{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.507 visninger | Oprettet:

utryg og usikker {{forumTopicSubject}}

Hej alle (:
Jeg har en hvid schæfer, der er født september '08. Jeg har det problem, at min hund er utryg og usikker overfor fremmede mennesker. Det kom lige pludselig. Den vil ikke nærme sig fremmede og står bare og gør ad dem. Den gør ikke andet - ikke noget med at knurre eller angribe. Det skal lige siges, at der er ingen, der har gjort den ondt eller noget, der har kunnet fået dette adfærd frem. Jeg snakkede så med en hundetræner, der mente, at det lagde til den natur at være utryg ved ting, den ikke kender, så er mit spørgsmål, om I har oplevet noget lignede, og hvad I gjorde for at få hunden til at blive tryg igen. Jeg går til hundetræning med den, men synes ikke det virker særlig. Det har hjulpet lidt, men ikke særlig meget.
Vh. Louise (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  utryg og usikker
  • #1   15. dec 2009 Hej Louise
    Jeg har selv haft Hvide Schæfere siden 1984, og både til hundetræning og udstillinger over hele landet, har jeg gennem årene mødt masser af Hvide Schæfere.

    Det er ikke min erfaring at Hvide Schæfere er mere utrygge og usikre end andre hunde.

    Jeg kan se at du har fået Molly efter du fik Daisy, har du lagt mærke til om Daisy har fået den nye adfærd efter, at der var to hunde sammen?

    Hvide Schæfere har nemlig nogle gange de mest spøjse måder at vise deres kærlighed til ejeren på, og her kan det måske være at Daisy forsøger at få mere opmærksomhed ved at virke anderledes end tidligere.

    Jeg har selv haft en Hvid Schæfer der pludselig virkede angst og usikker overfor andre mennesker når vi gik en tur om aftenen, men efter nogen tid viste det sig at han i virkeligheden var på "vagt" overfor andre mennesker for at beskytte mig, når vi gik sammen.

    Så vi gjorde det at jeg stoppede op og lod de andre gå hen og kæle for ham, og i starten gemte han sig foran mig, men efter nogen tid var han helt den gamle hund igen og var nærmest ligeglad med, at andre gik i nærheden af os.

    Så jeg tror du forsigtigt skal lade de andre mennesker komme hen til din hund, gerne med en godbid eller andet, så hunden langsomt igen bliver glad og tryg for at møde andre mennesker.

    Hvordan går det når det er andre hunde i møder?

    I må have en god jul og et godt nytår og mange hilsner fra Frank, Rolf og Nero


  • #2   15. dec 2009 Hej Louise

    Svaret er miljø træning
    Min erfaring med Schæferne er at de er lidt tilbageholdende med fremmede, det problem løser jeg ved miljøtræning, vi går ture på strøget, på indendørs markeder osv. og alle der vil snakke og kæle får lov.

    Søren


  • #3   15. dec 2009 Frank S - Det eneste forandret ved Daisy efter vi fik Molly , er at den gør ad andre hunde. Vi håbede lidt, at Molly ville vise Daisy, at der ikke var noget farligt ved fremmede. Molly eeeeeelsker alle mennesker og hunde ! smiley Daisy bliver os lidt jaloux, når vi kæler for Molly. Det med at lade fremmede komme og kæle for den, virker ikke. Den trækker sig helt tilbage, og jeg vil nødig have at den føler, at den bliver truet -altså trangt op i et hjørne, hvor den eneste mulighed for at komme fri, er at angribe. Godbidder hjælper heller ikke. Den vil ikke spise af hånden af fremmede, heller ikke hvis de smider den foran fødderne. Den spiser den først, når de er lang væk derfra. I må os have en vidunderlig jul og nytår (:

    Søren V - Jeg kan ikke gå med den, hvor fremmede kommer "for" tæt på. Den gør helt i panik og spinger op ad mig. Vi har prøvet at tage med den på et marked udenfor, der er rimelig stort i Viborg. Der gik den i panik og snurrede rundt og hoppede op ad os - hele tiden /:


  • #4   15. dec 2009 Jeg vil ikke give ´Frank ret, hvis du læser på de forskellige profiler der har hvide schæfere er der ret mange der skriver, reserveret over for fremmede, min erfaring er at nogen får det andre ikke, men hvis de får det er det helt sikkert noget der kan arbejdes med som Søren skriver ved miljø træning start lidt af gangen altså steder hvor der ikke er så mange og så lidt mere og lidt mere, jeg oplever specielt det kan komme i teenage årene at de bliver usikre på sig selv, det aller vigtigste er at være fast og bestemt og ikke blive nervøs og usikker for det går lige igennem snoren til hunden, vis den du er en stærk og god leder det er ikke dens opgave at passe på dig men omvendt, når i kommer tæt på folk så gå hurtigt så den ikke kan nå at stoppe op og køre sig selv op, afled den med ord, lyde, godbidder osv. når den så bliver mindre usikker så stop op og snak med folk hvor de ignorere hunden til den selv tager kontakt.

  • #5   15. dec 2009 ps meget meget vigtigt at den bliver motioneret og udfordret mentalt hver dag så den er træt og tilfreds husk det er en brugshund og ikke en skøde hund selv de hvide selv tror de er skøde hunde ha ha, arbejd med den hver dag intensivt så skal hun nok blive en god hund men det kommer ikke af sig selv

  • #6   16. dec 2009 Hej Louise
    Det sal selvfølgelig gøres i hundes tempo, med små skridt, og med masser af ros når det går godt.


  • #7   16. dec 2009
    Heyy....

    Jeg vil give Annette ret. Jeg har jo selv en hvid tøse pige. Hun har i nogen perioder det med at være meget reseveret over for fremmede. Andre gange er der ( næsten) ikke noget. Jeg læser hende lige engang når nogen kommer for tæt på hende. Kan ofte se om jeg skal be' folk om at lade hende være. Eller jeg bare skal lade folk komme ti hende. Det forstærker jo ofte at hun trækker sig. Hvis folk bare går til hende og ikke ser at hun geren vil have de lader hende være. Når det sker. har hun knurret. Det er jo den sidste udvej for hende, hvis hun bliver for trykket. Og folk ikke har set de. Tit sker det at hun så selv går til folk. Alt efter hvilken udstråling de har over for hende. Jeg nyder når folk lige spørg om de må hilse. Og jeg på den måde kan være med til at se hvordan Cheri reagere. På den måde kan jeg hjælpe hende til bedre trykhed. Så med god opmærksomhed fra ejeren og ved at læse sin hund godt. Så kan det hjælpe utroligt meget på deres usikkehed.


  • #8   16. dec 2009

    Og Pyha en masse stavefejl.. Morgen træt og sne i mine øjne :-)))))


  • #9   16. dec 2009 Jeg er selv den lykkelige ejer af fire hvid schæfere, er hundetræner, kan kun give Anette og kirsten ret.....

  • #10   17. dec 2009 Okay, mange tak (: Vil prøve míg lige så stille frem med jeres råd smiley

    Glædelig jul til alle (:


Kommentér på:
utryg og usikker

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce