Forebyggelse af HD {{forumTopicSubject}}
Det er kommet mig for øre, at færre og færre schæferhunde bliver HD-fotograferet - eller rettere, at færre og færre bliver registreret hos DKK.
Samtidig har vi avlsregler, der lovliggør avl på hunde, der har begyndende HD, nemlig dem med C-hofter.
I mine øjne er dette to ting, der i den grad går stik i mod ambitionen om at gøre racen HD-fri.
Samtidig gør det, at vi ikke kan stole på HD-indexet, da ejere eller opdrættere ganske enkelt kan undlade at indsende de dårlige HD-resultateter og derved holde deres index kunstigt højt.
En anden ting, der også trækker lidt i den gale retning er, at alle hunde der bliver tjenestehunde (ihvertfald i politi og militær) aldrig registrerer hofte og albueresultater - de får deres godkendelse, men resultatet registreres ikke.
Jeg mener at der skal laves yderligere restriktioner i forbindelse med avl så ledes at der kun kan avles på hunde med max B hofter og 0 i albuer.
Og at man skulle overveje at indføre tvungen fotografering og registrering af alle stambogsførte hunde. (Dyrlægerne ville elske denne ordning - de får, der er godkendt til at tage billeder til DKK).
Hvad mener I?
Ville I købe en hund, der var avlet på forældredyr med C-hofter og mere end 0 i albuer?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Ville I avle på hunde med C-hofter og mere end 0 i albuer?
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Min far og jeg talte om det igår. Rico har med høj sandsynlighed haft status C på sine hofter da vi købte ham, og nu har han har svarende til status D. Det betyder at hvis han havde haft papirerne mm så kunne han være brugt i avlen, og det er forkasteligt når man især vil HD til livs.
Vores er kun blevet fotograferet fordi han mistede en del af løbeglæden her over vinteren og så reagerede han kraftigt da dyrlægen ville undersøge ham.
Det skal så siges at han ikke har papirer og er kastreret så han kan slet ikke bruges i avlen.
Men skræmmende at man tillader så "dårligt" materiel i avlen.
Vi kan jo bare se på vores, han er fem år og kan ikke bruges til hårdere arbejde længere.
feb 2005
Følger: 43 Følgere: 43 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.244
Og der ligger en stor forpligtelse i alven, for at arbjede på at flere resultater komme ind til DKK.
Som det er nu er det jo endnu mere vigtigt , at tjekke hvalpens aner og man kan jo sige som hvalp køber, må man jo vælge at købe hvor man kan se at statistikken er i orden, men omvend kan det jo være svært da en del hunde blive forfotografere og ved dårlig status ryger der og så laver man jo ikke en ernerkendt status da hunde er under et år.
Mener da nok at en del politihunde har ernakendt HD status. ang militæret det kender jeg ikke til hvad de gør.
Man kunne jo starte med at undlade at sætte dyr med c og dårliger AA end 0 i top på hovedavlsskuet, det er en ting jeg undre mig en hel del over, at man fra klubbens side siger god for ex tæver med c hofter og dårlige albue.
Og nej ville bestemt aldrig avle med en c hofte eller mere end 0 i AA.
Og dog man kan jo sige at man nok snart burde kigge lidt mere på pin hip metoden, da den jo sige noget og belastnings graden, da man kan se en a hofte ha en dårligere pin hip end ex en C, men den metode ønsker man ikke at ernerkende i schæferklubben og DKK.
Men som det er nu, er jeg enig i at det ikke er godt nok.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Er mere interess. i hvorfor min dejlige race gik fra at være en sund og stærk hund i min barn-ungdom, til den ofte skravlede hund den er i dag.
Jeg mener fortsat det er p.gr. af de ekstreme vinkler man fremavlede på bagparten.
Hvis man havde vidst noget om fysik regler for kroppens funktion, havde man aldrig gjort dette.
Heldigvis er der dog stadig væk avlere, som laver gode og sunde dyr.
feb 2005
Der er jo heldigvis kommet gang i debaten efter året hovedavlsskue, så det kan da være at det hjælper bare lidt, men det er jo en lang sej proces og mange faktore der er i spil. Desværre.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
feb 2005
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg tror, der ville være nogen, der ville sidde tilbage med røde ører... Til gengæld ville avlen blive meget sundere.
Angående vinklingen - jeg er enig, det er et problem, men ikke det eneste. I brugshundelinjerne er vinklingen slet ikke så markant, men HD-problematikken lige så udbredt.
feb 2005
Så derfor er det i dag bare enormt vigtigt at se på tavle, men også på søskende og afkom inden man køber og det er jo desværre ikke alle der har den viden.
Men klart tvungen HD og AA foto ville rette op, men tror bare at det vil komme andre måde at komme uden om, i dag omgåd regel med antal kuld jo også meget let.
Penge er magtfulde.
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
Der hvor opdrætteren tilbyder at betale 500 tilbage hvis foto bliver registreret ved DKK, ja han kan nemt blive ringere stillet end andre, for hans dårlige resultater bliver registreret og hans avlsdyr for dårligere index end andre som sorterer de dårlige fra, men hatten af for ham.
Det er nok heller ikke nemt og velset at en hanhundeejer siger nej til en tæve med c-hofter og dårlig index, men det påvirker altså også andet afkom når hannens index af den grund bliver ringere.
Nej vejen frem er den hårde måde, tvungen HD foto og tvungen registrering hos DKK, hvordan det så lige skal skrues sammen så det bliver attraktiv for alle parter, det må være den nye udfordring.
Ud med skramlet, et godt helbred må altså prioriteres højere end det bliver nu.
jul 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 428
Forebyggelse af HD
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside