ringtræning - tips? eller gode råd {{forumTopicSubject}}
Ja nu var vi til ringtræning i dag.
Cody har altid gået pænt og ført sig flot frem....men øhm... efter en god tids pause fra udstilling og ringtræning, er det som om det er lidt glemt.
Vi skulle i dag træne på græs, hvilet passer glimrende, da det jo er udendørs i Vejen, hvor vi skal med.
meeen altså dufte - dufte dufte dufte... og Codys snude var begravet i græsset det meste af tiden...
oven i det, så var der en lille mopse pige i løb - og jeg behøver jo ikk sige, at Cody var HELT VILD efter denne her lille tyksak
Jeg har normalt god kontakt med Cody, men altså i dag var der INGEN kontakt overhovedet. Han hørte og så mig slet slet ikke.
Al fokus var på denne tæve i løb.
Han humpede ud i luften, munden rystede og han var bare lige i hopla til en tur på tæven.
Det var så slemt, at jeg bad ringtræneren prøve at gå med ham. Hun kunne slet ikk få nogen kontakt.
Så tænker jeg lidt... hvad dælen stiller jeg op?
har i nogen gode råd til, hvad jeg gør, for at få hans opmærksomhed?
Der blev sagt mange sjove lyde og alt muligt. - og godbidder ville han slet ikk have i dag pga. den tæve.
Selv ikke kylling.
Så jeg synes jeg er en smule på den, hvis vi står i Vejen og der kommer en tæve i løb. For så får jeg hverken Cody til det ene eller andet.
maj 2007
Følger: 50 Følgere: 48 Hunde: 6 Emner: 3 Svar: 82
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 526
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.272
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 55 Hunde: 2 Emner: 128 Svar: 1.103
Men her til foråret, hvor der jo også er løbetidsboom rundt omkring, har han været en helt anden.
Det skyldes flere ting, ved jeg. Jeg har brugt løbetidsdufte bevidst til at træne kontakt. Han kom kun fremad når han havde givet mig øjenkontakt og slækket linen. Det har hjulpet ham til selvkontrol. Belønningen var selvfølgelig at han fik lov at snuse.
Og så har jeg brugt ho-exil dråber når vi skulle være sammen med tæver der var lige før eller efter løb. Der er en der har skrevet om det før i en tråd herinde. Man behøver ikke give kontinuerligt, men kan nøjes med at give 10 dråber 1 time før mødet.
2 gange har jeg dog glemt at give dråberne, og han har alligevel været til at styre:o)
Men altså, hvis den pågældende tæve til ringtræning ligefrem var højløbsk, så er der jo ikke noget at sige til at Cody reagerer.
Men hvis du har mod på at prøve at lære ham noget selvkontrol, på den måde jeg har gjort med Guincho, kan jeg evt. finde beskrivelsen til dig.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 72 Hunde: 3 Emner: 356 Svar: 4.433
Jeg håber det kan rettes op igen - men til sidst kom halen da også op
Så jeg tror nok det skal gå.
Tina: Det er sådan at man gerne må udstille en tæve i løb, derfor er det nok meget godt at man så også træner med nogen.
Sidste udstilling jeg var til med Cody, var der 2 tæver i løb, som vi stødte på, men der var han jo bare en ung dreng - han var da lidt interesseret, men det var også det.
Mette: Ja voksen og følsom ;P men han var bare såååå forelsket i den tæve - og da vi så skulle gå store og små hunde imellem hinanden gik det bare sååå godt - lige indtil vi kom i nærheden af tæven...
Det var ikk noget problem at få ham med mig, når det var på vej hen mod tæven, men den modsatte vej var ret kritisk hehe.
Vivian: efter hvad de sagde, så var hun kun på vej i løb... men jeg tror nu hun har lidt mere end på vej hehe - hun var nemlig overhovedet ikk afvisende eller noget. Hun lagde op til Cody - og jeg ville mene hun lige var i sit es.
Men det lyder da rigtig spændende - det kunne jeg godt tænke mig at afprøve.
For det er jo med at benytte sig af de muligheder der er.
Jeg vil blive meget glad, hvis du kunne sende mig den beskrivelse.
Og ikke kun for min skyld - jeg tænker også, at Cody stresser helt vildt af det.
Det var jo tydeligt.
Så hvis man på en eller anden måde kunne løse problemet, så er jeg åben for muligheder.
apr 2007
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=396625
Der står at det en fordel/forudsætning at have lært sin hund øjenkontakt forinden.
maj 2007
Følger: 50 Følgere: 48 Hunde: 6 Emner: 3 Svar: 82
maj 2007
Nu kommer dagens mest dumme spørgsmål så lige....
Hvordan med løbetidsdufte?
Findes der noget man kan købe, som lugter ala det?
eller skal vi på jagt efter tæver i løb?
apr 2007
maj 2007
apr 2007
Jeg lærte det på et gå-pænt-kurss hos Irene L., som har beskrevet det i den tråd jeg henviser til.
Guincho var ligeglad med godbidsbelønninger, og så var der en tæve på holdet som tissede, og straks kom hun hen og sagde, nu skal du se hvad vi gør.
Så jeg lærte at bruge denne naturlige forstærkning i stedet for godbidsforstærkning.
Og fik forklaret at for en hanhund kan tævetis (også selvom hun ikke var i løb) ofte være en endnu større belønning end en godbid. Og at det var en belønning han virkelig ville huske.
Det var jo så ikke løbetidstis, og Cody trækker formentlig ikke i linen, hvilket var Guincho´s problem.
Men han vil jo sikkert gerne på sine gåture hen og snuse til tævetis. Og jeg gætter på at fidusen for dig kan være at lære Cody noget selvkontrol, som i bedste fald kan få ham til at vælge dig til, også i udstillingssituationen.
Selvfølgelig kan enhver hanhund tabe hovedet hvis tæven i nærheden ligefrem er højløbsk.
Men det kan være at den næste du møder på udstilling "bare" er løbsk, og jeg må sige at jeg har fået en helt anden hund efter at jeg har trænet på løbetidsdufte på mine gåtursområder her i foråret, hvor der er flest løbetider. Også selvom jeg er holdt op med at bruge Ho-exil dråberne, som skulle tage toppen af "horny-heden".
Guincho har præsteret at kunne gå tur sammen med sin sheltieven, som var på 9-10 dagen i sin løbetid, og det eneste han gjorde var at snuse et par gange ekstra til hende. For et halvt år siden kunne det bestemt ikke have ladet sig gøre.
ringtræning - tips? eller gode råd
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside