{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

Mini søger hanhund {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Min mors hund, Mini som jeg har inde på min profil er i løbetid og vi kunne godt tænke os og få lavet hvalpe på hende, for hendes egen skyld også.
Min mor bor i Vejen, så det skulle gerne være en hanhund var den omegn eller hvis I er villige til at køre til Vejen til parringerne.

I kan læse lidt om Mini inde på hendes profil.
Hun er ellers en utrolig dejlig og livsglad hund som altid er klar på en leg.

Håber der er nogen som finder Mini interessant og skriver til mig herinde så kan vi finde ud af det derfra..

Med venlig hilsen Trine og Mini =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mini søger hanhund
  • #1   11. jun 2009 Hej Trine
    Jeg vil anbefale jer, at få hende avlsgodkendt, inden I får hvalpe på hende, ellers kan I have meget svært ved, at finde en perfekt hanhund til hende og få papirer på hvalpene. Kig evt. ind på DGK's hjemmeside og se på deres anbefalinger.
    Ønsker jer alt mulig held og lykke

    Mvh Tanja


  • #2   11. jun 2009 Hej Trine
    Husk også at få hende øjenlyst, for arvelige øjensygdomme inden, hannen skal selvfølgelig også være øjenlyst og gerne også rygfotograferet med et godt resultat.
    Held og lykke med projektet.


  • #3   12. jun 2009 Vi går ikke så meget op i om hanhunden har papire. Det er egentlig bare for Mini's skyld vi vil prøve og have hvalpe på hende, da de jo har godt af at få et kuld. Så om det er en hanhund uden papire gør intet, men den skal ikke være en blanding af flere racer.

    Selvfølgelig skal hanhunden have sit helbred iorden, det ved vi godt. Mini er også sund og rask, hun har ingen arvelige sygdomme eller skavenker.


  • #4   12. jun 2009 hvorfor avle, hvis man ikke vil arbejde for at tilføre racen noget godt? smiley
    Ingen tvivl om at Mini er en meget dejlig hund, men det er ikke sikkert, at hun er værd at avle på. Forstå mig ret, her tænker jeg på hvalpene.

    Der er mange ting man skal overveje.
    Først skal hunden rygundersøges. Tænk om den havde uhyggelig mange forkalkninger (jo flere jo værre, når vi snakker rygproblemer) ? og den skal også øjenlyses, for at den ikke bærer den arvelige sygdom PRA.
    Og derudover skal den vel til en udstilling, for at en dommer vurderer, om hun exteriørmæssigt lever op til gravhundestandarden.
    og hvad med jagtegenskaber? en brugsprøve ville gøre underværker, når i skal af med de mange hvalpe sådan en bette størrelse kan få smiley

    Forstå mig ret, jeg kritiserer på ingen måde hunden. Den er ganske utvivlsomt helt perfekt FOR JER. Men ikke sikkert at den bør avles på. Hvlapene skulle jo meget gerne være et forsøg på at forbedre racen, altså producere noget, der gør racen bedre.

    Hvis I fortsat gerne vil have hvalpe på hende, men ikke kan leve op til ovenstående eksempler, kan I jo overveje bevidst at lave en blanding. ?
    Så er der ingen "bekymringer" eller restriktioner i forhold til gravhunderacen smiley

    Håber I forstår at jeg ikke kritiserer hunden, men måske kun dens berigtigelse til at indgå i avlen smiley


  • #5   12. jun 2009 Jeg må tilslutte mig Inge og Marie-Louise. Intet ondt om hunden, men at det er for hendes skyld, synes jeg er lidt for dårligt et argument...

  • #6   13. jun 2009 hej jeg vil da lige f kiki undersøgt for vi havde selv tænkt og at hun skulle have hvalpe på hende snart.

  • #7   13. jun 2009 Man skal IKKE få hvalpe fordi man"tror" tæven gerne vil......
    Hvor får man sådan en idé fra?


  • #8   13. jun 2009 kan man få ryundersøgt og øjenlyst en gravhund der er uden papir?

  • #9   13. jun 2009 Det vil jeg da tro man kan, man kan i alle tilfælde få øjenlyst.

  • #10   15. jun 2009 Hej Berit
    Jeg ser ikke indlæggende som en diskusion om for eller imod tavle, desværre har du ret i at det ikke behøver at være en garanti for sundhed.
    Jeg ser mere indlæggene som en opfordring til at lade alle hunde, både med og uden tavle sundhedsundersøge inden de sættes i avl. At jeg så selv til enhver tid synes det er bedst med en hund med stamtavle, da man så har bedre mulighed for at vide hvad der ligger bag, det er så en anden sag.


  • #11   16. jun 2009 Sikke en diskution det er blevet det her.
    Søgte bare en hanhund.
    Vi vil heller ikke have hvalpe på hende fordi vi "tror" hun gerne vil have det, men fordi vi synes det kunne være sjovt både for os selv, og at Mini ville have godt af det.
    Mini er selv med stamtavle, men det behøver hanhunden ikke nødvendigvis at være. Bare fordi vi ikke nødvendigvis vil ha en hanhund med stamtavle, gør jo ikke at vi ødelægger gravhunderacen og derfor synes jeg det er forkert at skrive at vi så lige så godt kan finde en anden race og lave en blandings, da det ikke er det vi er interesseret i.
    Tror I at jeg ville indsætte den her annoncen uden at jeg vidste om min mors hund var rask eller ej? Tror det næppe.

    Men tak for alle jeres svar og diskutions emner.


  • #12   21. jun 2009 trine smiley

    det jeg har skrevet er ikke ment som en kritik. og din hund er helt sikkert sund og rask. Men så er jeg nødt til at spørge: hvorfor avle hvalpe uden tavle, når din hund har tavle, og der i forvejen er en lang hvalpeliste, med hvalpe der er svære at sælge?
    det blir ikke nødvendigvis nemmere at komme af med ikke DKK-hunde smiley

    men selvom din hund er rask, kan der godt ligge skjulte "skavanker" som man ikke ønsker videreført til hvalpene (for hvalpenes skyld). så det er altid en god ide at rygfotografere og øjenlyse, for eventuelle skjulte arvelige skavanker.

    og husk, der er ofte en årsag til at en renracet hund ikke har stamtavle smiley så pas på med hvem du anvender som hanhund.


  • #13   24. jun 2009 Nu er det jo ikke alle som søger en hvalp med tavle og vil bruge det til noget. Vi købte ikke Mini fordi hun havde stamtavle, for at vi kunne udstille hende, men mere som en familiehund.

Kommentér på:
Mini søger hanhund

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce