{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.230 visninger | Oprettet:

Guppy-akvarie {{forumTopicSubject}}

Tak for velkomst =)

Jeg fik meget pludseligt stukket en pose med 8 guppyer i hånden på jobbet (børnehave), og har så måtte ud og købe et nyt akvarie og lidt halløj.

Jeg har store fine planter og træ i akvariet, og de ser såmen ud til at trives helt fint... De er da i hvert fald ikke døde ; )

Der er 3 voksne (2 hanner og en hun) og 5 unger, ser ud til at blive 3 hanner og 2 hunner =)

Jeg er så blevet helt nysgerrig ; ) Jeg vil have mange flere, men hvor mange kan man have i et bette 60 l akvarie?

Jeg har besluttet jeg vil have et par kreps også, de er altså sjove =D

Jeg vil gerne have en eller to større fisk sammen med guppyerne - jeg tænker selv Balihaj, men ved ikke helt hvor stor den bliver? Eller om den æder guppyhaler til frokost?

Min voksne hun er vist nok med unger... Hvornår føder sådan en? Er der nogle tegn på at hun snart går igang?

Hvor gammel skal ungerne være for de også kan formere sig?

Hvordan fungerer det med varvegener på guppyer? Altså mine 3 hunner ser ud til at være ens, ved ikke helt med han-ungerne, men de voksne hanner er NÆSTEN ens..

Jeg vil gerne have en gul og en rød guppyhan også, men skal han have en hun af egen farve før han kan vidergive sine farver?

Ja jeg spørger meget... og der kommer sikkert rigtig mange flere spørgsmål ; )

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Guppy-akvarie
  • #1   18. okt 2008 Hej og velkommen, og tillykke med fiskene (-:

Man siger at man kan have 1 cm fisk pr. liter, dvs. du kan have 30 fisk på 2 cm. i dit akvarium. (ca.)

Balihajer er meget rolige, og kunne aldrig finde på at spise haler, dog tror jeg de bliver for store til dit akvarium, desværre..

En guppy er gravid i ca. 4 uger.

Han ungerne starter med at formere sig ret hurtigt, men ved egentlig ikke hvor gamle hunnerne er når de kan få unger?

Hannerne kan sagtens lave små kopier af dem selv ligemeget hvordan hunnen ser ud, nogle har meget stærke gener og andre har ikke så stærke gener. En hun kan sagtens være gravid med flere forskellige hanner på en gang.

Denne side er super god synes jeg: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/

• #2   18. okt 2008 Hej Mette =) Tak for velkomst og svar =D

Æv med Balihajerne.. Hvilke "store" fisk kan ellers anbefales at have sammen med guppyer?
    Gerne en smuk fisk som Balifyren =) - Måske et sæt kampfisk?

Jeg har nogle fiskeflager (grøntfoder) til fiskerne, men kan man give dem fiskeslik? Ligesom de større fisk gerne vil have dafnier?

svarer en guppy til 2 cm?

Hvilken rengøringsfisk anbefaler i?
    Jeg synes de brune maller er ulækre, så sådan nogen skal det i hvert fald IKKE være ; )

• #3   18. okt 2008 Endelig ikke kampfisk!! Så ryger halerne på dine guppyer..
    Jeg har guppy, platy, tetra, molly, rødnæser, neonfisk , zebrafisk og hajer i mit akarium. så har jeg 3 forskellige maller en Ancistrus, kobberpansermaller og flyvende ræve.

mine får røde myggelarver en gang om ugen

• #4   19. okt 2008 Hehehe... Først og fremmest, så JA en balihai bliver for stor til dit akvarie.. det er en HAJ og den kan blive op til 1 meter lang smiley *GG*

Kan godt forstå du allerede er bidt af det, sådan havde vi det også herhjemme. Vi startede med 1 og inden der var gået ½ år havde vi 15 akvarier smiley Hehhe.. Pt har vi dog kun 2......

Men det vigtigste du skal gøre lige nu er at vente..... Fisk tisser og pøller i vandet. Det bliver til nitrit. Nitrit dør fisk af ved for meget af det. Nitrit omdannes normalt af bakterier, men da dit akvaire er helt nyt, har pumpen ikke haft en chance for at danne en bakterie kultur endnu.
    DERFOR... skal du skifte vand HVER dag i mindst 2 uger..... Skift ca 1/4 -1/3.
    Vent mindst 3 uger før du putter flere fisk i. Flere fisk=mere nitrit...

Dette er self meget kort fortalt...

Kampfisk har deres navn af en grund smiley De går ikke sammen med guppyer. Går dog flotte og fantastiske for sig selv.

En guppy svare ca til 2-2½ cm ja....

Anbefalder ingen rengørings fisk, da disse ikke rigtig findes. Anbefaler derimod at du lader være med at overfodre, så kommer der ikke alger. Alger lever nemlig af det foder fiskene ikke spiser. Hold gerne en madfri dag om ugen.

Puha det var mange ting på en gang. Spørg endelig igen hvis der er mere du vil vide smiley

• #5   19. okt 2008 camilla - seriøst?

hvis jeg skal skifte vand hver dag.... så sælger jeg lortet igen, det gider jeg simpelthen ikke stå og rode med.

Jeg har 8 fiskere nu, lever de næste weekend køber jeg rensefisk og et par lidt større... Dør skidtet, ja så skal jeg altså bare ikke have akvarie =)

• #6   19. okt 2008 Ja det er skam fuldt ud seriøst!!!

Og køber du nye fisk næste weekend, vil jeg næsten væde 1000 kr på at hele lortet dør for dig......

Har ret godt styr på fisk smiley Siger det ikke for at være ond.

Grunden til at du skal skifte så meget er fordi du har "gjort det forkert". Vil du seriøst starte et akvarie op så køber man alt undtagen fiskene og lader vandet stå i 3 uger og modnes som det hedder... Det er den tid pumpen skal bruge på at danne bakterie kultur.... Derefter sætter man langsomt nogle fisk i. Lever de efter 2-3 uger kan man sætte nogle stykker mere i. Aldrig for mange af gangen. Både pga de sygdomme de kan have med, men også pga nitrit, og pumpen og bakterierne skal kunne følge med.

Meeeen da du har startet med at putte fisk i vand der overhoved ikke er klar, er det opskriften på at få det hele op at køre....

• #7   19. okt 2008 Men self med tiden kommer bakterie kulturen jo op og køre og så kan man trappe ned til at skifte en gang hver 2-3 uge.....

• #8   19. okt 2008 guppyer kan gå i vand direkte fra hanen, så de har ingen skade af at komme i =)

Jeg har akvarie-klar-dråber i vandet der hjælper skidtet med at blive klar på 0.5..

Sådan gjorde jeg sidst jeg havde akvarie, og mine fiskere døde skam ikke =)

Dør de denne gang, så må akvariet vente, jeg har simpelthen ikke tiden til at skifte vand hver dag... og gider ærlig talt heller ikke...

Det er ganske fair oplysninger, og ingen sure miner... Men er det SÅ besværligt gider jeg slet ikke...

• #9   19. okt 2008 ... og kan slet ikke se hvorfor vandet skal skiftes?

Jeg har filter og pumpe og alt muligt i... akvariet burde da ved gud ikke blive ækelt på så kort tid??

• #10   19. okt 2008 Jaaah, guppyer kan gå i vandhane vand.. Så længe der er bakterier til at tage sig af deres pøller..... smiley Eller de får frisk vandhane vand dagligt smiley

Og de klar dråber der.... hæhæ..... Det er nok for fisk hvad en kasket er for hunde der skal lærer at gå pænt.. .griner........

• #11   19. okt 2008 Jamen Nina, det er jo det jeg har forsøgt at forklare dig... Det handler ikke om at det bliver ækelt.. Det handler om at dine fisk bliver kvalt i deres eget tis.... Filter og pumpe er fint, men de virker ikke endnu. For der er ingen bakterier til at rense vandet... Så det køre bare lige igennem uden der sker noget med det......

• #12   19. okt 2008 Jeg vil også sige at jeg er vældig ked af den holdning store dele af danmarks befolkning har til fisk... De skal bare svømme rundt og være fine. Ikke kræve noget. Og dør "lortet" så er det bare ærgerligt.......

Jeg har det jo sådan med dyr at har man valgt og holde dem, så må man sku også passe ordenligt på dem. Ganske som med hunde.... Den propper man heller ikke bare ind i en lille kasse og lader dem skide og pisse der.. nej de skal ud og luftes og aktiveres.. Der er krav til hundeejere... Men det er der sørme da også til fiske ejeren!!!

Dette er ikke myntet på dig bestemt Nina.. Men en gammel akilles hæl for mig...

• #13   19. okt 2008 camilla - Jeg vil gerne gøre noget... Men jeg vil ikke bruge 1 time om dagen på et akvarie, det gider jeg simpelthen ikke.

Jeg ved der ligger noget arbejde i det, men efter hvad vi fik af lektion i fiskebutikken sidst vi havde akvarie, så var der bakterier i de dråber som så skulle hjælpe akvariet i gang.

Vandet skal tappes ja, men havde jeg vidst det var hver dag ville jeg ikke have anskaffet mig akvariet - heller ikke de 2 andre jeg har haft.. Det er simpelthen for meget arbejde for et levende stykke udsmykning i min verden.

Hvis jeg ikke skal sige "øv hvor ærgerligt" hvis fiskene dør, hvad skal jeg så gøre?

Jeg gør hvad akvariebutikken har fortalt mig, indrømmer jeg ikke ved alverden, men har godt nok aldrig hørt om at skulle tappe vandet af dagligt...

• #14   19. okt 2008 Igen, grunden til det med vandet er fordi du har puttet fiskene i for tidligt... det er jo kun 2 ugers tid, så kan du trappe det ned. Og så lang tid tager det ikke for et 60 L.... Tag da evt et stort glas, fjern 4-5 af dem og i med 4-5 nye.. det kan da klares på max 10 min...

Og ja butikker siger så meget smiley De siger også at man sagteeens kan holde balihajer i et 60 L sikkert.... De skal bare koges eller sælges inden de bliver for store :S
    Det er ikke bevist at de opstarter dråber virker. Men lad os antage at de hjælper... Men de kan ikke gøre hele arbejdet. Så nemt er det desværre ikke... Igen som med en hvalp. Det er ikke nok at sige den ikke må hoppe op en gang og så gør den det aldrig igen.........

• #15   19. okt 2008 jeg nægter at sammenligne akvariefisk med en hvalp, så langt ude er jeg ikke selvom det er sent ; )

Jeg håber da ikke at butikken har løget, det ville jeg blive rigtig gal ved..
    - Men butikken virker bare så kompetent, men hvad ved jeg når jeg ikke ved så meget på forhånd...

Jeg må så læse lidt om akvarieopstart... Men det må blive imorgen i stedet..

• #16   19. okt 2008 Det nægter du måske... Men ikke destumindre så kan man sagtens gøre det. For det kræver lige så meget at holde fisk. Hverfald i starten hvor man skal sætte sig ind i de forskellige fisk, hvad de kræver, og så videre...... det er jo en del.... om de kan leve i de samme temp, hvilke PH værdi de skal leve under og hvor meget og hvor lidt vand de har brug for..... Det er altså ikke bare at putte en fisk i noget vand og så svømmer den......

Og jeg er selv blevet "snydt" ved en butik. En butik som havde et super ry.... Han snakkede op og ned og lovede og gjorde. Da jeg så kom hjem og læste på nettet ku jeg se at det han sagde var bare til at lukke op og ski.. i!

• #17   19. okt 2008 nina jeg har fem kampfisk, sammen med guppyer, du skal bare sørge for at det er hunner....

og jeg bruger altså ikke særligt meget tid på mit akvarie.... og jeg ville aldrig nogen sinde sammenligne en fisk med en hvalp, der sætter jeg grænsen, jeg har købt fisk for at det ser pænt ud, og jeg synes de er facinerende....

• #18   19. okt 2008 Det er jo ikke selve dyret en fisk og en hund i skal sammenlign... Men det at holde et dyr... Lige gyldigt dyret har det krav på at man sætter sig ind i hvad man har med at gøre, og at man passer det ordenligt.......!

• #19   19. okt 2008 ja selvfølgelig skal det passes ordentligt, men det er jo ikke noget der tager flere timer om dagen, jeg bruger 5 min om dagen, og det er til at fodre og tænde og slukke lys....og en gang hver trdje uge en halv time når jeg skal rense det...

• #20   19. okt 2008 Nemlig... Men det er også fordi det er kørt ind...... Du har nok brugt langt mere tid i starten på at sætte dig ind i tingene og starte akvarie op og fiske bestand og sådan.... Efter nogle måneder køre alt jo forhåbenlig på skinner og så går det bedre.

• #21   19. okt 2008 jeg købte akvariet og lod det stå, proppede fisk i og vupti så var det det... jeg gjorde hvad jeg fik besked på i buttikken....

Kommentér på:
Guppy-akvarie

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce