{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.559 visninger | Oprettet:

Ang. Chinchilla {{forumTopicSubject}}

Undskyld jeg ved godt at det her ikke handler om hunde, men jeg vil gerne vide om nogen af jer kender til at chinchilla'er er aggressive og bider? Jeg skal have en hjem i morgen, en han på 4 år, som ellers skulle have været aflivet. Han er meget kælen og meget tam, men min mand er temmelig nervøs, da han altid har fået af vide, at sådan en fætter er MEGET speciel og mange gange aggressiv og bider. Jeg mener nu at håndtere man dyret rigtigt og på dens premisser, vil den ikke reagere sådan - eller tager jeg fejl?

Jeg har ikke haft en chinchilla før, men jeg glæder mig meget. Jeg har læst om dyret og synes det virker spændende.

Hvad har I haft af gode og dårlige oplevelser med en chinchilla?

(Håber ikke jeg fornærmere nogen ved at skrive dette her..? Det er nemlig ikke min mening - jeg vil bare gerne hører jeres mening om chinchilla'er)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. Chinchilla
  • #1   26. jun 2008 hej jeg har haft 2 stk.. og de var kælen og søde der var ikke noget ondt i dem.. så længe man er stille og rolig over for dem er de meget nemme..
    de er også nogle sjove dyr ind i mellem held og lykke

• #2   26. jun 2008 Jo mange tak. Jeg hsr heller ikke hørt om at de er andet en nogle selvskablige og sjove dyr at have med at gøre, men inderst inde bliver jeg da også lidt nervøs når jeg hører min mand fortælle at han kun har hørt ondt om dem - jeg arbejder i en dyrhandel og der snakker jeg næsten dagligt med nogen der har chinchilla. og de siger alle at de er så søde, sjove og kælen. Men nu må vi se hvordan ham her er ;o)

• #3   27. jun 2008 Jeg har to chinchillaer, to brødre på 2½ år.
    Du skal nok ikke forvente at de er kæledyr, for det kender jeg ingen chinchillaer der er. Forstået på den måde, at de ikke gider sidde stille og blive kælet med. Når de er ude, er der gang i den og det er meget skægt at se på. Mine vil gerne sidde på skødet af en, men kun i få sekunder ad gangen, så skal der ske noget nyt!
    Mine er der kæmpe forskel på. Chopper er altid sød og rar, og gør ikke en flue fortræd. Cujo er derimod mere hidsig hvis han ikke får sin vilje. Så kan han godt finde på at bide, men det er altså ku når han ikke lige mener han er klar til at komme ind i buret igen. Hvis der ligger en ting i vejen for ham, en pose eller lignende, skubber og kaster han rundt med det! Det er meget underholdende smiley
    På dyrenes beskyttlses hjemmeside, er der en god pasningsvejledning. Nu ved jeg jo ikke hvor meget du ved om, for der er en del at sætte sig ind i smiley www.deedee.dk er rigtig god, der lærte jeg meget da jeg skulle have mine.
    Og husk på at de er flokdyr, og ikke har godt af at sidde alene. Skriv endelig hvis du har spørgsmål!

• #4   27. jun 2008 Okay. Jeg kigger lige ind på siden. Jeg ved godt at de er flokdyr - det er de fleste gnavere smiley Jeg har også to hamster og to kaniner, så mon ikke også at Gismo skal have en legekammerat ;o) Hvad vil være bedst? En han eller en hun når de skal dele bur sammen. Jeg får et stort med til ham, som han er vant til at være i og så har min kollega et stort et også som jeg skal op og hente. Jeg håber på at vi på en god og kreativ måde kan sætte de to sammen, så han får endnu mere plads at rende rundt på.

Jeg har bare læst ar man ikke på sætte to hanner sammen, da der vil komme kampe om magtplads - men på dyrenes beskyttelses-hjemmeside, står der at man helst skal have enten to hanner eller to hunner sammen... Alt hvad dyrenes beskyttelse har stående om chinchilla'er har jeg printet ud som jeg skal læse i løbet af dagen. Jeg fandt også en masse om pasning og pleje på www.gulerodderne.dk som jeg også har printet ud.

Vil en chinchilla gerne kravle ind under ting og gemme sig eller render/hopper de bare rundt? Jeg har overvejet om han skal ud en gang om dagen og rende i min stue. Der er ikke rigtig noget han kan kome til skade på - men nogle få møbler som han kan komme ind under og lidt ledninger at gnave i, men jeg vil hele tiden holde øje med ham. Han får ikke lov til at rende her selv - og slet ikke sammen med hunden eller katten, for så har jeg ingen chinchilla tilbage...

• #5   27. jun 2008 Det lyder som om du har forberedt dig grundigt smiley
    Mine er vokset op sammen, så de går fint sammen. De havde dog en periode, hvor de sloges rigtig meget når de var uden for buret, men det er heldigvis gået over. Men som du vil læse på deedee.dk, kan det være et helvede at sætte flere chinchillaer sammen. Jeg vil i hvert ikke anbefale han og hun, for de avler rigtig meget, og der er mange som har svært ved at komme af med dem. Desuden skal man have et meget stort bur hvis man får unger, da de går hos forældrene i 3 måneder.

Mine har deres eget værelse, som ligner lort. De er virkelig gnavere med stor G! Alt tapet, fodpaner, skabe, møbler, vinduer, ja ALT er der gnavet i. Men det må man tage med:) De er ude hver eller hveranden dag, det nyder de meget. Hvis du holder øje med ham hele tiden, vil skaderne nok kunne begrænses betydeligt!
    De vil gerne gemme sig under ting, men det vigtigste er faktisk at der er ting de hoppe rundt mellem. Mit bur, som er hjemmebygget, er 160 cm højt, 110 cm bredt, og 70 cm dybt. Det vigtigste er højden, og en masse hylder og grene de kan hoppe rundt mellem.

• #6   3. jul 2008 Jeg valgte fra chinchilla'en. Efterhånden som jeg fik læst mere og mere om Chinchilla, kunne jeg godt se at det ikke var det rigtige kæledyr til os og til min søn, som han var tiltænkt til.

• #7   3. jul 2008 Det er nok et klogt valg, jeg synes ikke rigtig børn og chinchilla er et godt match. Dejlige dyr, men ikke kramme nusse dyr ligesom et marsvin.

• #8   4. jul 2008 Nej, det har du nemlig ret i, Louise. Derfor valgte jeg også at sige fra. Nu tager vi og køber et par fugle i stedet for. det har jeg haft som barn og have stor fornøjelse af hende. Vi har også to hamster, to kaniner, en hund og en huskat, så det er ikke fordi vi mangler dyr som sådan ;o)

Kommentér på:
Ang. Chinchilla

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce