{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.920 visninger | Oprettet:

DKK , nye Cert regler {{forumTopicSubject}}

hey
Jeg har kæst på DKK side

Citat . At certifikatet i Bedst i Køn klassen gives til den højst placerede certifikatberettigede hund, hvilket betyder, at hunde, der er "fuldcertede" ikke kan få tildelt yderligere certifikater.

og at der ikke længre kan flyttes klasse efter tilmelding

læs det hele her

http://www.dansk-kennel-klub.dk/650

Men hvem ved om hundene er fuldcertet ?? ejeren , de andre udstiller, jeg ??????

Forsat god dag

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK , nye Cert regler
  • #1   5. feb 2009 Ejeren i hvert fald. Om DKK ved det, tja, de burde de vel. Resultaterne er jo meldt ind via Udstillingssystemet.

• #3   5. feb 2009 Ejeren selv skal gøre opmærksom på om den er fuldcertet, lige som man skal ved klubchampionatet.

• #4   5. feb 2009 Hej Igen

Jamen , det er jo super , men hvor har du læst at det er ejer selv der skal gøre opmærksom på det, eller er det bare noget "man" ved ???

Sagen er at jeg har 3 gange, inden de nye regler 2009 stået 2´ efter en fuldCertet hund ( og ville med de regler der er nu , have haft en UdstillingsChamp, da min Vi2 kun mangler det sidste Cert)

VH Britt

• #5   5. feb 2009 Inge-Britt: Man har da altid fået certet hvis den den blev 1ér er champ.
    Med mindre din hund ikke har fået excellent, for så mener jeg ikke at man får det.

• #6   5. feb 2009 Nop.. Hunden er IKKE Champ, fordi den er under 2 år , men den har ca 7-10 certer , så med de tidliger regler ville den kunne blive ved at samle cert indtil den var 2 år

( Vi2 har fået exellent og CK på de tidliger udstillinger smiley )

VH Britt

• #7   5. feb 2009 Man får kun CERT hvis hunden er dømt Excellent...

• #8   5. feb 2009 Inge.Britt: Nu forstår jeg hvad du mener. Og det er korrekt en hund som ikke er gammel nok til at blive champ, kan indsamle så mange den vil uden nogen grund.

Er det sådan nu at hvis hunden ikke kan bruge certet, fordi den er for ung og har de 2 certer den skal bruge, så vil det gå til den næste ?

• #9   5. feb 2009 JA , eller dvs sådan læser jeg de nye regler ....

Citat fra DKK hjemmeside
    At certifikatet i Bedst i Køn klassen gives til den højst placerede certifikatberettigede hund, hvilket betyder, at hunde, der er "fuldcertede" ikke kan få tildelt yderligere certifikater.
    Vh Britt

• #10   5. feb 2009 Det synes jeg er et rigtig godt tiltag :o)

• #11   5. feb 2009 Inge-Britt

Sådan har det altid været. Ejeren er den eneste der kan vide det med sikkerhed.

Da du tidligere skulle rykke klasse skulle du som ejer jo også selv gøre ringpersonalet opmærksom på du skulle i champ.kl.

• #12   5. feb 2009 Inge-Britt R... Du skal spørge DKK, denne debat har tidligere været her i gruppen... Mener ingen fandt ud af om det er sådan, som du spørger om...

• #13   5. feb 2009 En unghund kan stadig nappe alle de certer den vil

• #14   5. feb 2009 Mener, at det blev tjekket og fuldcert. betyder CH ! Dvs unghunden kan fortsat får 10 cert. før de bliver CH (som hhv. 18 ell 24 mdr.) Vi kan bare ikke længere flytte hunden op i CH kl. hvis den er blevet CH efter tilm. (krav fra FCI) Hvilket betyder at vi skal gøre dommeren opmærksom på, at vores hund er blevet CH, så cert. går til den næste Cert ber. hund!

• #15   5. feb 2009 Ifølge den skrivelse DKK har sendt ud til ringpersonale kan en hund der efter tilmeldingsfristen er udløbet er blevet champ ikke modtage flere certer, og certet skal derfor vandre til den der står nr. 2 i køen.

En unghund kan, som altid, blive ved med at høste certer indtil den opnår den championatsgivne alder.

• #16   5. feb 2009 Vivi...Jeg er i samme situation som dig ,,,og ja det er træls for jeg plejer også at melde til eksempelvis 3 udstillinger på en gang. smiley

• #17   5. feb 2009 Det er jeg enig med dig i Vivi....hypotetisk hvis jeg får det sidste CERT i Fredericia er jeg da glad for jeg kun har meldt der indtil videre....

Jeg synes da også unghunde der har fået 3 CERT før de er henholdsvis 18 og 24 måneder burde klassificeret som DK CH når de når alderen ..?

• #18   5. feb 2009 Det er ganske som Sarah skriver: en hund der ikke har alderen til at blive champion, kan høste alle de certer den "vil". Om den så har ti certer eller tyve, er den ikke champion, da den ikke har alderen. Den kan altså fortsætte med at stå i vejen, indtil den opnår alderen.

En fuldcertet hund, er en hund, der har opnået championatgivende certer og har alderen til at være champion - altså at den ikke behøver mere, for at få titlen. Derfor som minimum tre certer plus den rette alder (18 mdr. for små hunde og 24 mdr. for store hund, så vidt jeg husker).

De regler har vi hos spaniels kørt med i laaaaange tider, da vi i sin tid skulle have brugsprøve, for at opnå championtitel. Havde en hund ikke titlen, kunne den ikke blive champion, men havde den certerne (min. tre) og alderen, var den altså fuldcertet. Det står i reglerne, at det er udstillers pligt at gøre opmærksom på, om hunden er fuldcertet.

• #19   5. feb 2009 Tilføjelse: en hund skal have sit sidste cert når den er over aldersgrænsen, for at blive champ. Selvom den kommer med langt flere end tre certer fra juniorklassen, skal den stadig have cert i mellem eller åben (eller brugs) for at få DKCH.

Vi har en hund i vores specialklub, der har fem-seks certer på sin hund fra da den gik juniorklasse, men eftersom den stadig ikke har fået cert i de "voksne" klasser, er den endnu ikke DKCH.

• #20   5. feb 2009 Ja..det ved jeg godt, men ville det ikke være smart at hunden med CERT hvalitet automatisk bliver CH når den bliver gammel nok? Den mister jo ikke sin kvalitet på få måneder :o)

• #21   5. feb 2009 Nej, jeg syntes det er fint, at den skal opnå et cert i en klasse, hvor den forventes at være færdigudviklet.

Jeg har set mange hunde, som er gode som unghunde, men vokser ud over standarden, når de når op mod halvandet år. Netop derfor, at vi har haft mange eksempler på, at hunden kan rende rundt i flere år, og kun mangle det ene lille cert, der kan gøre den til DKCH. Til trods for den har adskillige med fra juniorklassen.

Juniorklassen betragter jeg personligt ikke som en klasse af "værdi". Det er de færreste hunde/racer, der hænger ordentligt sammen i den alder - men det er god træning! Har set flere hunde, som har fået 3. pr. i juniorklasse (ikke gentagne gange, men båndet har dog været gult), for som voksen at blive INTCH, NORDCH etc. Og det samme modsat. Hunde der har mange certer fra unghundealderen, men som aldrig bliver DKCH.

Så jeg syntes altså, at det er meget passende hunden viser sit værd eksteriørmæssigt som færdigudviklet hund inden den får en DKCH titel.

• #22   5. feb 2009 Jeg synes nu indenfor min race at de ikke udvikler sig negativt efter de 18 mdr, men du kan da have ret i at nogle hunderacer ser spøjse ud som teenagere :O)

• #23   5. feb 2009 Ja, det er nok værst med de store racer. Springere, som er en mellemstor hund, har virkelig en periode hvor de er tydeligt teenager.

• #24   5. feb 2009 ani...vi har en korthåret hønsehund og han så bestemt også ud som en man kun burde lufte efter mørkets frembrud da han var teenager :o))

• #25   5. feb 2009 Med en tilføjelse:

Hunde hvor der kræves diverse brugsprøver bliver ikke automatisk Champ efter 3 Cert.
    Dvs - at før har denne hund kunne udstille i brugsklasse gentagende gange og modtage det ene Cert efter det andet.

For de fleste stående jagthunde kræver det en 1. pr åbenklasse markprøve og bestået vand-slæb-apporteringsprøve.
    En hund med "bare" en 3. pr ung/åbenklasse kan udstille i brugsklasse - den eneste der kan uddeles Cert i for disse hunde.

• #26   5. feb 2009 Hvad så hvis en race først er færdigudviklede som 5 årige - gårdhundene er forholdsvis sent udviklede, så min Baloo blev først champ som 4 årig. Han blev altid overhalet af dem der var hurtigere udviklede.

Derimod er min Bianca tidlig udviklet, så det sidste og 10. cert som gjorde hende til champion kom 4 dage efter hun var fyldt 18 mdr.

Moralen, der er ingen der helt kan vide sig sikker på hvornår ens hund er udviklet nok til at blive champ. Og så kommer det jo også an på hvad de er oppe imod. Dog er Bianca ikke kommet let til sine certer, for hendes årgang af unghunde er rimelig stor.

• #27   5. feb 2009 Sunshine, moralen er kun at der er ingen der ved på forhånd hvornår hunden bliver champ eller ej - dvs. hunden kan gentagne gange stille i Åben klasse uden at den får et cert. Det er udstillingsverdenens charme at intet er forudsigeligt.

• #28   5. feb 2009 Sunshine - ganske enig.

Det eneste "problem" jeg kan se, er i forhold til udstillinger i specialklubber, hvor man kan risikere at gå glip af chancen for et klubcert, fordi man har fået en champ siden tilmeldingsfrist. Men ellers ser jeg ingen dårlige ting. Slet ikke efter man har genindført BIK klassen, som jeg virkelig syntes var savnet i 2008. BIR line up gav aldrig en helt god idé om en races standard, da man skulle tage fra hver klasse hvor klassevinder havde exc. Nu kan man principielt placere BIK 1-4 kun med championhunde, hvis det er dér kvaliteten ligger.

Kvaliteten burde naturligvis være ligeså god i de andre klasser som i champ, ellers burde hundene ikke få exc. Men jeg kan vel ikke være den eneste med oplevelsen af, at kvaliteten i BIR var svingende i forhold til hvilke klasser de kom fra?

• #29   5. feb 2009 Ani ja i mine øjne må de ændr. reglerne for klubCH, så det gives til bedste CH uanset klasse!
    Det hænger bare ikke sammen med reglerne i f.eks. USA og Canada, hvor Chi kan blive CH når de er knap 6 mdr... I DK er det 18 og i mange andre FCI lande 24... jeg syntes, at der skulle være fælles FCI regler også mht når hunden er CH i et land, så skal den blot have et cert. i de andre FCI lande for at blive CH her også...

• #30   5. feb 2009 Vivi.... det vil være lidt af en flad fornøjelse at få et VG og ingen placering i den samme klasse dagen *g*

• #31   5. feb 2009 De fleste udenlandske dommere har en rimelig god idé om hvordan der skal dømmes. Det største problem med dem har kun været, at de er aldrig for flinke i deres bedømmelse, og ikke helt forstår hvor "fint" et exc er. Så de er blevet strøet godt ud i 2008. Kan ikke huske den eksakte procentvise stigning i forhold til de CK'er der blev givet året før, men vi ligger over 50%.

Ja, det ville være smart om FCI i højere grad kunne sørge for at ensrette. I 2008 lignede vores bedømmelsessystem det tyske, nu ligger vi lidt op af det finske og på nogle punkter også op af det gamle.

• #32   6. feb 2009 Syntes det er fint nok - men jeg kan ikke helt se den store forskel udover at bliver hunden champion lørdag og stiller igen i åben søndag - så kan den ikke få certet.

Jeg har dog fået at vide fra DKK at har en hund på 15 måneder 3 certer bliver den sat på standby - og kan ikke få flere certer. Men jeg bad dem tjekke det igen. Men den ringe service de yder derinde - har de naturligvis ikke svaret 2. gang - det er også kun i december jeg spurgte.

Og alder - ja det skal de bare vedholde - i USA kan man jo stå med en champion der stadig er hvalpl!! Mange mener det er STORT at have Ch. fra USA - det giver jeg ikke 5 flade ører for.

• #33   6. feb 2009 Det er jeg så ikke helt enig i Charlotte N - det stemmer ikke overens med hvad der sker for gårdhundene. Så det er vist individuelt fra race til race.

• #34   6. feb 2009 Charlotte N... Det er også meget typisk newfoundlænderne... Der er stor forskel på en newf på 2 år og en på 5 .... Den på 2 er slet ikke færdig

• #35   6. feb 2009 Hej Allle

Syntes ikke jeg helt blev klogere , men det er nok mig smiley tror lige jeg sende en mail til DKK i weekenden og prøver at få et svar der også

Rigtig god weekend

Britt

• #36   7. feb 2009 Charlotte, jeg er helt enig i din betragtning. Det handler om hvem de møder på dagen og dommeren. Sådan vil det altid være.

• #37   7. feb 2009 Sunshine.... Synes da meget det handler om dommeren der ser... Han/ hun giver excellent / VG/ G i forhold til hans/ hendes fortolkning af standarden.. Når dommeren skal stille sin vinderklasse, er det hans type/ smag der slår igennem..

Kommentér på:
DKK , nye Cert regler

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce