blive for livet, har jeg hørt.

• #14   30. jun 2010 der er ingen konflikter når det er "alm" mad - Men når de får lækre ting som fx. tyggepinde etc.

Mira er totalt lige glad lige som Guincho - Malou snupper hendes ting og så kan man se på Mira at hun synes det er en sjov leg.

Men et eksempel Tøsserne får et stykke ost hver.
    Mira elsker ost Malou er sån lidt lige glad med ost, så hun lægger sit stykke på gulvet og går. Mira snupper det og i et snuptag er osten spist. Og så flejner Malou helt skråt. Rejser børster viser tænder og teer sig over for Mira - jeg vælger at overvåge og se hvad der sker. Det ender med at Mira får no og sætter Malou på plads, så Malou sidder med snuden inden i væggen og krøbet helt sammen. Siden den dag har vi ik haft de store problemer før igår.

De fik lov at få lidt kødsovs rester i hver deres skål.

Skålene står IKKE ved siden af hinanden men ca med en meteres afstand. Og lige pludselig begynder Malou at te sig på samme måde som med osten. Jeg vælger at overvåge og kan se Mira lige som bare tænker "jesus lad mig komme væk" så hun kommer hen til mig og vil op - imens står Malou og sluger sin mad som var det hendes sidste måltid smiley

• #15   1. jul 2010 Hmm, altså det er lidt kringlet kan jeg godt se, men en ting er sikker: Når en hund forlader en ressource er det allemands eje.
    Sådan er de uskrevne regler hunde imellem.

(Også derfor man ser hunden indtage pladsen i mandens lækre lænestol foran tv, fordi han lige skulle på wc under reklamerne, i hundens verden er det nemlig helt ok, for ressourcen var blevet forladt)

Men Malou flegner nok over osten fordi Mira var liiiige hurtig nok:o)

Toffi havde ressourceforsvar i forbindelse med mad og godbidder. Og det blev faktisk forstærket af situationer hvor hun og de andre tilstedeværende hunde blev tilbudt godbid. Hun var kræsen og skulle lige tænke sig om mens hun snuste til godbidden i menneskehånden. Mere end 1 gang skete der så det at en anden hund kom flyvende og hapsede godbidden, og det var jo ikke helt fair, så kunne Toffi godt snerre. Den anden hund troede måske at Toffi ikke var interesseret. MEN hun havde jo sådan set ikke forladt den.

Hendes ressourceforsvar blev bedre efter hun jævnligt var sammen med en lille gruppe hunde, hvor der blev delt godbidder ud. Disse hunde lærte at Toffi lige skulle have tid, så de respekterede, og stod pænt og afventede i stedet for at hoppe ind og hapse. På den måde mærkede hun at hendes grænser blev respekteret, og hun behøvede ikke at flegne ud. Så blandt disse hunde fik hun efterhånden et ret afslappet forhold til mad, når de var sammen. Det var dejligt at se.

Ved ikke om du kan bruge det til noget.
    Det er da godt at det kun er ved specielt lækre ting der er ressourceforsvar, og ikke ved almindelig mad.
    Jeg ville give dem tyggeben o.lign. i hver sin ende af stuen, alternativt i hvert sit rum. I præcis så stor afstand at der ikke kommer reaktioner. Jeg ville være bekymret for om problemet ellers ville accelerere.

• #16   1. jul 2010 Vivian

tror jeg vil prøve at gi dem lækkerierne hver for sig.

Vi er enige om Mira skal have sit først ik?

• #17   2. jul 2010 Den ældste først, ja.
    Og nu du nævner det, så har jeg engang hørt at hvis den første hund er blid og forsigtig, og den næste (yngste) er mere fremme i skoene, så kan der godt komme magtkampe når den yngste føler sig gammel og stærk nok til det, fordi det ikke er helt sikkert at den første naturligt vil kunne opretholde sin førerposition. Måske er det i virkeligheden det det handler om med Mira og Malou?

Hvad man skal gøre i den situation, og om man skal gøre noget, støtte den ene fremfor den anden, eller lade dem finde ud af det hen ad vejen (dog ikke i forhold til stærke ressourcer såsom tyggepinde) er jeg i tvivl om. Jeg tror jeg lige ville ringe til en adfærdsbehandler og høre om man kan sige noget generelt omkring det.

• #18   2. jul 2010 vi tog så en tur til idag smiley

Tyggepinde er bandlyst fra nu af.... og denne gang var det Mira der var strid

Kommentér på:
Mad problemer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce