{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nytårsmad
  • #1   20. dec 2007 Vi plejer at få fondue...

• #2   20. dec 2007 Nope..Jeg er tanketom........*GG* Har lavet risengrød til 130 unger idag....UDEN at brænde det på!!! *Ser skide stolt ud*.......*GG* Fik et super råd af en far på SFO`en, som er kok...*SS*

• #4   20. dec 2007 Mette... Vil du dele det råd med os andre ?

• #5   20. dec 2007 Mette H

Selvom jeg gerne vil have ideer til nytårsmad, så ville et godt råd til at lave risengrød være dejligt- Brænder altid skidtet på!!!

("mine" SFO-børn har dæleme ikke fået noget i dag efter alt det slik og chips de har grovædt hele dagen:-))

• #6   20. dec 2007 SUshi har vi også fået et par nytårsaftner, men syns nu stadig at det ser mere festligt ud - end detr faktisk smager godt:-)

• #7   20. dec 2007 Marianne, Albert og Louis .

Fondue er også super hyggeligt:-) - (hvis kæresten bare ikke var så fedt-forskrækket) - men liiiige nytårsaften skal det både være hyggeligt OG goumet-mad:-)

• #8   20. dec 2007 Rie... det tager dejlig lang tid....

• #9   20. dec 2007 Jaaaa, så pyt da....*LOL*

Man koger risene op under oprøring i koldt vand. Så snart de koger, slukker man for blusset og lader risene stå. Efter ½ time tænder man for blusset igen og rører til risene koger. Så snart den første "kogeboble" kommer til overfladen, slukker man og lader risene stå minimum ½ time endnu. Derefter rører man mælk eller fløde i, alt efter smag og risengrøden er færdig:-))
    Til 200 g. ris brugte jeg 1 liter vand og fløde/mælk på øjemål:-))

• #10   20. dec 2007 Mette... Dvs du lavede den på vand ?

• #11   20. dec 2007 Marianne:

Jeps.......Meget nemmere. Og min kære mand, som er opvokset med "moars" traditionelle kødgryder i østjylland og derfor er ekstremt kræsen, var vild med den......*GG* Så jeg kan KUN sige god for opskriften:-))

• #12   20. dec 2007 Hvor meget mælk skal der ca bruges , en kop, spiseske ?

• #13   20. dec 2007 Jeg mener at jeg brugte 1-2 liter til 1 kilo ris. Men da jeg lavede den færdig i mindre portioner, er det svært at sige.

• #14   20. dec 2007 Og jeg brugte madlavningsfløde:-))

• #15   20. dec 2007 Mette.... takker..

• #16   20. dec 2007 Marianne:

Var så lidt:-)) Bare et held at han lige kom, da jeg var ved at koge risene op.......*GG*

• #17   20. dec 2007 har du nogen ønsker ????? altså hvilken kød det skal være om det er forret eller hovederet ???? osv osv osv .....så kan jeg da godt ligge hovedet i blød -gg-

en lækker dessert er jo panna cotta og her taler vi jo lavet fra bunden med en frugt colis det er bare nam nam

• #18   20. dec 2007 Vi skal have en forret med rejer i en marinade med peberfrugt og krydderier på bund af kogte nudler. Så skal vi have fasaner i nøddesovs med tranebær- og pærekompot. Til dessert skal vi have vanilleis og en anden slags is pyntet med pistacie-marcipan og chokolade.

• #19   20. dec 2007 vi får altid skaldyrssandwich til forret - hvis det er os der skal lave mad eller vi har mulighed for at tage med.
    finder lige opskriften frem sig til hvis du er intereseret.
    MUMS

• #20   21. dec 2007 *Annette (Østfyn)* Lykken: Opdræt af Sort Spids

Må jeg ikke bede om opskriften på dine fasaner ?? Har lige fået 10 stk. i min fryser.

God jul til alle og et godt nytår.

• #21   21. dec 2007 Jeg finder lige opskriften og lægger den herind senere i dag. Skal lige til lidt genoptræning nu, så kan ikke nå det. Det smager hammer godt med den nøddesovs. Det er et lidt stort arbejde at dele alle fasanerne og stege dem nogle stykker ad gangen, men det er bestemt det hele værd. Jeg skærer lårene af og koger dem en lille time først, så de med garanti bliver møre sammen med det andet i ovnen. Skriver senere.

• #22   21. dec 2007 Fasan med nøddesovs til 4-6 personer

(evt. agerhøns, skovduer, vildænder)

2 fasaner, ikke flåede
    50 g smør
    50 g grofthakkede nøddekerner
    2 spsk mel
    ca. 3-4 dl kogekraft fra lår, evt. ryg
    kulør
    2½ dl piskefløde
    ca. 1 tsk myseost (fandt jeg i netto i 500 g-pakning, kan fryses)
    salt, peber
    ca. 1 tsk rønnebærgele (jeg bruger ribsgele)

Tilbehør: kartofler og tranebærkompot (se senere) eller waldorfsalat

Del fasanen.
    Kog lårene møre ca. 1 t.
    Brun stykkerne og læg dem i et ovnfast fad. Svits nøddekernerne i gryden. Drys mel over og rør til det er opsuget. Tilsæt kogekraften fra lår, kulør, myseost, gelé og piskefløde. Kog sovsen igennem og smag til med salt og peber. Hæld sovsen over fasanstykkerne i fadet.
    Dæk med folie og sæt fadet i ovnen ved 200 grader i ca. 20-30 min. (jeg plejer at stege dem 30 min.)

Tranebærkompot til 12 personer:
    1,2 l vand
    250g sukker
    ca. 350 g frosne tranebær (jeg har også brugt tørrede, nu har jeg lige fundet friske tranebær i Aktiv Super og vil prøve dem)
    5 faste, modne og uskrællede pærer i tynde både (ca. 750 g)

Bring vand og sukker i kog i en gryde. Tilsæt tranebær og pærer. Kog dem under svag varme og under låg i ca. 3 min. Tag frugterne op med en hulske og gem dem. Kog lagen ind ved kraftig varme, uden låg, til der der ca. 3 dl tilbage. Hæld 2½ dl varm lage over frugterne (resten kan evt. kommes i sovsen efter behag). Lad kompotten trække tildækket i køleskabet i mindst 2 timer.

Velbekomme.

• #23   21. dec 2007 Mette ang. risengrøden - kogte du så grøden op efter du havde kommet fløde/mælk i?

• #24   21. dec 2007 Gitte:

Nope......Det er nemlig dets marte, for det er jo altid mælken/fløden der brænder på. Jeg hælder det i til sidst (når risene er færdige) og rører rundt:-))

• #25   21. dec 2007 fedt - lyder bare for nemt - smiler - men det må prøves

• #26   21. dec 2007 Gitte:
    LOL......Det syntes jeg også da denne far fortalte det..LOL Og jeg tænkte" Ja ja, om en times tid står jeg og skal fodre 130 unger af med noget ubrugeligt rismiskmask". Men jeg blev enig med mig selv om at prøve det og det virkede altså.....Selvom det ikke ser sådanne ud i starten. Men kog det op under omrøring. Sluk, men lad det stå på pladen. Omrør og kog op efter ca. ½ time. Så snart det koger, slukker du, lægger låg på og lader det stå på blusset i ½-1 time:-))

• #27   23. dec 2007 tusind tak - Mette H - for ideen til risengrøden - afprøvede det idag.
    Kogte 500 g ris op i 2½ liter vand - lod det stå ½ time på slukket blus.
    kogte det så op igen og lod det igen stå ½ time på slukket blus.
    kom derefter ca ½ liter fløde og ½ liter sødmælk i og lidt salt og hele familien guffede det i sig - Mums

så til alle andre - det er bare så nemt og smager lækkert!

• #28   23. dec 2007 Gitte:

DET er jeg glad for at høre........Måske man skulle poste opskriften ude i Forum?? Tror du at det vil være en ide??

• #29   23. dec 2007 ja god ide hvis det ikke er ved at være for sent - men prøv alligevel hehe

Kommentér på:
Nytårsmad

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce