1.773 visninger
|
Oprettet:
seler {{forumTopicSubject}}
Jeg synes godt om at gå med Bella i sele,men er lidt i tvivl om hvilken der er bedst til en cavalier.Jeg har en hurtta den gl. model og en k9 de sidder godt nok men Bella er ikke så glad for at de skal over hovedet,jeg har også hørt at det er bedst for hunden at selen er en type der sidder mellem forbenene og op ved brystet som ezydog f.eks..Der er jo også den nye hurtta,måske nogen på hg har erfaring de vil videregive ?
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Jeg har også den gamle hurrta til Bergkamp, og både jeg og han elsker den!!! Den ligger trykket det helt rigtige sted, nemlig godt fordelt på brystet.
Og så er hullet der skal over hovedet så stort, at hunden ikke skal trække hovedet igennem. Meget nem klik-system. og så er den padded!!!
Jeg er ovenud tilfreds med den gampe hurrta.
Til Almunia købte jeg en Puppia-sele. Egentlig var planen at det skulle være en midlertidig sele indtil hun voksede sig ud af den og så ville jeg også have en Hurrta til hende.
Men hun ser ikke ud til rigtig at ville vokse mere. Så vi beholder Puppia'en.
Jeg er meget tilfreds med den, Den har et meget breds stykke på brystet og den sidder super godt...
MEN den har sådan et lille hul til hovedet, og det kan godt være svært at få hovedet igennem med ørerne og det hele... selvom Almunia har lært at hun ligesom skal trække hovedet til sig...
Jeg kan stadig bedst lide hurrta'en.
Jeg har prøvet de der seler hvor bene skal igennem hullerne, men jeg synes trykket ligger for langt nede... nemlig ikke på midten af brystet men mere mellem forbene og selen nærmest hiver i forbenene...
og så er de ikke paddede (polstede) i hvert fald ikke dem jeg har haft, og det brydder jeg mig ikke om.
Det vigtigste for mig, som du kan læse (:-D) er at trykket hvis hunden hiver, ligger det rigtige sted.
Så når man tester seler, så hiv der hvor snoren sidder og kig godt efter hvor trykket ligger... det skal ikke ligge for højt oppe, altså for tæt på halsen, men heller ikke helt nede ved forbene.
Bonus ting, som gør en sele god: polstring, at den sidder tæt på kroppen så den ikke slasker hvis hunden f.eks. bader, at den går nemt over hovedet.
dec 2006
Følger: 30 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 1.214
Så tror faktisk den gamle hurtta sele er bedre, eller en sele som den her der lukkes oven på ryggen: http://www.4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=222912&ProductName=Mod+stribet+sele&GroupName=HundeSeler&GroupGuid=63
jan 2008
Sådanen sele som der bliver linket til, ville jeg ikke vælge...
prøv at forestille dig du hiver i snoren... hvor ligges trykkes så? Nede mellem forbene og hiver i forbene samt tvinger dem til at adskille sig lidt...
sådan en sele ville jeg ikke vælge...
men kigger jeg derimod på Y-selerne fra f.eks. Hurrta, kan man se at "krydset", og der hvor trykket ligger, er på brystet.
(link fjernet)
(link fjernet)
min umiddelbare bekymring for f.eks. Hurttas y-sele er, at den ikke sidder stramt nok på kroppen til f.eks. at kunne bade.
Jeg havde denne, jeg havde købt til Bergkamp:
(link fjernet)
som jo ligner Hurrtas rigtig meget, og når den blev våd, så slaskede den og blev så tung at Bergkamp fik den vendt og drejet helt forkert og benet ind forkerte steder når han gik osv.
Jeg har selv kigget på Ezy-dog seler:
(link fjernet)
da de umiddelbart ser ud til at opfylde alle mine krav: hovedet skal ikke igennem, trykket er godt fordelt de rige steder på brystet, den er padded, den er nem og let...
men har ikke prøvet den... men skulle jeg have ny sele, skulle den prøves på... og det kan sagtens blive aktuelt hvis Almunia ellers lige kan tage sig sammen til at tage lidt på.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=8021&varenr=02-1309-200-M&varegrp=3402&page=1
Sidder godt og der er et stort hul til hovede og så er der foring de vigtige steder og trykket ligger på brystet.
jan 2008
det bedste ville helt sikkert være, at hunden bare gik flot uden at trække...
men jeg har ikke været god til at forlange af mine hunde de går pænt når jeg går tur, for jeg vil gerne have de får snuset, duftet, markeret, kigget osv... jeg går trods alt tur for deres skyld og ikke min.
Men synes det er flot af dem som får hunden til at gå pænt... det kræver stort arbejde.
Skal dog siges, at efter jeg går med sele på hundene, trækker de ikke aå armen falder af, det gør de med halsbånd, og jeg bruger heller ikke flex-line, så er de slet ikke til at styre. ;0)
Men hive kan de altså godt finde på, og så kan jeg slet ikke klare den der raspende lyd de laver når de trækker med halsbånd på.
Men vil lige holde øje med det med "formen" på hunden... det har jeg ikke tænkt over...
feb 2005
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.974
Generelt siger man at man ikke må bruge dem som den gamle Hurtta sele - altså med et fladt stykke over brystet på hunde under 1 år - fordi de ikke fordeler trykket helt rigtigt..
Synes også seler som Wolfsong er bedst
jan 2008
feb 2005
nov 2004
Havde glemt at de lavede begge dele : )
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 50
nov 2004
Ellers kan man få syet sit helt eget her:
www.123hjemmeside.dk/hundenshus
Sådan et er jeg meget glad for!
jan 2008
jeg har min Hurtta sele til Bergkamp, og den beholder jeg, men hvis Almunia som skrevet bare lige kan tage sig sammen til at få lidt sul på kroppen (*GGG* den lille tynde yo-yo) så vil jeg helt sikkert skifte puppia selen ud med en ezy-dog sele... hvis den altså sidder lige så godt som jeg regner med den gør fra billederne. ;0)
jan 2008
jeg synes bare lige den var en tand for dyr... og så var jeg ikke lige til de der store markater på siden...
men jeg ved det er kvalitet og den sidder godt.
jul 2005
Følger: 95 Følgere: 72 Hunde: 4 Emner: 42 Svar: 551
De halsbånd fra hunde huset er da ret lækre... tak for linket :o)
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Selv har jeg brugt Ezydog til Mingus, men han er ikke bred nok mellem forbenene. Nu har jeg Hurrta, og den er aldeles fantastisk. Til min golden har jeg k9 selen, og den er virkelig lækker, så den skal Mingus have når den fra Hurrta giver op. Synes også de nye modeller er frygtelig grimme.
Mingus går ikke særlig pænt, men efter træning i snart et års tid, er det blevet bedre. Nu stopper vi kun op måske 5 gange på en gåtur. Til træning og steder med mange mennesker som gågader, går han dog med halsbånd for så må han godt trække
jul 2005
Følger: 95 Følgere: 72 Hunde: 4 Emner: 42 Svar: 551
Var i en dyrhandel igår, her så jeg en ny slags sele til hunde, vil lige hører om nogen kender den og ved om den er god ???
Det er en Ergo-comfort fra Ferplast:
http://www.ferplast.com/news_scheda_ita.php/id_news=9/id_cat=/frm_pagina=1
feb 2005
seler
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside