{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.557 visninger | Oprettet:

Glædelige Nyheder!! KIG {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.. i dag fik jeg et lille brev fra landbrughøjskolen.. jeg havde 5 uger forinden fået hede hjertescannet i sønderjylland og ventede på at få svar...

vente vent VENTE...!
men i dag kom den smiley

Og der var rigtig gode nyheder..
hende hjerte havde INGEN mislyd og prolapsen var kun på 1 og hun bliver snart 4 år... det synes jeg er flot.. smiley er så stoldt..

Og ud over det venter hun sig.. og er ved at blive tyk... iiih hvor bliver det bare spændende.. er så glad i dag..! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glædelige Nyheder!! KIG
  • #2   22. apr 2009 Dejlig at hører, tillykke Line.
    Knus Mie.

• #3   22. apr 2009 betina: hun blev scannet nogle dage inden at parringen var.. og dyrlægen sagde god for hende da han kunne se der ikke var noget kritisk overhovedet.. havde det vist sig at være slemt med hendes hjerte, ville jeg slf have aflyst parringen..

mie: takker.. så bliver din flotte dreng jo onkel smiley tihi

• #5   22. apr 2009 det var heller ikke min egen dyrlæge..!! det var en mand der har mange års erfaring i scanning.. han sagde sågar at det var dejligt for en gangs skyld at se en sund hund... plus jeg kunne selv se at der ikke var noget at være bekymret for da han fortalte hvad prolaps fejlen var..
    horfor skal nogen folk bare ødelægge andre gode humør..!

• #7   22. apr 2009 stort tillykke med det flotte resultat!!
    Jeg kan kun forestille mig hvor nervepirrende det må være at gå der og vente på resultatet. Men sikke en lettelse at det er sådan en godt og positivt resultat.

Og tillykke med den/de kommende hvalp/e!!

Men jeg vil også sige, at jeg er enig med Betina. Jeg synes det er herligt du hjertescanner og får hende tjekket!! Men jeg ville også havde ventet med en parring, selvom at det lige passede med hun var i løb.
    Det er jo ikke til at vide om resultatet havde været en anden, selvom dr dyr havde afgivet hans vurdering. Det kræver jo en ordentlig scanning for at være sikker på status.

• #8   22. apr 2009 slf ville jeg gerne have haft resultatet før.. men hende løbetid kom bag på mig... hun plejede at gå 8 mdr imellem og denne gang gik hun kun 6.. så der var lidt stress på for at nå det..
    så SORRY.. men jeg er glad for det gode resultat og det er jo det vigtigste..

• #9   22. apr 2009 Det var da dejligt at hun gik fri line især da hun jo har haft hvalpe tidligere, dengang sagde jeg jo også til dig at jeg ikke fattede at du fik hvalpe uden at hjertescanne hende. Men fint du endelig fik det gjort...

• #10   22. apr 2009 Nadja: jeps.. der var jo igen grund til alarm.. hehe.. hun er en rigtig sund dame.. smiley
    bliver dejligt med liv i hjemme igen

• #11   22. apr 2009 "der var jo ingen grund til alarm" ?
    Hvad mener du?

• #13   22. apr 2009 Betina nej det gjorde hun ikke og netop derfor havde mig og Line en stor diskution, for hanner var heller ikke scannet dengang (håber denne er det)

• #14   22. apr 2009 hold da op..! jeg har gjort det nu og hun fejler intet...!!! det er hovedsagen og hvalpenes far er også scannet.. hvis i ikke kan være glade på mine vejne så lad vær med at kommenter og ødelæg andres gode humør..
    og det skal siges jeg kender andre som avler på livet løs hvor hundene hverken er scannet eller udstillet.. og så må jeg siges at være NOGET mere ansvarlig..!
    men igen.. har man ikke noget godt at sige så SYYYH..!

• #16   22. apr 2009 Hvis du ikke vil høre seriøse kritikeres mening, skal du nok ikke poste dit indlæg i en gruppe, hvor der er DKK-folk.

Jeg er helt enig med Betina og Miss FC - og så er jeg ellers ret ligeglad med dit gode humør.

Din sidste kommentar om, at der er andre, der ikke scanner, gør det ikke bedre. Man kan ikke bryste sig af at gøre tingene bedre end nogle, hvis man stadig ikke gør det godt nok!

• #17   22. apr 2009 at nogen gør noget dumt gør det ikke ok selv at gøre noget dumt bare fordi man mener det er mindre dumt.

Jeg synes bare set er at spille russisk roulette med hvalpes liv...
    ja hun fik et godt resultat, og det ønsker jeg dig altså stadig tillykke med!!!

Hvad nu hvis resultatet var en anden? Hvordan ville du så have det med at have sat hvalpe ind i verden?
    Spørgsmålet er ikke agressivt ment line, jeg spørger bare så du kan forstå min bekymring.

Gjort er gjort, men udviklingen ligger i at du kan se tilbage og se at det var dumt, men det lyder som om du står ved beslutningen og det er det som bekymrer mig.
    Jeg har selv lavet mine fejl i forbindelse med hunde, men jeg reflekterer tilbage på det og gør mit bedste for at lære og rette op.

Nu har hun jo et godt resultat, men så håber jeg bare at hanhunden til det første kuld ikke har nogle problemer.

• #18   23. apr 2009 rolig nu damer.. hør nu hvad jeg fortæller.
    Jeg tog beslutningen om at scanne hende.. jeg gjorte det fordi jeg kun ønsker sunde hvalpe og ønsker at vide om min dejlge hund har det godt, udover det jeg kan se i hverdagen.. jeg ved udemærket at der er DKK mennesker i dette forum og netop derfor troede jeg at det ville glæde jer at vi venter et rigtigt sundt kuld hvalpe..

miss fc.
    Tak fordi du stadig ønsker mig og sammie tillykke. sætter jeg stor pris på..
    men jeg har kun gjort som du selv.. lært af min fejl.. jeg fik hende scannet inden parring og der blev sagt at "der er intet at være bekymret for", og "det er dejligt at se en sund og rask hund" af dyreklinikens ekspert, så jeg er/var yderst fortrystningsfuld over dette valg.. de ved jo hvad de laver, og jeg er sikker på at havde der været noget galt ville han have frarådt mig at bruge hende i avlen..

Jeg er i hvertfald glad for resultatet.. 2 dejligge, sunde og raske DRU hunde skal være forældre og det er jeg super stoldt af.
    og jeg håber kun på at i vil støtte op om, at jeg faktisk fik tjekket min hund inden parringen. og glæde jer over de nye små liv der er på vej.. smukke og sunde hunde og et kærligt hjem at vokse op i..

• #19   23. apr 2009 og hvad ville du have gjort hvis den så viste sig at have et dårlig resultat,smilet til hvalpekøberne og sige ja,hvad ville du have sagt,sandheden ??Undskyld,jeg har bare lige lavet potentielle hjertesyge hunde ??
    Du er IKKE ansvarlig,at andre avler løs,undskylder da ikke dig og det du går og laver

• #21   23. apr 2009 ^^Der er da ingen der ikke glæder sig over scanningsresultatet!
    Du skriver ingen hunde lider pga. af det - men det er da kun pga. held! Det kunne sagtens være gået den anden vej, og så havde hunde lidt pga. ejers utålmodighed.

• #22   23. apr 2009 Tillykke med det gode resultat. Var det ikke i Varde du var?? Hos Christian, han er også vild dygtig og medlem af EKKO- gruppen, så tror bestemt også man kan tage hans ord til sig, hvis han har sagt sådan som du skriver..
    Held og lykke med hende ;o)

• #27   23. apr 2009 Birgitte det kan jeg så sige at vi er mange der får, min egen er tjekket for patella øjenlyst og hjertescannet og det blev gjort inden parring...

Og jo da hun fik sidste kuld var det staidg selmt med hjertefejl i racen det er kun 2 år siden hun fik det første kuld.. og da hun brugte sin egen hanhund der heller ikke var scannet eller nogen sinde blev det aner hun jo ikke om han har haft dårligt hjerte, for han lever jo ikke længere...

• #28   23. apr 2009 Jeg har lige en sjov bemærkning til scanning.
    I DKK blad hunden er der skrivet noget om hjerte scanning og et billed
    af en hund der bliver scannet...... en DRU hund.

• #29   23. apr 2009 nu var det altså ikke mine intentioner at gøre dette til en klub-diskussion (igen igen igen)
    Jeg hører tit at det som tæller er det enkelte medlems etik og ikke klubbens regler og rammer....
    derfor diskuterer jeg netop ikke klub-regler i dette eksempel, men prøver at tage fat i denne hunde-ejers fremgangsmåde.
    Det var min mening og holdning til netop denne "sag".

I kender min holdning til klubber... og vi kommer ikke frem til enighed...
    i denne tråd hev jeg fat i problematikken om at hjertescanne INDEN en parring og hvilken risici man løber ved dette.

Jeg applauderer at Line har valgt at scanne hendes hund, og dermed er blevet klogere siden første kuld... men synes det er ærgeligt hun nåede at parre inden det flotte resultat kom frem... tænk hvis resultatet havde været et andet.
    At dette så ikke var sket i DKK pga reglerne, det er så noget andet...
    det var ikke noget jeg bragte på bane, men snakkede, som skrevet, ud fra dette konkrete eksempel.

• #31   23. apr 2009 Ang. DRU,så gjorde formanden jo DRUs linie ang. hjertescanning helt klar,og han bakkede overhovedet ikke op om det

• #32   24. apr 2009 Birgitte: Ja, jeg undersøger for PL og øjenlyser mine hunde inden avl - kunne aldrig drømme om andet! I mine øjne er det ikke nok, at man lægger sig få millimeter over laveste fællesnævner.

Hjertescanning har været et krav i DKK i 8 år nu, så så nyt er det altså ikke... 8 år er omkring 4 hundegenerationer.

• #33   24. apr 2009 Jeg har ikke læst hele tråden, for den er jo lang...
    ...men jeg ved alt om at løbetider kommer når det passer dem, og at dette er noget man som Opdrætter må indrette sig efter.
    Min tæve gik i løbetid få dage efter sit fyldte 4 år...Ifølge DKK må hun parres indtil 4 år og en måned på den gamle attest....Jeg har derfor måtte tage fri i går, og køre turen fra Ribe til KBH, hvor Lisbeth har scannet hende....Sød og seriøs som Lisbeth er, så mailer hun svaret til mig senere i dag, så jeg ved om jeg med god samvittighed kan parre hende søndag eller ej. Ingen i DK udover Lisbeth kan sige god for en Cavalier....og selv Lisbeth kan ikke på stedet give det endelige svar.
    En anden ting jeg fald over i tråden var kommentaren om "dejligt for en gang skyld at scanne en sund hund"...
    Jeg havde 4 hunde med i går....Alle DKK hunde
    En 6 år gammel tæve...med et sundt hjerte som Lisbeth udtalte sjældent set for en hund i den alder....
    En anden tæve 4,5 år gammel....med en status på 0/1 ved 1,5 år....og sandsynligvis samme status nu....eller en lille 0/2 (endeligt svar kommer senere). Den jeg venter hastesvar på, er med rimelig sandsynlighed 0/2 ved 4 år....(skal måles endeligt...da den jo kan være 0/3 og dermed ikke godkendt).
    For alle 3 galdt det at der på ingen måde var mislyd at spore, så den udtalelse om at hundene generelt er usunde....skuffer mig faktisk lidt.
    En dyrlæge der scanner en lille del af hundene, kan jo dårligt udtale sig om dette generelt, og har måske også sagt at det var dejligt at scanne en sund hund....og ikke for en gang skyld at scanne en sund hund.
    Man kan heller ikke ved at få forklaret om prolapsgraden ....vurdere sin egen hund....og tro den er rask. Der går hunde rundt som lever helt normalt, men er sorteret fra i avlen på grund af netop prolaps.
    Dette drejer sig ikke om at ødelægge nogens humør....men om seriøsitet, sund fornuft....og ikke midst at have sat sig ind i tingene på forhånd. Når man vil opdrætte hvalpe, kan alt ikke planlægges...men så må man smide hvad man har i hænderne...og ikke gå på kompromis...med sundhed og valg af hanhund. Der kommer altid en ny løbetid, hvis man ikke kan afse tid her og nu...
    Sorry....thats it:-)
    /Anja

• #34   24. apr 2009 Så lige at det var Christian i Varde der havde hjerteundersøgt tæven. Nu har jeg jo selv fået undersøgt tæver der flere gange, og Christian har aldrig til dato sat resultat på en scanning...da han ved det er Lisbeth der har den kompetence. Christian virker på mig meget seriøs...og derfor tror jeg ikke helt på den udtalelse han citeres for tidligere i indlægget. Jeg har selv fået scannet hund ved ham 5 gange....4 x 0/1 og 1 x 0/2.....alle godkendt til avl og uden mislyd....men de hørte måske til kategorien sunde hunde?
    /Anja

• #36   25. apr 2009 Bare for, at bekræfte at det kan være helt galt, selv om ingen tror det. Nikky blev scannet i rødding og han ville selvfølgelig ikke sige noget ,for det er som tidligere nævnt ,kun Lisbet fra landbohøjskolen, der kan udtale sig. Men han smilede og sagde ,at han bestemt ikke mente, at jeg skulle være nervøs, precis som min husdyrlæge havde sagt, så jeg var glad og ventede på godt resultater. Da det kom, sagde det 0 mislyd 3 polaps, så jeg ringede til Lisbeth, med det samme og spurgte om det ikke kunne være en fejl, de andre havde jo sagt...... Hun tilbød mig en tid hos hende, så hun selv kunne scanne og det viste ganske vist, en 3 prolaps og en jet på ca. 20% så der var ikke noget at gøre, alle havde taget fejl desværre. 9 md. efter var vi derover igen, fordi Nikky var så træt og var kommet på hjerte medicin for, at have det godt. Både Lisbeth og jeg ville gerne vide ,hvad hjertet nu sagde, og det var blevet værre, 1 i mislyd 3 prolaps og 30% jet, ikke særlig gode udsigter, for en, på det tidspunkt 2,4 års hund. Hun er ikke scannet siden, men skal med når den lille nye skal ind og scannes, til Januar og da er Nikky 4,3 år så håber jeg bare, det er gået i stå, for hvordan ser det ellers ud. Lisbeth sagde sidste gang, at gennemsnits alderen på hunde, med Nikkys status, var 5-7 år hvis udviklingen fortsætter, så tiden med er hjertesyg hund, kan være alt for kort og ingen kan med sikkerhed se, hvor slemt det er, uden det helt rigtig måleudstyr og en masse erfaring.
    Jeg håber, jeg er lige så heldig som du, med min lille ny.
    Lige et spørgsmål, navlebrok hvor arveligt er det, ville i avle på en hund, det har navlebrok.

• #37   25. apr 2009 Hanne: Ja, man kan aldrig vide det og selv Lisbeth kan først give et endeligt svar, når hun har siddet for sig selv med linealen.

Ang. navlebrok: Det kan være arveligt, men det kan lige så godt skyldes, at tæven har bidt navlestrengen over for tæt på maven eller at der er rykket for meget i strengen. En infektion kan også lede til et brok. Jeg ville ikke være ked af at avle på en hund emd et lille brok, hvis alt andet var ok. Brok er jo absolut kun en eksteriørmæssig fejl og kun en mindre fejl.

• #38   25. apr 2009 Hej Hanne
    Ja det er ærgerligt med en så dejlig hund som din Nikky...men eksemplet er jomkalrt..man kan ikke nødvendigtvis se det på hunden i de tislige stadier.
    Med hensyn til navlebrok, så er der flere racer, hvor man klart mener det er arveligt.
    Når vi snakker om Cavalieren, så synes jeg ikke du skal være nervøs for at bruge en sådan hund i avl. Så længe det drejer sig om en lukket helt kosmetisk navlebrok. Jeg har selv Cavalier med og uden navlebrok, og har også haft flere hvalpe med det. Der har umiddelbart ikke været flere navlebrok på hvalpe efter tæverne der selv havde en navlebrok end dem der ikke havde. Jeg har dog en lille erfaring for, at hvis man selv klipper navlestrengene, og er opmærksom på, at tæven ikke hiver og vasker for voldsomt på dem umiddelbart efter fødslen, så kan man minimere det.
    Det er min erfaring...
    /Anja

• #39   25. apr 2009 Ja Nikky har de fineste udtalelser fra dommerne på udstillingerne, men sådan kan det jo gå.

Ang. navlebrok så er jeg meget i tvivl, fordi Citha den lille har navlebrok og det var stort nok til at det skulle opereres/lukkes, jeg har ikke fået spurgt om det måles, har en betegnelse eller sådan så man ved om det er stort eller bare alm. jeg ønsker absolut ikke at avle på en hund der giver dårlige ting i arv, men jeg vil heller ikke lade en ellers fin hund, som kunne bidrage med noget godt til rasen udgå at avl fordi jeg bliver hysterisk, den perfekte hund er jo svær at finde :o))
    Citha har nemlig et dejligt temprament, er sund og rask sådan almindeligt hun er jo ikke tjekket for noget endnu, ser i mine øjne dejlig ud, men hun blev jo kørt ned da hun var lille og brækkede benet temmelig voldsomt, og måtte ligge 7 uger på sofaen, det har påvirket hende så hun ikke er modtagelig for indlæring på samme måde som Nikky feks. hun er blevet en baby tror hun, hun opfører sig som en forkælet, let sky, smerte og lyd overfølsom, møjunge og da jeg jo har mistet balancen, for altid sikkert, kan jeg ikke magte, at lære hende ringtræning, desværre. Så min plan med hende er faktisk, at droppe avl eller hvis hun er super, det vil sige 0 over hele linjen med hjertet og har super øjne og knæ så vil jeg bare udstille hende, nok til en avls godkendelse, og lave 1 kuld på hende og se hvad det kan blive til for at beholde en som så kunne blive udstillingshund, der er ikke så sjovt med Nikky: Jeg tror ikke hendes skyhed osv. som hun jo har pådraget sig ved ulykken, kan arves og inden, var hun super rubust, hvad sige i til det ? er det en dårlig ide?

• #40   25. apr 2009 Jeg må sige, at jeg ikke ville vælge at avle på en tæve med det temperament du beskriver. Jeg har selvfølgelig ikke oplevet Chita, men ud fra din beskrivelse stejler jeg. Nej, hun nedarver måske ikke temperamentet direkte via generne, men hun giver det til hvalpene i de 8 uger de er hos hende. En tæve en et ikke-optimalt temperament er i min bog et meget større problem, end en han med en knap så godt temperament. Hvalpene "arver" SÅ meget af moderen via prægningen.

• #41   25. apr 2009 Det er nok mig der udtrykker mig dårligt, det er i træningssituationer, hun er en møjunge som jeg beskrev, smærte overfølsom er hun godt nok, hvis man træder på hårene på poterne, hyler hun som var enden nær og lydoverfølsom skal forståe sådan, at hun blive meget bange, hvis noget vælter, eller larmer uforudset, det tager Nikky helt stille og roligt, hun har gået ude ved manden i værkstedet fra hun var lille, så det gør ikke noget at gnisterne fra vinkelsliberen, flyver hende om ørene, så stikker Citha af. Almindeligvis i dagligdags situationer, er hun en rolig og mild hund, men krut i røven som en hjalp skal have selvfølgelig, men ellers dejlig. Det er bare så tydligt, at hun mangler det Nikky fik, af indtryk som lille, udenfor i værkstedet, på båden når vi sejlede osv.som gør at hun tager alt, også uforudsete ting, i stiv arm. Men her i huset hvor hun opholdt sig de 7 skide uger er alt godt, det er når hun er uden på ukendt tæren eller det med lydene, overraskelserne så er hun en lille kylling, jeg tvivler ikke på hendes moderinstinkter eller hendes hunde sprog, det er helt ok, hun kan fint med andre hunde og Nikky og hende er næsten uadskellige, kun foretrække Nikky manden og værkstedet, hvis det kan lade sig gøre og Citha bliver inde ved mor :o))

Mhs. til krut i r... så kan vi der rigtig se forskellen på hende og Nikky, Nikky har aldrig haft så meget krut som Citha, hun var gået død længe før. Citha kan lege og løb i meget længere tid end Nikky nogensinde har kunnet.

Kommentér på:
Glædelige Nyheder!! KIG

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce