{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

bare lige et par råd? {{forumTopicSubject}}

Vi vil gerne have hvalpe på Cadence i hendes løbetid efter april 2009 hvor hun fylder 2 år, men vil gerne have, det er helt rigtigt, da vi selv skal beholde en af hendes hvalpe (endelig fået et forsigtigt ja).
Hvor finder man den rigtige avls han, hvornår skal jeg få Cadence øjenlyst, og hvad skal hun ellers?
Hvornår skal man begynde at lede, ved ikke om det er fortideligt, eller om det bare er med at komme igang?

Hvordan gjorde/ville i gøre det hele, og noget jeg skal være opmærksom på?

Hvilke krav kan man sætte til hannen?

Hvad vil en paring koste?

Ved godt, at man ikke kan være sikker på hvalpenes farve, men vi vil gerne have en anden farve end hvid, men Cadences far var sort og hvid, er det så i hende eller skal man vælge en han der ikke er hvid?

Sikke alle de sprøgsmål, men i plejer at være en kanon hjælp =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bare lige et par råd?
  • #2   8. jul 2008 Hej Julie

    Hvad med at kontakte din opdrætter? Så vidt jeg kan se er det Calløe. Han leverer hanner til parringer. Desuden burde han kunne råde dig i ft hvilke hanner der vil være gode til Cadance. Det er ialtfald sådan et sted jeg ville starte.

    Held og lykke...


  • #4   8. jul 2008 ØV - hvor det regner i dag... Nå, så satte fruen sig ved puteren i stedet efter vores våde formiddags-gå-tur.

    Og har "leget" med fiktive stamtavler for Cadance. Jeg har prøvet med de af medlemmerne her i vores gruppe, som jeg kan finde via stambogsnavn eller -numre fra de udstillinger, vi har været på sammen. Det er selvfølgelig ikke ens betydende med at hannerne er til rådighed for parring smiley

    Så Charlotte F. - Hvis hundene ikke er fra samme linier, ryger indavlskofficienten langt ned - Se her...

    Altså Cadance som mor og her er så procenterne for hannerne sammen med hende:

    Ivenhoe 5,33%
    Boy 4,937%
    Dax 2,394%
    Chogan 1,979%
    Penjo 0,394%
    Charlie 0,0049 % (Connies Barikas bror)

    Selvom hundene evt har en forholdsvis høj koeffisient, behøver det ikke have nogen betydning. Og en høj procent er da ikke lig med dårligt avlsmateriale - Det kan da også være tegn på en stabil linie. Det er simpel arvelighedslære.

    Faktisk kan det være mere problematisk, hvis man ikke kender linierne bagud - mere end oldeforældre i ft de forskellige "uheld" med feks korthårede, hjertefejl, patella eller catarac?

    Altså - Der er godt nok mange ting at tænke på i forbindelse med avl. Derfor jeg ikke vil være i det game. Jeg vil have det frygteligt dårligt, hvis det går galt. Og skulle en eller anden en dag opfordre mig til det, vil det blive i tæt samarbejde med min opdrætter, som har over 20 års erfaring.

    Så Julie, endnu engang - start med at snakke med din opdrætter, han har også flere års erfaring - Det er simpelthen det bedste råd. Du har jo tid nok til det smiley

    Jubiii - der kom solen smiley Skjøøøøønt


  • #5   8. jul 2008 Ups Connie har været her i mellem tiden - Ja du har ret, der er meget Julie må sortere i...

  • #6   8. jul 2008 mange tak for jeres godt råd, jeg prøver da lidt forskelligt, da der er tid nok til at finde den perfekte han =) skriv endelig hvis i kommer i tanke om noget?

  • #7   8. jul 2008 Hej

    Chogan er også til rådighed, når han er gammel nok!
    ....og diverse sundhedstjek er iorden.
    Når mentaltestudvalget har fået lavet en profil for havaneseren, har han også sådan én... smiley

    Mange hilsner Henriette


  • #8   9. jul 2008 Åh CharlotteN Undskyld - Jeg var kommet til at smide Ivenhoes 0 ned til Charlie - hans kofficient er 0,049 og ikke 0,0049 ;-D

  • #9   10. jul 2008 hvordan finder i de procenter?

    øv nå skal jeg på arbejde.


Kommentér på:
bare lige et par råd?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce