{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.556 visninger | Oprettet:

Avl på hund med hd *suk* {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fundet ud af at dem der har Nalas søster, gerne vil have hvalpe på hende. Nala har hd, og for at sige det mildt, så var alle hvalpene noget skrævl, de kommer fra en hundehandler... Jeg forstår det simpelthen ikke hvorfor avle på noget skrævl. Er det mig der er forkert på den eller hvad?

Hans begrundelse for at alve på hende er...

Hans svar:

hun er undersøgt og nu har jeg så hørt 3 forskellige læger og de siger at det er langt fra så arveligt som de går og siger. men ja får de det er det somregel hele kuldet.

men de siger at den eneste grund til de ikke ville avle på zera var for at skåne hendes hofter. de tror bestemt ikke der vil ske noget med kuldet.

det er jo ikke en race der er så mange af og zera er blevet rigtig flot. så skal være ærlig og sige at ja jeg vil gerne prøve at lave et kuld på hende.

men det er heller ikke 100% sikkert endnu. da jeg mangler svar på de sidste test.
så tro mig, jeg gør ikke det her for at være hunde handler eller tjæne penge.

Jeg er så vild med denne race at jeg meget gerne vil lave et godt kuld til DK, som JEG kan stå ved.

Og hvis du skriver til alle hendes søsken, så er det faktisk kun 3 ud af 8 der er blevet testet af hvad jeg har snakket med dem om. så nej det var ikke hele kuldet og zera har heller ikke.

så det irreterer mig lidt du skriver det herinde når du ikke har undersøgt tingene ordentligt. og det muligvis kan skade en mulig parring med zera.

Og ja, dem jeg har snakket med med PT ang. parring HAR fået alt at vide om zera og kuldet. så jeg prøver ikke at tage røven på nogen.

Og så det her var hans 2 svar :


læs det her

her er et udklip fra en side. tag lige og læs den, så ved du lidt mere om det her.

"Forskere har fundet ud af at hvalpen ofte er født med normale hofter. HD skyldes derfor en uligvægt mellem vækst og udvikling af hundens knogler og de støttende bløddele: sener, ledkapsel og muskler. Denne skæve vækst ses i de første 6 måneder af hvalpens levetid. "

dette er fundet på

http://www.hundeleksikon.dk/arv.html#6

se på hvor mange % af alle danske hunde har det.
se hvad der skyldes HD, det er 75% kost, overbelastning m.m.
Mange gør den fejl ved netop denne race. at de leger med den hver dag på marken med bold, trække i snor og ja endda hænge et dæk i loftet

Nu er det sådan er store hunde har ikke godt af at lege sådanne lege da det belaster deres hofter.

Så 95% af grunden til at folks hunde får hd er fordi de ikke gider læse om deres racer og hvad NETOP deres hund har brug for og netop IKKE har brug for.

og for at komme ind på zera's kuld igen, så blev de fleste aflivet meget hurtigt. eller døde. dette skyldes IKKE hd da det først går fra væske til evt. slidgigt og kan først ses senere i alderen. og jeg kan godt sige med 98% sikkerhed at grunden til at de var sådan er at de er avlet på en hundefabrik og opvokset på grisefodder. så kan man jo selv regne ud hvad der vil ske.

at der så er nogle fra kuldet tilbage der nu har det 100% fint. er jo kun godt.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på hund med hd *suk*
  • #1   5. okt 2009 Han negligerer simpelthen de 25 % arvelighed, som han selv argumenterer sig frem til, at der er?



  • #2   5. okt 2009 Jeg har nu ladet mig fortælle at det 70% milijø ( forkert motion og kost) og 30% arvelighed.

  • #3   5. okt 2009 Jeg tror ikke der er nogen der kan give en procent, der afspejler virkeligheden som den præcist ser ud. Men man kan jo sandsynliggøre ;o)

    Det jeg selv er kommet frem til er, at man kan lægge en 1/3 på arvelighed og resten på en blanding af kost og miljø. Men det er kun et overslag.

    Ikke desto mindre kommer vi aldrig HD til livs, hvis der er nogen, der fuldstændig ignorerer arvelighed...


  • #4   5. okt 2009 det burde være helt forbudt at avle, hvis man kan måle bare den mindste start til HD på nogle af forældrene

  • #5   5. okt 2009 HD er så stort et problem for hunde i Danmark, der er så mange hunde der dør/bliver aflivet på grund af det....

  • #6   5. okt 2009 jeg vil sige at jeg fra start af var bange for min tæve havde dårlige hofter pga hendes gang og ganske rigtig da jeg fik hendes testet senere havde hun D og E hofter så vil sige at her var det altså ikke kun 25% arvelighed det nægter jeg simpelthen at tro på med så dårlige hofter i sådan en ung alder

  • #7   5. okt 2009 vil han lave hvalpe med tavle eller uden?

    og hvis han har testet hunden for så meget kan du vil spørge om at få papire på det


  • #8   5. okt 2009 *CH* Tavlemafioso !
    Det er præsis det jeg mener.

    Iben R:
    Det syntes jeg også er helt okay, du har tavle på din hund og kan se tilbage i den. Det har han ikke, han aner jo ikke noget om forælderne...


  • #9   11. okt 2009 min far er dyrlæge og han siger at det langt fra er alle racer man har kortlagt hvilke markører der er skyld i HD, og det er en skrøne at procentdelen er 70 - 30 % som man ofte hører.

    Det er heller ikke alle hunde i et kuld der får HD selvom forældrene har lidelsen.Jeg er enig i det er noget svineri at bevidst avle på syge hunde.Mvh Sara


Kommentér på:
Avl på hund med hd *suk*

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce