Kanin og Marsvin? Kanin og Marsvin?
Hej, jeg skal snart have nye kaniner, og jeg ville bare
høre om kaniner og marsvin kan gå sammen? (:
Det er slet ikke sikket at jeg skal have et marsvin endnu, men hvis de godt kan gå sammen vil jeg tænke over det.
håber i kan hjælpe ..
/christoffer
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 108 Hunde: 3 Emner: 452 Svar: 2.857
Men anbefaler intet da jeg har hørt nogen sige at kaninen kan komme til at sparke dem osv. men kan ikke se noget hvis kaninen er lille og rolige
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 3
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.375
- For det første er det to forskellige arter, som ikke kommunikere på samme måde og vil derfor ikke kunne forstå hinandens lyde og kropssprog.
- Marsvin er flokdyr, som har behov for andre artsfæller for at trives. De lever tæt og deles om alt. Kaniner derimod er kolonidyr, hvilket vil sige at de bliver i nærheden af andre kaniner af sikkerhedsmæssige årsager og for at formere sig selvfølgelig. Men de har brug for deres egen private territorium, som godt kan være et temmeligt stort areal.
I fangeskab er det bedst at holde kaniner alene eller i par (hun og kastreret han).
((link fjernet)
- Marsvin og kaniner spiser ikke det samme foder. Marsvinet skal have foder som er beregnet til marsvin, og kaninen skal have foder som er beregnet til kaniner. Desuden skal marsvin have adgang til fuldfoder døgnet rundt, det har kaniner ikke brug for.
- Marsvin har brug for ekstra c-vitamin, da de ikke selv kan producere det. Kaniner kan blive syge og dø af for meget c-vitamin.
- Kaniner er meget større og mere voldsomme end marsvin, det vil sige at kaniner farer rundt i buret og kan skade marsvinet ved at trampe på den. De kan også finde på at ligge sig oven på den, og det kan marsvinet sagtens dø af. Det er set før, at en kanin har mast et marsvin.
Marsvin er som sagt flokdyr og bør holdes mindst to sammen. I sverige er det faktisk ulovligt at holde marsvin alene, men det er det desværre ikke i Danmark.
Hvis du VIL have kanin og marsvin på samme tid, så køb to eller flere marsvin, som kan gå sammen, og en kanin, som går alene eller få en hun og en kastreret han. På den måde vil både marsvinene og kaninerne trives godt.
Kanin og Marsvin?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside