{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.719 visninger | Oprettet:

så er datoen fastlagt {{forumTopicSubject}}

så er det på onsdag kl.10.30 . jeg siger farvel til min golden pige frida ..
Hun har nu besvær med at rejse sig og gider ikke rigtig spise . ligger bare og sover og når jeg lukker hende ud for at tisse ja så lægger hun sig bare ned ..
Frida er en hund fra en berygtet kennel , men jeg nåede at give hende 4½ gode år .. Hun har hd i 3 grad og har haft siden hvalp

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  så er datoen fastlagt
  • #1   16. feb 2009 Kram til jer.
    Det gør mig ondt.
    Vi har også lige måtte af med vores Laban pga sukkersyge og grå stær.

• #2   16. feb 2009 årh stakkels lille frida. men det er godt hun kan få fred... så hun ikke skal gå og ha det sårn mere. det er virkelig en hård beslutning, men det er godt den er taget.. føler med jer begge to..

• #3   16. feb 2009 Det gør mig ondt at læse smiley
    Så må hun hilse min gamle hund oppe i hundehimlen.

• #4   16. feb 2009 det gør os ondt at læse stakkels frida nu kan hun da få fred føler med jer knus og tanker til jer

• #5   16. feb 2009 tak .. piv .
    nanna . har sendt dig en pb så hænger jeg ingen ud

• #6   16. feb 2009 chine .. ja det er der hvis de har holdt så længe som frida .. det er næsten alt de laver der oppe der er syge .. men de bliver ved også med deres howawarter .
    De har ikke engang en politi tilladelse mere , men de fortsætter uden at tænke på hundene og deres mennesker ,

• #7   16. feb 2009 ja jeg ville sådan håbe det kunne stoppe , men har set de har golden til salg igen i den blå avis og gul og gratis ..
    hold jer væk fra Torben og Christina .. vil ikke oplyse kennelen her men bare deres fornavne .
    det er vel ikke at hænge nogen ud

• #8   16. feb 2009 område haslev

• #9   16. feb 2009 Åh nej.......... Ikke derfra??.......... Stakkels dig........

Ja, jeg SKRIGER op hver gang jeg hører om hund derfra!!!! HAN er hundehandler om nogen er!!!

• #10   16. feb 2009 Benthe:

Jeg kan følge dig......... Men du risikerer at tråden bliver slettet ved at lægge linket herind:-)

• #11   16. feb 2009 ja jeg ved det , men synes jeg må gøre noget for de hunde og deres kommende ejere ..

• #12   16. feb 2009 håber manger når at se den inden

• #13   16. feb 2009 Ja, han har været på spil i mange år......... Husker ham endnu fra han avlede rimeligt pæne DKK goldens i midten af 80`erne........

Han mixer også gerne de gyldne hovawarts og sælger dem som renracede....... Jeg har kendskab til en handel, hvor han har solgt en ren gylden hovawart som værende golden.......... Har HØRT at han laver op imod 100 hvalpe om året!!!!!!!!

• #14   16. feb 2009 ja eller flere
    hundene gå i stalde 2 i hvert bur , det fik jeg lov at se da jeg var oppe for at få erstatning for frida .. ellers er der så pænt når man er oppe for at købe hund .. der går de alle ude hunde gårde ..
    det fik jeg så ikke da han mente man godt kunne avle på en hund med D hofter i begge sider

• #15   16. feb 2009 puha det er sku noget af en slem omgang. har været inde og kigge på golden der inde men nu når jeg hører sådan noget sørgeligt ske. er jeg fuldstændig chokket over nogen kan blive ved med det:(

• #16   16. feb 2009 Er godt nok ked af at det er gået sådan :'/ ! Håber at det går.. men godt at Frida får fred :'/.

Ja, forstår heller ikke at nogen kan behandle andre liv sådan.. De burde have tilbage af samme skuffe.. men ja!

Og forstår udmærket godt at du vil videregive oplysningen om hvad de gør og det.. For noget er man jo nødt til at gøre for at stoppe deres handel :'(!

• #17   16. feb 2009 Tine:

Han "stambogsfører" i CKC........ Her kan du jo selv lave dine tavler på nettet........ MEGET seriøst!!!.......... NOT.....

karina krog N

Neeeeeeeej......... Hold dig LANGT væk fra ham!!!!!

• #18   16. feb 2009 Benthe:

Men du har vel kun været i "salgsstalden"?? I den anden kommer købere ikke. Har HØRT at hundene går i lort til knæene derinde.....

Han har også EN pris, hvis man køber en hund, som IKKE er vokset op indendørs og en anden (og dyrere) pris, hvis man vælger en hund "som er vokset op inde i huset"...... Sidste løsning vælger de fleste jo. Problemet er bare at hvalpene går samme sted.......... Men det giver klejner i kassen!!!

• #19   16. feb 2009 Tine:

Du behøver vist ikke melde dig ind......... Mener at Dennis lavede en tavle på sin blanding for at se om det kunne lade sig gøre......... Intet problem!!

• #20   16. feb 2009 og datteren

• #21   16. feb 2009 Benthe:

Ja, men hvor meget har Christina med det at gøre nu?

• #22   16. feb 2009 tror nok hu kører det med faderen bag ved , da de først tog retten fra at have dyr fra ham overdrog han det til christina osv...

• #23   16. feb 2009 Tine:

Nope.....Så vidt jeg husker var det der, Dennis for sjov forsøgte at lave en stamtavle på Bølle..... Uden problemer.....
    Det er noget med at du selv sender det hele ind på mail og så modtager du vist en stambog/bevis.......

• #24   16. feb 2009 Benthe:

Ja, men da myndighederne og tv så gik for tæt på, overdrog hun det til ham igen.....

Åååhhhhhhh, jeg bliver så VRED!!!!!!!! Jeg kunne skrive side op og side ned om folk der har ringet til mig og været kede af det, fordi de har købt en golden hos ham!!!!!!

• #25   16. feb 2009 Tine:

Here you go:

http://www.continentalkennelclub.com/Registration.aspx

• #26   16. feb 2009 jeg ville ønske af hele mit hjerte at jeg kunne stoppe dem en gang for alle

• #27   16. feb 2009 Benthe:

Jeg ligeså............... Desværre ved han hvem jeg er, så jeg kan ikke snige mig derned........

Iøvrigt havde han et kuld hova hvalpe med på Roskilde dyrskue et år og stod og forsøgte at sælge dem. JEG kunne ikke se moderen til disse hvalpe nogle steder og jeg tror ikke at hvalpene var 8 uger..... Folk, der var i tvivl, fik et visitkort med hjem. Jeg fulgte efter dem og bad dem bruge visitkortet til at ørre sig begi med, for mere var det ikke værd....... Pludselig opdagede han og en kammerat, hvad jeg havde gang i, så jeg måtte forlade mit forhavende..... Fandt informationsstanden og meldte ham der. ANER ikke hvad der kom ud af det!

• #28   16. feb 2009 har lige været inde på sol debatten og forstår bare ikke de mennesker der kan skrive så positive ting om dem velvidende de ved hvad der foregår!
    Klart man kan være heldig ikke at få en syg hund derfra men de lever da alle i forfærdelig forhold de stakkels dyr.

• #29   16. feb 2009 jeg ved det bliver en frygtelig dag på onsdag med gråd , jeg håber bare jeg kan vente til frida ikke kan se dem mere ..

de mennesker der er positive er sikkert blevet lovet et eller andet . jeg ved de ringer rundt når de kommer i søgelyset . det gjorde de også til mig for at få mig til at sige noget positivt.

• #31   16. feb 2009 Jeg vil tænke på jer smiley

• #32   16. feb 2009 I kan skrive til trådopretter og få linket på det svin. Desværre må linket ikke ligge i tråden hvorfor det er slettet (ville ikke slette hele tråden da den kan være med til advare andre, bare vi holder os inden for HG's udhængningsregel) / Sanne M - HjælpeAdmin. i denne gruppe

Til trådopretter: Det gør mig ondt for dig og din vapper :o(

• #33   16. feb 2009 Ååh, JEG kan sandelig også sende jer links....... Eller bare skrive navnet, så kan I selv Google det og græde!!!

• #34   16. feb 2009 Super Mette. Jo flere der kender til de svin jo bedre kan vi advare fremtidige hvalpekøbere ...

• #35   16. feb 2009 Sanne M:

Ja, når det gælder om at knalde den hundehandler, er jeg med på ALT!!!! an har bragt mit p** i kog i mange år efterhånden!!!

• #37   16. feb 2009 er der nogen som evt. gider ligge en besked i min indbakke med en forklaring på hva hd er? jeg er hundefrisør og derfor er det godt at kunne vide hva det er for en sygdom og hvilke symtomer det er når sygsommen kommer.

gør mig rigtig ond at høre du skal af med hende, hun må også lige hilse rex i hundehimlen..

• #38   16. feb 2009 Maria Louise H: PB sendt ...

Hofteledsdysplasi hos hunde

Hofteledsdysplasi har været en kendt og frygtet sygdom hos de store hunderacer gennem mange år.

Af dyrlæge Claus Sloth, Skovshoved

Trods erkendelsen af hofteledsdysplasi (HD) og en tilsyneladende ihærdig indsats for at komme sygdommen til livs, er det ikke lykkedes at få kontrol over den.
    Den registrerede HD-hyppighed hos Dansk Kennel Klub (DKK) er inden for visse racer helt op mod 50%. Dette tal er baseret på de røntgenbilleder af hofteled, som indsendes til bedømmelse hos DKK i forbindelse med HD-bekæmpelsesprogrammet, og betyder, at op mod halvdelen af de fotograferede hunde har større eller mindre fejl i deres hofteled. Samtidig ved vi, at mange billeder ikke bliver indsendt til bedømmelse, hvis de har udsigt til en dårlig HD-status.
    Dvs. man må antage, at den HD-frekvens, DKK angiver for hver enkelt race alt andet lige, reelt ligger højere.
    Årsagen til disse nedslående forhold kan findes i sygdommens komplicerede årsager og udvikling samt vanskeligheden ved at stille en sandfærdig diagnose på et tilpas tidligt tidspunkt i hundens liv.

Årsager til sygdommen

HD menes at have en polygenetisk multifaktoriel baggrund. Dvs. at der er flere arvelige årsager, der hver især kan påvirkes af forskellige "ikke-arvelige" forhold. Disse forhold er fx overfodring, størrelsen, væksthastigheden, hormonale forhold, muskelmasse mm. Men hvordan denne "årsagscocktail" nøjagtigt er sammensat, ved man ikke.

Udviklingen af HD

Vi ved i dag, at der er en direkte sammenhæng mellem løshedsgraden i hofteleddet og udviklingen af klinisk HD. Dvs. jo længere ledhovedet kan flyttes ud af ledskålen, jo større risiko er der for udvikling af HD.
    Det antages, at hvalpe fødes med normalt udviklede hofteled, for derefter tidligt i deres liv at udvikle de ustabile hofteled som følge af arvelige og de omtalte miljømæssige faktorer (fodring, motion, væksthastighed mm.).
    Fodring er den bedst dokumenterede miljømæssige faktor med indflydelse på udviklingen af HD. Flere veldokumenterede studier viser, at overfodring med tilsvarende overvægt øger graden af HD. Overfodring med kalk eller et forkert forhold mellem kalk og fosfor i foderet øger også graden af HD. Hunde med en arvelig tilbøjelighed, der samtidig overfodres, har en meget stor risiko for at udvikle HD. Overmotionering eller fejlbelastninger (glatte gulve, længere tids voldsom leg) af hvalpens hofteled forværrer tilstanden, hvis der er tendens til ustabilitet i hofterne.

Symptomer

Hofteledsdysplasi optræder traditionelt i to kliniske forløb. Det ene optræder, når hunden er 5-12 mdr. og viser sig ved alvorlige smerter, hvor hvalpen ofte vægrer sig ved motion eller udviser alvorlig halthed. Det andet forløb optræder senere i hundens liv (ofte efter 4 år) og har en mere kronisk udvikling. Den ytrer sig ved en mildere grad af smerte, som dog vil forværres med hundens alder, når den først er startet.
    Prøver man at spå om det kliniske forløb ud fra røntgenoptagelser, bliver ens profetier ofte gjort til skamme. HD er en vanskelig sygdom at vurdere, fordi hunde med hofteled, som på røntgenbillederne ser meget dårlige ud, ofte springer glade rundt, mens hunde med milde røntgenforandringer udviser stærke smerter.

Diagnosen

Foreløbige tal angiver en arvelighed for hofternes løshedsgrad hos Schæfer på 0,61 og for Labrador på 0,45. Problemet er imidlertid at konstatere den sande løshedsgrad i det enkelte hofteled.
    Det skyldes vanskeligheden ved objektivt at bestemme et hofteleds løshedsgrad.
    Den internationalt anvendte HD-røntgenoptagelse udføres på en hund i rygleje, hvor bagbenene strækkes helt bagud, således at de ligger parallelt med bordpladen (vandret). Dette svarer nogenlunde til, at vi skulle have vurderet vores hofteled, mens vi sad i spagat.
    Ved denne teknik vrides ledkapslens fibre rundt og formindsker derved ledkapslen kunstigt. Derved presses ledhovedet ind i ledskålen og giver et fejlagtigt, positivt indtryk. Dvs. vi får en vis portion "falske" gode hofter. Desuden er man henvist til en vis grad af subjektivitet i sin bedømmelse af sådanne billeder.
    En ny optagelsesteknik er under udvikling. Her optages billedet af hofterne, mens hunden ligger på ryggen, men med benene pegende op i loftet. Man tager to billeder: et, hvor ledhovedet presses ind i ledskålen, og et, hvor ledhovedet presses ud af ledskålen. Man kan derefter objektivt måle løshedsgraden ved at sætte de to optagelser i forhold til hinanden. Denne teknik (PennHIP) kan udføres relativt tidligt i hvalpens alder og således give en tidlig diagnose til gavn for udvælgelsen af avlsdyr. Allerede i seks mdr.'s alderen kan man ud fra dette distraktions-index vurdere hundens tendens til HD med meget stor sikkerhed.
    Indtil denne nye teknik er udforsket og udbredt tilstrækkeligt, er vi dog henvist til at diagnosticere HD ud fra de "strakte hoftebilleder".

Behandling

Det bør her understreges, at den bedste behandling for populationen selvfølgelig er at reducere frekvensen gennem et fornuftigt avlsarbejde jvf. ovenstående, men ser vi på den individuelle behandling af hunde med udviklet HD, er der flere muligheder og en meget god chance for, at hunden kan få et fint hundeliv.
    Principielt kan man sige, at man kun behandler HD, hvis hunden er generet af tilstanden. Behandlingen kan være medicinsk, kirurgisk eller i form af akupunktur/guldimplantation. Den medicinske behandling foretages med forskellige gigtmidler. Nye præparater med reducerede bivirkninger er kommet på markedet de sidste par år (Rimadyl, Metacam, Romefen). Enkelte af midlerne kan anvendes dagligt uden bivirkninger.
    Kirurgiske løsninger kan opdeles i de ledbevarende operationer og dem, der fjerner leddet. Er der tale om ingen eller meget milde forkalkninger i det syge led, kan man ændre på vinklerne i leddet ved at save de tilstødende knogler over og samle dem igen i en ændret position, der reducerer løshedsgraden i leddet. Er leddet så skadet, at det ikke kan bevares, kan man foretage en total hofteproteseoperation, hvor man udskifter både ledhoved og ledskål, helt svarende til den tilsvarende operation på mennesker. Denne operation løser radikalt hundens problem og vil i 95% af tilfældene føre til succesfuld fjernelse af smerterne. Der er ingen restriktioner på hundens motion efter sådan en operation.

Guldimplantation er en alternativ smertebehandling, hvor man indlægger små guldstykker omkring det defekte hofteled. Man mangler stadig den fulde forståelse af, hvorfor det virker på en del hunde, og samtidig savnes kontrollerede, opfølgende undersøgelser over, i hvilken grad det virker og hvor længe.

HD er til stadighed en stor udfordring for specialklubberne i Dansk Kennel Klub, for opdrætterne og selvfølgelig for dyrlægerne. Det er vigtigt at fortsætte det målrettede avlsarbejde. Og det er også vigtigt at gøre behandlingerne bedre for de hunde, der er syge - men det allervigtigste er, at vi ikke giver op og slår os til tåls med, at man må leve med problemet - det kan hverken hunde eller hundeejerne være tjent med.

Artiklen er fra Dyrefondets medlemsblad, Hunde-journalen, nr. 2/99

• #39   16. feb 2009 jeg kunne også godt tænke mig kennel navn, så jeg ved hvem jeg skal frabyde folk at købe ved når de spørger i min salon, og jeg vil sprede rygtet til alle hunde frisøre jeg har kontakt med ..

• #40   16. feb 2009 hvad kennel er den fra?
    link til hjemme side eller lignede?

• #41   16. feb 2009 Prøv at spørge trådopretter eller Mette i PB ang. kennel/hundehandler ...

• #42   16. feb 2009
    Hvor er det trist , at høre . Men det er den rigtige beslutning . Hun skal ikke lide mere . Godt at hun har haft de gode år hos jer . Frygteligt , at der findes sadanne dyrehandlere . Jeg sender mine tanker til Frida og jer .

• #43   16. feb 2009 kæmpe trøstekram til dig og vovse pigen smiley

• #44   16. feb 2009 Link afsendt til "Elsker min mand" og Maria Louise.....

Eller rettere, jeg skriver hvad man skal Google efter, for ET link er ikke nok:-)

• #45   16. feb 2009 det ka nkun være den kennel som bad mig sende penge på forhånd hvis jeg kom for at kigge på en, for hvis jeg ville have hende med hjem så skulle de lige have den vac. og tjekket inden.. NOT... jeg er så glad for at jeg spurgte på HG inden jeg købte hos ham..... gør mig ondt med din hund, godt i har haft nogle gode år sammen.

• #46   16. feb 2009 lillefisen:

Har vi to ikke snakket sammen i telefon om den kennel? Hvor jeg sagde at du skulle holde nalderne væk??

• #47   16. feb 2009 Jo, og tak for det søjde!!!!!!

• #48   16. feb 2009 DET var HELT min fornøjelse!!!!

• #49   16. feb 2009 ja, det kan jeg dælme godt forstå.. men han er altså desværre en meget veltalende mand så han vil sagtens kunne snyde masser af folk smiley

• #50   16. feb 2009 Ja og det GØR han........... Han kan sælge sand i Sahara......

Faktisk har jeg oplevet EN køber, som afleverede hunden dagen efter og fik pengene tilbage..... Ellers er han ikke til at hive penge ud af!!!

• #51   16. feb 2009 ja, men burde vi så ikke samle ind til en billet til ham til sahara?? vi kan nok også donere et par glas! sådan en mand burde stoppes, men det er jo desværre ikke sådan lige til..

• #52   16. feb 2009 nej , han er simpelhen en mand med hjerte af sten ...
    de er så flinke når man vil købe hund , man bliver budt både på frokost osv...
    håber vi stopper ham med at blive ved med at tale om denne kennel og ikke lader det dø hen , så han får frit spil

• #53   17. feb 2009 hvor er det svinsk ..
    Jeg forstår slet ikk a nogen kan gøre det , har de virkelig ikk nogen samvittighed ?
    Benthe : Jeg er ked a hva der er sket med frida , R.I.P ..
    Er sikker på hun ahr haft det godt i de 4 ½ år hos dig ..

• #54   17. feb 2009 Michael og Helle:

Nej, de har ingen samvittighed!!!!

• #55   17. feb 2009 åh har det skidt idag , kan ikke lade være med at tænke om hun ved hvad der skal ske i morgen .. Nogle siger at hunde de ved det ,Gud ved hvad hun tænker

• #56   17. feb 2009 Åh Benthe...........

Jeg TROR ikke at de kan mærke det..... De kan være trykkede af jeres stemning, men de ved ikke HVOFOR I har det sådan....

• #57   17. feb 2009 ja , det må være det , hun har slet ikke spist idag , jeg prøver ellers ikke at lade mig mærke med noget ,men hun kan nok føle jeg ikke er mig selv..

• #58   17. feb 2009 DET er der ingen tvivl om........... Men du gør det rigtige!!!!!!!!

• #59   17. feb 2009 tak det var lige hvad jeg havde brug for da tvivllen sidder som en djævel ind i mellem..

• #60   17. feb 2009 Jamen, DET kender jeg kun alt for godt............ Og det vil den gøre noget tid endnu. Men på et tidspunkt vil du indse at det var det eneste rigtige at gøre. Det er den sidste tjeneste vi kan give vores hunde. At befri dem for flere lidelser....... Men det er skide hårdt, det indrømmer jeg blankt!!

Ofte går man og kan ikke rigtig få taget beslutningen...... Så har de det fint en dag. Dagen efter er de ikke helt friske, men så et par dage senere, har de det fint igen. DET er bare ikke et liv.........
    Jeg gjorde det med en golden, jeg havde. DA beslutningen var taget og han var væk, følte jeg en KÆMPE sorg og et savn så stort. Men samtidig følte jeg en enorm lettelse..... Nu var beslutningen taget og han havde fred!!

• #61   17. feb 2009 ak ja , hendes liv blev bare så kort , men jeg ved hun havde et godt liv!!!
    ja jeg ved jeg får et frygtelig savn og sorg , men det er det man anskaffer sig sammen med en hund .. da man ikke må være egoist i sådanne tilfælde , men gør det der skal gøres når tiden er inde til det

• #62   17. feb 2009 Så længe man VED med sig selv at man har gjort alt, hvad der var muligt, kan man ikke gøre mere.......... Og ja, man køber sig sorger, men glæderne ved oplevelserne med hundene er 1000 x større end sorgen ved at miste. Sådan har JEG det i alle tilfælde...

• #63   18. feb 2009 Mette;

Vil du ikke sende link i Pb? smiley

• #64   18. feb 2009 puha, tænker på jer..

• #65   18. feb 2009 R.I.P min ven - hils dem i hunde himlen smiley

Kommentér på:
så er datoen fastlagt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce