Misinformation til hvalpekøbere {{forumTopicSubject}}
Jeg faldt over en annonce, hvor sælger har sat et kuld border collie hvalpe til salg og bla skriver, at hvalpene ikke har stambog udelukkende fordi forældrene ikke er udstillede - hvilket jo ikke kan passe, da der ikke er udstillingskrav til racen, hvilket en bruger også gør sælger opmærksom på.
Det er ikke svært at finde reglerne - de står både på border-collie klubbens hjemmeside og på Dkk´s side.
Sælger vælger dog at fastholde, at der er udstillingskrav og nu er den kritiske bruger så blevet frosset - hvorfor ved jeg selvfølgelig ikke.
Kan det virkelig passe, at man vælger at avle hvalpe, uden at sætte sig ind i racen og hvad kravene er til en stambogsføring - eller er det ren og skær vildledning med fuld overlæg, udelukkende for at få solgt?
Hvor mange herinde er egentlig klar over hvad reglerne er og har nogle evt selv fået købt uden at blive rigtig informeret?
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 328
Et er også at 'folk' der ikke avler border collier, ikke har sat sig ind i reglerne, men jeg undrer mig stadig over, at der åbenbart er nogen derude, der vil avle, men ikke sætter sig ind i racen - så tænker jeg pengemaskine.
Moderen til hvalpene er så også uden stambog - og på trods af det, fastholder sælger, at den eneste grund til den manglende tavle på hvalpene er, at forældrene ikke er udstillet.
Der er flere der har forsøgt at gøre sælger opmærksom på problemerne med vildledning af hvalpekøberne, men alle indlæg bliver slettet af sælger - det lugter altså
Her er reglerne sakset fra BC klubbens hjemmeside:
DKK stiller følgende avlsrestriktioner for racen:
Øjen-krav: Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre begge forældre er undersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel og fundet fri for tegn på cataract af arvelig type, CEA og PRA. Første undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 måneder gammel på parringstidspunktet.
Gælder for alle hunde der er registreret efter d. 26.10.1990.
HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres hvis begge forældre før parring er HD-bedømt og enten har HD-status A eller B eller et HD-index på mindst 100, hvori hundens egen HD-status indgår.
Det påhviler opdrætteren selv at indhente indeks-tal ved henvendelse til DKK eller ved opslag på DKK's hjemmeside. Dokumentation for indeks-tallets størrelse skal medsendes ved stambogsføring af hvalpe, og indeks-tallet skal være indhentet på parringstidspunktet eller maksimum 3 måneder før.
Hunde med HD-status D og E kan ikke anvendes i avl.
BEMÆRK, denne restriktion er indført den 1.1.2001 og gælder for alle hunde i racen.
Ved test af HD status skal hunden være mindst 12 mdr.
Hvis hvalpene skal stambogføres kræves det, at begge forældredyr opfylder racens avlsrestriktioner inden parring foretages.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Men nu ved jeg så hvorfor der er så himmelvid forskel på dem. Så tak for den oplysning.
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 195
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 254 Svar: 2.832
Nu kunne jeg ikke lade være med at blande mig..
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.746
feb 2007
maj 2004
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 10 Svar: 186
Iøvrigt har jeg IKKE fået nogen frosset.
maj 2004
Iøvrigt har jeg IKKE fået nogen frosset.
Malene N, samtidig med jeg slettede din tekst, sendte jeg en PB til dig. Derud over er der ikke slettet noget. Havde Admin set din tekst, så havde du også været frosset nu.
apr 2006
Følger: 83 Følgere: 85 Hunde: 5 Emner: 253 Svar: 6.290
maj 2004
maj 2005
Ellers er Tias stamtavle ihvertfald falsk *GG*
apr 2006
maj 2005
maj 2004
Jeg har lige skrevet til DKK og Border Klubben igen, for at høre svar fra dem. Jeg har sendt svar på den mail de dengang sendte til mig, dem havde jeg heldigvis endnu
apr 2006
maj 2005
Og de er avlsgodkendte.
apr 2006
maj 2004
maj 2005
apr 2006
men jeg har ikke interesseret mig for udstilling af Border.........andre race har jeg udstillet for flere år siden
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Det er begge mine et bevis på!
Tilgengæld skal de hd fotograferes og have minimum B, som også skrevet i tideligere annonce.
Eneste grund til at man kan ønske at udstille en bc er for at få hvalpene på DKK's hvalpeliste hvor hunden som minimum skal have opnået en 3. præmie på udstilling.
Da jeg ikke har et ønske om det, bliver mine hunde ikke udstillet. Jeg foretrækker at de er sunde og kan arbejde med det racen oprindelig blev skabt til.
God aften
jan 2005
jan 2005
aug 2005
Adr - det bliver sådan nogle ulækre hvalpe der bare kigger efter får hele tiden *GG* Nej sådan et rigtigt pelshelvede er da klart at foretrække!!!
feb 2007
dec 2007
aug 2005
Kan du huske vi (Rikke, dig og mig) var på agility kursus sammen i Horsens for snart 4 år siden? Det står lysende klart i din hukommelse ikke ?
jan 2005
feb 2007
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Hunde: 5 Emner: 35 Svar: 745
Den eneste gang som det er krav på en udstilling er om Border Collien skal få en Champion titel ...fordi der skal man have en mindst 2.præmie til en international udstilling.
Har hanhunden ikke været til en udstilling skal man til dr dyr og få lavet en sk kryptochidattest. som bekræftiger at hunden har begge testikler og at de ligger hvor de skal ligge.
En Border med C hofter kan man bruge, men så skal HD index være over 100, ink´lusive hunden selv. Men det er nu mange år siden jeg hørde at nogen brugte en status C hund i avl.
Hvis Borderen har en ISDS stamtavle eller en stamtavle af nogen anden af DKK ikke godkendt klub så kan den heller ikke få registrere hvalpene.
Min Theo skal nu her i næste uge parre ... og han har en DKK stamtavle, han er øjenlyst fri for øjensygdomme højst 1 år inden parring, og han er HD status A fra DKK, plus han har den kryptochidattest.
That's it.
apr 2006
så det med som Malene skriver " altid dejligt med seriøse opdrættere " det vil jeg da så stille ? ved..........jeg siger ikke at Rikke laver dårlige hvalpe, men det er da ikke til at vide om de er racetypiske når de aldrig har været for en dommer...........
det er jo nok derfor at min opdrætter ville have Freddy udstillet, hvis de skulle bruge ham til avl.
dec 2007
I den ene ende er der dem der går efter at avle det racen oprindeligt er brugt til, nemlig hyrdning og her er det arbejdsegenskaberne i forbindelse med hyrdning, der ligges størst vægt på - i den anden ende er der udstillingshundene, her er det udseendet der vægtes.
Begge slags opdrættere bør også gå efter sundhed, drift og samarbejdsvilje - forskellen som jeg ser den er, at hyrdehunden ikke kan undvære noget af det ovenstående - hvis den ikke indeholder det hele, ja så bliver den hurtig arbejdsløs!.... udstillingsborderen kan i højere grad undvære ovenstående.
Heldigvis sørger seriøse opdrættere for, at sundhedstjekke avlshunden inden parring og det er det, som de tavleløse avlere fravælger - om det er pga udgiften skal jeg ikke kunne sige, men så dyrt er det absolut ikke, slet ikke set i forhold til, at de hvalpe der kommer ud af det, kan risikere et meget kort liv i smertehelvede.
Måske det manglende sundhedstjek skyldes, at avlshundene ikke kan blive godkendt, men det vil jo være at handle i ond tro!...det er der vel ingen der gør?!
Mht Rikke og hendes opdræt, så vil du netop ikke kunne sætte spørgsmål ved det seriøse i det - Rikke sørger for at gennemteste hendes avlshunde og de har også vist at de kan arbejde!
Stod jeg og skulle købe hvalp, ville jeg til enhver tid blive fristet af Rikkes opdræt og jeg er efterhånden blevet kræsen!
Så er spørgsmålet bare om Rikke ville sælge til sådan en agilityfreak som mig, der kun hyrder herhjemme på vores egne får
apr 2006
jeg er enig i at sind og sundhed har stor betydning. det går jeg sandelig også selv efter.
jeg synes også det er ok at avle hyrdehunde, hvis de bruges til sådan. og nye købere bliver grundigt sat ind i deres kommende hund. så vi undgår mange ulykkelige skæbner.........
dec 2007
Jeg synes også det er ok at avle hyrdehunde, hvis de bruges til sådan. og nye købere bliver grundigt sat ind i deres kommende hund. så vi undgår mange ulykkelige skæbner.........
Mener du kun at det er hyrdehundeopdrætterne der bør selektere køberne?!
For så er jeg uenig - bare tag stress, der syntes jeg godt nok de border collier, der er avlet til hyrdning er noget mere til, at have med at gøre - de rene udstillingslinjer er et helvede i mine øjne!
Generelt er en border collie ikke en allemands hund, men det er der nu også mange andre racer der heller ikke er - heldigvis så er de opdrættere jeg kender gode til, at udpege de rigtige købere og jeg ser sjældent DKK hunde sat til omplacering, hvorimod de tavleløse omplaceringshunde ses hele tiden.
jan 2005
Ang. udstilling. Borderen er jo netop ikke avlet med et bestemt ønske til udseende for men med et bestemt ønske til arbejdsevner.
Det er de evner jeg forsøger at bibeholde, at racen så tilfældigvis er smuk er jo så bare dens "forbandelse".
Heldigvis skal de ikke udstilles i DK. Hvis det stod til mig fik vi de samme restriktioner som der er i Sverige inden avl, der skal begge forældre nemlig have en hyrdeprøve.
Hvis det en dag i DK blive obligatorisk med en evt 2. plads på udstilling for at kunne avlsgodkende en hund, så vil det være så meget i mod selve det racen i sin tid blev skabt til, at jeg ikke vil betænke mig og enten stoppe med at opdrætte eller kun registrere i ISDS.
ISDS var de første til at registrere Border Collies i sin tid.
Her er deres beskrivelse af racen:
(link fjernet)
The Border Collie is renowned for its intelligence, agility, hard work and innate skills with animals for herding. Its skills have been shaped by many generations of breeding. These working dogs have never been bred for appearance.
Today we refer to working sheepdogs or British sheepdogs and an ISDS Border Collie has no breed standard. The U.K. is very much the 'kennel of the world' as far as the working sheepdog is concerned. It is the ISDS dogs that provided the gene pool for all the world’s herding sheepdogs whether American, Australian or mainland European.
The working collie dog was refined in the border country of England and Scotland, with the term 'Border Collie' being used after 1900. The first secretary of the Society, James Reid, wrote many papers on the early history of sheepdogs and was a committed enthusiast for the collie. Many credit him with having coined the description ‘Border Collie’; whether this is true or not, he was most probably the first to have put the dogs’ breed name in print.
The ISDS dog logo is a simple outine that looks like a dog called Wiston Cap. He represented so much that was good about the working sheepdog. Cap was owned by Jock Richardson and in 1965 won the Supreme Championship in Cardiff.
Often, working Border Collies do not make good domestic pets. Some dogs might, but anyone who thinks the puppies look cute and would make lovely pets should take care. If the dog wants to work, then to keep it indoors, and away from what it was bred to do, is not right. However, if you want to work with a dog it is possible to get involved through the many Society trainers we list in the News area. There is more web site information published by other collie groups that can advise on owning puppies (try a Google search).
PS. Malene hvis i fald du en dag skulle blive interesseret i en hvalp fra mig vil jeg betragte det som en cadeau
dec 2007
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Hunde: 5 Emner: 35 Svar: 745
@Hanna: Ja det kan det.
Hvad Annette og Gorm ment med at de ville at du skulle udstille Freddy inden de ville bruge ham i avl aner jeg ikke. Jock of Feddet som både de og Mette brugt til parring er da aldrig blevet udstillet.
@alle: Ja men klart kigger hyrdefolkene på hvordan en hund er bygget. De om nogle ved hvordan en Border skal være bygget for at fysisk ku holde til at arbejde med får. Det tager flere år at oplære en hyrdehund ...og det hjælper ju ikke at den kan arbejde godt hvid dens fysik ikke kan klare det hårde arbejde og er slut når den er 2 år...
De går bare ikke op i farver og pelslængde som showfolkene gør, men at hundens pæls skal beskydde hunden fra at blive våd i regnvejr, og holde solens varme stråler væk fra huden for at undgå at blive Overhede.
Det behøver de ingen udstillingsdommere til
Jeg kan blive helt bange når jeg kigger i Gul og gratis og ser alle disse papirløse BC kuld som er lavet fordi??? de vil give sine børn en god oplevelse?? eller for at det er letfortjente penge?. Jo jo hedder det,,,både moren og faren er ægte...men de har desværre ikke nogle papirer...
I mine øjne så er det som at købe katten i sækken. Totalt og fuldstændig!
I Sverige hvor jeg kommer fra SKAL både moren og faren til BC hvalpene have bestået en hyrdeprøve, fordi ellers må du ikke registrere hvalpene i Svensk Kennelklubb. Hvor mange Border Collies af showlinjer kan man finde i Sverige tror I?? Næsten nul ...fordi udstillingslinjernes hyrdeinstinkt er simplethen avlet væk på så mange :-((
For mig er en Border Collie uden hyrdeinstinkt ikke en Border Collie!
Nå nu kom jeg lidt fra det ene til det tredje :-))
Misinformation til hvalpekøbere
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside