Rå mad og aktivering. {{forumTopicSubject}}
Der er jo mange gode råd til aktivering af hunden med mad, bla at putte hundens foder i en plastikflaske eller foderbold, men nu er det jo rimeligt svært bare at få et kyllingelår ned i sådan en flaske for ikke og tale om at hunden skal få det ud igen. Vor herre bevares, der er da aktivering til flere timer meeeeen *GG*.
Jeg har ingen ovn, så kan ikke tørre kød og godbidder, er det noget i praktiserer og kan det godt du med f.eks tørrede kyllingetern og lign?
Får ovn når jeg kommer hjem til DK, så ville jo lige høre om det var noget jeg kunne gøre.
Ellers bruger jeg og putte maden i papkasser med tape omkring, pakke det ind i et håndklæde med knude på, hvor han så skal få det ud, gemme det rundt omkring, hvor han så skal søge efter det.
Rent kød får han mestendels i sin skål, fordi det sviner lidt mere, men hvis man nu kunne tørre noget af det og komme det i en flaske eller lign, ville det jo være dejligt
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.610
feb 2008
Har i øvrigt fundet GODBIDDEN, den der bare virker. Salami! Ikke særligt barfagtigt, men han vil gøre næsten alt for det og hører betydligt bedre efter hvis der er et stykke i nærheden *GG*. Kan få nogle stænger ala Bifistængerne fra Tyskland, de er nemme at skære i mange stykker og kan også bruges i en foderbold. Klistrer dog lidt
feb 2008
feb 2008
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
feb 2008
feb 2008
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 265 Svar: 4.543
Derudover kan du lave en alternativ form for feltsøg, hvor du i et begrænset område lægger kødstykker ud i noget højt græs, eller krus, kopper, kasser, eller lign og lader hunden søge efter det og bruge hjernen for at finde frem til det.
Så kan du hænge det op i nogle snore i træer, så hunden skal "kæmpe" for at få sit bytte. Her kan man også snildt servere en hel kanin, and, kylling, eller lign, alt afhængig af hvad størrelse din hund har. Ellers er der poussiner.
I sig selv giver hele byttedyr også en fandens masse hjernearbejde, da hunden skal finde ud af hvordan den kommer ind til kødet.
Ja, mulighederne er uendelige. *s*
feb 2008
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 265 Svar: 4.543
Jamen, til aktiveringsboldene bruger jeg sådan set hvad som helst. Tørrede guffer, tørfoder kugler, små kugler der er beregnet til aktiveringsbolde, kyllingetern, andet kød skåret i små stykker. Mine hunde får ikke udelukkende råt, så giver gerne alm. godbidder og kogt kød som guffere.. Især når jeg klikkertræner Homer bruger jeg kogt kød, da det skal være noget der nemt glider ned. Og ingen af mine 2 har taget skade.
feb 2008
Der er bare så forfærdeligt mange løse hunde her, så det der med spor, kan man lave et slæbespor, lade det hvile lidt og så lægge maden for enden lige inden man lader hunden gå sporet, for ellers er jeg rimeligt sikker på den er væk når vi kommer tilbage.
feb 2008
feb 2008
feb 2008
mar 2008
Følger: 20 Følgere: 23 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 656
Jeg har fået et tip om at komme 1 fed hvidløg i pr. 1 l vand - det skulle gi´ en bedre duft, så de er bedre at gå spor efter, men ved ikke om det virker.
feb 2008
Han vil også få sin mad på græsplænen når vi kommer hjem :), her har vi bare ikke det store og gøre godt med. En lille plet græs og en fiskedam og han bruger den plet græs som toilet en gang i mellem, så synes ikke rigtigt han skal ha sin mad der også, men det kan godt være det bare er mig der er pylret *G*.
Men mange gode ideer :). Har fyldt hans marvben og kommet det i fryseren til senere brug, tager lidt guf med ud på gåtur som han skal finde i græsset, vi skal prøve noget spor på et tidspunt og så den med oksekødstern
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 567
Hvis der ikke skulle være tid til selv at bage godbidderne, køber vi enten tørrede lunger, lever eller griseører, men det er ikke lige til at stoppe i en aktiveringsbold ;-P
Vi smider også hans mad på enten fliserne eller i græset for at han skal bruge næsen.. det gør ham også så dejligt træt bagefter
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Hun prøver alt muligt for at få den til at tø lidt hurtigere (ser det i hvert tilfælde ud til) da den skal være halvfrossen før hun æder den ... Så hun putter den i vandskålen, ind under tæpperne, ligger sig på den etc.
Men ellers jah så pil kødet af kræet hvad det så end er kylle, lam, ko, svin eller whatever og put det i den tomme sodavandsflaske, marvbenet etc.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 284
Nu ved jeg ikke hvordan du bor, men hvis du har aircon, kunne du evt hænge kødet hvor den blæser kold luft ud (på indersiden) eller hvor den blæser varm luft ud (på ydersiden. Der sidder sådan en box, der er fastgjort til facaden) Så kommer der ikke dyr i det og det bliver tørret. Bare sørg for ikke at dække risten helt. Ellers kunne du også bruge fanen i loftet. Det ville se lidt sjovt ud med kødstykker hængene fra rotorbladene mens den kører. Ved nærmere eftertanke er jeg nu meget glad for at kunne købe det færdigt her i lille DK
Jeg forestiller mig ikke, at nogen af løsningerne er specielt elegante og ville nok foreslå du trækker skodderne for inden du hænger kødet til tørring, så naboerne ikke tror du er helt tosset. I min indre film ser der helt vildt sjovt ud *G*
Du kunne selvfølgelig også (hvis du taler vietnamesisk) spørge på markedet hvordan de tørrer blæksprutter osv. uden at der kommer dyr i.
feb 2008
Jeg glæder mig også til at komme hjem til "normale forhold hehe.
Mest af alt glæder jeg mig til at vise den lille mand frem til familie og venner, de har kun set ham på billeder og video
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 284
Held og lykke med projektet. Jeg glæder mig til at høre mere. *S*
feb 2008
feb 2008
feb 2008
feb 2008
Rå mad og aktivering.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside