hjælp - islænder er blevet aggresiv :( {{forumTopicSubject}}
ja, jeg er simpelthen så frustreret for tiden!
Sagen er den, at min dejlig Islandske tæve, Frøken Smilla, på 11 år er begyndt at have alt for mange aggresive udfald mod andre hunde. Da hun var yngre var hun også sådan, men da vi boede på landet de første tre-fire år af hendes liv, har jeg undskyldt det med at hun ikke har mødt nok forskellige hunde.
Da vi så flyttede til byen, og da jeg senere flyttede med hende til århus blev det ligeså stille MEGET bedre. Og efter sterilisation som 8-årig har der stort set ikke været noget, og jeg har med god samvittighed kunne sige til folk med andre hunde: "Hun kan med alle hende her"..
Men; Mig og kæresten er flyttet i hus, hvor en på vejen (desværre) har en ret dårligt fungerende Fransk Bulldog. Første gang vi stødte på den var sent om aftenen, hvor den kom rasende farende og var 5 cm på at få haps i Smilla, jeg nåede dog at få hende ind i bilen (-og lukket døren mere eller mindre om måsen på hende, host!) Kæresten har herefter nok at se til med at få hunden væk, som også er aggresiv overfor ham.
Ved næste møde hænger den i snoren ved vores hegn i haven, mens den skælder helt vildt ud - damen kan ikke trække den væk. Her svarer Smilla igen, men jeg hiver hende selfølgelig væk, og er egentlig selv ret chokeret.
Og nogle uger efter sker det, der ikke må ske: Bulldoggen kommer gående forbi vores have, og smilla tager springet ud af haven og farer i flæsket på den mig og kærsten får dem fra hinanden kort efter, men det var en rigtig slåskamp - og bulldoggen havde lidt bidsår i hovedet...Men der var heldigvis ikke noget synligt på Smilla.
Efter denne episode, hvor bulldoggen i øvrigt væltede sin ejer, har ejer besluttet at slippe hunden hvis den trækker så kraftigt igen. Mig og min søster er så ude og gå en dag, da jeg pludselig hører hende sige: "åh nej". 50 m fremme står buldoogen helt stift og et splitsekund efter kommer den arrigt farende med snoren hængende. Jeg når stort set kun at bakke meget hurtigt med smilla inden den når hen til os, men inden den springer på smilla, når min søster at tage snoren. Puha, er bare glad for, at jeg ikke var alene:(
Det er efterhånden en måned, måske mere, siden. Og nu er det desværre mere reglen end undtagelsen, at smilla enten gør eller laver aggresive udfald mod andre hunde. Hun skælder også ud nu, når hun er i haven, hver gang der går en hund forbi. Før skulle hun altid hen og se, hvem det var og snuse ud i luften efter den..
Hvad skal jeg gøre? Jeg prøver så vidt muligt at forbygge det ved at få hende på plads med stemmen og holde hendes opmærksomhed mens jeg roser og giver godbidder. jeg undgår at skælde ud, hvis hun gør udfald men derimod aflede opmærksomheden og rose når hun slapper af.
Men stadig sys jeg det er utrolig frustrerende, især fordi jeg ved, at det er fordi hun er utryg:( Og hun er jo ikke helt ung længere heller - men virker ikke til at have ondt, så tænker at det ikke er derfor hun opfører sig sådan..
Og hun har den sidste måned været i mere eller mindre kambolage med flere hunde - hvilket jo ikke ligefrem hjælper på situationen.
Det blev godt nok lidt langt, men håber nogen kom igennem og kan give os nogle råd.
mvh vibe (og Smilla)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Men jeg forstår ikke helt hvorfor damen slipper snore når hun ser SMilla?
Jeg ville nok gå tilbage til start og i en periode, så vidt muligt helt undgå at møde andre hunde tilfældigt.
I de periode skal der så trænes at passere andre hunde. jeg kan prøve om jeg kan få ned på skrift hvad jeg gjorde med Møffe i sin tid (tæve med alvorlige agressionsproblemer)
Få fat i flere hundeejere, der kan hjælpe dig med projektet. det er vigtigt at deres hunde er voksne og venlige, og kan finde ud af at slappe af selvom din hund går forbi (hunde der haler i snoren og skaber sig for at hilse på din dur ikke)
Find et areal med god plads og rimelig ro hvor i kan træne.
I første omgang skal i blot brge en hund med ejer. Denne stiller sig på marken/banen, og du træner kontakt/lineføring osv med Smilla. Du skal strate så langt væk fra den anden hund, at du kan holde kontakten med Smilla, men self tæt nok på til at hun ved den anden hund er der, og at der er lidt udfordring i at holde kontakten (ellers lærer hun intet af det). HVIS i kommer så tæt på at hun begynder at skabe sig, så må du tage hende væk få kontakten igen, og starte forfra. Men det skal self helst undgåes.
Efterhånden som kontakten er god og stabil, prøver du at bevæge dig tættere på den anden hund. Du skal ikke gå direkte hen mod den anden men bare træne rundt omkring den, og efterhånden komme tættere og tættere på. Målet er self at kunne gå HELT tæt forbi og stadig have kontakt til Smilla, og det kan godt være det kommer til at tage tid (regn ikke med at det lykkes på en dag)
Når det fungerer godt og stabilt med den første hund, skal du bruge en anden hund. Helst en anden type/størrelse/farve -meningen er at der nu skal generaliseres, så hun kan passere alle hunde og ikke kun den ene der blev trænet med i starten.
Gå et par skridt tilbage i træningen = større afstand til hjælper-hunden, og begynd igen at øve at i kan holde kontakten mens i nærmer jer den anden hund.
Når osse dette fungerer, så prøv med flere hunde på pladsen. Her er det jo god træning for alle parter, for nu kan i gå rundt mellem hinanden og træne:o)
Når dette fungerer, skulle du gerne kunne få kontakt til smilla, osse når i møder andre på gaden.
Hun har jo nu lært, at hun slet ikke skal koncentrere sig om de andre hunde, for de gør hende ikke noget.
Forvent tilabgefald hvis i kommer ud for at andre hunde gør eller skaber sig når de passeres, men hav godbidder parrat, så i kan aflede hende hvis det sker.
Dette er en god måde at træne problemet på, idet den er sikker for de hunde der hjælper med træningen -ingen kommer jo tæt på hende, før hun kan gå afslappet forbi.
Jeg håber det var til hjælp, og hvis noget skal uddybes eller forklares nærmere, så spørg endelig:o)
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
Tusind tak for dit gode uddybende svar!
Damen med Bulldoggen slipper sin hund, når den trækker i snoren (den har i øvrigt sele på, så den rigtig kan trække). Fordi hun er bange for at vælte igen... Så det er jo trygt og godt for os andre, host.
Mener du også, at vi heller ikke skal hilse på de hunde hun kender og godt vil snakke med? altså fordi jeg så mister kontakten til hende?
Jeg tror det eneste problem kan være at finde nogle hundejere der kan hjælpe med projektet:/ men har brugt en alene-hjemme-træner, som måske har kendskab til nogle hunde, man kunne bruge..
Jeg troede i forgårs at smilla havde fået endnu en ven; en retriever i vores familie som hun legede med på 2.dagen. Men igår skældte hun lige pludselig voldsomt ud, da hun gik ligeså stille forbi:( øvøv, forstår slet ikke hva der sker.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Det er self noget skarpere regler end man sædvanligvis har for en almindeligt fungerende hund, men det gør det meget nemmere for både dig og smilla, hvis snor på = det er kun "mor" der er spændende:o)
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
Vi kunne godt prøve at snakke med hende damen, men faktisk tror jeg ikke hun går forbi vores have længere -- efter at smilla sprang ud! Har ihvertfald ikke set det... stødte på dem igår på gåtur, men jeg snurrede lynhurtigt om, inden nogen af hundene så hinanden, og så blev der ellers gået stærkt!
Hun legede med en lille terrier igår, som hun ikke kendte, men blev meget glad for - det var ude ved hesten så hun gik løs. Så af og til er da da lidt lysspunkter:)
hjælp - islænder er blevet aggresiv :(
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside