1.092 visninger
|
Oprettet:
Gode råd om adfærd/træning? {{forumTopicSubject}}
Hey.
Min hund blev som lille overfaldet af en større hønsehund, det er selvfølgelig heller ikke en super god start på livet. -men det skete og det kan ikke ændres. Men nu er han så sur på alle andre hunde indtil han kender dem godt.
Han er alletiders overfor mennesker, men "tager en ordenlig tur" med nye bekendtskaber. Og hvis de ikke bukker under og lader ham vinde bliver han ved.
Har I nogle gode råd til at lære ham at slappe af, når man eks er ude at gå? -eller hvis han skal lege med andre hunde?
Håber I kan hjælpe med lidt informationer om gode råd.
MVH
June Rachel
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 28
Pylrer du ham når du går? Forstået på den måde at du siger "rolig, der sker ikke noget." osv
Hvordan er dit kropssprog når der nærmer sig andre hunde?
Får han lov at møde dem uden snor?
Hvordan reagerer du når han "hilser" på andre? Hvordan hilser han? (snude mod snude, hals mod hald og til sidst rumpe mod rumpe) Smider han sig ned på jorden, eller bliver han stående oprejst? Er han stivnet eller er han løs i snoren?
Mvh Mette
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 17
Jeg pylrer ikke om ham når vi er ude at gå, har prøvet nogle gange at tage hans opmærksomhed ved at snakke til ham mens der kommer en anden hund, hvilket virker 25% af gangene.
Mit kropssprog er som det plejer når vi møder andre hunde, prøver at "lade som ingen ting", men afslappet kropssprog vil jeg kalde det.
Han får til tider lov at møde andre hunde uden snor, men da han ikke kan finde ud af det, er det under kontrolleret forhold, altså kun hunde jeg kender...
Han hilser næsten altid snude mod snude, og det ender i næsten alle tilfælde med at han hopper på den stakkels hund han møder... -der er han selvfølgelig i snor, løs snor.....
MVH
June Rachel
maj 2007
At han hopper på den anden hund er faktisk ikke så slemt, med mindre han decideret angriber. Det er del af hilseritualet, nogle hunde smider sig, andre foretrækker at stå på ryggen af den anden hund. En god huske regel er at holde øje din hunds (og den andens) tunge. Er den synlig i munden, dvs. fremme og ofte med lyd (knurren, bjæffen, grynten osv.) er der intet at være bekymret for. En hund der bliver aggressiv og vil bide trækker ALTID sin tunge så langt tilbage i munden/halsen den kan, da den ikke vil risikere at bide sig selv i tungen. Når de hilser, uanset hvor voldsomt det lyder, må du ikke røre din hund (eller den anden). Og hvis du føler det bliver meget voldsomt og føler behov for at stoppe dem, er det bedste du kan gøre at vende dig om og gå din vej, det samme skal den anden ejer. Når I bryder festen ved at gå, stopper hundene som regel også. Og når de så stopper, kalder du din hund til dig og roser den for at komme (kommer den ikke med det samme, kan du altid té dig fuldstændig fjollet, det gør jeg. Min schæfer, uagtet ”kampen” opdager at jeg er sjovere end det den er i gang med).
Hvis du har mulighed for at tage i en hundeskov, så gør det. Du vil opdage at han i starten temmelig sikkert vil buldre af sted mod de andre, men efterhånden som han nok også bliver ”torpederet” af andre, begynder han at forstå at det er ok. Og hvis du har lyst (kan se du også bor i Østjylland), må din hund godt prøve at møfle min hund. Hun er meget tålmodig, men svarer også igen hvis det ikke passer hende, og har også en hvalp han kan prøve sig på. Jo flere gange din hund får gode oplevelser, jo nemmerebliver det senere for ham.
Min hund – Kidas – forhistorie er at hun aldrig har været 100% tryg ved andre hunde eller mennesker, og ved hjælp af træning (møde masser af hunde og mennesker) og en god relation til mig, har nu gjort at hun stoler 1000% på mig, og ved at hvis jeg ikke reagerer, sker der ingenting. Men det kræver arbejde og tager tid.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Og lige der har vi årsagen til at jeg aldrig vil sætte mine ben i en hundeskov...!
Trådstarter skriver at hendes hund giver de andre "en ordentlig tur" og bliver ved og ved, med mindre de underkaster sig... Jeg håber sandelig hun har tænkt sig at fortælle det til de andre hundeejere i skoven før hun slipper ham, så de kan selv kan bedømme om de ønsker at tage del i eksperimentet...
Jeg personligt ville gå, min hund skal ikke udsættes for den opførsel fra andre hunde.
maj 2007
Hunde har også behov for at mødes med artsfæller og ikke kun være sammen med os mennesker. Tænk hvis vi aldrig måtte snakke med andre mennesker, men altid kun skulle være sammen med dyr. Så ville vi jo heller ikke ane hvordan vi skulle gebærde os sammen med "vores egne".
Trådstarters hund er heldigvis stadig forholdsvis ung og det er ikke for sent at lære ham nye tricks (eller genoptage de gamle). Han kan - på baggrund af sin tidligere uheldige oplevelse - tro at det er sådan hunde hilser, og ved at tage ham med i hundeskoven kan han lære af de andre hunde.
Jeg har brugt hundeskovene i næsten 5 år og har aldrig oplevet et slagsmål eller optakten til det. Vi er ofte mange der tager afsted sammen og alle hunde skal lige have lov til at hilse, og så falder der som regel ro på og de finder ret hurtigt ud af hvem der vil lege...
Tænk hvor tit du har fået et kram at nogle du ikke kender ret godt, og ikke godt nok til at du havde lyst til det kram. Hvad gør du? Siger nej tak, vender dig om, lader som ingenting, tager imod det? Hunde har kun deres kropssprog og deres grynten, bjæffen, gøen osv. til at fortælle andre hunde om deres hensigt. Hvis vi blokerer denne adfærd ved at fjerne dem fra andre hunde, lærer de aldrig hvordan de skal gøre, og så bliver de svære at håndtere blandt andre hunde.
I mine øjne findes der ikke noget mere fantastisk end at se en d flok hunde være frie til at lege og have det sjovt og være de hunde de nu engang er. Jeg elsker hundeskovene.
mar 2008
Hvor i østjylland er du fra? Og hvilken hundeskov kommer du i? Kunne være lækkert hvis Tarzan kunne prøve at møde din hund.
maj 2007
Vi bor i Mårslet, og kommer typisk i hundeskoven i Solbjerg. Men jeg kører gerne til en skov en ny skov er også ensbetydende med nye lugte og nye venner
mar 2008
Jeg skriver lige en privat besked...
Gode råd om adfærd/træning?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside