{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

Mere om stress {{forumTopicSubject}}

Jeg var tidligere i år til et seminar med Anders Hallgren. I følge ham har adrenalin en halveringstid på 20 minutter i kroppen, hvor imod kortisols halveringstid er "meget længere". Enten sagde han det ikke eller også fik jeg det ikke med.

Jeg har lige læst en bog af Lone Greva. Hvalpen. Der i står der at adrenalin har en halveringstid på få minutter i modsætning til kortisol, hvis halveringstid er på flere timer.

Måske en bagatel, men jeg vil gerne vide det. Er der nogen af jer, der har flere kilder i hvilke der står mere om emnet?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mere om stress
  • #1   28. aug 2008 Ikke mig, desværre.. Men tænker vi lidt logisk, så hænger det bedst sammen, at adrenalin har en endog meget kort halveringstid.

Men - en anden ting, jeg synes er næsten mere vigtig er, hvad det er for nogle situationer, der får hundens niveau af adrenalin og cortison op.
    Det er der vist en del uenighed om ;o)

• #2   28. aug 2008 Hvis jeg slår op på Medicin.dk kan jeg se, at plasmahalveringstiden for adrenalin hos mennesker er 2-3 minutter.

• #3   28. aug 2008 70 min for cortisol hos mennesker, kan jeg lure mig frem til...

Men det siger jo ikke så meget om hunde - dog lidt om hormonernes natur.

• #4   28. aug 2008 hmm. Lone Greva er også menneskerpsykolog. Måske har hun overført direkte så. Andre arter kan muligvis have nogle processer i kroppen, der muliggør en forkortelse eller forlængelse af et hormons halveringstid.

Hvilke situationer? Ja, så er vi vist tilbage i spørgsmålet om definationen af stress igen. Alment set så ryger hunden niveau af adrenalin op, når hunden har brug for ekstra kraftresourser. Også når det bare er kortvarigt så som en hurtig leg. Det er en helt naturlig praktisk mekanisme som fungere udmærket. Findes der forskellige mængder af den adrenalin, der frigies på en gang afhængigt af situationens behov?

Kortisol niveauet ryger (mig bekendt) først op hvis adrenalinniveauet bibeholdes i et hvis tidsrum. Jeg ved ikke, hvor længe denne tidperiode er eller om den kan variere fra individ til individ. Dog ved jeg at kortisol i modsætning til adrenalin sjældent er gavnligt for individet, hvis det ikke hæmmes igen forholdsvist hurtigt.

• #5   28. aug 2008 kortisol - cortisol. Flot nu gjorde jeg det igen smiley

• #6   28. aug 2008 Christina, nu kan jeg kun tage udgangspunkt i mennesket - men her kan vi jo tydeligt selv mærke, at måden og mængden adrenalin udskilles på er forskellige fra situation til situation.
    Den udskilles jo blandt andet ved almindelig motion - altså en vedvarende kraftanstrengelse (og selvom den varer ved i en time, eksempelvis, så medfører det ikke stress, tværtimod).
    Hvis den udskilles i en akut situation, hvor der sker skader på kroppen eller den skal udrette noget ekstremt i et meget kort tidsinterval, så får man jo EN på goddag'en af adrenalin (og sikkert også en masse andet godt). Det er ikke svært at forestille sig, at hvis en sådan belastning opretholdes, så vil det uvægerligt være stressinducerende - også i meget høj grad.

Så jeg er egentlig nysgerrig efter om eksempelvis en halvvild boldleg gør det ene eller det andet ved adrenalinspejlet (og cortisolen)

• #8   29. aug 2008 jeg mener Hallgren nævner at adrenalinen (ephinephrin) har en meget kort virkning, som et slags nerveimpuls, altså lynhurtig op og lynhurtig ned igen - mener halveringstiden maks var et par minutter.

og at kortisol kun bliver frigivet ved langvarig stress: Mener det tog op til 15-20 min. før kortisolen når ud i alle blodbaner. Og at halveringstiden var meget langsommere end hos andrenalinet. Mener det var op til et par timer.

Ved svær overstimulering, som f.eks, ved stort brug af kasten pinde og bolde, kan det tage op til 5-6 mdr. før stress niveauet er nede på normal igen.

• #9   29. aug 2008 Marlene - Den sidste sætning, den må jeg nok indrømme, at jeg stiller mig tvivlende overfor.

Hvordan er det det undersøgt og hvordan er konklusionen draget?

• #10   29. aug 2008 Heeej Malene.

Jeg var begyndt at tænke på, hvor du var blevet af. Alt vel?

20 min inden kortisolen kommer ud i kroppen.... måske har jeg så helt hørt forkert fra starten af...derfor elsker jeg dette sted.
    Hvad jeg ellers har læst, så udløses adrenalin netop af nerveimpulser, så ja. Hurtigt op og hurtigt ned igen.

CH. Tror at du har ret. Adrenalin niveauet tilpasses situationen.
    Jeg mener da, at halvvild boldleg gør noget ved adrenalinen. Både logisk set og erfaringsmæssigt. Jeg tror dog kun at cortisolen bliver et problem, hvis legen ikke stopper i god tid igen. Brugt korrekt kan adrenalin stimulering sikkert bruges meget effektivt.... jeg har bare ikke teknikken selv.

• #12   29. aug 2008 Skræmmende men sandt. Også blandt os...

• #13   29. aug 2008 Helle, jeg er helt med på, at for at kunne lave en aktivitet som boldleg, så skal der udskilles (og forbruges) mere noadrenalin end når hunden er i ro eller laver aktiviteter, som er er mere rolige.

Men dertil og så til at sige, at hunden udskiller store mængder adrenalin ved boldleg synes jeg der er et stykke.
    Adrenalin udskilles som regel først, når det drejer sig om store fysiske præstationer og i forbindelse med trusler.

Som sagt ville jeg gerne se, hvordan man var nået frem til konklusionen.

• #14   29. aug 2008 Christina, hvis vi laver sammenligningen mellem hund og mennesker, så svarer det vel til et godt hækkeløb ;o)

Hvis et menneske gør det hver dag i et år, vil resultatet så være, at mennesket bliver mere eller mindre stresset?

• #17   29. aug 2008 CH: Det ved jeg faktisk ikke, når vi taler om fysisk anstrengelse hos mennesker, men jeg kan se omkring mig, at hvis mennesker udsættes for byrder, som de ikke psykisk mener, de kan magte i længere tid, så går deres stressniveau op og IKKE ned igen, hvilket medfører alle de velkendte symptomer som irritation, kort lunte, dårligt humør, nedsat immunforsvar og depresion (kender en der er nået til sidste punkt nu).
    Hvilket også passer med det der stod i en stress bog fra biblioteket, som jeg fejlagtigt lånte i den tro, at jeg kunne finde en defination på stress. Spild af tid. Hvorfor bruger mennesker psykologer og pædagoger masser af forklaringer og eksempler hele tiden, men kun nødtvungen en defination? Bare et sidespring

• #18   29. aug 2008 CH: citatet kommer fra Anders Hallgren. Han nævnte at kastede man pind hver dag med sin hund --> så ville stresshormonerne blive lagret i dyrets krop. Og dermed ville der frigøres mere og mere kortisol over en tid, som igen nedsætter kroppens immunforsvar.

Det er ikke farligt at kaste bold eller pinde til sin hund. Sådan skal det ikke forstås. Men han siger, at det er når det er ofte eller formeget det er skadeligt.
    Han nævner at især hyrdehundene er nogle der nemt får problemer. Når de er for fikseret, kan de ikke selv koble fra og slappe af. De aktive hunde har dermed lettere ved at stresse op --> det er forskeligt fra individ til individ hvad de kan tåle................

stress er et fantastisk system, som gør at vi , både dyr og mennesker er optimalt tilpassede den situation vi er i. Så stress som begreb er faktisk positivt. Det er blot når der er for meget at det er negativt --> skadeligt/farligt

og christina her er jeg. sygemeldt med stress.......... typisk, man ved godt hvad der skal til for at mestre stressen, men desværre har for travlt med 2 uddannelser til at lytte til sin krop...
    Jeg ved udemærket godt hvornår jeg presser mig selv for meget, men så længe det går - så går det jo fremad. (... hmm) men nu har kroppen sat dagsordnen, så kan jeg lærer det !!!!

• #19   29. aug 2008 Marlene, jeg er klar over, at Hallgren skriver således - men jeg er ikke enig med ham.

Og da slet ikke i konklusionen i, at det specielt er et problem for aktive hunde og hyrdehunde i særdelelshed.
    Nu er det jo netop mit område - schæferhunde af brugslinjer er netop begge dele - hyrdehunde og meget aktive.
    Og min oplevelse i praksis er, at netop disse lege - hvis man ellers sørger for at tilpasse det til hver enkelt hund og dens signaler - er meget afstressende for dem.
    I samme omfang som sporsøg er.

• #20   29. aug 2008 Jamen CH, du siger det jo selv: Og min oplevelse i praksis er, at netop disse lege - hvis man ellers sørger for at tilpasse det til hver enkelt hund og dens signaler - er meget afstressende for dem.

Hvis man søger for at tilpasse det til hver enkelt hund... dertil kommer at erfarne trænere som jer rent faktisk nok også KAN gøre det, og gør det, i modsætning til hr og fru Jensen fra kolonihaven, der fejlagtigt endeløst kaster en bold for deres vuffer i den tro, at alt er fint. I den slag situationer (som der desværre nok er flere af end kontrollerede situationer i DK) ja, kan du så virkelig afvise at en schæfer ville ære mere dispunibel overfor stress end en shar pei eller en tibetansk mastif?

• #21   29. aug 2008 CH: aktive hunde, hyrdehunde,brugshunde har et stort behov for at arbejde, så selvfølgelig skal de arbejde. En hund som genetisk er bygget til at arbejde vil ikke trives som sofahund, og skal det heller ikke.
    Men det gælder efter min mening om at finde en tilpas vekslen mellem at lade de 2 hjernehalvdele arbejde, så hjernen opnår en slags balance.
    - Fontallapperne: feks. ved færtsøg (tanken og ro)
    - Det limbiske system. feks, ved jagt (følelser og hurtighed)

og måske er det, som netop du kan CH, så du derved synes at det dæmper hunden - fordi du mestrer at læse den enkelte hund og dens behov, og har begge dele ligeligt fordelt ? (det vil være mit bud........)

Det der er vigtigt, er at hunden mestrer træningen på en god måde. At den er motiveret og er tændt i træningen, for at indlæringen finder sted. Men herefter er det også vigtigt at hunden kan slå fra igen. at den kan finde ro og har et godt søvnmønster. Hvillket er meget vigtig for kroppen.

Jeg ser ligesom hallgren desværre en del aktive hunde, heriblandt hyrdehunde som udviser meget stresset adfærd. bl.a. stereotyp adfærd, tvangsadfærd ,hyperaktivitet. og der er sikkert mange årsager til dette.
    Om årsagerne skyldes kortisol pga. for meget bold, pind eller anden forstærker som gør det - eller om det er pga. andre årsager som sygdomme og smerter, for meget straf, inkonsekvens fra ejers side, usikkerhed eller frustration fra hundens side, uro i dagligdagen eller forstærket adfærd vil jeg ikke kunne gøre mig klog på. Systemet reagere jo selvfølgelig på det hele !
    - jeg har desværre ikke doktorgrad i dette emne. så ligesom dig, vil jeg meget gerne vide mere - fint med en lille debat ;0)

• #22   29. aug 2008 Jeg er halvvejs gennem Per Jensens "Stress i djurverdenen" - kan klart anbefales.

Vi skal skrive årsopgave i stess så andre anbefalinger modtages med kyshånd smiley

• #23   30. aug 2008 Stress in Dogs af Martina Scholz & Clarissa von Reinhardt kunne måske være noget for dig.

• #24   30. aug 2008 Tak Marlene og Samson :o)

Christina C
    hmm. Lone Greva er også menneskerpsykolog. Måske har hun overført direkte så. Andre arter kan muligvis have nogle processer i kroppen, der muliggør en forkortelse eller forlængelse af et hormons halveringstid.

Så vidt jeg husker siger Lone Greva, at alt der har er nervesystem reagerer nogenlunde ens på stresshormoner, da det jo er en overlevelsesmekanisme. (Nu håber jeg at jeg husker rigtigt)
    Hun taler om stress, når kroppen ikke formår at komme ned på normalniveauet (feedbacksystemet ikke fungerer mere) over længere tid.
    Grundene til stress - og ikke midlertidig påvirkning af stresshormoner - er rigtig mange og som andre også skriver afhængig af individet.

• #25   31. aug 2008 Marianne, jeg ser frem til at skulle til et foredrag med Lone Greva om stress i starten af november - hvem ved, måske bliver spørgsmålet afklaret der ;o)

• #26   1. sep 2008 CH, Det skal jeg også :o)

Hvis jeg husker det, spørger jeg hende på søndag til undervisningen.

• #27   1. sep 2008 Næ holder hun et foredrag?

Det har jeg da ikke set på hendes hjemmeside. Hvorhenne, hvor meget og hvornår?

• #28   1. sep 2008 Jeg tror ikke det er et åbent foredrag - vi er i vores træningskreds inviteret af PH i Fåborg, der afholder arrangementet.

• #29   1. sep 2008 Øv... nå pyt, min økonomi er alligevel på lavstadie.

• #30   1. sep 2008 Christina C

Karen Frost holder foredrag i begyndelsen af november i Horsens (800kr) - kan ses på PAFF hjemmesiden :o)

• #31   1. sep 2008 Jeg tjekker... forresten Freddy Worm Christiansen holder også et weekendseminar her i næste måned? Nogen friske? Københavns området. 1800 kr.

• #33   1. sep 2008 jeg glæder mig også rigtig meget til at komme på seminar og høre hvad hun har at sige smiley

• #34   2. sep 2008 christina: Har lige betalt 1500 for et canis seminar weekenden efter, så mit budget kan vist desværre ikke rumme dem begge...
    har læst at Freddy Worm Christiansen`s seminar omhandlende ulve og hunde, som tidligere har været afholdt - måske bliver aktuelt igen. Altså hvis der er nok som er interesseret ....
    - Er der nogle som har deltaget i seminaret, som kan fortælle om det var godt, skidt eller ligemeget........... Deltager gerne i kurser og seminarer, men må sommetider priotere, når pengene som studerende ikke slår til.

Karen Frost - og i Horsens. det kunne godt være man skulle med en tur derned ;0)

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Hallgren er tilbage i maj 2009 med hans stress-seminar, arrangør tro-fast.dk

weekend kursus med kerstin malm i april 2009.
    (vist på hundeejer niveau- omkring hunden, mennesket og relationen)
    - og senere måske et kursus med hende omkring problemadfærd og løsninger, arrangør tro-fast.dk

weekend kursus med Etolog lars fält i maj 2009, arrangør Irene Liliequist

• #36   3. sep 2008 Super. Elsker viden smiley

• #37   4. sep 2008 artikel: stress æder hjernen
    http://politiken.dk/videnskab/article457218.ece

> herunder citat taget fra stressforeningen.dk <
    I disse år foretages landvindinger inden for forskningen i, hvad stress gør ved hjernen. Det nyeste er, at langvarig og svær stress påvirker hjernen i en sådan grad, at en del i den skrumper. Det medfører øget risiko for depressioner og problemer med indlæringen og hukommelsen.

• #38   4. sep 2008 min tanke har måske været med stress at det var en tilstand, som man godt måtte være i, i korte tid - men længerevarende stress (negativ stress), vil kunne føre til fysiske og psykiske sygdomme. derfor gælder det om for individet, at prøve, at finde en god balance i livet. (eller få hjælp til at håndtere stress på en god måde)

Men hvis stress vil kunne give en varig hjerneskade hos dyr og mennesker, vil det måske være meget svært for individet at ændre adfærden?, og for terapeuten et ekstra hårdt arbejde - når indlæringsevnen er skadet permanent, med bl.a. dårlig hukommelse´og koncentrationsbesvær. (Hvis de gamle hjernespor er i stykker og nye ikke kan opbygges.................)

Nogle af jer som har en mening om dette ? der vil selvfølgelig også være spørgsmålet hvor meget stress, før man får evt. varige skader ?

• #39   5. sep 2008 Marlene,
    Det var skræmmende at se hvad stress gjorde/gør ved en af mine chefer. Vi mærkede at han ikke kunne huske noget længere og humøret var skiftende. Nu kan han f.eks ikke være alene om natten mere og arbejder kun så længe han kan.

• #40   8. sep 2008 marianne, det er da grimt at høre - hvad siger lægen, vil det ændre sig med tiden, eller er det en permanent skade ?
    (hvor længe siden er det)
    -------------------------------------------------------------------------------

Hallgren kommer ti Danmark igen den 5. oktober, stress-seminar. arrangør, dyreinstitut.dk.

• #41   8. sep 2008 Det er ved at være omkring 2½ siden han gik ned med stress. Han blev flyttet til en anden afdeling, da det også havde noget at gøre med hans daværende chef.

Hans kone tør dog stadigvæk ikke lade ham være alene om natten, men hvordan det går ham helt præcist lige nu nu ved jeg ikke nok om.

Jeg kan diskret spørge en fælles ven på onsdag.

Jeg mener at have læst at hyppocampus meget langsomt bliver større igen - heldigvis.
    Vi havde også en diskussion der hjemme efter foredraget med Anders Hallgren om binyrerne (den øverste del....kan ikke huske navnet) bare bliver større og større og mere producerende ved kronisk stress....der må vel være en grænse.....spændende håber der er nogle kloge hoveder her ;o)

• #42   8. sep 2008 Faldt lige over dette -svensk er ikke nemt for en sønderjyde ;o)

Kortisol påverkar också inlärning, och bl a studier på gnagare,
    där man undersökt aktivering av MR och GR i hippocampus,
    tyder på ett U-format samband mellan kortisol
    och hippocampusaktivitet, dvs att inlärning fungerar sämre
    både vid riktigt låga och vid riktigt höga kortisolnivåer [10].
    Detta stämmer förmodligen väl med mångas egen erfarenhet
    – det fastnar mest i minnet om man är intresserad och koncentrerad,
    men om man är alltför avslappnad eller alltför
    stressad är det inte mycket man minns.
    Det är också välkänt att kortisol påverkar sinnesstämningen.
    Såväl överskott som underskott av kortisol är förknippat
    med depression, ibland kallad »melancholic« respektive
    »atypical« depression [11]. Flera studier har visat en minskad
    hippocampusvolym hos deprimerade individer. Mycket tyder
    på att långvarig stress kan orsaka kortisolinducerade neuronskador
    i hippocampusområdet med kognitiva störningar
    som följd [12]. Andra exempel på negativa effekter av långvarig
    stress är kortisolinducerad osteoporos, hämmad insöndring
    av tillväxthormon och tyreoideastimulerande hormon
    (via somatostatin), hämmad omvandling av sköldkörtelhormonet
    T4 till T3 samt störningar i insöndringen av könssteroider
    hos både kvinnor och män.

I Läkartidningens elektroniska arkiv
    http://ltarkiv.lakartidningen.se
    är artikeln kompletterad med fullständig referenslista.

• #43   8. sep 2008 http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=138

en god artikel om stress fra canis :o)

• #44   9. sep 2008 Gode input alle sammen.

Lidt overraskende viden i den artikkel med hjernen. Mange arter lever (efter hvad jeg ved) i en letantændelig stresstilstand konstant f.eks. mange småfulge og hjorte, men måske er det ikke noget problem for dem efter at de har tilpasset dem gennem utællige generationer.

Jeg ser stadig ikke noget problem i kortvarrig stress, men når organimsen overbelastes ved at stresset ikke forsvinder igen... ja, så kender vi alle svaret.
    Min gamle køkkenchef kunne ikke overskue ansvaret og presset til sidst, og gik ned med stress. Jeg ved ikke præcis, hvad hendes diagnose er, men i dag er hun førtidspensionisk. Selvom hendes mand er centerleder og dagligt er på stedet, kan hun end ikke klare at gå ind af døren. Hvis hun tilfældigvis er med, så sidder hun i bilen til han kommer igen.

Gad vide hvad der egentligt er farligst? Både for dyr og mennesker. Fysisk stress pga. overbelastning og/eller skader eller psykisk stress fordi man mister overblikket og troen på, at man klare situationen eller bliver forkert stimuleret?

Kommentér på:
Mere om stress

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce