13. aug 2008 Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Tak for invitation {{forumTopicSubject}}
Selv om jeg faktisk har inviteret mig selv
Jeg vil godt præsentere mig selv: Jeg er snart 46 år og fik konstateret diabetes 2 for et par uger siden. Det var noget af et chok, for ud over træthed har jeg ingen symptomer. Jeg har så også for højt blodtryk og udtalt D-vitaminmangel - begge disse ting giver også træthed, så jeg er pt sygemeldt, indtil der er styr på det hele, og jeg forhåbentlig får lidt mere energi. Jeg er desværre arveligt belastet
Hvad med de øvrige medlemmer her i gruppen, hvornår fik I jeres sygdom konstateret? Og hvordan lever I med den?
Jeg håber, vi kan bruge hinanden her i gruppen
Og endnu gang tak, fordi jeg måtte være med!
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 92 Hunde: 5 Emner: 233 Svar: 11.268
Jeg fik konstateret type 1 da jeg var 2 år og 4 mdr gammel. Så har haft det i 22 år til jul..
Da jeg var gravid sidste år var det hele fantastisk men nu her går langtidsprøven desværre den forkerte vej igen..men jeg prøver at få rettet op på det inden det går galt!
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Øv, det er da surt, at det går den anden vej igen Er det generelt, at blodsukkerniveauet er svært at styre?
Tillykke med dit lille barn!
Er diabetes påvirkeligt af hormoner?
maj 2006
Ja det kan det sagtens være, stress er også en stor faktor!
Tak skal du have Der er billeder af hende i mit ene album
aug 2008
Jeg har nemlig selv tænkt på det med hormonerne, da jeg tror, jeg er i begyndende overgangsalder. Og mit job er faktisk temmelig stressende...
Tak for info - dejligt med én, der ved noget om det
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
jeg får rigtig meget insulin og har også en del følgesygdomme
velkommen til
aug 2008
Øv, det er jeg ked af at høre Det er rigtig træls med de følgesygdomme.
Er I medlem af Diabetesforeningen? (Undskyld alle mine spørgsmål).
maj 2006
Jeg er ikke medlem af foreningen og har ikke været det siden jeg var en bette pige..
Min mor er sygeplejerske på viborg sygehus og har speciale i diabetes Så det er takket være hende at jeg ved de ting jeg gør!
aug 2008
feb 2006
maj 2006
feb 2006
min veninde og jeg har diabetes på to helt forskellige måder
aug 2008
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
Jeg er også en af ´de gamle´ - har haft type 1. i snart 44 år....syns nu aldrig det har været nemt, selvom det er lidt nemmere at styre end for 30 år siden....
Der er sket en stor udvikling både omkring kost, injektionsmetoder og insulintyper mv., men længden af min diabeteskarriere og alder er så for mit vedkommende en kedelig faktor.
Pt. går jeg hos Pumpelæge, -sygeplejeske og - diætist, men det peger foreløbig ikke imod, at jeg er egnet til pumpe....andre ting skal afprøves først...
Af senfølger mærker jeg mest til problemer med led og sener....har fået en del laser på øjne og mine nyrer er lidt hullede - det sidste er ikke noget jeg foreløbig mærker meget til.
Unskyld jeg ikke lige kommer med så meget positivt omkring diabetes, men vil ikke pakke ind, at det nu engang er en l*rte sygdom vi allesammen godt ville være foruden.
Har fået to velskabte drenge og er netop blevet farmor, så noget væsentligt godt har jeg dog også at sige - foreløbig ikke arveligt her ;o)
aug 2008
Sus m Sakki: Du skal ikke undskylde, at du ikke kommer med noget positivt - jeg ved godt, det er en alvorlig sygdom, som man også skal tage alvorligt. Netop for at imødegå følgesygdommene - så godt som man nu kan. Jeg har ikke fået undersøgt mine øjne endnu, men mine fødder er helt som de skal være - fuld føling og "pæne" - host, host.. Mine nyrer er ikke "utætte". Men det er jo så også temmelig nyt for mig.
Mht arvelighed, så har jeg læst mig frem til at type 1 ikke er arvelig, hvorimod type 2 er stærkt arvelig. Og der er faktisk et par stykker i min familie Min morfar og min moster - begge døde i dag (i meget høj alder). Og min mor kører også lige på grænsen til at have for højt blodsukker. Type 2 kaldes jo også en livsstilssygdom, så man får også lige sådan en snert af selvbebrejdelse.. Jeg har altid haft et billede af, at det hovedsageligt ramte overvægtige, stillesiddende mennesker. Men det passer så i hvert tilfælde ikke hos mig, - jeg motionerer jo hver dag med hunden og har fuldstændigt normalt BMI. Men har drukket for meget sodavand, spist for mange kager, chips og slik... Det er så helt slut nu.
Så mine unger skal være OBS, når det nu er arveligt.
Det lyder dejligt, at du har fået to dejlige drenge og oven i købet er blevet farmor Det må være livets krydderi at blive farmor/mormor!
aug 2008
jan 2008
Følger: 125 Følgere: 114 Hunde: 3 Emner: 209 Svar: 2.189
Jeg har haft diabetes 2 i snart 30 år og min bugspytkirtel er ved at være træt og jeg har svært ved at styre/regulere den efterhånden.
Ja jeg har også fået rigtig mange følgesygdomme med i bagagen, kolesterol, for højt blodtryk, slem væske i kroppen, astma, lunger, vejrtrækning og sidst men ikke mindst 80 kg's overvægt.
MEN nu skal det være slut og jeg har derfor valgt at få en Gastric Bypass operation.
Dagen efter er lig med NUL diabetes og bye bye til 15 daglige piller, glæder jeg mig??? :O)
Mangler bare "lige" at få smidt de sidste 5 kg inden OP i uge 48.
:O) Kate
feb 2006
i min familie har jeg en fætter med diabetes (jeg har en stor familie) så tror ikke det har så meget med arv at gøre, det er vist meget normalt at 2 ud af 100 har diabetes
jeg har fået laserbehandlet mine øjne, har utætte nyre, følelsesforstyrrelser i ben og hænder og ovenpå fødderne - ikke under.
vand i kroppen
forhøjet blodtryk (nok ikke diabetes relateret, da det i vores familie til gengæld er arveligt
aug 2008
Jeg er ikke helt med? Kan du slippe for din diabetes ved at få den operaton? Eller er det på længere sigt, når du har tabt dig?
Det lyder i hvert fald, som om du gør noget aktivt for at blive din sygdom og overvægt kvit! Det er supergodt gået! Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det. Og du må gerne opdatere herinde, hvordan det hele går
Connie: Det lyder ikke rart med dine følgesygdomme. Gid man kunne finde et eller andet, der med et trylleslag gjorde én helt rask!
nov 2005
Jeg fik alle mine gener for 26 år siden i forbindelse med svangerskabsforgiftning og har siden været behandlet med diverse piller for BT, senere piller for kolesterol og senest hjertepiller forebyggende samt D-vit. (har lige været lidt nede...) - mit BT er oftest OK pænt med denne behandling
Reiki....er nu heller ikke helt med, men ønsker dig inderligt held og lykke
Mht. arvelighed har vi vist en tråd og det er nu rigtigt nok, at type 2 er mer arvelig end 1.
Bente....har set mange fortællinger på diabeteschat.dk, hvor folk har undret sig over de har fået diabetes 2., da det er en udtalt opfattelse at den kun rammer overvægtige ældre - således er det desværre ikke (længere...)
feb 2006
nov 2005
Hvad får du for nyrerne ?
Jeg er faktisk blevet sat på særlig kost, som jeg slås gevaldigt med....hader det og ville nemlig foretrækker piller, hvis jeg så jeg ku leve på alm. diabeteskost
aug 2008
Ok, så er jeg ikke den eneste, der undrer mig, når du har set det flere gange på diabeteschat.dk
Spiser I aldrig nogensinde noget "forbudt"? Et stykke almindeligt kage? Et stykke and til jul osv.?
jan 2008
Det er noget med at den nye sæk er forbundet anderledes med ens tarmsystem og så har man ikke diabetes mere, min læge siger videnskaben ikke helt kan forstå det, men de forsker og forsker. :O)
aug 2008
feb 2006
men jeg får captol, metopriololsuccinat actavis og cozaar comp forte for blodtrykket og et af dem er også for utætte nyre men hvilken, det kan jeg altså ikke lige se
nov 2005
Bente...mit BS holdes stramt m snit på 6,0 og er således ikke sjældent for lavt - ofte udnytter jeg dette faktum til at indtage sukkerholdige produkter.
Min erfaring har vist mig, at når der fx er fest med kage, er det mer sikkert at spise det end at lade være....har tendens til det netop falder, når der sker for meget.
Varme påvirker ligeledes nedadgående, så det sker tit jeg forebygger med is om sommeren
Mht. fed mad > yderst sjældent > blir syg
nov 2005
aug 2008
http://www.diabetes.dk/Aktuelt/Nyheder/2009/Privathospitaler_vil_kurere_type_2-patienter.aspx
jan 2008
maj 2006
feb 2006
Tak for invitation
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside