4.647 visninger
|
Oprettet:
Hvad er giftigt?? {{forumTopicSubject}}
Inspireret af anden tråd. Sys der er så mange ting som er giftige eller i hvert fald ikke ret gode for hunde.
Er der nogen der kan hjælpe med at remse de ting op?
Kan komme i tanke om
Chokolade
Vindruer/rosiner
Løg - blomsterløg
Hvidløg (i større mængder)
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
Kaffe
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
http://www.hundeleksikon.dk/tox.html
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 279
men sys os menneskemad i det hele taget..
men okseben kan godt give dem tynd mave
aug 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 1.316
maj 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 279
aug 2007
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 40 Svar: 679
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 36
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 173
aug 2007
Rigtig mange planter er giftige. Finder lige et link...... Okay, det er for katte, men mon så ikke det også gælder for hunde:
http://www.killingelisten.dk/planter/
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 27
man må bruge sin sunde fornuft, og man ved jo hvad ens egen hund kan tåle eller ikke kan tåle... udover de generelle ting som hunde ikke må få.... de ting er forbudt
aug 2007
Man skal selvfølgelig holde igen med stærke krydderier, fedt og sukker.
jun 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 57
aug 2007
Wupsi... Hvem har byttet rundt på tasterne ;o)
jun 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 33 Svar: 231
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 66 Hunde: 10 Emner: 46 Svar: 290
Alt hvad der hedder madrester i alle afskygninger.
De får rå kød og tørfoder og så alle madrester ovenpå.
Det gælder også løg. æbler(hvilke de selv spiser faldet ned fra træerne)
og kartofler.
De får også dagligt sødmælk.
Jeg tror også det handler om alt med måde.
Præcis som med mennesker.
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 40 Svar: 679
Men ja, må da indrømme at min hud flere gange har fået vindruer uden at blive syg. Men vidste ikke bedre så det er slut nu
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
feb 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 12 Svar: 317
Det er ikke selve chokoladen, der er farlig for hunde, men theobromine, der er en bestanddel af chokoladen.
Theobromine giver forskellige reaktioner hos forskellige hunde. Hunde med helbredsproblemer, især epilepsi, er mere påvirkelige af theobromine, end sunde hunde.
Theobromine kan fremprovokere anfald hos hunde med epilepsi, eller anlæg herfor.
Ydermere kan theobromine give uregelmæssig hjerterytme, specielt hvis hunden bliver ophidset. Dette kan så medføre en blodprop i hjertet, som hunden kan dø af.
Theobromine kan også irritere mave-tarmkanalen. Der kan komme blødninger, og i nogle tilfælde kan hunden dø i løbet af få dage.
Theobromine er tilstede i forskellig slags chokolade:
Mælkechokolade: 44-66mg/oz(28,35g)
Mørk chokolade: 450mg/28,35g
koge/bitter og pulverchokolade varierer fra 150-600mg/28,35g
Hvor meget chokolade, en hund kan overleve, afhænger til dels af dens vægt og andre ukendte omstændigheder. Der er ikke meldt om dødsfald hos hunde, der har indtaget mindre end 200mg theobromine/kg hund
Hundens størrelse har stor betydning i denne sammenhæng. Jo mindre den er, jo mere påvirkelig er den over en bestemt dosis, end en større hund er. Derfor er de toksiske doser angivet som mg/Kg.
Theobromine er 14 - 20 timer om at blive udskilt af kroppen. Udskilles gennem leveren.
Skulle hunden have forgrebet sig på en stor mængde chokolade, bør man inden to timer prøve at få den til at kaste op. Er den synligt påvirket eller bevidsthedssløret, skal den straks til dyrlæge.
Er der ingen alvorlige symptomer, kan man give hunden aktivt trækul eller brændt toast. Dette vil danne en kemisk forbindelse, så theobrominen elimineres og udskilles med afføringen.
Nødder er giftige for hunde, og rå løg er ikke godt.
Men folk siger at menneske mad ikke er godt for hunden, det passer jo ikke.
Havde vi måske hundemad for maaange år siden ?
nej der fik den menneske mad, og hunden levede da super godt.
Der er selvfølgelig forskel på hunde, som der er på mennesker med hvad de kan tåle, nogle hunde kan ikke tåle kartofler som vi måske ikke kan tåle mælk. men det med at det er giftigt for dem, er ikke sandt.
mar 2008
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 514
enmet rå med - hvad gør hunden så i naturen? den kan ikke ligefrem tilberede maden og fremstille tør kost.
fordrings metoden BARF går kun ud på rå kød, både svin, kylling, kalkun,ko, fisk osv. (inkl. ben og det hele, og ja også kylling ben - det skal bare være RÅ), rå grøntsager, rå æg osv.
denne foder metode skulle være den absolut idelle måde at fodre på, og den sundeste for hunden da den er sammensat efter hvad vilde hunde/ulve spiser.
vores dejlige tam dyr er jo altså også kommet fra naturen engang i tidernes morgen.
min får både rå kød, ben, grøntsager, kartofler, æg osv. og den lever i bedste velgående.
det er meget opblæst med vores hunde faktisk ikke må få noget, de er jo kødædene fra naturen og vil desuden spise dyre ekskramenter (staves?) for at få vitaminer og æg for protien og kalk- hvis de levede vildt.
feb 2009
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 182
Men han har sommetider stjålet både rosiner og chokolade... og han får oz både vingummi og popcorn, når vi andre hygger med den slags... og sommetider rester fra aftensmaden hvis ikke det er for stærkt... altså mest kartofler og brun sovs. og han fejler altså ingenting...
Da han var omkring 4 måneder stjal han en hel pakke rosiner på køkkenbordet og åd alt, incl. kasse, på nær måske 4 rosiner, og der var ingenting med ham...
Jeg eksperimentere ikk med hvad der sker når han får diverse ting, men går heller i panik hvis han har stjålet et stykke chokolade eller en rosin...
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 173
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 643
www.hundeleksikon.dk/tox.html
mar 2008
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
I december måned havde djævlen besat, min ellers, dejlige Rotte dreng.
Han ødelagde/åd ALT hvad han kunne komme i nærheden af, her er et udpluk af hvad han fik gnasket i :
2 stk dåseøl, 3 dåse colaer. ( dåserne var tømt, bidt hul i)
3 plader chokolade
1 ks heksehyl, ( vi samlede 68 op ud af 100 )
1tube håndcreme og 1 deo stick.
3 pk smøger var flået i småstykker
Alt det havde han nået på knap 2 timer, det eneste han fejlede var, han fes og snork sov efterfølgende i flere timer.
jeg ringede selvfølgelig til Dr Dyr, men skulle kun komme med ham hvis han blev dårlig..
Tror bare Kenzo ville ha del i sagerne fra vores Tysklands tur
mar 2008
aug 2007
Jeg holdt øje med ham i ca 2 timer og han blev bare HYBER, han sov max 10 min af gangen og ellers fes han bare rundt. Jeg havde fat i dyrlægen som sagde jeg skulle gi ham kogte ris og fiskeboller, havde selvfølgelig ingen af delene. Men fandt da ris på tanken. Vi gik så i seng ved 03.30 tiden og jeg kiggede til ham en gang i timen, ikke spor sjov nat..
Det havde tydeligvis en virkning på ham, men der skete heldigvis ikke noget med ham.
Jeg gik engang til træning med nogle der havde givet deres terrier musli med rosiner, da den var hvalp. Pludselig blev den rigtig syg, de fandt så ud af det var rosinerne. PGA af den har fået dem blev den væksthæmmet :o( Den fik det fint igen, men vil bare altid være lille
feb 2009
da der ikke var hundemad fik hundene jo alle de ting som folk mener er "GIFTIGT"
Og den levede da super godt.
Og det med rå kartoffel tror jeg godt nok heller ikke på, tror jeg kender mindst 20 hunde som har fået rå kartoffler imens de har levet, og de er mellem 5-11 år.
Bella har godt nok os været i vores ting hehe, hun skulle lige spise en masse ting da jeg ikke var hjemme, og der var hun kun 4 mdr ca.
Hun spiste
750 gr chokolade, hun brød ind i min taske
En Kæmpe flaske femilet shampoo
ca 5 Kartofler fra posen
Træ
Alt frugten
Og så røg der en masse slik ned os, mest lakridser og karameller, ved ikke helt hvor meget.
Jeg ringede til dyrlægen med det samme jeg kom hjem og så det, og han sagde at jeg skulle komme derud hvis der så ud til at være nogle tegn på hun havde det dårligt.
der var ingen tegn på noget som helst, hun fik ikke engang tynd mave, men derimod når hun Sked var der bobler med, men hendes afføring var normal
så tror ikke rigtigt på alle de ting der, for Bella får alle de ting hun kan lide, undtagen Nødder.
feb 2009
Altså bella eeelsker rosiner, og dyrlægen har altid sagt til mig den må få hvad den kan lide, men i ikke for store mængder, og for tit.
Det samme gjorde min mor da vi havde vores gamle hund, den fik alt hvad vi kunne byde på, og den levede i 15 år. den var rigtig sund og frisk Dejlig hund.
aug 2007
Hvad er giftigt??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside