Aftensmad, hvad skal vi lave? (alt om madlavning)

Aftensmad, hvad skal vi lave? (alt om madlavning)

Medlemmer: 338
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
2.838 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Hjælp, jeg har købt en kylling!! Hjælp, jeg har købt en kylling!!

Ja, efterhånden har man jo vænnet sig til, at alt kød købes nærmest i mundrette stykker, men nu har jeg altså købt en hel kylling og er lidt på den.

Planen er, at bruge halvdelen til noget baskisk kyling-agtigt i en gryde og den andel halvdel vil jeg bare ovnstege. Jeg forestiller mig, at dele den i 4 - kan man gøre det med en stor kniv? Og det, jeg steger i ovnen, hvor længe skal det have og på hvor mange grader? Og hvordan forbereder jeg den?

Jeg kan huske noget fra min barndom med noget meget sprødt persille-krimskrams ovenpå ovnkylling - nogen der ved, hvordan man evt. laver det?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg skal have isoleret et skur 12.500 kr.
  • Kogeplade installation 600 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Almindelig rengøring i hjem 430 kr.
  • Bortskaffelse af afklippet hæk 900 kr.
  • Removing old sink and tap, attaching new sink and tap 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp, jeg har købt en kylling!!
  • #1   15. mar 2010 Det er nemmere at dele den med en fjerkræssaks ( rose saks ) hvis du ikke har andet :o)

• #2   15. mar 2010 Jeg tror faktisk, jeg har en fjerkræssaks i kælderen. Troede bare ikke, man kunne bruge den til råt fjerkræ (ved ikke lige hvorfor :D). Men klipper man også selve kødet med den? Altså ikke kun knoglerne

• #3   15. mar 2010 Jepps du klipper bare igennem det hele :o) Ingen problemer der.

• #4   15. mar 2010 Uh, det bliver spændende. Du ved vel ikke tilfældigvis, hvor længe man skal "bage" sådan 2 kvarte kyllinger?

• #5   15. mar 2010 Jeg laver som regel aldrig kylling i ovnen jeg koger mine hele, og piller dem bagefter. ( Min mand gider ikke stegt kylling desværre )

Men når man koger en kylling skal den have ca 45 - 60 min jeg gætter på den skal have det samme i en ovn ved 200 grader hvis det er almindelig ovn og ca 180 hvis det er varm luft.
    Når kylling har fået ca 45 min kan du tage den ud og skærer ind til benene, kødet må IKKE være rosa det skal være helt hvidt :o)

• #6   15. mar 2010 Ok, tak, jeg prøver. Lige det med stegetiden kan jeg jo egentlig nok også finde et sted på nettet smiley

• #7   15. mar 2010 hvis man har en god skarp kniv er det meget nemmer end en saks.

du kan jo hvis du har en god stak persille ligge din kylling over på det og så smide det i ovnen....så måske lige komme lidt salt og peber oven på din kylling. og så kan du stege som du lyster stort set...
    jeg steger nok altid min kylling for meget -gg- men jeg hader bare hvis det er rød på nogen måder
    men omkring de 200 grader er nok ikke helt forkert og så er tiden jo alt efter hvor meget der er og hvordan du vil have det ....
    man stik i det og er saften klar så skulle det jo være nok

• #8   15. mar 2010 Jeg vil også hellere have, at den får for meget end for lidt, da jeg er lidt hys med sådan noget, så hvad vil du ca. gætte på af tid, når den er i kvarte?

Mht persillen, bliver den så ikke blød, hvis den ligger under kyllingen og får saften over sig? Det jeg tænker på, der var ovenpå min barndoms kylling havde nærmest konsistens som friturestegt tang. Måske har det bare været blandet med smør og lagt over? Hmm, må vist prøve mig lidt frem her smiley

• #9   15. mar 2010 jo det bliver blød men du får jo smagen af det og man kan så 20-15 min inden det er helt færdig lige smide det op på kylle så bliver det nok sprød.

men uha hvor land tid bom bom det er lidt svært men hvis du giver det 45 min så skulle det være helt færdig

• #10   15. mar 2010 Det vil jeg prøve tak. Jeg kan jo stadig holde øje med den, men det er meget rart at vide om det er 10 min eller to timer, når det skal passe nogenlunde med kartoflerne, så nu har jeg da lidt at gå efter smiley

• #11   15. mar 2010 Arrj, en fjerkræssaks er jo ren massakre på en kylling - og den er SÅ nem at dele med en kniv, hvis man lige koncentrerer sig lidt om anatomien ;o)

• #12   15. mar 2010 Kig her:

(link fjernet)

• #13   15. mar 2010 Ch
    Ja nemt ser det jo ud :). Mon ikke man kan lade vingen sidde på bryststykket når nu jeg har fået ind i hovedet, at jeg vil have den i kvarte

• #14   15. mar 2010 Jo, det kan du sagtens. Du skærer dem bare ikke af - så følger de med, når du skærer brystet af inden ved skroget.

• #15   15. mar 2010 Det bliver MEGET spændende :D. Jeg har det lidt som om, jeg skulle partere en hel ko....

• #16   15. mar 2010 Det er noget med at trække vejret ned i maven. Det vigtigste er, at du lige føler på kyllingen, så du kan mærke hvor leddene er. Det er egentlig bare det, der er tricket - resten er nemt fordi kyllingen faktisk selv viser, hvad den gerne vil... Om du forstår :o)))

Og så man også lige vinkle kniven rigtigt, når man skærer brystet af, men det er faktsik ikke SÅ svært, hvis man går stille og roligt frem. Når man har prøvet det et par gange, så går det som en leg.

Der kommer ihvertfald aldrig en fjerkræssaks i mine hænder igen ;o)

• #17   15. mar 2010 Nu jeg tænker efter har jeg faktisk engang udbenet en lammekølle. Dog med telefonisk assistance fra min far, men alligevel. Jeg skal nok få krammet på det stykke fjerkræ smiley

• #18   15. mar 2010 OT men dog med hensyn til partering.

Da mine forældre var unge ( i midten af 1950)og havde 2 små børn, flyttede de til Grønland for at arbejde i 2 år.

De blev bare sat af skibet ved kysten og skulle så selv finde hospitalet (hvor de skulle arbejde).

De fandt hospitalet og det hus, som de skulle bo i.

Da de havde boet der lidt tid, fandt min mor pludselig ½ moskusokse smidt ved bagdøren.

Det var en hilsen fra beboerne i byen........*GG*

Fin hilsen, men som min mor sagde "Der stod altså ikke noget i Frk. Jensens Kogebog om hvordan man parterer ½ moskusokse"........*GGGGGG*

Så hun måtte stå i stearinlysets skær (der var ingen strøm på østkysten dengang) og partere denne ½ moskusokse.......*GGGGGGG*

• #19   15. mar 2010 DÆLENS - og GARANTERET, at man ikke LIGE kunne google det *GGG*

Men for hulen da en gæstfrihed!

• #20   15. mar 2010 Neeeeeej, man kunne nemlig heller ikke Google det. Og man kunne ikke ringe til en ven og få hjælp........*GGGGGG*

Men meget sødt tænkt af beboerne i bygden:-))

Nu gik man jo heller ikke lige til købmanden og handlede.........*GGGGGGG*

Faktisk foregik al færdsel på hundeslæde med et gevær ved siden af sig:-))

• #21   16. mar 2010 Jeg kan melde, at kyllingen blev god. Er ikke sikker på, jeg var bestået på paarteringsskolen, men jeg fik den da nogenlunde delt op i 2 bryststykker med vinger, som jeg ovnstegte i går. Og så ligger der to over- og to underlår og venter på at komme i gryden. Jeg var endda så husmoderagtig, at jeg lige kogte lidt bouillon på skroget og nogle urter, så der er noget at lave tarteletsovs af en anden dag smiley

Mette
    Haha, jeg kan lige se det for mig :D. Minder mig om min barndom, hvor mine forældre og dem, vi boede sammen med købte en halv gris, som så skulle parteres på spisebordet. Efter mange timers forsøgen og diskuteren frem og tilbage, var bunken til hakkekød ved at vokse sig så stor, at min farmor, som havde stået i slagterbutik, måtte tilkaldes, så vi ikke skulle leve af frikadeller og krebinetter i et halvt år.

Kommentér på:
Hjælp, jeg har købt en kylling!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce