{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

Adfærd? {{forumTopicSubject}}

Måske nogen af jer kan lure vores hvalps adfærd bedre end vi kan, eller kan komme med forklaringer eller andre tanker.

Filuca er 14 uger gammel. Hun leger ikke som sådan med os voksne, der har hun putte adfærd, følge efter osv. Hun bider i vores hænder men ikke sådan løbe efter, bide i ben gø osv. (kun hvis vi spiller fodbold med hende, som hun kender fra det sted hun er født) Ellers er det mest børnene i huset hun leger med.

Men når vi går i seng om aften, eller går på soveværelset generelt så ændre hun adfærd. Der er ikke noget i vejen med denne overhovedet, vi finder det bare spændende at finde ud af hvorfor :- )
Man skal op af en trappe for at komme til soveværelset, som hun selv med tiden har lært at komme op af, vi øver det med ned, som hun efterhånden godt kan med ros og vores støtte.

Når hun løber op i forvejen og vi så kommer op, så bliver hun helt kulleret løber rundt, ind under sengen ud igen og gør imens. Hun har ikke halen mellem benene, men alligevel ser det heller ik ud til at det er leg som den vi kender med ungerne og i haven osv.
Hun forsætter også når vi er færdig med at komme op af træppen, og jeg sætter mig tit på gulvet eller sætter hoved helt ned til jorden og siger nusse lyde som hun kender og normalt kommer løbende til. Men hun forsætter sin fisen rundt og gør indtil vi får fat på hende og tager hende ind til os.
Hvis man sætter sig på sengen og lader som ingen ting så hopper hun op som om hun gerne vil løftes op, men når man så sætter hånden ned til hende løber hun ind under sengen, og sådan forsætter hun indtil man tilfædigt for fat på hende.
(Det samme er hun begyndt at gøre ves sofaen, gør tegn til at hun vil op, stiller sig op på bagben og forsøger at hoppe op, men når man vil hjælpe fiser hun væk og løber lidt frem og tilbage og så forsøger hun selv igen.)

Hun ser ud til at have det fint, er ikke vred på os, men det er vist heller ikke leg som sådan.
Nogen af jer der kan genkende det!? er hun bare i en fase hvor hun vil selv, men ikke kan og så bliver frusteret eller hvad er det mon lige!?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærd?
  • #1   7. jun 2009 Uh, det gør min Chico altid når han kommer ind i soveværelset. Jeg betragter det dog mest som leg ;o)

• #3   8. jun 2009 lige FYI

så må du for filucas skyld ikke allerede lade hende gå på trapper - da du kan frem provokere Patella :S

ang. emnet

så kalder jeg det greyhound effect smiley - det er når de har det rigtig rigtig rigtig godt smiley

• #4   8. jun 2009 hihi... kender det os alt for godt med begge mine smiley

• #5   8. jun 2009 Fru A, hun går kun op en gang dagligt når vi skal i seng, d et skulle hun nok kunne holde til - det svare jo til at hoppe 10 hop eller noget ude i haven. Hun fræser også rundt i skoven og hopper rundt på træstubbe, i haven osv.

Der kan nok være noget om at det er når hun har det rigtig godt, fordi hun ELSKER at putte i sengen med os, hun skal røre ved mig ellers flytter hun sig så hun gør. Så hun ser nok frem til at NU skal vi i seng jubbii og putte.

• #6   8. jun 2009 Karina

ja det kan sagtens være - men men men de må altså ikke hoppe op og ned af trapper og sofa før de er minimum 7 måneder gamle smiley

det er ikke for at virke sur eller noget, men ment som et venligt råd, der måske kan spare dig for en hund med slid i bagben og hofte

der er stor forskel på om de hopper op af dig og springer rundt og til at skulle løfte sin egen krops vægt op og ned af trappe trin og sofa fx.

Mira gør det når vi er ude i gården (hvor man ikke må lufte hund) og i min mors og fars have. For der tror jeg hun slapper mere af end ude i de åbne rum hvor hun skal være opmærksom om der nu kommer andre hunde osv. det er som om fanden tager ved hende og så spurter hun 8 taller all over the place - vores merle gjorde det samme *ss*

• #7   8. jun 2009 Tak for rådet :- ) jeg bær den nu også tit op, men helt forhindre det kan vi nok ikke, har også et par enkelte trappe trin i haven.

• #8   9. jun 2009 ser lige med da mine hvalpe gør det samme, vil ikke hjælpes op selvom de står og gerne vil op. Vi undre os også meget over denne adfærd.

Men den ene er begyndt at finde ud af at blive løftet op, men kun engang i mellem.
    Når jeg siger til hende "vil du op til mor" så står hun nogle gange helt stille og venter på at blive løftet op. Chilli, hendes mor, gør det samme når jeg spørger hende. Hun har aldrig haft problemer med at blive løftet op, og hun viser tydeligt når jeg må løfte hende og når jeg ikke må, så det er så nemt med hende.....

• #9   9. jun 2009 På chi-hvalpekurset lærer vi at give signal før vi løfter op.
    Ligesom Alis nævner.
    Jeg brugte det også på min tidligere chi.

• #10   9. jun 2009 Jeg har desværre ikke været på kursus, men har det sådan at jeg plejer, at sige til mine hunde hvad jeg gør inden jeg gør det, for ikke at overrumple dem.

Jeg gør det også når de får snor på og snor af. Så efter gå turen siger jeg navnet og snor af og så ved hunden det og står stille og afventer.

Men den ene hvalp vil ikke løftes og det undre mig hvad der er gået galt eller om det bare tager længere tid med hende, men det må tiden vise....

• #11   9. jun 2009 Jeg giver også signal det var noget der kom helt naturligt fra start af, da hun viste hun ville op ved at stille sig på bagben op af mine ben, så sætter jeg hånden ned på hendes niveau og sætter fingerne samen (Sådan lige som når man signalerer penge) så høre hun det og kommer straks hen og står klar.
    Denne lyd laver jeg også ved et bestemt sted ved sengen (min side) men så er det hun kommer over, men alligevel ik vil op, men gerne vil, men alligevel ikke vil 20 gange før det lykkes at få hende op - opgiver jeg står hun og kradser i sengen, piver eller gør, som om "kom nu".

• #12   9. jun 2009 ja det er mærkeligt karina....men det er også det mine gør især den ene hvalp, det er underligt hvad det er der sker. Det var rart hvis man vidste hvad der foregik i deres små kønne hoveder, så vi vidste hvad det er der gør de ikke tør alligevel....

• #13   9. jun 2009 Ja det kunne være lidt skønt med noget indsigt i deres tanker :- )

• #14   10. jun 2009 mira hopper ikke op, hun venter på vi løfter hende op i seng og sofa *ss*

så siger vi lige som Alis o så står hun helt stille

vi har øvet det meget siden vi fik hende da hun bare var en bette fis!

Kommentér på:
Adfærd?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce